Mi-8PS 27 Blue hoverde voor ons voor de ATC tower van Siauliai-Zokniai.
 
 

Op zondag  8 september 2013 ben ik samen met 1 Engelse en 4 anderen Nederlandse spotters en onze 4 Aviation reisleider Stefan Goossens vanaf
Amsterdam-Schiphol vertrokken voor een 7 daagse militaire trip naar de Baltische Staten Letland, Litouwen en Esltand. Ondanks dat de militaire luchtvaart in deze drie landen het hoofddoel van deze reis was bleef er tijdens het reizen van de ene naar de ander locatie tijd over om naast Wrecks & Relics ook nog enkele civiele vliegvelden te bezoeken. Op de diverse civiele vliegvelden heb hier alleen maar genoteerd wat ik zelf interessant vind zoals Fokkers, Airbus A380’s en Russisch gebouwde vliegmachines. De niet tussen ( ) staande c/n’s heb ik zelf gelezen. Veel informatie aanvullende informatie komt uit de European Military Out Of Service of  heb ik zoals bijvoorbeeld c/n’s en de ex registraties heb ik opgezocht in de Soviet Transport Database op www.scramble.nl.      

Op zowel de heen- als de terugweg zijn we met Lufthansa via een tussenstop op Frankfurt am Main Airport vanaf Amsterdam-Schiphol naar Rīga in Estland gevlogen. Op onze  vlucht van Frankfurt naar Rīga hadden we een wel heel bijzondere passagier aan boord. Deze passagier was de Dalai Lama. Hij werd bij aankomst op de luchthaven van  Rīga als een staatshoofd ontvangen door enkele Letse hoogwaardigheids bekleders.

Frankfurt am Main Airport 08-09-2013      
9V-SKK Airbus A380-841 Singapore Airlines    
D-AIMA Airbus A380-841 Lufthansa    
D-AIMI Airbus A380-841 Lufthansa    
D-AIMJ Airbus A380-841 Lufthansa    
D-AILK Airbus A319-114 Lufthansa flight from AMS  
D-AILP Airbus A319-114 Lufthansa flight to Riga  
G-XLEA Airbus A380-841 British Airways    
OE-LVO Fokker 100 Austrian     
PH-KZC Fokker 70 KLM    
       
B-12 Sikorsky S-58C instructional aircraft ex BLu, at fire station  

Na onze aankomst op Riga zijn we ons busje op wezen halen en toen hier zijn we direct begonnen met spotten.

Riga Airport 08-09-2013      
YL-BAC Fokker 50 Air Baltic    
YL-BAW Fokker 50 Air Baltic    
YL-RAI Antonov An26B RAF Avia (c/n 10103), ex CCCP-26015, ex UR-26015, ex
    UR-DWD, ex ER-AFF (2),   
RA-65717 Tupolev Tu-134A-3 Aeroflot (c/n 63657), ex Soviet Gvmt. CCCP-65717
(CCCP-)65874 Tupolev Tu-134A-3 Aeroflot (c/n 29315), ex Aeroflot  

Naast de luchthaven van Rīga is de bijzondere collectie van het Aviiacijas Technikes Mezesj gehuisvest.
 

Rīga-Aviiacijas Technikes Mezesj 08-09-2013    
22 yellow Antonov An-2 pres.  (c/n 110547307), ex DOSAAF
(01) Red Antonov An-14 pres. ex Soviet AF  
72 red Let L-13 pres. (c/n 171511), ex DOSAAF  
22 blue Aero L-29 pres. ex Soviet AF  
26 red Aero L-29 pres. ex Soviet AF  
92 red Aero L-29 pres. ex Soviet AF  
38 blue Aero L-29 pres. ex Soviet AF  
17 yellow       Mil Mi-1MU  pres. ex Soviet AF  
21 red          Mil Mi-2 pres.  ex Soviet AF  
22 red          Mil Mi-2 pres. ex Soviet AF  
09 red          Mil Mi-6A pres. ex Soviet AF  
17 red Mil Mi-8T pres.  ex Soviet AF  
20 red Mil Mi-24A pres. ex Soviet AF  
58 yellow MiG-15UTI pres. ex Soviet AF  
14 red MiG-15UTI pres. ex Soviet AF  
94 yellow MiG-21UM pres. ex Soviet AF  
06 red MiG-21US pres. ex Soviet AF  
76 yellow MiG-21SMT pres. ex Soviet AF  
40 yellow MiG-21SMT pres. ex Soviet AF  
10 yellow MiG-21SMT pres. ex Soviet AF  
74 white outline MiG-23M pres. ex Soviet AF  
6 red MiG-23MF pres. ex Soviet AF  
34 red MiG-25U pres. ex Soviet AF  
60 white outline     MiG-27M pres. ex Soviet AF  
52 blue         MiG-29UB pres. ex Soviet AF  
43 red Sukhoi Su-7 pres. ex Soviet AF  
27 white Sukhoi Su-7 pres. ex Soviet AF  
?? Tupolev Tu-3A std. ex Soviet AF  
22 red Yakovlev 28R pres. ex Soviet AF  
CCCP-46400 Antonov An-24B pres. (c/n 77303902), ex YL-LCD
CCCP-24057 Kamov Ka-26 pres. (c/n 6900401), ex Aeroflot  
CCCP-31449 Mil Mi-4 pres. (c/n ?), ex Aeroflot  
CCCP-38342 Yakovlev 18T pres. (c/n 4200803), ex Aeroflot  
D-EMEH Cessna 150A pres.    
OK-ZKC Zlin Z-37 pres.    

 

MiG-25U 34 Red is een van de vele MiG’s die te vinden is in het Rīga-Aviiacijas Technikes Mezesj.
 
 

Storage at back:    
CCCP-02660 Antonov An-2R std. (c/n 1G123-26), ex Aeroflot, fuselage only
CCCP-32418 Antonov An-2 std. (c/n 1G101-36), ex Aeroflot, fuselage only
CCCP- Antonov An-24 std. ex Aeroflot, cockpit only, ex Aeroflot
47 red          Let L-13 Blanik std,  (c/n (??)3613), ex DOSAAF
?? Mil Mi-8 std. ex Soviet AF, cockpit only
?? Mil Mi-24 std. ex Soviet AF, cockpit only
?? Mil Mi-24 std. c/n 2201108, ex Soviet AF, tail only 
?? Sukhoi Su-17M4 std. ex Soviet AF, cockpit only
?? Sukhoi Su-24 std. ex Soviet AF, cockpit only 
?? Sukhoi Su-24 std. ex Soviet AF, cockpit only
?? Sukhoi Su-27 std. ex Soviet AF, cockpit only
53 red          Tupolev Tu-22MU std.  ex Soviet AF,
CCCP-42328 Tupolev Tu-104A std. ex Aeroflot, cockpit only
CCCP-????? Tupolev Tu-124 std. ex Aeroflot, cockpit only
CCCP-????? Tupolev Tu-134A std. ex Aeroflot, cockpit only

Na ons bezoek aan dit echte Oostblok museum met een mooie collectie aan Russiche militaire en civiele hardware zijn we via diverse wreck & relics / vloogtuigen locaties op de route op weg gegaan naar Siauliai in Litouwen voor onze eerste overnachting. Het volgende werd door ons onderweg gezien.
 
 

Deze IL-28, 38 Blue, is preserved in het dorpje Skulte nabij Riga IAP in Estland.
 

Skulte 08-09-2013      
38 bleu Ilyushin IL-28 pres. ex Soviet AF  
       
Turkums-Jurmala 08-09-2013    
YL-CAO Antonov An-2 pres. c/n 1G98-48, ex DOSAAF 02 yellow
3X-GGU Ilyushin IL-18V pres. c/n 1842004801,  ex Soviet AF CCCP-75894,
      ex RA-75894, ex EX-059  
(LY-CCA) Yakovlev 40 pres. (c/n 9530344?)  
         
Based:        
EK-74957 Antonov An-74-200 K.S. Avia c/n 36547098957, ex RA-74030, ex YL-SKA,
    ex EW-286TL  

In de K.S. Avia / Baltic Bees Jet Team  area bevond zich een tot nu toe mij onbekende ex Bulgaarse Luchtmacht MiG-23BN. Hier zouden zich ook de opgeslagen vliegtuigen en helikopters van de toekomstige Air Zoo Museum bevinden. Helaas zijn deze op de 3 reeds genoemde en preserved staande vliegtuigen niet van buitenaf te zien.

Jelgave 08-09-2013      
20 red Let L-13 std. ex DOSAAF  
(YL-DBJ) Let L-13 priv. c/n 17435, ex DOSAAF  
YL-DBH Let L-13 priv. (c/n 173474), ex DOSAAF  
YL-NIC Let L-13SW priv. c/n 890310, ex DOSAAF, ex OK-9103
YL-DAJ Let L-13 priv. c/n 172223, ex DOSAAF  

Naast diverse wreck & relics locaties en civiele vliegvelden hebben wij ook een bezoek gebracht aan de “Kryžiu kalnas / Heuvel van Kruisen”. We waren hier net voor de zonsondergang wat dit pelgrimsoord nog mysterieuzer maakt dan het al is. Je moet het echt zelf gezien hebben omdat mijn inziens woorden en foto’s geen recht doen aan het gevoel dat je krijgt als je daar bent. Na enig tijd zoeken in Siauliai werd het juiste van de 2 hotels “Turne” gevonden. Na een verfrissing werd het tijd om Siauliai te gaan ontdekken. Tijdens een heerlijke maaltijd en het nodige lokale bier op het terras van Kapitanos Morganas werd de heenreis en de eerste dag geevalueerd. Ook werd er volop gespeculeerd op wat de dag van morgen ons zou gaan brengen.  

Op maandagmorgen 9 september werden we om 9 uur verwacht op Siauliai-Zokni voor ons eerste bezoek deze week. Doordat we ons aan de verkeerde poort melden werd eerst de broer van onze begeleider opgetrommeld. Nadat we bij de juiste poort en begeleider aan waren gekomen werd onder een stralend zonnetje overlegd wat we deze dag precies zouden gaan doen. Omdat deze dag   de Karines Oro Pajegos / Lithuania Air Force pas later op de dag zouden beginnen met vliegen brachten we eerst een bezoek aan het detachement F-16’s van de Belgische Luchtmacht. Zij hadden net een week daarvoor de NATO Air Policing taak over hadden genomen van de Armee de l’ Air met hun Mirage F-1’s. Foto’s maken van de F-16’s van onze zuiderburen mocht helaas niet omdat de nodige toestemming uit Brussel ontbrak. Helaas vertrok tijdens dit bezoek onverwacht een Franse C-130. Na dit zeer gezellige maar  helaas foto loze bezoek aan onze zuiderburen werd het tijd voor ons om de Litouwse Luchtmacht dan maar digitaal te gaan vereeuwigen. De gastvrijheid van onze begeleiders en alle andere mensen van de Litouwse Luchtmacht  waren  hierbij ongekend. De door onze begeleiders geboden fotomogelijkheden waren in een woord fantastisch! Hulde!
 
Siauliai-Zokniai 09-09-2013      
03 Aero L-39 pres. (c/n 031820), at gate  
01 red Sukhoi Su-7B std. ex Soviet AF, on belly in grass
         
Flightline:        
04 Antonov An-26B std. c/n 10101, ex LY-AAJ  
16 Aero L-39C std. (c/n 395403), ex 06   
33 Yakovlev 18T Transporto Esk c/n 5201907, ex 03  

 

De enige binnen NATO vliegende Yakovlev Yak-18T, serial 33 Blue, hier te zien op de flightline van Siauliai-Zokniai.
 

Hangar:        
24 Mil Mi-8T std. c/n 99254357, ex 02, orange/green/white c/s



Na een vlucht taxiet de An-2R 10 Blue terug naar de flightline.

 

An-2 flightline:      
10 Antonov An-2R Transporto Esk c/n 1G226-60, ex CCCP-33401, ex LY-ADT, ex 05
30 Antonov An-2TP std. (c/n 16547311), ex  Soviet AF 30 yellow, ex 30 red
         
An-2 storage area:      
58 Antonov An-2 std. (c/n 1G206-53), ex 22 blue  
11 yellow Antonov An-2R std. (c/n 1G206-50), ex 11 blue  
36 Antonov An-2T std. (c/n 1G194-18), ex DOSAAF 26, ex 26 black  
15 yellow Antonov An-2R std. (c/n 1G195-17)  
         
Helicopter ramp:      
21 Mil Mi-8MTV-1 Sraigtasparniu c/n 99611, ex 01, grey  
27 Mil Mi-8PS Sraigtasparniu c/n 99050117, ex 11, VIP c/s
25 Mil Mi-8T std. c/n 99150813, ex 10, grey  
23 Mil Mi-8T std. c/n 99050203, ex CCCP-25594, green/brown c/s
(22) Mil Mi-8T std. c/n 99254335, marked as 23, green/brown c/s
(20) Mil Mi-8T std. c/n 99150245, ex CCCP-25596, green/brown c/s 
(CCCP-?????) Mil Mi-8 std. (c/n 9925717), old Aeroflot c/s
3 Antonov An-26B std. (c/n 11503), ex LY-AAL  



Low pass van Mi-8PS 27 Blue langs de ATC tower van Siauliai-Zokniai.
 
 

Ramp Transporto Esk:      
05 Antonov An-26B std. (c/n 97311203), ex LY-AAK  
08 Alenia C-27J Transporto Esk ex CSX62255. “Vytautas”   
         
Hangar Transporto Esk:      
01 Let L-410UVP-T Transporto Esk  (c/n 820738), ex NVA 323, ex Lw 53+04
06 Alenia C-27J Transporto Esk ex CSX62216, “Gediminas” 
         
Maintenance hangar:      
02 Let L-410UVP-T std. (c/n 820739), ex NVA 324, ex Lw 53+05
07 Alenia C-27J Transporto Esk ex CSX62252, “Algirdas”  

Alle codes/serials zijn blauw indien anders vermeld.

Baltic Air Policing detachement:    
FA-104 F-16AM no mks    
FA-119 F-16AM no mks    
FA-121 F-16AM no mks    
FA-128 F-16AM no mks    
         
Visit:        
5???/61-P? Lockheed C-130H-30 ET02.061    
UR-CJN Antonov An-12B CAVOK (c/n 01348006), ex CCCP-/RA-11116, ex LZ-BRV, 
      ex UR-CGR, ex EK-12006   

Eerst werd begonnen met enkele wrecks & relics. Na overleg tussen onze reisleider, onze begeleider en de OPS-officier werden special voor ons de Yak-18T en een L-39C buiten op de flightline geparkeerd zodat we hier onder goede omstandigheden foto’s van konden maken. In de middag zou de enige (V.I.P.) Mi-8PS testvliegen. Deze mochten we na wat hover training zelfs vanaf de verkeerstoren vastleggen. Onderstussen was de enige op dit moment vliegwaardige An-2 ook gaan vliegen. Deze werd tijdens de landing en het taxieen net als de even later richting Afghanistan vertrekkende C-27J vanaf de verkeerstoren omgezet in vele MB’s aan foto’s.



C-27J 06 Blue op de flightline van Siauliai-Zokniai vlak voor vertrek naar Afghanistan.
 

Vandaag hadden we een bezoek waar je eigenlijk alleen maar van durft te dromen. Al onze wensen waren bespreekbaar en bijna alles was mogelijk. Na een zeer geslaagde dag namen we tijdelijk afscheid van onze begeleider. Zoals je zult begrijpen was het na een dag als deze nog lang onrustig op het terras van Kapitanos  Morganas in het centrum van Siauliai. De volgende morgen zijn we nogmaals naar Siauliai-Zokni gegaan voor een nieuw bezoek. Onze begeleider vertelde na aankomst dat de deze morgen geplande vlucht van de Let 410 vanwege een technische tegenvaller niet door kon gaan. Toen zijn we via diverse wrecks & relics locaties op weg gegaan naar één van de twee SAR detachementen van de Litouwse Luchtmacht. Nemirseta. Het volgende werd onderweg hier naar  toe gezien.
 

Telsai-Degaiciai 10-09-2013      
LY-AJM PZL-104 priv. (c/n 85249), ex DOSAAF  
LY-AJN PZL-104 priv. (c/n 128458), ex DOSAAF  
LY-AJO PZL-104 priv. c/n 16810622, ex DOSAAF  
LY-AJP PZL-104 priv. (c/n 139492), ex DOSAAF  
         
56 Red Let L-13 std. ex DOSAAF  
LY-GGY Let L-13 std. c/n 027315, ex DOSAAF  
LY-GHE SZD 48-1 std. ex DOSAAF  
LY-GHF SZD 48-1 std. ex DOSAAF  
LY-GHI Lak-12 std. ex DOSAAF  
         
Kartena 10-09-2013      
LY-AJW PZL-104 priv. (c/n 96298), ex DOSAAF  
LY-AJX PZL-104 priv. c/n 96309, ex DOSAAF  
LY-AJZ PZL-104 priv. (c/n 17820669), ex DOSAAF
LY-APS Yakovlev 18T priv. (c/n 4200703), ex DOSAAF  
(LY-GHZ) Let L-13 std. c/n (17)1003, ex DOSAAF  
LY-GIA Let L-13 std. (c/n 172209), ex DOSAAF  
LY-GID Let L-13 std. c/n 172517, ex DOSAAF  
LY-GIF Let L-13 std. (c/n 172923), ex DOSAAF  
LY-GIG Let L-13 std. (c/n 173468), ex DOSAAF  
LY-GIH Let L-13 std. c/n 026709, ex DOSAAF  
LY-GII Let L-13 std. c/n 026911, ex DOSAAF  
LY-GIJ Let L-13 std. c/n 006913, ex DOSAAF  
LY-GIK Let L-13 std. c/n 026914, ex DOSAAF  
LY-GIL Let L-13 std. c/n 111818, ex DOSAAF  
LY-GPS Let L-13 std. (c/n 170811), ex DOSAAF  
LY-XCK Let L-13 std. c/n 172625, ex DOSAAF  

640

Lak-12 std. (c/n 640), ex DOSAAF  

Na vriendelijk vragen waren we op al deze vliegvelden welkom om de buitenstaande vliegtuigen te fotograferen en de aanwezige hangaars te inspecteren. Dit leverde voor de eerste keer deze trip een leuke hoeveelheid oud DOSAAF (ДОСААФ) materiaal op.  De afkorting  DOSAAF (ДОСААФ) betekend;  Dobrovolhnoe (vrijwilligers) Obxestvo (vereniging) Sodeistvia (ter ondersteuning) Armii (landmacht) Aviacii (Luchtmacht) i Flotu (marine). Deze door de Russische staat gefinancierde leerschool op fysiek en geestelijk gebied was voor  iedereen vanaf 14 jaar. De diverse opleidingen die men genoot bij DOSAAF diende vaak  als opstap voor een carriere binnen een onderdeel van de Russische Krijgsmacht. De DOSAAF beschikte hierdoor dan ook over een behoorlijke vloot met diverse types zweefvliegtuigen zoals de in Tsjechie gebouwde Let L-13 Blanik en de in Litouwen zelf gebouwde LAK L-12.

Ook had de DOSAAF vele een motorige vliegtuigen zoals diverse type Yak’s, de PZL104 Wilga en de Antonov 2. Op sommige vliegveldjes in de Baltische Staten vind je nog oude DOSAAF zweefvliegtuigen die zijn voorzien van het orginele serial, titels en  (Rode Ster) roundel. Hierna werd het tijd voor An-2’s.

Klaipeda 10-09-2013      
- Antonov An-2   c/n not found , fuselage in primer
LY-AEJ Antonov An-2   c/n 1G168-44, ex CCCP-82868
LY-AES Antonov An-2   c/n 1G191-16, ex CCCP-84638
LY-AEX Antonov An-2   c/n 1G227-03, ex CCCP-33404
LY-AFU Antonov An-2R   c/n 1G178-15, ex CCCP-62623, ex LY-ACU

Na een kort bezoek aan het laatste op de route liggende vliegveld Klaipeda kwamen wij op de afgesproken tijd aan bij de poortvan het Litouwse SAR detachement te Nemirseta. Hier aangekomen bleek dat men had gewacht met vliegen van de Mi8T tot wij aanwezig waren. Na een hover oefening boven het platform met een mooie bomenrij als achtergrond  werden we verplaatst naar een mooie locatie in de duinen met de Batlic Sea als achtergrond.
 

Nemirseta 10-09-2013      
26 Blue Mil Mi-8T Sraigtasparniu c/n 99050154, ex 09  




Twee foto's van Mil Mi-8T 26 Blue. De foto hierboven is gemaakt tijdens een oefening op het strand van de Baltic Sea. De foto hieronder is gemaakt tijdens het hoveren boven het platform van Nemirseta.


 
 
Na deze erg leuke foto mogelijkheid hebben we de crew en onze begeleider bedankt voor de aan ons geboden foto mogelijkheden en hun gastvrijheid.
Na ons bezoek kwamen we na een lange rit aan op het vliegveld van Pociunai  nabij Kaunas. Dit vliegveld is mijns inziens voor belangstellenden in de kleine civile luchtvaart de place to be in Litouwen zoals je uit het onderstaande lijstje zelf op kunt maken. Naast deze lijst waren er ook nog vele ULM’s en andere sport- en zweefvliegtuigen te zien.
 

Pociunai 10-09-2013      
LY-AHA Antonov An-2R priv. c/n 1G20652, ex 09 blue Lithuanian AF
LY-ADM Antonov An-2R std. c/n 1G21108  
LY-AQA Antonov An-2R std. c/n 1G20109, ex 03 blue Lithuanian AF
LY-ADJ Antonov An-2R std. c/n 1G20647  
LY-ADR Antonov An-2R std. c/n 1G22039  
LY-ACV Antonov An-2R std. c/n 1G18524  
LY-ACW Antonov An-2R std. c/n 1G18526  
LY-ADG Antonov An-2R std. c/n 1G20102  
         
Hangar:        
21 yellow Antonov An-2 std. c/n 1G160-39, ex V-VSRF, to LY-AHO
11 white Antonov An-2 std. (c/n 1G194-45), ex V-VSRF, to LY-AHP
77 yellow Antonov An-2 std. c/n 1G194-46, ex V-VSRF, to LY-AHQ
       
CCCP-621 Lak-12 priv. (c/n 621), ex DOSAAF  
LY-GCV Lak-12 priv. (c/n 663), ex (663) DOSAAF 
LY-GCW Lak-12 priv. (c/n 664), ex (664) DOSAAF
LY-GCX Lak-12 priv. (c/n 685), ex (685) DOSAAF
LY-GCY Lak-12 priv. (c/n 6100), ex (6100) DOSAAF
LY-GCZ Lak-12 priv. (c/n 6116), ex (6116) DOSAAF
LY-GDA Lak-12 priv. (c/n 6137), ex (6137) DOSAAF
LY-GDB Lak-12 priv. (c/n 6131), ex (6131) DOSAAF
LY-GDD Lak-12 priv. (c/n 6125), ex (6125) DOSAAF
LY-GDE Lak-12 priv. (c/n 6148), ex (6148) DOSAAF
LY-GDH Lak-12 priv. (c/n 6153), ex (6153) DOSAAF
LY-GMG Lak-12 priv. ex DOSAAF  
LY-GSA Lak-12 priv. ex DOSAAF  
       
LY-GFA Lak-17 priv. (c/n 101PV), ex DOSAAF  
       
LY-GBG Let L-13 priv. c/n 027310, ex DOSAAF  
LY-GBP Let L-13 priv. (c/n 175423), ex (2-38) DOSAAF
LY-GBQ Let L-13 priv. (c/n 026213), ex (2-6) DOSAAF
LY-GBR Let L-13 priv. (c/n 026625), ex DOSAAF  
LY-GBS Let L-13 priv. (c/n 026624), ex (2-2) DOSAAF
LY-GBU Let L-13 priv. (c/n 026212), ex DOSAAF  
LY-CBW Let L-13 priv. c/n 028821, ex DOSAAF  
LY-GCA Let L-13 priv. (c/n 027146), ex DOSAAF  
LY-GCB Let L-13 priv. (c/n 027308), ex DOSAAF  
LY-GCC Let L-13 priv. c/n 027147, ex DOSAAF   
LY-GCD Let L-13 priv. (c/n 027306), ex (2-19) DOSAAF
LY-GCF Let L-13 priv. (c/n 173806), ex DOSAAF  
LY-GHJ  Let L-13 priv. (c/n 173523), ex DOSAAF  
LY-GJN Let L-13 priv. (c/n 027303), ex DOSAAF  
LY-GME Let L-13 priv. c/n 027305, ex DOSAAF  
LY-GNV Let L-13 priv. c/n 174634, ex DOSAAF  
LY-GNY Let L-13 priv. (c/n 174634), ex (2-88) DOSAAF
LY-GOO Let L-13 priv. c/n 174524, ex (2-87) DOSAAF
         
LY-AHL PZL-104 priv. (c/n 128461/415), ex DOSAAF
LY-AHN PZL-104 priv. (c/n 18840789), ex DOSAAF
LY-AKJ PZL-104 priv. (c/n 128417), ex DOSAAF  
LY-AHK PZL-104 priv. (c/n 96305), ex 26 rouge DOSAAF
LY-AHJ PZL-104 priv. (c/n 18830737/703), 4 blk ex DOSAAF
LY-GCG SZD-48-1 priv. (c/n B-1212), ex DOSAAF  
LY-GCH SZD-48-1 priv. (c/n B-1227), ex DOSAAF  
LY-GCJ SZD-48-3 priv. (c/n B-1506), ex DOSAAF  
LY-GCM SZD-48-3 priv. (c/n B-1643), ex DOSAAF  
LY-GCN SZD-48-3 priv. (c/n B-12384), ex DOSAAF  
LY-GCO SZD-48-3 priv. (c/n B-1765), ex DOSAAF  
LY-GCP SZD-48-3 priv. (c/n B-1697), ex DOSAAF  
LY-GCR SZD-48-2-B priv. (c/n B-1315), ex DOSAAF  
LY-GDK SZD-50-3 priv. (c/n B-1077), ex DOSAAF  
       
LY-XMV Zlin Z-326T priv. (c/n 823-14), ex DOSAAF  
LY-XVD Zlin Z-326A priv. (c/n 585-05, ex DOSAAF  

 

De An-2 flightline van de paraclub op Pociunai.
 

Helaas hadden we vanwege onze late komst geen toegang meer mogelijk tot andere hangars en onderhoudsbedrijven op dit grote vliegveld. Na ons bezoek aan Pociunai werd het tijd om verder te gaan naar Kaunas. Na het inchecken in het Park-Inn Hotel hebben we in deze mooie stad in een heel leuk en mooi traditioneel Litouws restaurant een waar Litouws “Farmers Feast” gevierd. Dit ter afsluiting van al weer een mooie dag. De volgende ochtend (11 september) zijn we via een kort bezoekje aan de Internationale luchthaven van Kaunas op weg gegaan Kaunas-Gamykai.
 

Kaunas IAP 11-09-2013      
LY-AVT Let L410UVP-E Transaviabaltika (c/n 882033), ex Soviet AF 2033
LY-AVZ Let L410UVP-E Transaviabaltika (c/n 892336), ex CCCP-/RA-67610

Aan de poort van het SAR detachement te Kaunas-Gamykai stond onze begeleider ons al weer op te wachten. Na de enige nog ontbrekende Litouwse Luchtmacht Mi-8 hier te hebben gefotografeerd hebben we afscheid genomen van onze vaste Litouwse begeleider.

Wij hebben hem allen heel hartelijk bedankt voor zijn  begeleiding en de geboden gastvrijheid. Hij en zijn collega’s van de Litouwse luchtmacht hebben ons een paar hele mooie dagen bezorgd met  fantastische foto mogelijkheden.
 

Kaunas-Gamykai 11-09-2013      
28 Blue Mil Mi-8T Sraigtasparniu c/n 99050178, ex 14  

Na ons bezoek aan de Litouwse Luchtmacht hebben we nog geprobeerd om het hier gevestigde Helisota te bezoeken.
Helisota is een groot onderhoudsbedrijf voor Mil helikopters waar je nooit weet wat je te zien krijgt. Een bezoek hier bleek helaas niet mogelijk. Niet ver van Kaunas-Gamykai ligt nog een andere vliegveld. Kaunas-Aleksotas. Hier is het Lietuvos Aviacijos Muziejus gevestigd.

Kaunas - Lietuvos Aviacijos Muziejus 11-09-2013    
813 A-13 pres. (c/n 5215), ex DOSAAF  
? ANBO-1 pres. ex DOSAAF  
? BRO-12 pres. ex DOSAAF  
(LY-GHO) Let L-13 pres. c/n 172950, ex DOSAAF, cockpit only 
06 yellow Mil Mi-2T pres. (c/n 510543117)  
01 Lak-5 pres. ex Lithuanian AF  
07 Lak-11 pres. ex Lithuanian AF  
01 Lak-12E pres. ex Lithuanian AF  
? RB 17 pres. ex DOSAAF  
612 PZL TS-11bis-B pres. ex PWL  
? Valunas VA1 pres. ex DOSAAF  
11 yellow Yakovlev 18A pres. (c/n 1162214), ex DOSAAF  
02 yellow Yakovlev 50 pres. c/n 770901, ex DOSAAF  
03 yellow Yakovlev 50 pres. c/n 740109, ex DOSAAF, fuselage only
LF-NN Grunau Baby pres. ex Lw?  
LY-HBQ Kamov Ka26 pres. (c/n 7202603), ex CCCP-19403, ex LY-HAG,
      ex Policija H-3 and 03 black, ex Borderguard
Outside:         
06 yellow Antonov An-26 pres. c/n 87304405, ex CCCP-46444, ex LY-AAI
08 red Aero L-29 pres. c/n 591382, ex Soviet AF  
01 blue Aero L-39 pres. (c/n 931531)  
04 yellow Mil Mi-2 pres.  c/n 562646112, ex Policija  
05 yellow Mil Mi-2 pres. c/n 544036035  
12 blue Mil Mi-8T pres. c/n 9950818  
(95 yellow) MiG-21PF pres. (c/n 7621206), ex Soviet AF
CCCP-70224 Antonov An-2 pres. c/n 1G138-42, ex DOSAAF, ex LY-AGF
02 Kamov Ka26 std. (c/n 7303706), ex Policija H-2 and 02 white 
34 grey Antonov An-14 std. c/n 903112, Soviet AF  



Deze ex Soviet AF L-29 08 Red is preserved in het museum van Kaunas.
 


Na ons bezoek aan dit museum met een grote collectie van voor mij tot dan toe nog enkele onbekende types zweef- en vliegtuigen van DOSAAF (ДОСААФ) zijn we naar de andere kant van dit vliegveld gezien vanaf  het museum gegaan. Hier vind  je de hangars van  de locale vliegclub van Kaunas-Aleksotas. Ook hier kregen we toestemming om de inhoud van diverse hangars te mogen bekijken en onderzoeken. In hun hangars bevonden  zich naast diverse helikopters, ULM’s, sport- en zweefvliegtuigen onder andere een 5-tal Yakjes.
 

Kaunas-Aleksotas 11-09-2013    
LY-AHR Yakovlev 50 priv. c/n 801809, ex DOSAAF  
LY-AHW Yakovlev 52 priv. c/n 844405, ex DOSAAF 65 rouge
LY-AHZ Yakovlev 52 priv. c/n 877608, ex DOSAAF 50 jaune
LY-AMA Yakovlev 52 priv. c/n 877111, ex DOSAAF 137 yellow 
LY-BRZ Yakovlev 52 priv. c/n 844011  

Hierna zijn we op weg gegaan naar het vliegveld van Paluknys voor ons bezoek aan de daar gevestigde vliegende afdeling van de Valstybes Sienos Apsaugos Tarnyba (Litouwese Grensbewaking). Ook hier werden we heel hartelijk ontvangen en was onze gastheren niets teveel. Dit bleek wel uit het feit dat ze van ieder type in hun inventaris special voor ons een exemplaar naar buiten sleepten.

Paluknys – Borderguard compound 11-09-2013    
H1 Kamov Ka-26 pres. (c/n 7605804), ex Policija 01 black 
LY-AVR Cessna 72RG Borderguard c/n 0130, ex D-ELCO  
LY-HCB Eurocopter EC120B Borderguard c/n 1345  
LY-HCE Eurocopter EC 135 T2+ Borderguard c/n 0518  
LY-HCF Eurocopter BK 117 C-2 Borderguard c/n 9104  
Hangar:        
LY-HCC Eurocopter EC 120 B Borderguard c/n 1367  
LY-HCD Eurocopter EC 135 T2+ Borderguard c/n 0513  



Het enige vliegtuig dat in gebruik is bij de Litouwese Grensbewaking is deze Cessna 172RG LY-AVR.


Deze foto van de flightline toont alle helikopter types die in gebruik zijn bij de Litouwese Grensbewaking.


Na dit zeer gastvrije en cooperatieve bezoek zijn we naar het “civiele” gedeelte van dit vliegveld gereden. Hier mochten we na netjes vragen diverse hangars binnen en de op de flightline staande vliegtuigen fotograferen.

Paluknys 11-09-2013      
02 black A-15 pres. ex DOSAAF, at gate, wings marked 26
       
LY-AGB PZL-104 priv. (c/n 15810581), ex DOSAAF
(LY-ALW) Yakovlev 18T priv. under cover, grey/blue c/s   
LY-BAU PZL-101 priv.    
       
Hangar:        
(LY-XKI) Yakovlev 12A std. c/n 39109, ex Polish AF  
         
Hangar:        
LY-GAC Aero L-13 std, (c/n (17)4230), ex DOSAAF  
LY-GAE Aero L-13 std, (c/n 027148), ex DOSAAF  
LY-GAG Aero L-13 std, (c/n (17)4508), ex DOSAAF  
LY-GAK Aero L-13 std, (c/n 174513), ex DOSAAF  
LY-GAN Aero L-13 std, (c/n 026446), ex DOSAAF  
LY-GAU Aero L-13 std, (c/n 027151), ex DOSAAF  
LY-GJF Aero L-13 std, ex DOSAAF  
       
LY-GAX Lak-12 priv. (c/n 669), ex DOSAAF  
LY-GBA Lak-12 priv. (c/n 6189), ex DOSAAF  
LY-GBB Lak-12 priv. (c/n 6147), ex DOSAAF  
       
LY-AGA PZL-104 priv. (c/n 15810581), ex DOSAAF
LY-AGE PZL-104 priv. (c/n 18840793), ex DOSAAF
         
LY-GHG SZD-48-1 priv. ex DOSAAF  
LY-GBH SZD-48-3 priv. (c/n B-1422), ex DOSAAF  
LY-GBK SZD-48-3 priv. ex DOSAAF   
LY-GBM SZD-50-3 priv. (c/n B-1078), ex DOSAAF  

Hierna zijn we via de volgende wrecks & relics locaties en civiele vliegvelden op weg gegaan naar Esttland. Onderweg hebben we het volgende gezien:

Vilnius – Antanas Gustaitis Aviation Institute 11-09-2013    
02 blue Aero L-39C instr. aircraft (c/n 061614), ex Lithuanian AF
08 yellow Mil Mi-2 instr. aircraft (c/n 543604064), ex Lithuanian AF
         
Vilnius IAP 11-09-2013      
ES-YLI/4 Aero L-39C Breitling (c/n 433142), ex Ukranian AF ??



Stored An 2’s op
Panevezys-Stetiskes.
 

Panevezys-Stetiskes 11-09-2013    
08 black A-11 pres. ex DOSAAF  
       
01 blue Antonov An-2P std. c/n 1G141-38, ex Lithuanian AF
16 yellow Antonov An-2P std. c/n 1G201-03, ex CCCP-70832, ex Lithuanian AF
CCCP-56472 Antonov An-2R std. c/n 1G182-29, ex Aeroflot  
       
Hangar:        
09 red Let L-13 std. (c/n ), ex DOSAAF  
LY-GKM Let L-13 std. c/n 026714, ex DOSAAF  
(LY-XKU) Let L-13M std. c/n 174203, ex DOSAAF   
LY-GKI Let L-13 std. (c/n 026448), ex DOSAAF  
LY-GKO Let L-13 std. c/n 172511, ex DOSAAF  
(LY-GKH) Let L-13 std. c/n 172424, ex DOSAAF  
(LY-???) Let L-13 std. c/n 172412, ex DOSAAF  
LY-GKY Let L-13 std. (c/n 027310), ex DOSAAF  
LY-GKW Let L-13 std. c/n 027136, ex DOSAAF  
LY-GKJ Let L-13 std. (c/n 174317), ex DOSAAF  
(LY-GKK) Let L-13 std. c/n 174318, ex DOSAAF  
LY-GKQ Let L-13 std. (c/n 172511), ex DOSAAF  
LY-GKP Let L-13 std. (c/n 027157) , ex DOSAAF  
(LY-XKL) Let L-13M std. c/n 026711, ex DOSAAF  
(LY-GKR) Let L-13 std. c/n (17)3501, ex DOSAAF  
         
CCCP-636 Lak-12 std. ex DOSAAF  
LY-GKY Lak-12 priv. (c/n 681), ex DOSAAF  
       
LY-ANA PZL-104 priv. (c/n ), ex DOSAAF, wreck  
LY-ANB PZL-104 priv. (c/n 96292/258), ex DOSAAF (8 black)
LY-ANC PZL-104 priv. (c/n 85250), ex DOSAAF  
LY-AND PZL-104 priv. (c/n 85252/190), ex DOSAAF
         
LY-GKT SZD-48-3 std. (c/n B-1644), ex DOSAAF  
         
LY-AMX Yakovlev 52 priv. (c/n 878014), ex DOSAAF 116 yellow
         
Panevezys-Istros 11-09-2013      
14 red Aero L-29 pres. c/n 691916, ex Soviet AF  
?? Mil Mi-2 pres. c/n 543725084, ex Soviet AF
LY-HAP Mil Mi-8T pres. c/n 5558, ex  
35 outline MiG-21SMT pres. (c/n 150C001), ex Soviet AF
05 yellow MiG-23ML pres. (c/n 17527/13428), ex Ukranian AF
82 blue Sukhoi Su-15 pres. (c/n 1024), ex Ukranian AF  

 

Preserved op Panevezys-Istros is o.a. deze ex Ukranian Air Force Sukhoi Su-15 82 Blue.


Na onze tussenstop op dit moderne vliegveldje met enkele leuke preserved vloogtuigen zijn wij op weg gegaan naar ons zeer fraaie hotel nabij Lielvarda. Na een gezellige avond met een goede maaltijd en versnaperingen werd het tijd voor een goede nachtrust. Na een goed ontbijt zijn we vandaag (12 september) verder gereisd naar de enige basis van de Latvijas Gaisa Spéki  / Letlandse Luchtmacht te Lielvarda. Ook hier werden we weer gastvrij ontvangen door onze gastheren.
Ook zij waren heel meewerkend. Zij sleepten speciaal voor ons één van hun fraaie Mi-17-1V naar buiten om betere foto´s te maken dan in hun hangar mogelijk was. Helaas ontbrak was één Mi-17-V1 niet aanwezig. Na ons bezoek aan de hangar van de Letse helikopter unit  zijn we naar de An-2 unit aan de overkant van de baan gebracht. Na de An-2’s zijn we via de gate guards en de dump door onze gastheren weer naar de poort gebracht. Hier werd afscheid genomen van onze gastheren en de Letlandse Luchtmacht op Lielvarda.

 

Lielvarda 12-09-2013      
250 white Antonov An-2R pres. (c/n 1G191-56), ex Latvia AF, at gate
155 red Mil Mi-2S pres. (c/n 533917124), ex Latvia AF, at gate
09 red MiG-21PFM pres. (c/n N94210725), ex Soviet AF, at gate
       
147 red Antonov An-2R std. (c/n 1G175-15)  
246 white Antonov An-2 std. (c/n 116247318)  
247 white Antonov An-2 Transporta Posms (c/n 1G86-45)  
254 white Antonov An-2R Transporta Posms (c/n 1G214-43)  
256 white Antonov An-2R std. (c/n 1G225-25)  
       
145 red Let L-410UVP-T std. (c/n 820737), ex NVA 321, ex Lw 53+03
       
152 red Mil Mi-2R dump (c/n 529143045)  
(150 red) Mil Mi-2U dump (c/n 547404111)  
         
Hangar:        
102 white Mil Mi-17-1V std. c/n 95062  
103 white Mil Mi-17-1V Helikopteru Posms c/n 95668  
104 white Mil Mi-17-1V Helikopteru Posms c/n 95485  
(151 red) Mil Mi-2U std. c/n 547638052  
157 red Mil Mi-2R std, c/n 529221055  

 

Deze 2 Letse Luchtmacht An-2’s stonden op de flightline van Lielvarde te wachten op wat komen gaat.


Deze mooie Letse Luchtmacht Mi-17-1V 103 White werd speciaal voor ons buiten op het platform gezet.

 
Na ons bezoek aan de Leste Luchtmacht op Lielvarda zijn we op weg gegaan naar het derde nieuwe land voor mij

op rij namelijk Estland. Maar eerst een goed bakje koffie in het met allerlei aan de luchtvaart gerelateerde zaken gevulde “Dakota Kafejinca” voor dat we aan de lange reis naar Tallin begonnen.
 
Ciemupe “Dakota Kafejinca”  12-09-2013    
252 Antonov An-2R pres. (c/n 1G187-57), ex Latvia AF, as 07 yellow
CCCP-46226 Antonov An-24B pres. (c/n 77303106), ex YL-LCA, cockpit only
22 black PZL-104 pres. (c/n 139474),ex DOSAAF  

Onderweg naar ons hotel nabij de Estse hoofdstad Tallin hebben we onderweg de volgende vliegvelden en wrecks & relic locaties bezocht in Letland en Estland. Tijdens een lange en soms zeer saaie rit kwamen we via een aantal wreck & relic locaties in Estland. In Estland hebben we nog meer op de route liggende
wrecks & relic locaties bezocht voordat wij aankwamen bij ons nabij de Estse hoofstad Tallinn gelegen hotel. De volgende vliegveldjes en wreck & relics locaties lagen op onze route:



Preserved nabij de poort van het vliegveld van Limbazi is Antonov An-2R YL-LEF.
 

Limbazi 12-09-2013      
YL-LEF Antonov An-2R pres. (c/n 1G217-17), ex Latvia AF 251
         
Hangar:      
76 red Let L-13 std. c/n 172939, ex DOSAAF, ex Latvia AF
202 black Let L-13N10 std. c/n 172417, ex DOSAAF  
204 black Let L-13N10 std. ex DOSAAF  
(YL-)655 Lak-12 std. ex DOSAAF  
YL-670 Lak-12 std. ex DOSAAF  
         
Rapla 12-09-2013      
LY-APV Antonov An-2TP priv. c/n 1G233-23, ex SP-FAI, ex SE-KYZ, ex LY-ABJ  
ES-BAH Antonov An-2R priv. c/n 1G172-34, ex CCCP-/RA-40762
         
Hangar:        
?? Let L-13 std. c/n 171001, ex DOSAAF  
41 black Let L-13 std. ex DOSAAF  
54 black Let L-13 std. c/n 026705, ex DOSAAF  
T-20 black Let L-13 std. c/n 171822, ex DOSAAF  
T-38 red Let L-13 std. c/n 174212, ex DOSAAF  
       
ES-TWG PZL-104 priv. (c/n 18840781), ex DOSAAF
ES-TAB PZL-104 priv. (c/n 18840779), ex DOSAAF
         
ES-NYY Yakovlev 52 priv. (c/n 845005), ex DOSAAF  
         
Keila 12-09-2013      
82 red Antonov An-12 pres. c/n 2901901, ex Soviet AF  
       
Muraste 12-09-2013      
ES-PMC Mil Mi-8T pres. c/n 10579, ex NVA 755, ex Lw 93+71

 

Deze oude Estlandse Borderguard Mil Mi-8T ES-PMC is preserved nabij de poort van een school.


Na een goede nachtrust zetten we de volgende morgen (13 september) onze reis voort naar de laatste van de drie door ons te bezoeken Baltische luchtmachten namelijk; Estland (Eesti Ohu Vági). Ook hier werden we weer zeer gastvrij ontvangen. Na een korte voorstel ronde van de begeleiding werden we uitgenodigd  tot het bijwonen van de dagelijkse briefing. Deze briefing die werd gehouden in het Engels leerde ons dat vandaag de beide L-39’s een missie zouden vliegen. Ook zou een An-2 een tesvliucht gaan maken na een motor wissel. Helaas bleven de helicopters aan de grond vandaag. Na een gezellig overleg met veel koffie werd samen met de begeleiding bepaald wat we precies gingen doen. De volgorde werd; Flightline L-39’s, 1e motortest An-2, opstarten en uittaxieen van de L-39’s, 2e motortest An-2, bezoek aan de helicopters en als toetje de landing van de L-39’s. Alles liep volgens plan tot we bij de helicopters kwamen. Deze zouden helaas niet vliegen. Speciaal voor ons lieten ze twee Robinson R44’s een tijdje hoveren. Hierdoor hadden we toch alle types van de Luchtmacht van Estland vliegend  en compleet. Net op tijd voor de landing van de beide L-39’s stonden we langs de baan. Na een geweldige ochtend hebben we afscheid genomen van onze begeleiders en gingen we op weg naar de internationale luchthaven van Tallinn.

Amiri 13-09-2013      
10 black Aero L-39C Baltic Bees c/n 934669  
11 black Aero L-39CB Baltic Bees c/n 834466  
         
40 yellow Antonov An-2T   c/n 1G43-25, ex DOSAAF, ex ES-BAE
41 yellow Antonov An-2T   c/n 111747320, ex DOSAAF, ex ES-BAD
       
63 yellow Robinson R44   (c/n 1209)  
64 yellow Robinson R44   (c/n 1210)  
65 yellow Robinson R44   (c/n 1211)  
66 yellow Robinson R44   (c/n 1212)  

 

Aero L-39 10 black op de flightline van Amiri.


Tijdens zijn testvlucht maakte Antonov An-2T 40 Yellow een low pass voor ons langs.


Robinson R44 66 yellow is hier speciaal voor ons aan het hoveren.
 

 
Deze middag hadden wij namelijk ons laatste bezoek van deze trip. Namelijk bij het op de internationale luchthaven van Tallinn gevestigde Eesti Piirivalve Lennusalk (Estonia Border Guard Aviation Group).
 

Tallinn IAP – Piirivalve Lennusalk (Borderguard) compound 13-09-2013  
ES-PCO Cessna 172R   c/n 17281181  
       
ES-PEG Enstrom 480B   c/n 5094, ex N4924  
       
ES-PWA Agusta Westland AW139 c/n 31069, ex I-EASV  
ES-PWB Agusta Westland AW139 c/n 31144, ex I-RAIR, ex I-RAIU (3)
ES-PWC Agusta Westland AW139 c/n 31333  
       
ES-PLW Let L410UVP   c/n 810726, ex NVA 313, ex Lw 53+01
ES-PLY Let L410UVP   c/n 810727, ex NVA 316, ex Lw 53+02



De ES-PWC AW139 werd speciaal voor ons op het platform voor de hangaar geparkeerd.


Let L410UVP ES-PLY vetrok tijdens ons bezoek voor een lokale trainingsvlucht.


Ook bij de Eesti Piirivalve Lennusalk werden we weer met heel veel gastvrijheid ontvangen door onze begeleider. Na een informatieve tour door de hangar langs de verschillende types die bij hen in gebruik zijn met een uitleg over hoe en waarvoor ze deze gebruiken. Na deze tour mochten we foto’s maken op hun platform van we een speciaal voor ons naar buiten gesleepte AW139 en een daar  reeds aanwezige L410 foto’s maken. Na dit leuke bezoek hebben we een rondje rondom de luchthaven zelf gemaakt voordat  we op weg zijn gegaan naar het enige luchtvaart museum in Estland. Het Lennundusmuuseum  te Tartu.
 

Tallinn IAP 13-09-2013      
ES-AAP Tupolev Tu-134A std. (c/n 38020), ex CCCP-65890
SP-FDP Antonov An-26B std. (c/n 11903), ex CCCP-/RA-26098, w/o 25-08-2010
         
Aerohooldus OÜ:      
  Aero L-29 priv. (c/n), as Soviet AF 01 red ?  
LY-XMU Aero L-29 std. (c/n 194434), ex Soviet AF   
ES-TLM Aero L-39C priv. (c/n ), ex DOSAAF, Team Russ 2
       
Tartu - Lennundusmuuseum 13-09-2013    
1234 PZL TS-11bis D pres. (c/n 3H-1234), ex Polish AF
50 blue PZL-104 pres. (c/n 16820660), ex Estonian AF
-615 Mil Mi-2RL pres. c/n 510615018, ex Polish AF
39 red Sukhoi Su-24 pres. (c/n 1515304), ex Ukranian AF
37429/29 Saab JA37Di pres. (c/n 37429)ex Swedish AF  
52 blue Yakovlev 28P pres. ex Russian AF  
3212 Su-22M-4 pres. (c/n 23212), ex Polish AF  
32 blue MiG-23MLD pres. (c/n 12623), ex Ukranian AF
32571/09 Saab J32E pres. (c/n 32571), )ex Swedish AF
36 blue Aero L-39C pres. (c/n 730944), ex Ukranian AF
35541/43 Saab J35J pres. (c/n 35541), ex Swedish AF, yellow c/s
9011 MiG-21MF pres. (c/n 969011), ex Polish AF  
R-2112 Mirage IIIR pres. (c/n 1035), ex Swiss AF  
M.M.6507 Lockheed F-104G pres. (c/n 6507), ex Italian AF  

 

Deze PZL-104 Wilga-35A 50 Blue  is een van de vliegtuigen die preserved zijn in het museum van Tartu.
 
 

ES-HRJ Robinson R22 pres. (c/n 1477), ex OH-HTA   
ES-PMA Mil Mi-8S pres. (c/n 10532), ex NVA 976, ex Lw 93+42, 
      ex Borderguard  
ES-LTA Tupolev Tu-134A3 pres. (c/n 60195), ex CCCP-65091, ex LY-ABG,
      ex/as ELK Airways   
ES-PSF Schweizer 269C pres. (c/n S1774), ex Borderguard
LY-XRR Aero L-29 pres. c/n 094003, ex Ukranian AF, red c/s
UR-87590 (2) Yakovlev 40K pres. (c/n 9741156), ex OK-HER, ex UES Avia
YL-LEB Antonov An-2 pres. (c/n 1G41-16), ex CCCP-42646/-62446
       
  Mil Mi-2 std. c/n 511611090, ex Soviet AF, white c/s
(ES-TAB) PZL-104 std. (c/n 15800578), ex DOSAAF

 

Deze ex ELK Airways Tu-134A3 ES-LTA is ook preserved in het museum van Tartu.

Na ons bezoek aan dit mooie museum zijn we op weg gegaan naar Riga in Letland waar vandaan we de volgende dag weer naar huis zouden vertrekken. Onderweg naar Riga hebben we de volgende vliegvelden en wrecks & relic locaties bezocht:
 
Valga 14-09-2013      
ES-PMD Mil Mi-8T pres. (c/n 10595), ex DM-/DDR-SPE, ex D-HOXE
       
Cesis 14-09-2013      
YL-LEO Antonov An-2 std. (c/n 1G178-41), ex CCCP-62649
YL-FBI Britten Norman BN-2T-4S  priv. (c/n 4006), ex G-BWPK, ex G-SJCH
    Hampshire Police Authority Aerial Support
Hangar:        
YL-GAW PZL-101A priv. (c/n 63107), ex SP-CEO  
         
Riga – Skive (museum) 14-09-2013    
YL-LHC Mil Mi-2 pres. (c/n 527541032), ex CCCP-20724 
YL-LHH Mil Mi-2 pres. (c/n 549329075), ex CCCP-23349
YL-CCF Antonov An-2 pres. (c/n 1G96-22), ex CCCP-32260
       
Riga Airport 14-09-2013      
D-AILI Airbus A319-114 Lufthansa flight to Frankfurt  
YL-RAA Antonov An-26B RAF Avia (c/n 11206), ex CCCP-/RA-26064
YL-RAI Antonov An-26B RAF Avia (c/n 10103), ex CCCP-/UR-26015, 
      ex ER-AFF (2), ex UR-DWD
       
Frankfurt am Main Airport 14-09-2013    
D-AIMD Airbus A380-841 Lufthansa    
D-AIMJ Airbus A380-841 Lufthansa    
D-AILI Airbus A319-114 Lufthansa flight from Riga  
D-AILT Airbus A319-114 Lufthansa flight to AMS  
OE-LVK Fokker 100 Austrian     

Terugkijkend op deze trip was de gastvrijheid en de mogelijkheden die ons zijn geboden door onze gastheren in alle landen fantastisch te noemen. Hierdoor is het ons mede gelukt om op 1 Letlandse Luchtmacht helikopter na alle drie de luchtmachten en twee Border Guards compleet te zien en te fotograferen. Als laatste moet ik daarnaast ook een groot compli-ment maken aan onze 4 Aviation reisleider Stefan Goossens voor de organisatie van deze tour en de diverse bezoeken. Ook wil ik mijn medereizigers bedanken voor de gezelligheid. Wanneer er iemand aanvullingen, opmerkingen en of vragen heeft over dit tripverslag stel deze dan gerust. Mijn gegevens zijn bekend bij de redactie.

 

Credits: Pieter van 't Hof, SG Woensdrecht