Mooie opname van AgustaWestland AW139 PH-DCG, in gebruik bij de Kustwacht Caraïbisch Gebied. (Cor van der Wal, Curaçao, 15 februari 2019)


- AELS: Op Twente arriveerden eind 2018 twee TUI Deutschland Boeing 737-7K5’s (D-AHXE & D-AHXF) die door AELS geheel ontmanteld zullen worden. 

- AIRBUS: Aan boord van het Chinese schip MV Nebula van de rederij Cosco Shipping werd op 20 februari 2019 in de Rotterdamse haven een container met wodka flessen voor Noord-Korea ontdekt. Het schip vervoerde tevens de staartvleugels en het voorste rompdeel van een Airbus A320 met het nummer “8990” er op, die op weg waren naar China om daar geassembleerd te worden in Tianjin. 

- ALOUETTE: De firma Heli-Flight uit Stroe heeft ex-KLu Alouette III A-275 gekocht en op 11 februari werd de helikopter overgebracht van Gilze-Rijen naar Stroe. Later dit jaar gaat men bekijken of het financieel en technisch haalbaar is om de helikopter weer de lucht in te krijgen. 

Op dezelfde datum werd Alouette III A-301 van Gilze naar het Alouette en 32 TFS Museum van Henk van Harten in Barneveld getransporteerd. 

Nadat Alouette III A-407 op 9 november 2018 vanaf de vliegbasis Leeuwarden voor een spuitbeurt was overgebracht naar Satys op Lelystad, werd de helikopter op 6 februari 2019 per dieplader naar Soest getransporteerd en daar met enig ceremonieel op een sokkel geplaatst op een rotonde aan de Amersfoortse straat.
Sommige bronnen beweren dat deze Alouette A-407 in werkelijkheid de A-253 is.

 
 


SE 3160 Alouette III A-275 werd getransporteerd naar het bedrijf HeliFlight in Stroe (HeliFlight, 12 februari 2019); de A-301 ging naar Van Harten Metaalbedrijf in Barneveld (Marco de Bruin, 28 februari 2019) en de A-407 ging na een opknapbeurt bij Satys op Lelystad naar Soest en werd in het Vliegdekpark op een paal geplaatst. (Berend Jan Floor, 12 december 2018 & 6 februari 2019)


 



- AVIODROME:
De in Netherlands Government Air Transport als “NL-316” gespoten Douglas C-54A Skymaster PH-DDY werd in KLM kleuren gespoten bij de firma Satys op Lelystad. Het vliegtuig kreeg de registratie PH-TAR en de naam Rotterdam.

Gedurende 2019 gaat men het binnen museum geheel vernieuwen. Om die vernieuwingen van het museum te bekostigen, heeft Aviodrome een donatie van
€ 400.000,- van de BankGiro Loterij in ontvangst mogen nemen.
De huidige binnen expositie dateert van 2003. In de loop der jaren is deze uitgebreid met collectiestukken, maar de opzet is sindsdien in de basis gelijk gebleven. De herinrichting van de expositie zal daarom nu aangepakt worden. Er gaat gebruik worden gemaakt van nieuwe presentatiemethodes en meer interactiviteit. Zo hoopt men ook het jonge publiek beter te kunnen bereiken en enthousiast te maken voor de geschiedenis van de burgerluchtvaart.
 



Douglas C-54A Skymaster “NL-316” kreeg oude KLM kleuren en het kenmerk “PH-TAR”. (Eric Munk, 30 november 2018)


- CATALINA: Nu bekend is geworden dat de PH-PBY definitief naar de Verenigde Staten gaat, zal er dit voorjaar een trainingsprogramma met de nieuwe Amerikaanse bemanning uitgevoerd worden in ons land, voordat het toestel uiteindelijk de oversteek gaat maken. Men is van plan om op 5 mei nog een afscheidsvlucht boven ons land te gaan maken.

- CESSNA:
Voor het opnemen van een tv-spot voor de Top 4000 werd op 13 november 2018 op Hilversum Cessna 182R Skylane PH-TGC aan de rechterkant voorzien met een sticker met daarop de nepregistratie “PH-45”. Het getal 45 duidde in het filmpje op de plaats waarop The Electric Light Orchestra met het nummer Showdown te vinden was.

- CESSNA:
Tijdens de open dag bij Broshuis Trailers in Kampen was op 12 januari een trailer te zien met daarop de Cessna TU206G “P2-MFG”.

- CESSNA:
Aan de Cornelis Drebbelweg in Delft, vlakbij de plaats waar de Boeing 737 VP-BXZ te vinden is, werd eind 2018 de romp van een Cessna 172 onder een dekzeil gezien. Afgaande op de beschildering gaat het hier vrijwel zeker om Cessna 172P Skyhawk II PH-ACM (17275454) die op 8 mei 2013 bij zeer slecht zicht ten westen van Egmond in de Noordzee terecht kwam en daarna zonk. Later werd het toestel geborgen en op 13 mei 2013 werd het kenmerk PH-ACM doorgehaald.
 


Vrijwel zeker is dit de romp van Cessna 172P Skyhawk II PH-ACM. (Johan Hetebrij, Delft, oktober 2018)


- CESSNA BIRDDOG:
De op Breda thuis horende Cessna 305A/O-1A-CE Birddog N5908E maakte in mei 2018 een groundloop op de Duitse Flughafen Siegerland en liep daar enige schade op. Via de firma Transal op Midden Zeeland werd de romp van het toestel voor verder herstel naar de Verenigde Staten verscheept.

- CESSNA CITATION: De afdeling Luchtvaarttechniek van het ROC Tilburg kocht voor € 175.000 in Berlijn Cessna 501 Citation I/SP D-IABG ter vervanging van de als instructiemachine in gebruik zijnde F-16 “J-315”(= J-241). Op 8 januari 2019 arriveerde de Citation bij het ROC.
  




Het ROC Tilburg schafte de afgeschreven Cessna 501 Citation I/SP D-IABG aan ten behoeve van haar studenten en F-16A J-241 (beschilderd als “J-315”) moest daarvoor het veld ruimen. (Rob Dragt, 8 januari 2019)




- CHINOOK: Het Rotary Wing Training Center te Gilze ontving op 21 september 2018 per dieplader een Canadese CH-147 Chinook helikopter die in 2011 buiten gebruik werd gesteld door de Canadezen. De helikopter werd als CH-47A 64-13140 gebouwd voor de US Army en ging via de Royal Thai Air Force weer terug naar de Verenigde Staten en werd daar aangepast tot CH-47D met een nieuw serial: 84-24514. Vervolgens in 2009 naar de Canadian Armed Forces als CH-147 147204 en in september 2011 in opslag gezet op Davis Monthan.
  


Geheel ingepakt arriveerde CH-47D/CH-147 147204 in Gilze. (Benno Goethals, 21 september 2018)
 


- CORENDON:
Op 25 en 26 november 2018 maakte KLM Boeing 747-406 haar laatste commerciële vlucht voor de KLM en op 2 december 2018 vertrok de Boeing naar het Italiaanse vliegveld Fiumicino bij Rome om daar bij Alitalia in Corendon kleuren gespoten te worden. Op 14 december keerde het toestel onder KLM vluchtnummer terug op Schiphol en wordt daar door de firma AELS ontdaan van onder meer de motoren en gereed gemaakt voor transport over de weg naar de tuin van het Corendon Village Hotel bij Badhoevedorp. In de nacht van 8 op 9 februari werd de A9 overgestoken, die voor dit doel tijdelijk gesloten was en uiteindelijk kwam het gevaarte zonder al te veel problemen terecht in de tuin van het hotel.
 



Drie opnames van de aankomst op Schiphol en het transport naar Badhoevedorp van Boeing 747-406 PH-BFB. Op de eerste de laatste landing van het toestel op 14 december 2018 (Berend Jan Floor); op de tweede het gereed maken voor transport op Schiphol (Ad Jan Altevogt, 3 februari 2019) en tot slot de aankomst in Badhoevedorp (Rob Dragt, 9 februari 2019)
 






- DAKOTA:
Op 23 oktober 2018 werd vanuit de haven van Antwerpen Douglas DC-3 N213GB overgebracht naar Madurodam. Men gaat het toestel plaatsen in een indoor attractie die in de loop van 2019 opengesteld gaat worden voor het publiek.

Een paar honderd meter er vandaan in de achtertuin van een woning aan de Violenweg in Den Haag is de neus van een Dakota met KLM opschriften te vinden. Afkomstig van de Boliviaanse luchtmacht, waar het toestel als TAM-30 in dienst was.

De neussectie van C-47B N314W (c/n. 13041) werd vanuit Punta Gorda, Florida, in september 2018 in een container naar Nederland getransporteerd. Deze Dakota was al sinds 1983 te vinden op Lehigh Acres in Florida nadat het vliegtuig in beslag was genomen vanwege een drugs transport. De afgelopen decennia werden onderdelen ervan gebruikt om de Dakota’s van Lee County Mosquito Control vliegend te houden. In 2018 werd de Dak uiteindelijk gesloopt.

De neus zal geplaatst worden in Zwaag (NH) en het toestel is ex CF-HGD, N53V, NC8820, 42-93190.
 



De door Madurodam aangekochte DC-3C N213GB arriveert in Den Haag (Rob Dragt, 23 oktober 2018) en eveneens te vinden in Den Haag, is deze neussectie van de TAM-30. (Johan Hetebrij, 28 oktober 2018)




- DAUPHIN:
Al sinds december 2017 bivakkeert er een Aérospatiale SA 360 C Dauphin op het dak van het bedrijfspand van InnoVfoam op industrieterrein Breekland bij Oudkarspel. InnoVfoam is onder meer gespecialiseerd in het beveiligen van helikopter platforms met schuimblussystemen. Voor $ 12.000 werd de in 1977 gebouwde Dauphin in Zweden gekocht. De helikopter met c/n. 1016 werd destijds afgeleverd aan Norrlandsflyg als F-BZAQ en dat werd al snel veranderd in SE-HLS. Het toestel werd vooral ingezet als vliegende ambulance. In 2004 werd Kallax Flyg eigenaar, maar vloog er niet meer mee. De heli kwam als blikvanger terecht op een gebouw van Franssons Recycling Machines in Birsta, Sundvall en werd nog niet zo lang geleden naar Nederland getransporteerd en van een nieuw zilvergrijs kleurenschema voorzien.
Men wilde in eerste instantie tevens een Cessna 340 met c/n. 340-0070 in het bedrijf gaan gebruiken, maar die bleek nog te goed en werd ingeschreven als N204KM. Uit Brazilië wordt nu een ander vliegtuig gehaald voor dit doel.


- DC-4:
Zoals u weet, wordt op dit moment op Rand airport, Zuid Afrika de voormalige DDA DC-4 Skymaster PH-DDS, nu ZS-AUA, vliegklaar gemaakt door de Flying Dutchman Foundation (FDF). De afgelopen twee jaar heeft het vliegtuig een grondige D-check ondergaan. Door het lange buitenstaan werd er hier en daar flinke corrosie gevonden maar dat is verholpen en nu allemaal weer dik in orde. Motoren en propellers zijn overhauled en alle roeren opnieuw bekleed. Omdat de FDF onder een AOC wil gaan vliegen, dient de cockpit nog wel te worden voorzien van een aantal moderne snufjes: GPS navigatie, TCAS (botsings-waarschuwingssysteem) en een weerradar. Het kleurenschema is al bekend en zal sterk op de oude DDA (en KLM) kleuren gaan lijken. Het oude DDA-interieur krijgt ook nog een flinke make-over en daarvoor is reeds een Nederlandse ontwerpster uitgekozen die de re-styling mag doen. Inmiddels is ook al voorzichtig begonnen met het opleiden van vliegers. Het toestel blijft in het ZS-register en de Europese brevetten zullen moeten worden uitgebreid met Zuid-Afrikaanse. De cabine crew zal initieel bestaan uit dames van Sky Class Aviation, de lokale DC-4 operator waarmee een goede samenwerking bestaat. De FDF hoopt in 2019 de eerste vlucht te maken met de Skymaster om daarna te kunnen beginnen aan de ferry naar Nederland. Het plan is om daarna in nauwe samenwerking met National Geographic avontuurlijke reizen te gaan maken waarvan TV-documentaires gemaakt kunnen worden.

- DIJKHASTAR:
Op Lelystad is men in de Wings over Holland hangaar bezig om Dijkman Dulkes Dijkhastar II PH-COR weer vliegwaardig te maken. Het BvL van dit amateurbouw vliegtuig met c/n. 001 verliep op 30 juni 1999 en op 19 juli 2000 werd het kenmerk PH-COR doorgehaald.

- DRONE:
Op Marktplaats werd een Belgische militaire OQ-19D Drone (T55) te koop aangeboden voor € 2.300,-. Af te halen in Amstelveen.


- FAIRCHILD:
De Fairchild UC-61K Argus III (24R-46a Ranger) PH-NDI met constructienummer 928 werd na zijn Nederlandse carrière in 1970 in bijzonder slechte conditie naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Een groep enthousiaste mensen kocht het opgeslagen frame in 2001 en wist er na hard werken weer een bijzonder fraai exemplaar van te maken, getuige de recente foto van de eerste vlucht van de N24FM in Royal Air Force kleuren.
 


Foto van de eerste vlucht van Fairchild UC-61K Argus III (24R-46a Ranger) N24FM, de voormalige PH-NDI. (Jim Chybicki)


- FLIGHT SIMULATOR ZEELAND: Naast de reeds in gebruik zijnde Cessna 152 OO-CNP aan de Schoolstraat 1 te Nieuwerkerk, is het in de toekomst ook mogelijk om vliegles te krijgen in de romp van Cessna 172R Skyhawk PH-VDM (17280187) en in een later stadium in Piper PA-28-161 Warrior II PH-SVG (28-8616055).
Van eerstgenoemde verviel het BvL op 6 februari 2008 en het kenmerk werd doorgehaald op 30 maart 2009 en bij de Cessna was dat respectievelijk op 28 oktober 2012 en 10 december 2013. Info:
http://flightsimulatorzeeland.nl/

- FOKKER:
Weer een aantal mutaties betreffende de Eerste Wereldoorlog modellen:

D.VII G-CIHS LAA 387-15544 07.08.18 J.A. & R.H. Cooper, Wickenby
D.VIII G-CIHU LAA 082-15546 07.08.18 J.A. & R.H. Cooper, Wickenby
D.VII N7756J BRO-001 17.08.18 J.J. Brooks
D.VII ZK-TBI 2372 13.08.18 The Vintage Aviator Ltd.; ex N286WG
DR.I N16WB 052307 01.11.18 B.G. Longwill; (Airdrome kit)
DR.I N500PY 02272007 04.06.16 ongeval Plain City, OH; cancelled 04.12.18
E.III ZK-EII 37/15 30.08.18 East Canterbury Aviation; gebouwd door Airdrome Aeroplanes

- FOKKER: Op Schiphol Oost werd de cockpitsectie van Fokker F.XVIII PJ-AIS “Snip” tussen 1988 en 1991 gerestaureerd door mensen van de KLM. Daarna was het toestel een poos te zien in het Aviodome en vervolgens werd het naar het Curaçao Museum getransporteerd. De Snip vloog in 1934 een speciale Kerstpostvlucht voor de KLM van Amsterdam naar de West, ter voorbereiding van een lijndienst. Oorspronkelijk zou deze vlucht uitgevoerd worden op 18 december 1934 met de F.XX PH-AIZ “Zilvermeeuw”, maar dit toestel kreeg motorproblemen en de post werd overgeladen in de F.XVIII, die op 22 december 1934 in Batavia aankwam. Op 26 december werd gestart voor de retourvlucht naar Nederland en de Fokker werd in zeer slecht en koud weer op Schiphol opgewacht door bijna 13.000 belangstellenden.
Op 16 maart 1936 werd het kenmerk gewijzigd in PJ-AIS en op 3 september 1946 maakte de Snip haar laatste vlucht en werd geschonken aan een museum op Curaçao en datzelfde jaar nog bij een brandweeroefening gebruikt . . . . . wat resteerde, was de cockpitsectie en die is heden ten dage nog te bewonderen in het Curaçao Museum te Willemstad.


- FOKKER F27:
De als brandweer oefenobject op Groningen Eelde Airport in gebruik zijnde Friendship SE-KZD werd tijdelijk overgebracht naar Hoogezand voor trainingsdoeleinden en keerde op 16 oktober 2018 weer terug op Eelde.

In het Malaysian Airlines Engineering Training College te Subung gebruikt al geruime tijd men F27 Mark 100 N31280 (10149) als instructional airframe en dit is de voormalige C-2 van de Koninklijke Luchtmacht. Alle opschriften zijn verwijderd, maar het KLu roundel is nog bovenop de linker vleugel te vinden.


- FOKKER S.11.1:
Na meer dan 25 jaar te zijn opgeslagen geweest in een hangaar op Antwerpen, werd Fokker S.11.1 Instructor OO-LMC overgebracht naar de loods van Raymond’s Aircraft Restoration en eind november gedemonteerd voor verdere inspectie, vooraf gaande aan restauratie.

Geschiedenis van c/n. 6216: E-25, (PH-HOB), OO-LMC; het Belgische BvL verviel reeds op 10 december 1991.
 
 

Fokker S.11.1 Instructor OO-LMC wordt onder handen genomen in de hangaar van Raymond’s Aircraft Restoration op Antwerpen. (Bob Rongé, 11 december 2018)
 

- HELI HOLLAND: Cessna 402B Businessliner PH-RLY die voor relay-vluchten gebruikt wordt, werd alweer enige tijd geleden voorzien van een rode neus en kreeg aan de linkerkant het woord “RUdOLF” op de neus geplakt.

Bell 206B Jet Ranger II OO-KBM (1788) werd op28 april 2001 zwaar beschadigd tijdens een ongeval in de buurt van Maastricht. Het wrak werd verkocht aan Heli Holland uit Emmercompascuum en de OO-KBM werd in België pas op 17 december 2018 uitgeschreven.


- JUNKERS:
Voor het evenement Rescue Heroes bij het Aviodrome had men de vliegende replica van een Junkers F 13 uitgenodigd, destijds (1919) het eerste geheel metalen verkeersvliegtuig. Op 17 augustus werd een uitstapje naar Texel gemaakt en tijdens de run-up van de 450pk Pratt & Whitney R-985 Wasp motor voor de terugvlucht naar Lelystad, kwam de Junkers op zijn neus te staan. Bij Vliegtuig Onderhoud Texel werd een nieuwe motor gemonteerd en op 12 september 2018 vertrok het toestel naar Zwitserland.


- MARKET GARDEN:
Tijdens de jaarlijkse herdenking van Operatie Market Garden boven de Ginkelse Heide werden op 20, 21 (veel wind!) en 22 september 2018 para’s gedropt vanuit C-47A N473DC, C295 023 en Herculessen CH-03, G-273, ZH888, 92-0552 en de van invasiestrepen en code “6Z” voorziene 92-3284. Op de 22e werden ook nog een Chinook, Cougar en Apache (Q-29?) waargenomen.




Aan de paradroppings bij de herdenking van Operatie Market Garden deden in 2018 onder meer mee: Herculessen G-273, 92-0552, 92-3284 (met invasiestrepen) en C295M 023. (Wilbert Koch, Ginkelse Hei, 19 september 2018)








- MOONEY:
Al zeker zowat zeven jaar stond Mooney M.20J N100HQ (24-0534) werkeloos in het gras op Teuge en op 8 december 2018 werd het toestel versleept naar de SAS hangaar en het is ons onbekend wat er verder mee gaat gebeuren.
De geschiedenis van het in 1978 gebouwde vliegtuig is als volgt: N201ZK, OO-JPG, PH-IMC, N100HQ; BvL verliep op 31 december 2011 en het Amerikaanse kenmerk werd doorgehaald op 8 augustus 2016.



Mooney M.20J N100HQ wordt versleept naar de hangaar van Special Air Services. (Roy Wassink, 8 december 2018)


- MISTRAL:
Op Marktplaats wordt in de omgeving van Eindhoven de niet vliegwaardige Aviasud Mistral PH-2F7 te koop aangeboden als reclame object. Het toestel heet c/n. 154 en op 21 november 2011 verliep het BvL; het kenmerk werd op 7 januari 2013 doorgehaald.

- NMM:
In het kader van een tentoonstelling over de Koude Oorlog kreeg het Nationaal Militair Museum de Poolse Mil Mi-2T 2126 in bruikleen van het Brussels Air Museum.


 

De Poolse Mil Mi-2T 2126 die te zien is in het Nationaal Militair Museum. (Bauke Post, 5 januari 2019)


- NTM:
Het Nederlands Transport Museum is momenteel druk bezig om fondsen te werven om Fokker F28 Mark 1000 TZ-ADH (c/n. 11003; ex PH-MOL) vanuit Mali terug te halen naar ons land. De Fellowship vliegt al ruim 17 jaar niet meer en de toestand van de machine gaat zienderogen achteruit. Diverse instrumenten en onderdelen ontbreken inmiddels en in het Canadese Saskatchewan werd een donorvliegtuig gevonden dat de ontbrekende stukken gaat leveren.
Om dit bijzondere vliegtuig te redden van de sloop, begon het Nederlands Transport Museum een fondsenwervingsactie onder particulieren en bedrijven. Voor het vervoer naar Nederland en de restauratie is € 250.000,- nodig. Het museum hoopt de Fokker F28 in het voorjaar van 2019 te kunnen aankopen en repatriëren. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de Nederlandse ambassade en de Nederlandse militaire Missie in Mali om de operatie succesvol te kunnen organiseren.
Het is de bedoeling dat deze Fellowship over enkele jaren in gerestaureerde staat tentoongesteld zal worden. Iedereen die wil bijdragen aan de actie om het oudste overgebleven Fokker straalverkeersvliegtuig te redden, wordt uitgenodigd een donatie te storten op rek. NL91 RABO 0325 2015 87 van het Nederlands Transport Museum, o.v.v. ´Donatie Fokker F28´. 

Onlangs kreeg men het Fokker F28 rompvoorstuk Test-Article TA-02 ter uitbreiding van de Fokker collectie. Dit F28 rompvoorstuk TA was één van een hele serie proefstukken waarmee eind jaren 60/begin jaren 70 een uitgebreid full-scale statisch- en vermoeiingstestprogramma werd afgewerkt, deels in een watertank. Deze testen werden o.a. uitgevoerd door de Experimentele Afdeling van Fokker, door het NLR in de Noordoostpolder en door VFW in Lemwerder.

Van het Brussels Air Museum kreeg men in december 2018 Fouga CM-170R Magister MT-37 in bruikleen. Deze machine werd eerst gebruikt voor onderdelen e.d. door de Dutch Historic Jet Association en arriveerde vanaf Teuge.


 

Fouga CM-170R Magister MT37 is inmiddels geheel gemonteerd te bewonderen in het Nederlands Transport Museum. (Henk Wadman, 13 december 2018)


- PIAGGIO:
Via planetime.nl werd de gedeeltelijk gerestaureerde Focke-Wulf FWP149D OO-FWP te koop aangeboden in de plaats Roggel. Zoals we al eerder schreven, is het opvallend dat het kenmerk OO-FWP destijds wel ingeschreven werd, maar het vliegtuig daar nooit daadwerkelijk mee heeft gevlogen. Het c/n. is 059 en het toestel is ex D-EEHH, 90+45, JD+390, BF+702, BC+702, AS+486.
Deze Piaggio was als D-EEHH actief in België in 1988 en op 25 april 1989 werd het kenmerk OO-FWP ingeschreven op naam van R. Vervecken & J. Simons te Leopoldsburg en op 11 mei van datzelfde jaar werd J. Vervecken de eigenaar. Zoals hiervoor gemeld, werd er nooit mee gevlogen als OO-FWP, maar het toestel staat nog wel steeds ingeschreven in België.
Begin maart werd het vliegtuig verkocht aan een liefhebber in de Russische Federatie die van plan is om c/n. 059 weer vliegwaardig te maken. De goede man bezit tevens c/n. 019 RA01521 (waar tevens nog steeds D-EDCZ op staat) en c/n. 056 en die was vroeger ingeschreven als OO-MAK. De OO-FWP zal ergens in de eerste helft van april 2019 naar Voroznej getransporteerd worden.

In maart 2016 maakten we melding van een ander exemplaar dat in een tuin in Apeldoorn in een soort van RAF kleurenschema met nepserial “AM230” te vinden was. Na diverse omzwervingen in ons land kwamen romp en vleugels van Focke Wulf FWP149D OO-LWG (c/n. 050) in Apeldoorn terecht in genoemde tuin. Onlangs werd het toestel gezien op het terrein van Straalbedrijf Siebum, Kanaal Noord 145 in Apeldoorn.
Dat nummer “AM230” behoort overigens toe aan een door de Britten buit gemaakt vliegtuig: Focke-Wulf FW.190A-8 met werknummer 171747 van Schlachtgeschwader 101, die crashte tijdens de landing in de UK op 30 augustus 1944. Het toestel werd later gesloopt op Little Rissington.

- PIPER: In de vorige aflevering van deze rubriek plaatsten we een bericht en een foto over de Piper PA-28-235 Cherokee E PH-PJB bij De Tuinderij aan de Van Wijklaan 2 in De Lier. Eind vorig jaar werd het toestel op een paal geplaatst.
 


MiG-23MF 593 kreeg een lichter grijs kleurtje en het serial stond er eerst in rood op. Werd in 2018 verplaatst van het voorterrein naar het omheinde buitenterrein. (Henk Wadman, 29 september 2018)


Nog maar net gearriveerd ten tijde van ons bezoek: Dornier Alpha Jet 40+51 waarvan alle elektrische systemen nog werken. (Henk Wadman, 29 september 2018)
 


- PS AERO:
Eind 2018 ontving men in Baarlo Fiat G-91R/3 32+58 (c/n. D528) vanuit Sammler – und Hobbywelt Alten Buseck, waar deze Fiat in een nep Frecce Tricolori kleurenschema stond met staartcode “5”. Het toestel werd inmiddels doorverkocht en afgevoerd naar België. Van hetzelfde Duitse museum werd Fouga
CM-170 Magister MT-48 aangekocht en naar Baarlo getransporteerd.
De ongeregistreerde BAe Typhoon MAFT ging op 11 oktober 2018 naar het Aviation Competence Centre op Maastricht-Aachen, wordt daar opgeknapt en zal een poosje als blikvanger worden opgesteld bij het instituut.
Al een aantal jaren was Mil Mi-2 SP-ZXH te bewonderen in Baarlo. Eind januari verhuisde deze helikopter naar de speeltuin bij restaurant De Witte Stein in Reuver aan de Keulseweg 193.

Vanaf Maastricht werden begin februari 2019 romp en vleugels van ATR72-212A PH-ATP naar Baarlo getransporteerd.




De indrukwekkende Mil Mi-24P Hind 96+49, compleet met onklaar gemaakte bewapening. (Henk Wadman, 29 september 2018)



Tweemaal een Duitse Lockheed F-104G Starfighter. De eerste werd kort geleden helemaal opgeknapt en kreeg het niet originele serial “26+44”; de 25+61 is de volgende die onderhanden zal worden genomen. (Henk Wadman, 29 september 2018)




- ROBINSON: R44 Astro OO-NKM (0092) werd eind 2006 verkocht aan een Nederlandse eigenaar in Best en werd op 22 november 2006 per dieplader van Mechelen/Walem naar Best getransporteerd. Na ongeveer anderhalf jaar werd de helikopter verkocht in Duitsland als D-HINN en na een revisiebeurt verdween de Astro naar Rusland. Het kenmerk OO-NKM werd echter pas op 14 december 2018 doorgehaald in België.

- ROTTERDAM:
Tijdens de beurs Innovation Expo 2018, die op 4 oktober 2018 plaats vond in een hal op de RDM Campus, werd Pipistrel Alpha Electro I-D057 getoond.


- RYAN:
Op 21 februari 2019 werd het kenmerk G-CIRR van Ryan ST-3KR/PT-22-RY doorgehaald door de CAA in Engeland als zijnde verkocht in ons land. Deze van een stermotor voorziene Ryan werd in 1941 gebouwd met c/n. 1711 voor het United States Army Signal Corps met het serial 41-15682. Na haar militaire carrière is het even onduidelijk wat er mee gebeurde en uiteindelijk werd het toestel op 4 augustus 1993 ingeschreven als N57912. Op 13 januari 2000 werd het Amerikaanse kenmerk doorgehaald en pas op 14 mei 2015 werd de Britse registratie G-CIRR toegekend.
  



De Poolse MIG-21MF 8706 nu compleet met brandstoftanks op Teuge. (Bart Hoekstra, 26 september 2018)


- SAFIR:
SAAB 91D G-BCFW wordt als restauratie project te koop aangeboden op het niet meer in gebruik zijnde Britse vliegveld Peplow. Deze machine vloog vroeger bij de RLS als PH-RLZ. Inlichtingen: D. Pelleboer +31503092548 of planecheck.com.

En dit is niet de enige ex-RLS Safir die op planecheck.com te koop is als restauratieproject. SAAB 91A PH-UEG is op Hilversum te koop zonder motor en propeller. De romp is een samenbouw van de rompen van de PH-UEG (91.143) en PH-UEA (91.125) en de vraagprijs is € 7.000,-


- SIKORSKY:
Bij BOCAS Brandweer Opleidingen Amsterdam-Amstelland Schiphol aan de Sloterweg in Badhoevedorp is sinds vorig jaar de Sikorsky S-76B PH-NZV (c/n 760336) te zien, die voor opleidingsdoeleinden wordt gebruikt. De helikopter vloog als PH-NZV en G-UKLM sinds april 1987 achtereenvolgens bij KLM Helikopters BV, Schreiner Northsea Helicopters en CHC. In juli 2012 verliep het BvL en in september 2013 werd het kenmerk doorgehaald. In december 2014 kwam het terecht bij het ROC van Amsterdam Airport in Hoofddorp. Na een periode van opslag bij de firma Saan in Tilburg staat het nu dus in Badhoevedorp. Eerder stond op die plek bij BOCAS de gele Mil Mi-2 SP-SBG.

- SPITFIRE:
De door CEO van Jumbo supermarkten Frits van Eerd aangekochte Spitfire LF.XVIe G-CKUE/TB885/3W-V maakte op 4 augustus 2018 haar eerste vlucht vanaf Biggin Hill na een grondige restauratie en komt dit jaar definitief naar Nederland. In het weekend van 15 en 16 september 2018 was het toestel al eventjes in ons land te zien toen het vliegtuig, vergezeld van tweezits Spitfire T.8 G-AIDN/MT818, Lelystad aan deed.
De Spit werd gerestaureerd door de Spitfire Company in de Biggin Hill Heritage Hangar op Biggin Hill. Als TB885 vloog het toestel in 1945 tijdens de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog bij RAF 322 (Dutch) squadron met de code “3W-V” en die kleuren heeft het vliegtuig dan ook weer gekregen.
Frits van Eerd laat overigens nog een exemplaar restaureren en wel Spitfire Mk.1 P9372. Het gaat hier om de opgegraven restanten van een in 1940 door een Messerschmitt Me109 neergeschoten toestel en de verwachting is dat de restauratie zeker enkele jaren in beslag gaat nemen.

 



Vickers Supermarine Spitfire LF.XVIe G-CKUE/TB885/3W-V bezocht Lelystad samen met Spitfire T.8 G-AIDN/MT818. (Berend Jan Floor, 15 september 2018)




Een andere Spitfire met een Nederlandse connectie wordt momenteel voor £ 2.500.000,- te koop aangeboden door Platinum Fighter Sales in de Verenigde Staten. Het gaat om de in 1943 gebouwde LF.IXe N644TB, die beschilderd is als PL344/Y2-P en na de oorlog in Nederland terecht kwam en uiteindelijk belandde bij Technische Hogeschool in Delft. De romp werd in Engeland verkocht en tijdens restauratie werd het toestel ingeschreven als G-IXCC en kreeg weer de oorspronkelijke oorlogskleuren van het toestel: PL344/YL-P.
Uiteindelijk kwam de Spit in de Verenigde Staten terecht en werd daar verder gerestaureerd en kreeg het kenmerk N644TB.
Zie ook:
www.platinumfighters.com/spitfirepl344

- STARFIGHTER: Op Volkel werkt de Dutch Starfighter Foundation aan haar doelstelling, zijnde het werven van fondsen ten behoeve van de restauratie en instandhouding van een zich op de vliegbasis Volkel bevindende Lockheed Starfighter. Dit vliegtuig, de D-8114, zal te zijner tijd getoond worden aan het publiek tijdens luchtvaart evenementen.
Sinds 2004 houden de vrijwilligers van Historische Vliegtuigen Volkel zich in hangaar 1 bezig met het verzamelen en restaureren van van alles en nog wat, als het maar met de geschiedenis van de vliegbasis Volkel te maken heeft. De hangaar van de HVV werd in de Tweede Wereldoorlog door de Luftwaffe gebouwd. De door de DSF verworven fondsen worden beschikbaar gesteld aan de HVV zodat deze haar doelstellingen kan behalen. Men zoekt nog sponsors en donateurs!
Men zou tevens in de toekomst graag een TF-104G tweezitter willen restaureren.

Info:
www.dutchstarfighterfoundation.com




De DSF hoopt middels vele vrijwilligers deze Lockheed F-104G Starfighter D-8114 weer draaiend te krijgen. (Dutch Starfighter Foundation)


 


- SUPER CUB:
De Piper PA-18-135 R-131 die in de Gyrocopter Aviation hangaar op Midden Zeeland langzaam gerestaureerd werd, werd na het overlijden van de eigenaar in België verkocht en half november 2018 overgebracht naar Raymond’s Aircraft Restoration op Antwerpen. Op 24 november werd de Super Cub overgebracht naar een plaats in de regio Tienen, waar het toestel verder gerestaureerd zal worden.
De geschiedenis van c/n. 18-3821/18-3809: 54-2421, R-131, (PH-KNE), (PH-KND), (N . . . . .), OO- * * *.

Een ander exemplaar dat ooit als R-125 (c/n. 18-3815) bij de KLu in dienst was en daarna verkocht werd als LX-PAA (laatstelijk beschilderd als R-125), werd verkocht in Duitsland als D-ENAA en op 14 juni 2018 ingeschreven.

- TEXEL:
Ruud Heinen uit Anna Paulowna is van plan om een hangaar te laten bouwen voor stalling van en restauratie en onderhoud aan historische vliegtuigen. Zijn Agusta Bell 204B N204U (ex PH-EUY, 227), die momenteel in het Aviodrome te zien is, en de reeds op Texel gestationeerde Boeing E75/PT-13D N1944S komen in ieder geval in deze hangaar te staan en in Italië werd Cessna 340 N204KM (340-0070) gekocht om ermee vanaf Texel te gaan vliegen.

- TIGER MOTH:
De voormalige RLS DH.82A Tiger Moth PH-UAT (83856), waarvan het kenmerk op 1 april 1970 werd doorgehaald, verdween naar de Verenigde Staten en werd daar ingeschreven als N8224. In 2008 kreeg het toestel een complete overhaul en momenteel wordt de N8224 te koop aangeboden.


- TRADITIEKAMER MLD:
Kreeg Lynx 278 erbij en tevens werden neus, motor en vleugel van SP-2H Neptune 212 hier gezien. Voor zover bekend gaat er nog een Lynx naar de brandweer en wordt er eentje als poortwachter opgesteld bij de UH-1B en SP-2H.
 


EuroEnaer EE-10 Eaglet PH-EAG hangt in de hal van de Faculteit voor Lucht – en Ruimtevaart van de TU in Delft. (Johan Hetebrij, 12 oktober 2018)


- TU DELFT: Eind 2018 werd een bezoek gebracht aan de faculteit der luchtvaart- en ruimtetechniek aan de Kluyverweg 1 in Delft. Omdat men de ruimte tijdelijk nodig had, werd de F-16 weggehaald door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht. De staart van een ander exemplaar, de J-629, was nog wel aanwezig. Tevens werd de vleugel van RLS Bonanza PH-BNP gezien en in de entree hal hing Eaglet PH-EAG. Niet meer waargenomen werden de romp en vleugels van Extra EA 400 D-EBEW, Sirocco PH-1Z1 en een ballon, terwijl de Lynx helemaal in plastic verpakt was en buiten stond.
Buiten zijn AC680 OO-SID en de cockpitsectie van Fokker 100 11525 nog steeds aanwezig; het rompdeel van Ag-Cat PH-LIZ is echter verdwenen.
In de T2 hangaar van het Aviodrome werd de nooit helemaal afgebouwde en nooit ingeschreven Viking Dragonfly PH-APS/PH-SYS (c/n. 288) half maart 2019 gereed gemaakt voor transport naar de TU Delft.


- VEEN:
Bij bouwmarkt Bouwie aan de Veensesteeg 16B te Veen was vanaf 2015 Mil Mi-2 2637 (562637112) te zien tot 5 april 2017 en momenteel staat daar Mi-2 94+62 (563147103) opgesteld. Deze laatste komt uit de De Rijke collectie uit Oostvoorne en ging via de firma Verkooyen Machines naar Bouwie.


- VMS:
Sinds eind 2018 staat de Denney Kitfox Mk.IV PH-DJM in de hangaar van het Vliegend Museum Seppe op Breda Airport.
 



Laatste aanwinst voor de Vroege Vogels is deze bijzonder fraaie Vultee BT-13A Valiant N313BT.
(Berend Jan Floor & Ben Ullings/Aviation Photos International, 31 maart 2019)




- VROEGE VOGELS:
Nam een extra hangaar in gebruik zodat de momenteel vliegwaardige toestellen daarin gestald kunnen worden en niet meer verspreid staan in diverse hangaars op Lelystad.
Men kocht in de Verenigde Staten een bijzonder fraaie uit 1942 stammende Consolidated Vultee BT-13A Valiant die in een container werd afgeleverd op Lelystad en daar weer vlieg klaar gemaakt werd. Het gaat hier om de van een Pratt & Whitney R-985-AN-1 voorziene c/n. 10425 die als 42-43210/”350” dienst deed bij de US Army Air Force en na de oorlog (1983?) werd ingeschreven als N313BT. Op 22 maart 2019 werd de eerste vlucht in ons land gemaakt vanaf Lelystad.

Tijdens een bezoek op 8 september 2018 werd verteld dat de Nord 1101 over niet al te lange tijd in Franse militaire kleuren gaat vliegen en ingeschreven wordt als PH-NRD. Nieuport PH-NIE werd inmiddels opnieuw ingeschreven en men hoopt ook weer te gaan vliegen met Fokker D.VII PH-LVA, Fleet 7 N724V, Luscombe 8A PH-LUS en Lambach HL II PH-APZ. Aan Morane MS.505 N156EB en Tiger Moth N82AM werd hard gewerkt en in de toekomst wil men de tweede Tiger Moth G-BWMS gaan opknappen, die mogelijk een geel militair kleurenschema krijgt. De romp hangt in de buurt van de werkplaatsen.

In opslag op zolder staat nog steeds Bücker 133 Jungmeister replica N133ST en boven de hangaardeuren hangt het frame van CASA 1.131E Jungmann E3B-560. Aan de kant van de werkplaatsen hangt de romp van Sopwith Camel replica N1917K en daar vlakbij het frame van Monocoupe 110 N542VV, waarvan ooit beweerd werd dat ie na restauratie in Engeland ingeschreven zou gaan worden, maar het toestel staat nog steeds als N542VV te boek bij de FAA.





De restauratie van De Havilland DH.82A Tiger Moth N82AM schiet al aardig op en aan de G-BWMS moeten nog heel wat uurtjes besteed worden.
(Henk Wadman, Lelystad, 8 september 2018)




Met de Fokker D.VII replica PH-LVA/256, voorzien van een originele Mercedes D.III aü motor uit 1918, werden in oktober taxiproeven uitgevoerd.
(Berend Jan Floor, Lelystad, 6 oktober 2018)



- ZWEEFVLIEGCLUB FLEVO:
In verband met de geplande nieuwe indeling van het luchtruim boven Flevoland en het plaatsen van nieuwe windmolens, moet de Zweefvliegclub Flevo, die gebruik maakt van een vliegveld aan de Mosselweg in Biddinghuizen, op termijn verhuizen naar een nieuwe locatie. Binnen twee tot drie jaar moet dit verwezenlijkt zijn en één van de opties is een terrein in de buurt van Nunspeet.

- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Via de haven van Rotterdam werd PZL-Bielsko SZD-51-1 Junior PH-1309 (c/n. B-2019) op 8 januari 2019 geëxporteerd naar Canada en daar ingeschreven als C-GIBT.

Op Marktplaats werd in Odiliapeel de momenteel niet vliegwaardige Schleicher K 7 Rhönadler PH-1239 (c/n. 7109) te koop aangeboden voor € 1.000,-.

Het kenmerk PH-627 van ICA Brasov IS-28B2 PH-627 (c/n. 126) werd op 3 april 1979 doorgehaald en het toestel werd achtereenvolgens (OO-ZEA), OO-ZGA.

Het volgende stukje komt van de site van Herman Dekker:
http://www.hdekker.info/registermap/derde.html

Frans Otten kocht de OO-ZGA in 1985 en werd het toestel weer luchtwaardig gemaakt door Dick Ottevanger, alleen de laatste AD (corrosie-onderzoek van de hoofdligger) werd niet uitgevoerd.
Voldeed niet aan de Nederlandse luchtwaardigheidseisen en de elders gedane bewering dat er in 2000 weer een BvL aangevraagd zou
zijn is dus niet waar. Bovendien zou een dergelijke aanvraag zeker niet gehonoreerd worden.
Er is ook gesuggereerd dat er met het toestel op Malta gevlogen zou worden. Daarna was het de bedoeling dat het op een prominente plek in de TU Eindhoven zou worden opgehangen ter promotie van de Zweefvliegclub Eindhovense Studenten.

Dit laatste ging niet door omdat bij nader inzien bleek dat het toestel toch wel te restaureren was en dus voorlopig in opslag blijft bij Frans Otten
.

Op 22 januari 2019 is de voormalige PH-627 verkocht aan een Russische vliegclub in de buurt van Sint-Petersburg die er mee gaat vliegen in Narva. Het vliegtuig is nog steeds in een zeer goede staat.

Schleicher K 8B OO-ZZY (ex PH-478) staat sinds eind jaren tachtig/begin jaren negentig opgeslagen bij Frans Otten in Deurne en wordt te koop aangeboden.

Ka 2B OO-ZQB (71/54) die in de jaren 90 en 00 vanaf Haamstede en Midden Zeeland vloog, werd onlangs na restauratie ingeschreven als D-1308. Op Marktplaats werd in Tiel een kale neussectie van vermoedelijk een buitenlandse Ka 2B aangeboden.

Duitse Discus CS D-1908, die een aantal jaren actief was vanaf Woensdrecht, wordt op de site segelflug.de te koop aangeboden.

Sinds kort hangt er als decoratie een Duitse Schleicher K 7 in het clubhuis van de ACvZ op Soesterberg.


Blanik D-0003, die een aantal jaren actief was vanaf Terlet, werd op Teuge gereed gemaakt voor verscheping naar Japan.

  
 


DHC.8-106 PH-CGA & PH-CGB, in gebruik bij de Kustwacht Caraïbisch Gebied. (Cor van der Wal, Curaçao, 10 februari 2019)




- AIR HOLLANDIA:
Zonder ooit een meter gevlogen te hebben, werd Air Hollandia op 14 november 2018 failliet verklaard. Voor de op Maastricht bivakkerende Fokker F28 mk0100 PH-ABW schijnt men inmiddels een Oost Europese klant te hebben gevonden.

- AIS AIRLINES:
Vliegt sinds 4 maart met een Jetstream de lijndienst Eelde – Kopenhagen en men wil in de toekomst een Boeing 737 gaan gebruiken.


- AVION TRAINING:
Deze op Maastricht Aachen gevestigde vliegschool stopte met haar opleidingsactiviteiten voor nieuwe piloten in Nederland en de studenten maken hun opleiding af bij AIS op Lelystad. Twee door Avion gebruikte Piper Arrow III’s en een Seminole vliegen nu voor AIS Flight Training.



Boeing 737-86J vloog een poosje vanaf Curaçao met FLYDIVI.COM opschriften. (Cor van der Wal, Curaçao, 10 februari 2019)


- CORENDON DUTCH: Boeing 737-86J PH-CDH werd op 8,9 en 10 december overgevlogen naar Curaçao om een aantal maanden dienst te gaan doen voor Divi-Divi-Air. Het toestel was voorzien van opschriften “FLYDIVI.COM”. Op 20 maart 2019 keerde het vliegtuig weer terug op Schiphol.
Eén oudere Boeing 737-800 zal afgestoten worden en in de maand mei hoopt men twee gehuurde Boeing 737-9 toestellen aan de vloot toe te voegen.

GetJet Airlines Boeing 737-4Q8 LY-GTW werd van 16 t/m 21 september ingezet voor Corendon Dutch en opnieuw op 22 september.
Star East Airlines Boeing 737-484 YR-SEB vloog voor Corendon Dutch tot en met 13 september 2018.


- DUTCH AIR ADVERTISING:
Per 1 januari 2019 is dit een aanbieder van luchtreclame vluchten vanaf Teuge. Het bedrijf werd opgericht door de mensen van Van de Bunte Aviation en men beschikt over twee Super Cubs (PH-WDR & PH-ZVC) en nog eens twee die op afroep beschikbaar zijn (PH-AJF & PH-KLA). Tevens wordt Reims/Cessna F172M PH-WCM ingezet en men overweegt om een tweede Cessna aan te schaffen.

- EASP AIR:
Op Schiphol demonstreerde begin december de van speciale apparatuur voorziene DHC.8-311ISR C-GFMX (c/n. 410) van de firma PAL Aerospace. Men gaat nauw samenwerken met het Nederlandse bedrijf EASP Air dat reeds met twee Australische Dornier 328-100’s maritieme patrouillevluchten uitvoert, onder meer boven het Middellandse Zeegebied.

Voor de gelegenheid was de Dash voorzien van EASP Air opschriften naast de instapdeur.




DHC.8-311ISR C-GFMX kwam op Schiphol demonstreren voor EASP Air. (Adriaan Elligens, 3 december 2018)


- GENERAL ENTERPRISES:
Deze Cirrus importeur liet vanwege een toename in de activiteiten naast de onderhoudshangaar een grote hal bouwen op Groningen Airport Eelde. Op 22 september 2018 werd de hal, die ook onderdak biedt aan les- en vergaderruimten, officieel geopend.

- GLOBAL AVIATION:
Onder leiding van Stephan van der Hurk biedt deze pas opgerichte firma zakenvluchten aan met Falcon 900LX OO-DOB, die Antwerpen als thuisbasis heeft. Info: www.globalaviation.nl

- KLM: Boeing 737-7K2’s PH-BGD en PH-BGE werden verkocht aan Luxair. Op 7 februari 2019 werd de PH-BGE buiten gebruik gesteld op Schiphol Oost en werd op 1 maart als LX-LBT geferried naar Vilnius voor wat aanpassingen.
Mogelijk zullen de door Air France KLM bestelde Airbus A350’s alleen door Air France gebruikt gaan worden en krijgt de KLM extra Boeing 787’s.
Van Stobart Air huurt men een of meerdere Embraer ERJ 190’s (model 195) die tot acht keer per dag worden ingezet op de lijndienst Schiphol – Dublin. De eerste was de EI-GGA die op 24 februari 2019 geferried werd van Southend naar Schiphol.

Omdat de KLM en het NLR dit jaar 100 jaar bestaan, werd er op 14 maart 2019 onder meer boven Amsterdam gevlogen met een Boeing 777 PH-BVG met vier F-16’s ernaast. Tevens werden twee Harvard IIB’s gezien en Citation II PH-LAB heeft deels aan deze formatievlucht deel genomen.

Op het terrein van het Eye Filmmuseum aan de IJpromenade, waar de herdenking gehouden werd, stond Pipistrel Alpha Electro I-X052 opgesteld.




KLM Airbus A330-203 PH-AOM in de nieuwe KLM kleuren. (Cor van der Wal, Curaçao, 15 februari 2019)


- KLM FLIGHT ACADEMY:
Op dit moment wordt de volledige capaciteit van Martinair Flight Academy op Lelystad voor de KLM Flight Academy ingezet om aan de vraag van vliegers voor de KLM te kunnen voldoen.
Het aantal Tobago vliegtuigen van het opleidingsinstituut wordt uitgebreid met in totaal drie stuks. Als eerste werd de tot voor kort nog voor Adria Airways (ADRIA Flight Career Centre stond nog op de romp) ingezette TB-10 PH-MLU in de vloot opgenomen en TB-10 D-EPLJ werd opnieuw ingeschreven als PH-DFE. Het derde exemplaar is de D-EABM die PH-MLV gaat worden.


Ter vervanging van Beech 58’s PH-BYC en PH-BYD werd een Diamond DA 42NG Twin Star aan de vloot toegevoegd, die PH-KFA werd en samen met de PH-MFA van de Martinair Flight Academy op Eelde zal worden ingezet voor multi engine training. Er komt nog een Twin Star bij binnen afzienbare tijd.
De twee vliegwaardige Beech 58’s (PH-BYC & PH-BYD) werden verkocht in de Verenigde Staten en de twee zonder geldig BvL (PH-BYA & PH-BYB) worden te koop aangeboden.

KLS gaat in ieder geval twee van de aan derden verhuurde hangaars op Groningen Airport Eelde weer in gebruik nemen. De oude RLS Hangaar die General Enterprise gebruikt, komt terug in gebruik bij de school, evenals die waarin allerlei brandweer materieel staat.


- MAASTRICHT CITYLINE:
Is de naam van een nieuwe firma die vanaf Maastricht een lijndienst wil beginnen naar of Londen of München. Men wil gebruik gaan maken van een Embraer EMB-145 en omdat de exploitatie van het bedrijf in handen van ASL/JetNetherlands gaat komen, gaat het hier mogelijk om de bij de reserveringen genoemde PH-DWA van Air Charters Europe, die van 42 stoelen is voorzien.
Tevens worden chartervluchten aangeboden.


- MARTINAIR CARGO:
Per 26 december 2018 huurde men tijdelijk de Atlas Boeing 747-4B5ERF N445MC omdat de PH-CKB in onderhoud was. Opmerkelijk is dat er verschil is in de kleurenschema’s van de PH-CKA & PH-CKB. Op bijgaande foto’s is te zien dat er een ander lettertype is gebruikt voor het woord CARGO en bij de één is dat op de staart blauw en bij de ander grijs.




Het verschil in het gebruikte lettertype is duidelijk te zien op de foto’s van de voor Martinair Cargo vliegende KLM Boeing 747-406F Jumbo’s.
(Frank de Koster, Amsterdam, 16 & 17 februari 2019)


 
 

- NATIONALE POLITIE: EC 135 P2+ PH-PXD kreeg eind vorig jaar bij het Britse Babcock Mission Critical Services Onshore Ltd. op Staverton een mid-life upgrade. Uiterlijk schijnen hier en daar enkele kleine wijzigingen zichtbaar te zijn. Op 21 november 2018 arriveerde het tweede exemplaar: PH-PXE.
De eerste van twee extra AW139’s maakte als I-RAIN testvluchten bij Leonardo in Italië en werd later ingeschreven als PH-PXX.


- NLR:
Omdat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium dit jaar 100 jaar bestaat, werd op Citation II PH-LAB aan de rechterkant een sticker achter het cockpitraam aangebracht met “100”. Links werd een NLR logo aangebracht. Zoals het er nu naar uitziet, zal men de vestiging op Schiphol Oost gaan verlaten in de nabije toekomst en mogelijk naar Lelystad verhuizen.

- SHELL AVIATION:
In 1958 werd Shell Aircraft Ltd. opgericht met als thuisbasis London Heathrow en men heeft in totaal ongeveer een dertigtal zakenvliegtuigen in dienst gehad sinds die tijd. Tegenwoordig fungeert Rotterdam The Hague Airport als thuisbasis voor vier Dassault Falcon 7X zakenjets.
Ter gelegenheid van het feit dat Shell Aircraft Ltd. zestig jaar bestaat dit jaar, had men een De Havilland DH.60X Moth (ook wel Cirrus II of Hermes Moth genoemd) uit 1928 van de befaamde Shuttleworth Collection uit Old Warden naar Rotterdam gehaald. Deze voorloper van de bekende Tiger Moth werd begeleid door een uit 1961 stammende Piper Super Cub, die onder meer het radioverkeer verzorgde. Het was de eerste keer sinds 1938 dat Hermes Moth G-EBWD buiten Engeland kwam en op 14 september werd de tocht naar Rotterdam The Hague Airport in drie etappes afgelegd. De volgende dag gaf het negentig jaar oude toestel een demonstratie boven de baan van Rotterdam en werd er even tijdens een flyby naast een Falcon 7X VQ-BSF van de Shell gevlogen.
De komst van de Moth had nogal wat voeten in de aarde omdat het toestel niet over een staartwiel beschikt, maar over een staartslof. Daarom werd de Moth met een towtruck opgehaald van de startbaan en daar ook weer naar toe gebracht. Omdat het weer de tweede helft van september te wensen overliet, bleef de tweedekker schuilen in een hangaar en vertrok pas op 26 september weer naar Engeland.

De toenmalige Britse oliemaatschappij Shell-Mex Ltd. nam op 30 maart 1927 een soortgelijk toestel in gebruik met het kenmerk G-EBQE en de naam “Arom”. Deze Moth was geheel goudkleurig gespoten met rode bies, vleugelstijlen en belettering en was destijds het eerste vliegtuig dat in Groot Brittannië werd ingezet als zakenvliegtuig en vloog regelmatig naar Shell vestigingen op het Europese vasteland. Op beide foto’s is te zien dat de Moth zowel in 1927 als in 2018 hulp nodig had!

Falcon 7X VQ-BSF wordt momenteel te koop aangeboden voor $ 24.995.000,-




Van het De Havilland Moth Club Archive kregen we twee zeer oude opnames uit 1931 van het eerste zakenvliegtuig dat vanaf 1927 door de Shell gebruikt werd: DH.60X Moth G-EBQE. Zestig jaar na in gebruik name werd dit gevierd bij Shell Aviation met de komst van een soortgelijk vliegtuig: DH.60X Moth G-EBWD. Piper PA-18-150 Super Cub G-SVAS kwam mee als begeleidingsvliegtuig van de Moth. (De Havilland Moth Club Archive, Frank de Koster, 15 september 2018 & Henk Wadman, 14 september 2018)








- TRANSAVIA
: Twee indertijd bij PLUNA vliegende ex-Transavia Boeing 737-2A3’s die in opslag stonden op Montevideo, werden op 7 augustus 2017 geveild. In ieder geval de romp van de CX-BON (ex PH-TSI) werd op 4 juli 2018 afgevoerd naar Puntas de Valdes in San José, waar het toestel dienst gaat doen als restaurant. De CX-BOP (ex PH-TSB) vertrok in januari 2018 per dieplader naar het International College of Punta del Este in Maldonado en gaat dienst doen als instructional airframe.

Men ontving twee nieuwe Boeing 737-800’s vanuit de fabriek (PH-HXN & PH-HXO) en als eerste uitgefaseerde Boeing 737-7K2 werd PH-XRZ op 21 november overgevlogen naar St. Athan om daar gesloopt te gaan worden.

Boeing 737-8K2 PH-HSJ werd op 29 oktober 2018 weer zonder haar Sunweb kleuren gezien. Enkele Boeing 737-800’s werden deze winter weer ingezet voor Sun Country: PH-HXA, PH-HXB & PH-HXC, die respectievelijk op 17 april, 16 april en 10 april 2019 zullen terugkeren in de vloot.

Vijf Boeings worden voorzien van zogenaamde Split Scimitar Winglets en de eerste was de PH-HSK die op 13 februari met de zojuist geïnstalleerde winglets geferried werd van Woensdrecht naar Amsterdam. Tweede wordt eind maart de PH-HXG, gevolgd door de PH-HSM begin april.

Half april 2019 wordt de voor twee jaar van Gol gehuurde Boeing 737-8EH PR-GUV (39609) op Schiphol verwacht, die ongetwijfeld weer ingeschreven zal worden als PH-GUV en met ingang van 18 april wordt een JetTime Boeing 737-800 ingezet. Om te beginnen wordt dat de OY-JZI, die tussen Eindhoven en Kopenhagen gaat vliegen.


Transavia France verhuurt gedurende het winter seizoen weer een aantal Boeing 737’s aan Air Transat en die kregen eind 2018 allemaal een Canadees kenmerk voor de duur van de lease en worden daarna weer gewoon Frans geregistreerd.

F-GZHC 29651 C-GTVC    
F-GZHE 29678 C-GZEH    
F-GZHF 29677 C-FTVF    
F-HZHI 36120 C-FTVI    
F-GZHJ 37778 C-GTVJ    

GetJet Airlines Boeing 737-4Q8 LY-GTW werd op 11 & 12 september ingezet voor Transavia France en EuroAtlantic Boeing 737-8K2 CS-TQU tot en met 28 september 2018. Op 18 november werd AirExplore Boeing 737-8BK OM-KEX gebruikt.

Nieuw in de vloot:        
F-GZHZ B737-85P 33977    
F-HTVK B737-84P 35274 ex B-5765  
F-HTVM B737-8Q8 35285 ex B-5427  

- TUI fly Netherlands: Ontving drie fabrieksnieuwe Boeing 737-8 MAX toestellen: PH-TFN, PH-TFO & PH-TFP en er komen dit jaar en begin volgend jaar nog twee exemplaren bij: PH-TFR & PH-TFS. De PH-TFO vloog op 31 januari als “TFL66” van Brussel naar Amsterdam nadat op Brussel de cabine was ingericht naar TUI maatstaven. Voor Boeing 737-86N PH-TFD werd al op 29 augustus 2018 het kenmerk D-ATYJ gereserveerd en de PH-TFB werd in België ingeschreven als OO-TNB en ook de PH-TFC gaat naar de Belgische afdeling van TUI fly en wordt OO-TNC.
De PH-TFF gaat terug naar de eigenaar en de PH-TFA gaat eind 2019 de vloot verlaten.
Vanaf 2 juli 2018 werd van de Belgische TUI afdeling Boeing 767-304ER OO-JNL gehuurd, die op deze dag geferried werd van Brussel naar Amsterdam. De gehuurde Boeing 737 OO-JAF werd op 31 maart 2019 omgeruild tegen de OO-JBG en datzelfde gebeurde met de gehuurde SmartLynx Airbus A320 ES-SAO, die op 31 maart 2019 werd omgeruild tegen de ES-SAS.
Interessante inhuur was de Spaanse Wamos Air Boeing 747-4H6 EC-KXN, die op 25 januari 2019 waargenomen werd met vluchtnummer “TFL336”.
Omdat de Boeing 737 MAX vliegtuigen aan de grond gehouden werd, werd op 15 maart 2019 Avio Express Airbus A320-232 LY-NVW gehuurd. Transavia 737
PH-HSF voerde op 29 maart vlucht “TFL421/422” uit en mogelijk gaat men tijdelijk twee 737’s huren om het ontstane capaciteits tekort op te vangen.

Deze zomer wordt er in ieder geval het volgende gehuurd (alles onder voorbehoud):

Miami Air Boeing 737-800 N. . . . . juli & augustus  
Sunwings Boeing 737-800 C- . . . . april – oktober  
Sunwings Boeing 737-800 C- . . . . april – oktober  
TUI fly Belgium Boeing 737-800 OO-JBG april – oktober  
TUI fly Belgium Boeing 737-800 OO- . . . april – oktober  
TUI fly Germany Boeing 737-800 D-A . . . voorjaar 2019  
TUI fly Belgium Boeing 767 OO- . . . t/m oktober  
Surinam Airbus A340-313 PZ-TCR 4 x per week  
SmartLynx Airbus A320-214 ES-SAS zomer seizoen  




Een viertal bezoekers aan Emmen Heliport: Eurocopter EC 120 B Colibri’s PH-HHW en G-IZOB plus twee Eurocopter EC 155 B1’s: G-CKUY (ex DanCopter en werd D-HNHF) & D-HNHB van Northern Helikopter. (Jack Wolbrink, 23 november 2018; 24 augustus 2018 & 6 november 2018)








- HELIHAVEN EEMSHAVEN: Op 18 december 2018 zijn de contracten getekend voor helihaven Eemshaven, waar maximaal 15 retourvluchten per dag mogen plaats vinden. EMS Maritime Offshore draagt zorg voor de exploitatie van de helihaven die vooral ingezet zal worden om personeel per helikopter naar windmolenparken op zee te brengen.
Groningen Seaports is eigenaar van de aangelegde infrastructuur die nodig is voor het functioneren van de helihaven en de officiële opening van de helihaven is naar verwachting in de zomer van 2019.



Eurocopter EC 120 B Colibri PH-WRW verzorgde rondvluchten bij Moordrecht. (Jan Swart, 12 oktober 2018)


- LELYSTAD:
De hangaar aan de Flamingoweg 14 werd gesloopt.

- MAASTRICHT – AACHEN:
Tot en met 31 maart 2019 mogen vliegtuigen nog van de volle baanlengte van 2.750 meter gebruik maken van de provincie Limburg en daarna wordt de toegestane lengte ingekort tot 2.500 meter. Dit heeft mogelijk consequenties voor een derde van de vrachtvluchten, met name die verzorgd worden door Saudia Cargo en Emirates Skycargo.

- OOSTWOLD
: In april 2019 wordt gestart met de bouw van een museum hangaar op Oostwold waarin naast een tentoonstelling over de ontwikkeling van de luchtvaart, onder meer Mustang PH-PSI, Harvard PH-KLU en Boeing A75N-1 PH-TOX te bezichtigen zullen zijn. Vanaf september zal de Museum Hangar Oostwold open zijn voor het publiek.

- ROTTERDAM THE HAGUE:
Er wordt nog steeds druk aan het terminal gebouw gewerkt en naar verwachting zullen alle werkzaamheden pas in 2021 afgerond zijn. Eind februari begon men aan de werkzaamheden voor de nieuwe brandweer garage ter hoogte van de zandhopen tussen het platform en het hek dat vanaf de traumaheli landingsplaats loopt.
Brandweer oefenobject “PH-HELI” werd op 30 november 2018 op een dieplader afgevoerd.

De exploitatie van het KLM Jet Center werd per 1 oktober 2018 overgenomen door Jet Aviation Netherlands in samenwerking met Aerodynamics Private Jets en datzelfde geldt voor de vestiging op Schiphol-Oost.

Bij de residents veranderde er ook weer het een en ander: nieuwkomers zijn CF177RG Cardinal G-BAJA per 29 januari 2019, en Cessna 525 CJ1 D-IRWR van Europjets per 28 februari. Cirrus SR22 N121MX verdween weer en werd vervangen door SR22 D-EDJM. SR22 gts Carbon G-MAZZ kreeg een Nederlands kenmerk en werd PH-CEO.
Sand Air kreeger een Reims/Cessna F172P Skyhawk II bij die op 20 maart werd afgeleverd als D-EIMV en voor Kom Activity kwam Cessna 525 CitationJet 1+ N680KH de reeds verkochte CJ4 N888RK vervangen. Voor eerstgenoemde werd overigens het kenmerk OO-KOM aangevraagd op 18 februari 2019 op naam van ASL nv.
Nadat de Vliegclub Rotterdam enige tijd de Robin Ecoflyer 2.0 PH-HLR gehuurd had, heeft men het vliegtuig onlangs gekocht en werd op 23 maart 2019 afgeleverd. Cessna 172P PH-SEL kreeg bij Transal op Midden Zeeland dezelfde kleuren als de Tecnam PH-FVR en keerde op 27 maart terug op Rotterdam.
Tijdelijke klanten waren de Cessna 421C PH-MRO op 3 februari die tijdelijk de N61AJ verving en de jaarlijks voor winterstalling terugkerende CF172N PH-LEN, die al op 27 oktober 2018 arriveerde. Ook Cessna 550 Citation II PH-LAB was weer present gedurende de eerste weken van maart om vluchten met studenten van de TU Delft te verzorgen.
Voorgoed verdwenen zijn Cessna 525C CJ4 N888RK, Arrow IV PH-TWP en de al meer dan een jaar op Rotterdam bivakkerende Partenavia P.68B Victor I-RTAA van Aeronike.
Warrior PH-VSY werd op Midden Zeeland voorzien van een dieselmotor en een nieuw kleurenschema en Archer PH-SVP kreeg een dieselmotor op Leipzig en keam eind maart terug op Rotterdam.
De traumaheli werd nogal eens gewisseld de afgelopen maanden: zo zagen we de PH-ELP, PH-TTR, PH-ELP en de PH-HVB (vanaf 19.02.19) verschijnen.

Op 30 september landde er voor het eerst een volledig elektrisch aangedreven vliegtuig in de vorm van de Pipistrel Alpha Electro I-D057; helaas verongelukte het toestel op 13 oktober in het noorden van ons land.

RAS: o.m. CS-DXU, D-IBWA, D-IIVA, EC-KPT (sinds 31.08.18 & te koop), G-PKHA, HB-GPH, M-PIRE, N194ER, N350EE, OO-AIS (sinds 19.09.18 & te koop) OO-ASL, OO-GMJ, OO-IAS, OO-IDE, OO-LET, OO-MMT, OO-OCA, OO-PKF, OO-PRM, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-VBG, etc




Tijdens de 2018 editie van de Wereld Haven Dagen in Rotterdam werden gezien: SA 316 B Alouette III M3, AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHV en NH90NHI N 319. De laatste werd op Rotterdam The Hague gefotografeerd. (Peter Gralla & André Wadman, 8 september 2018)






- STADSKANAAL: Er werd behoorlijk wat schade aangericht aan een aantal MLA vliegtuigen bij een inbraak in de hangaar van de Vliegclub Westerwolde in de nacht van 21 op 22 januari 2019. Voor zover bekend werden de volgende vliegtuigen beschadigd: PH-JOO, PH-2G9, PH-2X1, PH-4J7 & PH-4N7. Op 1 februari werd een deel van de buitgemaakte instrumenten en onderdelen terug gevonden in Emmen.

- TEUGE:
Hier zal het Kenniscentrum Elektrisch Vliegen gevestigd worden dat de mogelijkheden betreffende elektrisch vliegen in de toekomst zal gaan onderzoeken. Voor dit doel gaat men een Cessna 337 Super Skymaster gebruiken, waarvan de identiteit vooralsnog onbekend is. Voor zover bekend gaat deze Cessna dan deels elektrisch vliegen.
Op internet vonden we de mogelijke kandidaat. Het gaat hier om Cessna 337 Skymaster 2.0 F-WHYB die op de markt gebracht wordt als Volt Aero Cassio I. De achterste conventionele motor blijft gehandhaafd en de voorste is volledig verdwenen. In plaats daarvan werden twee 82pk leverende elektro motoren gemonteerd in de voorkant van beide staartbomen. In de loop van 2019 hoopt men het prototype vliegklaar te hebben.


- TWENTE:
Men is van plan om een hangaar voor businessjets te bouwen op Twente Airport en tevens wordt gedacht aan het opzetten van een restaurant. De verkeersleiding moet ook beter geregeld worden en men is in afwachting van verkeersleiding via een remote tower: een camera op afstand. Dat kan nog wel tot 2021 of 2022 duren en zo lang wil men niet wachten. Vandaar dat men bezig is met een tijdelijke vorm van verkeersleiding-op-verzoek.


De Vliegclub Twente krijgt een nieuw onderkomen naast de plaats waar de zweefvliegers gehuisvest zijn.
 



-
HELIKOPTERVLUCHTEN
 

Emmen Heliport 24.08.18 G-CKUY EC 155 B1 (werd D-HNHF op 09.08.18)    
Rotterdam centrum 07.09.18 N 319 & OO-NHV demo’s Wereldhavendagen en Alouette III M-3 aan boord Godetia  
Rozenburg 07.09.18 PH-HCE rondvluchten Wereldhavendagen    
Amsterdam Heliport 08.09.18 PH-WRW    
Rotterdam centrum 08.09.18 N 319 & OO-NHV demo’s Wereldhavendagen en Alouette III M-3 aan boord Godetia  
Rozenburg 08.09.18 PH-HCE rondvluchten Wereldhavendagen    
Rotterdam centrum 09.09.18 N 319 & OO-NHV demo’s Wereldhavendagen en Alouette III M-3 aan boord Godetia  
Rozenburg 09.09.18 PH-UNN rondvluchten Wereldhavendagen    
Krimpen a/d IJssel 15.09.18 PH-WRW    
Rotterdam  15.09.18 PH-HCE mogelijk bij Hotel New York    
Rotterdam Museumpark 15.09.18 PH-ULP EMC Tramadag    
Bergschenhoek 19.09.18 PH-EQU & PH-SHO    
Soesterberg NMM 20.09.18 PH-KGJ    
Boskoop 22.09.18 PH-WIR    
Emmen Heliport 24.08.18 G-CKUY EC 155 B1    
Rotterdam Hotel Nw York 28.09.18 PH-JPS    
Bodegraven 29.09.18 PH-WRW naar Reeuwijk    
Gouda 05.10.18 PH-RIS    
Maassluis 06.10.18 PH-PHA    
Poeldijk 06.10.18 PH-KGJ    
Zevenhuizen 06.10.18 PH-KGJ    
Maassluis  07.10.18 PH-PHA    
Rotterdam Alexander 07.10.18 PH-TTR Lagelandsepad naar EMC    
Rotterdam Hotel Nw York 11.10.18 PH-RIS    
Rotterdam EMC 12.10.18 PH-HHJ & OO-NHU    
Moordrecht 12.10.18 PH-WRW    
Nuenen  20.10.18 OO-DTE    
Waddinxveen 20.10.18 PH-ECD    
Yerseke 20.10.18 PH-RIS & PH-WRW(?)    
Ridderkerk 25.10.18 PH-KGJ    
Rotterdam Hotel Nw York 27.10.18 PH-PHA    
Rotterdam EMC 31.10.18 OO-NHX    
Zevenhoven 02.11.18 D-HGVB R44    
Emmen Heliport 06.11.18 D-HNHB EC 155 B1    
Hoek van Holland 07.11.18 PH-PHB    
Rotterdam Hotel Nw York 07.11.18 PH-ECE    
Rotterdam  08.11.18 PH-PHB Maashavenkade    
Moordrecht/Gouderak 10.11.18 PH-RBC    
Rotterdam  10.11.18 PH-PHB Maashavenkade    
Scheveningen  10.11.18 PH-HHJ cameraship Red Bull Knock Out 2018 MotoX strandrace  
Rotterdam EMC 14.11.18 OO-NHX    
Emmen Heliport 15.11.18 G-IZOB EC 120 B    
Emmen Heliport 23.11.18 PH-HHW    
De Lier 23.11.18 PH-KGJ    
Hoek van Holland 26.11.18 OO-NST MBB-BK117 D-2; Pistoolhaven Heliport    
Zevenhuizen 20.12.18 PH-DWW    
Schiedam 02.01.19 PH-ELP Broersveld    
Schiedam Sveaparken 06.01.19 PH-ELP    
Hoek van Holland 15.01.19 F-HOHN AS 365 N2 French Navy (“FNY52A8”); Pistoolhaven Heliport  
Amsterdam Heliport 18.01.19 OO-HCZ AS 355 N    
Amsterdam Heliport 19.01.19 OO-HCZ AS 355 N    
Rotterdam EMC 20.01.19 OO-NSZ AS 365 N2    
Bergschenhoek 20.01.19 PH-RIS    
Rotterdam Hotel Nw York 21.01.19 PH-RIS    
Amersfoort Noord 03.02.19 PH-HVB Albert Schweizersingel    
Rotterdam Ahoy 08.02.19 PH-JPS    
Berkenwoude 09.02.19 PH-ECE    
Schiedam 10.02.19 PH-ELP Doctor Zamenhofstraat    
Ridderkerk 16.02.19 PH-KGJ    
Schoonhoven 17.02.19 PH-HHJ    
Waddinxveen 24.02.19 PH-HHJ    
Amsterdam Heliport 01.03.19 PH-HHJ    
Rotterdam Hotel Nw York 06.03.19 PH-KGJ    
Rotterdam Hotel Nw York 08.03.19 PH-KGJ    
Sloehaven Zeeland 09.03.19 RS 05 Sea King Mk48 & OO-NHV AS 365 N3; beide geland op EHMZ  
Ameland 16.03.19 PH-HOW    
Amsterdam Heliport 21.03.19 PH-OSF    
Amsterdam Heliport 27.03.19 PH-OSF naar Huis ten Bosch & Den Helder    
Harskamp (Heliair) 28.03.19 PH-HGB, PH-RBC, PH-ULK, PH-WIK    
Rotterdam EMC 29.03.19 S-456 AS542 U2    
Schiedam 29.03.19 PH-TTR Stationsplein    

 


Voorzien van onder meer “#VLIEGENDEVRIENDEN” opschriften en Amstel Live logo’s werd een aantal helikopters ingezet voor dit evenement op 15 september 2018: Aérospatiale AS 350 B3 Ecureuil PH-ITI, Eurocopter EC 120 B Colibri’s PH-ECD & PH-UNN en Robinson R66 Turbine PH-HCE. (Berend Jan Floor, Lelystad)






 

Voor het evenement Vliegende Vrienden van Amstel Live werden op 15 september 2018 maar liefst twaalf helikopters ingezet om artiesten tussen de locaties in Amsterdam, Zwolle en Eindhoven (Eersel) te vervoeren. Met uitzondering van de CHC helikopters, waren ze vrijwel allemaal uitbundig bestickerd. Sommige hadden zelfs de namen van alle deelnemende artiesten op de romp.
Genoteerd werden: PH-ECD, PH-EUJ, PH-HCE, PH-HHB, PH-HHJ, PH-ITI, PH-JPS, PH-RIW, PH-SHK, PH-SHO, PH-UNN plus waarschijnlijk een nog onbekend exemplaar.



Romp zonder staartboom van MBB BO 105CBS-4 D-HARK. (Berend Jan Floor, 17 oktober 2018)


Mock-up van de Airbus Helicopters H 160 Air Ambulance. (Berend Jan Floor, 17 oktober 2018)


- HELITECH 2018:
Van 16 tot en met 18 oktober werd in de RAI in Amsterdam de tweejaarlijkse beurs HeliTech gehouden. Dit was meteen de laatste helikopterbeurs in ons land, want men gaat het concept helemaal omgooien en zich concentreren op het Britse Farnborough en mogelijk een locatie elders in West Europa.


Tentoongesteld in de RAI:

F-HJRX  Bell 505 Jet Ranger X c/n 65064 Heli-Europe  
HB-ZOP  Bell 429  c/n 57324  Lions Air Skymedia/Heliand - Mitjans Aeris
PH-OSF  Airbus Helicopters EC 175 B/H 175  c/n 5004  Heli Holland Offshore  
PH-HOW  Airbus Hel. MBB-BK117 D-2/H 145 T2 c/n 20082  ANWB Medical Air Assistance  
X Airbus Helicopters H 160  Airbus Helicopters (EMS mock-up; by road)
D-HHTJ  Agusta Westland AW169  c/n 69033  Heli-Service GmbH  
(HB-ZXA)  Marenco Swisshelicopter SKYe SH09  c/n 01  Helico (by road)  
(LN-OHJ)  Eurocopter AS 332 L-2 Super Puma  c/n 2594  Airglaze Aviation/Agrarflug Helilift (by road)
(D-HARK) MBB BO 105CBS-4 c/n S-775 Airborne Technologies (no tailboom; by road)
“PH-AMN” Robinson R44 Astro c/n.0405 Aviation Maintenance Netherlands (tailboom only; ex OE-XLD)



Airbus Helicopters EC 175 B/H 175 van Heli Holland Offshore bij vertrek. (Maurits Niemeijer, 18 oktober 2018)


Op een trailer was Eurocopter AS 332 L-2 Super Puma LN-OHJ te bewonderen. (Berend Jan Floor, 17 oktober 2018)


Vertrek van ANWB traumaheli Airbus Helicopters MBB-BK117 D-2/H 145 T2 PH-HOW. (Maurits Niemeijer, 18 oktober 2018)


Marenco Swisshelicopter SKYe SH09 HB-ZXA. (Berend Jan Floor, 17 oktober 2018)


Genoteerd op Amsterdam Heliport gedurende het evenement:

13.10.18 HB-ZOP Bell 429    
14.10.18 HB-ZOP Bell 429     
PH-OSF EC 175 B    
PH-HOW MBB-BK117 D-2    
D-HHTJ AW169     
PH-WRW EC 120 B  (inside hangar; based)  
16.10.18 D-HKAA R44 Raven II    
OO-JRX Bell 505 Jet Ranger X    
17.10.18 D-HKAA R44 Raven II (inside hangar)  
OO-JRX Bell 505 Jet Ranger X    
PH-WRW EC 120 B Colibri  (inside hangar; based)  




Bell 505 Jet Ranger X OO-JRX & F-HJRX. (Berend Jan Floor, 17 otober 2018)





Bell 429 HB-ZOP werd gefotografeerd op Amsterdam Heliport, net zoals de AgustaWestland AW169 D-HHTJ. (Berend Jan Floor, 13 & 14 oktober 2018)




Robinson R44 Raven II D-HKAA die overnachtte in de hangaar op Amsterdam Heliport. (Berend Jan Floor, 17 oktober 2018)


- TRAUMAHELI:
ANWB Medical Air Assistance heeft zes Airbus Helicopters EC 135/H 135’s besteld bij de fabriek ter vervanging van de momenteel in gebruik zijnde EC 135 T2’s. De eerste drie worden naar verwachting geleverd in 2019 en de rest in 2020.




- DEFENSIE
 


- AIRBUS:
De eerste A330-243 MRTT die op Eindhoven komt te staan, maakte op 21 januari 2019 haar eerste vlucht als F-WWCC en heeft c/n. 1911.

- APACHE:
De Nederlandse Apaches zullen gemoderniseerd worden zodat ze zeker tot 2050 mee kunnen. De Q-25 maakte op 11 september 2018 een voorzorgslanding op de Ginkelse Hei.

- CHINOOK:
D-890 en D-892 werden eind februari 2019 op Woensdrecht klaar gemaakt voor transport naar de Verenigde Staten.

- F-16:
De zes F-16’s die in het kader van de Air Task Force Middle East vanuit Jordanië streden tegen ISIS, keerden begin januari terug in ons land. Twee vlogen meteen door naar Leeuwarden en vier landde op Volkel. NATO C-17 02 verzorgde het transport van materieel en groundcrew.

De truck met dieplader met daarop de regelmatig rondreizende F-16A J-248, was vorig jaar betrokken bij een botsing op de A27 bij knoppunt Lunetten, richting Utrecht.


- F-35A:
De derde F-35A F-003 (AN03) maakte op 15 december 2018 haar eerste vlucht vanaf Forth Worth JRB, Texas, en is de eerste operationeel inzetbare machine voor ons land. F-004 (AN04) , F-005 (AN05) en F-006 (AN06) vlogen respectievelijk op 8, 23 en 28 januari voor het eerst. De F-004 & F-005 gaan naar 308th FS op Luke AFB.
Constructienummer AN09 is de eerste van in totaal 29 stuks die op het Italiaanse Cameri voor Nederland gebouwd worden. Op 17 oktober 2018 werd officieel bekend dat het Nederlandse totaal op 37 stuks (inclusief de twee test exemplaren in de USA) komt en dat men er het liefst nog eens 30 bij zou willen hebben.

Eind 2019 zullen de eerste twee F-35A’s afgeleverd worden in Nederland.

 


Gulfstream GIV V-11 werd ontdaan van opschriften en KLu logo. (Gert Jan Lettinga, 7 februari 2019)


- GULFSTREAM: Omdat er nogal eens storingen optreden aan de Gulfstream GIV V-11, heeft men besloten het toestel op korte termijn af te stoten. Begin februari werd de V-11 zonder opschriften en logo’s gezien op Eindhoven.

- KDC-10:
Vanaf mei 2020 gaan de beide KDC-10’s na 24 jaar trouwe dienst in de verkoop en dan komt meteen de eerste van vijf Airbus A330 MRTT’s naar Eindhoven. Drie andere komen op Keulen te staan en de acht toestellen zullen voor de NAVO landen in gezet gaan worden.

- 306:
Het 306 squadron werd op 14 september 2018 opnieuw opgericht en in 2020 zullen vier MQ-9 Reaper drones dienst gaan doen bij 306 op de vliegbasis Leeuwarden.

- KORPS MARINIERS:
Oefende de tweede week van februari in het Rotterdamse havengebied. Op 12 februari werd een Chinook gebruikt bij het enteren van een ferryschip van DFDS in de Wilhelminahaven bij Vlaardingen en op 14 februari werden Chinooks D-101 en D-666 gezien boven de Waterweg.

- KUSTWACHT:
Voor zover bekend, gaat de Kustwacht met een ex Piirivalve Lennusalk (Police and Border Patrol) LET L-410-UVP Turbolet uit Estland gaat vliegen. Het betreft de D-COSR (c/n. 810726) die momenteel bij Aerodata op Braunschweig onderhoud krijgt en aangepast wordt aan de Nederlandse eisen. Het toestel is ex ES-PLW, ES-EPA, 53+01, LSK 313 en het Estse kenmerk werd in augustus 2018 doorgehaald in Estland.

Op 13.08.18 werd het kenmerk D-COSR gereserveerd bij de Duitse autoriteiten.




CH-47D Chinook D-667 op het Britse vliegveld van Carlisle. (Andy Santini, 2 maart 2019)


- LAAG VLIEG OEFENING:
Om het laag vliegen te oefenen, werden diverse helikopters van het Defensie Helikopter Commando begin maart 2019 gesignaleerd op het Britse vliegveld van Carlisle. Gezien werden: Chinooks D-101, D-664, D-667, Cougars S-444 & S-456 en Apaches Q-05, Q-09 & Q-14.

- US ARMY:
Voor Operation Atlantic Resolve bracht het schip de MV Endurance tientallen UH-60 en CH-47 helikopters en ongeveer 1.000 voertuigen van de 4th Combat Aviation Brigade uit Fort Sarson, Colorado, naar de Steinweg Botlek Terminal in de Rotterdamse haven. Op 20 juni werd aangemeerd en de meeste helikopters vlogen na ontscheping eerst naar Eindhoven, om vandaar verder te vliegen richting Duitsland.
Begin februari 2019 kwam alles weer richting Eindhoven om vervolgens weer naar de Steinweg Terminal in de Botlek te vliegen. Na aankomst werden de HH-60’s, UH-60’s, CH-47’s en AH-64’s in een grote loods geplaatst in afwachting van verscheping naar de Verenigde Staten. Voor een overzicht:
https://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=923688#p923688

In 2020 zullen in totaal drie brigades en zo’n 10.000 man via Nederland naar het oosten van Europa reizen.




Twee US Army CH-47F Chinooks op weg naar de Steinweg Botlek Terminal. (Kees van Boven, 8 februari 2019)






- BALLONNEN
 

Bergen op Zoom 08.09.18 PH-FVH Gorinchem 04.10.18 PH-GRV
Breda 08.09.18 PH-BUT Sittard 04.10.18 OO-BLR
Helmond 09.09.18 PH-VBL ’s-Hertogenbosch 05.10.18 PH-RTK
Ridderkerk 09.09.18 PH-SOR Cuyck 06.10.18 PH-AAA
Roermond 09.09.18 PH-HPI & PH-OCA Gemert 06.10.18 PH-LVC & PH-NEL
Sittard 09.09.18 PH-GRD Gennep(?) 06.10.18 PH-FAJ
Tilburg 09.09.18 PH-GRR Gilze 06.10.18 PH-TPH
Westervoort 09.09.18 PH-MGP Oud-Beijerland 06.10.18 PH-PAF
Tilburg 10.09.18 PH-LFG & PH-TBG Rosmalen 06.10.18 PH-SCA
Schaaphok  12.09.18 PH-EPH Veghel 06.10.18 PH-GRR
Tilburg 12.09.18 PH-LES Venray 06.10.18 PH-GRV
Breda 13.09.18 PH-GRL Zundert 06.10.18 PH-FVH
Oirschot 13.09.18 PH-TPH Breda 07.10.18 PH-FVH & PH-TPH
Oud Beijerland 13.09.18 PH-PAF Eindhoven 07.10.18 PH-AAA
Roden 13.09.18 PH-GDR Hendrik-Ido-Ambacht 07.10.18 PH-PAF & PH-SOR
Sittard 13.09.18 PH-GRM Vught 07.10.18 PH-FAJ
Tilburg 13.09.18 PH-GRX Deurne 08.10.18 PH-GRR
Vlaardingen 13.09.18 PH-TBE Rotterdam 08.10.18 PH-BOZ
Bavel 14.09.18 PH-PJW Strijen 08.10.18 PH-SOR
Berg en Terblijt 14.09.18 PH-HPI Tilburg 08.10.18 PH-GRV
Heerlen 14.09.18 PH-ZLB Zundert 08.10.18 PH-FVH
Hoogersmilde 14.09.18 PH-JLG Breda 15.10.18 PH-DST
Hoogeveen EHHO 14.09.18 PH-BUZ, PH-NFK, PH-PND, PH-TOH, PH-WNF Dordrecht 15.10.18 PH-DIN
Veghel 14.09.18 PH-GRL & PH-GRV Eindhoven 15.10.18 PH-GRL
Venlo 14.09.18 PH-SCA Tilburg 15.10.18 PH-GRV
Breda 15.09.18 PH-RTK Goirle 19.10.18 PH-GRV
Capelle a/d IJssel 15.09.18 PH-BRB, PH-RKC, PH-SOR, PH-TDH Oploo 19.10.18 PH-GRR
Gemert 15.09.18 PH-LAV Tiel 19.10.18 PH-ENH
Heeswijk 15.09.18 PH-VOC Tilburg 19.10.18 PH-RKC
Someren 15.09.18 PH-VBL Ulvenhout 19.10.18 PH-RUT
Tilburg 15.09.18 PH-FAJ Capelle a/d IJssel 20.10.18 PH-APS
Capelle a/d IJssel 16.09.18 PH-PAF vanuit Schollebos Hoensbroek 20.10.18 PH-LAP
Dordrecht 16.09.18 PH-SOR Mierlo 20.10.18 PH-RTK
Eindhoven 16.09.18 PH-RKC Weert 20.10.18 PH-GRL & PH-SCA
Oosterhout 16.09.18 PH-GRR Wijchen 20.10.18 PH-RKC
Rosmalen 16.09.18 PH-TYM Zundert 20.10.18 PH-MME
Sittard 16.09.18 PH-GRD & PH-GRR Eindhoven 21.10.18 PH-RKC
Ulvenhout 16.09.18 PH-VNL Helmond 21.10.18 PH-AAA
Zundert 16.09.18 PH-MGP Rotterdam Zuiderpark 21.10.18 PH-MVA, PH-SOR & PH-ZUI
Chaam 17.09.18 PH-BBN Someren 21.10.18 PH-TMS
Dordrecht 17.09.18 PH-SOR Tilburg 14.11.18 PH-LOX
Eindhoven 17.09.18 PH-GRD Terhole 15.11.18 OO-BQF
Someren 17.09.18 PH-LES Bennekom 16.02.19 PH-ZKB
Waalre 17.09.18 PH-LFG of PH-RKC? Oosterhout 16.02.19 OO-BWO geland(?)
Capelle a/d IJssel 27.09.18 PH-SOR Strijen 16.02.19 PH-LKP
Eindhoven 29.09.18 PH-AAA Tata (Hongarije) 24.02.19 PH-HDK
Maastricht 29.09.18 PH-GRD Terhole 24.02.19 OO-BFE
Nijmegen 29.09.18 PH-NVZ Den Bosch 30.03.19 PH-WBF
Oudewater 29.09.18 PH-SOR Eindhoven 30.03.19 PH-LES
Rijsbergen 29.09.18 PH-DST Piershil 30.03.19 PH-PAF
Sambeek 29.09.18 PH-LVC Posterholt 30.03.19 PH-IVR
Tilburg 29.09.18 PH-MGP Sint-Michielsgestel 30.03.19 PH-MIA
Eindhoven 04.10.18 PH-ABC Tilburg 30.03.19 PH-GRM & PH-GRR