Mooie opname van AgustaWestland AW139 PH-DCG, in gebruik bij de
Kustwacht Caraïbisch Gebied. (Cor van der Wal, Curaçao, 15 februari
2019)
- AELS:
Op Twente arriveerden eind 2018 twee TUI Deutschland Boeing
737-7K5’s (D-AHXE & D-AHXF) die door AELS geheel ontmanteld zullen
worden.
- AIRBUS:
Aan boord van het Chinese schip MV
Nebula van de rederij Cosco Shipping werd op 20 februari 2019 in de
Rotterdamse haven een container met wodka flessen voor Noord-Korea
ontdekt. Het schip vervoerde tevens de staartvleugels en het voorste
rompdeel van een Airbus A320 met het nummer “8990” er op, die op weg
waren naar China om daar geassembleerd te worden in Tianjin.
- ALOUETTE:
De firma Heli-Flight uit Stroe heeft
ex-KLu Alouette III A-275 gekocht en op 11 februari werd de
helikopter overgebracht van Gilze-Rijen naar Stroe. Later dit jaar
gaat men bekijken of het financieel en technisch haalbaar is om de
helikopter weer de lucht in te krijgen.
Op dezelfde datum werd Alouette III
A-301 van Gilze naar het Alouette en 32 TFS Museum van Henk van
Harten in Barneveld getransporteerd.
Nadat Alouette III A-407 op 9 november
2018 vanaf de vliegbasis Leeuwarden voor een spuitbeurt was
overgebracht naar Satys op Lelystad, werd de helikopter op 6
februari 2019 per dieplader naar Soest getransporteerd en daar met
enig ceremonieel op een sokkel geplaatst op een rotonde aan de
Amersfoortse straat.
Sommige bronnen beweren dat deze Alouette A-407 in werkelijkheid de
A-253 is.
SE 3160 Alouette III A-275 werd getransporteerd naar het bedrijf
HeliFlight in Stroe (HeliFlight, 12 februari 2019); de A-301 ging
naar Van Harten Metaalbedrijf in Barneveld (Marco de Bruin, 28
februari 2019) en de A-407 ging na een opknapbeurt bij Satys op
Lelystad naar Soest en werd in het Vliegdekpark op een paal
geplaatst. (Berend Jan Floor, 12 december 2018 & 6 februari 2019)
- AVIODROME: De in
Netherlands Government Air Transport als “NL-316” gespoten Douglas
C-54A Skymaster PH-DDY werd in KLM kleuren gespoten bij de firma
Satys op Lelystad. Het vliegtuig kreeg de registratie PH-TAR en de
naam Rotterdam.
Gedurende 2019 gaat men het binnen
museum geheel vernieuwen. Om die vernieuwingen van het museum te
bekostigen, heeft Aviodrome een donatie van
€ 400.000,- van de BankGiro Loterij in ontvangst mogen nemen.
De huidige binnen expositie dateert van 2003. In de loop der jaren
is deze uitgebreid met collectiestukken, maar de opzet is sindsdien
in de basis gelijk gebleven. De herinrichting van de expositie zal
daarom nu aangepakt worden. Er gaat gebruik worden gemaakt van
nieuwe presentatiemethodes en meer interactiviteit. Zo hoopt men ook
het jonge publiek beter te kunnen bereiken en enthousiast te maken
voor de geschiedenis van de burgerluchtvaart.
Douglas C-54A Skymaster “NL-316” kreeg oude KLM kleuren en het
kenmerk “PH-TAR”. (Eric Munk, 30 november 2018) |
- CATALINA:
Nu bekend is geworden dat de PH-PBY definitief
naar de Verenigde Staten gaat, zal er dit voorjaar een trainingsprogramma
met de nieuwe Amerikaanse bemanning uitgevoerd worden in ons land, voordat
het toestel uiteindelijk de oversteek gaat maken. Men is van plan om op 5
mei nog een afscheidsvlucht boven ons land te gaan maken.
- CESSNA: Voor het opnemen van een
tv-spot voor de Top 4000 werd op 13 november 2018 op Hilversum Cessna 182R
Skylane PH-TGC aan de rechterkant voorzien met een sticker met daarop de
nepregistratie “PH-45”. Het getal 45 duidde in het filmpje op de plaats
waarop The Electric Light Orchestra met het nummer Showdown te vinden was.
- CESSNA: Tijdens de open dag bij
Broshuis Trailers in Kampen was op 12 januari een trailer te zien met daarop
de Cessna TU206G “P2-MFG”.
- CESSNA: Aan de Cornelis Drebbelweg
in Delft, vlakbij de plaats waar de Boeing 737 VP-BXZ te vinden is, werd
eind 2018 de romp van een Cessna 172 onder een dekzeil gezien. Afgaande op
de beschildering gaat het hier vrijwel zeker om Cessna 172P Skyhawk II
PH-ACM (17275454) die op 8 mei 2013 bij zeer slecht zicht ten westen van
Egmond in de Noordzee terecht kwam en daarna zonk. Later werd het toestel
geborgen en op 13 mei 2013 werd het kenmerk PH-ACM doorgehaald.
Vrijwel zeker is dit de romp van Cessna 172P Skyhawk II PH-ACM. (Johan
Hetebrij, Delft, oktober 2018)
- CESSNA BIRDDOG: De op Breda thuis
horende Cessna 305A/O-1A-CE Birddog N590EA maakte in mei 2018 een groundloop
op de Duitse Flughafen Siegerland en liep daar enige schade op. Via de firma
Transal op Midden Zeeland werd de romp van het toestel voor verder herstel
naar de Verenigde Staten verscheept.
-
CESSNA CITATION: De afdeling
Luchtvaarttechniek van het ROC Tilburg kocht voor € 175.000 in Berlijn
Cessna 501 Citation I/SP D-IABG ter vervanging van de als instructiemachine
in gebruik zijnde F-16 “J-315”(= J-241). Op 8 januari 2019 arriveerde de
Citation bij het ROC.
Het ROC Tilburg schafte de afgeschreven Cessna 501 Citation I/SP D-IABG aan
ten behoeve van haar studenten en F-16A J-241 (beschilderd als “J-315”)
moest daarvoor het veld ruimen. (Rob Dragt, 8 januari 2019)
- CHINOOK:
Het Rotary Wing Training Center te Gilze ontving op 21 september 2018 per
dieplader een Canadese CH-147 Chinook helikopter die in 2011 buiten gebruik
werd gesteld door de Canadezen. De helikopter werd als CH-47A 64-13140
gebouwd voor de US Army en ging via de Royal Thai Air Force weer terug naar
de Verenigde Staten en werd daar aangepast tot CH-47D met een nieuw serial:
84-24514. Vervolgens in 2009 naar de Canadian Armed Forces als CH-147 147204
en in september 2011 in opslag gezet op Davis Monthan.
Geheel ingepakt arriveerde CH-47D/CH-147 147204 in Gilze. (Benno Goethals,
21 september 2018)
- CORENDON: Op 25 en 26 november
2018 maakte KLM Boeing 747-406 haar laatste commerciële vlucht voor de KLM
en op 2 december 2018 vertrok de Boeing naar het Italiaanse vliegveld
Fiumicino bij Rome om daar bij Alitalia in Corendon kleuren gespoten te
worden. Op 14 december keerde het toestel onder KLM vluchtnummer terug op
Schiphol en wordt daar door de firma AELS ontdaan van onder meer de motoren
en gereed gemaakt voor transport over de weg naar de tuin van het Corendon
Village Hotel bij Badhoevedorp. In de nacht van 8 op 9 februari werd de A9
overgestoken, die voor dit doel tijdelijk gesloten was en uiteindelijk kwam
het gevaarte zonder al te veel problemen terecht in de tuin van het hotel.
Drie opnames van de aankomst op Schiphol en het transport naar Badhoevedorp van
Boeing 747-406 PH-BFB. Op de eerste de laatste landing van het toestel op 14
december 2018 (Berend Jan Floor); op de tweede het gereed maken voor transport
op Schiphol (Ad Jan Altevogt, 3 februari 2019) en tot slot de aankomst in
Badhoevedorp (Rob Dragt, 9 februari 2019)
- DAKOTA: Op 23 oktober 2018 werd vanuit
de haven van Antwerpen Douglas DC-3 N213GB overgebracht naar Madurodam. Men gaat
het toestel plaatsen in een indoor attractie die in de loop van 2019 opengesteld
gaat worden voor het publiek.
Een paar honderd meter er vandaan in de achtertuin van een woning aan de
Violenweg in Den Haag is de neus van een Dakota met KLM opschriften te vinden.
Afkomstig van de Boliviaanse luchtmacht, waar het toestel als TAM-30 in dienst
was.
De neussectie van C-47B N314W (c/n. 13041) werd vanuit Punta Gorda, Florida, in
september 2018 in een container naar Nederland getransporteerd. Deze Dakota was
al sinds 1983 te vinden op Lehigh Acres in Florida nadat het vliegtuig in beslag
was genomen vanwege een drugs transport. De afgelopen decennia werden onderdelen
ervan gebruikt om de Dakota’s van Lee County Mosquito Control vliegend te
houden. In 2018 werd de Dak uiteindelijk gesloopt.
De neus zal geplaatst worden in Zwaag (NH) en het toestel is ex CF-HGD, N53V,
NC8820, 42-93190.
De
door Madurodam aangekochte DC-3C N213GB arriveert in Den Haag (Rob Dragt, 23
oktober 2018) en eveneens te vinden in Den Haag, is deze neussectie van de
TAM-30. (Johan Hetebrij, 28 oktober 2018)
- DAUPHIN: Al sinds december 2017
bivakkeert er een Aérospatiale SA 360 C Dauphin op het dak van het bedrijfspand
van InnoVfoam op industrieterrein Breekland bij Oudkarspel. InnoVfoam is onder
meer gespecialiseerd in het beveiligen van helikopter platforms met
schuimblussystemen. Voor $ 12.000 werd de in 1977 gebouwde Dauphin in Zweden
gekocht. De helikopter met c/n. 1016 werd destijds afgeleverd aan Norrlandsflyg
als F-BZAQ en dat werd al snel veranderd in SE-HLS. Het toestel werd vooral
ingezet als vliegende ambulance. In 2004 werd Kallax Flyg eigenaar, maar vloog
er niet meer mee. De heli kwam als blikvanger terecht op een gebouw van
Franssons Recycling Machines in Birsta, Sundvall en werd nog niet zo lang
geleden naar Nederland getransporteerd en van een nieuw zilvergrijs
kleurenschema voorzien.
Men wilde in eerste instantie tevens een Cessna 340 met c/n. 340-0070 in het
bedrijf gaan gebruiken, maar die bleek nog te goed en werd ingeschreven als
N204KM. Uit Brazilië wordt nu een ander vliegtuig gehaald voor dit doel.
- DC-4: Zoals u weet, wordt op dit
moment op Rand airport, Zuid Afrika de voormalige DDA DC-4 Skymaster PH-DDS, nu
ZS-AUA, vliegklaar gemaakt door de Flying Dutchman Foundation (FDF). De
afgelopen twee jaar heeft het vliegtuig een grondige D-check ondergaan. Door het
lange buitenstaan werd er hier en daar flinke corrosie gevonden maar dat is
verholpen en nu allemaal weer dik in orde. Motoren en propellers zijn overhauled
en alle roeren opnieuw bekleed. Omdat de FDF onder een AOC wil gaan vliegen,
dient de cockpit nog wel te worden voorzien van een aantal moderne snufjes: GPS
navigatie, TCAS (botsings-waarschuwingssysteem) en een weerradar. Het
kleurenschema is al bekend en zal sterk op de oude DDA (en KLM) kleuren gaan
lijken. Het oude DDA-interieur krijgt ook nog een flinke make-over en daarvoor
is reeds een Nederlandse ontwerpster uitgekozen die de re-styling mag doen.
Inmiddels is ook al voorzichtig begonnen met het opleiden van vliegers. Het
toestel blijft in het ZS-register en de Europese brevetten zullen moeten worden
uitgebreid met Zuid-Afrikaanse. De cabine crew zal initieel bestaan uit dames
van Sky Class Aviation, de lokale DC-4 operator waarmee een goede samenwerking
bestaat. De FDF hoopt in 2019 de eerste vlucht te maken met de Skymaster om
daarna te kunnen beginnen aan de ferry naar Nederland. Het plan is om daarna in
nauwe samenwerking met National Geographic avontuurlijke reizen te gaan maken
waarvan TV-documentaires gemaakt kunnen worden.
- DIJKHASTAR: Op Lelystad is men in de
Wings over Holland hangaar bezig om Dijkman Dulkes Dijkhastar II PH-COR weer
vliegwaardig te maken. Het BvL van dit amateurbouw vliegtuig met c/n. 001
verliep op 30 juni 1999 en op 19 juli 2000 werd het kenmerk PH-COR doorgehaald.
- DRONE: Op Marktplaats werd een
Belgische militaire OQ-19D Drone (T55) te koop aangeboden voor € 2.300,-. Af te
halen in Amstelveen.
- FAIRCHILD:
De Fairchild
UC-61K Argus III (24R-46a Ranger) PH-NDI met constructienummer 928 werd na zijn
Nederlandse carrière in 1970 in bijzonder slechte conditie naar de Verenigde
Staten geëxporteerd. Een groep enthousiaste mensen kocht het opgeslagen frame in
2001 en wist er na hard werken weer een bijzonder fraai exemplaar van te maken,
getuige de recente foto van de eerste vlucht van de N24FM in Royal Air Force
kleuren.
Foto van de eerste vlucht van Fairchild UC-61K Argus III (24R-46a Ranger) N24FM,
de voormalige PH-NDI. (Jim Chybicki)
- FLIGHT SIMULATOR ZEELAND:
Naast de reeds in gebruik zijnde Cessna 152 OO-CNP
aan de Schoolstraat 1 te Nieuwerkerk, is het in de toekomst ook mogelijk om
vliegles te krijgen in de romp van Cessna 172R Skyhawk PH-VDM (17280187) en in
een later stadium in Piper PA-28-161 Warrior II PH-SVG (28-8616055).
Van eerstgenoemde verviel het BvL op 6 februari 2008 en het kenmerk werd
doorgehaald op 30 maart 2009 en bij de Cessna was dat respectievelijk op 28
oktober 2012 en 10 december 2013. Info:
http://flightsimulatorzeeland.nl/
- FOKKER: Weer een aantal mutaties
betreffende de Eerste Wereldoorlog modellen:
D.VII |
G-CIHS |
LAA 387-15544 |
07.08.18 |
J.A. & R.H. Cooper, Wickenby |
D.VIII |
G-CIHU |
LAA 082-15546 |
07.08.18 |
J.A. & R.H. Cooper, Wickenby |
D.VII |
N7756J |
BRO-001 |
17.08.18 |
J.J. Brooks |
D.VII |
ZK-TBI |
2372 |
13.08.18 |
The Vintage Aviator Ltd.; ex N286WG |
DR.I |
N16WB |
052307 |
01.11.18 |
B.G. Longwill; (Airdrome kit) |
DR.I |
N500PY |
02272007 |
04.06.16 |
ongeval Plain City, OH; cancelled 04.12.18 |
E.III |
ZK-EII |
37/15 |
30.08.18 |
East Canterbury Aviation; gebouwd door Airdrome Aeroplanes |
- FOKKER:
Op Schiphol Oost werd de cockpitsectie van Fokker F.XVIII PJ-AIS “Snip” tussen
1988 en 1991 gerestaureerd door mensen van de KLM. Daarna was het toestel een
poos te zien in het Aviodome en vervolgens werd het naar het Curaçao Museum
getransporteerd. De Snip vloog in 1934 een speciale Kerstpostvlucht voor de KLM
van Amsterdam naar de West, ter voorbereiding van een lijndienst. Oorspronkelijk
zou deze vlucht uitgevoerd worden op 18 december 1934 met de F.XX PH-AIZ
“Zilvermeeuw”, maar dit toestel kreeg motorproblemen en de post werd overgeladen
in de F.XVIII, die op 22 december 1934 in Batavia aankwam. Op 26 december werd
gestart voor de retourvlucht naar Nederland en de Fokker werd in zeer slecht en
koud weer op Schiphol opgewacht door bijna 13.000 belangstellenden.
Op 16 maart 1936 werd het kenmerk gewijzigd in PJ-AIS en op 3 september 1946
maakte de Snip haar laatste vlucht en werd geschonken aan een museum op Curaçao
en datzelfde jaar nog bij een brandweeroefening gebruikt . . . . . wat
resteerde, was de cockpitsectie en die is heden ten dage nog te bewonderen in
het Curaçao Museum te Willemstad.
- FOKKER F27: De als brandweer
oefenobject op Groningen Eelde Airport in gebruik zijnde Friendship SE-KZD werd
tijdelijk overgebracht naar Hoogezand voor trainingsdoeleinden en keerde op 16
oktober 2018 weer terug op Eelde.
In het Malaysian Airlines Engineering Training College te Subung gebruikt al
geruime tijd men F27 Mark 100 N31280 (10149) als instructional airframe en dit
is de voormalige C-2 van de Koninklijke Luchtmacht. Alle opschriften zijn
verwijderd, maar het KLu roundel is nog bovenop de linker vleugel te vinden.
- FOKKER S.11.1: Na meer dan 25 jaar te
zijn opgeslagen geweest in een hangaar op Antwerpen, werd Fokker S.11.1
Instructor OO-LMC overgebracht naar de loods van Raymond’s Aircraft Restoration
en eind november gedemonteerd voor verdere inspectie, vooraf gaande aan
restauratie.
Geschiedenis van c/n. 6216: E-25, (PH-HOB), OO-LMC; het Belgische BvL verviel
reeds op 10 december 1991.
Fokker S.11.1 Instructor OO-LMC wordt onder handen genomen in de hangaar van
Raymond’s Aircraft Restoration op Antwerpen. (Bob Rongé, 11 december 2018)
- HELI HOLLAND:
Cessna 402B Businessliner PH-RLY die voor relay-vluchten gebruikt wordt, werd
alweer enige tijd geleden voorzien van een rode neus en kreeg aan de linkerkant
het woord “RUdOLF” op de neus geplakt.
Bell 206B Jet Ranger II OO-KBM (1788) werd op28 april 2001 zwaar beschadigd
tijdens een ongeval in de buurt van Maastricht. Het wrak werd verkocht aan Heli
Holland uit Emmercompascuum en de OO-KBM werd in België pas op 17 december 2018
uitgeschreven.
- JUNKERS: Voor het evenement Rescue
Heroes bij het Aviodrome had men de vliegende replica van een Junkers F 13
uitgenodigd, destijds (1919) het eerste geheel metalen verkeersvliegtuig. Op 17
augustus werd een uitstapje naar Texel gemaakt en tijdens de run-up van de 450pk
Pratt & Whitney R-985 Wasp motor voor de terugvlucht naar Lelystad, kwam de
Junkers op zijn neus te staan. Bij Vliegtuig Onderhoud Texel werd een nieuwe
motor gemonteerd en op 12 september 2018 vertrok het toestel naar Zwitserland.
- MARKET GARDEN:
Tijdens de
jaarlijkse herdenking van Operatie Market Garden boven de Ginkelse Heide werden
op 20, 21 (veel wind!) en 22 september 2018 para’s gedropt vanuit C-47A N473DC,
C295 023 en Herculessen CH-03, G-273, ZH888, 92-0552 en de van invasiestrepen en
code “6Z” voorziene 92-3284. Op de 22e werden ook nog een Chinook, Cougar en
Apache (Q-29?) waargenomen.
Aan de paradroppings bij de herdenking van Operatie Market Garden deden in 2018
onder meer mee: Herculessen G-273, 92-0552, 92-3284 (met invasiestrepen) en
C295M 023. (Wilbert Koch, Ginkelse Hei, 19 september 2018)
-
MOONEY:
Al zeker zowat zeven jaar stond Mooney M.20J N100HQ (24-0534) werkeloos in het
gras op Teuge en op 8 december 2018 werd het toestel versleept naar de SAS
hangaar en het is ons onbekend wat er verder mee gaat gebeuren.
De geschiedenis van het in 1978 gebouwde vliegtuig is als volgt: N201ZK, OO-JPG,
PH-IMC, N100HQ; BvL verliep op 31 december 2011 en het Amerikaanse kenmerk werd
doorgehaald op 8 augustus 2016.
Mooney M.20J N100HQ wordt versleept naar de hangaar van Special Air Services.
(Roy Wassink, 8 december 2018)
- MISTRAL: Op Marktplaats wordt in de
omgeving van Eindhoven de niet vliegwaardige Aviasud Mistral PH-2F7 te koop
aangeboden als reclame object. Het toestel heet c/n. 154 en op 21 november 2011
verliep het BvL; het kenmerk werd op 7 januari 2013 doorgehaald.
- NMM: In het kader van een
tentoonstelling over de Koude Oorlog kreeg het Nationaal Militair Museum de
Poolse Mil Mi-2T 2126 in bruikleen van het Brussels Air Museum.
De
Poolse Mil Mi-2T 2126 die te zien is in het Nationaal Militair Museum. (Bauke
Post, 5 januari 2019)
- NTM: Het Nederlands Transport Museum
is momenteel druk bezig om fondsen te werven om Fokker F28 Mark 1000 TZ-ADH
(c/n. 11003; ex PH-MOL) vanuit Mali terug te halen naar ons land. De Fellowship
vliegt al ruim 17 jaar niet meer en de toestand van de machine gaat zienderogen
achteruit. Diverse instrumenten en onderdelen ontbreken inmiddels en in het
Canadese Saskatchewan werd een donorvliegtuig gevonden dat de ontbrekende
stukken gaat leveren.
Om dit bijzondere vliegtuig te redden van de sloop, begon het Nederlands
Transport Museum een fondsenwervingsactie onder particulieren en bedrijven. Voor
het vervoer naar Nederland en de restauratie is € 250.000,- nodig. Het museum
hoopt de Fokker F28 in het voorjaar van 2019 te kunnen aankopen en repatriëren.
Hierbij wordt intensief samengewerkt met de Nederlandse ambassade en de
Nederlandse militaire Missie in Mali om de operatie succesvol te kunnen
organiseren.
Het is de bedoeling dat deze Fellowship over enkele jaren in gerestaureerde
staat tentoongesteld zal worden. Iedereen die wil bijdragen aan de actie om het
oudste overgebleven Fokker straalverkeersvliegtuig te redden, wordt uitgenodigd
een donatie te storten op rek. NL91 RABO 0325 2015 87 van het Nederlands
Transport Museum, o.v.v. ´Donatie Fokker F28´.
Onlangs kreeg men het Fokker F28 rompvoorstuk
Test-Article TA-02 ter uitbreiding van de Fokker collectie. Dit F28 rompvoorstuk
TA was één van een hele serie proefstukken waarmee eind jaren 60/begin jaren 70
een uitgebreid full-scale statisch- en vermoeiingstestprogramma werd afgewerkt,
deels in een watertank. Deze testen werden o.a. uitgevoerd door de Experimentele
Afdeling van Fokker, door het NLR in de Noordoostpolder en door VFW in
Lemwerder.
Van het Brussels Air Museum kreeg men in december 2018 Fouga CM-170R Magister
MT-37 in bruikleen. Deze machine werd eerst gebruikt voor onderdelen e.d. door
de Dutch Historic Jet Association en arriveerde vanaf Teuge.
Fouga CM-170R Magister MT37 is inmiddels geheel gemonteerd te bewonderen in het
Nederlands Transport Museum. (Henk Wadman, 13 december 2018)
- PIAGGIO: Via planetime.nl werd de
gedeeltelijk gerestaureerde Focke-Wulf FWP149D OO-FWP te koop aangeboden in de
plaats Roggel. Zoals we al eerder schreven, is het opvallend dat het kenmerk
OO-FWP destijds wel ingeschreven werd, maar het vliegtuig daar nooit
daadwerkelijk mee heeft gevlogen. Het c/n. is 059 en het toestel is ex D-EEHH,
90+45, JD+390, BF+702, BC+702, AS+486.
Deze Piaggio was als D-EEHH actief in België in 1988 en op 25 april 1989 werd
het kenmerk OO-FWP ingeschreven op naam van R. Vervecken & J. Simons te
Leopoldsburg en op 11 mei van datzelfde jaar werd J. Vervecken de eigenaar.
Zoals hiervoor gemeld, werd er nooit mee gevlogen als OO-FWP, maar het toestel
staat nog wel steeds ingeschreven in België.
Begin maart werd het vliegtuig verkocht aan een liefhebber in de Russische
Federatie die van plan is om c/n. 059 weer vliegwaardig te maken. De goede man
bezit tevens c/n. 019 RA01521 (waar tevens nog steeds D-EDCZ op staat) en c/n.
056 en die was vroeger ingeschreven als OO-MAK. De OO-FWP zal ergens in de
eerste helft van april 2019 naar Voroznej getransporteerd worden.
In maart 2016 maakten we melding van een ander exemplaar dat in een tuin in
Apeldoorn in een soort van RAF kleurenschema met nepserial “AM230” te vinden
was. Na diverse omzwervingen in ons land kwamen romp en vleugels van Focke Wulf
FWP149D OO-LWG (c/n. 050) in Apeldoorn terecht in genoemde tuin. Onlangs werd
het toestel gezien op het terrein van Straalbedrijf Siebum, Kanaal Noord 145 in
Apeldoorn.
Dat nummer “AM230” behoort overigens toe aan een door de Britten buit gemaakt
vliegtuig: Focke-Wulf FW.190A-8 met werknummer 171747 van Schlachtgeschwader
101, die crashte tijdens de landing in de UK op 30 augustus 1944. Het toestel
werd later gesloopt op Little Rissington.
- PIPER:
In de vorige aflevering van deze rubriek plaatsten we een bericht en een foto
over de Piper
PA-28-235 Cherokee E PH-PJB bij De Tuinderij aan de Van Wijklaan 2 in De Lier.
Eind vorig jaar werd het toestel op een paal geplaatst.
MiG-23MF 593 kreeg een lichter grijs kleurtje en het serial stond er eerst in
rood op. Werd in 2018 verplaatst van het voorterrein naar het omheinde
buitenterrein. (Henk Wadman, 29 september 2018)
Nog maar net gearriveerd ten tijde van ons bezoek: Dornier Alpha Jet 40+51
waarvan alle elektrische systemen nog werken. (Henk Wadman, 29 september 2018)
- PS AERO: Eind 2018 ontving men in
Baarlo Fiat G-91R/3 32+58 (c/n. D528) vanuit Sammler – und Hobbywelt Alten
Buseck, waar deze Fiat in een nep Frecce Tricolori kleurenschema stond met
staartcode “5”. Het toestel werd inmiddels doorverkocht en afgevoerd naar
België. Van hetzelfde Duitse museum werd Fouga
CM-170 Magister MT-48 aangekocht en naar Baarlo getransporteerd.
De ongeregistreerde BAe Typhoon MAFT ging op 11 oktober 2018 naar het Aviation
Competence Centre op Maastricht-Aachen, wordt daar opgeknapt en zal een poosje
als blikvanger worden opgesteld bij het instituut.
Al een aantal jaren was Mil Mi-2 SP-ZXH te bewonderen in Baarlo. Eind januari
verhuisde deze helikopter naar de speeltuin bij restaurant De Witte Stein in
Reuver aan de Keulseweg 193.
Vanaf Maastricht werden begin februari 2019 romp en vleugels van ATR72-212A
PH-ATP naar Baarlo getransporteerd.
De
indrukwekkende Mil Mi-24P Hind 96+49, compleet met onklaar gemaakte bewapening.
(Henk Wadman, 29 september 2018)
Tweemaal een Duitse Lockheed F-104G Starfighter. De eerste werd kort geleden
helemaal opgeknapt en kreeg het niet originele serial “26+44”; de 25+61 is de
volgende die onderhanden zal worden genomen. (Henk Wadman, 29 september 2018)
- ROBINSON:
R44 Astro OO-NKM (0092) werd eind 2006 verkocht aan een Nederlandse eigenaar in
Best en werd op 22 november 2006 per dieplader van Mechelen/Walem naar Best
getransporteerd. Na ongeveer anderhalf jaar werd de helikopter verkocht in
Duitsland als D-HINN en na een revisiebeurt verdween de Astro naar Rusland. Het
kenmerk OO-NKM werd echter pas op 14 december 2018 doorgehaald in België.
- ROTTERDAM: Tijdens de beurs Innovation
Expo 2018, die op 4 oktober 2018 plaats vond in een hal op de RDM Campus, werd
Pipistrel Alpha Electro I-D057 getoond.
- RYAN:
Op 21 februari 2019 werd het kenmerk G-CIRR van Ryan ST-3KR/PT-22-RY doorgehaald
door de CAA in Engeland als zijnde verkocht in ons land. Deze van een stermotor
voorziene Ryan werd in 1941 gebouwd met c/n. 1711 voor het United States Army
Signal Corps met het serial 41-15682. Na haar militaire carrière is het even
onduidelijk wat er mee gebeurde en uiteindelijk werd het toestel op 4 augustus
1993 ingeschreven als N57912. Op 13 januari 2000 werd het Amerikaanse kenmerk
doorgehaald en pas op 14 mei 2015 werd de Britse registratie G-CIRR toegekend.
De
Poolse MIG-21MF 8706 nu compleet met brandstoftanks op Teuge. (Bart Hoekstra, 26
september 2018)
- SAFIR: SAAB 91D G-BCFW wordt als
restauratie project te koop aangeboden op het niet meer in gebruik zijnde Britse
vliegveld Peplow. Deze machine vloog vroeger bij de RLS als PH-RLZ.
Inlichtingen: D. Pelleboer +31503092548 of planecheck.com.
En dit is niet de enige ex-RLS Safir die op planecheck.com te koop is als
restauratieproject. SAAB 91A PH-UEG is op Hilversum te koop zonder motor en
propeller. De romp is een samenbouw van de rompen van de PH-UEG (91.143) en
PH-UEA (91.125) en de vraagprijs is € 7.000,-
- SIKORSKY: Bij BOCAS Brandweer
Opleidingen Amsterdam-Amstelland Schiphol aan de Sloterweg in Badhoevedorp is
sinds vorig jaar de Sikorsky S-76B PH-NZV (c/n 760336) te zien, die voor
opleidingsdoeleinden wordt gebruikt. De helikopter vloog als PH-NZV en G-UKLM
sinds april 1987 achtereenvolgens bij KLM Helikopters BV, Schreiner Northsea
Helicopters en CHC. In juli 2012 verliep het BvL en in september 2013 werd het
kenmerk doorgehaald. In december 2014 kwam het terecht bij het ROC van Amsterdam
Airport in Hoofddorp. Na een periode van opslag bij de firma Saan in Tilburg
staat het nu dus in Badhoevedorp. Eerder stond op die plek bij BOCAS de gele Mil
Mi-2 SP-SBG.
- SPITFIRE: De door CEO van Jumbo
supermarkten Frits van Eerd aangekochte Spitfire LF.XVIe G-CKUE/TB885/3W-V
maakte op 4 augustus 2018 haar eerste vlucht vanaf Biggin Hill na een grondige
restauratie en komt dit jaar definitief naar Nederland. In het weekend van 15 en
16 september 2018 was het toestel al eventjes in ons land te zien toen het
vliegtuig, vergezeld van tweezits Spitfire T.8 G-AIDN/MT818, Lelystad aan deed.
De Spit werd gerestaureerd door de Spitfire Company in de Biggin Hill Heritage
Hangar op Biggin Hill. Als TB885 vloog het toestel in 1945 tijdens de laatste
maanden van de Tweede Wereldoorlog bij RAF 322 (Dutch) squadron met de code
“3W-V” en die kleuren heeft het vliegtuig dan ook weer gekregen.
Frits van Eerd laat overigens nog een exemplaar restaureren en wel Spitfire Mk.1
P9372. Het gaat hier om de opgegraven restanten van een in 1940 door een
Messerschmitt Me109 neergeschoten toestel en de verwachting is dat de
restauratie zeker enkele jaren in beslag gaat nemen.
Vickers Supermarine Spitfire LF.XVIe G-CKUE/TB885/3W-V bezocht Lelystad samen
met Spitfire T.8 G-AIDN/MT818. (Berend Jan Floor, 15 september 2018)
Een andere Spitfire met een Nederlandse
connectie wordt momenteel voor £ 2.500.000,- te koop aangeboden door Platinum
Fighter Sales in de Verenigde Staten. Het gaat om de in 1943 gebouwde LF.IXe
N644TB, die beschilderd is als PL344/Y2-P en na de oorlog in Nederland terecht
kwam en uiteindelijk belandde bij Technische Hogeschool in Delft. De romp werd
in Engeland verkocht en tijdens restauratie werd het toestel ingeschreven als
G-IXCC en kreeg weer de oorspronkelijke oorlogskleuren van het toestel:
PL344/YL-P.
Uiteindelijk kwam de Spit in de Verenigde Staten terecht en werd daar verder
gerestaureerd en kreeg het kenmerk N644TB.
Zie ook:
www.platinumfighters.com/spitfirepl344
- STARFIGHTER:
Op Volkel werkt de Dutch Starfighter Foundation aan haar doelstelling, zijnde
het werven van fondsen ten behoeve van de restauratie en instandhouding van een
zich op de vliegbasis Volkel bevindende Lockheed Starfighter. Dit vliegtuig, de
D-8114, zal te zijner tijd getoond worden aan het publiek tijdens luchtvaart
evenementen.
Sinds 2004 houden de vrijwilligers van Historische Vliegtuigen Volkel zich in
hangaar 1 bezig met het verzamelen en restaureren van van alles en nog wat, als
het maar met de geschiedenis van de vliegbasis Volkel te maken heeft. De hangaar
van de HVV werd in de Tweede Wereldoorlog door de Luftwaffe gebouwd. De door de
DSF verworven fondsen worden beschikbaar gesteld aan de HVV zodat deze haar
doelstellingen kan behalen. Men zoekt nog sponsors en donateurs!
Men zou tevens in de toekomst graag een TF-104G tweezitter willen restaureren.
Info:
www.dutchstarfighterfoundation.com
De
DSF hoopt middels vele vrijwilligers deze Lockheed F-104G Starfighter D-8114
weer draaiend te krijgen. (Dutch Starfighter Foundation)
- SUPER CUB: De Piper PA-18-135 R-131
die in de Gyrocopter Aviation hangaar op Midden Zeeland langzaam gerestaureerd
werd, werd na het overlijden van de eigenaar in België verkocht en half november
2018 overgebracht naar Raymond’s Aircraft Restoration op Antwerpen. Op 24
november werd de Super Cub overgebracht naar een plaats in de regio Tienen, waar
het toestel verder gerestaureerd zal worden.
De geschiedenis van c/n. 18-3821/18-3809: 54-2421, R-131, (PH-KNE), (PH-KND), (N
. . . . .), OO- * * *.
Een ander exemplaar dat ooit als R-125 (c/n.
18-3815) bij de KLu in dienst was en daarna verkocht werd als LX-PAA
(laatstelijk beschilderd als R-125), werd verkocht in Duitsland als D-ENAA en op
14 juni 2018 ingeschreven.
- TEXEL: Ruud Heinen uit Anna Paulowna
is van plan om een hangaar te laten bouwen voor stalling van en restauratie en
onderhoud aan historische vliegtuigen. Zijn Agusta Bell 204B N204U (ex PH-EUY,
227), die momenteel in het Aviodrome te zien is, en de reeds op Texel
gestationeerde Boeing E75/PT-13D N1944S komen in ieder geval in deze hangaar te
staan en in Italië werd Cessna 340 N204KM (340-0070) gekocht om ermee vanaf
Texel te gaan vliegen.
- TIGER MOTH: De voormalige RLS DH.82A
Tiger Moth PH-UAT (83856), waarvan het kenmerk op 1 april 1970 werd doorgehaald,
verdween naar de Verenigde Staten en werd daar ingeschreven als N8224. In 2008
kreeg het toestel een complete overhaul en momenteel wordt de N8224 te koop
aangeboden.
- TRADITIEKAMER MLD:
Kreeg Lynx
278 erbij en tevens werden neus, motor en vleugel van SP-2H Neptune 212 hier
gezien. Voor zover bekend gaat er nog een Lynx naar de brandweer en wordt er
eentje als poortwachter opgesteld bij de UH-1B en SP-2H.
EuroEnaer EE-10 Eaglet PH-EAG hangt in de hal van de Faculteit voor Lucht – en
Ruimtevaart van de TU in Delft. (Johan Hetebrij, 12 oktober 2018)
- TU DELFT:
Eind 2018 werd een bezoek gebracht aan de faculteit
der luchtvaart- en ruimtetechniek aan de Kluyverweg 1 in Delft. Omdat men de
ruimte tijdelijk nodig had, werd de F-16 weggehaald door de Bergingsdienst van
de Koninklijke Luchtmacht. De staart van een ander exemplaar, de J-629, was nog
wel aanwezig. Tevens werd de vleugel van RLS Bonanza PH-BNP gezien en in de
entree hal hing Eaglet PH-EAG. Niet meer waargenomen werden de romp en vleugels
van Extra EA 400 D-EBEW, Sirocco PH-1Z1 en een ballon, terwijl de Lynx helemaal
in plastic verpakt was en buiten stond.
Buiten zijn AC680 OO-SID en de cockpitsectie van Fokker 100 11525 nog steeds
aanwezig; het rompdeel van Ag-Cat PH-LIZ is echter verdwenen.
In de T2 hangaar van het Aviodrome werd de nooit helemaal afgebouwde en nooit
ingeschreven Viking Dragonfly PH-APS/PH-SYS (c/n. 288) half maart 2019 gereed
gemaakt voor transport naar de TU Delft.
- VEEN: Bij bouwmarkt Bouwie aan de
Veensesteeg 16B te Veen was vanaf 2015 Mil Mi-2 2637 (562637112) te zien tot 5
april 2017 en momenteel staat daar Mi-2 94+62 (563147103) opgesteld. Deze
laatste komt uit de De Rijke collectie uit Oostvoorne en ging via de firma
Verkooyen Machines naar Bouwie.
- VMS:
Sinds eind
2018 staat de Denney Kitfox Mk.IV PH-DJM in de hangaar van het Vliegend Museum
Seppe op Breda Airport.
Laatste aanwinst voor de Vroege Vogels is deze bijzonder fraaie Vultee BT-13A
Valiant N313BT.
(Berend Jan Floor & Ben Ullings/Aviation Photos International, 31 maart 2019)
- VROEGE VOGELS: Nam een extra hangaar
in gebruik zodat de momenteel vliegwaardige toestellen daarin gestald kunnen
worden en niet meer verspreid staan in diverse hangaars op Lelystad.
Men kocht in de Verenigde Staten een bijzonder fraaie uit 1942 stammende
Consolidated Vultee BT-13A Valiant die in een container werd afgeleverd op
Lelystad en daar weer vlieg klaar gemaakt werd. Het gaat hier om de van een
Pratt & Whitney R-985-AN-1 voorziene c/n. 10425 die als 42-43210/”350” dienst
deed bij de US Army Air Force en na de oorlog (1983?) werd ingeschreven als
N313BT. Op 22 maart 2019 werd de eerste vlucht in ons land gemaakt vanaf
Lelystad.
Tijdens een bezoek op 8 september 2018 werd verteld dat de Nord 1101 over niet
al te lange tijd in Franse militaire kleuren gaat vliegen en ingeschreven wordt
als PH-NRD. Nieuport PH-NIE werd inmiddels opnieuw ingeschreven en men hoopt ook
weer te gaan vliegen met Fokker D.VII PH-LVA, Fleet 7 N724V, Luscombe 8A PH-LUS
en Lambach HL II PH-APZ. Aan Morane MS.505 N156EB en Tiger Moth N82AM werd hard
gewerkt en in de toekomst wil men de tweede Tiger Moth G-BWMS gaan opknappen,
die mogelijk een geel militair kleurenschema krijgt. De romp hangt in de buurt
van de werkplaatsen.
In opslag op zolder staat nog steeds Bücker 133 Jungmeister replica N133ST en
boven de hangaardeuren hangt het frame van CASA 1.131E Jungmann E3B-560. Aan de
kant van de werkplaatsen hangt de romp van Sopwith Camel replica N1917K en daar
vlakbij het frame van Monocoupe 110 N542VV, waarvan ooit beweerd werd dat ie na
restauratie in Engeland ingeschreven zou gaan worden, maar het toestel staat nog
steeds als N542VV te boek bij de FAA.
De restauratie van De Havilland DH.82A Tiger Moth N82AM schiet al aardig op en
aan de G-BWMS moeten nog heel wat uurtjes besteed worden.
(Henk Wadman, Lelystad, 8 september 2018)
Met de Fokker D.VII replica PH-LVA/256, voorzien van een originele Mercedes
D.III aü motor uit 1918, werden in oktober taxiproeven uitgevoerd.
(Berend Jan Floor, Lelystad, 6 oktober 2018)
- ZWEEFVLIEGCLUB FLEVO: In verband met
de geplande nieuwe indeling van het luchtruim boven Flevoland en het plaatsen
van nieuwe windmolens, moet de Zweefvliegclub Flevo, die gebruik maakt van een
vliegveld aan de Mosselweg in Biddinghuizen, op termijn verhuizen naar een
nieuwe locatie. Binnen twee tot drie jaar moet dit verwezenlijkt zijn en één van
de opties is een terrein in de buurt van Nunspeet.
- ZWEEFVLIEGNIEUWS: Via de haven van
Rotterdam werd PZL-Bielsko SZD-51-1 Junior PH-1309 (c/n. B-2019) op 8 januari
2019 geëxporteerd naar Canada en daar ingeschreven als C-GIBT.
Op Marktplaats werd in Odiliapeel de momenteel niet vliegwaardige Schleicher K 7
Rhönadler PH-1239 (c/n. 7109) te koop aangeboden voor € 1.000,-.
Het kenmerk PH-627 van ICA Brasov IS-28B2 PH-627 (c/n. 126) werd op 3 april 1979
doorgehaald en het toestel werd achtereenvolgens (OO-ZEA), OO-ZGA.
Het volgende stukje komt van de site van Herman Dekker:
http://www.hdekker.info/registermap/derde.html
Frans Otten kocht de OO-ZGA in 1985 en werd het toestel weer
luchtwaardig gemaakt door Dick Ottevanger, alleen de laatste
AD (corrosie-onderzoek van de hoofdligger) werd niet uitgevoerd.
Voldeed niet aan de Nederlandse luchtwaardigheidseisen en de elders
gedane bewering dat er in 2000 weer een BvL aangevraagd zou
zijn is dus niet waar. Bovendien zou een dergelijke aanvraag zeker niet
gehonoreerd worden.
Er is ook gesuggereerd dat er met het toestel op Malta gevlogen zou
worden. Daarna was het de bedoeling dat het op een prominente plek in de
TU Eindhoven zou worden opgehangen ter promotie van de Zweefvliegclub
Eindhovense Studenten.
Dit laatste ging niet door omdat bij nader inzien bleek dat het toestel
toch wel te restaureren was en dus voorlopig in opslag blijft bij Frans
Otten. |
Op 22 januari 2019 is de voormalige PH-627 verkocht
aan een Russische vliegclub in de buurt van Sint-Petersburg die er mee gaat
vliegen in Narva. Het vliegtuig is nog steeds in een zeer goede staat.
Schleicher K 8B OO-ZZY (ex PH-478) staat sinds eind jaren tachtig/begin jaren
negentig opgeslagen bij Frans Otten in Deurne en wordt te koop aangeboden.
Ka 2B OO-ZQB (71/54) die in de jaren 90 en 00 vanaf Haamstede en Midden Zeeland
vloog, werd onlangs na restauratie ingeschreven als D-1308. Op Marktplaats werd
in Tiel een kale neussectie van vermoedelijk een buitenlandse Ka 2B aangeboden.
Duitse Discus CS D-1908, die een aantal jaren actief was vanaf Woensdrecht,
wordt op de site segelflug.de te koop aangeboden.
Sinds kort hangt er als decoratie een Duitse Schleicher K 7 in het clubhuis van
de ACvZ op Soesterberg.
Blanik D-0003, die een aantal jaren actief was vanaf Terlet, werd op Teuge
gereed gemaakt voor verscheping naar Japan.
DHC.8-106 PH-CGA & PH-CGB, in gebruik bij de Kustwacht Caraïbisch Gebied. (Cor
van der Wal, Curaçao, 10 februari 2019)
- AIR HOLLANDIA: Zonder ooit een meter
gevlogen te hebben, werd Air Hollandia op 14 november 2018 failliet verklaard.
Voor de op Maastricht bivakkerende Fokker F28 mk0100 PH-ABW schijnt men
inmiddels een Oost Europese klant te hebben gevonden.
- AIS AIRLINES: Vliegt sinds 4 maart met een Jetstream
de lijndienst Eelde – Kopenhagen en men wil in de toekomst een Boeing 737 gaan
gebruiken.
- AVION TRAINING:
Deze op Maastricht Aachen gevestigde vliegschool stopte met haar
opleidingsactiviteiten voor nieuwe piloten in Nederland en de studenten maken
hun opleiding af bij AIS op Lelystad. Twee door Avion gebruikte Piper Arrow
III’s en een Seminole vliegen nu voor AIS Flight Training.
Boeing 737-86J vloog een poosje vanaf Curaçao met FLYDIVI.COM opschriften. (Cor
van der Wal, Curaçao, 10 februari 2019)
- CORENDON DUTCH:
Boeing 737-86J PH-CDH werd op 8,9 en 10 december
overgevlogen naar Curaçao om een aantal maanden dienst te gaan doen voor
Divi-Divi-Air. Het toestel was voorzien van opschriften “FLYDIVI.COM”. Op 20
maart 2019 keerde het vliegtuig weer terug op Schiphol.
Eén oudere Boeing 737-800 zal afgestoten worden en in de maand mei hoopt men
twee gehuurde Boeing 737-9 toestellen aan de vloot toe te voegen.
GetJet Airlines Boeing 737-4Q8 LY-GTW werd van 16 t/m 21 september ingezet voor
Corendon Dutch en opnieuw op 22 september.
Star East Airlines Boeing 737-484 YR-SEB vloog voor Corendon Dutch tot en met 13
september 2018.
- DUTCH AIR ADVERTISING: Per 1 januari
2019 is dit een aanbieder van luchtreclame vluchten vanaf Teuge. Het bedrijf
werd opgericht door de mensen van Van de Bunte Aviation en men beschikt over
twee Super Cubs (PH-WDR & PH-ZVC) en nog eens twee die op afroep beschikbaar
zijn (PH-AJF & PH-KLA). Tevens wordt Reims/Cessna F172M PH-WCM ingezet en men
overweegt om een tweede Cessna aan te schaffen.
- EASP AIR: Op Schiphol demonstreerde
begin december de van speciale apparatuur voorziene DHC.8-311ISR C-GFMX (c/n.
410) van de firma PAL Aerospace. Men gaat nauw samenwerken met het Nederlandse
bedrijf EASP Air dat reeds met twee Australische Dornier 328-100’s maritieme
patrouillevluchten uitvoert, onder meer boven het Middellandse Zeegebied.
Voor de gelegenheid was de Dash voorzien van EASP Air opschriften naast de
instapdeur.
DHC.8-311ISR C-GFMX kwam op Schiphol demonstreren voor EASP Air. (Adriaan
Elligens, 3 december 2018)
- GENERAL ENTERPRISES: Deze Cirrus
importeur liet vanwege een toename in de activiteiten naast de onderhoudshangaar
een grote hal bouwen op Groningen Airport Eelde. Op 22 september 2018 werd de
hal, die ook onderdak biedt aan les- en vergaderruimten, officieel geopend.
- GLOBAL AVIATION: Onder leiding van
Stephan van der Hurk biedt deze firma zakenvluchten aan met
Falcon 900LX OO-DOB, die Antwerpen als thuisbasis heeft. Info:
www.globalaviation.nl
- KLM:
Boeing 737-7K2’s PH-BGD en PH-BGE werden verkocht aan Luxair. Op 7 februari 2019
werd de PH-BGE buiten gebruik gesteld op Schiphol Oost en werd op 1 maart als
LX-LBT geferried naar Vilnius voor wat aanpassingen.
Mogelijk zullen de door Air France KLM bestelde Airbus A350’s alleen door Air
France gebruikt gaan worden en krijgt de KLM extra Boeing 787’s.
Van Stobart Air huurt men een of meerdere Embraer ERJ 190’s (model 195) die tot
acht keer per dag worden ingezet op de lijndienst Schiphol – Dublin. De eerste
was de EI-GGA die op 24 februari 2019 geferried werd van Southend naar Schiphol.
Omdat de KLM en het NLR dit jaar 100 jaar bestaan, werd er op 14 maart 2019
onder meer boven Amsterdam gevlogen met een Boeing 777 PH-BVG met vier F-16’s
ernaast. Tevens werden twee Harvard IIB’s gezien en Citation II PH-LAB heeft
deels aan deze formatievlucht deel genomen.
Op het terrein van het Eye Filmmuseum aan de IJpromenade, waar de herdenking
gehouden werd, stond Pipistrel Alpha Electro I-X052 opgesteld.
KLM Airbus A330-203 PH-AOM in de nieuwe KLM kleuren. (Cor van der Wal, Curaçao,
15 februari 2019)
- KLM FLIGHT ACADEMY: Op dit moment
wordt de volledige capaciteit van Martinair Flight Academy op Lelystad voor de
KLM Flight Academy ingezet om aan de vraag van vliegers voor de KLM te kunnen
voldoen.
Het aantal Tobago vliegtuigen van het opleidingsinstituut wordt uitgebreid met
in totaal drie stuks. Als eerste werd de tot voor kort nog voor Adria Airways
(ADRIA Flight Career Centre stond nog op de romp) ingezette TB-10 PH-MLU in de
vloot opgenomen en TB-10 D-EPLJ werd opnieuw ingeschreven als PH-DFE. Het derde
exemplaar is de D-EABM die PH-MLV gaat worden.
Ter vervanging van Beech 58’s PH-BYC en PH-BYD werd een Diamond DA 42NG Twin
Star aan de vloot toegevoegd, die PH-KFA werd en samen met de PH-MFA van de
Martinair Flight Academy op Eelde zal worden ingezet voor multi engine training.
Er komt nog een Twin Star bij binnen afzienbare tijd.
De twee vliegwaardige Beech 58’s (PH-BYC & PH-BYD) werden verkocht in de
Verenigde Staten en de twee zonder geldig BvL (PH-BYA & PH-BYB) worden te koop
aangeboden.
KLS gaat in ieder geval twee van de aan derden verhuurde hangaars op Groningen
Airport Eelde weer in gebruik nemen. De oude RLS Hangaar die General Enterprise
gebruikt, komt terug in gebruik bij de school, evenals die waarin allerlei
brandweer materieel staat.
- MAASTRICHT CITYLINE: Is de naam van
een nieuwe firma die vanaf Maastricht een lijndienst wil beginnen naar of Londen
of München. Men wil gebruik gaan maken van een Embraer EMB-145 en omdat de
exploitatie van het bedrijf in handen van ASL/JetNetherlands gaat komen, gaat
het hier mogelijk om de bij de reserveringen genoemde PH-DWA van Air Charters
Europe, die van 42 stoelen is voorzien.
Tevens worden chartervluchten aangeboden.
- MARTINAIR CARGO:
Per 26 december 2018 huurde men tijdelijk de Atlas Boeing 747-4B5ERF N445MC
omdat de PH-CKB in onderhoud was. Opmerkelijk is dat er verschil is in de
kleurenschema’s van de PH-CKA & PH-CKB. Op bijgaande foto’s is te zien dat er
een ander lettertype is gebruikt voor het woord CARGO en bij de één is dat op de
staart blauw en bij de ander grijs.
Het verschil in het gebruikte lettertype is duidelijk te zien op de foto’s van
de voor Martinair Cargo vliegende KLM Boeing 747-406F Jumbo’s.
(Frank de Koster, Amsterdam, 16 & 17 februari 2019)
- NATIONALE POLITIE:
EC 135 P2+ PH-PXD kreeg eind vorig jaar bij het Britse Babcock Mission Critical
Services Onshore Ltd. op Staverton een mid-life upgrade. Uiterlijk schijnen hier
en daar enkele kleine wijzigingen zichtbaar te zijn. Op 21 november 2018
arriveerde het tweede exemplaar: PH-PXE.
De eerste van twee extra AW139’s maakte als I-RAIN testvluchten bij Leonardo in
Italië en werd later ingeschreven als PH-PXX.
- NLR: Omdat het Nationaal Lucht- en
Ruimtevaart Laboratorium dit jaar 100 jaar bestaat, werd op Citation II PH-LAB
aan de rechterkant een sticker achter het cockpitraam aangebracht met “100”.
Links werd een NLR logo aangebracht. Zoals het er nu naar uitziet, zal men de
vestiging op Schiphol Oost gaan verlaten in de nabije toekomst en mogelijk naar
Lelystad verhuizen.
- SHELL AVIATION: In 1958 werd Shell
Aircraft Ltd. opgericht met als thuisbasis London Heathrow en men heeft in
totaal ongeveer een dertigtal zakenvliegtuigen in dienst gehad sinds die tijd.
Tegenwoordig fungeert Rotterdam The Hague Airport als thuisbasis voor vier
Dassault Falcon 7X zakenjets.
Ter gelegenheid van het feit dat Shell Aircraft Ltd. zestig jaar bestaat dit
jaar, had men een De Havilland DH.60X Moth (ook wel Cirrus II of Hermes Moth
genoemd) uit 1928 van de befaamde Shuttleworth Collection uit Old Warden naar
Rotterdam gehaald. Deze voorloper van de bekende Tiger Moth werd begeleid door
een uit 1961 stammende Piper Super Cub, die onder meer het radioverkeer
verzorgde. Het was de eerste keer sinds 1938 dat Hermes Moth G-EBWD buiten
Engeland kwam en op 14 september werd de tocht naar Rotterdam The Hague Airport
in drie etappes afgelegd. De volgende dag gaf het negentig jaar oude toestel een
demonstratie boven de baan van Rotterdam en werd er even tijdens een flyby naast
een Falcon 7X VQ-BSF van de Shell gevlogen.
De komst van de Moth had nogal wat voeten in de aarde omdat het toestel niet
over een staartwiel beschikt, maar over een staartslof. Daarom werd de Moth met
een towtruck opgehaald van de startbaan en daar ook weer naar toe gebracht.
Omdat het weer de tweede helft van september te wensen overliet, bleef de
tweedekker schuilen in een hangaar en vertrok pas op 26 september weer naar
Engeland.
De toenmalige Britse oliemaatschappij Shell-Mex Ltd. nam op 30 maart 1927 een
soortgelijk toestel in gebruik met het kenmerk G-EBQE en de naam “Arom”. Deze
Moth was geheel goudkleurig gespoten met rode bies, vleugelstijlen en
belettering en was destijds het eerste vliegtuig dat in Groot Brittannië werd
ingezet als zakenvliegtuig en vloog regelmatig naar Shell vestigingen op het
Europese vasteland. Op beide foto’s is te zien dat de Moth zowel in 1927 als in
2018 hulp nodig had!
Falcon 7X VQ-BSF wordt momenteel te koop aangeboden voor $ 24.995.000,-
Van het De Havilland Moth Club Archive kregen we twee zeer oude opnames uit 1931
van het eerste zakenvliegtuig dat vanaf 1927 door de Shell gebruikt werd: DH.60X
Moth G-EBQE. Zestig jaar na in gebruik name werd dit gevierd bij Shell Aviation
met de komst van een soortgelijk vliegtuig: DH.60X Moth G-EBWD. Piper PA-18-150
Super Cub G-SVAS kwam mee als begeleidingsvliegtuig van de Moth. (De Havilland
Moth Club Archive, Frank de Koster, 15 september 2018 & Henk Wadman, 14
september 2018)
- TRANSAVIA: Twee indertijd bij PLUNA
vliegende ex-Transavia Boeing 737-2A3’s die in opslag stonden op Montevideo,
werden op 7 augustus 2017 geveild. In ieder geval de romp van de CX-BON (ex
PH-TSI) werd op 4 juli 2018 afgevoerd naar Puntas de Valdes in San José, waar
het toestel dienst gaat doen als restaurant. De CX-BOP (ex PH-TSB) vertrok in
januari 2018 per dieplader naar het International College of Punta del Este in
Maldonado en gaat dienst doen als instructional airframe.
Men ontving twee nieuwe Boeing 737-800’s vanuit de fabriek (PH-HXN & PH-HXO) en
als eerste uitgefaseerde Boeing 737-7K2 werd PH-XRZ op 21 november overgevlogen
naar St. Athan om daar gesloopt te gaan worden.
Boeing 737-8K2 PH-HSJ werd op 29 oktober 2018 weer zonder haar Sunweb kleuren
gezien. Enkele Boeing 737-800’s werden deze winter weer ingezet voor Sun
Country: PH-HXA, PH-HXB & PH-HXC, die respectievelijk op 17 april, 16 april en
10 april 2019 zullen terugkeren in de vloot.
Vijf Boeings worden voorzien van zogenaamde Split Scimitar Winglets en de eerste
was de PH-HSK die op 13 februari met de zojuist geïnstalleerde winglets
geferried werd van Woensdrecht naar Amsterdam. Tweede wordt eind maart de
PH-HXG, gevolgd door de PH-HSM begin april.
Half april 2019 wordt de voor twee jaar van Gol gehuurde Boeing 737-8EH PR-GUV
(39609) op Schiphol verwacht, die ongetwijfeld weer ingeschreven zal worden als
PH-GUV en met ingang van 18 april wordt een JetTime Boeing 737-800 ingezet. Om
te beginnen wordt dat de OY-JZI, die tussen Eindhoven en Kopenhagen gaat
vliegen.
Transavia France verhuurt gedurende het winter seizoen weer een aantal Boeing
737’s aan Air Transat en die kregen eind 2018 allemaal een Canadees kenmerk voor
de duur van de lease en worden daarna weer gewoon Frans geregistreerd.
F-GZHC |
29651 |
C-GTVC |
|
|
F-GZHE |
29678 |
C-GZEH |
|
|
F-GZHF |
29677 |
C-FTVF |
|
|
F-HZHI |
36120 |
C-FTVI |
|
|
F-GZHJ |
37778 |
C-GTVJ |
|
|
GetJet Airlines Boeing 737-4Q8 LY-GTW werd op 11 & 12 september ingezet voor
Transavia France en EuroAtlantic Boeing 737-8K2 CS-TQU tot en met 28 september
2018. Op 18 november werd AirExplore Boeing 737-8BK OM-KEX gebruikt.
Nieuw in de vloot: |
|
|
|
|
F-GZHZ |
B737-85P |
33977 |
|
|
F-HTVK |
B737-84P |
35274 |
ex B-5765 |
|
F-HTVM |
B737-8Q8 |
35285 |
ex B-5427 |
|
- TUI fly Netherlands:
Ontving drie fabrieksnieuwe Boeing 737-8 MAX toestellen: PH-TFN, PH-TFO & PH-TFP
en er komen dit jaar en begin volgend jaar nog twee exemplaren bij: PH-TFR &
PH-TFS. De PH-TFO vloog op 31 januari als “TFL66” van Brussel naar Amsterdam
nadat op Brussel de cabine was ingericht naar TUI maatstaven. Voor Boeing
737-86N PH-TFD werd al op 29 augustus 2018 het kenmerk D-ATYJ gereserveerd en de
PH-TFB werd in België ingeschreven als OO-TNB en ook de PH-TFC gaat naar de
Belgische afdeling van TUI fly en wordt OO-TNC.
De PH-TFF gaat terug naar de eigenaar en de PH-TFA gaat eind 2019 de vloot
verlaten.
Vanaf 2 juli 2018 werd van de Belgische TUI afdeling Boeing 767-304ER OO-JNL
gehuurd, die op deze dag geferried werd van Brussel naar Amsterdam. De gehuurde
Boeing 737 OO-JAF werd op 31 maart 2019 omgeruild tegen de OO-JBG en datzelfde
gebeurde met de gehuurde SmartLynx Airbus A320 ES-SAO, die op 31 maart 2019 werd
omgeruild tegen de ES-SAS.
Interessante inhuur was de Spaanse Wamos Air Boeing 747-4H6 EC-KXN, die op 25
januari 2019 waargenomen werd met vluchtnummer “TFL336”.
Omdat de Boeing 737 MAX vliegtuigen aan de grond gehouden werd, werd op 15 maart
2019 Avio Express Airbus A320-232 LY-NVW gehuurd. Transavia 737
PH-HSF voerde op 29 maart vlucht “TFL421/422” uit en mogelijk gaat men tijdelijk
twee 737’s huren om het ontstane capaciteits tekort op te vangen.
Deze zomer wordt er in ieder geval het volgende gehuurd (alles onder
voorbehoud):
Miami Air |
Boeing 737-800 |
N. . . . . |
juli & augustus |
|
Sunwings |
Boeing 737-800 |
C- . . . . |
april – oktober |
|
Sunwings |
Boeing 737-800 |
C- . . . . |
april – oktober |
|
TUI fly Belgium |
Boeing 737-800 |
OO-JBG |
april – oktober |
|
TUI fly Belgium |
Boeing 737-800 |
OO- . . . |
april – oktober |
|
TUI fly Germany |
Boeing 737-800 |
D-A . . . |
voorjaar 2019 |
|
TUI fly Belgium |
Boeing 767 |
OO- . . . |
t/m oktober |
|
Surinam |
Airbus A340-313 |
PZ-TCR |
4 x per week |
|
SmartLynx |
Airbus A320-214 |
ES-SAS |
zomer seizoen |
|
Een viertal bezoekers aan Emmen Heliport: Eurocopter EC 120 B Colibri’s PH-HHW
en G-IZOB plus twee Eurocopter EC 155 B1’s: G-CKUY (ex DanCopter en werd D-HNHF)
& D-HNHB van Northern Helikopter. (Jack Wolbrink, 23 november 2018; 24 augustus
2018 & 6 november 2018)
- HELIHAVEN EEMSHAVEN:
Op 18 december 2018 zijn de contracten getekend voor helihaven Eemshaven, waar
maximaal 15 retourvluchten per dag mogen plaats vinden. EMS Maritime Offshore
draagt zorg voor de exploitatie van de helihaven die vooral ingezet zal worden
om personeel per helikopter naar windmolenparken op zee te brengen.
Groningen Seaports is eigenaar van de aangelegde infrastructuur die nodig is
voor het functioneren van de helihaven en de officiële opening van de helihaven
is naar verwachting in de zomer van 2019.
Eurocopter EC 120 B Colibri PH-WRW verzorgde rondvluchten bij Moordrecht. (Jan
Swart, 12 oktober 2018)
- LELYSTAD: De hangaar aan de
Flamingoweg 14 werd gesloopt.
- MAASTRICHT – AACHEN: Tot en met 31
maart 2019 mogen vliegtuigen nog van de volle baanlengte van 2.750 meter gebruik
maken van de provincie Limburg en daarna wordt de toegestane lengte ingekort tot
2.500 meter. Dit heeft mogelijk consequenties voor een derde van de
vrachtvluchten, met name die verzorgd worden door Saudia Cargo en Emirates
Skycargo.
- OOSTWOLD: In april 2019 wordt gestart
met de bouw van een museum hangaar op Oostwold waarin naast een tentoonstelling
over de ontwikkeling van de luchtvaart, onder meer Mustang PH-PSI, Harvard
PH-KLU en Boeing A75N-1 PH-TOX te bezichtigen zullen zijn. Vanaf september zal
de Museum Hangar Oostwold open zijn voor het publiek.
- ROTTERDAM THE HAGUE: Er wordt nog
steeds druk aan het terminal gebouw gewerkt en naar verwachting zullen alle
werkzaamheden pas in 2021 afgerond zijn. Eind februari begon men aan de
werkzaamheden voor de nieuwe brandweer garage ter hoogte van de zandhopen tussen
het platform en het hek dat vanaf de traumaheli landingsplaats loopt.
Brandweer oefenobject “PH-HELI” werd op 30 november 2018 op een dieplader
afgevoerd.
De exploitatie van het KLM Jet Center werd per 1 oktober 2018 overgenomen door
Jet Aviation Netherlands in samenwerking met Aerodynamics Private Jets en
datzelfde geldt voor de vestiging op Schiphol-Oost.
Bij de residents veranderde er ook weer het een en ander: nieuwkomers zijn
CF177RG Cardinal G-BAJA per 29 januari 2019, en Cessna 525 CJ1 D-IRWR van
Europjets per 28 februari. Cirrus SR22 N121MX verdween weer en werd vervangen
door SR22 D-EDJM. SR22 gts Carbon G-MAZZ kreeg een Nederlands kenmerk en werd
PH-CEO.
Sand Air kreeger een Reims/Cessna F172P Skyhawk II bij die op 20 maart werd
afgeleverd als D-EIMV en voor Kom Activity kwam Cessna 525 CitationJet 1+ N680KH
de reeds verkochte CJ4 N888RK vervangen. Voor eerstgenoemde werd overigens het
kenmerk OO-KOM aangevraagd op 18 februari 2019 op naam van ASL nv.
Nadat de Vliegclub Rotterdam enige tijd de Robin Ecoflyer 2.0 PH-HLR gehuurd
had, heeft men het vliegtuig onlangs gekocht en werd op 23 maart 2019
afgeleverd. Cessna 172P PH-SEL kreeg bij Transal op Midden Zeeland dezelfde
kleuren als de Tecnam PH-FVR en keerde op 27 maart terug op Rotterdam.
Tijdelijke klanten waren de Cessna 421C PH-MRO op 3 februari die tijdelijk de
N61AJ verving en de jaarlijks voor winterstalling terugkerende CF172N PH-LEN,
die al op 27 oktober 2018 arriveerde. Ook Cessna 550 Citation II PH-LAB was weer
present gedurende de eerste weken van maart om vluchten met studenten van de TU
Delft te verzorgen.
Voorgoed verdwenen zijn Cessna 525C CJ4 N888RK, Arrow IV PH-TWP en de al meer
dan een jaar op Rotterdam bivakkerende Partenavia P.68B Victor I-RTAA van
Aeronike.
Warrior PH-VSY werd op Midden Zeeland voorzien van een dieselmotor en een nieuw
kleurenschema en Archer PH-SVP kreeg een dieselmotor op Leipzig en keam eind
maart terug op Rotterdam.
De traumaheli werd nogal eens gewisseld de afgelopen maanden: zo zagen we de
PH-ELP, PH-TTR, PH-ELP en de PH-HVB (vanaf 19.02.19) verschijnen.
Op 30 september landde er voor het eerst een volledig elektrisch aangedreven
vliegtuig in de vorm van de Pipistrel Alpha Electro I-D057; helaas verongelukte
het toestel op 13 oktober in het noorden van ons land.
RAS:
o.m. CS-DXU, D-IBWA, D-IIVA, EC-KPT (sinds 31.08.18 & te koop), G-PKHA, HB-GPH,
M-PIRE, N194ER, N350EE, OO-AIS (sinds 19.09.18 & te koop) OO-ASL, OO-GMJ,
OO-IAS, OO-IDE, OO-LET, OO-MMT, OO-OCA, OO-PKF, OO-PRM, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM,
PH-VBG, etc
Tijdens de 2018 editie van de Wereld Haven Dagen in Rotterdam werden gezien: SA
316 B Alouette III M3, AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHV en NH90NHI N 319. De laatste
werd op Rotterdam The Hague gefotografeerd. (Peter Gralla & André Wadman, 8
september 2018)
- STADSKANAAL:
Er werd behoorlijk wat schade aangericht aan een aantal MLA vliegtuigen bij een
inbraak in de hangaar van de Vliegclub Westerwolde in de nacht van 21 op 22
januari 2019. Voor zover bekend werden de volgende vliegtuigen beschadigd:
PH-JOO, PH-2G9, PH-2X1, PH-4J7 & PH-4N7. Op 1 februari werd een deel van de
buitgemaakte instrumenten en onderdelen terug gevonden in Emmen.
- TEUGE: Hier zal het Kenniscentrum
Elektrisch Vliegen gevestigd worden dat de mogelijkheden betreffende elektrisch
vliegen in de toekomst zal gaan onderzoeken. Voor dit doel gaat men een Cessna
337 Super Skymaster gebruiken, waarvan de identiteit vooralsnog onbekend is.
Voor zover bekend gaat deze Cessna dan deels elektrisch vliegen.
Op internet vonden we de mogelijke kandidaat. Het gaat hier om Cessna 337
Skymaster 2.0 F-WHYB die op de markt gebracht wordt als Volt Aero Cassio I. De
achterste conventionele motor blijft gehandhaafd en de voorste is volledig
verdwenen. In plaats daarvan werden twee 82pk leverende elektro motoren
gemonteerd in de voorkant van beide staartbomen. In de loop van 2019 hoopt men
het prototype vliegklaar te hebben.
- TWENTE: Men is van plan om een hangaar
voor businessjets te bouwen op Twente Airport en tevens wordt gedacht aan het
opzetten van een restaurant. De verkeersleiding moet ook beter geregeld worden
en men is in afwachting van verkeersleiding via een remote tower: een camera op
afstand. Dat kan nog wel tot 2021 of 2022 duren en zo lang wil men niet wachten.
Vandaar dat men bezig is met een tijdelijke vorm van verkeersleiding-op-verzoek.
De Vliegclub Twente krijgt een nieuw onderkomen naast de plaats waar de
zweefvliegers gehuisvest zijn.
-
HELIKOPTERVLUCHTEN
Emmen Heliport |
24.08.18 |
G-CKUY EC 155 B1 (werd D-HNHF op 09.08.18) |
|
|
Rotterdam centrum |
07.09.18 |
N 319 & OO-NHV demo’s Wereldhavendagen en Alouette III M-3 aan boord
Godetia |
|
Rozenburg |
07.09.18 |
PH-HCE rondvluchten Wereldhavendagen |
|
|
Amsterdam Heliport |
08.09.18 |
PH-WRW |
|
|
Rotterdam centrum |
08.09.18 |
N 319 & OO-NHV demo’s Wereldhavendagen en Alouette III M-3 aan boord
Godetia |
|
Rozenburg |
08.09.18 |
PH-HCE rondvluchten Wereldhavendagen |
|
|
Rotterdam centrum |
09.09.18 |
N 319 & OO-NHV demo’s Wereldhavendagen en Alouette III M-3 aan boord
Godetia |
|
Rozenburg |
09.09.18 |
PH-UNN rondvluchten Wereldhavendagen |
|
|
Krimpen a/d IJssel |
15.09.18 |
PH-WRW |
|
|
Rotterdam |
15.09.18 |
PH-HCE mogelijk bij Hotel New York |
|
|
Rotterdam Museumpark |
15.09.18 |
PH-ULP EMC Tramadag |
|
|
Bergschenhoek |
19.09.18 |
PH-EQU & PH-SHO |
|
|
Soesterberg NMM |
20.09.18 |
PH-KGJ |
|
|
Boskoop |
22.09.18 |
PH-WIR |
|
|
Emmen Heliport |
24.08.18 |
G-CKUY EC 155 B1 |
|
|
Rotterdam Hotel Nw York |
28.09.18 |
PH-JPS |
|
|
Bodegraven |
29.09.18 |
PH-WRW naar Reeuwijk |
|
|
Gouda |
05.10.18 |
PH-RIS |
|
|
Maassluis |
06.10.18 |
PH-PHA |
|
|
Poeldijk |
06.10.18 |
PH-KGJ |
|
|
Zevenhuizen |
06.10.18 |
PH-KGJ |
|
|
Maassluis |
07.10.18 |
PH-PHA |
|
|
Rotterdam Alexander |
07.10.18 |
PH-TTR Lagelandsepad naar EMC |
|
|
Rotterdam Hotel Nw York |
11.10.18 |
PH-RIS |
|
|
Rotterdam EMC |
12.10.18 |
PH-HHJ & OO-NHU |
|
|
Moordrecht |
12.10.18 |
PH-WRW |
|
|
Nuenen |
20.10.18 |
OO-DTE |
|
|
Waddinxveen |
20.10.18 |
PH-ECD |
|
|
Yerseke |
20.10.18 |
PH-RIS & PH-WRW(?) |
|
|
Ridderkerk |
25.10.18 |
PH-KGJ |
|
|
Rotterdam Hotel Nw York |
27.10.18 |
PH-PHA |
|
|
Rotterdam EMC |
31.10.18 |
OO-NHX |
|
|
Zevenhoven |
02.11.18 |
D-HGVB R44 |
|
|
Emmen Heliport |
06.11.18 |
D-HNHB EC 155 B1 |
|
|
Hoek van Holland |
07.11.18 |
PH-PHB |
|
|
Rotterdam Hotel Nw York |
07.11.18 |
PH-ECE |
|
|
Rotterdam |
08.11.18 |
PH-PHB Maashavenkade |
|
|
Moordrecht/Gouderak |
10.11.18 |
PH-RBC |
|
|
Rotterdam |
10.11.18 |
PH-PHB Maashavenkade |
|
|
Scheveningen |
10.11.18 |
PH-HHJ cameraship Red Bull Knock Out 2018 MotoX strandrace |
|
Rotterdam EMC |
14.11.18 |
OO-NHX |
|
|
Emmen Heliport |
15.11.18 |
G-IZOB EC 120 B |
|
|
Emmen Heliport |
23.11.18 |
PH-HHW |
|
|
De Lier |
23.11.18 |
PH-KGJ |
|
|
Hoek van Holland |
26.11.18 |
OO-NST MBB-BK117 D-2; Pistoolhaven Heliport |
|
|
Zevenhuizen |
20.12.18 |
PH-DWW |
|
|
Schiedam |
02.01.19 |
PH-ELP Broersveld |
|
|
Schiedam Sveaparken |
06.01.19 |
PH-ELP |
|
|
Hoek van Holland |
15.01.19 |
F-HOHN AS 365 N2 French Navy (“FNY52A8”); Pistoolhaven Heliport |
|
Amsterdam Heliport |
18.01.19 |
OO-HCZ AS 355 N |
|
|
Amsterdam Heliport |
19.01.19 |
OO-HCZ AS 355 N |
|
|
Rotterdam EMC |
20.01.19 |
OO-NSZ AS 365 N2 |
|
|
Bergschenhoek |
20.01.19 |
PH-RIS |
|
|
Rotterdam Hotel Nw York |
21.01.19 |
PH-RIS |
|
|
Amersfoort Noord |
03.02.19 |
PH-HVB Albert Schweizersingel |
|
|
Rotterdam Ahoy |
08.02.19 |
PH-JPS |
|
|
Berkenwoude |
09.02.19 |
PH-ECE |
|
|
Schiedam |
10.02.19 |
PH-ELP Doctor Zamenhofstraat |
|
|
Ridderkerk |
16.02.19 |
PH-KGJ |
|
|
Schoonhoven |
17.02.19 |
PH-HHJ |
|
|
Waddinxveen |
24.02.19 |
PH-HHJ |
|
|
Amsterdam Heliport |
01.03.19 |
PH-HHJ |
|
|
Rotterdam Hotel Nw York |
06.03.19 |
PH-KGJ |
|
|
Rotterdam Hotel Nw York |
08.03.19 |
PH-KGJ |
|
|
Sloehaven Zeeland |
09.03.19 |
RS 05 Sea King Mk48 & OO-NHV AS 365 N3; beide geland op EHMZ |
|
Ameland |
16.03.19 |
PH-HOW |
|
|
Amsterdam Heliport |
21.03.19 |
PH-OSF |
|
|
Amsterdam Heliport |
27.03.19 |
PH-OSF naar Huis ten Bosch & Den Helder |
|
|
Harskamp (Heliair) |
28.03.19 |
PH-HGB, PH-RBC, PH-ULK, PH-WIK |
|
|
Rotterdam EMC |
29.03.19 |
S-456 AS542 U2 |
|
|
Schiedam |
29.03.19 |
PH-TTR Stationsplein |
|
|
Voorzien van onder meer “#VLIEGENDEVRIENDEN” opschriften en Amstel Live logo’s
werd een aantal helikopters ingezet voor dit evenement op 15 september 2018:
Aérospatiale AS 350 B3 Ecureuil PH-ITI, Eurocopter EC 120 B Colibri’s PH-ECD &
PH-UNN en Robinson R66 Turbine PH-HCE. (Berend Jan Floor, Lelystad)
Voor het evenement Vliegende Vrienden van Amstel
Live werden op 15 september 2018 maar liefst twaalf helikopters ingezet om
artiesten tussen de locaties in Amsterdam, Zwolle en Eindhoven (Eersel) te
vervoeren. Met uitzondering van de CHC helikopters, waren ze vrijwel allemaal
uitbundig bestickerd. Sommige hadden zelfs de namen van alle deelnemende
artiesten op de romp.
Genoteerd
werden: PH-ECD, PH-EUJ, PH-HCE, PH-HHB, PH-HHJ, PH-ITI, PH-JPS, PH-RIW, PH-SHK,
PH-SHO, PH-UNN plus waarschijnlijk een nog onbekend exemplaar.
Romp zonder staartboom van MBB BO 105CBS-4 D-HARK. (Berend Jan Floor, 17 oktober
2018)
Mock-up van de Airbus Helicopters H 160 Air Ambulance. (Berend Jan Floor, 17
oktober 2018)
- HELITECH 2018: Van 16 tot en met 18
oktober werd in de RAI in Amsterdam de tweejaarlijkse beurs HeliTech gehouden.
Dit was meteen de laatste helikopterbeurs in ons land, want men gaat het concept
helemaal omgooien en zich concentreren op het Britse Farnborough en mogelijk een
locatie elders in West Europa.
Tentoongesteld in de RAI:
F-HJRX |
Bell 505 Jet Ranger X |
c/n 65064 |
Heli-Europe |
|
HB-ZOP |
Bell 429 |
c/n 57324 |
Lions Air Skymedia/Heliand - Mitjans Aeris |
PH-OSF |
Airbus Helicopters EC 175 B/H 175 |
c/n 5004 |
Heli Holland Offshore |
|
PH-HOW |
Airbus Hel. MBB-BK117 D-2/H 145 T2 |
c/n 20082 |
ANWB Medical Air Assistance |
|
X |
Airbus Helicopters H 160 |
Airbus Helicopters (EMS mock-up; by road) |
D-HHTJ |
Agusta Westland AW169 |
c/n 69033 |
Heli-Service GmbH |
|
(HB-ZXA) |
Marenco Swisshelicopter SKYe SH09 |
c/n 01 |
Helico (by road) |
|
(LN-OHJ) |
Eurocopter AS 332 L-2 Super Puma |
c/n 2594 |
Airglaze Aviation/Agrarflug Helilift (by road) |
(D-HARK) |
MBB BO 105CBS-4 |
c/n S-775 |
Airborne Technologies (no tailboom; by road) |
“PH-AMN” |
Robinson R44 Astro |
c/n.0405 |
Aviation Maintenance Netherlands (tailboom only; ex OE-XLD) |
Airbus Helicopters EC 175 B/H 175 van Heli Holland Offshore bij vertrek.
(Maurits Niemeijer, 18 oktober 2018)
Op
een trailer was Eurocopter AS 332 L-2 Super Puma LN-OHJ te bewonderen. (Berend
Jan Floor, 17 oktober 2018)
Vertrek van ANWB traumaheli Airbus Helicopters MBB-BK117 D-2/H 145 T2 PH-HOW.
(Maurits Niemeijer, 18 oktober 2018)
Marenco Swisshelicopter SKYe SH09 HB-ZXA. (Berend Jan Floor, 17 oktober 2018)
Genoteerd op Amsterdam Heliport gedurende het evenement:
13.10.18 |
HB-ZOP |
Bell 429 |
|
|
14.10.18 |
HB-ZOP |
Bell 429 |
|
|
|
PH-OSF |
EC 175 B |
|
|
|
PH-HOW |
MBB-BK117 D-2 |
|
|
|
D-HHTJ |
AW169 |
|
|
|
PH-WRW |
EC 120 B |
(inside hangar; based) |
|
16.10.18 |
D-HKAA |
R44 Raven II |
|
|
|
OO-JRX |
Bell 505 Jet Ranger X |
|
|
17.10.18 |
D-HKAA |
R44 Raven II |
(inside hangar) |
|
|
OO-JRX |
Bell 505 Jet Ranger X |
|
|
|
PH-WRW |
EC 120 B Colibri |
(inside hangar; based) |
|
Bell 505 Jet Ranger X OO-JRX & F-HJRX. (Berend Jan Floor, 17 otober 2018)
Bell 429 HB-ZOP werd gefotografeerd op Amsterdam Heliport, net zoals de
AgustaWestland AW169 D-HHTJ. (Berend Jan Floor, 13 & 14 oktober 2018)
Robinson R44 Raven II D-HKAA die overnachtte in de hangaar op Amsterdam
Heliport. (Berend Jan Floor, 17 oktober 2018)
- TRAUMAHELI:
ANWB Medical Air Assistance heeft zes Airbus Helicopters EC 135/H 135’s besteld
bij de fabriek ter vervanging van de momenteel in gebruik zijnde EC 135 T2’s. De
eerste drie worden naar verwachting geleverd in 2019 en de rest in 2020.
- DEFENSIE
- AIRBUS: De eerste A330-243 MRTT die op
Eindhoven komt te staan, maakte op 21 januari 2019 haar eerste vlucht als F-WWCC
en heeft c/n. 1911.
- APACHE: De Nederlandse Apaches zullen
gemoderniseerd worden zodat ze zeker tot 2050 mee kunnen. De Q-25 maakte op 11
september 2018 een voorzorgslanding op de Ginkelse Hei.
- CHINOOK: D-890 en D-892 werden eind
februari 2019 op Woensdrecht klaar gemaakt voor transport naar de Verenigde
Staten.
- F-16: De zes F-16’s die in het kader
van de Air Task Force Middle East vanuit Jordanië streden tegen ISIS, keerden
begin januari terug in ons land. Twee vlogen meteen door naar Leeuwarden en vier
landde op Volkel. NATO C-17 02 verzorgde het transport van materieel en
groundcrew.
De truck met dieplader met daarop de regelmatig rondreizende F-16A J-248, was
vorig jaar betrokken bij een botsing op de A27 bij knoppunt Lunetten, richting
Utrecht.
- F-35A: De derde F-35A F-003 (AN03)
maakte op 15 december 2018 haar eerste vlucht vanaf Forth Worth JRB, Texas, en
is de eerste operationeel inzetbare machine voor ons land. F-004 (AN04) , F-005
(AN05) en F-006 (AN06) vlogen respectievelijk op 8, 23 en 28 januari voor het
eerst. De F-004 & F-005 gaan naar 308th FS op Luke AFB.
Constructienummer AN09 is de eerste van in totaal 29 stuks die op het Italiaanse
Cameri voor Nederland gebouwd worden. Op 17 oktober 2018 werd officieel bekend
dat het Nederlandse totaal op 37 stuks (inclusief de twee test exemplaren in de
USA) komt en dat men er het liefst nog eens 30 bij zou willen hebben.
Eind 2019 zullen de eerste twee F-35A’s afgeleverd worden in Nederland.
Gulfstream GIV V-11 werd ontdaan van opschriften en KLu logo. (Gert Jan
Lettinga, 7 februari 2019)
- GULFSTREAM:
Omdat er nogal eens storingen optreden aan de Gulfstream GIV V-11, heeft men
besloten het toestel op korte termijn af te stoten. Begin februari werd de V-11
zonder opschriften en logo’s gezien op Eindhoven.
- KDC-10: Vanaf mei 2020 gaan de beide
KDC-10’s na 24 jaar trouwe dienst in de verkoop en dan komt meteen de eerste van
vijf Airbus A330 MRTT’s naar Eindhoven. Drie andere komen op Keulen te staan en
de acht toestellen zullen voor de NAVO landen in gezet gaan worden.
- 306: Het 306 squadron werd op 14
september 2018 opnieuw opgericht en in 2020 zullen vier MQ-9 Reaper drones
dienst gaan doen bij 306 op de vliegbasis Leeuwarden.
- KORPS MARINIERS: Oefende de tweede
week van februari in het Rotterdamse havengebied. Op 12 februari werd een
Chinook gebruikt bij het enteren van een ferryschip van DFDS in de
Wilhelminahaven bij Vlaardingen en op 14 februari werden Chinooks D-101 en D-666
gezien boven de Waterweg.
- KUSTWACHT: Voor zover bekend, gaat de
Kustwacht met een ex Piirivalve Lennusalk (Police and Border Patrol) LET
L-410-UVP Turbolet uit Estland gaat vliegen. Het betreft de D-COSR (c/n. 810726)
die momenteel bij Aerodata op Braunschweig onderhoud krijgt en aangepast wordt
aan de Nederlandse eisen. Het toestel is ex ES-PLW, ES-EPA, 53+01, LSK 313 en
het Estse kenmerk werd in augustus 2018 doorgehaald in Estland.
Op 13.08.18 werd het kenmerk D-COSR gereserveerd bij de Duitse autoriteiten.
CH-47D Chinook D-667 op het Britse vliegveld van Carlisle. (Andy Santini, 2
maart 2019)
- LAAG VLIEG OEFENING: Om het laag
vliegen te oefenen, werden diverse helikopters van het Defensie Helikopter
Commando begin maart 2019 gesignaleerd op het Britse vliegveld van Carlisle.
Gezien werden: Chinooks D-101, D-664, D-667, Cougars S-444 & S-456 en Apaches
Q-05, Q-09 & Q-14.
- US ARMY: Voor Operation Atlantic
Resolve bracht het schip de MV Endurance tientallen UH-60 en CH-47 helikopters
en ongeveer 1.000 voertuigen van de 4th Combat Aviation Brigade uit Fort Sarson,
Colorado, naar de Steinweg Botlek Terminal in de Rotterdamse haven. Op 20 juni
werd aangemeerd en de meeste helikopters vlogen na ontscheping eerst naar
Eindhoven, om vandaar verder te vliegen richting Duitsland.
Begin februari 2019 kwam alles weer richting Eindhoven om vervolgens weer naar
de Steinweg Terminal in de Botlek te vliegen. Na aankomst werden de HH-60’s,
UH-60’s, CH-47’s en AH-64’s in een grote loods geplaatst in afwachting van
verscheping naar de Verenigde Staten. Voor een overzicht:
https://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=923688#p923688
In 2020
zullen in totaal drie brigades en zo’n 10.000 man via Nederland naar het oosten
van Europa reizen.
Twee US Army CH-47F Chinooks op weg naar de Steinweg Botlek Terminal. (Kees van
Boven, 8 februari 2019)
- BALLONNEN
Bergen op Zoom |
08.09.18 |
PH-FVH |
Gorinchem |
04.10.18 |
PH-GRV |
Breda |
08.09.18 |
PH-BUT |
Sittard |
04.10.18 |
OO-BLR |
Helmond |
09.09.18 |
PH-VBL |
’s-Hertogenbosch |
05.10.18 |
PH-RTK |
Ridderkerk |
09.09.18 |
PH-SOR |
Cuyck |
06.10.18 |
PH-AAA |
Roermond |
09.09.18 |
PH-HPI & PH-OCA |
Gemert |
06.10.18 |
PH-LVC & PH-NEL |
Sittard |
09.09.18 |
PH-GRD |
Gennep(?) |
06.10.18 |
PH-FAJ |
Tilburg |
09.09.18 |
PH-GRR |
Gilze |
06.10.18 |
PH-TPH |
Westervoort |
09.09.18 |
PH-MGP |
Oud-Beijerland |
06.10.18 |
PH-PAF |
Tilburg |
10.09.18 |
PH-LFG & PH-TBG |
Rosmalen |
06.10.18 |
PH-SCA |
Schaaphok |
12.09.18 |
PH-EPH |
Veghel |
06.10.18 |
PH-GRR |
Tilburg |
12.09.18 |
PH-LES |
Venray |
06.10.18 |
PH-GRV |
Breda |
13.09.18 |
PH-GRL |
Zundert |
06.10.18 |
PH-FVH |
Oirschot |
13.09.18 |
PH-TPH |
Breda |
07.10.18 |
PH-FVH & PH-TPH |
Oud Beijerland |
13.09.18 |
PH-PAF |
Eindhoven |
07.10.18 |
PH-AAA |
Roden |
13.09.18 |
PH-GDR |
Hendrik-Ido-Ambacht |
07.10.18 |
PH-PAF & PH-SOR |
Sittard |
13.09.18 |
PH-GRM |
Vught |
07.10.18 |
PH-FAJ |
Tilburg |
13.09.18 |
PH-GRX |
Deurne |
08.10.18 |
PH-GRR |
Vlaardingen |
13.09.18 |
PH-TBE |
Rotterdam |
08.10.18 |
PH-BOZ |
Bavel |
14.09.18 |
PH-PJW |
Strijen |
08.10.18 |
PH-SOR |
Berg en Terblijt |
14.09.18 |
PH-HPI |
Tilburg |
08.10.18 |
PH-GRV |
Heerlen |
14.09.18 |
PH-ZLB |
Zundert |
08.10.18 |
PH-FVH |
Hoogersmilde |
14.09.18 |
PH-JLG |
Breda |
15.10.18 |
PH-DST |
Hoogeveen EHHO |
14.09.18 |
PH-BUZ, PH-NFK, PH-PND, PH-TOH, PH-WNF |
Dordrecht |
15.10.18 |
PH-DIN |
Veghel |
14.09.18 |
PH-GRL & PH-GRV |
Eindhoven |
15.10.18 |
PH-GRL |
Venlo |
14.09.18 |
PH-SCA |
Tilburg |
15.10.18 |
PH-GRV |
Breda |
15.09.18 |
PH-RTK |
Goirle |
19.10.18 |
PH-GRV |
Capelle a/d IJssel |
15.09.18 |
PH-BRB, PH-RKC, PH-SOR, PH-TDH |
Oploo |
19.10.18 |
PH-GRR |
Gemert |
15.09.18 |
PH-LAV |
Tiel |
19.10.18 |
PH-ENH |
Heeswijk |
15.09.18 |
PH-VOC |
Tilburg |
19.10.18 |
PH-RKC |
Someren |
15.09.18 |
PH-VBL |
Ulvenhout |
19.10.18 |
PH-RUT |
Tilburg |
15.09.18 |
PH-FAJ |
Capelle a/d IJssel |
20.10.18 |
PH-APS |
Capelle a/d IJssel |
16.09.18 |
PH-PAF vanuit Schollebos |
Hoensbroek |
20.10.18 |
PH-LAP |
Dordrecht |
16.09.18 |
PH-SOR |
Mierlo |
20.10.18 |
PH-RTK |
Eindhoven |
16.09.18 |
PH-RKC |
Weert |
20.10.18 |
PH-GRL & PH-SCA |
Oosterhout |
16.09.18 |
PH-GRR |
Wijchen |
20.10.18 |
PH-RKC |
Rosmalen |
16.09.18 |
PH-TYM |
Zundert |
20.10.18 |
PH-MME |
Sittard |
16.09.18 |
PH-GRD & PH-GRR |
Eindhoven |
21.10.18 |
PH-RKC |
Ulvenhout |
16.09.18 |
PH-VNL |
Helmond |
21.10.18 |
PH-AAA |
Zundert |
16.09.18 |
PH-MGP |
Rotterdam Zuiderpark |
21.10.18 |
PH-MVA, PH-SOR & PH-ZUI |
Chaam |
17.09.18 |
PH-BBN |
Someren |
21.10.18 |
PH-TMS |
Dordrecht |
17.09.18 |
PH-SOR |
Tilburg |
14.11.18 |
PH-LOX |
Eindhoven |
17.09.18 |
PH-GRD |
Terhole |
15.11.18 |
OO-BQF |
Someren |
17.09.18 |
PH-LES |
Bennekom |
16.02.19 |
PH-ZKB |
Waalre |
17.09.18 |
PH-LFG of PH-RKC? |
Oosterhout |
16.02.19 |
OO-BWO geland(?) |
Capelle a/d IJssel |
27.09.18 |
PH-SOR |
Strijen |
16.02.19 |
PH-LKP |
Eindhoven |
29.09.18 |
PH-AAA |
Tata (Hongarije) |
24.02.19 |
PH-HDK |
Maastricht |
29.09.18 |
PH-GRD |
Terhole |
24.02.19 |
OO-BFE |
Nijmegen |
29.09.18 |
PH-NVZ |
Den Bosch |
30.03.19 |
PH-WBF |
Oudewater |
29.09.18 |
PH-SOR |
Eindhoven |
30.03.19 |
PH-LES |
Rijsbergen |
29.09.18 |
PH-DST |
Piershil |
30.03.19 |
PH-PAF |
Sambeek |
29.09.18 |
PH-LVC |
Posterholt |
30.03.19 |
PH-IVR |
Tilburg |
29.09.18 |
PH-MGP |
Sint-Michielsgestel |
30.03.19 |
PH-MIA |
Eindhoven |
04.10.18 |
PH-ABC |
Tilburg |
30.03.19 |
PH-GRM & PH-GRR |
|