Zo staat de Sikorsky S-76B PH-NZV er tegenwoordig bij op het terrein van BOCAS aan de Sloterweg in Badhoevedorp. (Rutger, 6 december 2019)\


- AELS: Het aantal projecten om te ontmantelen op Twente groeit gestaag: ex Qatar Airbus A340-642 A7-AGB arriveerde op 1 mei op Twente en de ex Kuwait Airways Boeing 747-469M 9K-ADE kwam op 24 mei binnen. Op 19 september kwam daar ex-SAS Boeing 737-783 LN-RNN bij en alle drie de machines waren ontdaan van opschriften e.d.
Twee ex TAP Air Portugal Airbus A330-232’s arriveerden respectievelijk op 30 juli en 11 november: CS-TOI & CS-TOK.
 

- ALOUETTE: De eigenaar van het eerder genoemde 32 TFS Museum in Barneveld, waar sinds 11 februari 2019 de A-301 te vinden is, kocht in Zwitserland de in Grasshoppers kleuren gespoten A-453 en gaat de helikopter opknappen. Op 12 juli 2019 arriveerde de A-453 per vrachtwagen in ons land.
In een hangaar van 298 squadron op Gilze werd de Alouette II “H-4” (= A29 van de Belgische Landmacht) opgemerkt, die voorheen in het (oude) Militaire Luchtvaart Museum in Soest te bewonderen was.
Aan de zuidkant van de vliegbasis Leeuwarden komt een Alouette III in SAR kleuren op een paal te staan. Het gaat hier om de A-522 (c/n. 1522) die bij Satys op Lelystad in SAR kleuren gespoten werd als “H-08” en op 10 januari 2020 afgeleverd werd op de vliegbasis. Op Texel staat ook al een Alouette III met “H-08” erop en dat is de A-366. Om het nog ingewikkelder te maken: de Alouette III die bij Soest als “A-407” op een paal werd geplaatst, is in werkelijkheid de A-253.
 

- ANTONOV: Het rondreizende rompdeel van Antonov AN-2P SP-WWI werd waargenomen tijdens de Tilburgse Kermis aan de Spoorzone. De kermis vond plaats van 19 t/m 28 juli 2019.
In de haven van Rotterdam werden op 5 september 2019 vijf voor het Cubaanse Empresa Nacional Servicios Aéreos bestemde ex-Russische Antonov AN-2’s waargenomen, die per schip vervoerd zouden gaan worden; het zou gaan om: 1G22523/1G22955/1G23219/1G24017 & 1G24018.
Over de in Enschede aanwezige AN-2P DM-SKG berichtten we al eerder. Het toestel werd op 2 november 2019 op het dak van het ateliergebouw van kunstenaarsinitiatief B93 aan de Hoge Bothofstraat 166 getakeld.


- ARNHEM:
In de voormalige KEMA gebouwen op industrieterrein Arnhems Buiten werd eind oktober 2019 het CharIN Festival gehouden, waarbij de toekomst en de reeds bestaande elektrische mobiliteit aan bod kwam. Op luchtvaartgebied was de ongeregistreerde Pipistrel Alpha Electro met c/n. 996AE60 te bezichtigen. 

- AUSTER: Op Hoogeveen werd jarenlang gewerkt aan de restauratie van Auster 6A Tugmaster G-ASIP (2549) maar de eigenaar verkocht het project aan de Belgen C. & I. Dumortier, die het toestel op 13 november 2019 in lieten schrijven als OO-AOP.
Op Hoogeveen bleef een rompdeel achter van een onbekend gebleven exemplaar dat mogelijk dienst gaat doen als flight simulator. Dit frame werd destijds aangekocht om de PH-NIN, die nu in het Nationaal Transport Museum staat, te kunnen complementeren.

 
 

Agusta Bell 204B N204U/227, waar nog steeds PH-UEY op staat, is inmiddels weer terug naar de eigenaar. (Rob Dragt, Lelystad, 13 mei 2019)


De in de T2-hangaar gebouwde fraaie replica van de De Havilland D.H.9B H-NABO. (Aviodrome, Lelystad, 2019)
 

- AVIODROME: Tijdens de officiële opening van de geheel vernieuwde binnen expositie van het Aviodrome op 10 oktober 2019 werd de bijzonder fraaie replica van de De Havilland D.H.9B “H-NABO” gedoopt. De expositie kreeg als titel mee: “100 jaar luchtvaartgeschiedenis Nederland” en als je de opgegeven route volgt, wandel je vanzelf langs de diverse vliegtuigen die in bepaalde periodes van belang zijn geweest voor onze luchtvaart. Men heeft er voor gekozen om de Fokker F.VIII YV-AFO zo ten toon te stellen zoals het toestel in 2001 in Venezuela gevonden werd: het frame en de overblijfselen van de motoren.
Buiten op het platform vóór het Schiphol gebouw stonden eind november 2019 behalve Friendship PH-FHF de Fokker S.14 PH-XIV, Lockheed F-104G D-8061, MiG-21SPS-K 473 en SAAB AJSH-37 Viggen 37901. De Starfighter en de Fokker S.14 werden inmiddels naar de opslag in de T2 hangaar overgebracht en de MiG en de SAAB staan weer op de plaatsen waar ze voorheen stonden.


Tijdens ons bezoekje eind november 2019 ontbraken de volgende vliegtuigen, die voorheen wel te zien waren in het museumgebouw:

N204U  Agusta Bell 204B (ex PH-UEY) terug naar Anna Paulowna       
PH-NDC Fokker S.12 verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    
PH-NFH Taylorcraft Auster 5 verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    
PH-1 Stamer-Lippisch Zögling (replica) verhuisd naar grote congreszaal    
PH-170 Schneider Grunau Baby IIb verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    
PH-308 NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    
PH-375 Schleicher Ka 4 Rhönlerche II verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    
PH-393 Schleicher K 8B verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    
59-RY Mignet HM.1000 Balérit verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    
159/V Grumman US-2N Tracker MLD staat nu achter de T2 hangaar    
X Fietsvliegtuig van Kuijk verhuisd naar opslag in de T2 hangaar    

Plus de gondels van ballonnen PH-ANS & PH-EIS en drie afkomstig van gasballons, die ook verhuisd zijn naar de opslag in de T2 hangaar.
  


Tijdens Rescue Heroes kwam de als “PH-AJU” beschilderde DC-2-142 NC39165 buiten te staan op het platform voor het oude Schipholgebouw.
(Gerke Hofstra, Lelystad, 18 augustus 2019)


De in aanbouw zijnde Fokker S.IV 108 met ernaast de Fokker D.VII replica. (Henk Wadman, 24 november 2019)


- BELL 47: Kunstenares Joana Vasconcelos gebruikte een Bell 47G als “Lilicoptère” kunstproject en leukte de helikopter op met Swarovsky kristallen en struisvogelveren. Is van 20 juli tot en met 17 november 2019 te zien geweest in de Rotterdamse Kunsthal en het gaat hier om de CS-HAJ met c/n. 738, oorspronkelijk gebouwd als Bell H-13E-BF met serial 51-13973. Werd later achtereenvolgens N6390X, C-FNXP en CS-HAJ.

- BELL 206B:
Na een aantal jaren van opslag bij Air Technology Belgium te Wevelgem, werd Bell 206B PJ-BSH overgebracht naar de hangaar van HeliCentre op Lelystad.

- CATALINA:
Op 13 april 2019 werd weer voor het eerst gevlogen vanaf Lelystad met Catalina PH-PBY en daarna werden nog enkele vluchten gemaakt met een afscheidsrondje boven ons land. Op 28 mei werd begonnen aan de lange tocht naar de Verenigde Staten en op 10 juni werd de eindbestemming bereikt. Het toestel werd op 28 juni ingeschreven als N459CF en staat op naam van Tigers Flyers LLC. Momenteel is men bezig het vliegtuig terug te brengen naar de configuratie zoals het destijds in dienst was bij de US Navy.

Toch nog goed nieuws op het Catalina front. De Stichting Neptune Association gaat in het Nederlands Transport Museum PBY-5A Catalina 16-212 (c/n.1885) opknappen, die momenteel nog in opslag staat bij het Nationaal Militair Museum op Soesterberg. Half mei vindt het transport naar Nieuw-Vennep plaats en na restauratie zal het toestel statisch tentoongesteld worden.


- CESSNA BIRDDOG:
De op Breda thuis horende Cessna 305A/O-1A-CE Birddog N509EA maakte in mei 2018 een groundloop op de Duitse Flughafen Siegerland en liep daar enige schade op. Via de firma Transal op Midden Zeeland werd de romp van het toestel voor verder herstel naar de Verenigde Staten verscheept.

- CIRRUS:
De luchthaven brandweer op Lelystad beschikt sinds 20 september 2019 over de romp van een Cirrus SR20 mock-up .


- DC-3:
De cockpitsectie van DC-3 F-BAIF, die als simulator in gebruik was bij Multi Pilot Simulations in Groenekan, werd eind 2019 verplaatst naar European Pilot Selection & Training aan de Westkanaaldijk 5-11 in Utrecht.
 


Het gaat nog eventjes duren voordat de DC-4 ZS-AUA van de Flying Dutchman Foundation weer vliegt. Men streeft ernaar dat tegen het einde van 2020 voor elkaar te hebben. (Jan Mangelschots, Johannesburg Rand, 24 oktober 2019)


- DC-4:
Al in 2019 hoopte de Flying Dutchman Foundation vanaf Rand Airport in Zuid Afrika testvluchten te kunnen maken met DC-4 Skymaster ZS-AUA, maar dat gaat nu hopelijk tegen het einde van 2020 gebeuren. In 2017 werd gestart met de restauratie van de voormalige PH-DDS en daar moest heel wat aan gebeuren. Men had de pech dat het onderhoudsbedrijf dat de werkzaamheden uitvoerde, er in 2019 mee ophield en dat de Flying Dutchman Foundation op zoek moest naar een ander bedrijf. Het werk aan cockpit en cabine is de planfase ontgroeid en het toestel heeft haar D-check grotendeels reeds ondergaan. Momenteel is het nog niet bekend waar en wanneer de DC-4 in Nederland gestationeerd gaat worden; wel blijft het toestel voorlopig met Zuid Afrikaans kenmerk vliegen. 

- DDA CLASSIC AIRLINES: Verkreeg in 2019 eindelijk het Air Operator Certificate van IL&T, zodat men op commerciële basis met passagiers mag vliegen met Dakota PH-PBA in binnen – en buitenland.

- DORNIER:
DO 27A-3 OO-LHM die ooit met de naam “The Rebel” deel uitmaakte van de vloot van de Duke of Brabant Air Force op Eindhoven, werd enige tijd geleden in Rusland ingeschreven als RA-2774G.

- F-5B:
In Nijverdal wordt een full scale mock up van een Northrop F-5B te koop aangeboden,. Het toestel is voorzien van een amateuristisch uitziend onderstel.

Ander nieuws is dat in 2019 de stichting Dutch F-5 Foundation werd opgericht. Hoewel de stichting nog geen eigen vliegtuig heeft, is het uiteindeljke doel om een vliegende F-5B in Nederlandse kleuren te beheren. Die F-5B krijgt dan het serial “K-4031” en het embleem van 314 squadron.


- F-16A:
Op 25 juli 2019 werd de bij de KMA in Breda opgestelde F-16A 78-0213 afgevoerd met onbekende bestemming.


- FAIRCHILD:
H. van Egmond op Hoogeveen importeerde Fairchild 24R-46 Argus III N81255 (R46155) en gaat het uit 1946 stammende toestel de komende jaren restaureren. Het is de bedoeling dat de Fairchild KNIL kleuren krijgt met het serial “FAT-926”. Een probleem is echter dat er geen goede foto’s voorhanden zijn van deze KNIL machine die destijds c/n. 428 had en ex NC18694 was.
  




Roll-out van de fraaie Fokker D.XXI replica die PH-XXI gaat worden en een latere opname met het serial “229” op de romp.
(Henk Wadman, Hoogeveen, 30 mei 2019 & Berend Jan Floor, 28 september 2019)




- FOKKER D.XXI: Op 30 mei 2019 vond op Hoogeveen onder grote belangstelling en onder de klanken van het Wilhelmus de officiële roll out plaats van de onder leiding van Jack van Egmond bij ATN Aircraft Division gebouwde replica van een Fokker D.XXI, waarvan men hoopt dat het toestel eind 2020 haar eerste vlucht kan maken. In 2014 is men begonnen met de bouw van deze fraaie machine en tijdens de presentatie was te zien dat de bouw al behoorlijk ver gevorderd was. Naar schatting moeten er nog zeker ongeveer 2.000 manuren aan werk in gestoken worden. Omdat het nogal prijzig was om een zeldzame Bristol Mercury motor te installeren, die oorspronkelijk op veel D.XXI’s gebruikt werd, is er voor gekozen om een Wright GR-1820-F52 Cyclone te gebruiken, die 840 pk gaat leveren. Bij IL&T is het toepasselijke kenmerk PH-XXI aangevraagd, het constructienummer is 5502-1 en het LVA-serial 229 was tijdelijk met papieren cijfers aangebracht. Het wrak van de èchte 229 is overigens te bewonderen in het Crash Luchtoorlog- en Verzetsmuseum 40-45 in Aalsmeerderbrug.
   



De door Delware Company gebouwde replica van een Fokker F.VIIb/3m op het Hongaarse vliegveld Dunakeszi en zoals hij nu te bewonderen is in het NTM als
PH-AEZ. (Arno van der Holst/Nationaal Transport Museum, 21 juni 2019 & Gerke Hofstra, 28 december 2019)


 


- FOKKER: Hier weer een overzicht van nieuwe en afgeschreven Fokker replica’s uit de afgelopen maanden:

D.IV ZK-SSW S-10 11.12.19 New Zealand Warbirds Association Inc.; ex N1094G
D.VI G-CLHK AG001 03.07.19 A.J. Gibson  
D.VII N40KR 1 14.02.19 D.K. Domeyer; ingeschreven als “Lil Fokker D7”
D.VII/2 N822WC 002 09.03.19 cancelled; CofA expired
D.VII SP-YZA 22-03 15.07.19    
D.VII SP-YZB 22-01 15.07.19
D.VIII N726BC 685261 25.06.19 T. Allen
Dr.I EC-XSS 16001-2858 00.10.19 Airdrome Dr.I replica
Dr.I F-AZAQ 01 27.06.19 cancelled
Dr.I 59DPK . . . . 28.12.19 crashed Valenciennes
Dr.I N432 2 23.03.19 cancelled
Dr.I N512FH 20190401 24.07.19 Forgotten Heroes Foundation; Airdrome Dr.I replica
Dr.I N818DN 2013-01 18.12.19 D. Nghiem
Dr.I N918JG 127/17 06.09.19 cancelled as exported; was ingeschreven als “GOFOK DR1”
Dr.I N1858F FM-88 18.06.13 cancelled;
08.08.19 regd. to F. Murris
Dr.I N42517 425-01 29.03.19 B.L. Henneman; als “Henneman ¾ scale Fokker Tri”
Dr.I VH-MYR 1 19.09.19 cancelled; to VH-EIN
Dr.I VH-EIN 1 19.09.19 ex VH-MYR

 

Fokker F27 Mark 300M Troopship C-9 op transport. (Rob Dragt, 10 april 2019)
 


Binnenkort weer te zien in ons land: de US Army Golden Knights F27 Mark 400M/C-31A Troopship 85-1608. Op de eerste foto nog als PH-EXJ op Schiphol
(Chris Mak via Ad Jan Altevogt) en op de tweede foto als 85-1608 te Dayton. (Berend Jan Floor, 24 juli 2011)




- FOKKER F27:
De Stichting Vliegend Nederlands Cultureel Erfgoed heeft de Fokker F27 Mark 400M Troopship/C-31A 85-1608 aangekocht en is van plan ermee te gaan vliegen vanaf Lelystad. De in 1985 gebouwde 85-1608 werd tot voor kort gebruikt door het Golden Knights parateam van de US Army; het toestel heeft c/n. 10668 en is ex PH-FUB en PH-EXJ.
Op 25 november 2019 werd de F27 ingeschreven in het Amerikaanse register als N27FF op naam van Eastern Stearman Inc. Trustee. 

- FOKKER F27: De romp van ex KLu F27 Mark 300M Troopship C-9 werd op 11 april 2019 vanaf de vliegbasis Eindhoven afgevoerd naar een regionale brandweer oefening in het Prinses Beatrixbos aan de Oirschotsedijk in Oirschot. Naderhand werd de C-9 weer naar Eindhoven terug gebracht.
 



Vertrek van de cockpitsectie van de unieke Fokker S.12 PH-NEI. (Jan Nieuwenhuis/Luchtvaart – en Oorlogsmuseum Texel)




- FOKKER S.13: Jarenlang stond de complete neussectie van Fokker S.13 Universal PH-NEI in het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum op vliegveld. Eigenaar Johan Graas vond een andere bestemming voor het vliegtuigdeel en op 15 januari 2020 werd de PH-NEI afgevoerd naar Alphen aan den Rijn.

- FRISIAN AIR:
Op Drachten is in 2019 dealer geworden voor de Zuid Afrikaanse The Airplane Factory Sling en men heeft reeds twee kits in elkaar gezet van het TSi model.

- GYROCOPTER MUSEUM:
Na het overlijden van de eigenaar, hebben de erfgenamen besloten om de inboedel van het op Midden Zeeland gesitueerde museum te koop aan te bieden. Verdwenen zijn reeds Super Cub R-131 (naar België) en het frame van een Super Cub met f/n 18-3762, Bensen B-7 Gyroglider (PH-257), Van Ommeren VO-6 Gyroglider (degene die er nog wel hangt blijkt overigens een VO-5 te zijn en niet een VO-7 zoals we eerst dachten), een rode gyrocopter en de onbekende MLA trike tweezitter met het nummer ATS-02 en een vleugel met ATS-04 erop.

- HELIFLIGHT:
Deze helikopter firma in Stroe heeft interesse getoond in de eventuele aanschaf van de Russian Helicopters VRT500 helikopter, die voorzien is van een coaxiale rotor zoals in gebruik bij de Kamov helikoptertypes.

- HELISIM:
Is te vinden aan de Vroesenlaan 13D in Rotterdam-Noord en biedt flight simulator training aan in een Robinson R22 Beta helikopter, wat overigens geen echt vliegend exemplaar is geweest. Inlichtingen: www.helisim.nl

 


In het Louwman Museum in Den Haag is deze Blériot XI replica te vinden die afkomstig is uit het Verenigd Koninkrijk. (Henk Wadman, 14 april 2019)


Fraaie opname van Diamond DA 40 D Star PH- RAD tijdens een herdenkingsvlucht van de RAC Formation. (Frank de Koster, 4 mei 2019)


- HERDENKINGEN:
Er waren heel wat evenementen en tentoonstellingen georganiseerd in ons land ter gelegenheid van de herdenking van o.m. 75 jaar bevrijding. Een greep daaruit:
Boven Steenbergen en Zoetermeer vloog op 4 mei de jaarlijks terugkerende RAC Formation met Archer PH-PAD en Diamonds PH-RAC & PH-RAD.
Op 10 mei vlogen twee Harvards (waar onder de PH-TBR) enkele rondjes boven de wijk Ypenburg ter herdenking van de Slag op (vliegveld) Ypenburg.
Boven het monument voor de luchtoorlog 1940 – 1945 boven de Hoeksche Waard in Oud-Beijerland vloog op 11 mei een formatie, bestaande uit Boeing
A75N-1/N2S-3 N74650, Tiger Moth G-AJHS en Super Cubs PH-ENJ, PH-RED & PH-VCY.
Op 18 mei werd Beech PH-KHV gezien boven Kapelle ter gelegenheid van de herdenking van de Franse Slag Kapelle.
Beech PH-KHV vloog samen met twee Harvards enkele rondjes boven Terneuzen op 31 augustus ter gelegenheid van de gerdenking van de Slag om de Schelde. Tevens werden er para’s gedropt.
Aan het jaarlijks terugkerende evenement boven de Ginkelse Hei op 19, 20 & 21 september werd weer vanaf Eindhoven gevlogen met Skytrain N473DC, een Luftwaffe Transall en Herculessen van USMC, USAF, RAF, Italiaanse Luchtmacht, Belgische Luchtmacht en onze eigen KLu. Op Eindhoven stond ook een Poolse CASA C295M maar ik meen dat die niet mee vloog dit jaar.

Maar liefst acht Stampe & Vertongen SV.4’s voerden in het kader van de vieringen rond Market Garden op 23 oktober een herdenkingsvlucht uit boven Sint-Oedenrode, Schijndel, kasteel Heeswijk, Veghel en Germonde. De formatie bestond uit D-EBVV, G-AIYG, OO-GWA, OO-GWC, OO-MON, OO-SVB, OO-SVT & OO-WIL en na afloop werd er geland op Budel.
 
 

Plastic replica van Supermarine Spitfire IXc “BS435/FY-F” (BAPC.324) tijdelijk opgesteld aan de Telefoonweg in Renkum. (Gerben Tornij, 21 september 2019)


- HORSA: Vanwege de festiviteiten rond de bevrijding van ons land, werd een replica van een Airspeed Horsa naar ons land gehaald, die op 20 juni arriveerde en tijdelijk op Gilze-Rijen werd opgeslagen. Het gaat hier om de door de Assault Glider Trust met originele onderdelen vervaardigde LH291 (BAPC 279) met c/n. 3751. Het grote zweefvliegtuig is onder meer in augustus in Groesbeek en in september in Renkum te zien geweest. Het heeft ook nog tijdelijk in een opslagloods van het Museum Vliegbasis Deelen gelegen en wordt uiteindelijk ten toon gesteld in het oorlogsmuseum in Overloon.




Vanuit Engeland werd een Airspeed Horsa replica met het serial LH291 overgebracht naar ons land en op 29 augustus naar Groesbeek getransporteerd. (Gerben Tornij, Soesterberg, 5 juli 2019 & Rob Dragt, 31 augustus 2019)




- IKARUS: In een van de lokalen van het Vakcollege Hillegersberg aan de Argonautenweg 13 in Rotterdam-Hillegersberg werd een onbekende Comco-Ikarus ULV waargenomen, mogelijk een Sherpa.

- KAMOV:
Op 27 augustus 2019 werd een trailer gezien in ons land met daarop een Kamov Ka-26 helikopter, voorzien van het nummer “108”. Dezelfde heli stond opgesteld tijdens het Halloweenwalk die op 25 oktober in Zoetermeer gehouden werd. Begin september stond de heli in het Rensenpark in Emmen tijdens de Uitmarkt. Het gaat hier vermoedelijk om c/n. 7001508 en dat is de ex HA-MRZ en Hungarian Air Force 508. Echter als je een foto op internet bekijkt hoe het toestel er in januari 2010 bij stond, dan hebben ze er wel heel wat aan moeten oplappen.


 

HeliCentre heeft Bell 206B Jet Ranger II PJ-BSH in opslag. (Berend Jan Floor, 29 juli 2019)


- JET RANGER:
Vanuit de opslag in België werd Bell 206B Jet Ranger II PJ-BSH (2080) overgebracht naar Lelystad, waar de heli onderdak vond bij HeliCentre. Het in 1976 gebouwde en van Curaçao afkomstige toestel is ex PJ-PLE, YV-123C, N9990K en wordt te koop aan geboden.

- KLEMM: Het frame van Klemm Kl.35D G-BVXI (c/n. 1981; ex D-EFEG, SE-BHT, Fv5052) hing jarenlang aan de muur van de hangaar van ATN op Hoogeveen. Op een gegeven moment ging het naar Duitsland om als voorbeeld te dienen bij de reconstructie van een Kl.35D, maar het bleef uiteindelijk in Duitsland en werd op het vliegveld van Eutingen gerestaureerd als D-EBUX. Het toestel is in originele Zweedse militaire kleuren gespoten en maakte op 5 augustus 2019 haar eerste vlucht na restauratie.

- KOLIBRIE:
Jarenlang stond de geheel geel gespoten Nederlandse Helicopter Industrie H-3 Kolibrie 4X-BEA/”N-88983” opgeslagen in de open lucht op het vliegveld van Herzliya in Israël. Nog niet zo lang geleden besloot men de helikopter te restaureren tot statische toestand en te voorzien van het oorspronkelijke Nederlandse kenmerk PH-YMP. Het c/n. van deze heli is 3006, maar op het plaatje uit 1958 staat echter H3006. Het was destijds de bedoeling om de Kolibrie in te schrijven als PH-NGW, maar dat werd PH-YMP en het toestel kwam uiteindelijk in Israël terecht en zou daar 4X-BDC worden, maar ook dit kenmerk werd niet opgenomen en het werd uiteindelijk N88983. Later veranderde dit in 4X-BEA en ten tijde van de opslag in de open lucht was op de staart nog steeds “N-88983” te zien.

- LETOV:
Het Pakhuis in Sliedrecht bood Letov KT-04 doelvliegtuig 08-18 te koop aan via Marktplaats voor € 1.750,-.

- MITCHELL: Nadat er heel wat werk verzet was door de technische mensen van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze-Rijen, maakte North American B-25N Mitchell PH-XXV haar eerste vlucht na groot onderhoud op 31 oktober 2019.

- NATTER: Op 19 februari 2019 werd op de A2 een aanhanger gezien met daarop een (replica van?) een Bachem Natter raketvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog.

- NIEUWDORP: Bij de heropening van het Bevrijdingsmuseum aan de Coudorp 41 in deze plaats was Defensie op 25 oktober 2019 present met Chinook D-102, waaruit commando’s afdaalden.
 
 

Lockheed TF-104G Starfighter D-5803 werd tijdelijk van Soesterberg overgebracht naar Volkel en keerde op 10 juli 2019 weer terug en stond op 28 augustus er mooi bij in het zonnetje (Gerke Hofstra, 24 augustus 2019)


Lockheed F-104G Starfighter D-8245, opgesteld als blikvanger bij Soesterberg. (Rob Dragt, 10 juli 2019)


North American F-86K Sabre Q-283 na plaatsing op een paal in de tank arena. (Gerke Hofstra, 24 augustus 2019)
 


- NMM:
Op 8 mei 2019 werd Lockheed F-104G Starfighter D-8245 op een paal geplaatst ter hoogte van de Van Weerden Poelmanweg bij het crash hek te Soesterberg. North American F-86K Q-283 onderging hetzelfde lot, maar dan in de tank arena naast het museum.
Vanwege het beëindigen van de tentoonstelling over de Koude Oorlog, werd de in België geleende Poolse Mil Mi-2T 2126 op 9 december 2019 weer op transport gezet naar de opslagruimte van het Brussel Air Museum.
 

 


De uiterst zeldzame bemande versie van de Duitse V-1: Fieseler Fi-103 Reichenbach R-IV; Agusta Bell 204B 225 en de onvolprezen F-4E Phantom II 67-0275. (Gerke Hofstra, Soesterberg, 28 augustus 2019)






Deze Fokker F28 Mk0100 staart is afkomstig van de Rekkof hangar op Lelystad. (Henk Wadman, 8 augustus 2019)


De ombouw van Harvard IIB B-69 naar North American NA-16/NA-27 vordert gestaag. (Henk Wadman, 8 augustus 2019)


Vanaf Hoogeveen arriveerde Morane Saulnier M.S.883 Rallye 115 D-EAGY, die als blikvanger gaat worden opgesteld bij het NTM. (Rob Tempel)


- NTM:
In het Nederlands Transport Museum te Nieuw-Vennep wordt nog steeds hard gewerkt aan de transformatie van een Harvard IIB tot een North American NA-27. De NA-16 (later aangeduid als NA-27) is eigenlijk de voorloper van de bekende Harvard en Texan en in 1937 werd er een NA-16 ingeschreven in ons land als PH-APG. Het vliegtuig dat in het NTM wordt omgebouwd, is North American (Noorduyn) AT-16-ND Harvard IIB B-69, die van juni 1947 tot maart 1962 in dienst was bij de luchtmacht en later onder meer tentoon gesteld werd in het Oorlog- en Verzetsmuseum in Overloon met zowel het verkeerde Britse serial FE876 (dat hoort bij de B-199) als het luchtmacht serial B-69 op de romp. In 2016 reeg de Stichting Noorduyn Foundation de Harvard in beheer en de B-69 werd ondergebracht bij de Vliegtuig Compagnie op het Hembrug terrein in Zaandam. De gemeente had een andere bestemming voor dit terrein en het toestel verhuisde naar het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep en ondergaat hier de transformatie van AT-16ND naar NA-16/27.
Voor een kunstproject werd Schleicher K 8 PH-1266 (c/n. 8039; ex D-0050) aangekocht en enkele grote Fokker F28 onderdelen werden verkregen: F28 Test Article staartsectie, F28 Test Article 02 neussectie plus eentje van een F100 in US Air kleuren, die gebruikt werd om de effecten van polished skin te onderzoeken.

Tevens verkreeg men uit Woensdrecht de cockpitsectie van F27 Mk050 PH-OSO en vanuit Hoogeveen arriveerde op 25 oktober 2019 de Morane Saulnier M.S.883 Rallye 115 D-EAGY, die op den duur als blikvanger voor het museum geplaatst zal worden.

  


Replica van Koolhoven F.K.33 H-NADD. (Arno v/d Holst/NTM)


Replica van het voorste deel van een Farman HF.11. (Arno v/d Holst/NTM)


Replica van een deel van een Airco/De Havilland D.H.16 K-130. (Arno v/d Holst/NTM)
 


In de achterste hal werd de afgelopen maanden gewerkt aan de herbouw van een replica van Fokker F.VII/3m “PH-AEZ” die eerst met de opschriften “FOKKER” en “20” in Hongarije gebruikt werd bij filmopnames voor een Avrotros tv-serie over 100 jaar burgerluchtvaart.
In deze zaal bevinden zich inmiddels heel wat andere replica delen van vliegtuigen die eveneens voor de filmopnames ingezet werden. Begin januari 2020 waren aanwezig:

‘Dikke Dirk’, een Koolhoven F.K.33 met registratie: H-NADD (de vleugel staat apart)
Deel van Airco/De Havilland D.H.16 (passagierscabine) met registratie K-130
Twee Fokker D.VII rompen
Twee Fokker D.VII vleugeldelen
Een cockpit van een Farman HF-20
Een Fokker C.1 romp met de tekst: Fokkers Luchttoerisme
Een stuk Fokker Spin
Twee rompachterstukken Fokker G.1
Frame van een Halberstadt CL.IV
De reeds genoemde KLM Fokker F.VIIb/3m PH-AEZ
Een stukje Fokker F28 Cockpit
Een Fokker 100 romp en rompachterstuk met de aanduiding ‘Fokker 10’

 


Replica van een frame van een Halberstadt CL.IV. (Arno v/d Holst/NTM)


Replica van een deel van de romp en staart van een Fokker D.VII. (Arno v/d Holst/NTM)


Replica van een deel van een Fokker Spin. (Arno v/d Holst/NTM)


- OUDKARSPEL: In de vorige aflevering van het Nederlandse Nieuws schreven we reeds over de SA 360 C dauphin SE-HLS op het dak van de firma InnoVfoam te Oudkarspel en dat men op zoek was naar een afgeschreven Cessna twin. Bij Geerlings Transport werd een Cessna 421B Golden Eagle waargenomen en het gaat hier vermoedelijk om de N5996M die op 1 maart 2017 verongelukte in Wisconsin.
  




Bij Oudkarspel zijn Aérospatiale SA 360 C Dauphin SE-HLS en de romp van Cessna 421B Golden Eagle N5996M te vinden. (John van Boven, 5 mei 2019)




- PAL-V: Als het goed is, komt de Personal Air and Land Vehicle (PAL-V) in 2020 op de markt en bij promotiefilmpjes e.d. doken reeds diverse exemplaren op, voorzien van niet officieel ingeschreven PH-kenmerken:

PH-PAV zwart; ingeschreven van 30.01.12 t/m 16.12.15 als PAL-V Prototype 1 met c/n.1
PH-PAV rood      
PH-PIO metallic oranje    
3A-AGII wit      

Het kenmerk van de oorspronkelijke PH-PAV werd destijds doorgehaald omdat geen geldig BvL werd afgegeven. De eerstvolgende officiële PH- inschrijving zal tevens een nummerbord van de RDW krijgen om daarmee op de openbare weg te mogen rijden.

- PHOEBUS:
Bölkow Phoebus D-8633 werd beschadigd bij een landingsongeval in Portugal en zou in Nederland gerepareerd worden. Die reparatie beperkte zich alleen tot een kosmetische en het toestel is nu te vinden bij Cats old Car factory in Pingjum.
  


Focke Wulf FWP149D OO-FWP gaat op transport naar Voroznej in Rusland en werd daar inmiddels van een turboprop(!) voorzien. (Simon Paul, 14 april 2019)


- PIAGGIO: Al eerder berichtten we dat via planetime.nl de gedeeltelijk gerestaureerde Focke-Wulf FWP149D OO-FWP te koop werd aangeboden in de plaats Roggel. Het c/n. van deze machine die nooit vloog als OO-FWP is 059 en het toestel is ex D-EEHH, 90+45, JD+390, BF+702, BC+702, AS+486.
Begin maart 2019 werd het vliegtuig verkocht aan een liefhebber in Voronezh in de Russische Federatie, die het toestel inmiddels voorzien heeft van een Walter turboprop.


- PIPER:
In een vorige aflevering van deze rubriek plaatsten we een bericht en een foto over de Piper PA-28-235 Cherokee E PH-PJB bij De Tuinderij aan de Van Wijklaan 2 in De Lier. We meldden later dat het toestel op een paal geplaatst was, maar dit blijkt niet waar te zijn.




ATR72-212A PH-ATP werd door PS Aero geplaatst bij camping Land uit Zee in Wieringerwerf en de LET L-410 OK-ADQ. (André van Aanholt, 3 oktober 2019)




- PS AERO:
Erbij gekomen (en onlangs op 29 september 2019 gezien) sinds het artikel op de AIRnieuws site
:

Buiten voor het hoofdgebouw:        
“MT48” Fouga CM-170-1 Magister 266 = MT9 (c/n. 266) met delen van MT17; Red Devils c/s
“84” MBB BO 105CB-4 S-276 = B-76; ex D-HDIJ  
         
Hoofdgebouw:          
XW318/78 BAC Jet Provost T.5A EEP/JP/982 1FTS RAF    
(B-40) MBB BO 105CB-4 S-240 ex D-HDGZ  
(B-68) MBB BO 105CB-4 S-268 ex D-HDIB    
SE-HSD Hughes 369HE (tailboom only) 109-0201E ex LN-OMP, OH-HOP, D-HMAX  
         
Buitenterrein:          
24+25 MiG-21bis 75058087 ex NVA 856  
9105 MiG-21MF 969105 Polish AF    
25+61 Lockheed F-104G Starfighter 9007 ex YA+115, (JA+243), KH+107; nu opgebouwd
68 Raduga KS-1 Komet . . . . . (soviet air-to-surface missile)  
. . . . . Dassault Mirage (grey wings only) . . . . . lagen eerst elders bij de poort  
         
Buitenterrein tussen/naast de loodsen:        
. . + . . Lockheed F-104G (fuselage) . . . . . Luftwaffe; bij de poort  
(2-CAUY) Bombardier DHC.8-402 4021 LAM Moçambique Express;   
    ex C9-AUY, G-ECOW, LN-RDF, SE-LRF

De F-104G Starfighter “26+44” die hier staat, zou in werkelijkheid de 26+30 zijn met c/n. 9182 en ex KH+181.
De DHC.8 werd eind april 2019 al overgebracht van Maastricht-Aachen naar Baarlo. Op de romp is nog steeds C9-AUY te lezen.
 



Twee van de vier ex KLu Bölkow 105CB-4 helikopters: B-76 met alleen het nummer “84” erop en de B-40. (Henk Wadman, 28 september 2019)




Fouga CM-170-1 Magister MT9 is beschilderd als “MT48”. (Henk Wadman, 28 september 2019)


Het restant van Canadair CL-30 (T-33AN) G-TBRD. (Henk Wadman, 28 september 2019)
 

(G-TBRD) Canadair CL-30 (T-33AN) T33-261 ex N33VC, G-JETT, (G-BHOE), G-OAHB, G-JETT, 
Silver Star Mark 3 (cockpit section) RCAF 133261, RCN 21261  
Loods 2:          
40+58 Dornier Alpha Jet 58 Luftwaffe    




Lockheed F-104G Starfighter 25+61 is nu opgebouwd en Dornier Alpha Jet 40+58 is een recente aanvulling in de collectie. (Henk Wadman, 28 september 2020)




Verdwenen zijn tussen eind september 2018 en eind september 2019 de volgende toestellen (althans we hebben ze niet gezien en alleen loods 3 met de Belgische Mirage 5 bleef gesloten voor ons):

(D-08) MBLE Epervier (UAV)    
PH-TBT SOCAA TB-9 Tobago    
1654/JAG Sud Aviation SE 3130 Alouette II    
XW425/MV/H BAC Jet Provost T.5A naar het Vista College op Maastricht-Aachen airport
. . . . . BAe Typhoon MAFT naar het Vista College op Maastricht-Aachen airport
96+49 Mil Mi-24P Hind verkocht in Denemarken en op 25 juni afgevoerd




Twee "nieuwe" MiG's op het terrein: de Poolse MiG-21MF 9105 met Sovjet ster en de Duitse MiG-21bis 24+25 (Henk Wadman, 28 september 2019)




Vreemd Russisch apparaat: air-to-surface missile Raduga KS-1 Komet 068. (Henk Wadman, 28 september 2019)


DHC.8-402 C9-AUY wordt hier klaar gemaakt om afgevoerd te worden naar PS Aero in Baarlo. (Simon Paul, Maastricht, 23 april 2019)


En verder werd ATR72 PH-ATP geplaatst op het terrein van camping Land uit Zee bij Wieringerwerf en vanuit Alten (Buseck) werd Mil Mi-8T D-HOXB (0623) overgebracht naar Denemarken, waar de heli als “ZS-RUB” te bewonderen is.
Op 17 mei 2019 werd Mil Mi-2 SP-SXD (512619102) opgesteld bij het Frame 21 Business Event Center E313 in het Belgische Herentals van waaruit dj’s bij de Baobab Beach Club de Mil gedurende vier maanden konden gebruiken. De heli werd op het dak geplaatst en voerde de opschriften “El Fidel” en “7767”.

De Mi-2 werd ook gezien tijdens een muziek evenement in het Rensenpark in Emmen.

 


Zo lag de Robin HR 200/100 Club PH-DIS er op 12 december 2019 in het
ROC in Hoofddorp bij. (Marco de Bruin)


- ROBIN:
Het ziet er naar uit dat de bij het ROC in Hoofddorp vanaf 1997 in gebruik zijnde Robin HR 200/100 Club PH-DIS (c/n. 47) verschroot gaat worden omdat men het toestel niet meer nodig heeft. De PH-DIS werd op 23 juli 1982 ingeschreven en na een ongeval op Eelde op 7 april 1990 werd het kenmerk op 28 mei 1993 doorgehaald.

Al heel wat jaren bivakkeerde Robin HR 100/210 Safari PH-NDJ in de KOM hangaar op Rotterdam The Hague airport. Het BvL verliep op 16 mei 2008 en het kenmerk PH-NDJ werd op 15 juli 2009 doorgehaald. Recent werd bekend dat het toestel via een veiling verkocht gaat worden.


- ROBINSON:
R44 Astro OO-NKM (0092) werd eind 2006 verkocht aan een Nederlandse eigenaar in Best en werd op 22 november 2006 per dieplader van Mechelen/Walem naar Best getransporteerd. Na ongeveer anderhalf jaar werd de helikopter verkocht in Duitsland waar de helikopter als D-HIMM zou worden ingeschreven (deze registratie is echter nooit voor deze helikopter gebruikt of gereserveerd). Gezien de leeftijd had de in 1994 gebouwde Astro in 2006 de 12-jaars revisie moeten ondergaan. De Astro zou na een revisiebeurt in Duitsland naar Rusland zijn gegaan, maar bevestiging hiervan is er niet. Het kenmerk OO-NKM werd op 14 december 2018 in België doorgehaald als withdrawn from use.



SAAB 91D Safir PH-RLH ligt aan een bospad bij Hoogersmilde. (Jaap Niemeijer)


- SAFIR:
SAAB 91A PH-UEG die vele jaren samen met de restanten van de PH-UEA in een loods in Hilversum lag, werd gekocht door een Noor, die er op Hamar weer een vliegwaardig exemplaar van gaat maken. Op 11 augustus 2019 werd het toestel voor een deel afgevoerd naar Noorwegen en de rest zou later worden opgehaald.


Vanuit Baarlo verhuisde op 17 of 18 januari 2015 SAAB 91D PH-RLH naar Hoogersmilde en lag daar in een loods op het terrein van Tigelaar aan de Rijksweg 171, achter het Shell station. Men heeft het toestel als een soort van gecrashte nep-Spitfire in RAF kleuren aan een bospad in de buurt van Hoogersmilde geplaatst.

 



Ex-RLS SAAB 91D Safir PH-RLK vliegt sinds begin 2019 als D-EAJA in Duitsland en de F-AYLD wordt mogelijk weer als PH-RLD ingeschreven in ons land.
De PH-RLF is niet de originele eerste PH-RLF maar werd uit Oostenrijk geïmporteerd. (via Doewe Pelleboer & Rob Tempel, Brienne, 4 augustus 2019 & Bastiaan de Jager/Vliegwerk Holland, 12 oktober 2019)






Supermarine 361 Spitfire LF.IX G-IRTY bij het bezoek aan Lelystad. (Gerke Hofstra, Lelystad, 4 december 2019)


Spitfire LF.Mk.IXC MJ271 (CBAF.IX970) was vanaf 1978 te vinden in de collectie van het Aviodome, achtereenvolgens op Schiphol en Lelystad. Het in 1943 gebouwde toestel, dat onder meer bij de Koninklijke Luchtmacht vloog, werd in Engeland vakkundig gerestaureerd als G-IRTY.
Na een korte carrière bij de RAF en RCAF, waarbij de MJ271 tijdens de oorlogsjaren actief was vanaf Volkel en Heesch, werd het toestel eind november 1946 afgeleverd aan de Koninklijke Luchtmacht als H-8 en werd het later 3W-8. Bij Fokker kreeg de Spitfire een uitgebreide onderhoudsbeurt in 1949 en nadat het de Spit in juni 1954 buiten dienst was gesteld, deed het in de tweede helft van de jaren ’50 dienst als decoy op Volkel en ging het uiteindelijk in 1959 naar het oorlogsmuseum in Delfzijl, waar het nummer “TA-26” werd aangebracht op het vliegtuig. Dit museum sloot in 1976 en het toestel werd eerst onder handen genomen tussen 1973 en 1978 in de Anthony Fokker School en uiteindelijk verder gerestaureerd door een team van het Aviodome, waar het als “MH424/H-53” tentoongesteld werd.
De toenmalige directie van dit museum besloot in verband met het destijds geldende collectiebeleid om deze toch wel unieke Spit in 2006 te ruilen voor onder meer een hoeveelheid motoren en onderdelen en kreeg daarbij ook nog Fairey Firefly SE-CAU. Op 5 augustus 2019 vertrok de “Silver Spitfire” G-IRTY vanaf het Britse Goodwood voor een trip rond de wereld, waarbij meer dan dertig landen aangedaan zullen worden. Tijdens het laatste traject van deze trip werd op 2 december Lelystad aangedaan, waar het toestel een paar dagen te bewonderen was, alvorens koers werd gezet naar het Verenigd Koninkrijk. Gedurende de hele trip vloog er een Deense Pilatus PC-12 mee ter ondersteuning van het project.


- STARFIGHTER: Vanwege een technisch probleem ziet de Dutch Starfighter Foundation op Gilze er vanaf om ooit weer met de F-104G D-8114 te gaan vliegen. Men heeft nu het oog laten vallen op de in goede staat verkerende TF-104G D-5810 die op Everett in de USA te koop staat voor $ 325.000 en is donateurs aan het werven voor dit project: www.dutchstarfighterfoundation.nl

- SUPER CUB:
De Piper PA-18-135 Super Cub met c/n en f/n 18-3874/18-3893 werd achtereenvolgens 54-2474, R-184, (PH-KER) & G-PCUB. Op 16 februari 1981werd het toestel in Groot Brittannië ingeschreven en op 10 maart 1999 werd het kenmerk doorgehaald. Tegenwoordig is het als blikvanger te vinden in een tuin bij een boerderij in het Britse Paddock Wood in het graafschap Kent en onlangs werd de Piper te koop aangeboden voor £ 2.500.

- TBM850:
SOCATA TBM700 N (850) F-HBGE (c/n. 460) die vanaf Budel actief was, maar al een poosje niet meer vloog, werd eind 2019 te koop aangeboden door Domeinen via BVA Auctions.

- TYPHOON:
Op 3 juli 2019 werd in Engeland het kenmerk G-TIFY ingeschreven voor een Hawker Typhoon 1B, die destijds als RB396 gebouwd werd door Gloster. De Hawker Typhoon Preservation Group is dit toestel aan het restaureren en hoopt het vliegtuig in 2024 vliegklaar te hebben. Op 1 april 1945 werd de Hawker geraakt door flak en maakte een noodlanding in de buurt van Denekamp. Volgens Air Britain kwam het wrak terecht in twee verschillende Nederlandse musea, waar onder Fort Veldhuis, en keerde in 2013 terug naar Engeland. Voor de restauratie van de G-TIFY zal gebruik gemaakt worden van onder meer Hawker Tempest onderdelen (die verschillen niet zo veel van die van een Typhoon) en men kan reeds beschikken over een originele Napier Sabre motor.


- VEEN:
De eigenaar van bouwmarkt Bouwie aan de Veensesteeg 16B had eerder al een Mil Mi-2 op zijn terrein geplaatst en daar kwam nu ook een Dash 7 bij. Zie ook het item DASH 7 onderaan onder de kop Defensie.
  
 


Heli Holland Offshore Eurocopter EC 155 B1 PH-EUB plus de PH-SHO in de nieuwe kleuren.
(Ernesto Bauer, Amsterdam Heliport, 29 april 2019 & Henk Wadman, Rotterdam, 5 juli 2019)




- VENHORST:
Bij Paintballgames kreeg men er in 2019 weer een vliegtuig bij via PS Aero en wel een LET Z37 Čmelák in Duitse kleuren. De identiteit is nog niet bekend momenteel.

- VLISSINGEN:
In de Lasloods aan de Tweede Binnenhavenweg werden de Zeeuwse Luchtvaartdagen gehouden op 18 en 19 oktober 2019. Het evenement werd georganiseerd door Wings to Victory en Festung Walcheren en in de hal waren onder meer te zien: DH.82A Tiger Moth G-ADGV, Auster Mk.V PH-NET en Rolladen-Schneider LS 4-a PH-905. Buiten stond de reizende KLu F-16A J-248 opgesteld en op de zaterdag vlogen Tiger Moth G-AJHS en Super Cub PH-ENJ eventjes over.

- VMS:
Met ingang van 4 oktober 2019 maakt De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 G-BWNT deel uit van het Vliegend Museum Seppe en is hun hangaar te bewonderen en op 15 mei arriveerde Focke Wulf FWP149D OY-POT uit Denemarken.
Na het wegvallen van twee verongelukte Super Cubs PH-RED en PH-VCY staat sinds ongeveer half augustus Auster Mk.V PH-NET weer in het Vliegend Museum Seppe.


- VROEGE VOGELS:
Blériot XI replica PH-BLÉ werd op 10 augustus overgebracht vanuit de opslag in een hangaar op Hasselt-Kiewit naar Lelystad. Na 15 jaar van stilstand maakte Nieuport PH-NIE op 5 april 2019 opnieuw haar eerste vlucht vanaf Lelystad.

- WAARLAND:
Op het terrein van het bedrijf Simzation bv aan de Wurft in Waarland, dat cockpitsecties van Boeings en Airbussen geschikt maakt om als flightsimulators te dienen, werden onlangs twee tot drie ongeïdentificeerde cocpitsecties gezien.

- WIERINGERWERF:
Bij camping Land uit Zee aan de Oom Keesweg 12A werd op 7 september 2019 de ATR72-212A PH-ATP (c/n. 558) afgeleverd en in elkaar gezet door de firma PS Aero. De LET 410 OK-ADQ die hier staat, wordt op Marktplaats te koop aangeboden voor € 7.500.


- ZWOLLE:
In themapark Dino Land aan de Willemsvaart 19 in Zwolle zijn diverse onderdelen van vliegtuigen plus nagenoeg complete toestellen te vinden:

G-ARCJ Cessna 175A Skylark 175-56744 (vleugel)    
G-BGEA Reims/Cessna F150M F15001396 (met vleugel van CeFRA150M G-BDNR)
“N622DC” Beech 200 Super King Air . . . . . (deel van de romp)  
N1986W Beech B19 Sport 150 MB-667      
“N48550" Cessna 150 . . . . .      
“PH-DINO” Mil Mi-2 518215053 ex Slovak AF 8215  

De Beech 200 romp heeft “N622DC” als kenmerk naar een Beech 200 (BB-491) die in de film Jurassic Parc figureerde. Deze echte N622DC werd later N622KM.




Bij Dinoworld in Zwolle zijn diverse vliegtuigen en onderdelen van vliegtuigen te vinden: Mil Mi-2 8215/”PH-DINO”, Reims/Cessna F150M G-BGEA, Cessna 150 “N48550” (in het echt een G-21A Goose), Beech B19 Sport 150 N1986W, vleugel van Cessna 175A G-ARCJ en rompdeel van een Beech 200 waar “N622DC” op staat. (P. Rigthart – van Gelder)












Bij Fokker gebouwde DFS Olympia PH-174 en de rechter vleugel van Nord 2000 F-CALY en dat is een in Frankrijk gebouwde Olympia.
(Kees van Aggelen, Hilversum, 25 mei 2019)


- ZWEEFVLIEGNIEUWS: Op 27 maart 2018 werd de Stichting Daedalus Collectie Nederland opgericht met als doel het behouden, restaureren en luchtwaardig maken en houden van historische zweefvliegtuigen. In 2003 schonk Raymond van Loosbroek zijn collectie historische zweefvliegtuigen aan het Aviodrome, op voorwaarde dat toestellen in langdurige bruikleen gerestaureerd konden worden. Een deel hiervan werd vervolgens luchtwaardig gemaakt, andere werden uitgeleend voor tentoonstellingsdoeleinden. In 2011 ging het themapark failliet en kwam de gedoneerde collectie dus in handen van de nieuwe exploitant Libéma. In overleg werd besloten het eigendom van de gedoneerde collectie in 2018 terug te geven aan Raymond van Loosbroek. Daarop zijn de vliegtuigen ondergebracht in de Stichting Daedalus, zodat het behoud en de restauratie van deze vloot veilig gesteld is voor toekomstige generaties.




Schleicher K 7 D-3601 hangt in de kantine van de Amsterdamse Club voor Zweefvliegen op Soesterberg met het nep-kenmerk “PH-BIER”.
(Eric Munk, 23 oktober 2019)


Op het zweefvliegveld Noordkop is deze Schleicher K 8B PH-287 te vinden in het clubhuis. (Eric Munk, 1 juni 2019)


In een loods in Westmaas ligt Schleicher K 8B PH-356 (c/n. 8553), waarvan het BvL op 12 februari 2014 verliep en het kenmerk werd doorgehaald op 27 maart 2015.
Een Nederlandse eigenaar heeft dit jaar Slingsby T.8 Tutor BGA485/ALR (c/n. 513; ex G-ALPE, BGA485) gedoneerd aan het Gliding Heritage Centre te Lasham.
Op Soesterberg doet de oude voorromp van Schempp-Hirth Duo Discus PH-1213, die na een ongeval in Spanje in 2007 werd afgeschreven, dienst als vliegsimulator. De vleugels en nog wat onderdelen werden op de nieuwe romp van een Duo Discus xL gemonteerd die in eerste instantie PH-1400 zou worden. Het bleef echter PH-1213 en het type werd ook niet aangepast.
Op 25 november 2019 werd de restauratie van de oudste nog bestaande Slingsby T.21B Sedbergh ter wereld afgerond; op die datum werd de PH-200 opnieuw ingeschreven. Na dertien jaar in opslag te hebben gelegen, vloog K 8B PH-1237 weer voor het eerst in september 2019.
In november 2019 werd Göppingen Gö 4 II BGA1992/DBU (c/n. 557) overgebracht naar ons land voor een uitvoerige restauratie die wel enkele jaren in beslag gaat nemen. Het in 1943 gebouwde zweefvliegtuig is ex D-5233, S-25, LU-13 (British Armed Forces of Occupation), Luftwaffe . . + . .
Voor een uitgebreide restauratiebeurt wordt Schleicher Ka 6CR ex-D-5622 (6345/Si) de komende tijd onder handen genomen.

Op het nieuwe zeefvliegveld Noordkop hangt sinds 2018 K 8 PH-287 (8076) ter decoratie in het clubgebouw.



Schleicher ASK 13 G-DCCX is de laatste aanwinst in de collectie historische zweefvliegtuigen op Midden Zeeland. (Henk Wadman, 11 augustus 2019)


- ANWB:
In februari 2019 werd de staart van EC 135P3H PH-TTR in Duitsland bij ADAC Luftfahrt Technik met ongeveer 20 centimeter verhoogd, wat de vliegeigenschappen ten goede komt.
Met ingang van 16 december 2019 wordt de taak van Lifeliner 4 in Groningen uitgevoerd door EC 135P3H PH-DOC en de PH-MMT vertrok de dag erna naar Bonn-Hangelar

- CORENDON DUTCH: Tijdens het zomerseizoen 2019 werden diverse machines ingehuurd en die zijn terug te vinden in de sectie registernieuws.

- EXXAERO:
In het kader van vlootvernieuwing werden twee nieuwe Falcon 7X jets besteld en voor zover bekend gaan die de Citation Sovereigns PH-HGT & PH-MDG vervangen.
De Duitse tak van het bedrijf vliegt met ingang van 3 juli 2019 vanaf vliegveld Weeze met Premier I D-ISAR.


- GENERAL ENTERPRISES:
In juli 2019 werd gestart met de bouw van een nieuwe hangaar op Groningen Airport Eelde voor General Enterprises/Cirrus Sales & Services.


- JETNETHERLANDS:
Gaat met ingang van februari 2020 een lijndienst vliegen tussen Maastricht-Aachen en London City.



KLM Boeing 737-7K2, PH-BGO, voorzien van 100 jaar opschriften. (David Booster, Rotterdam, 19 juli 2019)



KLM Asia Boeing 777-206ER PH-BQF in het laatste nieuwe kleurenschema en men is van plan om misschien de al meer dan driekwart jaar op Schiphol opgeslagen Boeing 777-35R VT-JEW aan de vloot toe te voegen. (André Wadman, Amsterdam, 8 april 2019 & Ad Jan Altevogt, 25 juli 2019)


 

- KLM: Boeing 737-7K2’s PH-BGD en PH-BGE werden beide verkocht aan Luxair en men huurde in 2019 Stobart Air ERJ 190-200LR EI-GGB en ERJ 190-100IGW
EI-GHK.
Boeing 747’s PH-BFG & PH-BFU verlieten de vloot en na gedurende het zomerseizoen 2019 uitgeleend te zijn geweest aan Transavia, keerden Boeing 737-7K2’s PH-BGL & PH-BGO weer terug bij de KLM.


- KLM CITYHOPPER:
De eerder gedane bestelling bij Embraer werd wat aangepast: er werden 21 ERJ 195-E2 toestellen besteld en er werd een optie genomen op nog eens 14 stuks. Het eerste exemplaar wordt in 2021 op Schiphol verwacht.

 


Boeing 747-406F PH-CKB met de 100 jaar opschriften. (André Wadman, Amsterdam, 23 juli 2019)


SOCATA TB-10 Tobago PH-DFE vliegt voor de Martinair Flight Academy/KLS. (Henk Wadman, Rotterdam, 3 juni 2019)


- KLM/MARTINAIR FLIGHT ACADEMY:
Inmiddels zijn de in 2019 aangeschafte en reeds ingeschreven SOCATA TB-10’s allemaal voorzien van Martinair Flight Academy opschriften. Barons PH-BYC & PH-BYD voerden op 22 mei acceptatievluchten uit vanaf Eelde en werden op 29 mei 2019 overgevlogen naar het Verenigd Koninkrijk. De twee niet vliegwaardige exemplaren (PH-BYA & PH-BYB) werden op 23 augustus 2019 per container verscheept naar Californië. Ze zullen onderdelen gaan leveren aan nog vliegwaardige Barons.

Om capaciteitstekorten op te vullen werden tijdelijk Piper Arrow III’s PH-SAC en PH-SAI ingezet en men gaat voor vier maanden Diamond DA 42 NG Twin Star OH-KAX huren, die op 7 januari 2020 arriveerde op Eelde.





Beech 58 Barons PH-BYA & PH-BYB klaar voor transport naar de Verenigde Staten. (Doewe Pelleboer, Eelde, 21 augustus 2019)




- SHELL AVIATION: Falcon 7X VQ-BSF werd verkocht in Canada en er verdwijnt binnenkort nog een Falcon 7X uit de vloot. Ter vervanging ontving men reeds twee exemplaren van de Falcon 8X: VQ-BXD & VQ-BXG, die beide met Franse test registraties werden afgeleverd op Rotterdam.



Transavia huurde Boeing 737-8EH PR-GUV van Gol Transportes Aéreos. (Ton Jochems, Amsterdam, 15 april 2019)


- TRANSAVIA
: Nadat Boeing 737-8K2 PH-HSM in februari op Norwich in het huidige kleurenschema zal worden gespoten, blijft alleen de Boeing 737-7K2 PH-XRY nog in het oude Transavia schema vliegen. Boeing 737-8K2 PH-HSJ werd op 21november 2019 ontdaan van de Sunweb bestickering en zal in februari 2020 de “nieuwe” Transavia kleuren krijgen.


Er werd en wordt weer van alles geleend en uitgeleend de afgelopen en komende maanden en voor nadere info verwijs ik naar de sectie registernieuws. De aan Gol verhuurde machines werden vóór vertrek op Schiphol van Gol stickers voorzien en komen in het voorjaar van 2020 weer terug naar Nederland.




Transavia Boeing 737-8K2 PH-HSJ in de Sunweb kleuren. (André Wadman, Amsterdam, 16 mei 2019)

 
Transavia France: de in Canada verhuurde Boeing 737’s keerden nog vóór het zomerseizoen 2019 allemaal weer terug naar Orly en werden opnieuw ingeschreven in Frankrijk met hun oude kenmerken. Vlootmutaties e.d.:

F-GZHC 29651 ex C-GTVC      
F-GZHE 29678 ex C-GZEH      
F-GZHF 29677 ex C-FTVF winterlease 2019/2020 aan AeroMéxico als XA-DDD
F-GZHI 36120 ex C-FTVI winterlease 2019/2020 aan AeroMéxico als XA-FFF
F-GZHJ 29651 ex C-GTVJ winterlease 2019/2020 aan AeroMéxico als XA-III
F-HTVK 35274   winterlease 2019/2010 aan Nok Air als HS-DMA
F-HTVL 35276 ex B-5835 winterlease 2019/2010 aan Nok Air als HS-DMB
F-HTVN 34896 ex VT-SPF      
F-HTVO 34898 ex VT-SPK      
F-HTV ? 39068 ex 2-TJFP, VT-JFP      

Gehuurd werden onder meer SmartLynx A320-232 YL-LCP vanaf 16 april tot en met 24 april 2019 en de A320-214 YL-LCO van 26 april tot en met 6 mei 2019 plus de HiFly Malta A319-112 9H-XFW van 19 t/m 25 juli 2019.
Tot en met 25 juni 2019 vloog A310-112 LY-KIT voor Transavia France en met ingang van 3 augustus werd de HiFly Malta A319-112 9H-TLS ingezet. Die nam op die dag de plaats in van de HiFly Malta A319-112 9H-LOL.

 


Boeing 737-8K2 PH-HSM is tot nog toe één van de Boeing 737’s die met Scimitar Split Winglets werden uitgerust. (Henk Wadman, Rotterdam, 10 mei 2019)



Sunwing Airlines Boeing 737-800’s C-FDBD & C-FTDW vlogen de afgelopen zomer voor TUI fly Nederland.
(Henk Wadman, Rotterdam, 26 augustus 2019 & 6 mei 2019)





- TUI fly Netherlands: De afgelopen zomer werd er van alles gehuurd voor korte en langere tijd en nadere info is te vinden in de sectie registernieuws.

 

LEVEL Airbus A320-214 vloog tijdelijk voor TUI fly Nederland. (Ton Jochems, Amsterdam, 17 juli 2019)


- EEMSHAVEN:
Deze nieuwe helihaven bij Uithuizen met code EHHE werd op 13 september 2019 officieel in gebruik genomen en voorlopig heeft men tot het voorjaar van 2020 een vergunning voor maximaal 15 retour vluchten per dag. Er staan nog geen gebouwen op het terrein en de voornaamste gebruiker is momenteel Wiking Helikopter Service met H145’s.

- HOOGEVEEN:
In de nacht van 4 op 5 juni 2019 veroorzaakte een fikse storm nogal wat schade aan een hangaar en een complete Romney loods werd zelfs helemaal weggeblazen. Uiteraard liepen enkele vliegtuigen fikse schade op, waar onder de Aeronca 7AC PH-FUN, Stinson L-5 N57797 en een onbekend gebleven Tecnam.

De drainage van de grasbaan werd onlangs vernieuwd. Men hoopt wat toestellen van Lelystad aan te trekken voor stalling en komende zomer komt er waarschijnlijk een nieuwe hangaar bij.




Deze fraaie Fairchild 24R-46 Argus III N81255 wordt gerestaureerd op Hoogeveen (Berend Jan Floor, 28 september 2019)


- LELYSTAD:
Met ingang van 7 november 2019 is er verkeersleiding op Lelystad.

- MIDDEN ZEELAND:
Er wordt een aparte helispot aangelegd en het maximale aantal vliegbewegingen met helikopters wordt uitgebreid van 800 naar 4.000. Dit om tegemoet te komen aan de bedrijven die helikopters inzetten voor de bouw aan en het onderhoud van windmolenparken.
Ter compensatie wordt het toegestane aantal bewegingen met vaste vleugel vliegtuigen verlaagd met 3.200 op jaarbasis, zodat er nog 43.358 over blijven.


- MIDDENMEER:
Vanaf half augustus 2019 werd er gewerkt aan de bouw van een grote hangaar, die een oude kleinere loods vervangt.



Het oefenvliegtuig van het Brandweer Trainings Centrum Kleefse Waard. (Henk Wadman, 8 november 2019)


- ROTTERDAM THE HAGUE: Het afgelopen half jaar is er nogal wat veranderd in de op Rotterdam gestationeerde vliegtuigen.
Cirrus N124MX verving de D-EDJM en die keerde later weer terug. Een tijdelijke resident was eind januari 2020 Cirrus SR22 gts N87LS (1830), die vijf dagen werd ingezet voor een trainings programma. CitationJet OO-EUR is een nieuwkomer en de D-IZZZ zou eerst OO-KOM worden en werd uiteindelijk OO-CCJ en verdween naar Antwerpen. Cardinal RG G-BAJA werd er op 21.10.19 voorzien van het kenmerk PH-AFR en andere nieuwe residents zijn Robins PH-HLR & PH-LLV, Stationair TC PH-AMC, Citation XLS+ PH-BBJ, Super Cub PH-CUB en PC-12/47E 9H-WIT. Beech 200T OO-AIS werd na lange tijd van stalling LX-FPP en ging op 23 januari 2020 naar CAE Aviation.
Aan de gestationeerde P.180 M-PIRE werd het kenmerk N478TL toegekend maar het toestel is momenteel nog niet ingeschreven als zodanig. Avanti II D-IXRK arriveerde lang geleden als I-FXRK, werd onlangs opnieuw gespoten in Denemarken en op 31 januari 2020 afgeleverd naar Maleisië en wordt daar 9M-TSH. CitationJet PH-FIS vertrok voorgoed naar Australië en werd vervangen door de gloednieuwe CitationJet 4 PH-WIS.
Skyhawk D-EIMV van Sand Air werd PH-FVJ en begin 2020 komt Robinson R44 Raven II N183TY op EHRD te staan. Dat is de vervanger voor de R44 N944AR.
Cirrus SR22 gts g3 Turbo D-ECCD arriveerde op 11 oktober 2019 uit Eelde, werd in een hangaar gestald en keerde op 1 november terug naar Eelde. SR20 gts N939SR die vele jaren vanaf Rotterdam vloog, verdween op 15 december 2019 naar Engeland en werd vervangen door PA-46-350R Malibu Matrix N939PA. Vanuit Duitsland arriveerde op 5 februari 2020 Alpi Aviation Pioneer 300 Kite PH-ZZR. Nog een nieuwkomer is Cessna T206H Turbo Stationair HD N537TA, waarvoor het kenmerk PH-HMS is aanegvraagd.
Shell ontving de afgelopen maanden twee nieuwe Falcon 8X’en (VQ-BXD & VQ-BXG) en de Falcon 7X VQ-BSF werd verkocht in Canada.

Er werd nogal eens van traumaheli gewisseld en we zagen de PH-ELP, PH-HVB, PH-TTR & PH-ULP.




Na een langdurig verblijf bij Rijnmond Air Services werd Beech 200T Super King Air OO-AIS voorzien van het kenmerk LX-FPP en Piaggio P.180 Avanti II I-FXRK werd ingeschreven als D-IXRK. (Henk Wadman, 12 december 2019 & Cornelis Dijkshoorn, 22 januari, 2020 )




Cessna 182R Skylane N9553H (18268139) met katamarino.com en African Promise opschriften arriveerde op 29 mei 2019 en verbleef een aantal weken in de Shell hangaar en hangaar 3. African Promise is een organisatie die het onderwijs in Kenya ondersteunt en de piloten van de Cessna waren met een wereldreis bezig. Op 6 mei startte de trip vanaf Pittsburg en in 19 dagen werd de afstand naar Rotterdam overbrugd via onder meer Chibiougamau, Goose Bay, Narsarsuaq, Kulusuk, Keflavik, Vagar, Aberdeen, Carlisle, Laddingford, Scilly Isles, Cornwall, Snowdonia en Laddingford, Headcorn, Laddingford, Kassel. Men doet de reis op hun gemak en wijkt af en toe af van de geplande trip om te werken of om interessante plaatsen te bezoeken. Na ongeveer een maand vertrok de Cessna naar Muhlhouse – Habsheim en op moment van schrijven (jan. 2020) bevindt men zich in Australië.



Deze ongeregistreerde Pipistrel Elektro was te zien in hangaar 3 op Rotterdam The Hague Airport. (Remco de Wit, 16 november 2019)


Op 16 november werd in hangaar 3 op het jet center het Fieldlab Next Aviation gepresenteerd. In de hangaar was een ongeregistreerde Pipistrel Alpha Electro met c/n. 996AE60 te bezichtigen en op het platform stonden de Cessna 337F Skymaster N4207X en Cessna 550 Citation II PH-LAB opgesteld. In de komende maanden zullen de spullen van NLR/TU Delft vanaf Schiphol Oost naar hangaar 3 op Rotterdam The Hague verhuisd worden en na een grote onderhoudsbeurt wordt de
PH-LAB permanent gestationeerd op Rotterdam.

Op 8 november 2019 bracht een dieplader het door de brandweer gebruikte nep-sportvliegtuig “PH-BRW” terug. Op de dieplader stond nog een brandweer oefenvliegtuig dat weer meegenomen werd en daar stond op ”Brandweer Trainings Centrum Kleefse Waard”.


RAS:
o.m. CS-DLE, CS-DXH, CS-DXM, CS-DXT, CS-DXU, CS-DXV, CS-LTA, D-IBWA, D-IIVA, D-IZZZ, EC-KPT (sinds 31.08.18 aanwezig & verkocht als N703LT), EC-MPN, EC-NAR, G-MEDZ, G-PKHA, HB-GPH, I-FXRK/D-IXRK (vertrokken op 31.01.20), M-PIRE, N194ER, N350EE, OO-ACO, OO-AIS (sinds 19.09.18 aanwezig en op 14.10.19 werd er LX-FPP en op 23.01.20 vertrokken) OO-ASL, OO-CCJ, OO-CEJ, OO-GMJ, OO-IAS, OO-IDE, OO-LET, OO-MMT, OO-OCA, OO-PKF, OO-PRM, OO-SXX, OO-XLS, PH-CJM, PH-CMW, PH-FIS (vertrok op 19.11.19 naar Australië), PH-HRK, PH-HRM, PH-MYX, PH-VBG, PH-WIS etc.

- SCHIPHOL
: Het Panoramaterras was een poos gesloten vanwege werkzaamheden en werd onlangs weer geopend voor het publiek. De toegangsweg is wel veranderd: via roltrap of lift in Aankomsthal 1 ter hoogte van Café Rembrandt of via roltrap of lift vanuit Vertrekhal 1.

- TEXEL:
Er werd in december 2019 door de gemeente Texel een vergunning verleend voor de bouw van een hangaar voor Rednose Aviation & Consultancy en Gastvrijbedrijf, waarin onder meer de UH-1B N204U en Boeing E75/PT-13-BW N1944S van Ruud Heinen komen te staan.



-
HELIKOPTERVLUCHTEN

 

Eurocopter EC 120 B Colibri PH-ECD, voorzien van Hallo Jumbo stickers. (Richard Poeser, Lelystad, 31 augustus 2019)


Enstrom 480 PH-PHA van Prince Helikopters voerde rondvluchten uit bij Terneuzen.(Walter de Groot, 30 juni 2019)


Eurocopter EC 120 B Colibri PH-WRW met STUK TV/Stukcopter/STK-03 stickers. (Bram van der Sluis, Zwolle, 27 april 2019)
 

Amsterdam Heliport 20.03.19 RS05 Sea King Mk.48      
Rotterdam (Marathon) 06.04.19 OO-VGA AS 355 F1 plus Beech B200 F-GJFA voor de relais verbinding
Rotterdam (Marathon) 07.04.19 OO-VGA plus Beech B200 F-GJFA voor de relais verbinding & PH-PXB
Amsterdam Heliport 09.04.19 PH-OSF      
Emmen Heliport 09.04.19 PH-OSF      
Rotterdam EMC 09.04.19 N 233 NH90NHF      
Terbregge 22.04.19 PH-RIS      
Bergschenhoek 23.04.19 PH-RIS      
Emmen Heliport 23.04.19 G-OMEM EC 120 B      
Schiedam Veldpad 25.04.19 PH-HVB      
Waddinxveen Noordeinde 25.04.19 PH-HVB      
Rhoon 27.04.19 PH-UNN      
Rotterdam Ahoy 27.04.19 PH-HHJ      
Zwolle 27.04.19 PH-WRW zwart bestickerd met o.a @stukTV/STUK COPTER/STK-03
Amsterdam Heliport 29.04.19 PH-ECE, PH-EUB, PH-HHJ & PH-WRW    
Vlaardingen Aalscholverln 29.04.19 PH-HVB      
Moordrecht 04.05.19 PH-WRW      
Bevrijdingsfestivals 05.05.19 N 195 (o.m. Utrecht), N 318, S-453 (Rotterdam & Wageningen), S-456 (EHMZ)
Rotterdam De Kuip 05.05.19 PH-HHJ met de beker voor de bekerfinale  
Appeltern 11.05.19 D-HGVB R44      




NHV/Kustwacht AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHV, Heli Holland EC 120 B Colibri PH-ECE & ANWB MBB 117 D-2/H 145 T2 PH-OOP.
(Gerke Hofstra, Harlingen, 31 augustus 2019)

 



 

Rotterdam Hotel NewYork 22.05.19 PH-RIS      
Rotterdam Hotel NewYork 24.05.19 PH-UNN      
Tweede Maasvlakte 25.05.19 Livex evacuatie P&O ferry Pride of Hull: N 233, OO-NHU, OO-NHX, PH-PXC, PH-PXZ & 
  laag over: PH-CGN      
Nieuwerkerk a/d IJssel 01.06.19 PH-UNN, PH-WRW      
Cothem 09.06.19 G-HBJT EC 155 B1      
Reeuwijk 14.06.19 PH-WRW      
Rijnmond oefening 21.06.19 S-453 & S-456      
Hoek van Holland 21.06.19 OO-MML Bell 407GXP      
Rotterdam EMC 22.06.19 D-HDOM EC 145 T2      
Terneuzen Havendagen 29.06.19 PH-PHA      
Terneuzen Havendagen 30.06.19 PH-PHA      
Schiedam Dr.Wibautplein 04.07.19 PH-HVB      
Schiedam W. Pijperstraat 04.07.19 PH-TTR      
Katwijk SAR 2019 06.07.19 G-MCGV AW 189 HMCG, N 227 NH90NFH, OO-NHU AS 365N & flyby PH-CG . ?
Spijkenisse 11.07.19 PH-UNN      
Assen TT circuit 20.07.19 D-HHHE EC 120 B      
Rotterdam De Kuip 21.07.19 PH-OSF (met Feyenoord stickers)    
Vlaardingen (?) 27.07.19 PH-PHB      
Rotterdam Hotel NewYork 31.07.19 PH-ECE & PH-WRW      




Eurocopter EC 120 B Colibri G-OMEM & Tanax Trucks EC 120 B Colibri OM-MAY. (Jack Wolbrink, Emmen, 23 april 2019 & 20 januari 2019)


 

Amsterdam Heliport 31.07.19 PH-ECE        
Terschelling Paal 8 West 31.07.19 KNRM oefening met OO-NH ?      
Gouderak 03.08.19 PH-KGJ        
Rotterdam Pistoolhaven 04.08.19 OO-NHM & OO-NHU        
Rotterd. Wilhelminakade 10.08.19 Scenic Eclipse met aan boord EC 130 T2 N169SE zichtbaar    
Hulst 12.08.19 OO-HSA voor BinqBank Tour wielerwedstrijd & Be200 F-GJFE voor de relay  
Den Haag 17.08.19 OO-HSA voor BinqBank Tour wielerwedstrijd; arriveerde op 16.08 op EHRD  
Hellevoetsluis 17.08.19 PH-PHA        
Schiedam 17.08.19 PH-HVB Dr. Wibautplein        
Hulst 24.08.19 PH-PHA        
Stolwijk 24.08.19 PH-UNN        
Vijfhuizen 24.08.19 PH-RBC voor filmopnames Mysteryland 2019    
Terneuzen ZorgSaam zh 25.08.19 D-HEOY EC 135 T1        
Vijfhuizen 25.08.19 PH-RBC voor filmopnames Mysteryland 2019    
Harlingen 31.08.19 OO-NHV, PH-ECE, PH-OOP t.g.v. Visserijdagen    
Rotterdam (haven) 05.09.19 aankomst Zr.Ms. Rotterdam met NH90FH’s N 233 & N324    
Hoek van Holland 06.09.19 Pistoolhaven N324        
Rotterdam (haven) 06.09.19 Wereld Havendagen: OO-NHX en aan boord Zr.Ms. Rotterdam NH90FH’s N 233 & N324,
  waarvan de laatste regelmatig demo’s gaf    

 


Tijdens de Wereld Haven Dagen te zien op Zr.Ms. Rotterdam in het centrum van Rotterdam: NH90NFH N233 en N324. (Peter Gralla, 7 september 2019)




Airbus Helicopters EC 130 T2 N169SE werd gezien aan boord van het zeer luxe jacht Eclipse 2. (Rudi van Goch, Wilhelminakade Rotterdam, 20 augustus 2019)
 

Rotterdam (haven) 07.09.19 Wereld Havendagen: OO-NHX en aan boord Zr.Ms. Rotterdam NH90FH’s N 233 & N324,
  waarvan de laatste regelmatig demo’s gaf    
Rozenburg 07.09.19 PH-HCH        
Rotterdam Kop van Zuid 27.09.19 PH-PHB        
Amsterdam Heliport 08.09.19 PH-HCE, PH-HCH & PH-RIW      
Rhoon 08.09.19 PH-HCE, PH-HCH & PH-RIW      
Rotterdam (haven) 08.09.19 Wereld Havendagen: OO-NHX en aan boord Zr.Ms. Rotterdam NH90FH’s N 233 & N324,
  waarvan de laatste regelmatig demo’s gaf    
Rotterdam EMC 08.09.19 OO-NHV        
Rozenburg 08.09.19 PH-HCH        
Gouderak Middelblok 141 14.09.19 PH-HCH & PH-UNN        
Maassluis 05.10.19 PH-PHA        
Naaldwijk 05.10.19 PH-HCE        
Moordrecht 18.10.19 PH-ECD        
Rotterdam Stationsplein 19.10.19 PH-ULP        
Delft Kruithuisweg 20.10.19 PH-ULP        
Vlaardingen Nassaulaan 20.10.19 PH-ULP        
Zevenhuizen 26.10.19 D-HGVB R44        
Ridderkerk 02.11.19 PH-KGJ         
Apeldoorn 16.11.19 PH-PXC        



- DEFENSIE
 





De nieuwe Airbus A330-243 MRTT in primer als EC-340 en één van de eerste foto’s in KLu kleuren, hier overigens nog wel vliegend als EC-340.
(Jan Swart, Volkel, 15 juni 2019 & Andy Santini, Manchester, 2 augustus 2019)




- AIRBUS:
De eerste A330-243 MRTT/KC-30M die naar verwachting in juni 2020 op Eindhoven komt te staan, maakte haar eerste vlucht als F-WWKR en heeft c/n. 1830. Eerst werd gedacht dat het toestel het serial M-001 zou krijgen maar volgens de laatste berichten wordt dat T-054.
Het vliegtuig was in juni in primer kleuren te zien tijdens de KLu Open Dagen op Volkel en werd op 16 juli 2019 als EC-340 met voorop de romp “MRTT054” overgevlogen van Madrid-Getafe naar Manchester en vertrok na een spuitbeurt in KLu kleuren weer naar Spanje op 2 augustus 2019.


- ALOUETTE:
Zowel de A-247 als de A-292 werden verkocht aan Malta om als onderdelenbron te gaan dienen voor de Alouette III’s van de Armed Forces of Malta Air Wing. Op 19 september 2019 arriveerden ze per schip in Malta.

- APACHE:
Boeing gaat elf AH-64D helikopters modificeren tot AH-64E Apache Guardians.

- CHINOOK:
De D-664 bracht op 26 oktober 2019 een metalen replica van een Messerschmitt Bf109 naar het terrein van de voormalige Luftwaffe Scheinflugplatz SF37 Kamerun bij De Kiek.
Eind maart 2019 vertrokken twee CH-47D’s naar de Verenigde Staten voor een update bij Boeing. Naar verwachting komen ze eind 2020 weer terug naar Gilze.


- DASH 7:
De indertijd door Defensie onder meer in Afghanistan gebruikte Canadese DHC.7-102 C-GGUL (c/n.070) stond al enige tijd in opslag op Eindhoven en werd zonder motoren en propellers te koop aangeboden via BVA Auctions. Tonnie Bouman, eigenaar van bouwmarkt Bouwie in Veen, heeft het toestel gekocht en plaatste het op het terrein voor zijn bedrijf. Op woensdag 30 oktober is de hele zaak op transport gegaan van Eindhoven naar Veen.

- DE PEEL:
Defensie wil de vliegbasis De Peel weer in gebruik nemen en het ligt in de bedoeling om dan drie keer per jaar voor een periode van ongeveer zes weken er twaalf jachtvliegtuigen te stationeren. Ook wordt er aan gedacht om er een nog onbekend aantal helikopters te baseren.

- F-16:
Bij Domeinen in de buurt van Soesterberg werd naast die van de J-213, een tweede F-16 romp waargenomen; mogelijk gaat het hier om de J-643.
De J-642 kreeg een speciale staartbeschildering met “1979-2019 40 years Fighting Falcon” en werd zo voor het eerst waargenomen op Volkel op 7 juni 2019.
Omdat het 40 jaar geleden was dat de eerste F-16 op Leeuwarden landde, werd boven Noord Nederland gevlogen met F-16A J-065, F-16B J-201 en Spitfire
G-CKUE/TB885.

De rondreizende F-16A J-248 werd op 20 mei afgevoerd vanaf het circuit in Zandvoort, waar het toestel was opgesteld tijdens de Jumbo Racedagen en op Volkel is nog steeds (al sinds 2004) F-16A J-229 in YF-16 prototype kleuren te vinden met het nep serial “80229”.

 


Met veel tamtam en publiciteit werd de eerste F-35A voor Leeuwarden afgeleverd. (T.J. Bouwmeester, 31 oktober 2019)


- F-35A: De F-001 vliegt nog steeds met een speciale staartbeschildering met “323 70 years” en de F-008 (AN-08) is de laatste die in de Verenigde Staten gebouwd werd en maakte op 15 april 2019 haar eerste vlucht vanaf Forth Worth JRB in Texas en werd ingedeeld bij 308th FS op Luke AFB. Met ingang van de F-009 (AN-09) die op 9 september 2019 haar eerste vlucht maakte, zal de rest van de F-35A’s op Cameri in Italië geassembleerd worden.
Op 31 oktober 2019 landde onder massale belangstelling deze eerste voor Nederland bestemde in Italië gebouwde F-35A (F-009) op de vliegbasis Leeuwarden. De tweede (F-010 met c/n. AN-10) landde op 16 december 2019 en het ligt in de bedoeling dat er ieder kwartaal twee F-35A’s vanuit Cameri afgeleverd gaan worden. Voor 2020 zou het dan om de F-011 t/m F-019 gaan en de extra bestelde F-35A’s krijgen de serials F-038 t/m F-046.


- GULFSTREAM:
Omdat er nogal eens storingen optreden aan de Gulfstream GIV V-11, heeft men besloten het toestel op termijn af te stoten. Sinds begin februari 2019 vliegt de V-11 zonder opschriften en logo’s. Inmiddels werd bekend dat men op zoek is naar een tweedehands grotere uitvoering van de Gulfstream, voor zover bekend naar een G650.

- HERCULES:
C-130H G-781 werd in augustus 2019 voorzien van een speciale staartbeschildering met daarop o.m. “25 YEARS C-130 HERCULES 1994 – 2019”.


- KDC-10:
Op 4 november 2019 werd zonder plichtplegingen afscheid genomen van KDC-10 T-264, die vanaf Eindhoven naar San Antonio vertrok. Het toestel werd verkocht aan Omega Air Tankers dat diverse tankvliegtuigen in dienst heeft en de tweede KDC-10 volgt na in gebruik name van de eerste Airbus A330-143 MRTT.
De T-264 werd inmiddels ingeschreven als N264DE.

 


F-16A 78-0213 die bij de KMA in Breda stond opgesteld, werd op 25 juli 2019 afgevoerd. (Rob Dragt)


- KUSTWACHT:
Het Ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de levering van twee patrouillevliegtuigen voor de Kustwacht, die eind 2021 geleverd zouden moeten worden. Een mogelijke kanshebber is de DHC.8 van Bombardier.

- NH90:
Eind oktober 2019 werd op MVK De Kooy een Full Mission Flight Trainer voor de NH90 in gebruik genomen, zodat cursisten nu niet meer naar Italië hoeven om simulator ervaring op te doen.

- PC-7:
De laatste twee Pilatus PC-7’s die een upgrade kregen bij de fabriek op Stans, waren de L-03 en L-10 en keerden op 5 februari 2019 terug naar Nederland. Men is reeds voorzichtig aan het kijken naar een eventuele opvolger voor de PC-7’s.

- US ARMY:
Halverwege de maand oktober 2019 werden vanuit het Duitse Illesheim diverse helikopters van de types CH-47F, AH-64E, HH-60M & UH-60M via Eindhoven overgevlogen naar het terrein van Steinweg aan de Professor Gerbrandyweg in de Rotterdamse haven. Per schip gingen deze helikopters en ander materieel weer naar de Verenigde Staten.


 - VETERANENDAG: De jaarlijks terugkerende Veteranendag in Den Haag leverde op 29 juni 2019 het volgende vliegverkeer op: F-16’s J-065, J-201, J-616, J-631; NH90NFH N 318, CH-47D D-663, AS532U2 S-414, Beech 3NM PH-KHV/G-29 en Harvard IIB’s PH-LSK/B-64, PH-IIB/B-118 & PH-TBR/B-182. Op het Malieveld stonden de F-16A J-248 en Alouette III A-301 opgesteld.




SE 3160 Alouette III A-301 op het Malieveld in Den Haag ter gelegenheid van de Veteranendag. (Rob Dragt, 1 juli 2019)



- BALLONNEN
 

EHTW 06.04.19 PH-VOY (inflated)   Best  01.07.19 PH-TBE
Heeswijk Dinter 07.04.19 PH-MIA   Kaatsheuvel 01.07.19 PH-GRZ
Maasbracht 07.04.19 PH-IVR   Rosmalen 01.07.19 PH-FUK
Terhole 07.04.19 PH-JCW   Vught 01.07.19 PH-PJW
Terhole 17.05.19 OO-BLR   Eelde 02.07.19 PH-RKG
Papendrecht Langweg 22.05.19 PH-PAF   Eindhoven 02.07.19 PH-AAA, PH-BIZ & PH-RUT
Papendrecht 22.05.19 PH-PDH   Gilze 02.07.19 PH-FVH
Arnhem 23.05.19 PH-ZKB   Heerlen 02.07.19 PH-GRZ
Capelle Schollevaar 23.05.19 PH-SOR   Heesch 02.07.19 PH-GRV
Gemert 23.05.19 PH-ALV   Margraten 02.07.19 PH-OCA
Haaren (D) 23.05.19 PH-IVR & PH-OCA   Oirschot 02.07.19 PH-AYA
Papendrecht 23.05.19 PH-GRR   Oosterhout 02.07.19 PH-GRR
Werkhoven 23.05.19 PH-BIZ   Oss 02.07.19 PH-GRL
Eindhoven 24.05.19 PH-MGP   ’s-Hertogenbosch 02.07.19 PH-TBE
’s-Hertogenbosch 24.05.19 PH-TBE   Weert  02.07.19 PH-SCA
Den Dungen 24.05.19 PH-APS   Woudrichem 02.07.19 PH-APS
Delfgauw 25.05.19 PH-FRS(?) & PH-SOR   Groningen 03.07.19 PH-ODR
Franeker 25.05.19 PH-ALQ   Boekel 04.07.19 PH-AAA
Goirle 25.05.19 PH-GRV   Chaam 04.07.19 PH-BIZ
Maastricht 25.05.19 PH-BBV & PH-GRZ   Eindhoven 04.07.19 PH-GRM
Maria Hoop (L) 25.05.19 PH-HPI   Gemert 04.07.19 PH-LAV
Moergestel 25.05.19 PH-PGM   Hapert 04.07.19 PH-RUT
Montfort (L) 25.05.19 PH-IVR & PH-OCA   Maastricht 04.07.19 PH-BBV
Vinkeveen 25.05.19 PH-AAB   Moergestel 04.07.19 PH-RKC
Volkel 25.05.19 PH-LVC   Someren 04.07.19 PH-GRZ
Boxmeer 27.05.19 PH-AYA   Tilburg 04.07.19 PH-GRX
Valkenswaard 27.05.19 PH-TPH   Uden 04.07.19 PH-PGM
Chaam 30.05.19 PH-DST   Bergeijk 05.07.19 PH-RUT
Veghel 20.05.19 PH-OZM   Eindhoven 05.07.19 PH-AAA & PH-FAJ
Rotterdam Charlois 31.05.19 PH-FRS   ’s-Hertogenbosch 05.07.19 PH-FVH
Cuijck 31.05.19 PH-HMG   Veghel 05.07.19 PH-AYA
Eindhoven 31.05.19 PH-JNY   Vught 05.07.19 PH-FUK
’s-Hertogenbosch 31.05.19 PH-AAA   Bakel 07.07.19 PH-AYA
Hulst 31.05.19 PH-BRN of PH-BRP(?)   Berghem 07.07.19 PH-NEM
Rijsbergen 31.05.19 PH-DST   Boxmeer 07.07.19 PH-TPH
Valkenswaard 31.05.19 PH-XDR   Goirle 07.07.19 PH-GRL
Asten 01.06.19 PH-TMS   Helmond 07.07.19 PH-AAA
Apeldoorn 01.06.19 PH-HGR   Maria Hoop 07.07.19 PH-IVR
Baarle Nassau 01.06.19 PH-FVH   Volkel 07.07.19 PH-AGP
Bolsward 01.06.19 PH-ALQ   Vught 07.07.19 PH-MGP
Hulst 01.06.19 OO-BLR   Rotterdam Charlois 09.07.19 PH-FRS
Maastricht 01.06.19 PH-HPI   Eindhoven 10.07.19 PH-AAA
Mill 01.06.19 PH-LVC   Goirle 10.07.17 PH-GRL
Oisterwijk 01.06.19 PH-MIA & PH-PGM   Groningen 10.07.19 PH-GRN
Rijen 01.06.19 PH-APS   Hulst 10.07.19 OO-BLR
Rosmalen 01.06.19 PH-IER & PH-LOX   Landhorst 10.07.19 PH-NEM
’s-Hertogenbosch 01.06.19 PH-LFG   Rotterdam IJsselmonde 10.07.19 PH-FRS
Sint-Oedenrode 01.06.19 PH-GRN   Sittard 10.07.19 PH-GRZ
Veghel 01.06.19 PH-AAA & PH-VRG   Venray 10.07.19 PH-ABS
Delft 03.06.19 PH-WBJ   Breda 16.07.19 PH-VNL
Heerlen 03.06.19 PH-CUY   Den Dungen 16.07.19 PH-GRV
Herkenbosch 03.06.19 PH-IVR & PH-OCA   Oosterhout 16.07.19 PH-AYA
Schiedam/Berkel 03.06.19 PH-WBJ   Eindhoven 17.07.19 PH-AAA
Terhole 03.06.19 OO-BLR   Gemert 17.07.19 PH-LAV
Helmond 06.06.19 PH-GRV   Helmond 17.07.19 PH-GRR & PH-VBL
Oirschot 06.06.19 PH-APS & PH-TPH   Maastricht 17.07.19 PH-OCA
Best 09.06.19 PH-BAP & PH-MIA   Oss 17.07.19 PH-GRZ
Eersel 09.06.19 PH-RKC   Tilburg 17.07.19 PH-GRV
Heerlen 09.06.19 PH-GRZ   Ulvenhout 17.07.19 PH-LOX
Maastricht 09.06.19 PH-OCA   Valkenburg 17.07.19 PH-OPL
Eindhoven 11.06.19 PH-AAA & PH-GRZ   Veghel 17.07.19 PH-SCA
Veldhoven 11.06.19 PH-RUT   Joure 18.07.19 PH-LBH
Zundert 11.06.19 PH-DST   Kaatsheuvel 18.07.19 PH-PWJ
Boekel 14.06.19 PH-FVH   Steenbergen 18.07.19 PH-HEB
Maastricht 14.06.19 PH-GRR   Breda 19.07.19 PH-DST
Moergestel 14.06.19 PH-ELM   De Rips 19.07.19 PH-LAV
Someren 14.06.19 PH-VBL   Deurne 19.07.19 PH-XDR
Tiel 14.06.19 PH-TBB   Dordrecht 19.07.19 PH-TPH
Capelle a/d IJssel 15.06.19 PH-GRR, PH-NDB, PH-PAF,   Eindhoven 19.07.19 PH-RKC
  PH-DSOR, PH-TPH   Heerlen 19.07.19 PH-LAP
Roermond 15.06.19 PH-IVR   Maastricht 19.07.19 PH-BBV
’s-Hertogenbosch 15.06.19 PH-HGR   Tilburg 19.07.19 PH-GRZ
Moergestel 15.06.19 PH-TBE   Asten 22.07.19 PH-VBL
Roosendaal 15.06.19 PH-LFG   Eindhoven 22.07.19 PH-MGP
Surhuisterveen 15.06.19 PH-ALQ   Gemert 22.07.19 PH-VDP
Wijnjewoude 15.06.19 PH-FIN   Maastricht 22.07.19 OO-BFE, PH-GRR, PH-OCA
Breda 16.06.19 PH-GRL   Tilburg 22.07.19 PH-GRL, PH-TPH
Capelle a/d IJssel 16.06.19 PH-MVA & PH-SOR   Beringe 29.07.19 PH-XDR
Eindhoven 16.06.19 PH-TBE   Maastricht 29.07.19 PH-GRZ
Groningen 16.06.19 PH-ESG   Montfort (L) 29.07.19 PH-IVR
Hilvarenbeek 16.06.19 PH-JNY   Nederweert 29.07.19 PH-GRL
Moordrecht 16.06.19 PH-RKJ   Rijsbergen 29.07.19 PH-LOX
Valkenswaard 16.06.19 PH-GRZ   Veghel 29.07.19 PH-GRR
Veghel 16.06.19 PH-LAV   Oosterwolde 01.08.19 PH-RDF
Heerlen 17.06.19 PH-GRZ   Tilburg 01.08.19 PH-ESG
Maastricht 17.06.19 PH-HPI   Ulvenhout 01.08.19 PH-DST
Valberg 17.06.19 PH-AYA   Eindhoven 03.08.19 PH-FAJ, PH-GRZ, PH-TMS
Veghel 17.06.19 PH-OZM   Helmond 03.08.19 PH-RKC
Venlo 17.06.19 PH-FAJ   Kaatsheuvel 03.08.19 PH-GRV
Zundert 17.06.19 PH-TPH & PH-VNL   Sittard 03.08.19 PH-GRL
Dongen 18.06.19 PH-RTK   Benthuizen 04.08.19 PH-SOR
Eindhoven 18.06.19 PH-AAA   Echt 04.08.19 PH-OCA
Leeuwarden 18.06.19 PH-ALQ   Eersel 04.08.19 PH-POB
Montfort (L) 18.06.19 PH-IVR & PH-OCA   Hulst 04.08.19 OO-HMY
Montfort (L) 20.06.19 PH-IVR   Sprang-Capelle 04.08.19 PH-GRL
Boekel 21.06.19 PH-OZM   Rhoon 23.08.19 PH- * * *
Breda 21.06.19 PH-BIZ   Capelle a/d IJssel 26.08.19 PH-SOR
Eindhoven 21.06.19 PH-AAA   Hulst 26.08.19 OO-BLR
Maasbracht 21.06.19 PH-GRR   Breda 30.08.19 PH-FUK
Montfort (L) 21.06.19 PH-IVR   Papendrecht 30.08.19 PH-PDH
Terhole 21.06.19 PH-JCW   Swalmen 31.08.19 PH-HPJ kwam nogal ongelukkig 
Uden 21.06.19 PH-GRZ       terecht in zeer slecht weer
Vught 21.06.19 PH-FAJ   Ter Hole 31.08.19 OO-BEZ
Bavel 22.06.19 PH-RTK   Capelle a/d IJssel 10.09.19 PH-FRS, PH-MWA, PH-PDH,
Eindhoven 22.06.19 PH-FAJ & PH-SCA       PH-SMR; (eentje gebruikte 
Heeswijk – Dinther 22.06.19 PH-OZM       transponder van PH-SOR)
Helvoirt 24.06.19 PH-MIA   Papendrecht 10.09.19 PH-GRM
Uden 24.06.19 PH-HMG   Hulst 13.09.19 OO-BPC; geland bij Terhole
Assen 28.06.19 PH-ODR   Capelle a/d IJssel 15.09.19 PH-PAF; geland bij Papendrecht
Oosterwolde 28.06.19 PH-CRT   Breda 07.10.19 PH-HUR
Assen 29.06.19 PH-RKJ   Capelle a/d IJssel 20.10.19 PH-MVA & PH-SOR
Oirschot 29.06.19 PH-RKC   Chaam 21.10.19 PH-FVH
Rosmalen 29.06.19 PH-OZM   Capelle a/d IJssel 26.10.19 PH-SOR
Best  30.06.19 PH-WGD   Hulst 26.10.19 PH-BLR
Eindhoven 30.06.19 PH-RKC   Utrecht  27.10.19 PH-HUT

 

Cameron Z-105 PH-CWJ landde bij Terhole in Zeeuws Vlaanderen. (Walter de Groot, 21 juli 2019)