Morane MS.505 Criquet N156EB verbleef enige tijd in België en is nu al weer een poosje weer present in de hangaar van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad. (Berend Jan Floor, 23 september 2017)


- AELS: Bij de firma Aircraft End of Life Solutions op Twente arriveerde op 6 december 2017 KLM Boeing 747-406BC PH-BFR en die werd op 3 februari 2018 gevolgd door de PH-BFF. Beide machines zullen ontdaan worden van alle bruikbare onderdelen en daarna gesloopt worden. In een grote hal met een vloeroppervlak van 2.500m² is een enorm onderdelen magazijn voor deze onderdelen ingericht.
AELS was ook verantwoordelijk voor de sloop van een Swiss Airbus A340, de twee Minoan Fokker 50’s op Maastricht en een Boeing 757 van Vim Airlines op Hahn in 2016. Op 19 en 22 januari 2018 arriveerden twee Air France Airbus A340’s op Twente: F-GLZI & F-GLZR.
Omdat de vraag naar onderdelen voor toestellen van het formaat Boeing 737 en Airbus A320 wereldwijd erg groot is, zal men zich in de toekomst vooral op deze types richten.

- AIRBORNE MUSEUM: Voormalig vlieger Harm Jan Klomp heeft zijn oog laten vallen op een Dakota III uit 1943. Hij hoopt deze FZ647/H (c/n. 12205)  die in een ter ziele gegaan attractiepark bij Kaapstad staat, op den duur als blikvanger in D-day kleuren te plaatsen in de tuin bij het voormalige Hotel Hartenstein in Oosterbeek.
De geschiedenis van C-47A-DK met c/n. 12205 is als volgt: 42-92408, FZ647/H, TC-EKE, ET-ABY, C9-STF. Het toestel is één van de nog overgebleven C-47’s die nog daadwerkelijk dienst hebben gedaan tijdens de Operatie Market Garden.


- ALOUETTE:
In het nieuwe dorpspark aan de Veldmaarschalk Montgomeryweg in de buurt van het Nationaal Militair Museum in Soesterberg zou eerst een Cougar opgesteld worden als monument, maar dat gaat een Alouette III worden die in de loop van dit jaar geplaatst gaat worden.

- ANTONOV:
Al vele jaren stond de romp van Antonov AN-2P DM-SKG in opslag in een shelter op vliegveld Twente. Een groep kunstenaars kreeg het toestel in bezit en is van plan het gedurende tien jaar op een dak aan de Hoge Bothofstraat 166 in Enschede te gaan plaatsen. Totdat de benodigde omgevingsvergunning verkregen is, staat de Antonov bij Studio Complex aan de Kromhofbleekweg in Enschede.

 
 

De al jaren op vliegveld Twente in opslag liggende romp van Antonov AN-2P DM-SKG werd verplaatst naar de Hoge Bothofstraat in Enschede en zal als blikvanger op een dak gaan fungeren. (André Witsen, 11 februari 2018)


- AVIODROME: Omdat één der motoren van Grumman Tracker 151 afgekeurd was, werd in het Verenigd Koninkrijk een vervangende motor gekocht en gemonteerd op de Tracker, zodat beide motoren weer af en toe kunnen draaien. Op 7 december 2017 werd de nieuwe motor voor het eerst gestart.

- BEECH: Na een ongeval op Eelde op 26 februari 1962 werd het kenmerk van de RLS Beech D18S PH-UBY doorgehaald op 16 maart 1962 en heeft het vliegtuig op diverse plaatsen in opslag gestaan. Onder meer lange lange tijd in Den Ham (Groningen). Eind 2003 werd het toestel dat reeds in slechte toestand verkeerde, gekocht door verzamelaar Roel van Beurden uit Zevenaar. Om het wegtransport op 17 januari 2004 mogelijk te maken, werd destijds (helaas) de zaag in de centre-sectie gezet.
Roel van Beurden overleed in mei 2014 en Ed Radstake uit Zelhem nam zijn verzameling over, inclusief de Beech.
De PH-UBY is in 2011 van Ed Radstake naar Ingenius-Pro te Dudenhofen overgebracht, een plaatsje net buiten Speyer. Het toestel staat daar in een schuur en de eigenaar is Klaus Muller, die de Beech sinds 2013 te koop aan biedt.

 



Archief foto van Beech D18S PH-UBY zoals het toestel er bij stond in Den Ham op 23 oktober 1983. (Gerben Tornij)


- BENTVELD: Eind september 2017 werd Royal Air Force HS125 CC.3 ZE396 door PS Aero geplaatst op het terrein van Landgoed Groot Bentveld, gelegen aan Groot Bentveld 1 in de buurt van Zandvoort. De Britse kunstenaar Roger Hiorus heeft er een kunstproject van gemaakt door een groot gat te graven en daarin een betonnen ondergrond te storten. Vervolgens werd de HS125, voorzien van een rubber coating, daarop geplaatst en werd het gat dicht gegooid. Via een buis met een deksel is het mogelijk om in de ondergrondse HS125 te komen.

- BOEING:
De bekende firma Corendon is van plan om een Boeing 747 te gaan plaatsen in de tuin van het nog dit jaar te openen vier sterren hotel Corendon Village Amsterdam in Badhoevedorp. Men overweegt zelfs om in het toestel een soort van museum te realiseren. In eerste instantie zou het gaan om een Jumbo die bij de KLM in dienst was geweest, maar het wordt een ex-Transaero exemplaar dat uit Engeland zal komen.
Het MBO College Airport in Hoofddorp liet het rompdeel inclusief interieur van een ex-KLM Boeing 747 overkomen vanuit het Spaanse Teruel en integreerde dit in haar schoolgebouw, zodat studenten kennis kunnen maken met hoe een echt vliegtuig er van binnen uitziet en daar in kunnen oefenen.


- CESSNA:
Bij de Belgische plaats Stekene is aan de Drieschouwen ter hoogte van nummer 27 Cessna 172A PH-MVB opgesteld in een weiland als blikvanger voor de firma Textiel G. Beck. Deze Cessna met c/n. 47425 werd in 1965 als SX-ADB geïmporteerd uit Griekenland en op 7 januari 1965 ingeschreven als PH-MVB op naam van Mastboom Vliegbedrijf NV te Rotterdam. De MVB veranderde later nog een aantal keren van eigenaar; achtereenvolgens kwam het vliegtuig in handen van Air Service Holland op Teuge en op Hilversum vloog het bij Tugair, Skyworks Nederland en de Stichting Airsport. Op 7 oktober 1977 werd het kenmerk PH-MVB doorgehaald en uiteindelijk belandde het toestel in Stekene. De tand des tijds en plaatselijke vandalen zorgden er voor dat de Cessna er niet zo fraai meer uitziet, maar de eigenaar is van plan om er weer een paar potten verf aan te besteden.
 


De toestand van Cessna 172A PH-MVB werd er niet beter op de laatste jaren. (Gilbert de Herdt, Stekene, 17 september 2017)


- DDA:
Op 5 januari 2018 vond op Lelystad de roll-out plaats van Dakota PH-PBA in het toenmalige kleurenschema van de Rijksluchtvaartdienst. Opvallend is wel dat de generaalssterren nu ontbreken op de staart en vervangen zijn door het DDA Classic Airlines logo en dat het toestel nog steeds “Prinses Amalia” heet.
Op 6 maart werd de eerste vlucht in de nieuwe kleuren vanaf Lelystad gemaakt.

  




Roll-out van Douglas DC-3C PH-PBA in Rijksluchtvaartdienst kleuren en op de tweede foto de eerste vlucht vanaf Leystad in de nieuwe outfit.
(Paul van den Berg, 5 januari 2018 & Berend Jan Floor, 6 maart 2018)





- DIJKHASTAR: Via Marktplaats wordt de op vliegveld Hoogeveen in de buitenlucht geparkeerde Dijkman Dulkes Dijkhastar IV PH-CDD te koop aangeboden. Hopelijk toont een of ander museum interesse in deze amateurbouw amfibie, die destijds wel ingeschreven stond als PH-CDD maar nooit daadwerkelijk gevlogen heeft.

- DYNAMIC AVIATION:
Geruime tijd lagen de rompen en vleugels van TB-10 Tobago G-BJKF en PA-28-161 Cadet PH-VFB in de hangaar van Dynamic Aviation op Lelystad. Beide werden op 26 juni 2017 afgevoerd op een trailer naar een adres in Almere en we  meldden in de vorige editie van deze rubriek dat ze verschroot zouden worden op den duur.
Echter de vleugels van de G-BJKF zijn ondertussen geleverd naar Israël, waar ze op een TB-10 in gebruik zijn genomen. De motor was in revisie in de overhaul shop van Dynamic en zou ingebouwd worden in een ander toestel, waarschijnlijk de Piper PA-28-161 Warrior II G-BJSV.
De vermeende PH-VFB op de bijgaande foto betrof overigens de PH-VFA. Zowel de G-BJKF als de PH-VFA zijn parted-out en dus niet zomaar “verschroot”.
De echte PH-VFB heeft ondertussen ook haar onderhoud gehad en werd opnieuw gespoten bij STTS-QAPS op Lelystad.


- FOKKER:
Woerner Fokker Dr.I replica N1917 (c/n. 101) werd op 16 november 2017 uitgeschreven in de Verenigde Staten als zijnde verkocht in Brazilië.

- FOKKER: Al heel wat jaren staat Fokker S.11.1 OO-LMC in opslag in een loods op de luchthaven Antwerpen. De eigenaar biedt het toestel dat als E-25 bij de Koninklijke Luchtmacht in dienst was, te koop aan. Het lag in de bedoeling dat deze S.11 destijds PH-HOB zou worden, maar dat ging niet door en het toestel kwam in België terecht als OO-LMC.

  


Zo staat Fokker S.11.1 OO-LMC al vele jaren in opslag op Antwerpen. (Raymond’s Aircraft Restoration, 27 september 2017)
 


- FOKKER: Op Schiphol Oost werd een speciaal monument onthuld tijdens het afscheid van de Fokker 70 bij de KLM, bestaande uit de staart van de PH-KZW en een plaquette.
 


De staart van Fokker F28 Mk0070 PH-KZW werd een monument op Schiphol-Oost. (Ad Jan Altevogt, 29 oktober 2017)


- HUNTER: Nu het door de CAA uitgevaardigde vliegverbod voor Brits geregistreerde Hawker Hunters werd opgeheven, zullen de beide op Leeuwarden gestationeerde exemplaren van de DHHF weer vliegend te zien zijn dit jaar. De G-BWGL en G-KAXF werden op 16 februari tijdens een flyby in formatie boven vliegveld Texel waargenomen.
Na een ongeval met een Engelse Hunter op Brize Norton in 2015, moesten alle in de UK ingeschreven exemplaren aan de grond blijven.


- ISKRA:
Bij Porsche dealer Van Kessel Sportscars te Deurne staat nog steeds de gele ex-Poolse TS-11bis Iskra 317.

 



TS-11bis Iskra 317 bij Van Kessel Sportscars. (Johan Hetebrij, Deurne, 30 september 2017)


- KOOLHOVEN: Jan van Wendel uit Grafhorst, die eerder al BX-2 Cherry PH-VWC bouwde en momenteel bezig is met een Murphy Rebel Elite, is van plan om in de nabije toekomst een replica van een Koolhoven F.K.46 te bouwen.
  



Twee archief opnames van een Koolhoven F.K.46 ter illustratie bij het bericht dan iemand van plan is er een replica van te bouwen: PH-FKD & PH-LPS.
(via KNVvL afdeling Luchtvaartkennis)





- LANCASTER:
De bekende PA474/VN-T  was op 4 oktober 2017 op Woensdrecht te zien, waar een tussenstop gemaakt werd  in verband met herdenkingsvluchten boven onder meer Groningen en Steenbergen.
Op 19 september 2017 voerde Auster Mk.V PH-NET een soortgelijke vlucht uit boven het monument voor Guy Gibson en Jim Warwick in Steenbergen.


- LILIENTHAL:
Op Marktplaats werd een naar originele tekeningen gebouwde replica van een Lilienthal zweefvliegtuig te koop aangeboden in het Groningse Termunterzijl.

- MAASBRACHT:
Bij het bedrijf Valkenpower/Valkenburg Dumpstore aan de Haverkamp staat MiG-21UM 3036 (516903036) als blikvanger opgesteld. Tevens is hier sinds begin 2017 een SARO Skeeter AOP.12 XN341 (S2/7147) op het dak geplaatst en die werd destijds gekocht bij handelsfirma Berendbootje in Dronten.

  
  


SARO Skeeter AOP.12 XN341 als blikvanger in Maasbracht. (Berend Jan Floor, 19 februari 2018)


- MAF:
De Cessna TU206G/Robertson STOL “P2-MFG” (= P2-JAG) werd als blikvanger opgesteld tijdens het 4e Musketiers Event Enschede op de luchthaven Twente, dat gehouden werd op 20 januari 2018.

  

 







Vier plaatjes van de KLu Historische vlucht: Piper PA-18-135 Super Cub PH-PSC/R-137, Ryan STM-S2 PH-STM/S-16, De Havilland DH.82A Tiger Moth PH-TYG/A-57 en de plastic replica van de Vickers Supermarine 361 Spitfire LfIXC “G-LFMH/NH238”. (Cor van Gent, Gilze-Rijen, 10 november 2017)


- MiG:
Bij ACT Parts aan de Belkmerweg 109 te Sint-Maartensvotbrug was tot voor kort de Tsjechische MiG-21F-13 0210 (460210) te vinden en deze verhuisde naar Berendbootje in Dronten en werd later doorverkocht. Momenteel is de MiG te bewonderen op een wagen bij Voltage aan de Groenstraat 139 in Tilburg.
MiG-21MF 8706 verhuisde van Oostvoorne naar het Koude Oorlog Museum op Teuge.
Bij Valkenburg Power te Valkenburg is MiG-21UM 3036 tegenwoordig te vinden.





MiG-21F-13 0210 op de huidige locatie in Tilburg (Maurits Niemeijer, 21 februari 2018) en MiG-21UM 3036 in Maasbracht. (Berend Jan Floor, 19 februari 2018)




- MIL: Tijdens de storm van 2 op 3 januari 2018 werd de in het themapark Historyland bij Hellevoetsluis opgestelde Mil Mi-2T 0544 beschadigd. De rotorbladen werden door de harde wind er af gerukt.

- MUSEUM DEELEN:
Auster III PH-NIN die als NX537 in het museum te zien was, werd in augustus 2017 verplaatst naar de opslagruimte van het museum in het voormalige mobilisatiecomplex Zwijnsbergen in Elst-Rhenen.



Auster III PH-NIN NX537/G. (Gerben Tornij, 15 november 2017)


- MUSTANG:
Het ziet er naar uit dat we één van de drie P-51 Mustangs in het Nederlandse register zullen kwijtraken. Voor de op Antwerpen gestationeerde TF-51D PH-VDF werd het kenmerk OO-RYL gereserveerd op 22 december 2017. Momenteel ondergaat de  “Scat VII” een onderhoudsbeurt bij Flying Aces Services & Training bvba op Brasschaat.

- NMM:
Vanaf 18 december 2017 hangt er een Sperwer drone in de grote hal van het Militaire Luchtvaart Museum. Het KLu serial is Z-061 (c/n. 061) en de tekst ”ANJING NICA” is te lezen op het toestel.

 


Sperwer Z-016 in het Nationaal Militair Museum te Soesterberg. (Pieter Plomp, 22 december 2017)


- NTM:
De Vereniging Museumkwartier Hembrug die onder meer onderdak bood aan de vliegtuigen van De Vliegtuig Compagnie kreeg van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) te horen dat het Hembrugterrein in de gemeente Zaanstad definitief verkocht zou worden.
Begin november werd het eerste gebouw leeg overgedragen en de afgelopen maanden is men in de regio op zoektocht gegaan naar een nieuwe locatie. De Gemeente Haarlemmermeer reageerde heel enthousiast op de plannen voor een toekomstig Nationaal Transport Museum in een enorm stadspark dat in ontwikkeling is onder de naam PARK21. In dat park zal genoemde stichting het
‘MUSEUMPARK21’-deel voor haar rekening nemen en de planning is dat het MUSEUMPARK21 in 2021 geopend gaat worden.











Stearman Hammond Y-1S NC15521, Cessna UC-78B Bobcat N58147, de uit diverse Harvard IIB’s opgebouwde B-69/FE876, Rhönlerche PH-246 en de Bell
TH-13T/47G-3B-1 waarvan de identiteit nog onbekend is. (Rob Dragt, 24 februari 2018)

Via de Gemeente kwam men in contact met de eigenaar van de voormalige Bolsfabriek/Fokkervestiging in NIeuw Vennep. Hier zijn grote loodsen beschikbaar die al even leeg staan en als opslag gebruikt kunnen worden. Er werd besloten om deze opslagruimte van 4,500m
² tijdelijk te gaan gebruiken maar tevens voor het publiek toegankelijk te maken. Zo kunnen de bezoekers alvast enthousiast gemaakt worden voor MUSEUMPARK21. Er zal een beknopt overzicht van het Nederlands mobiel erfgoed te zien zijn dat een beeld geeft van de ontwikkeling van mobiliteit de afgelopen 150 jaar.
De Vereniging Museumkwartier Hembrug heeft besloten de activiteiten in Nieuw Vennep met een nieuwe stichting te continueren onder de naam ‘Stichting Nederlands Transport Museum’.

Inmiddels werd de collectie vliegtuigen van De Vliegtuig Compagnie ondergebracht in de grote loods in Nieuw Vennep. Momenteel zijn daar te zien: Stearman Hammond Y-1S NC15521, Cessna UC-78B Bobcat N58147, Noorduyn UC-64A-ND Norseman CF-GLI , een nog onbekende Bell TH-13T/47G-3B-1, Rhönlerche
PH-246 en Harvard IIB “B-69” die tot NA-27 “997” omgebouwd gaat worden.


- OOSTVOORNE:
MiG-21MF 8706 van Oldtimer Museum De Rijke werd op een veiling verkocht en ging via PS Aero naar het Koude oorlog Museum op Teuge en arriveerde daar op 6 december 2017. Het is momenteel nog onbekend waar Mil Mi-2 94+62 naar toe verhuisd is op 30 november.

  




MiG-21MF 8706 vlak voor vertrek in de loods in Oostvoorne en op zijn nieuwe parkeerplaats voor de Skydeck hangaar op Teuge.
(Pim Laman, 1 december 2017 & Bart Hoekstra Teuge, 16 december 2017)




- OVERLOON:
In de nacht van 29 op 30 november 2017 ontving het Oorlogsmuseum de uit 1942 stammende Douglas DC-3C G-DAKK. Allereerst arriveerden de vleugels op de 29e en daarna de romp, die uit Weeze kwam. Deze Dakota stond vele jaren buiten bij het Aviodrome en werd aangekocht door onder meer Rob de Man, die het plan had opgevat het toestel weer in vliegwaardige toestand te krijgen. Daartoe werd de G-DAKK getransporteerd naar vliegveld Niederrhein bij Weeze. Uiteindelijk heeft men afgezien van dit plan en werd het vliegtuig naar Overloon getransporteerd. Daar hoopt men het in ongeveer één jaar tijd te restaureren en in Amerikaanse militaire kleuren te spuiten.

- PS AERO:
Nieuw in de collectie te Baarlo is een uit Duitsland geïmporteerde PZL 104-35A Wilga. De identiteit van het toestel is echter nog een mysterie. In de cockpit werd het hand geschilderde nummer “301” ontdekt en op het toestel staat “W-60-S-70-J”.
Tevens arriveerde in Baarlo een Mil Mi-24 uit Bückeburg, de 96+49.
Op het nabijgelegen opslagterrein in Kessel werd een rompdeel van de op Maastricht gesloopte Fokker 50 SX-BRV waargenomen.
 

- STAGGERWING: Na eerst in de Rainbow hangaar op Eindhoven te hebben gelegen en later in een schuur in de buurt van Eindhoven, werd Beech D17S Staggerwing N192H naar de hangaar van Transal Aero Services op Midden-Zeeland overgebracht. Eind december 2017 werd het vliegtuig aangekocht en begin februari getransporteerd naar Zeeland.
Constructienummer 6723 werd in 1944 als UC-43-BH gebouwd en zou aan de USAAF geleverd worden als 44-76041. Omdat het toestel dringender nodig was bij de US Navy, werd het als GB-2 met serial Bu23706 in dienst genomen op 25 mei 1944. Na enkele jaren van militaire dienst werd de Beech verkocht als NC6843 en dat werd later NC192H. In het midden van 2009 dook de tweedekker, waar nog heel wat aan gebeuren moet, op in de Rainbow hangaar en staat sinds 7 september 2009 als N192H ingeschreven op naam van Eastern Stearman Inc. Trustee en dat is een organisatie waarin diverse Amerikaans geregistreerde vliegtuigen in ons land zijn ondergebracht.
De FAA site geeft overigens als bouwjaar 1945 op, maar dat moet 1944 zijn.




SAAB 91B Safir LN-LMY/0071werd destijds in Nederland gebouwd bij De Schelde met c/n. 91.281 en ging eerst naar de Zweedse Luchtmacht als Fv50071 en vervolgens naar de Noorse als 0071. (Jan Mangelschots, 23 september 2018)
 


- TEXEL:
Krijgt er een tweede poortwachter bij in de vorm van de Piper PA-31P Pressurized Navajo PH-CRL. Deze PA-31P heeft vele jaren in opslag gestaan op Lelystad en hoewel er geruchten waren dat men het toestel weer als PH-CRL in zou willen laten schrijven, werd dit nooit gerealiseerd en belandde het uiteindelijk in de Catalina hangaar op Lelystad. De vleugels en diverse losse onderdelen werden reeds op 1 februari 2018 afgeleverd op Texel en nadat de romp is aangekomen, zal het door Leaseweb gesponsorde toestel weer in elkaar gezet worden.
 


De vleugels en motorbeplating van de PH-CRL werden keurig in een hangaar op Texel uitgestald. (Mike de Bruijn)


De geschiedenis van de PH-CRL zoals vermeld op de site van Herman Dekker:

PH-CRL Piper PA-31P-425 Pressurized Navajo 31P-7300136  
5845 OY-CKA, N150TT, N666BC, (N444PM), N666BC, N36PC, N7657L
27.05.2000 ADP Flightservices BV, Bilthoven.    
Eigenaar A.H. Del Prado, Bilthoven. Niet op Bewijs van Inschrijving aangebracht.  
17.07.2004 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.    
04.10.2005 Inschrijving doorgehaald. Opgeslagen te Lelystad.  
  N168MD (21.11.2012 doorgehaald als zijnde geëxporteerd naar Nederland)
  Begin 2012 waren er signalen dat het toestel (waar nog steeds PH-CRL op staat) weer in het N.L.R. opgenomen zal worden.

- TIGER MOTH: De Havilland DH.82A Tiger Moth N82AM die al vele jaren vliegt bij de Stichting Vroege Vogels op Lelystad, zal de komende tijd een nieuw kleurenschema krijgen. Dat worden de kleuren van hoe een Tiger Moth er in dienst van de Luchtstrijdkrachten (voorloper van de Koninklijke Luchtmacht) eind jaren ‘40 uit zag: Royal Air Force camouflage beschildering.  

- WINGS TO VICTORY: Is van plan een nieuw museumgebouw met bezoekersruimte, hangaar en een toren in de stijl van een Brits exemplaar uit de Tweede Wereldoorlog te bouwen op Midden-Zeeland. Momenteel zijn negen vliegtuigen ondergebracht in de collectie en men hoopt dit aantal flink uit te breiden de komende jaren.

- XCOR AEROSPACE:
Dit bedrijf dat ruimtereizen aanbood met de Lynx Mk.II werd onlangs failliet verklaard. Met had plannen om vanaf Hato op Curaçao onder de naam Space Experience Curaçao te gaan vliegen, dat vanaf 2014 participeerde in XCOR.

- YAK:
Geruime tijd geleden maakten we al melding van het feit dat Strela YAK-9UM D-FENK, beschilderd als 03/white, was aangekocht door een Nederlander, die het toestel op Teuge zou willen stationeren. Deze na de oorlog door de firma Strela gebouwde YAK heeft als c/n. 470403 en is ex F-AZYJ, N9250.
Momenteel wordt er druk gewerkt aan het vliegtuig door de firma FAST Aero op Brasschaat.


- VLIEGEND MUSEUM SEPPE:
Yakovlev YAK-52 PH-YAK wordt te koop aangeboden en SAAB 91D Safir PH-RLD werd verkocht in Frankrijk. Boeing A75N-1/N2S-3 N74650 verhuisde van Breda naar Midden-Zeeland en B75N-1/N2S-3 N9912H “Old Crow” staat tegenwoordig in de VMS museum hangaar.

- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
In de vorige editie maakten we melding van het feit dat Cobra PH-992 haar eerste vlucht na restauratie vanaf Lemelerveld had gemaakt, maar dit moest zijn: Ka 6CR PH-922. Nog een correctie: er stond een verkeerde fototekst bij een foto van de PH-1495. Dit is natuurlijk een Schleicher Ka 6E en die werd op 25 mei 2017 gefotografeerd door Eric Munk op Malden.

Op 13 december 2017 werd op de provinciale weg ter hoogte van de vliegbasis Volkel een auto met aanhanger gezien met daar op een geel/oranje Orlican VT-16 Orlik II (c/n 150302) zweefvliegtuig uit 1962 met de registratie OK-2410. Mogelijk was het toestel op weg om ergens als blikvanger te gaan dienen.
Op Hilversum werd in een van de loodsen de opgeslagen Caudron C.800 PH-807 (c/n. 10008/348) opgemerkt. Het BvL van dit destijds bij de firma SNCAN als F-CAAK gebouwde zweefvliegtuig verviel op 10.09.10 en op 09.07.14 werd het kenmerk PH-807 doorgehaald. 

Op 4 maart 2018 werd Glasflügel Kestrel 17 PH-1564 totaal vernield doordat de aanhanger waar het toestel in zat tijdens het rijden in brand vloog aan de Delenseweg bij Deelen, richting Arnhem.



De opgeslagen Caudron C.800 PH-807. (Kees van Aggelen, Hilversum, 6 februari 2018)



- AIR HOLLANDIA:
Werd in maart 2017 opgericht en was van plan om per 1 juli 2017 de activiteiten van het failliete Denim Air voort te zetten, maar tot op heden (maart 2018) is er nog niet veel gebeurd met de op Maastricht bivakkerende Fokker F28 Mk0100 PH-ABW Volgens de plannen uit 2017 streeft men in de toekomst naar een vloot van vijf vliegtuigen inclusief drie Boeing 737’s. ICAO code is HLA en hun website: www.airhollandia.com

- ANWB:
Breidde de vloot traumahelikopters uit met de Airbus Helicopters EC135 P3H/H135 PH-TTR. Zowel op deze helikopter als op de EC135 PH-MAA werd de belettering aangepast achter op de romp. De namen van de deelnemende ziekenhuizen staan er nu op vermeld: VUmc, Erasmus MC, Radboud MC en UMC Groningen. Op de PH-TTR staat overigens in plaats van Medical Air Assistance de tekst “Mobiel Medisch Team”.
Na inbouw van medische apparatuur en het vertrouwd maken van het personeel met de glass cockpit op Lelystad, zal de heli op Rotterdam gestationeerd worden.


- BREDA AVIATION:
Ging op 1 oktober op Breda een samenwerkingsverband aan met de producent van de PAL-V onder de naam PAL-V FlyDrive Academy. Potentiële kanten van een PAL-V Liberty vliegende auto kunnen hier hun vereiste vliegopleiding volgen, waarbij gebruikt gemaakt wordt van een Magni M 24 Orion gyrocopter.
Het in Raamsdonksveer gevestigde PAL-V International hoopt de eerste Liberty tegen het einde van dit jaar af te leveren aan de eerste klant; men geeft aan er reeds 45 à raison van € 500.000,- per stuk verkocht te hebben, waarvan tien in Nederland. . . .
Op de Autosalon van Genève trok de Liberty veel aandacht; achterop de rode machine was het kenmerk “PH-PAV” geschilderd. Het is ons momenteel niet bekend of dit hetzelfde zwarte prototype is waarop destijds ook PH-PAV stond en die van 30.01.12 tot en met 16.12.15 ingeschreven stond als PAL-V Prototype 2 met c/n.1. Er werd overigens nooit een BvL uitgereikt voor deze PH-PAV.
De romp en het onderstel van het rode (nieuwe) exemplaar zien er in ieder geval anders uit dan die van de eerste versie. 

De afgelopen maanden werd bekeken of het bedrijf een start- en landingsbaan met een lengte van circa 200 meter kon realiseren in de gemeente Geertruidenberg. "We hebben naar de plattegrond gekeken en kwamen snel tot de conclusie dat dit niet haalbaar was", verklaart wethouder Bert van den Kieboom. Zo is gekeken naar de Werfkampenseweg, nabij de locatie van het bedrijf. Van den Kieboom koestert de PAL-V en wil daarom graag dat de start- en landingsbaan toch in de regio komt.
"Daarom heb ik ze in contact gebracht met de gemeente Drimmelen. Daar is een veel groter buitengebied." Volgens de laatste berichten is wel een verzoek ingediend bij Drimmelen, maar is er verder geen ontwikkeling meer op dat gebied . . .


- DJ’s:
Diverse zakenvliegtuigen werden het afgelopen jaar weer van opschriften voorzien omdat ze voor korte of langere tijd werden ingezet om bekende dj’s te vervoeren binnen Europa. Eentje hadden we nog niet gemeld de vorige keer: op Rotterdam The Hague werd eind oktober Challenger 604 D-AFAC gebruikt door Afro Jack.

- CORENDON:
Voor de zoveelste keer werd het kleurenschema aangepast en Boeing 737 PH-CDH was het eerste toestel in de nieuwe kleuren. Op 27 februari 2018 werd Boeing 737 PH-CDE voor het eerst gezien met de naam “Pride of Limburg” op de neus.

 


Het nieuwe kleurenschema van Corendon Dutch Airlines op Boeing 737-86J PH-CDH. (Ton Jochems, 17 november 2017)


- EFTC: Op Groningen Airport Eelde is European Flight Training Centre bv tegenwoordig actief met een Diamond DA 42 Twin Star D-GLBA, Reims/Cessna FA150L Aerobat D-ECPP en de uit 1966 stammende Cessna 182J Skylane D-EAMR.

- HELI AIR:
Eind oktober 2017 maakte deze firma gebruik van AS 355 F D-HFFF van de Duitse firma Meravo. Gevlogen werd vanaf de thuisbasis Harskamp. Op 18 december 2017 werd AS 355 N Ecureuil II G-STRL afgeleverd aan dit bedrijf en het is de bedoeling dat deze helikopter in de loop van 2018 een PH- kenmerk krijgt.

- KLM:
Het was de bedoeling om in 2020 de Boeing 747 uit te faseren, maar men heeft besloten om nog tot in de zomer van 2021 door te vliegen met de Jumbo’s. Overigens werd de PH-BFY in december 2017 nog voorzien van het nieuwe KLM kleurenschema.
De PH-BFF en PH-BFR gingen in ieder geval al richting Twente om gesloopt te worden nadat alle nog bruikbare onderdelen er door de aldaar gevestigde firma AELS uit worden gehaald.
Op 12 maart 2018 vertrok de PH-BFC op haar laatste reis naar Teruel in Spanje .

Op 28 oktober 2017 werden de laatste Fokker 70’s uitgefaseerd bij KLM Cityhopper tijdens een speciaal moment op Schiphol Oost, waar heel wat luchtvaartfanaten aanwezig waren. Zowat alle resterende Fokker 70’s werden kort daarna overgevlogen naar Norwich en daar gereed gemaakt voor de verkoop.

  
 


Enkele plaatjes van het afscheid van de Fokker F28 Mk0070 bij KLM Cityhopper: PH-KZU met een fraaie regenboog er achter en PH-KZL, PH-KZU, PH-KZS &
PH-KZB, vooraf gegaan door een escorte van Airport Authority voertuigen. (Ad Jan Altevogt, 29 oktober 2017)




Begin januari 2018 werd het retro KLM kleurenschema op Boeing 737 PH-BXA op Norwich vervangen door de hedendaagse standaard beschildering.
Op 31 januari 2018 arriveerde er weer een nieuwe Embraer ERJ 175 voor KLM Cityhopper. Model E175 is een iets verlengde ERJ 170 en schijnt echter alleen een marketingnaam te zijn omdat ook deze PH-EXT, net zoals de andere E175’s, officieel werd ingeschreven als een ERJ 170-200STD.
De KLM heeft twee extra Embraer ERJ 190’s in bestelling, die komende zomer (2018) geleverd zouden moeten worden. Dat wordt echter wat eerder en tevens komen er op korte termijn twee E175’s bij en in april komt er nog een E175.


- NATIONALE POLITIE:
Bestelde bij helikopterfabrikant Leonardo in Italië een derde AW139, ter aanvulling van de PH-PXY & PH-PXZ.
In de jaren 2002 en 2003 gebruikte men tijdelijk de grijze MD Helicopters MD-900 Explorer N9201U vanaf Amsterdam en Rotterdam. Deze machine werd opgeslagen op Schiphol als borg voor de financiële afhandeling van het niet voldoen aan het leveringscontract van acht MD-902 helikopters aan het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). In 2015 werd deze MD-900 naar Mesa, Arizona verscheept en ingeschreven als N902CH.
Het c/n is 900-00042 en de N902CH is ex N9201U, USCG 9042, N9201U.


- NLR/TUD:
Cessna 550 Citation II PH-LAB werd in februari 2018 aan de linkerkant voorzien van een langwerpige uitbouw boven de ramen met plaats voor diverse antennes. Het toestel werd ingezet voor een telecom project van European Aviation Network in samenwerking met Immersat Aviation en T-Mobile. Van deze instellingen werden aan de linkerkant stickers geplaats onder de ramen van de PH-LAB.
Omdat het toestel daarna werd ingezet om vanaf Rotterdam The Hague een aantal vluchten met studenten uit te voeren, werd voor het kalibreren van de ILS systemen op enkele Nederlandse vliegvelden de Vulcanair AP68TP-600 A-Viator D-ISGS van SVEGE Flight Inspection gehuurd, die op 8 maart op Schiphol gezien werd en de dag erna op Rotterdam The Hague.




Cessna 550 Citation II PH-LAB met de duidelijk zichtbare aanpassing op de romp. (Berend Jan Floor, Amsterdam, 21 februari 2018)


Omdat de PH-LAB drie weken lang testvluchten uitvoerde met studenten van de TU-Delft werd deVulcanair AP68TP-600 A-Viator D-ISGS tijdelijk ingehuurd voor calibratievluchten. (David Booster, Rotterdam, 9 maart 2018))
 

- REGERINGSVLIEGTUIG: Na het uitfaseren van Fokker 70 PH-KBX zit men tot aan de aflevering van Boeing 737 PH-GOV zonder regeringsmachine. Dit wordt tijdelijk opgevangen door de huur van Boeing 737-7BC 9H-BBJ van de firma Privajet en op 12 februari werd het toestel voor het eerst gezien op Schiphol.

- TRANSAVIA
: Boeing 737-8K2 PH-HSI kreeg een speciaal Peter Pan vakantiereizen kleurenschema en werd op 11 november 2017 officieel voorgesteld tijdens een vlucht van Amsterdam naar Eindhoven en vervolgens naar Rotterdam.
Als naam kreeg de PH-HSI de naam van degene die destijds met het idee kwam om via de personeelsvereniging van Transavia vliegreizen aan minder bedeelde jongeren aan te bieden: Wilco van Elk.
 



Transavia Boeing 737-8K2 PH-HSI in Peter Pan vakantieclub kleuren. (Henk Wadman, Rotterdam, 11 november 2017)
 
 

Transavia France verhuurt gedurende het winter seizoen weer een aantal Boeing 737’s aan Air Transat en die kregen allemaal een Canadees kenmerk voor de duur van de lease.

F-GZHA B737-8GJ C-FTVN  
F-GZHB B737-8GJ C-FTVQ  
F-GZHC B737-8K2 C-GTVC  
F-GZHF B737-8HX C-FTVF   
F-GZHI B737-86J C-FTVI   
F-GZHJ B737-86J C-GTVS   

In de loop van 2018 wordt de nieuwe Boeing 737-800 F-HTVH met c/n. 62163 afgeleverd.

- TUI fly: Gaat weer aardig wat huren voor het aanstaande zomerseizoen; voor zover bekend, gaat het onder meer om:

C-FLSW B737-8HX Sunwing 20.04.18 ‑ eind 10.2018
C-FTOH B737-8HX Sunwing 20.04.18 ‑ eind 10.2018
PZ-TCP A340-313 Surinam juli & augustus 2018; voor vluchten naar Canarische eilanden
N738MA B737-8Q8 Miami juli & augustus 2018
OO- . . . B737-800 TUI fly Belgium 20.04.18 wisselende machine voor vluchten vanaf EHEH
OO- . . . B737-800 TUI fly Belgium voor vluchten vanaf EHRD; wordt gestationeerd op EHRD
OO-JNL B767-304 TUI fly Belgium voor vluchten vanaf EHAM; wordt gestationeerd op EHAM


- LELYSTAD: Er is nog steeds flink wat tegenstand tegen het in gebruik nemen van Lelystad als luchthaven voor Europese lijndiensten en charters. De media besteden daar regelmatig aandacht aan.
Het lag in de bedoeling om Lelystad in april 2019 open te stellen voor Boeings en Airbussen, maar op zijn vroegst gaat dit pas in 2020 gebeuren.
Met ingang van 18 november 2017 is officieel maximaal 1350 meter benutbaar van de tot 2700 meter verlengde startbaan, die ook verbreed werd van 30 naar 45 meter.
Een Boeing 737 van Transavia voert woensdag 30 mei een belevingsvlucht uit van en naar Lelystad Airport. Daarmee wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omwonenden een voorproefje geven van het vliegtuiggeluid dat de luchthaven straks met zich meebrengt.

- MIDDENMEER:
Krachtens een wijziging van de Luchthavenregeling Middenmeer is het binnenkort toegestaan dat ook LSA’s en VLA’s met een MTOW van 890 kg van het vliegveld gebruik mogen maken. Tot op heden mogen er alleen MLA’s met een maximum startgewicht van 450 kg landen en opstijgen.
Het aantal toegestane vliegbewegingen op jaarbasis gaat wel wat ingeperkt worden.


- ROTTERDAM THE HAGUE:
Na een poosje geen General Aviation tot 2.000 kg meer te hebben afgehandeld, biedt de Vliegclub Rotterdam met ingang van 1 februari 2018 weer afhandeling aan op parkeerplaats Lima.

Residents
: verdwenen zijn de Beech 300 PH-ACE, die op 06.12.17 naar de verenigde Staten vertrok en inmiddels als N300HH gesloopt werd; Lancair D-ELJA werd op 19.09.17 op een aanhanger afgevoerd naar Duitsland; Katana D-EUDA vertrok op 22.11.17 naar Oostenrijk en Cirrus SR22 g2 N573VE staat gedurende de wintermaanden gestald bij General Enterprises op Eelde en vertrok op 2 januari 2018. Op  02 maart vertrok TB-9 PH-MRT naar een nieuwe eigenaar.
Nieuwkomers zijn Pilatus PC-12/47E PH-CYP van het Vlaardingse bedrijf SMT Shipping en de G-PKHA van Pilatus Beheer bv.

 


Binnen één week tijd werden op Rotterdam twee fraaie Pilatus PC-12/47E toestellen afgeleverd die Rotterdam als thuisbasis hebben. De G-PKHA zien we hier bij aankomst op 15 maart jongstleden toen hij rechtstreeks vanuit de fabriek in Buochs arriveerde. (André Wadman)


Aerophoto Schiphol Reims/Cessna F172N Skyhawk PH-LEN verruilde, zoals inmiddels gebruikelijk, Hilversum voor Rotterdam gedurende de wintermaanden en staat gestald in de Sandair hangaar.
AeroNike Partenavia P.68 Victor I-RTAA voerde diverse survey vluchten uit vanaf Rotterdam en staat vaak geparkeerd in hangaar 3 op het Jet Center. Het toestel arriveerde reeds op 19 juni 2017 vanuit LIPE.
Op 4 november 2017 werd het nieuwe Ibis low budget hotel, gelegen tegenover het Wings hotel, geopend.
Eind februari 2018 werd de tijdelijke vertrekhal, die bestaat uit twee enorme tentconstructies, in gebruik genomen en reeds eerder werd gestart met het verbouwen en aanpassen van de terminal.
De firma SAMCO die onderhoud uitvoerde aan een aantal CRJ’s, DHC.8’en, CS100’s en diverse CS300’s, liet een grote hal bouwen op Maastricht Aachen en dat betekent dat men de vestiging op Rotterdam the Hague gaat verlaten.


RAS:
o.m. CS-DXO, CS-DXQ, EC-KPT, EC-LBO, HB-GPH, M-PIRE, N165SL, OO-ACC, OO-ACO, OO-AMR, OO-CEJ, OO-GMJ, OO-IDE (05.11.17 ‑ 15.02.18), PH-ACE (vertrokken naar USA op 06.12.17), PH-CJM, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-PIX (vertrokken op 05.01.18), PH-TXA, PH-VBG, SE-RIL etc.
SAMCO:
EI-FPM, EI-FPR, HB-JBA, HB-JBB, HB-JBC, HB-JCB, HB-JCC, HB-JCD, HB-JCE, HB-JCF
JET SUPPORT:
OE-IEN
SANDAIR/VLIEGWERK:
o.m. PH-KMR, PH-LEN (stalling), N231EG


 



-
HELIKOPTERVLUCHTEN




Hughes 269C PH-HBH bij Almelo en Robinson R66 Turbine PH-HCE bij Hengelo. (Bauke Post/AD&V Int., 29 april 2017 & 15 september 2017)


 

Almelo 29.04.17 PH-HBH Obifit Outdoor sportterrein
Lage Vuursche 13.09.17 PH-EQU  
Hengelo 15.09.17 PH-HCE  
Soesterberg 05.10.17 PH-ECD  
Zeewolde 05.10.17 Center Parcs De Eemhof: PH-HBH & PH-RYF
Lichtmis 15.10.17 De Koperen Hoogte: PH-FVD  
Amsterdam Heliport 17.10.17 G-WIZG A109E & OO-PMP R44
Lukkien/Ede 20.10.17 PH-ECE  
Ommel Busserdijk 21.10.17 PH-UNN   
Klazienaveen 29.10.17 PH-UNN “PLUS Fischer” & PH-HCE & PH-ITI
Rotterdam EMC 07.11.17 OO-NHX AS 365 N3  
Waddinxveen 10.11.17 PH-WXW  
Delft 11.11.17 PH-HVB  
Hendrik-Ido-Ambacht 18.11.17 PH-KGJ & PH-UNN  
Rotterdam EMC 24.11.17 PH-ULP  
Rotterdam Waalhaven 24.11.17 PH-RYF (2x)  
Moerkapelle 25.11.17 PH-UNN “PLUS Wélner”  
Rotterdam EMC 27.11.17 PH-HVB  
Rotterdam EMC 30.11.17 OO-NHV AS 365 N3  
Kaag 04.12.17 M-AJOR AW139  
Bleiswijk 05.12.17 PH-WIK  
Rotterdam Ahoy 06.12.17 PH-HHJ  
Emmen Heliport 08.12.17 D-HOAR AS 365 N2  

 

AS 365 N2 Dauphin 2 D-HOAR reddingshelikopter van Johanniter-Unfall-Hilfe. (Dion Lambers, Emmen, 8 december 2017)
 

Rotterdam EMC 12.12.17 PH-HVB  
Boxtel 17.12.17 PH-PHB vanaf terrein VV-LSV Lennisheuvel
Zoetermeer 19.12.17 PH-RBC  
Rotterdam EMC 04.01.18 OO-NSZ AS 365 N2  
Harskamp 06.01.18 N341GG SA 341 G Gazelle  
Heythuysen heliport 08.01.18 OE-XHY Robinson Raven II  
Rotterdam EMC 09.01.18 S-453 AS 532 U2 Cougar  
Rotterdam EMC 14.01.18 PH-ULP  
Groede 23.01.18 OO-HSN AS 355 F2 Schuitvlotstraat
Rijswijk 29.01.18 PH-MAA  
Kaag 01.02.18 M-AJOR AW139  
Makkum 03.02.18 G-HBJT EC155 B1  
Nieuw-Lekkerland 06.02.18 PH-ELP Veerweg/Lekdijk  
Terschuur 06.02.18 PH-MAA  
Amersfoort-Noord 09.02.18 PH-ULP Regenboog, wijk Nieuwland
Venlo 11.02.18 PH-ULP  
Den Haag Binckhorst 14.02.18 OO-RZA Robinson r44  
Rotterdam hotel New York 14.02.18 PH-HCE  
Rotterdam EMC 27.02.18 PH-MAA  
Zevenhuizen 10.03.18 PH-KGJ  



ANWB Eurocopter EC 135 T2+ PH-ULP gefotografeerd in Amersfoort Noord. (Ernesto Bauer, 9 februari 2018)


In de haven van Pago Pago in Amerikaans Samoa werd op 10 december 2017 de tuna seiner Friesland van rederij Jaczon gezien met aan boord de van drijvers voorziene Hughes 369HS N454S (c/n. 330454S; bouwjaar 1971) van Daves Helicopter Service Inc.

Vanwege werkzaamheden aan de Haringvlietbrug aan de A29 werd Dauphin OO-NHM (“NCG14”) in de weekends van 20/21 en 18/29 januari 2018 tijdelijk gestationeerd op een parkeerplaats langs de N59 bij Ooltgensplaat. Dit was nodig omdat er die weekends geen ambulanceverkeer dat met spoed vanaf Goeree-Overflakkee naar het EMC in Rotterdam zou moeten, mogelijk was.
In het weekend van 17/18 februari werd de OO-NSZ als “NCG14” ingezet.

 
 



- DEFENSIE
 


- AIRBUS: Op 23 januari 2018 landde Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) EC-332 op de vliegbasis Eindhoven om personeel alvast kennis te laten maken met het toestel. Vanaf 2020 moet de A330 de twee KDC‑10 vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht gaan vervangen. Er werden acht exemplaren besteld in NAVO verband.
Vijf van deze Airbussen krijgen Eindhoven als thuisbasis en de andere drie komen op Köln-Bonn te staan.
De toestellen worden ondergebracht bij een internationale eenheid, waarvan Nederland de lead‑nation is. Deze eenheid bestaat op dit moment uit België, Luxemburg, Duitsland, Noorwegen en Nederland.

- APACHE: Op 13 november 2017 vloog Apache Q-29 tegen een hoogspanningskabel tijdens een laag vlieg oefening ter hoogte van Zoelmond in de buurt van Culemborg.
Bij Boeing is een offerte aangevraagd voor een update van de Nederlandse Apaches, die dan onder meer voorzien zouden worden van krachtiger motoren en nieuwe sensoren. De kosten worden geraamd op 1 miljard Euro.


- CHINOOK:
Op 29 januari 2018 maakte Chinook D-890 een voorzorgslanding in een weiland bij Lith.

- COUGAR
: De S-419 die werd ingezet ten behoeve van de Kustwacht op Curaçao, keer de op 20 augustus 2017 per schip terug en werd in de haven van Antwerpen gelost.
Een week later, op 27 augustus, vertrok de S-442 van Gilze naar De Kooy om in de periode eind augustus ‑ december 2017 dienst te gaan doen aan boord van Zr. Ms. Rotterdam in de wateren rond Somalië.


 


F-16BM J-884 en F-16AM J-872 werden resepectievelijk als 236 en 243 afgeleverd aan de Jordaanse Luchtmacht. (Pieter Plomp, Volkel, 25 oktober 2017)




- F-16: De regering had toestemming gegeven om 15 overtollige F-16’s aan Jordanië te verkopen en deze vertrokken in drie groepen vanaf de vliegbasis Volkel naar Muwaffaq Salti Air Base bij Al Azraq:

236 F-16BM ex J-884 25.10.17
237 F-16BM ex J-208  29.11.17
238 F-16AM ex J-623 29.11.17
239 F-16AM ex J-637 29.11.17
240 F-16AM ex J-638 25.10.17
241 F-16AM ex J-868 29.11.17
242 F-16AM ex J-870 24.12.17
243 F-16AM ex J-872 25.10.17
244 F-16AM ex J-873 25.10.17
245 F-16AM ex J-876 29.11.17
246 F-16AM ex J-193 24.12.17
247 F-16AM ex J-199 25.10.17
248 F-16AM ex J-145 25.10.17
249 F-16AM ex J-057 24.12.17
250 F-16AM ex J-510  29.11.17



F-16A J-248 in de takels in de Jaarbeurs te Utrecht. (Rob Dragt, 17 november 2017)


- F-16:
De bekende rondreizende F-16 J-248 was te zien in de Utrechtse Jaarbeurs tussen 17 en 20 november 2017.

- F-35:
Vanwege de hoge koers van de Amerikaanse dollar zou er niet voldoende budget zijn bij Defensie om de laatste drie van 37 exemplaren daadwerkelijk te bestellen. In 2019 valt hier pas een beslissing over.

- UITZENDINGEN:
Begin december 2017 keerden de tijdelijk in Kuweit gedetacheerde C-130H en KDC-10 terug naar Eindhoven. In januari 2018 namen we met
F-16’s (vier plus twee reserve) weer deel aan de Air Task Force Middle East en losten daarmee de Belgen af.


- VERHUIZING:
Nederlandse militairen werden ingezet bij de verhuizing van US Army materieel van de 10th Combat Aviation Brigade van Duitsland naar de bases Fort Drum en Fort Bliss in de Verenigde Staten. Op 24 oktober landde de eerste groep van in totaal zestig helikopters op Eindhoven, die later naar een speciaal ingerichte landingsplaats in het Rotterdamse havengebied over gevlogen werden. Het afgeschermde terrein bevond zich bij Steinweg Botlek Terminal aan de Professor Gerbrandyweg. Het ging hier om UH-60’s, CH-47’s en AH64’s en tevens een enorme hoeveelheid voertuigen en containers. De helikopters werden meteen na aankomst ontdaan van hun rotorbladen en tijdelijk opgeslagen in een grote loods. Rond half november werd alles ingescheept in MV Endurance dat koers zette naar de Verenigde Staten.






Drie opnames van de enorme vloot US Army helikopters die via de Rotterdamse haven per schip terugkeerden naar de Verenigde Staten: CH-47F 14-0812 en
UH-60M’s 07-20066 & 07-20081. (Kees Harteveld, 26 oktober 2017)



- BALLONNEN
 

Hendrik-Ido-Ambacht 03.11.17 PH-HEB Sandelingepark
Breda Airport 07.11.17 PH-BRB