De Lockheed F-104G Starfighter “D-8212” stond jaren als blikvanger voor het bedrijf; er boven zweeft BAC Jaguar GR.3A XZ357. (Henk Wadman)




Lockheed F-104G Starfighters: drie met nep serials “26+44”, “21+73”, de voor een film als “DA+225” beschilderde en de 25+61 die opgeknapt gaat worden.
(Henk Wadman)









Op 30 september 2017 en op 29 september 2018 brachten we een bezoek aan de collectie van PS Aero in het Limburgse Baarlo. Hier had Piet Smedts in het verleden een autobedrijf voor BMW’s aan de Napoleonsbaan Zuid 27C en plaatste op een gegeven moment een vliegtuig als blikvanger voor zijn showroom. Het bleef niet bij dat ene vliegtuig en er kwamen er steeds meer bij. In principe zijn alle toestellen in de collectie te koop of te huur en de verzameling verandert dan ook voortdurend. De afgelopen jaren werden diverse vliegtuigen geplaatst in pretparken en musea in binnen- en buitenland en diverse bedrijven vinden het leuk om een straaljager of helikopter als blikvanger bij hun bedrijf te plaatsen.
Ook werden (en worden) toestellen verhuurd om te figureren bij evenementen, in films, in videoclips en in documentaires. Zo leverde PS Aero enkele Starfighters voor een documentaire over de F-104 in gebruik bij de Duitse luchtmacht: “Sie wollten die Himmel erobern”. Andere machines figureerden onder meer in “Bridge of Spies” en “Renegades”. De vliegtuigen werden daarvoor in toepasselijke kleuren gespoten en keerden na gebruik terug in Baarlo in die kleuren.



Republic F-84F Thunderstreak P-263 werd in België verkocht. (Henk Wadman)


Het eerste productiemodel van de Sud Aviation SE 210 Caravelle III: F-BHRA in originele Air France kleuren en compleet met interieur en cockpit inrichting. (Henk Wadman)


Op Lelystad had men eerst wilde plannen met deze Fokker F27 Mark 500 Friendship AP-BHZ, maar het toestel kwam uiteindelijk in Baarlo terecht. (Henk Wadman)


De Dassault Mercure was niet bepaald een succes; in Baarlo staat de neussectie van de F-BTTJ in Air Inter kleuren. (Henk Wadman)



Wanneer men ergens een vliegtuig aanschaft, wordt dat met een eigen trailer van PS Aero opgehaald en ter plaatse gedemonteerd. Na aankomst in Baarlo probeert men het vliegtuig over het algemeen zo snel mogelijk weer in elkaar te zetten en krijgt het een plaatsje in een van de loodsen of op het buitenterrein.
Daarbij deinst men niet terug voor de grootte van het toestel. Zo werd een Duitse Transall (50+98) geplaatst in Freizeitpark Irrland bij Kevelaar en in Baarlo zijn een Duitse Atlantic en Franse Caravelle de grootste machines op het terrein. Een andere zwaar gewicht was de Ilyushin Il-18 die op Teuge staat en ingericht is als hotelsuite.
Men beschikt over een enorm arsenaal aan onderdelen, bestaande uit onder meer motoren, vleugels, staarten, cockpitkappen, schietstoelen, propellers, instrumenten enz.



Lockheed T-33A 16520 van de Armée de l’Air. (Henk Wadman)

Op het grote binnenterrein is een rijtje Poolse MiG-21’s te vinden en deze MiG-21MF 8909 is één ervan. (Henk Wadman)


Na ons eerste bezoek in 2017 werden enkele vliegtuigen afgevoerd naar onder meer Oostenrijk en Duitsland en werd de collectie weer aangevuld met onder meer een Alfa Jet, Duitse Mil Mi-24P helikopter en een PZL104 Wilga, waarvan de laatste twee inmiddels al weer verdwenen zijn.
Als er in onderstaande lijst “verkocht” staat, kan dit ook “verhuurd” betekenen. Van de verkochte Lynx helikopters ging er, voor zover we weten, eentje naar Kazakhstan, een naar Gütersloh en eentje naar Weeze. Army Air Corps Lynx XZ176 kwam al vóór ons eerste bezoek in 2017 terecht bij camping Land uit Zee in Wieringerwerf, waar ook een door PS Aero geleverde LET 410 en een ATR72 te vinden zijn. Een nog onbekende ex-Duitse LET Z-37 Cmelàk werd in 2019 afgeleverd bij Paintball Venhorst en Mil Mi-8T D-HOXB, die als "ZS-RUB" in een Duits museum stond bij Alten-Buseck werd naar Denemarken getransporteerd.

Informatie over diverse projecten waarbij PS Aero de afgelopen jaren betrokken was, is te vinden op: https://www.psaero.com/



Luftwaffe Dornier Alpha Jets: 40+23 werd verkocht in Oostenrijk; de 40+51 is een vrij recente aanwinst waarin de elektrische systemen nog allemaal werken en tot slot de 40+65. (Henk Wadman)





 

Gegevens:

Openingstijden: van 1 maart t/m 31 oktober; alleen voor groepen vanaf 10 personen (minder dan 10 personen op aanvraag)

Voor € 10,- (kinderen 4 t/m 12 jaar € 7,50) krijgt u een twee uur durende rondleiding, vooraf gegaan door een filmvoorstelling over de activiteiten van PS Aero, waarbij u iets te drinken krijgt en een plakje cake. Inlichtingen uitsluitend via: info@aerodome.nl

Fotografeermogelijkheden:
Een deel van de collectie is vrij redelijk te fotograferen, hoewel alles dicht op elkaar staat. In de loodsen is het overigens vrij donker en is een flitser soms onontbeerlijk.



BAC Lightning F.2A XN784 van de Royal Air Force, die een tijdje tentoongesteld werd als “XN781”. (Henk Wadman)


BAC Jaguar GR.3A XX974 van de Royal Air Force. (Henk Wadman)


DE COLLECTIE september 2017 – mei 2019

 

( . . . . . . . )              = het serial is niet zichtbaar aangebracht

“. . . . . . . . “             = het serial is niet origineel voor dit vliegtuig


 

Buitenterrein voor het hoofdgebouw:      
XZ357/FK BAC Jaguar GR.3A c/n S124 41 Squadron; RAF  
XG576/590-CU Westland Whirlwind HAR.3 c/n WA71 Royal Navy verkocht in België
“D-8212”  Lockheed F-104G Starfighter c/n 8212   verkocht 2019
ex “DA+04”, 24+63, JD+104, KG+312;       
with tail from c/n 8226.      
 (61+09) Breguet 1151 Atlantic (tailfin) c/n 18 MFG 3; Marineflieger  
ex UC+318       




Royal Navy Westland Whirlwind HAR.3 XG576 werd verkocht in België. (Henk Wadman)


Letov KT-04 doelvliegtuig 09-06 van de Nationale Volksarmee. (Henk Wadman)



Scheibe Bergfalke II/55 D-1553 en Schleicher K7 Rhönadler D-6201. (Henk Wadman)




 

Hoofdgebouw:        
16520/HC Lockheed T-33A c/n 580-5852 Armée de l’Air  
ex 16520/314-WA, USAF 51-6520      
26+72 Lockheed F-104G Starfighter c/n 7418 MFG 2; Marineflieger verplaatst; voor hoofdgebouw
“DA+225” Lockheed F-104G Starfighter c/n 7029 JbG 31; Luftwaffe verkocht in Oostenrijk
ex 21+60, DA+121, KE+329      
(D-08) MBLE Epervier (UAV) c/n D5-008 Belgian Army; 80 Squadron UAV
09-06 Letov KT-04 (target drone) c/n . . . . NVA; ZDK 33  
“AT-34” Dassault Alpha Jet (FlightSim) c/n . . . . Belgian Air Force  
D-6201 Schleicher K 7 Rhönadler c/n 7216    
SE-HSD Hughes 369HE (tailboom) c/n 109-0201E    
ex LN-OMP, OH-HOP, D-HMAX      




De USAF McDonnell F-4C Phantom II 64-0745 behoort al heel lang tot de collectie van PS Aero. (Henk Wadman)


Marineflieger Breguet 1151 Atlantic 61+11 in speciale kleuren; één van de grotere toestellen op het terrein. (Henk Wadman)



Luftwaffe Sukhoi SU-22M-4 25+41 en de in Duitsland verkochte SU-22UM-3K 98+16. (Henk Wadman)




 

Buitenterrein:        
64-0745 McDonnell F-4C Phantom II c/n 1028 USAF  
25+61 Lockheed F-104G Starfighter c/n 9007 Luftwaffe wordt opgeknapt; ex Kessel
ex YA+115, (JA+243), KH+107;       
no nose section; tail of Belgian AF       
FX58 with c/n 9101      
61+11 Breguet 1151 Atlantic  c/n 22 MFG 3; Marineflieger  
ex UC+320      
94+50 PZL Swidnik Mil Mi-2S c/n 563401044 LTG 63; Luftwaffe  
ex NVA 301 HAG 35      
(25+41) Sukhoi SU-22M-4 c/n 26716 no markings  
ex NVA 743MFG 28      
96+49 Mil Mi-24P Hind c/n 17532370810 Luftwaffe verkocht in Denemarken
98+16 Sukhoi SU-22UM-3K c/n 17532370810  Luftwaffe verkocht in Duitsland 
ex 25+53, NVA 137      
“23” MiG-23UB c/n A1038504 JG 9; NVA  
ex 20+56, NVA 100 JG9      
593 MiG-23MF c/n 0390213352    
ex 30+09, NVA 593      
(“XN781”) BAC Lightning F.2A c/n 95137 92 Squadron; RAF  
ex XN784.      
XX974/FE BAC Jaguar GR.3A c/n S96 41 Squadron; RAF  
“98+08” Panavia Tornado GR.1 c/n P.03 WTD 61; Luftwaffe  
ex “A 15”, XX947      
XZ680/E Westland Lynx AH.7 c/n 250 AAC verkocht
ZD277/U Westland Lynx AH.7 c/n 290 Royal Marines verkocht
XZ182 Westland Lynx AH.7 c/n 058 1 Regiment; AAC  
XZ669/I Westland Lynx AH.7 c/n 230 7 Regiment; AAC verkocht
ZD282 Westland Lynx AH.7 c/n 306 Royal Marines  
XX481/560-CU Scottish Aviation Jetstream T.2 c/n 251 750 Squadron; Royal Navy  
1809 MiG-21M c/n 961809 1 ELM; Polish AF  
1909 MiG-21R c/n 94R01909 32 PLrt; Polish AF  
2007 MiG-21M c/n 962007 10 ELT; Polish AF  
2008 MiG-21M c/n 962008 10 ELT/1 ELM; Polish AF  
8909 MiG-21MF c/n 968909 10 ELT; Polish AF  
P-263 Republic F-84F Thunderstreak c/n ? KLu verkocht in België
ex DU-12, TA-7, P-263, FS-870(?)       
53-6780 ; with tail from P-243      
F-BHRA Sud Aviation SE 210 Caravelle III c/n 1 Air France  
ex F-WHRA      
AP-BHZ Fokker F27 Mark 500 Friendship c/n 10686 ASSL   
ex D-ADUP, OE-IPN, N510AW,       
PH-EXF      
SP-ZXH PZL Swidnik Mil Mi-2 c/n 514539125 Polish Air Rescue in januari 2019 naar Reuver
“W-60-S-70-J” PZL 104-35A Wilga c/n . . . . .   in 2018 gearriveerd en verkocht
  (op dashboard stond “301”)     in België in 2018





De collectie omvat maar liefst drie MiG-23’s: MiG-23UB “23” is van de Nationale Volksarmee en later Luftwaffe geweest; de Tsjechische MiG-23ML 2422 en de onlangs opnieuw beschilderde MiG-23MG 593 die dezelfde carrière had als de “23”. (Henk Wadman)







Luftwaffe PZL Swidnik Mil Mi-2S 94+50 en de onlangs naar een speeltuin in Reuver verhuisde Mi-2 SP-ZXH, die vroeger in gebruik was bij de Polish Air Rescue. (Henk Wadman)




 

Buitenterrein tussen de loodsen:      
(XZ641/A) Westland Lynx AH.7 c/n 172 AAC  
“26+44” Lockheed F-104G Starfighter c/n . . . . . Luftwaffe  
ex . . + . .      
(original 26+44 c/n. 7304 to Turkish AF      
as 8-304)      
98+06 Panavia Tornado IDE  c/n P.07 WTD 61; Luftwaffe verkocht in Duitsland
40+23 Dornier Alpha Jet c/n 0023 JbG 31; Luftwaffe verkocht in Oostenrijk
40+65 Dornier Alpha Jet c/n 0065 Luftwaffe  
F-BTTJ Dassault Mercure 100 c/n 10 Air Inter  
front fuselage; ex “F-ARIT”, F-BTTJ      
PH-NLZ Fairchild-Swearingen SA226-TC Metro II c/n TC-277 NLR verkocht in Duitsland
PH-TBT SOCATA TB-9 Tampico c/n 56    
. . . . . Dassault Mirage (grey wings only) c/n . . . . .    





Panavia Tornado GR.1 98+06 staat klaar om afgevoerd te worden en een Brits exemplaar kreeg nep Luftwaffe kleuren en het serial “98+08”. (Henk Wadman)



 

Loods 1:        
1654/JAG Sud Aviation SE 3130 Alouette II c/n 1654  Gendarmerie  
F-MJAG(6), F-MCSA(2), F-MJAV      
“21+73” Lockheed F-104G Starfighter c/n 7146 JbG 31; Luftwaffe  
ex 22+65, DD+247, KE+446      
(original 21+73 c/n. 7042 w/o 17.04.68)      
24+11 MiG-21US c/n 06685139 Luftwaffe  
ex NVA 248 FAG15      
40+51 Dornier Alpha Jet c/n 0051 JbG 43; Luftwaffe nieuw in collectie in 2018
XS570/445 Westland Wasp HAS.1 c/n F9581 Royal Navy  
D-1553 Scheibe Bergfalke II/55 c/n 280    




Sud Aviation SE 3130 Alouette II 1654/JAG werd gebruikt door de Franse Gendarmerie. (Henk Wadman)


Mil Mi-24P Hind 96+49 in Luftwaffe kleuren, compleet met onklaar gemaakte bewapening. (Henk Wadman)


Royal Navy Westland Wasp XS570 zou in principe zo weer kunnen vliegen. (Henk Wadman)


 

Loods 2:        
2422 MiG-23ML c/n 0390322422 41 SLT; Czech AF  
XW425/MV/H BAC Jet Provost T.5A  c/n EEP/JP/1047 1 FTS, 238 Squadron; RAF  
R-2107 Dassault Mirage IIIRS c/n 1037 Fl.Reg 2, Fl.St 10; Swiss AF  




Bijzonder is de Zwitserse Dassault Mirage IIIRS fotoverkenner R-2107. (Henk Wadman)


Royal Air Force BAC Jet Provost T.5A XW425. (Henk Wadman)


 

Loods 3:         
BR-15 Dassault Mirage V BR c/n 315 3 Wing, 42 Smaldeel; Belgian AF
. . . . .
 
British Aerospace Typhoon MAFT
 
c/n TR001/017 ?
 
(no markings)
 
naar Aviation Competence Centre, Maastricht-Aachen
ex BAe Systems.      




Royal Navy Scottish Aviation Jetstream T.2 XX481. (Henk Wadman)

 

Na ons laatste bezoek in september 2018 aangekocht en verhandeld:      
       
(D-HOXB) Mil Mi-8T c/n. 06 23   naar Denemarken; werd “ZS-RUB”
ex DDR-SPB, DM-SPB      
PH-ATP ATR72-212A 558 TACV naar Wieringerwerf
ex D4-CCC, M-LDME, B-22805,       
F-WQIU, F-WWLN      
“C9-AUY” DHC.8-402 4021 LAM Expresso naar Baarlo als C9-AUY
ex 2-CAUY, C9-AUY, G-ECOW, LN-RDF,       
SE-LRF      
“5” Fiat (Dornier) G-91R/3 D528 Frecce Tricolori c/s verkocht in België
ex 32+58, KD+518, MD+258      
MT48 Potez-Air Fouga CM-170-1 Magister 204 Rode Duivels c/s staat voor hoofdgebouw
ex AA+293, KE+104      




Destijds gestationeerd op Rotterdam The Hague Airport: SOCATA TB-9 Tampico PH-TBT. (Henk Wadman)

 

PS AERO opslagterrein, Kessel, 30 september 2017 (niet bezocht in 2018)    
       
(57-0348) McDonnell F-101B Voodoo c/n 526 USAF  
front fuselage       
(25+61) Lockheed F-104G Starfighter c/n 9007 Luftwaffe wordt opgeknapt; naar Baarlo
ex YA+115, (JA+243), KH+107;       
no nose section; tail of Belgian AF       
FX58 with c/n 9101      
(23+01) Lockheed F-104G Starfighter c/n 7184 Est 61; Luftwaffe  
ex DD+254, KE+484; no nose section      
(24+89) Lockheed F-104G Starfighter c/n 8239 Luftwaffe  
ex EB+235, KG+339; no nose section;       
tail of 26+30 with c/n 9182      
40+95 Dornier Alpha Jet c/n 0095 Luftwaffe  


 

 

Army Air Corps Westland Lynx AH.7 XZ641 schitterde in een videoclip van Frenna & Mula B en van het rijtje Lynxen op de foto zijn er nog maar twee over; te zien zijn van links naar rechts: ZD282, XZ669, XZ182, ZD277 & XZ680.
 


     

Credits: Peter Michael Gerhardt, Johan Hetebrij, Pieter Plomp(†), Piet Smedts, Rob Tempel, Henk Wadman, Wim Zwakhals