
De Lockheed F-104G Starfighter “D-8212” stond jaren als blikvanger voor het
bedrijf; er boven zweeft BAC Jaguar GR.3A XZ357. (Henk Wadman)

Lockheed F-104G Starfighters: drie met nep serials “26+44”, “21+73”, de voor een
film als “DA+225” beschilderde en de 25+61 die opgeknapt gaat worden.
(Henk Wadman)



Op 30 september 2017 en op 29 september 2018 brachten we een bezoek aan de
collectie van PS Aero in het Limburgse Baarlo. Hier had Piet Smedts in het
verleden een autobedrijf voor BMW’s aan de Napoleonsbaan Zuid 27C en plaatste op
een gegeven moment een vliegtuig als blikvanger voor zijn showroom. Het bleef
niet bij dat ene vliegtuig en er kwamen er steeds meer bij. In principe zijn
alle toestellen in de collectie te koop of te huur en de verzameling verandert
dan ook voortdurend. De afgelopen jaren werden diverse vliegtuigen geplaatst in
pretparken en musea in binnen- en buitenland en diverse bedrijven vinden het
leuk om een straaljager of helikopter als blikvanger bij hun bedrijf te
plaatsen.
Ook werden (en worden) toestellen verhuurd om te figureren bij evenementen, in
films, in videoclips en in documentaires. Zo leverde PS Aero enkele Starfighters
voor een documentaire over de F-104 in gebruik bij de Duitse luchtmacht: “Sie
wollten die Himmel erobern”. Andere machines figureerden onder meer in “Bridge
of Spies” en “Renegades”. De vliegtuigen werden daarvoor in toepasselijke
kleuren gespoten en keerden na gebruik terug in Baarlo in die kleuren.

Republic F-84F Thunderstreak P-263 werd in België verkocht. (Henk Wadman)

Het eerste productiemodel van de Sud Aviation SE 210 Caravelle III: F-BHRA in
originele Air France kleuren en compleet met interieur en cockpit inrichting.
(Henk Wadman)

Op Lelystad had men eerst wilde plannen met deze Fokker F27 Mark 500 Friendship
AP-BHZ, maar het toestel kwam uiteindelijk in Baarlo terecht. (Henk Wadman)

De Dassault Mercure was niet bepaald een succes; in Baarlo staat de neussectie
van de F-BTTJ in Air Inter kleuren. (Henk Wadman)
Wanneer men ergens een vliegtuig aanschaft, wordt dat met een eigen trailer van
PS Aero opgehaald en ter plaatse gedemonteerd. Na aankomst in Baarlo probeert
men het vliegtuig over het algemeen zo snel mogelijk weer in elkaar te zetten en
krijgt het een plaatsje in een van de loodsen of op het buitenterrein.
Daarbij deinst men niet terug voor de grootte van het toestel. Zo werd een
Duitse Transall (50+98) geplaatst in Freizeitpark Irrland bij Kevelaar en in
Baarlo zijn een Duitse Atlantic en Franse Caravelle de grootste machines op het
terrein. Een andere zwaar gewicht was de Ilyushin Il-18 die op Teuge staat en
ingericht is als hotelsuite.
Men beschikt over een enorm arsenaal aan onderdelen, bestaande uit onder meer
motoren, vleugels, staarten, cockpitkappen, schietstoelen, propellers,
instrumenten enz.

Lockheed T-33A 16520 van de Armée de l’Air. (Henk Wadman)

Op het grote binnenterrein is een rijtje Poolse MiG-21’s te vinden en deze
MiG-21MF 8909 is één ervan. (Henk Wadman)
Na ons eerste bezoek in 2017 werden enkele vliegtuigen afgevoerd naar onder meer
Oostenrijk en Duitsland en werd de collectie weer aangevuld met onder meer een
Alfa Jet, Duitse Mil Mi-24P helikopter en een PZL104 Wilga, waarvan de laatste
twee inmiddels al
weer verdwenen zijn.
Als er in onderstaande lijst “verkocht”
staat, kan dit ook “verhuurd”
betekenen. Van de verkochte Lynx helikopters ging er, voor zover we weten,
eentje naar Kazakhstan, een naar Gütersloh en eentje naar Weeze. Army Air Corps
Lynx XZ176 kwam al vóór ons eerste bezoek in 2017 terecht bij camping Land uit
Zee in Wieringerwerf, waar ook een door PS Aero geleverde LET 410 en een ATR72
te vinden zijn. Een nog onbekende ex-Duitse LET Z-37 Cmelàk werd in 2019
afgeleverd bij Paintball Venhorst en Mil Mi-8T D-HOXB, die als "ZS-RUB" in een
Duits museum stond bij Alten-Buseck werd naar Denemarken getransporteerd.
Informatie over diverse projecten waarbij PS Aero de afgelopen jaren betrokken
was, is te vinden op:
https://www.psaero.com/

Luftwaffe Dornier Alpha Jets: 40+23 werd verkocht in Oostenrijk; de 40+51 is een
vrij recente aanwinst waarin de elektrische systemen nog allemaal werken en tot
slot de 40+65. (Henk Wadman)


Gegevens:
Openingstijden: van 1 maart t/m 31 oktober; alleen voor groepen vanaf 10
personen (minder dan 10 personen op aanvraag)
Voor € 10,- (kinderen 4 t/m 12 jaar € 7,50) krijgt u een twee uur durende
rondleiding, vooraf gegaan door een filmvoorstelling over de activiteiten van PS
Aero, waarbij u iets te drinken krijgt en een plakje cake. Inlichtingen
uitsluitend via:
info@aerodome.nl
Fotografeermogelijkheden:
Een deel van de collectie is vrij redelijk te fotograferen, hoewel alles dicht
op elkaar staat. In de loodsen is het overigens vrij donker en is een flitser
soms onontbeerlijk.

BAC Lightning F.2A XN784 van de Royal Air Force, die een tijdje tentoongesteld
werd als “XN781”. (Henk Wadman)

BAC Jaguar GR.3A XX974 van de Royal Air Force. (Henk Wadman)
DE COLLECTIE september 2017 – mei 2019
( . . . . . .
. ) = het serial is niet zichtbaar aangebracht
“. . . . . . . . “ = het serial is niet origineel voor dit vliegtuig
Buitenterrein voor het hoofdgebouw: |
|
|
|
XZ357/FK |
BAC Jaguar GR.3A |
c/n S124 |
41 Squadron; RAF |
|
XG576/590-CU |
Westland Whirlwind HAR.3 |
c/n WA71 |
Royal Navy |
verkocht in België |
“D-8212” |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 8212 |
|
verkocht 2019 |
|
ex “DA+04”, 24+63, JD+104, KG+312; |
|
|
|
|
with tail from c/n 8226. |
|
|
|
(61+09) |
Breguet 1151 Atlantic (tailfin) |
c/n 18 |
MFG 3; Marineflieger |
|
|
ex UC+318 |
|
|
|

Royal Navy Westland Whirlwind HAR.3 XG576 werd verkocht in België. (Henk Wadman)

Letov KT-04 doelvliegtuig 09-06 van de Nationale Volksarmee. (Henk Wadman)

Scheibe Bergfalke II/55 D-1553 en Schleicher K7 Rhönadler D-6201. (Henk Wadman)

Hoofdgebouw: |
|
|
|
|
16520/HC |
Lockheed T-33A |
c/n 580-5852 |
Armée de l’Air |
|
|
ex 16520/314-WA, USAF 51-6520 |
|
|
|
26+72 |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 7418 |
MFG 2; Marineflieger |
verplaatst; voor hoofdgebouw |
“DA+225” |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 7029 |
JbG 31; Luftwaffe |
verkocht in Oostenrijk |
|
ex 21+60, DA+121, KE+329 |
|
|
|
(D-08) |
MBLE Epervier (UAV) |
c/n D5-008 |
Belgian Army; 80 Squadron UAV |
09-06 |
Letov KT-04 (target drone) |
c/n . . . . |
NVA; ZDK 33 |
|
“AT-34” |
Dassault Alpha Jet (FlightSim) |
c/n . . . . |
Belgian Air Force |
|
D-6201 |
Schleicher K 7 Rhönadler |
c/n 7216 |
|
|
SE-HSD |
Hughes 369HE (tailboom) |
c/n 109-0201E |
|
|
|
ex LN-OMP, OH-HOP, D-HMAX |
|
|
|

De
USAF McDonnell F-4C Phantom II 64-0745 behoort al heel lang tot de collectie van
PS Aero. (Henk Wadman)

Marineflieger Breguet 1151 Atlantic 61+11 in speciale kleuren; één van de
grotere toestellen op het terrein. (Henk Wadman)

Luftwaffe Sukhoi SU-22M-4 25+41 en de in Duitsland verkochte SU-22UM-3K 98+16.
(Henk Wadman)

Buitenterrein: |
|
|
|
|
64-0745 |
McDonnell F-4C Phantom II |
c/n 1028 |
USAF |
|
25+61 |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 9007 |
Luftwaffe |
wordt opgeknapt; ex Kessel |
|
ex YA+115, (JA+243), KH+107; |
|
|
|
|
no nose section; tail of Belgian AF |
|
|
|
|
FX58 with c/n 9101 |
|
|
|
61+11 |
Breguet 1151 Atlantic |
c/n 22 |
MFG 3; Marineflieger |
|
|
ex UC+320 |
|
|
|
94+50 |
PZL Swidnik Mil Mi-2S |
c/n 563401044 |
LTG 63; Luftwaffe |
|
|
ex NVA 301 HAG 35 |
|
|
|
(25+41) |
Sukhoi SU-22M-4 |
c/n 26716 |
no markings |
|
|
ex NVA 743MFG 28 |
|
|
|
96+49 |
Mil Mi-24P Hind |
c/n 17532370810 |
Luftwaffe |
verkocht in Denemarken |
98+16 |
Sukhoi SU-22UM-3K |
c/n 17532370810 |
Luftwaffe |
verkocht in Duitsland |
|
ex 25+53, NVA 137 |
|
|
|
“23” |
MiG-23UB |
c/n A1038504 |
JG 9; NVA |
|
|
ex 20+56, NVA 100 JG9 |
|
|
|
593 |
MiG-23MF |
c/n 0390213352 |
|
|
|
ex 30+09, NVA 593 |
|
|
|
(“XN781”) |
BAC Lightning F.2A |
c/n 95137 |
92 Squadron; RAF |
|
|
ex XN784. |
|
|
|
XX974/FE |
BAC Jaguar GR.3A |
c/n S96 |
41 Squadron; RAF |
|
“98+08” |
Panavia Tornado GR.1 |
c/n P.03 |
WTD 61; Luftwaffe |
|
|
ex “A 15”, XX947 |
|
|
|
XZ680/E |
Westland Lynx AH.7 |
c/n 250 |
AAC |
verkocht |
ZD277/U |
Westland Lynx AH.7 |
c/n 290 |
Royal Marines |
verkocht |
XZ182 |
Westland Lynx AH.7 |
c/n 058 |
1 Regiment; AAC |
|
XZ669/I |
Westland Lynx AH.7 |
c/n 230 |
7 Regiment; AAC |
verkocht |
ZD282 |
Westland Lynx AH.7 |
c/n 306 |
Royal Marines |
|
XX481/560-CU |
Scottish Aviation Jetstream T.2 |
c/n 251 |
750 Squadron; Royal Navy |
|
1809 |
MiG-21M |
c/n 961809 |
1 ELM; Polish AF |
|
1909 |
MiG-21R |
c/n 94R01909 |
32 PLrt; Polish AF |
|
2007 |
MiG-21M |
c/n 962007 |
10 ELT; Polish AF |
|
2008 |
MiG-21M |
c/n 962008 |
10 ELT/1 ELM; Polish AF |
|
8909 |
MiG-21MF |
c/n 968909 |
10 ELT; Polish AF |
|
P-263 |
Republic F-84F Thunderstreak |
c/n ? |
KLu |
verkocht in België |
|
ex DU-12, TA-7, P-263, FS-870(?) |
|
|
|
|
53-6780 ; with tail from P-243 |
|
|
|
F-BHRA |
Sud Aviation SE 210 Caravelle III |
c/n 1 |
Air France |
|
|
ex F-WHRA |
|
|
|
AP-BHZ |
Fokker F27 Mark 500 Friendship |
c/n 10686 |
ASSL |
|
|
ex D-ADUP, OE-IPN, N510AW, |
|
|
|
|
PH-EXF |
|
|
|
SP-ZXH |
PZL Swidnik Mil Mi-2 |
c/n 514539125 |
Polish Air Rescue |
in januari 2019 naar Reuver |
“W-60-S-70-J” |
PZL 104-35A Wilga |
c/n . . . . . |
|
in 2018 gearriveerd en verkocht |
|
(op dashboard stond “301”) |
|
|
in België in 2018 |

De
collectie omvat maar liefst drie MiG-23’s: MiG-23UB “23” is van de Nationale
Volksarmee en later Luftwaffe geweest; de Tsjechische MiG-23ML 2422 en de
onlangs opnieuw beschilderde MiG-23MG 593 die dezelfde carrière had als de “23”.
(Henk Wadman)



Luftwaffe PZL Swidnik Mil Mi-2S 94+50 en de onlangs naar een speeltuin in Reuver
verhuisde Mi-2 SP-ZXH, die vroeger in gebruik was bij de Polish Air Rescue.
(Henk Wadman)

Buitenterrein tussen de loodsen: |
|
|
|
(XZ641/A) |
Westland Lynx AH.7 |
c/n 172 |
AAC |
|
“26+44” |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n . . . . . |
Luftwaffe |
|
|
ex . . + . . |
|
|
|
|
(original 26+44 c/n. 7304 to Turkish AF |
|
|
|
|
as 8-304) |
|
|
|
98+06 |
Panavia Tornado IDE |
c/n P.07 |
WTD 61; Luftwaffe |
verkocht in Duitsland |
40+23 |
Dornier Alpha Jet |
c/n 0023 |
JbG 31; Luftwaffe |
verkocht in Oostenrijk |
40+65 |
Dornier Alpha Jet |
c/n 0065 |
Luftwaffe |
|
F-BTTJ |
Dassault Mercure 100 |
c/n 10 |
Air Inter |
|
|
front fuselage; ex “F-ARIT”, F-BTTJ |
|
|
|
PH-NLZ |
Fairchild-Swearingen SA226-TC Metro II |
c/n TC-277 |
NLR |
verkocht in Duitsland |
PH-TBT |
SOCATA TB-9 Tampico |
c/n 56 |
|
|
. . . . . |
Dassault Mirage (grey wings only) |
c/n . . . . . |
|
|

Panavia Tornado GR.1 98+06 staat klaar om afgevoerd te worden en een Brits
exemplaar kreeg nep Luftwaffe kleuren en het serial “98+08”. (Henk Wadman)

Loods 1: |
|
|
|
|
1654/JAG |
Sud Aviation SE 3130 Alouette II |
c/n 1654 |
Gendarmerie |
|
|
F-MJAG(6), F-MCSA(2), F-MJAV |
|
|
|
“21+73” |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 7146 |
JbG 31; Luftwaffe |
|
|
ex 22+65, DD+247, KE+446 |
|
|
|
|
(original 21+73 c/n. 7042 w/o 17.04.68) |
|
|
|
24+11 |
MiG-21US |
c/n 06685139 |
Luftwaffe |
|
|
ex NVA 248 FAG15 |
|
|
|
40+51 |
Dornier Alpha Jet |
c/n 0051 |
JbG 43; Luftwaffe |
nieuw in collectie in 2018 |
XS570/445 |
Westland Wasp HAS.1 |
c/n F9581 |
Royal Navy |
|
D-1553 |
Scheibe Bergfalke II/55 |
c/n 280 |
|
|

Sud Aviation SE 3130 Alouette II 1654/JAG werd gebruikt door de Franse
Gendarmerie. (Henk Wadman)

Mil Mi-24P Hind 96+49 in Luftwaffe kleuren, compleet met onklaar gemaakte
bewapening. (Henk Wadman)

Royal Navy Westland Wasp XS570 zou in principe zo weer kunnen vliegen. (Henk
Wadman)
Loods 2: |
|
|
|
|
2422 |
MiG-23ML |
c/n 0390322422 |
41 SLT; Czech AF |
|
XW425/MV/H |
BAC Jet Provost T.5A |
c/n EEP/JP/1047 |
1 FTS, 238 Squadron; RAF |
|
R-2107 |
Dassault Mirage IIIRS |
c/n 1037 |
Fl.Reg 2, Fl.St 10; Swiss AF |
|

Bijzonder is de Zwitserse Dassault Mirage IIIRS fotoverkenner R-2107. (Henk
Wadman)

Royal Air Force BAC Jet Provost T.5A XW425. (Henk Wadman)
Loods 3: |
|
|
|
|
BR-15 |
Dassault Mirage V BR |
c/n 315 |
3 Wing, 42 Smaldeel; Belgian AF |
. . . . .
|
British Aerospace Typhoon MAFT
|
c/n TR001/017 ?
|
(no markings)
|
naar Aviation Competence Centre, Maastricht-Aachen |
|
ex BAe Systems. |
|
|
|

Royal Navy Scottish Aviation Jetstream T.2 XX481. (Henk Wadman)
Na ons laatste bezoek in september 2018 aangekocht en verhandeld: |
|
|
|
|
|
|
|
|
(D-HOXB) |
Mil Mi-8T |
c/n. 06 23 |
|
naar Denemarken; werd “ZS-RUB” |
|
ex DDR-SPB, DM-SPB |
|
|
|
PH-ATP |
ATR72-212A |
558 |
TACV |
naar Wieringerwerf |
|
ex D4-CCC, M-LDME, B-22805, |
|
|
|
|
F-WQIU, F-WWLN |
|
|
|
“C9-AUY” |
DHC.8-402 |
4021 |
LAM Expresso |
naar Baarlo als C9-AUY |
|
ex 2-CAUY, C9-AUY, G-ECOW, LN-RDF, |
|
|
|
|
SE-LRF |
|
|
|
“5” |
Fiat (Dornier) G-91R/3 |
D528 |
Frecce Tricolori c/s |
verkocht in België |
|
ex 32+58, KD+518, MD+258 |
|
|
|
MT48 |
Potez-Air Fouga CM-170-1 Magister |
204 |
Rode Duivels c/s |
staat voor hoofdgebouw |
|
ex AA+293, KE+104 |
|
|
|

Destijds gestationeerd op Rotterdam The Hague Airport: SOCATA TB-9 Tampico
PH-TBT. (Henk Wadman)
PS AERO opslagterrein, Kessel, 30 september 2017 (niet
bezocht in 2018) |
|
|
|
|
|
|
|
(57-0348) |
McDonnell F-101B Voodoo |
c/n 526 |
USAF |
|
|
front fuselage |
|
|
|
(25+61) |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 9007 |
Luftwaffe |
wordt opgeknapt; naar Baarlo |
|
ex YA+115, (JA+243), KH+107; |
|
|
|
|
no nose section; tail of Belgian AF |
|
|
|
|
FX58 with c/n 9101 |
|
|
|
(23+01) |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 7184 |
Est 61; Luftwaffe |
|
|
ex DD+254, KE+484; no nose section |
|
|
|
(24+89) |
Lockheed F-104G Starfighter |
c/n 8239 |
Luftwaffe |
|
|
ex EB+235, KG+339; no nose section; |
|
|
|
|
tail of 26+30 with c/n 9182 |
|
|
|
40+95 |
Dornier Alpha Jet |
c/n 0095 |
Luftwaffe |
|

Army Air Corps Westland Lynx AH.7 XZ641 schitterde in een videoclip van
Frenna & Mula B en van het rijtje Lynxen op de foto zijn er nog maar twee over;
te zien zijn van links naar rechts: ZD282, XZ669, XZ182, ZD277 & XZ680.

|