Alouette III A-453 stond een dagje op het terrein van Museum Vliegbasis Deelen. (Rob Dragt, 19 september 2020)


- ALOUETTE MUSEUM: Verkreeg vijf ex KLu Alouette III helikopters: A-208/SE-JCR, A-350, A-494/SE-JEK, A-495 & A-500/SE-JEL. Hoewel ze in 1997 samen met nog enkele exemplaren naar Heli-Support in Zweden gingen, werden alleen de A-208, A-494 & A-500 in he Zweedse register ingeschreven, maar vlogen nooit daadwerkelijk omdat het bedrijf al snel failliet ging. De toestellen stonden jaren opgeslagen bij het Aeroseum luchtvaartmuseum in Gothenburg. De A-208 stond tentoon gesteld met “SE-JCR” op de staartboom en deze SE 3160 zal als eerste opgeknapt worden in Barneveld. In Gothenburg resteren nu nog de A-471/SE-JEI en de  A-218/SE-JCS. Van de laatste wil men een reizend object maken dat ingezet gaat worden voor reclame doeleinden voor het Zweedse museum. In ruil voor hulp bij het opknappen van de A-218 verkreeg het Alouette Museum de vijf eerder genoemde helikopters. Zij zijn overigens niet allemaal meer compleet: van de A-350 en A-494 ontbreken de staartsecties en bij alle helikopters ontbreken de draaiende delen.
Op 19 september 2020 werd Alouette III A-453 naar het Museum Vliegbasis Deelen vervoerd en stond daar gedurende één dag ter promotie van het Alouette Museum.


- AVIODROME:
Op 5 maart 2020 werd het rood wit blauwe richtingsroer weer gemonteerd op Douglas C-54A “PH-TAR”, zodat het toestel er na een algehele opknapbeurt weer piekfijn uit ziet. Het vliegtuig is daarna weer op zijn “oude” plek gezet en momenteel wordt er gewerkt aan het interieur.
Constellation N749NL werd in het FAA register op 24 januari 2020 overgeschreven op naam van Aircraft Guaranty Corp Trustee en dat is een trust waar vele in Europa vliegende toestellen met Amerikaanse registraties in zijn ondergebracht. Overigens staat het vliegtuig nog steeds binnen in het Aviodrome gebouw op Lelystad en is er dus eigenlijk niks veranderd.
SA 365 C1 Dauphin 2 PH-SSC, die indertijd in Schreiner kleuren als “PH-SAW” te bewonderen was en later beplakt werd met rode folie, is binnenkort weer te bewonderen in haar Schreiner outfit.
SAAB 91D Safir PH-RLN werd uitgeleend aan het Luchtvaart & Oorlogs Museum op Texel.
In de T2-hangaar werden de vleugels gemonteerd aan Noorduyn UC-64A Norseman VI N4474/”470509”. In het FAA register staat deze machine overigens te boek als een C-64A Norseman MKV en op naam van Aviodrome Exploitatie Inc. Trustee.

De mock-up van het ruimtevliegtuig XCOR Lynx verhuisde begin oktober van het Nationaal Militair Museum naar het Aviodrome en kreeg een prominente plaats naast de ingang van het museum. De daar opgestelde Hawker Hunter F.51 in RAF-kleuren moest plaats maken en die kreeg een tijdelijk plekje onder de vleugel van de Boeing 747.

 
 

Onlangs werden de vleugels bevestigd aan Noorduyn UC-64A Norseman VI N4474/”470509”. (Raymond Oostergo)


- BARON:
Op Vliegveld Midden Zeeland staat al zo’n 20 jaar een Beech 95-B55 Baron in opslag. Na een poosje in voormalig Belgisch Congo gevlogen te hebben als 9Q-CXH, kwam de in 1964 gebouwde twin in België terecht en werd op 1 juni 1977 ingeschreven als OO-CGH op naam van vier privé personen. Na verloop van tijd werd de OO-CGH naar Midden Zeeland overgevlogen voor onderhoud bij de firma Vliegwerk. In maart 1984 werd Adams Aviation sprl de eigenaar en pas op 3 april 1998 werd het kenmerk OO-CGH doorgehaald als zijnde geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Dat ging uiteindelijk niet door en de eigenaar wilde de Baron opnieuw in laten schrijven als OO-FIE en ook dit ging niet door. Vervolgens werd de Beech op 1 november 2008 opnieuw ingeschreven als OO-CGH op naam van
L. Swiggers. Al die tijd verbleef het toestel in een hangaar op Midden Zeeland en af en toe stond de Baron even buiten. Hoewel het Belgische kenmerk OO-CGH al jaren geleden werd weggeschuurd op het vliegtuig, hebben de Belgische autoriteiten dat pas op 6 maart 2020 doorgehaald met als reden dat het al langere tijd niet meer actief is.



Via PS Aero ging MBB BO 105CB-4 B-39 naar een winkel op het Hembrugterrein in Zaandam. (Marco de Bruin, 15 mei 2020)
 

- BO 105: Aan het plafond van de Flinders Design meubelwinkel op het Hembrugterrein, Affuitenhal 10 te Zaandam hangt sinds kort de ex KLu Bölkow 105CB-4 B-39. De helikopter is afkomstig uit de collectie van PS Aero te Baarlo. In het Duitse Neuhausen ob Eck werden eind juni 2020 de B-72 & B-83 waargenomen.
De B-78, die te vinden was bij Aircraft Maintenance Netherlands op Teuge, werd verkocht.


- CATALINA:
De Stichting Neptune Association gaat in het Nederlands Transport Museum PBY-5A Catalina 16-212  (c/n.1885) opknappen, die tot voor kort in opslag stond bij het Nationaal Militair Museum op Soesterberg. Op 26, 27 en 28 augustus vond het transport naar Nieuw-Vennep plaats en na restauratie zal het toestel statisch tentoongesteld worden. De romp en centersectie van de vleugel arriveerden op de 27e in Nieuw-Vennep; de romp moest op zijn kant door de deur en dat ging maar net.
  


Met veel moeite wordt de romp van PBY-5A Catalina zo gemanoeuvreerd dat ie op zijn kant door de deur van het NTM paste. (Henk Wadman, 27 augustus 2020)


- CESSNA 150:
Op 3 februari 2020 werd het kenmerk van Reims/Cessna F150H OO-LGD (F150-0369) doorgehaald in België. Deze Cessna werd zeker al in 2005 al in discotheek “The Pilot” aan de Jan Poelsweg in Ysselsteyn waargenomen en zag er toen al niet zo best meer uit. Het is onbekend of het toestel, waarvan het BvL al op 1 april 1975 verviel, daar nog aanwezig is momenteel.

Bij E. Borgers Transportbedrijf aan de Oosterbrinkweg 22A te Kootwijkerbroek stond al sinds 8 juli 2017 Reims/Cessna F150M PH-RUD en daar is nu ook de Reims/Cessna F150K “PH-VOT” (= D-ECDB) te vinden, die via PS Aero verkregen werd. Deze machine stond vanaf 2004 in de hangaar van het Leeuwenborgh Instituut op Maastricht-Aachen en werd als instructional airframe gebruikt en daar voorzien van het nepkenmerk “PH-VOT”.

Onder de naam Falcon Electric Aviation gaan studenten van de TU Eindhoven in samenwerking met Innovation Space en Kempen Airport Reims/Cessna F150M PH-TUE voorzien van een Sloveense Emrax elektrisch aangedreven motor.

- CESSNA 172: Op 15 januari 2014 verliep het BvL van de op Teuge gestationeerde Reims/Cessna F172H PH-SMA (F172-0506) en op 27 augustus 2015 werd het kenmerk doorgehaald en stond het toestel in opslag op Teuge. Op 2 oktober 2020 werd de PH-SMA op zolder van de Hangar One hangaar geplaatst en zal daar voor instructiedoeleinden gebruikt gaan worden.
 


Cessna 402B F-GUAO krijgt bij Transal Aero op Midden Zeeland een volledige revisiebeurt. (Jan Mangelschots, 23 juni 2020)


- CESSNA 402B: In opdracht van de eigenaar is men bij Transal Aero Services op Midden Zeeland bezig aan een complete revisie van Cessna 402B F-GUAO met c/n. 402B1003.

- CESSNA 404 TITAN:
De inmiddels ter ziele gegane firma Aerodata maakte onder meer gebruik van Cessna 404 Titan II OO-MAP (404-0855). Op 27 januari 2016 werd dit kenmerk doorgehaald in België en op 21 februari 2020 werd de romp gezien op een trailer in Zeeland en later die dag ter hoogte van Arnhem. De Cessna kwam uiteindelijk terecht in de tuin van een dame aan het Kanaal Noord 3A in Apeldoorn. Zij kocht de Titan van iemand in Gemert en is van plan de romp op een trailer te plaatsen en in te richten als “foodplane”. Onder de naam “Gwens Foodplane” zal de OO-MAP dan te zien zijn bij festivals, beurzen en dergelijke. In augustus lag er nog een gedeelte van de staartsectie in de tuin in Apeldoorn en de romp was verdwenen.

Op 19 juli 2019 werd het kenmerk OO-MAP overigens opnieuw toegekend (voor de vierde keer) aan een Pilatus PC-24 zakenjet. In België mag je tegenwoordig één jaar na doorhaling een kenmerk opnieuw gebruiken.



Cessna 404 Titan OO-MAP lag er enige tijd zo bij in de tuin aan Kanaal Noord 3A in Apeldoorn. (Jan Hetebrij, 13 februari 2020)


Cirrus SR22 gts g3 PH-ANV kwam uiteindelijk als “PH-DEL” terecht in het Deltion College in Zwolle. (Johan Hetebrij, 8 oktober 2020)


- CIRRUS:
In de vorige aflevering maakten we bekend dat de brandweer van Lelystad Airport sinds 20 september 2019 beschikte over een mock-up van een Cirrus SR20. Dit bleek maar tijdelijk te zijn, want de mock-up werd weer terug gebracht naar Eelde.

Op 2 februari 2016 reed Cirrus SR22 gts g3 PH-ANV tegen een bord op het Franse Béziers en werd dusdanig beschadigd dat het toestel op 19 oktober 2016 werd afgeschreven. De SR22 werd over de weg naar Eelde gebracht en werd onlangs gezien in het Deltion College in Zwolle met het kenmerk “PH-DEL”.


- DAKOTA:
Op 30 april 2020 werd midden in Madurodam Dakota N213GB geplaatst met behulp van een grote kraan. Het toestel werd in oude KLM kleuren gespoten en voert nu het nep kenmerk “PH-APM”.

Een aantal jaren lag de cockpitsectie van DC-3 TAM-30 (11920) met KLM opschrift in de tuin aan de Violenweg in Den Haag achter de Russische ambassade. De woning staat momenteel leeg en de cockpitsectie is verdwenen.

  



Nieuwe attractie in Madurodam: Dakota N213GB, beschilderd als “PH-APM” in KLM kleuren. (Johan Hetebrij, 10 mei 2020)


De Havilland Canada DHC.7-102 C-GGUL werd voor een bouwmarkt in Veen geplaatst. (Mathiëu Vos, 19 mei 2020)


- DASH 7: De in 1981 gebouwde De Havilland Canada DHC.7-102 C-GGUL werd onlangs in ons land ter veiling aangeboden. In 2000 werd de Canadese firma Voyageur Airways eigenaar van het vliegtuig en verhuurde het onder meer aan de Verenigde Naties en sinds 2007 aan de Koninklijke Luchtmacht.  Defensie gebruikte het toestel voor vervoer van personen in Afghanistan en met enige regelmaat was de viermotorige Dash 7 op Eindhoven te zien, vaak op doorreis naar Canada voor onderhoud of weer op weg naar Afghanistan. Op 22 oktober 2015 werd de C-GGUL tijdens het taxiën op de vliegbasis Eindhoven flink beschadigd en daarna werd het op een afgelegen plek in opslag gezet. De motoren werden verwijderd door de eigenaar en Tonnie Bouman van ‘Bouwie doe-het-zelf-OUTLET’ werd via de eerder genoemde veiling de nieuwe eigenaar. Het ontmantelen kostte nogal wat hoofdbrekens, maar uiteindelijk werd de DHC.7 op vier trailers afgevoerd en weer in elkaar gezet op de parkeerplaats voor de bouwmarkt aan de Veensesteeg 16B in Veen.
De Mil Mi-2 9462 van dezelfde bouwmarkt wordt te koop aangeboden voor € 20.000,-


- DDA:
Omdat Zeusch Aviation de hangaarruimte zelf nodig heeft, zou de DDA later dit jaar in principe naar een andere hangaar van het bedrijf op Lelystad verhuizen; die waar Rekkof eerst in zat. De corona crisis zorgde er echter voor dat er niet commercieel gevlogen kon worden met de PH-PBA en daarom werd besloten om het toestel tot maart 2021 te stallen bij de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze-Rijen. Op 12 mei werd de Dakota overgevlogen naar Gilze.
Volgens de laatste berichten gaat men binnen afzienbare tijd terug naar Schiphol en krijgt dan onderdak in Hangaar 32 op Schiphol-Oost. Men hoopt in april 2021 weer commercieel met passagiers te kunnen vliegen.


- DOUGLAS 8A-3N:
Het rompdeel van Douglas 8A-3N 392 dat in het Wings to Victory oorlogsmuseum op vliegveld Midden Zeeland te vinden was, schijnt nu bij de eigenaar thuis te staan in Schiedam. Het museum is overigens helemaal verdwenen van het vliegveld.


- DRAGONFLY:
Onder de naam Project Dragonfly gaat InHolland University of Applied Sciences in Delft de Viking Dragonfly II PH-HBR (124) voorzien van een elektrische motor van Saluqi Motors voorzien. Men heeft sinds maart 2019 al de beschikking over Dragonfly PH-APS/PH-SYS (288) van Thom Sijs uit het Aviodrome, die nooit daadwerkelijk ingeschreven werd.
   


De ongeregistreerde American Eaglet in de winkel van Cats in Pingjum. (Gerke Hofstra, 16 november 2019)


- EAGLET: In de winkel van Cats in Pingjum hangt al weer een aantal maanden een American Eaglet. Vermoedelijk gaat het òf om de PH-748 (398) òf om de PH-749 (348). 

- EMERAUDE: Op 8 mei 2020 werd het kenmerk OO-PJC van Coopavia CP.301A Emeraude met c/n. 211 officieel doorgehaald in België. Op 11 januari 2010 werden romp en vleugels getransporteerd van Raymond’s Aircraft Restoration op de luchthaven Antwerpen naar het Vliegend Museum Seppe. Daar werd het toestel zo ten toon gesteld dat de houten constructie goed zichtbaar was voor bezoekers van het museum. Na enkele jaren was de Emeraude ineens verdwenen en er werd beweerd dat de OO-PJC gesloopt was .  

- EXTRA: In het verleden vloog Frank Versteegh regelmatig met Extra EA 300/L D-EZOZ (029) vanaf Teuge. Nadat het toestel jaren geleden verkocht was in Duitsland, werd het op 13 december 2019 ingeschreven in Indonesië als PK-RAS.

- FOKKER:
Hier weer een overzicht van nieuwe en afgeschreven Fokker replica’s uit de afgelopen maanden:

D.IV ZK-SSW S-10 11.12.19 dit blijkt een Siemens Shuckert D.IV te zijn en is dus GEEN Fokker!
D.VI N918AG 1638/18 29.02.20 C of A expired
D.VII 59DBJ . . . . . 00.00.19 P. Roquelle
Dr.I N16WB 52307 07.10.20 cancelled; sale reported
Dr.I N883TC 001 24.02.20 B.T. Coughlin
Dr.I N6208D 1730 31.05.20 CofA expired; cancelled 04.09.20
Dr.I PR-ZUC 101 00.05.18 reservation; ex N1917
Dr.I ZK-CCO (2) FI1 02 22.01.20 P.V. Walton (Airdrome Aeroplanes replica)
Dr.I BAPC.565 x 13.03.20 replica voor Kent Battle of Britain Museum

- FOKKER D.XXI: Het door ATN op Hoogeveen uitgevoerde project schiet al aardig op. Men hoopt met de als “229” beschilderde  D.XXI replica PH-XXI in het voorjaar van 2021 de eerste vlucht te maken vanaf vliegveld Hoogeveen. 

- FOKKER F27: De Stichting Vliegend Nederlands Cultureel Erfgoed heeft de Fokker F27 Mark 400M Troopship/C-31A 85-1608 aangekocht en is van plan ermee te gaan vliegen vanaf Lelystad.  Op 25 november 2019 werd de F27 ingeschreven in het Amerikaanse register als N27FF op naam van Eastern Stearman Inc. Trustee en op 14 maart werd het toestel overgevlogen van Laurinburg – Max Colton (NC) naar West Georgia Regional Airport (GA), waar het gereed gemaakt werd voor de ferry naar ons land. Tevens werden enkele stickers van de sponsors Zeusch Aviation en Leaseweb aangebracht op het toestel.
Op 1 november werd vanaf West Georgia RA gestart voor de verre tocht via Canada en IJsland naar Nederland. Op 2 november deed zich een probleem voor terwijl de F27 al onderweg was naar Keflavik en werd teruggekeerd naar Goose Bay. De dag erna werd de tocht voortgezet en in de stromende regen arriveerde de Troopship op Lelystad en ging vrijwel meteen de Zeusch hangaar in.




Fokker F27 Mark 400M Troopship/C-31A N27FF kort na aankomst op nieuwe thuisbasis Lelystad. (Henk Wadman, Lelystad, 4 november 2020)


- GARDEREN:
Tijdens een tentoonstelling van zandsculpturen in het kader van 75 jaar bevrijding konden bezoekers door de kale romp van een middelgroot verkeersvliegtuig met rechthoekige ramen lopen. Het is helaas onbekend van welk toestel die romp afkomstig was.

- GYROCOPTER & OLD AIRCRAFT MUSEUM:
Nadat eigenaar Richard van As enkele jaren geleden overleed, werd uiteindelijk besloten door de nabestaanden om de collectie op Midden Zeeland te laten veilen via een veilingbedrijf. Voor zover we weten werden alle vliegtuigen en gyrocopters van de hand gedaan, maar we zijn er nog steeds niet achter wie de nieuwe eigenaren zijn. Wel bekend is dat één van de Neptune motoren naar België ging en in de lounge van het onderkomen van de Flying Group op Antwerpen komt te staan. Cessna 172M N21246 ging eveneens naar België en vertrok op 8 oktober naar Brasschaat.
Bensen B-7 Gyroglider PH-257 hing ook jaren lang in het museum, maar werd in 2019 al niet meer gezien. Blijkt onlangs in het Nationaal Transport Museum in Nieuw-Vennep aan gekomen te zijn.

 


Een deel van de verkochte collectie van het Gyrocopter and Old Aircraft Museum: Cessna 150E (N50AV), Cessna 172M N21246, Cessna 172F N8471U, Fairchild 24G N19146 en Comco Fox-D PH-1P8. (Ronald Vermeulen, 7 september 2020)
 









- HERDENKINGSVLUCHTEN:
Op 25 april 2020 brachten Boeing 75’s N1944S & N9912H, vergezeld van Chipmunk G-APLO, een vliegend saluut aan de zorgmedewerkers in ons land en vlogen vanaf  Breda naar Amsterdam en Haarlem en weer terug. De N1944S ging na Haarlem terug naar Texel.  De Edambusters deden hun jaarlijkse rondje op 4 mei over onder meer Harderwijk, Zeewolde, het Gooi, Almere, Medemblik en Dronten. Dit jaar bestond de formatie uit Horizon F-BNYC en Piper Warriors G-BJSV & PH-SCT. Op dezelfde datum was het Vliegend Museum Seppe ook actief met Boeing B75N-1/N2S-3 N9912H, Chipmunk G-APLO en Super Cub PH-ENJ, die onder meer te zien waren boven Papendrecht, Zevenbergen en Dordrecht. Piper Cub PH-UCS bezocht tevens enkele oorlogsmonumenten in de regio.
Op 5 mei vloog de RAC Formation, bestaande uit Archer PH-PAD en Diamond Stars PH-RAC & PH-RAD over Zoetermeer en Steenbergen en op 13 mei over het Stirling oorlogsmonument in de wijk Rotterdam-Crooswijk.


- JET PROVOST:
De Jet Provost T.5A XW406 was in gebruik als instructional airframe in het VISTA College (voorheen Leeuwenborgh) locatie Horsterweg 13 te Beek. Onlangs verhuisde het toestel naar het terrein van Dumpstore Valkenburg in Maasbracht, waar tevens Harvard IIB B-178 en MiG-21M 2005 te vinden zijn plus een neussectie met Fokker embleem en eentje van een MiG.
In een tuin aan de Sotaweg 24 te Roelofarendsveen staat al zeker sinds 2012 de Jet Provost T.3A XM369 met c/n. PAC/W/6326 opgesteld. Het toestel is zilvergrijs met gele tiptanks en gele band over de romp en ziet er niet best meer uit. Nadat de RAF de in 1960 gebouwde trainer niet meer nodig had, kwam XM369 terecht als instructional airframe bij 1 SoTT op de RAF basis Halton terecht en kreeg daar maintenance nummer 8084M met staartcode 07. Die staartcode werd later veranderd in C en het toestel kreeg de vleugels van een andere Jet Provost: XM409. Eind 1992 werd de jet aan de kant gezet en uiteindelijk in 1997 verkocht aan een sloper, die het vliegtuig in 2003 doorverkocht aan iemand die de XM369 ging restaureren zodat ermee getaxied kon worden. Een jaar later verwisselde de Jet Provost van eigenaar en deze persoon wilde de restauratie voortzetten. Uiteindelijk liep dit alles op niets uit en het toestel kwam in Roelofarendsveen terecht.

De T.5 XW301, die eerst in Dronten te vinden was, verkaste naar de privé woning van de heer Vink aan de Wennecopperweg 40 te Barneveld en werd onlangs overgebracht naar een nieuwe locatie in deze plaats: Lange Zuiderweg 10.
 

- JUNGMANN: Onlangs werden de constructieplaatjes van de beide CASA 1.131E Jungmann tweedekkers van de Stichting Vroege Vogels gecheckt en wat bleek? Voor de N131EB, die PH-MES gaat worden, werd altijd het verkeerde nummer 2012 opgegeven. Na inspectie bleek dat dat 2082 moet zijn. In de hangaar op Lelystad hangt ook al jaren een frame van een CASA 1.131E en daarop vond met het nummer 2175 en dat zou bij de E3B-560 van de Spaanse Luchtmacht moeten horen.

- KITTYHAWK: Lex Versteeg laat met enkele vrienden een Curtiss P-40 Kittyhawk restaureren in Nieuw Zeeland en over een paar jaar komt deze fraaie warbird dan op Teuge te staan. Inmiddels werd in Engeland Husky G-OGGI aangekocht om alvast ervaring op te doen in het vliegen met een staartwielkist. Dit toestel werd ingeschreven in ons land als PH-DOG.



Lancair 360 PH-PWZ als decorstuk in ZOO Planckendael bij Muizen in België. (Alex Evertse, 18 september 2020)


- LANCAIR:
Lancair 360 PH-PWZ maakte op 31 juli 2004 een noodlanding op de Linkestraat in het Belgische Koersel en werd op 8 oktober 2004 uitgeschreven uit het Nederlandse register. Na de noodlanding reed er een dame met haar auto over de vleugel, zei “Sorry”, en reed verder . . . . . .Daarna stond het flink beschadigde vliegtuig een poos opgeslagen op het vliegveld van Leopoldsburg en werd verkocht aan een opkoper. In mei 2020 werd het voor het eerst waargenomen als decorstuk in de dierentuin van Planckendael te Muizen in de buurt van Mechelen. 

Uit Denemarken werd Lancair 235 OY-PND (0503-110) geïmporteerd, die daar nooit gevlogen heeft voor zover we weten. Het toestel kwam terecht in de zaak Motoport aan de Moolhoek 6 in Rockanje. De eigenaar wist de Lancair te verkopen en op Lelystad wordt het vliegtuig vliegklaar gemaakt en het kenmerk PH-BBI werd aangevraagd. 

- LANCASTER: Jos de Groot is druk bezig om in Amsterdam een Flight Simulator te bouwen in een door hem met een aantal originele onderdelen vervaardigde conckpitsectie van een Avro Lancaster. 

- LETOV: Het ter ziele gegane UNIFIL museum in Gorinchem had een Letov KT-04 doelvliegtuig in haar bezit en de hele collectie werd via Troostwijk Auctions geveild.

- LYNX: De bij 133 squadron op Woensdrecht als instructie machine gebruikte Westland SH-14D Lynx 266 werd op 9 juli 2020 tijdelijk geplaatst in de EMVO hangaar.
 


Westland SH-14D Lynx 266 wordt verplaatst op Woensdrecht. (Johan Havelaar, 9 juli 2020)


- MIG:
In het Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon hing een aantal jaren MiG-21SPS 2239, beschilderd als “07/red”, aan de muur. Omdat men zich specifiek wil toeleggen op materieel uit de Tweede Wereldoorlog, werd de MiG in Russische fake kleuren in 2018 van de hand gedaan en staat nu op een privé terrein in de bocht van de Coeferingstraat in het Belgische Moerbeke Waas.

De MiG-23ML Flogger G 2423 verhuisde van Teuge naar PS Aero in Baarlo.




De Havilland D.H.98 Mosquito FB.VI  TA122 zoals ie er destijds bij lag op Salisbury Hall in juli 1978 . . . . . . (foto: Wim Zwakhals)


- MOSQUITO:
Jaren lang was de romp van De Havilland D.H.98 Mosquito FB.VI TA122 aanwezig in ons land. In 1968 werd de romp geruild door het Luchtmacht Museum met de TU Delft tegen een aantal schilderijen en in 1976 werd de Mosquito nog steeds waargenomen in opslag op de vliegbasis Gilze-Rijen. Uiteindelijk kwam het toestel in Engeland terecht en het De Havilland Aircraft Museum in Salisbury werkte jaren lang aan een volledige restauratie, zodat de TA122/UP-G er weer als nieuw uitziet.

Na de bevrijding van ons land hebben diverse MLD vliegers ruim twee maanden met Royal Air Force Mosquito’s gevlogen omdat het de bedoeling was dat de B-25 Mitchells van No.320 squadron vervangen zouden worden door Mosquito’s. In 1944 werd besloten dat deze zouden ingezet worden als escorte jachtvliegtuigen van RAF bommenwerpers, die vanuit de Pacific en Birma Japanse eilanden zouden gaan bombarderen. Een en ander liep wat vertraging op en toen bleek dat er tegen het einde van de oorlog steeds minder weerstand was van Japanse vliegtuigen, werden de plannen uiteindelijk afgeblazen. Daarop werd het plan geopperd om No. 320 squadron met Mosquito jachtbommenwerpers naar het verre Oosten te sturen om in RAF-verband tactische ondersteuning te verlenen aan Britse legereenheden die het gezag moesten herstellen in de nog door het Japanse leger bezette gebieden in de Maleisische archipel. In 1945 en 1946 werden vliegers en technisch personeel omgeschoold voor het vliegen op en werken aan Mosquito’s. Door allerlei tegenslagen vlotte dit project niet erg en de Marine stelde voor om de opleiding voort te zetten op Gilze Rijen i.p.v. in Engeland. Men was overeen gekomen dat er 38 Mosquito L.B.Mk.VI toestellen geleverd zouden worden, die op den duur naar Indië zouden gaan. Echter, in maart 1946 werd No 320 (Dutch) Squadron ontbonden en de B-25 vliegtuigen werden vanaf RAF basis Croft overgevlogen naar Twenthe en de Nederlandse regering besloot af te zien van de eerder bestelde 38 RAF Mosquito’s, waarvan er 18 bij een operationeel trainingssquadron van de LSK zouden worden ondergebracht. Op Twenthe heeft de LSK toch nog de beschikking gehad over één niet luchtwaardige Mosquito B.Mk.XVI: de MM133, die in 1947 arriveerde en werd ingezet als instructie machine voor grondpersoneel. Later werd het toestel over gebracht naar de LETS op Deelen en meer is er niet over bekend. Een tweede toestel dat werd ingezet als sleutelkist, was de F.B.Mk.VI TA122. In 1951 werden romp en vleugel overgebracht vanaf Eindhoven-Welschap naar de collectie van de TH te Delft. De vleugel werd daar gesloopt en de romp kwam later in de opslag van het Luchtmacht Museum op Gilze terecht en werd uiteindelijk naar Engeland afgevoerd. De romp schijnt ook nog gefigureerd te hebben in een Nederlandse film.

(credit: Nico Geldhof)
 


 . . . . . . .  en zoals ie er nu bij staat in het De Havilland Aircraft Museum in Salisbury. (DHAM)


De restauratie tot blikvanger bij het NTM van M.S. 883 Rallye 115 D-EAGY schiet al aardig op. (Henk Wadman, 7 oktober 2020)


- NTM:
In het Nederlands Transport Museum te Nieuw-Vennep arriveerde Catalina 16-212 (zie - CATALINA hier boven) die ter plaatse gerestaureerd wordt. Aan de M.S. 883 Rallye 115 D-EAGY wordt hard gewerkt, zodat het toestel met het kenmerk “PH-NTM” als blikvanger bij het museum kan worden opgesteld. Auster III PH-NIN/NX537 werd verwijderd uit de tentoonstelling en gaat over een poosje op transport naar Gilze-Rijen, waar het vliegtuig getoond zal worden tijdens de opgeschoven jubileum activiteiten van No.298 squadron in 2021.
De neus van Fokker F.VIIb/3m replica PH-AEZ die esthetisch niet helemaal klopte, werd aangepast. De replica van de Koolhoven F.K.33 H-NADD werd voorzien van vleugels en wordt verder afgewerkt. De rompdelen van de replica van de Halberstadt kregen een nieuwe verflaag.

Drie toestellen uit de Van Loosbroek collectie  werden recent door de Stichting Daedalus Collectie Nederland in bruikleen gegeven aan het Nationaal Transport Museum: Slingsby T.41 Skylark II PH-231, Scheibe L-Spatz 55 D-6582 en een ongeregistreerde Bensen B-7 Gyroglider. Deze laatste is vrijwel zeker de PH-257 (ex PH-NIU), die vele jaren aan het plafond hing van het gyrocopter museum op Midden Zeeland. De zweefvliegtuigen zullen worden opgehangen aan het plafond van het museum. In eigendom verkreeg men ook nog Schleicher Rhönlerche II PH-237 en de Schleicher K 8 PH-1266 is momenteel niet zichtbaar voor het publiek.
  
 


Het Nationaal Transport Museum in Nieuw-Vennep kreeg er drie zweeftoestellen bij: Slingsby T.41 Skylark II PH-231,Scheibe L-Spatz 55 D-6582 en Bensen B-7 Gyroglider PH-257. (Henk Wadman, 7 oktober 2020)






- PS AERO: Sinds ons artikel over de collectie in 2017 en 2018 (zie: http://www.airnieuws.nl/tripreports/PS/index.html) is er nogal wat veranderd in Baarlo. Volgens de eigenaar werden in totaal negen ex-KLu Bölkow 105 helikopters aangekocht: B-39, B-40, B-63, B-68, B-70, B-72, B-74, B-78 & B-79. We hadden in 2019 echter de blauw/witte “84” geïdentificeerd als ex B-76 naar het c/n plaatje op de romp met c/n. S-276. Binnen stonden destijds nog twee exemplaren zonder serials en daar zaten geen c/n plaatjes meer op. Eentje had op de instrumenten console B-40 staan en bij de andere hing aan het plafond een kartonnen label met B-68. In het gebouw staat nu een Bölkow met in de cockpit op de console B-63 en dat is ook op de staart aangebracht. Iemand heeft daar met een stift “B-44” onder geschreven. Eén van de BO 105’s (B-40?) werd op een paal geplaatst. De B-39 verhuisde in ieder geval naar Zaandam en hangt sinds 5 mei 2020 aan het plafond in de winkel van Finders aan de Hemkade 18.



MiG-23MF 593 daags voor vertrek naar Wieringerwerf. (Johan Hetebrij, Baarlo, 26 september 2020)
 

Nieuwkomers:    
2423 MiG-23ML Flogger G c/n. 0390322423 Czech AF; afkomstig van Teuge
31+21 Fiat G.91R/3  c/n. 0388  
. . . . . Airbus A320 c/n.  . . . . cockpitsectie
F-BHSL Boeing 707-328B c/n. 17919 kleine delen van de romp
     
Vertrokken of gaan vertrekken:    
61+11 Breguet 1151 Atlantic c/n. 22 gaat naar Duitsland; motoren reeds gedemonteerd
XG576 Westl. Whirlwind HAR.3 c/n. WA71 naar Denis Foets nv, Turnhoutsebaan 19, Tessenderlo, België
XN781 BAC Lightning F.2A c/n. 95137 (= XN784) op 27 februari 2020 naar een museum in Tsjechië
XW318 BAe Jet Provost T.5A c/n. EEP/JP/982 op 20 juli 2020 naar Flugplatzmuseum Gütersloh getransporteerd
593 MiG-23MF c/n. 0390213352 op 28 september 2020 naar Camping Land uit Zee, Wieringerwerf
D-ECDB Reims/Cessna F150K c/n. F15000623 op 8 juli 2020 geplaatst in Kootwijkerbroek; nog steeds als “PH-VOT”
     
Opslag terrein Kessel 26 september 2020:  
(23+01) Lockheed F-104G c/n. 7184 zonder neussectie
(23+09) Lockheed F-104G c/n. 7192 staartsectie
(24+89) Lockheed F-104G c/n. 8239 zonder neussectie
N366DF Embraer EMB-145MP c/n. 145406 romp; geheel wit
SX-BRV Fokker F27 Mk050 c/n. 20199 achterste deelromp; geheel wit
Plus diverse rompdelen, staarten en andere onderdelen.  




Na een poosje buiten te hebben gestaan op Teuge, werd de Tsjechische MiG-23ML 2423 overgebracht naar PS Aero. (Henk Wadman, Teuge, 29 juli 2020)


De Eurofighter EF2000 Typhoon (c/n. TR001/017) staat sinds 12 mei 2020 opgesteld voor het bedrijf met fake Luftwaffe serial “30+39” en nam de plaats in van BAC Jaguar GR.3A XZ357 (S124), die naar het binnenterrein verhuisde. De Typhoon stond overigens eerst een poosje bij het ROC Vista College op Maastricht-Aachen.

De Rode Duivels CM-170-1 Magister “MT48” (= MT9 met onderdelen van MT17) verhuisde van het terrein voor het bedrijf naar de grote binnenplaats.


 

Embraer EMB-135MP N366DF op transport van Maastricht naar de opslag van PS Aero in Kessel. (Mark Remmel, 29 mei 2020)


- ROBIN:
Al op 16 mei 2008 verliep het BvL van Robin HR 100/210 Safari PH-NDJ en toen stond het toestel al een poosje stof te happen in de KOM hangaar op Rotterdam. Op 15 juli 2009 werd het kenmerk PH-NDJ doorgehaald. Enige tijd geleden schijnt het vliegtuig via een veiling verkocht te zijn en de nieuwe eigenaar liet het eind september/begin oktober 2020 in de kleine RAS hangaar uit elkaar halen. Voor zover we weten gaan de nog bruikbare onderdelen verkocht worden.

- ROBINSON:
R44 Raven II PH-HCA (10082) werd op 31 maart 2016 uitgeschreven als zijnde geëxporteerd naar China en wordt al een aantal jaren gebruikt voor instructiedoeleinden in het Changsha Aeronautical Vacational and Technical College. Er staat nog steeds PH-HCA op!

- ROTTERDAM: Vlakbij Brasserie Waalhaven werd een vestiging van het Albeda Rotterdam The Hague Airport College geopend aan de Lutonbaan 9. Van buitenaf is te zien dat er een romp met neus van een vliegtuig in het gebouw aanwezig is. Bij aflevering was de neus in KLM kleuren gespoten en dat werd er later afgeschuurd. De romp is nu geheel wit met het Albeda logo erop. Het blijkt om een mock-up van een niet bestaand vliegtuig te gaan, waarin de studenten kunnen studeren of chillen. Elders in het gebouw staat in HangarX nog een mock-up die voor instructie doeleinden gebruikt wordt. 

- SAFIR: De in Frankrijk als F-AYLD vliegende ex-RLS SAAB 91D PH-RLD keerde terug naar ons land en werd opnieuw PH-RLD. Het kenmerk van een andere Safir, de PH-RLN, werd op 28 augustus 1979 doorgehaald en via het Deltion College in Zwolle en Hoogeveen kwam het toestel terecht bij het Aviodrome in Lelystad. De PH-RLN zal in bruikleen worden afgestaan aan het Luchtvaart & Oorlogs Museum op vliegveld Texel. 

- SPITFIRE: In Groot Brittannië werd op 22 april 2020 Supermarine 329 Spitfire IIB G-KOSC ingeschreven op naam van Spitfire P8331 Restoration Ltd. De connectie met ons land is dat c/n. CBAF 709 in april 1940 als P8331/RF-M in dienst kwam bij het 303 (Polish) squadron van de Royal Air Force als een gift van de bevolking van Nederlands Indië. Het toestel kreeg de naam “Sumatra”. Reeds in 1941 werd deze Spit neergeschoten boven Frankrijk en in 1986 werd het wrak opgegraven ten westen van het toenmalige vliegveld van Coquelles. In 2018 werd begonnen met het verzamelen van de resterende onderdelen en men tracht er weer één geheel van te maken.

Spitfire LF.IXb G-AVDJ (CBAF 5542) werd op 25 juni 2020 opnieuw ingeschreven in het Verenigd Koninkrijk. Dit exemplaar heeft ook een connectie met ons land. Het toestel vloog vanaf 1947 als H-108 en later als H-65 bij de luchtmacht in Indië en droeg daarna ook nog tijdelijk een Fokker kenmerk: B-12. De complete geschiedenis is als volgt: MH415, H-108, H-65, B-12, SM-40, OO-ARD, G-AVDJ, N415MH en opnieuw G-AVDJ.


De reeds enkele maanden in ons land vliegende Spitfire LF.XVIe G-CKUE werd op 17 augustus 2020 ingeschreven als PH-FVE op naam de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht en vliegt voor de Stichting Flying Vintage Everyday te Gilze-Rijen. Het toestel werd bij de firma Transal op Midden Zeeland aangepast aan de Nederlandse eisen en daar voorzien van het kenmerk PH-FVE.

 
 

Supermarine Spitfire Mk.26B N7612 wordt mogelijk ingeschreven als PH-PSF. (Berend Jan Floor, Oshkosh, 2011)


Onder de naam pojectspitfire.nl willen Jeroen van den Berg en Ferry Herfst een vliegende moderne Spitfire replica naar ons land halen. Het  ging in eerste instantie om een door de hedendaagse firma Supermarine Aircraft geleverde Spitfire Mk.26B die uit Australië geïmporteerd zou gaan worden. Voor zover bekend was dat de in 2014 gebouwde VH-WCO (c/n. 76) die in RAF kleuren vliegt als “BM252/WM-B”.
Echter, men besloot om een exemplaar uit de Verenigde Staten te halen en dat wordt de door Australiër Michael O’Sullivan gebouwde N7612 (c/n. 077), die in USAF kleuren vliegt als “PA892/WD-M”. Deze moderne Spitfire is voorzien van een AMA/Express motor en de romp is op ongeveer  90% van de ware grootte van een echte Spit. Er zijn twee zitplaatsen in de cockpit, zodat deelnemers en sponsors aan het project meegenomen kunnen worden voor een vlucht in het toestel. Als alles naar wens verloopt, hoopt men het vliegtuig in te schrijven als PH-PSF. Inlichtingen:
www.projectspitfire.nl  

- STINSON: Nadat een storm in de nacht van 4 op 5 juni 2019 flink wat schade had aangericht op vliegveld Hoogeveen en waarbij Stinson L-5 N57797 één van de slachtoffers was, werd er hard gewerkt om het toestel weer vliegklaar te krijgen. Op 16 maart 2020 maakte de Sentinel haar eerste vlucht na restauratie. 

- TBM850: SOCATA TBM700 N (850) F-HBGE (c/n. 460) die vanaf Budel actief was, maar al een poosje niet meer vloog, werd eind 2019 te koop aangeboden door Domeinen via BVA Auctions. Nieuwe eigenaar werd Jomaho bv op Luik en op 1 juli 2020 werd het toestel overgevlogen van Maastricht naar Zwartberg voor een onderhoudsbeurt. 

- THUNDERSTREAK: Na het faillissement van het VTOC in Aalsmeer werd F-84F P-172 op 11 augustus 2017 overgebracht naar Deelen. Helaas werd onlangs besloten om het toestel te verschroten; alleen de staartsectie bleef bewaard en die gaat naar het Museum Vliegbasis Deelen.

- VMS: FWP149D OY-POT en Boeing A75N-1/N2S-3 N74650 werden elders geparkeerd op Breda Airport en hun plaatsen worden in het Vliegend Museum Seppe opgevuld door de weer terug gekeerde Denney Kitfx Mk.IV PH-DJM en SSH T-131PA Jungmann OE-ACS. Deze laatst genoemde had Aachen – Merzbrück als thuisbasis en is een “modern” in 2003 in Polen gebouwd exemplaar. 

- VROEGE VOGELS: Liet eind september 2020 de Amerikaanse kenmerken van een aantal van haar projecten doorhalen in het Amerikaanse register. Het ging om de SV.4C, Jungmann  (wordt PH-MES), de opgeslagen Jungmeister replica en de Sopwith Camel replica. 

- WINGS FOR AID: In verband met de uitbraak van het Corona virus werd de wereldtour van hun Pipistrel Virus I-D224 (944VN912) voortijdig afgebroken en het vliegtuig werd terug gebracht van Curaçao naar Nederland. Op vliegveld Twente werden tests gedaan door de TU Delft, Universiteit Twente en Platform for Unmanned Cargo, waarbij de mogelijkheden bekeken werden om de Sinus onbemand te laten vliegen. Het toestel zou dan in rampgebieden dozen met een inhoud van 70 liter/20 kilogram kunnen afwerpen ten behoeve van de Verenigde Naties of het Rode Kruis. Men streeft erna om op den duur vijf tot tien vliegtuigen, al dan niet bemand, in te kunnen zetten. Inmiddels staat de Virus in een hangaar van AMN op Teuge. 

- YAK: J. Boonzaijer kocht een aantal jaren geleden de in 1996 bij Strela gebouwde Yakovlev YAK-9UM D-FENK met de bedoeling het toestel na restauratie te stationeren op Teuge. De restauratie bij de firma FAST Aero op Brasschaat werd inmiddels afgerond en het toestel werd te koop aangeboden. Op 10 maart 2020 werd een Permit to Fly verleend op naam van Franz-Hermann Enk en op 30 september 2020 werd de eerste vlucht na restauratie gemaakt vanaf Brasschaat.
 



Schleicher K8B PH-287 hangt aan de muur in het onderkomen van de zweefvliegers op Noordkop. (Eric Munk, 1 juni 2019)

 

- ZWEEFVLIEGNIEUWS: De Stichting Daedalus Collectie Nederland is in Oss een vooroorlogse Grunau 8 tweezitter aan het restaureren. Tevens verleende men hulp bij het afwerken van de Airspeed Horsa in het Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon. Drie toestellen werden recent in bruikleen gegeven aan het Nationaal Transport Museum: Slingsby T.41 Skylark II PH-231, Scheibe L-Spatz 55 D-6582 en een ongeregistreerde Bensen B-7 Gyroglider PH-257. Alle drie afkomstig uit de Van Loosbroek collectie; zie ook: – NTM.

Ton Beumer, bekend van zijn glas-in-lood K8B “PH-4766”, exposeert dit toestel in de Temporary Art Gallery Lemele tezamen met een andere K8B zonder bekleding. Vermoedelijk gaat het hier om de PH-444, hoewel de site van Herman Dekker aangeeft dat de resten destijds zijn verbrand en afgevoerd.

De Zweefvlieg Club Ameland werd per 27 oktober 2019 opgeheven vanwege een dispuut met de gemeente Ameland. Die gaat zonnepanelen aanleggen naast het vliegveld en de club gebruikt stalen kabels voor het lieren van zweefvliegtuigen. Om veilig te kunnen blijven lieren, had men een verzoek ingediend bij de gemeente voor kunststof kabels, maar dat werd afgewezen. 

In de Verenigde Staten wordt voor $ 11.000 Siebert SIE 3 N461F uit 1974 te koop aangeboden. Dit is de voormalige PH-461, die op 12 april 2000 werd uitgeschreven. En nu komt het: er staat nog gewoon “PH-461” op! 

Al jaren werd er in Oss gewerkt aan de restauratie van de in 1937 bij NV Vliegtuigbouw gebouwde Wolf Hirth Grunau 8 PH-70 (c/n. V.D.1). De vleugels dienen geheel opnieuw gemaakt te worden met behulp van de originele ribben en het zal nog wel even duren voordat de Grunau weer vliegt. 

Op Lemelerveld arriveerde vanuit de opslag in Brabant Slingsby T.43C Skylark IIIC PH-249 (c/n. 1033; ex BGA1511/CFQ, PH-249), die op den duur weer zal gaan vliegen.



Exacte kopie van de oorspronkelijke Göppingen Gö 3 Minimoa PH-80. (Henk Wadman, Hilversum, 29 juli 2020)
 


- AIR WATERLAND:
Zowel vliegtuigimporteur Air Waterland als Air Waterland Maintenance namen op 1 mei 2020 hun intrek in de voormalige Pionier hangaar op Lelystad. Men biedt naast onderhoudsfaciliteiten tevens mogelijkheden tot stalling aan.


- AIS:
De firma CH-Aero uit Uithoorn was op 22 juli 2020 betrokken bij het in stukken zagen van AIS Airlines Jetstream 3102 PH-LCI. De staartsectie gaat ergens als blikvanger dienst doen in de regio Amsterdam, de romp gaat ingericht worden met luxe stoelen en de cockpit wordt aangepast tot flight simulator. Die staartsectie ligt momenteel nog tussen twee hangaars op Lelystad.
 

 

Het doorzagen van British Aerospace Jetstream 3102 PH-LCI op Lelystad. (Berend Jan Floor, 22 juli 2020)


- CORENDON: Op 28 februari 2020 werd Boeing 737 PH-CDE voorzien van speciale Songfestival kleuren en ondanks het feit dat het evenement werd afgelast voor dit jaar, zitten de stickers er nog steeds op..

- EXXAERO:
De Duitse tak van het bedrijf vliegt met ingang van 3 juli 2019 vanaf vliegveld Weeze met Premier I D-ISAR en de D-IEMO en D-ITOC worden ook wel gebruikt. Nieuwkomer binnen de vloot is Falcon 900EX PH-DTF, die eind oktober werd ingeschreven.

Eind september 2020 organiseerde het bedrijf in samenwerking met Gulfstream Aerospace een promotie evenement op Schiphol-Oost voor eventuele kopers van een Gulfstream product. Drie types waren vertegenwoordigd: G650ER N630GA, G600 N600GS en G280 N202GA.





Op Malaga staan al jaren twee toestellen met een min of meer Nederlandse connectie: Beech E18S PH-LPS met fake kenmerk EC-ASJ in Spantax kleuren (laatste reg. was N9886A) en De Havilland D.H.104 Dove 7 N9888A, beschilderd als PH-VLA van Martin’s Air Charter. (Jan Mangelschots, Malaga, 3 oktober 2020)




- IAS:
International Aviation Services op Teuge is per 1 juni 2020 overgenomen door Hangar One Technics & Avionics en zo heet het bedrijf dat onder meer onderhoudswerkzaamheden uitvoert, tegenwoordig. 

- KLM: Vanwege de ellende die het Covid19 virus met zich mee bracht, werd besloten om de passagiers vliegende Boeing 747’s eerder buiten dienst te stellen en de slachtoffers werden: PH-BFH (28.02), PH-BFL (29.03), PH-BFN (27.03), PH-BFS (27.03), PH-BFT (laatste passagiersvlucht met een KLM 747 op 28 & 29.03), PH-BFV (23.03), PH-BFW (28.03) & PH-BFY (29.03). De PH-BFH werd op 9 maart naar de sloperij op Teruel overgevlogen en de PH-BFS ging op 25 mei via Chicago O’Hare naar Mojave voor opslag en sloop. De PH-BFY onderging hetzelfde lot en vloog op 29 juni richting Mojave.
Vanwege een toename in vrachtverkeer werden Boeing 747’s PH-BFT, PH-BFV en PH-BFW tijdelijk weer in gebruik genomen op respectievelijk 14, 18 & 15 april 2020.

Vanwege de problemen met de Boeing 737 MAX vliegtuigen, zou men overwegen om in de toekomst een aantal Airbus A321’s te bestellen. Deze gaan dan een aantal oudere Boeing 737’s in de vloot vervangen.

Voor de nieuw bestelde Embraer ERJ 195 E2’s werd de kenmerkenreeks PH-NX .  gereserveerd. Op 30 september 2020 arriveerde de demonstrator van Embraer op Schiphol om gedurende een maand het personeel vast kennis te kunnen laten maken met het type. De PT-ZIQ staat te boek als een ERJ 190-400 STD en de handelsbenaming is ERJ 195-E2





Drie aan de kant gezette KLM Boeing 747’s: PH-BFN, PH-BFS & PH-BFY. (Ad Jan Altevogt, Amsterdam, 24 april 2020)






Diamond DA 42 NG Twin Star OH-KAX vloog tijdelijk voor de KLM Flight Academy vanaf Eelde. (Berend Jan Floor, Lelystad, 7 februari 2020)


- KLM FLIGHT ACADEMY:
De directies van de KLM Flight Academy op Eelde en de Martinair Flight Academy besloten reeds om samen te gaan, maar eind april 2020 werden tevens de Martinair technische dienst en de voor Martinair vliegende toestellen over gebracht naar Groningen Airport Eelde. Op 23 april maakten de PH-MFA, PH-MLL en PH-MLO nog een afscheidsrondje boven Lelystad om daarna voorgoed te vertrekken naar het hoge noorden. Ze werden gefilmd of gefotografeerd vanuit YAK-52 PH-YAK.
De technische afdeling zal voortaan door het leven gaan als KLM Flight Academy Maintenance.
Alle toestellen die voorheen mij Martinair FA vlogen, behouden voorlopig hun kleuren en kregen in eerste instantie een kleine KLM FA sticker op de staart. TB-10
PH-DFE werd als eerste gezien met KLM Flight Academy opschriften.

Met ingang van begin juni 2020 werd af en toe Zlin Z 242L PH-VNX van AFMT op Teuge gehuurd voor Upset Prevention Recovery Training.

  


SOCATA TB-20 Trinidad PH-MLZ, hier met KLM Flight Academy opschriften. (Simen Dorschman, Eelde, 11 augustus 2020)


- NL EASP AIR:
In samenwerking met het Amerikaanse Aerovation Inc. gaat NL EASP Air twee Gulfstream III vliegtuigen inzetten in Europa, waarvan er eentje als testplatform ingericht zal worden. NL EASP Air is momenteel in het Middellandse Zeegebied actief met twee Australisch geregistreerde Dornier 328-100 vliegtuigen, die ingezet worden voor patrouillevluchten, e.d.
Vanaf Den Helder werden vanaf 6 oktober 2020 radar- en meetvluchten uitgevoerd met een Piper PA-31-350 Panther Navajo van het Britse bedrijf 2 Excel Aviation. Deze G-SCMR is een Panther-conversie van een standaard PA-31 Navajo. Onder meer werden de 310pk motoren vervanger door exemplaren die 350pk leveren en de driebladige propellers door props met vier bladen en omgebogen tips. Tijdens de proefperiode voerde de Panther NL EASP Air stickers boven op de romp. 

- SHELL AVIATION: Shell verkocht Falcon 7X’en VQ-BSO & VQ-BSP in de Verenigde Staten en kreeg er weer een Falcon 8X bij in de vorm van de VQ-BXH, die op 15 maart 2020 als F-WWQE arriveerde.




Boeing 737-8K2 PH-HSK & PH-HSM, die beide tijdelijk voor Sun Country vlogen. (Ad Jan Altevogt, Amsterdam, 16 april & 7 mei 2020)


 

- TRANSAVIA
: Getjet Airlines Boeing 737-46M LY-EEL vloog eerder dit jaar eventjes voor Transavia. Boeing 737-7K2 PH-XRV werd verkocht in de Verenigde Staten als N732CE en zal tot FC worden omgebouwd, wat staat voor FlexCombi. Het toestel is bestemd voor Texel Air en volgens ingewijden zouden er nog twee 737-7K2’s afgestoten worden.
Transavia France: Op 5 januari 2020 maakte Airbus A321-211 LY-VED de laatste vlucht voor Transavia France en ging op 9 januari terug naar Avion Express.
 
F-HTVK 35274 terug van lease aan Nok Air als HS-DMA 28.03.20
F-HTVL 35276 terug van lease aan Nok Air als HS-DMB 28.03.20
F-HTVP 39060 ex 2-TJFK, VT-JFK  
F-HTVQ 39068 ex 2-TJFP, VT-JFP  




Boeing 737-8K2 PH-HSA vloog tijdelijk als PR-HSB
voor GOL in Brazilië en ook de PH-HXF ging daar naar toe.
(Ton Jochems en Ad Jan Altevogt, Amsterdam, 25 maart,  Amsterdam, 24 & 26 april 2020)







- TUI fly Netherlands: Boeing 767-304ER PH-OYI vloog van 17 januari tot en met 28 januari 2020 voor de Belgische tak van TUI fly.

- ZELF VLIEGEN: Deze importeur van MLA’s en vliegschool op Lelystad werd dealer van de nieuwe Poolse Aero AT-3 R100 Tourer G5, die voorzien is van een zuinige Rotax 912iSc motor. Men heeft zelf enkele AT-3’s in gebruik. Info: eddy@zelfvliegen.nl
Tevens gaat men voor Transavia de opleiding van verkeersvliegers verzorgen en begin april 2020 werden de gloednieuwe Blackshape BK 160 Gabriél tweezitters PH-TRC & PH-TRZ voor het eerst getoond in de nieuwe groen/witte kleuren. Op het constructieplaatje van de PH-TRC staat overigens dat het een BS 115 is, maar gezien de specificaties (gewicht e.d.) is het eigenlijk een BK 160 Gabriél. 

- EELDE: Omdat onder meer de KLM de afgelopen periode heel wat vliegtuigen in opslag had staan op Schiphol, werd besloten om twaalf toestellen te parkeren op Groningen Eelde Airport: twee A330’s en tien Boeing 737-8K2’s. 

- LELYSTAD: Volgens berichten in de media zou met ingang van november 2021 het vliegveld open gesteld worden voor passagiersvluchten. Vanwege de corona crisis en fouten in de berekeningen van stikstof uitstoot, zou dit nog verder opgeschoven kunnen worden.  

- MEERKERK: Voor testvluchten met de PAL-V vliegende auto wil men hier in ieder geval voor een periode van drie jaar een terrein inrichten.  

- MIDDEN ZEELAND: Op 20 april 2020 arriveerde Airbus Helicopters MBB-BK117 D-2/H 145 T2 OO-NSV die een eigen heliplatform en hangaar kreeg op het Zeeuwse vliegveld. De machine vliegt voor Noordzee Helikopters Vlaanderen naar de windmolenparken in de regio. 

- OOSTWOLD: In april 2019 werd de bouw van de Heritage Hangar gestart op Oostwold, die in april 2020 officieel geopend zou worden, maar de uitbraak van het corona virus gooide roet in het eten. Het evenement vindt nu volgend jaar plaats.
In de hangaar zijn onder meer een expositie over de gemeente Oldambt tijdens de Tweede Wereldoorlog en historische vliegtuigen die op Oostwold gestationeerd staan te bewonderen: Mustang PH-PSI, Harvard PH-KLU, Stearman PH-TOX en mogelijk Super Cubs PH-TOK/R-114, TOM & PH-TOP. De laatste wordt weer als sproeivliegtuig ingericht, gaat nog een korte tijd vliegen en komt dan definitief in de museumhangaar te staan.

- ROTTERDAM THE HAGUE: Er zijn de afgelopen periode weer diverse vliegtuigen verdwenen. Cirrus SR20 PH-AMI werd eind mei verkocht in het Verenigd Koninkrijk en SR22X D-EDJM werd ingeruild voor SR22 gts g3 Turbo D-ECCD. Twee Piaggio P.180’s verdwenen richting USA: M-PIRE & PH-TCN en Shell nam afscheid van Falcon 7X’en VQ-BSO & VQ-BSP. Trinidad N11VD werd verkocht in Rusland en werd opgehaald door Cessna 337 Super Skymaster N2278X.
Meer dan tien jaar stond Robin HR 100/210 Safari PH-NDJ stof te happen in de KOM hangaar op Rotterdam. Op 16 mei 2008 was het BvL al verlopen en op 15 juli 2009 werd het kenmerk doorgehaald. Eind september werd het toestel naar de RAS hangaar overgebracht en uit elkaar gehaald.
Nieuwe residents zijn TB-20 Trinidad D-ERHE, Cessna T206H Turbo Stationair HD PH-HMS en Cirrus SR22 g2 N147LD staat gestald in de voormalige Politie/Schreiner hangaar. Dat is de vervanger voor SR20 PH-AMI, die naar het Verenigd Koninkrijk ging. Eind oktober kwam daar nog SR22 gts g3 LN-ELG bij, die voorheen op Lelystad stond en op 10 november SR22 gts g6 Rhodium PH-WYZ.
In een trailer werd begin november Pipistrel Velis Electro PH-NLX aangevoerd en dit exemplaar staat gestald in de NLR/TU hangaar.
Traumaheli PH-ULP werd op 23 maart afgelost door de PH-TTR en op 10 juli weer ingewisseld voor de PH-HVB. Later verscheen de PH-ELP, die op 31 juli werd afgelost door de PH-MAA en op haar beurt vervangen werd door de PH-TTR en om het nog ingewikkelder te maken: weer door de PH-HVB vervangen. Het houdt niet op, want op 28 oktober kwam de PH-DOC de PH-HVB vervangen . . .

De firma COWI gebruikte Rotterdam als thuisbasis voor haar meetactiviteiten boven de regio: Islander OY-CKS was present van 6 februari t/m 2 april 2020; Cessna 421C 2-MAPP van 10 april t/m 8 mei en op 14 mei arriveerde Cessna 208B D-FCAE, die een paar dagen later naar Lelystad vertrok. Begin november verscheen Beech B200 King Air OY-CKP voor een aantal dagen. Het COWI-logo in de staart was met zwarte verf overgeschilderd.


Zoals al vermeld hierboven, Shell verkocht Falcon 7X’en VQ-BSO & VQ-BSP in de Verenigde Staten en kreeg er weer een Falcon 8X bij in de vorm van de VQ-BXH, die op 15 maart als F-WWQE arriveerde.

  



Nanchang CJ-6A G-BXZB/CT 180 vertrekt voor een lokale vlucht vanaf Rotterdam. (Henk Wadman, 7 juli 2020)
 

Van 4 tot en met 7 mei bezocht een in China gebouwd Nanchang CJ-6A lesvliegtuig de Rotterdamse Luchthaven en dat is eigenlijk best bijzonder. De Chinezen bouwden indertijd de Russische YAK-18 in licentie als CJ-5 en toen de Russen met een verbeterde opvolger in de vorm van de YAK-18A op de markt kwamen, vond men in China dat dit toestel niet aan hun eisen voor een militaire trainer voldeed. Daarop werd besloten om zelf maar een geschikt lesvliegtuig te ontwerpen en dat werd de Nanchang CJ-6, die niet alleen bij het Chinese leger (PLAAF) in dienst kwam, maar ook verkocht werd in het buitenland. In Europa zijn er voor zover we weten maar vijf, allemaal ingeschreven in het Verenigd Koninkrijk, waarvan er eentje in Noorwegen vliegt. Enkele jaren geleden had een Belgische eigenaar de G-CJSA gekocht, vloog er een poos mee vanaf Sint-Truiden en verkocht het toestel weer in Engeland.
Een Nederlandse vlieger huurde in mei van dit jaar de in 1969 gebouwde CJ-6A G-BXZB, die sinds september 1998 actief is in Engeland en sinds eind juni 2013 in de kleuren vliegt van de luchtmacht van Sri Lanka met het serial CT 180. Deze machine heeft echter nooit in Sri Lanka gevlogen, maar wel bij de PLAAF. De èchte CT 180 staat in het museum van de Sri Lanka Air Force in Ratmalana. De Chinese motor van de G-BXZB werd overigens vervangen door een Russische 9-cilinder Vedeneyev M-14P, die 360pk levert.

Vanwege de perikelen rond het corona virus zette Transavia zes Boeing 737’s een aantal maanden in opslag op Rotterdam: PH-HSG (vertrok tussentijds naar Woensdrecht voor onderhoud), PH-XRA, PH-XRB, PH-XRC, PH-XRV & PH-XRY.

De bouw van de nieuwe brandweer kazerne werd inmiddels afgerond en het rollend materieel werd vernieuwd. Men kreeg drie crashtenders van het type Rosenbauer Panther 6x6. Op 1 september 2020 werd het nieuwe complex tezamen met de drie nieuwe crashtenders officieel  in gebruik genomen. Alle oefenvliegtuigen dragen inmiddels hetzelfde kenmerk “PH-BRW”. Het uit containers opgebouwde verkeersvliegtuig was voorheen “PH-WON” en de nu in de kleuren van een traumaheli gespoten helikopter droeg eerst het kenmerk “PH-HELI”. Het sportvliegtuig was in het verleden al voorzien van de registratie “PH-BRW”.

De nieuwbouw van het onderkomen voor de Rotterdamsche Aero Club naarst Brasserie Waalhaven schiet ook al aardig op. Eerder werden reeds een stuk taxibaan en tien opstelplaatse voor vliegtuigen aangelegd. 

RAS: o.m. CS-DQA, CS-DXQ, CS-LTB, CS-LTE, CS-DXO, D-CNOC, D-IJOA, D-IPPY, D-ISJP, D-ISUN, D-IWIR, EC-MPN, EC-NAR (vertrokken op 15.05.20), HB-GPH, M-PIRE (op 24.02 vertrokken naar USA), N149ER, N165SL (op 25.05.20 vertrokken), N174EC, N287RA/PH-ZCZ, OO-ACO, OO-ASL, OO-CEJ, OO-OCA, PH-CJM, PH-HRK, PH-HRM, PH-NDJ, PH-PKF, PH-TCN (vertrokken naar USA 12.07.20), PH-TXA, PH-VBG, PH-WIS, PH-ZAZ, SE-RIL, SP-KHK/OO-RKS etc.

- TWENTE:
Op 6 april 2020 werden de werkzaamheden aangevat voor de aanleg van vijf extra opstelplaatsen voor verkeersvliegtuigen, die intussen officieel in gebruik genomen werden. In totaal werden zes Lufthansa Boeing 747-430’s tijdelijk geparkeerd op Twente en men verrichtte tevens onderhoud aan deze toestellen. De D-ABTL arriveerde als eerste op 5 juni, gevolgd door de D-ABTO op 6 juni en de D-ABTK op 29 juni. De volgende drie arriveerden op 13, 20 & 24 juli: D-ABVP, D-ABVX & D-ABVS.

De eigenaar besliste uiteindelijk dat de 747’s niet op Twente uit elkaar gehaald worden bij AELS, maar dat ze dat elders gaan doen: bij GE Aviation Materials. Probleem was echter dat de luchthaven Twente niet over een veiligheidscertificaat beschikt dat toestaat dat dergelijke zware machines er mogen opstijgen. Uiteindelijk werd van ILT een ontheffing verkregen en mogen de Jumbo’s vertrekken van Twente. De eerste (D-ABVP) vertrok op 3 november naar Frankfurt en maandelijks zal er eentje volgen; de laatste zal medio juni 2021 naar de Verenigde Staten gaan.




Eurocopter EC 120 B Colibri PH-HCH bestickerd met “TAYLOR Travel Management Group”. (Berend Jan Floor, Lelystad, 18 januari 2020)



ANWB MAA EC135 T2+ PH-HVB landde op het Poptahof in Delft en de PH-LLN aan de Troukade in Schipluiden. (Joshua Wolf, 24 juli & 19 augustus 2020)




Airbus Helicopters MBB-BK117 D-2/H 145 T2 PH-HOW bij het Gelre Ziekenhuis in Apeldoorn. (Coert Munk, 24 maart 2020)


Airbus Helicopters AS 350 B3 N988MD aan boord van de OceanExplorer 1 in de Wiltonhaven te Schiedam. (Henk Wadman,  juli 2020)


-
HELIKOPTERVLUCHTEN: Vanwege de uitbraak van het corona virus was er de afgelopen tijd nogal wat helikopterverkeer tussen de diverse ziekenhuizen in ons land. De twee traumahelikopters die op de Wadden gebruikt worden (PH-HOW Lifeliner 5 & PH-OOP Lifeliner 6) werden vanaf eind maart door het hele land ingezet en de door de Stichting Zorgvleugels beschikbaar gestelde BO 105DBS-4 PH-RWY van Rotor & Wings arriveerde op 16 april op Volkel voor vervoer van patiënten. De taken in het Waddengebied werden met ingang van 20 april tijdelijk overgenomen door defensie met een NH90 helikopter.
Met ingang van 22 mei 2020 werden de PH-HOW & PH-OOP weer in het noorden van ons land ingezet en bij het uitbreken van de tweede golf werd in oktober de
PH-HOW weer gebruikt.
De helikopters die vanaf 24 maart werden ingezet voor het vervoer van corona patiënten landden regelmatig bij ziekenhuizen die geen eigen helispot hebben. Vaak werd dan een deel van het parkeerterrein afgezet voor dit doel en in Dirksland werd ruimte vrij gemaakt voor een helispot bij het Van Weel – Bethesda Ziekenhuis. In onderstaande lijst zijn uiteraard niet alle vluchten opgenomen. 

Gedurende lange tijd lag het jacht Christina Onassis in de Rotterdamse haven met aan boord een ongeregistreerde Rotorway Exec 162F helikopter met c/n. 5128 (ex OY-HJS, OY-9305). Het schip werd gebruikt als een luxe drijvend hotel en ongeveer halverwege 2020 vertrok het naar Lübeck.

Aan boord van het onderzoeksschip OceanExplorer 1 werd op 25 juli 2020 AS 350 B3 N988MD (8686) afgeleverd. De heli arriveerde per dieplader over de weg en werd met een kraan op het schip geplaatst, dat in de Wiltonhaven in Schiedam afgemeerd lag.


Het Duitse bedrijf Heliservice heeft een contract getekend met Tennet. Met ingang van november 2020 gaan zij gedurende drie jaren alle hoistflights in het Nederlandse deel van de Noordzee voor Tennet uitvoeren. Er zal zowel vanuit Emden als vanaf Nederlandse locaties als Eemshaven, Den Helder en Midden Zeeland worden gevlogen.

Rotterdam 04.03.20 PH-PXZ bij paarden-en hondenbrigade van de politie aan de Stoopweg langs de A20
Den Haag OLV Zh 09.03.20 D-HEOY EC 135T1 vanuit Aalst en terug naar Aalst in België
Schiedam  23.03.20 PH-HVB ’s-Gravelandseweg bij de Gamma in de buurt
Schiedam 23.03.20 PH-TTR Parkweg
Apeldoorn Gelre Zh 24.03.20 PH-HOW
Den Bosch  24.03.20 PH-HOW Jeroen Bosch Ziekenhuis; parkeerplaats Transferium
Urk haven 27.03.20 VP-BFL HB 350 B2 Esquilo; opgestegen vanaf schip Karima en naar Lelystad voor opslag
Schiedam 28.03.20 PH-TTR Dirk Schäferplein
Rotterdam EMC 01.04.20 PH-HOW
Rotterdam Maasstad Zh 04.04.20 PH-HOW
Breukelen 04.04.20 PH-YIS arriveerde op nieuwe thuisbasis vanuit Spanje via o.m. EHRD
Schiedam 07.04.20 PH-TTR Laan van Spieringshoek
Apeldoorn Gelre Zh 09.04.20 PH-OOP
Apeldoorn Gelre Zh 11.04.20 PH-HOW
Den Haag Haga Zh 12.04.20 PH-HOW
Spijkenisse  12.04.20 PH-PXZ De Waypark, Maaswijk
Dordrecht Schweitzer Zh 20.04.20 PH-HOW naar MCL Leeuwarden & PH-OOP naar Martini Ziekenhuis Groningen
Rotterdam SFG 21.04.20 PH-HOW naar Antonius Ziekenhuis Sneek & PH-OOP naar Martini Ziekenhuis Groningen
Rotterdam SFG 23.04.20 PH-HOW & PH-OOP
Rotterdam SFG 25.04.20 PH-HOW
Nieuwegein Antonius Zh 26.04.20 D-HYAC EC 145 T2 “CHX112”
Rotterdam Ikazia Zh 26.04.20 PH-OOP
Rotterdam EMC 02.05.20 OO-NHU “NCG12”
Rotterdam EMC 04.05.20 PH-HVB
Wassenaar 06.05.20 D-106; to EHRD for fuel
Scheveningen strand 11.05.20  en de dagen erna onder meer OO-NHU, S-440, PH-HVB, PH-TTR en Dornier 228 PH-CGC
Rotterdam Maasstad Zh 13.05.20 PH-HVB
Maassluis 15.05.20 PH-TTR P.C. Hooftlaan
Schiedam 15.05.20 PH-TTR in de buurt van Bart Verhallenplein
Rotterdam EMC 18.05.20 PH-ULP
Rotterdam Maasstad Zh 14.06.20 PH-ULP
Hoofddorp 19.06.20 PH-HVB De Meerne
Emmercompascuum 18.06.20 UR-ICH EC 155 B1
Emmercompascuum 22.06.20 OK-AMS EC 120 B
Bleiswijk 23.06.20 PH-DWW
Leiderdorp 23.06.20 N353CE
Schiedam 18.07.20 PH-HVB Nieuwe Haven
Schiedam  22.07.20 PH-HVB Borodinlaan
Delft 23.07.20 PH-HVB Oude Langedijk en later Poptahof
Monster 31.07.20 PH-LLN
Krimpen a/d IJssel 01.08.20 PH-KGJ
Zoutelande 05.08.20 PH-LLN vertrok naar Goes
Hazerswoude-Dorp/  
Hazerswoude-Rijndijk/  
Koudekerk a/d Rijn 17.08.20 – 19.08.20 AS 355 N F-GSTH ingezet ter vervanging vogelflappen hoogspanningsmasten
Schipluiden 19.08.20 PH-LLN Tramkade
Krimpen a/d IJssel 29.08.20 PH-ECE
Barendrecht 30.08.20 PH-OSF Carnisselande Poelweg; voor video Ready to Play van Feyenoord i.s.m. Rotterdams 
    Philharmonisch Orkest; ook voorzien van Feyenoord stickers in De Kuip geland.
Barendrecht 31.08.20 PH-OSF Carnisselande Poelweg; zie 30.08.20
Rotterdam EMC 04.09.20 PH-LLN
Rotterdam Maasstad Zh 05.09.20 PH-UMC
Yerseke 04.09.20 PH-HCH & PH-UNN EHRD – Yerseke/Brouwershaven – EHRD
Scheveningen 15.09.20 PH-PXZ
Noordwijk 19.09.20 PH-YIS
Rotterdam EMC 19.09.20 OO-NHV
Stompwijk 10.10.20 PH-PDK
Amsterdam Heliport 18.10.20 PH-WTG
Amsterdam Heliport 19.10.20 D-HTDM MBB BO 105C & PH-WTG
Rotterdam centrum 19.10.20 PH-HHJ
Rotterdam EMC 19.10.20 PH-HOW naar Almelo, Zaandam en Groningen
Rotterdam SFG 09.11.20 PH-HOW
Capelle a/d IJssel 13.11.20 PH-HOW van IJsselland Ziekenhuis naar UMCG Groningen
Rotterdam Maasstad Zh 19.11.20 PH-HOW naar Venlo MC



Eurocopter EC 120 B Colibri SE-JUB op bezoek bij Heli Holland. (Jaap Niemeijer, Emmercompascuum, 17 mei 2020)


Helibras HB 350 B2 Esquilo VP-BFL steeg op vanaf het schip Karima dat in de haven van Urk lag. De heli verblijft tijdelijk op Lelystad.
(Berend Jan Floor, Lelystad, 27 maart 2020)



DEFENSIE

- AH-64: De eerste drie Apache helikopters (o.m. de Q-09) die een update zullen krijgen van AH-64D naar AH-64E Guardian, worden op Gilze in gereedheid gebracht voor transport naar de Verenigde Staten. Dat zal in december 2020 plaats vinden en in het jaar 2025  hoopt men de boel afgerond te hebben. Sommige zullen eerst ingedeeld worden bij 302 squadron dat op Fort Hood de trainingen verzorgt. Overigens vliegen er al zes Apaches in de USA bij deze eenheid.

- AIRBUS:
De eerste Airbus A330-340MRTT voor de KLu werd op 30 juni 2020 als T-055 afgeleverd op Eindhoven en de tweede volgde op 10 augustus. Ook de T-054 en T-056 zijn inmiddels aangekomen op Eindhoven. De T-055 werd op 20 juli voor de eerste keer ingezet. Een overzicht van wat er tot nu toe verder bekend is over deze MRTT’s:

T-054 1830 ex F-WWKR, EC-340, MRTT054
T-055 1911 ex F-WWCC, EC-336, MRTT055
T-056 1919 ex F-WWCS, EC-331, MRTT056
T-057 1945 ex F-WWKD, EC-337, MRTT057
T-058 1960 ex F-WWKF, EC-335, MRTT058


Binnen vier jaar hoopt men alle negen Airbussen in gebruik te hebben. Vijf komen er op Eindhoven te staan en drie op Köln-Bonn en van het negende exemplaar is dat nog onbekend. Voor zover bekend krijgen ze allemaal een Nederlandse T- registratie en het project wordt gefinancierd door de volgende deelnemende landen: België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen en Tsjechië. 

- C-130: Men heeft kenbaar gemaakt de Herculessen versneld te willen vervangen tussen 2021 en 2028. Er is nog geen keuze gemaakt, maar in 2026 zou de eerste machine afgeleverd moeten worden.



Chinook D-666 in speciale kleuren ter gelegenheid van het 75- jarig bestaan van 298 squadron. (André Wadman, Rotterdam, 16 april 2020)


- CH-47D/F: Op 16 april bestond 298 squadron 75 jaar en Chinook D-666 werd voorzien van een speciale beschildering. De heli maakte die dag een speciale navigatie vlucht als “GRZLY75” boven ons land. Eind september werd deze Chinook definitief buiten dienst gesteld. Onder meer de D-101, D-102, D-103 en D-667 werden gezien met een sticker ter gelegenheid van dit 75-jarig jubileum.
De D-661 & D-663 zijn voorlopig in opslag gezet op Gilze-Rijen.
Boeing overhandigde begin april de eerste van zes CH-47D’s die een upgrade kregen tot CH-47F en een gemodificeerde cockpit, zodat ze weer jaren meekunnen.
De eerste nieuw gebouwde CH-47F D-472 (M7472) voor het Defensie Helikopter Commando maakte in maart 2020 haar eerste vlucht bij de Boeing fabriek en werd begin mei samen met de D-473 (M7473) gezien op Huntsville, Alabama, voor het afwerken van een testprogramma. Op 20 augustus 2020 werden de volgende twee overgedragen aan 302 squadron op Fort Hood: D-476 (M7476) & D-477 (M7477).

De D-893 kwam tijdens de afleveringsvlucht op 3 juni terecht in een storm terwijl de helikopter geparkeerd stond op Reading in Pennsylvania. Daarbij raakte een tie down rope los en beschadigde daarbij rotorbladen van de voorste rotor




F-16A J-866 wordt via de Adriaan van Bergenstraat in Breda op de nieuwe standplaats op het terrein van de KMA in Breda geplaatst. (Rob Dragt, 7 juli 2020)


- F-16A:
De rondreizende J-248 was van 4 tot en met 6 maart 2020 te zien op de beurs “Skills, the finals” in Expo WTC te Leeuwarden. Op 8 maart werd de F-16A weer afgevoerd.
Op 10 juni 2020 geraakte F-16A J-631 “Polly02” in de problemen en maakte een voorzorgslanding op Schiphol; de J-632 maakte op 5 oktober 2020 een voorzorgslanding op Volkel.
F-16A J-866 arriveerde op 7 juli per dieplader in de Adriaan van Bergenstraat in Breda en werd daar door twee kranen naar het terrein van de KMA gebracht om als nieuwe poortwachter te gaan fungeren. 

- F-35A: Op 15 juni 2020 maakte de F-011 (AN-11) haar eerste vlucht vanaf het Italiaanse Cameri, een dag later gevolgd door de F-012 (AN-12). Beide werden op 14 juli 2020 overgevlogen van Cameri naar Leeuwarden. Op 27 oktober arriveerde de F-013 (AN-13) vanuit Italië, die op 25 augustus haar eerste vlucht had gemaakt. De F-014 (AN-14) werd op 17 november afgeleverd op Leeuwarden.
Op Teuge stond een aantal maanden een aluminiumkleurig schaalmodel van een F-35 opgesteld op een parkeerterrein achter de Skydeck hangaar. Later verhuisde het toestel naar Apeldoorn. 

- KUSTWACHT: Het Ministerie van Defensie had een aanbesteding uitgeschreven voor de levering van twee patrouillevliegtuigen voor de Kustwacht, die eind 2021 geleverd zouden moeten worden. De voorlopige keuze is gevallen op twee Bombardier DHC.8 machines, die door PAL Aerospace en Jet Support op Schiphol geleverd en onderhouden zullen worden.  

- NH90: De N 324 vloog op 19 juli 2020 vanaf Zr. Ms. Groningen boven de Caribische Zee ter hoogte van Aruba en verongelukte helaas. Hoewel de ondersteboven liggende helikopter in eerste instantie door enkele ballonnen drijvende werd gehouden, zonk het toestel uiteindelijk. Na een aantal weken werd de helikopter in twee delen geborgen door het bergingsschip Volantis en in september met de Diamantgracht van Willemstad naar Nederland gebracht voor verder onderzoek op Gilze-Rijen. Op 24 september arriveerde het schip in ons land.
Ter vervanging werd de N 110 op 7 oktober 2020 overgevlogen van Eindhoven naar Curaçao in NATO C-17A 03.


- OEFENINGEN:
Het Korps Commandotroepen oefende op 8 juli 2020 op het oefenterrein van Defensie in de Marnewaard (Lauwersmeer) en op het terrein bij de Willem Lodewijk van Nassau kazerne landen wel eens helikopters. Echter, ditmaal werd PZL-Mielec M28 Skytruck D-CPDA van PD Air Operations ingezet, die er daadwerkelijk neerstreek.


Half oktober werd de Helicopter Instructor Course Special Operation Forces gehouden boven de Maasvlakte, Botlek en in de buurt van Numansdorp. Er deden negen helikopters aan deze gezamenlijke Duitse en Nederlandse oefening mee: uit Duitsland Tiger & NH90 en uit ons land Apache, Chinook en Cougar.
 


Fraaie overzichtsfoto van het terrein in de Waalhaven waar alle US Army helikopters en voertuigen tijdelijk stonden opgeslagen. (Jan Swart, 21 juli 2020)



Aankomt van Sikorsky UH-60M Blackhawks 12-20458, 11-20397 & 11-20422. (Kees Harteveld en C or van Gent, Waalhaven, 2 & 3 juli 2020)






- US ARMY: Eind juni/begin juli 2020 begon de 3rd Combat Aviation Brigade/3rd Infantry Division van de US Army met het overbrengen van ongeveer 1.800 voertuigen en containers naar een terrein in de Rotterdamse Waalhaven. Via Eindhoven werden 77 helikopters overgevlogen en in de Waalhaven klaar gemaakt voor verscheping naar Georgia in de Verenigde Staten. Op 7 juli arriveerde de laatste helikopter op de kade in de Waalhaven. Het ging ditmaal om UH-60L & M’s,
HH-60M’s, CH-47F’s en AH-64D’s, die tezamen met een enorme hoeveelheid voertuigen en containers met het schip Endurance terug gebracht werden naar de Verenigde Staten.




Boeing CH-47F Chinook 14-08461 & AH-64D Apache 05-57002. (Cor van Gent, Waalhaven, 3 juli 2020)





BALLONNEN

Sint-Anthonis 08.05.20 PH-ABS
Breda 26.05.20 PH-ABR & PH-RUT
Breda 07.07.20 PH-VNL
Eindhoven 11.07.20 PH-RKC (of PH-JNY?)
Heerlen 11.07.20 PH-LAP
Rijkevoort 12.07.20 PH-POB
Susteren 12.07.20 PH-IVR & PH-KEN
Amersfoort 15.07.20 PH-MIR
Terhole 17.07.20 OO-BKU
Hendrik-ido-Ambacht 24.07.20 PH-SOR
Oosterhout 24.07.20 PH-PJW
Dinxperlo 30.07.20 PH-RYN
Gorinchem 30.07.20 PH-GRZ & PH-NEL
Heel (L) 30.07.20 PH-ZLB
Hulst 30.07.20 OO-BUQ
Zundert 30.07.20 PH-BIZ
Capelle Schollevaar 04.08.20 PH-FRS & PH-MVA
Papendrecht 05.08.20 PH-PAF
Terhole 05.08.20 PH-MNL
Terhole 08.08.20 OO-BNT
Capelle Schollebos 29.08.20 PH-SOR
Deurne 01.09.20 PH-BLN
Heesch 01.09.20 PH-GRM
Oirschot 01.09.20 PH-BAP
Oosterhout 01.09.20 PH-GRV
Tilburg 01.09.20 PH-GRZ
Valkenburg (L) 01.09.20 PH-IBA & PH-ZLB
Weert 01.09.20 PH-WIL
Woudrichem 01.09.20 PH-PDH
Capelle Schollebos 02.09.20 PH-JLA
Terhole 06.09.20 OO-BLR & two
Dordrecht 07.09.20 PH-CWJ
Heukelum 10.09.20 PH-CWJ
Capelle Schollebos 11.09.20 PH-PAF
Eindhoven 11.09.20 PH-AAA, PH-ABC, PH-GRL, PH-GRW, PH-POB, PH-RTK
Heeze 11.09.20 PH-BLN
Dordrecht 11.09.20 PH-GRR
Ede/Veenendaal 11.09.20 PH-BBL
Maastricht 11.09.20 PH-LBI, PH-ZLB
Rotterdam Zuiderpark 11.09.20 PH-MVA, PH-SOR
Terhole 11.09.20 OO-BLR
Venray 11.09.20 PH-GRZ
Capelle Schollebos 12.09.20 PH-CWJ, PH-FRS, PH-MVA, PH-SOR
Woerden 12.09.20 PH-BAS
Groningen 14.09.20 PH-CRT
Zeewolde 20.09.20 D-OWBO Wörner NL-1000 met mand van K-1000/3-STU D-IBBENBÜREN
Terhole 21.09.20 OO-BLR
Breda 29.09.20 PH-LAZ
Rosmalen 30.09.20 PH-CJW
Tiel 17.10.20 PH-LES
Eindhoven 19.10.20 PH-ABC
Ulicoten 19.10.20 PH-LOX



Kubíček BB26Z PH-MIR. (Berend Jan Floor, Amersfoort, 15 juli 2020)