Op zondag 8
september 2013 ben ik samen met 1 Engelse en 4 anderen Nederlandse
spotters en onze 4 Aviation reisleider Stefan Goossens vanaf
Amsterdam-Schiphol vertrokken voor een 7 daagse militaire trip naar
de Baltische Staten Letland, Litouwen en Esltand. Ondanks dat de
militaire luchtvaart in deze drie landen het hoofddoel van deze reis
was bleef er tijdens het reizen van de ene naar de ander locatie
tijd over om naast Wrecks & Relics ook nog enkele civiele
vliegvelden te bezoeken. Op de diverse civiele vliegvelden heb hier
alleen maar genoteerd wat ik zelf interessant vind zoals Fokkers,
Airbus A380’s en Russisch gebouwde vliegmachines. De niet tussen ( )
staande c/n’s heb ik zelf gelezen. Veel informatie aanvullende
informatie komt uit de European Military Out Of Service of heb ik
zoals bijvoorbeeld c/n’s en de ex registraties heb ik opgezocht in
de Soviet Transport Database op www.scramble.nl.
Op zowel de heen- als de terugweg zijn we met
Lufthansa via een tussenstop op Frankfurt am Main Airport vanaf
Amsterdam-Schiphol naar
Rīga
in Estland gevlogen. Op onze vlucht van Frankfurt naar
Rīga
hadden we een wel heel bijzondere passagier aan boord. Deze
passagier was de Dalai Lama. Hij werd bij aankomst op de luchthaven
van Rīga
als een staatshoofd ontvangen door enkele Letse hoogwaardigheids
bekleders.
Frankfurt am Main
Airport 08-09-2013 |
|
|
9V-SKK |
Airbus A380-841 |
Singapore Airlines |
|
|
D-AIMA |
Airbus A380-841 |
Lufthansa |
|
|
D-AIMI |
Airbus A380-841 |
Lufthansa |
|
|
D-AIMJ |
Airbus A380-841 |
Lufthansa |
|
|
D-AILK |
Airbus A319-114 |
Lufthansa |
flight from AMS |
|
D-AILP |
Airbus A319-114 |
Lufthansa |
flight to Riga |
|
G-XLEA |
Airbus A380-841 |
British Airways |
|
|
OE-LVO |
Fokker 100 |
Austrian |
|
|
PH-KZC |
Fokker 70 |
KLM |
|
|
|
|
|
|
|
B-12 |
Sikorsky S-58C |
instructional aircraft |
ex BLu, at fire station |
|
Na onze aankomst op
Riga zijn we ons busje op wezen halen en toen hier zijn we direct
begonnen met spotten.
Riga Airport
08-09-2013 |
|
|
|
YL-BAC |
Fokker 50 |
Air Baltic |
|
|
YL-BAW |
Fokker 50 |
Air Baltic |
|
|
YL-RAI |
Antonov An26B |
RAF Avia |
(c/n 10103), ex CCCP-26015, ex
UR-26015, ex |
|
|
|
UR-DWD, ex ER-AFF
(2), |
|
RA-65717 |
Tupolev Tu-134A-3 |
Aeroflot |
(c/n 63657), ex Soviet Gvmt.
CCCP-65717 |
(CCCP-)65874 |
Tupolev Tu-134A-3 |
Aeroflot |
(c/n 29315), ex Aeroflot |
|
Naast de luchthaven van
Rīga
is de bijzondere collectie van het Aviiacijas Technikes Mezesj
gehuisvest.
Rīga-Aviiacijas
Technikes Mezesj 08-09-2013 |
|
|
22 yellow |
Antonov An-2 |
pres. |
(c/n 110547307), ex DOSAAF |
(01) Red |
Antonov An-14 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
72 red |
Let L-13 |
pres. |
(c/n 171511), ex DOSAAF |
|
22 blue |
Aero L-29 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
26 red |
Aero L-29 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
92 red |
Aero L-29 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
38 blue |
Aero L-29 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
17 yellow |
Mil Mi-1MU |
pres. |
ex Soviet AF |
|
21 red |
Mil Mi-2 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
22 red |
Mil Mi-2 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
09 red |
Mil Mi-6A |
pres. |
ex Soviet AF |
|
17 red |
Mil Mi-8T |
pres. |
ex Soviet AF |
|
20 red |
Mil Mi-24A |
pres. |
ex Soviet AF |
|
58 yellow |
MiG-15UTI |
pres. |
ex Soviet AF |
|
14 red |
MiG-15UTI |
pres. |
ex Soviet AF |
|
94 yellow |
MiG-21UM |
pres. |
ex Soviet AF |
|
06 red |
MiG-21US |
pres. |
ex Soviet AF |
|
76 yellow |
MiG-21SMT |
pres. |
ex Soviet AF |
|
40 yellow |
MiG-21SMT |
pres. |
ex Soviet AF |
|
10 yellow |
MiG-21SMT |
pres. |
ex Soviet AF |
|
74 white outline |
MiG-23M |
pres. |
ex Soviet AF |
|
6 red |
MiG-23MF |
pres. |
ex Soviet AF |
|
34 red |
MiG-25U |
pres. |
ex Soviet AF |
|
60 white
outline |
MiG-27M |
pres. |
ex Soviet AF |
|
52 blue |
MiG-29UB |
pres. |
ex Soviet AF |
|
43 red |
Sukhoi Su-7 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
27 white |
Sukhoi Su-7 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
?? |
Tupolev Tu-3A |
std. |
ex Soviet AF |
|
22 red |
Yakovlev 28R |
pres. |
ex Soviet AF |
|
CCCP-46400 |
Antonov An-24B |
pres. |
(c/n 77303902), ex YL-LCD |
CCCP-24057 |
Kamov Ka-26 |
pres. |
(c/n 6900401), ex Aeroflot |
|
CCCP-31449 |
Mil Mi-4 |
pres. |
(c/n ?), ex Aeroflot |
|
CCCP-38342 |
Yakovlev 18T |
pres. |
(c/n 4200803), ex Aeroflot |
|
D-EMEH |
Cessna 150A |
pres. |
|
|
OK-ZKC |
Zlin Z-37 |
pres. |
|
|
MiG-25U 34 Red is een van de vele MiG’s die te
vinden is in het
Rīga-Aviiacijas
Technikes Mezesj.
Storage at back: |
|
|
CCCP-02660 |
Antonov An-2R |
std. |
(c/n 1G123-26), ex Aeroflot, fuselage
only |
CCCP-32418 |
Antonov An-2 |
std. |
(c/n 1G101-36), ex Aeroflot, fuselage
only |
CCCP- |
Antonov An-24 |
std. |
ex Aeroflot, cockpit only, ex Aeroflot |
47 red |
Let L-13 Blanik |
std, |
(c/n (??)3613), ex DOSAAF |
?? |
Mil Mi-8 |
std. |
ex Soviet AF, cockpit only |
?? |
Mil Mi-24 |
std. |
ex Soviet AF, cockpit only |
?? |
Mil Mi-24 |
std. |
c/n 2201108, ex Soviet AF, tail only |
?? |
Sukhoi Su-17M4 |
std. |
ex Soviet AF, cockpit only |
?? |
Sukhoi Su-24 |
std. |
ex Soviet AF, cockpit only |
?? |
Sukhoi Su-24 |
std. |
ex Soviet AF, cockpit only |
?? |
Sukhoi Su-27 |
std. |
ex Soviet AF, cockpit only |
53 red |
Tupolev Tu-22MU |
std. |
ex Soviet AF, |
CCCP-42328 |
Tupolev Tu-104A |
std. |
ex Aeroflot, cockpit only |
CCCP-????? |
Tupolev Tu-124 |
std. |
ex Aeroflot, cockpit only |
CCCP-????? |
Tupolev Tu-134A |
std. |
ex Aeroflot, cockpit only |
Na ons bezoek aan
dit echte Oostblok museum met een mooie collectie aan Russiche
militaire en civiele hardware zijn we via diverse wreck & relics /
vloogtuigen locaties op de route op weg gegaan naar Siauliai in
Litouwen voor onze eerste overnachting. Het volgende werd door ons
onderweg gezien.
Deze IL-28, 38 Blue, is preserved in het dorpje Skulte nabij Riga
IAP in Estland.
Skulte 08-09-2013 |
|
|
|
38 bleu |
Ilyushin IL-28 |
pres. |
ex Soviet AF |
|
|
|
|
|
|
Turkums-Jurmala 08-09-2013 |
|
|
YL-CAO |
Antonov An-2 |
pres. |
c/n 1G98-48, ex DOSAAF 02 yellow |
3X-GGU |
Ilyushin IL-18V |
pres. |
c/n 1842004801, ex Soviet AF
CCCP-75894, |
|
|
|
ex RA-75894, ex
EX-059 |
|
(LY-CCA) |
Yakovlev 40 |
pres. |
(c/n 9530344?) |
|
|
|
|
|
|
Based: |
|
|
|
|
EK-74957 |
Antonov An-74-200 |
K.S. Avia |
c/n 36547098957, ex RA-74030, ex
YL-SKA, |
|
|
|
ex EW-286TL |
|
In de K.S. Avia /
Baltic Bees Jet Team area bevond zich een tot nu toe mij onbekende
ex Bulgaarse Luchtmacht MiG-23BN. Hier zouden zich ook de opgeslagen
vliegtuigen en helikopters van de toekomstige Air Zoo Museum
bevinden. Helaas zijn deze op de 3 reeds genoemde en preserved
staande vliegtuigen niet van buitenaf te zien.
Jelgave 08-09-2013 |
|
|
|
20 red |
Let L-13 |
std. |
ex DOSAAF |
|
(YL-DBJ) |
Let L-13 |
priv. |
c/n 17435, ex DOSAAF |
|
YL-DBH |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 173474), ex DOSAAF |
|
YL-NIC |
Let L-13SW |
priv. |
c/n 890310, ex DOSAAF, ex OK-9103 |
YL-DAJ |
Let L-13 |
priv. |
c/n 172223, ex DOSAAF |
|
Naast diverse wreck
& relics locaties en civiele vliegvelden hebben wij ook een bezoek
gebracht aan de “Kryžiu kalnas / Heuvel van Kruisen”. We waren hier
net voor de zonsondergang wat dit pelgrimsoord nog mysterieuzer
maakt dan het al is. Je moet het echt zelf gezien hebben omdat mijn
inziens woorden en foto’s geen recht doen aan het gevoel dat je
krijgt als je daar bent. Na enig tijd zoeken in Siauliai werd het
juiste van de 2 hotels “Turne” gevonden. Na een verfrissing werd het
tijd om Siauliai te gaan ontdekken. Tijdens een heerlijke maaltijd
en het nodige lokale bier op het terras van Kapitanos Morganas werd
de heenreis en de eerste dag geevalueerd. Ook werd er volop
gespeculeerd op wat de dag van morgen ons zou gaan brengen.
Op maandagmorgen 9 september werden we om 9 uur verwacht op
Siauliai-Zokni voor ons eerste bezoek deze week. Doordat we ons aan
de verkeerde poort melden werd eerst de broer van onze begeleider
opgetrommeld. Nadat we bij de juiste poort en begeleider aan waren
gekomen werd onder een stralend zonnetje overlegd wat we deze dag
precies zouden gaan doen. Omdat deze dag de Karines Oro Pajegos /
Lithuania Air Force pas later op de dag zouden beginnen met vliegen
brachten we eerst een bezoek aan het detachement F-16’s van de
Belgische Luchtmacht. Zij hadden net een week daarvoor de NATO Air
Policing taak over hadden genomen van de Armee de l’ Air met hun
Mirage F-1’s. Foto’s maken van de F-16’s van onze zuiderburen mocht
helaas niet omdat de nodige toestemming uit Brussel ontbrak. Helaas
vertrok tijdens dit bezoek onverwacht een Franse C-130. Na dit zeer
gezellige maar helaas foto loze bezoek aan onze zuiderburen werd
het tijd voor ons om de Litouwse Luchtmacht dan maar digitaal te
gaan vereeuwigen. De gastvrijheid van onze begeleiders en alle
andere mensen van de Litouwse Luchtmacht waren hierbij ongekend.
De door onze begeleiders geboden fotomogelijkheden waren in een
woord fantastisch!
Hulde!
Siauliai-Zokniai
09-09-2013 |
|
|
|
03 |
Aero L-39 |
pres. |
(c/n 031820), at gate |
|
01 red |
Sukhoi Su-7B |
std. |
ex Soviet AF, on belly in grass |
|
|
|
|
|
Flightline: |
|
|
|
|
04 |
Antonov An-26B |
std. |
c/n 10101, ex LY-AAJ |
|
16 |
Aero L-39C |
std. |
(c/n 395403), ex 06 |
|
33 |
Yakovlev 18T |
Transporto Esk |
c/n 5201907, ex 03 |
|
De enige binnen NATO vliegende Yakovlev Yak-18T, serial 33 Blue,
hier te zien op de flightline van Siauliai-Zokniai.
Hangar: |
|
|
|
|
24 |
Mil Mi-8T |
std. |
c/n 99254357, ex 02,
orange/green/white c/s |
Na een vlucht taxiet de An-2R 10 Blue terug naar de flightline.
An-2 flightline: |
|
|
|
10 |
Antonov An-2R |
Transporto Esk |
c/n 1G226-60, ex CCCP-33401, ex
LY-ADT, ex 05 |
30 |
Antonov An-2TP |
std. |
(c/n 16547311), ex Soviet AF 30
yellow, ex 30 red |
|
|
|
|
|
An-2 storage area: |
|
|
|
58 |
Antonov An-2 |
std. |
(c/n 1G206-53), ex 22 blue |
|
11 yellow |
Antonov An-2R |
std. |
(c/n 1G206-50), ex 11 blue |
|
36 |
Antonov An-2T |
std. |
(c/n 1G194-18), ex DOSAAF 26, ex 26
black |
15 yellow |
Antonov An-2R |
std. |
(c/n 1G195-17) |
|
|
|
|
|
|
Helicopter ramp: |
|
|
|
21 |
Mil Mi-8MTV-1 |
Sraigtasparniu |
c/n 99611, ex 01, grey |
|
27 |
Mil Mi-8PS |
Sraigtasparniu |
c/n 99050117, ex 11, VIP c/s |
25 |
Mil Mi-8T |
std. |
c/n 99150813, ex 10, grey |
|
23 |
Mil Mi-8T |
std. |
c/n 99050203, ex CCCP-25594,
green/brown c/s |
(22) |
Mil Mi-8T |
std. |
c/n 99254335, marked as 23,
green/brown c/s |
(20) |
Mil Mi-8T |
std. |
c/n 99150245, ex CCCP-25596,
green/brown c/s |
(CCCP-?????) |
Mil Mi-8 |
std. |
(c/n 9925717), old Aeroflot c/s |
3 |
Antonov An-26B |
std. |
(c/n 11503), ex LY-AAL |
|
Low pass van Mi-8PS 27 Blue langs de ATC tower van Siauliai-Zokniai.
Ramp Transporto Esk: |
|
|
|
05 |
Antonov An-26B |
std. |
(c/n 97311203), ex LY-AAK |
|
08 |
Alenia C-27J |
Transporto Esk |
ex CSX62255. “Vytautas” |
|
|
|
|
|
|
Hangar Transporto
Esk: |
|
|
|
01 |
Let L-410UVP-T |
Transporto Esk |
(c/n 820738), ex NVA 323, ex Lw 53+04 |
06 |
Alenia C-27J |
Transporto Esk |
ex CSX62216, “Gediminas” |
|
|
|
|
|
Maintenance hangar: |
|
|
|
02 |
Let L-410UVP-T |
std. |
(c/n 820739), ex NVA 324, ex Lw 53+05 |
07 |
Alenia C-27J |
Transporto Esk |
ex CSX62252, “Algirdas” |
|
Alle codes/serials
zijn blauw indien anders vermeld.
Baltic Air Policing
detachement: |
|
|
FA-104 |
F-16AM |
no mks |
|
|
FA-119 |
F-16AM |
no mks |
|
|
FA-121 |
F-16AM |
no mks |
|
|
FA-128 |
F-16AM |
no mks |
|
|
|
|
|
|
|
Visit: |
|
|
|
|
5???/61-P? |
Lockheed C-130H-30 |
ET02.061 |
|
|
UR-CJN |
Antonov An-12B |
CAVOK |
(c/n 01348006), ex CCCP-/RA-11116, ex
LZ-BRV, |
|
|
|
ex UR-CGR, ex
EK-12006 |
|
Eerst werd begonnen met enkele wrecks & relics. Na overleg tussen
onze reisleider, onze begeleider en de OPS-officier werden special
voor ons de Yak-18T en een L-39C buiten op de flightline geparkeerd
zodat we hier onder goede omstandigheden foto’s van konden maken. In
de middag zou de enige (V.I.P.) Mi-8PS testvliegen. Deze mochten we
na wat hover training zelfs vanaf de verkeerstoren vastleggen.
Onderstussen was de enige op dit moment vliegwaardige An-2 ook gaan
vliegen. Deze werd tijdens de landing en het taxieen net als de even
later richting Afghanistan vertrekkende C-27J vanaf de verkeerstoren
omgezet in vele MB’s aan foto’s.
C-27J 06 Blue op de flightline van Siauliai-Zokniai vlak voor
vertrek naar Afghanistan.
Vandaag hadden we een bezoek waar je eigenlijk alleen maar van durft
te dromen. Al onze wensen waren bespreekbaar en bijna alles was
mogelijk. Na een zeer geslaagde dag namen we tijdelijk afscheid van
onze begeleider. Zoals je zult begrijpen was het na een dag als deze
nog lang onrustig
op het terras van Kapitanos Morganas in het
centrum van Siauliai. De volgende morgen zijn we nogmaals naar
Siauliai-Zokni gegaan voor een
nieuw bezoek. Onze begeleider vertelde na aankomst dat de deze
morgen geplande vlucht van de Let 410
vanwege een technische tegenvaller niet door kon gaan. Toen zijn we
via diverse wrecks & relics
locaties op weg gegaan naar één van de twee SAR detachementen van de
Litouwse Luchtmacht. Nemirseta. Het volgende werd onderweg hier
naar toe gezien.
Telsai-Degaiciai 10-09-2013 |
|
|
|
LY-AJM |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 85249), ex DOSAAF |
|
LY-AJN |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 128458), ex DOSAAF |
|
LY-AJO |
PZL-104 |
priv. |
c/n 16810622, ex DOSAAF |
|
LY-AJP |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 139492), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
56 Red |
Let L-13 |
std. |
ex DOSAAF |
|
LY-GGY |
Let L-13 |
std. |
c/n 027315, ex DOSAAF |
|
LY-GHE |
SZD 48-1 |
std. |
ex DOSAAF |
|
LY-GHF |
SZD 48-1 |
std. |
ex DOSAAF |
|
LY-GHI |
Lak-12 |
std. |
ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
Kartena 10-09-2013 |
|
|
|
LY-AJW |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 96298), ex DOSAAF |
|
LY-AJX |
PZL-104 |
priv. |
c/n 96309, ex DOSAAF |
|
LY-AJZ |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 17820669),
ex DOSAAF |
LY-APS |
Yakovlev 18T |
priv. |
(c/n 4200703), ex DOSAAF |
|
(LY-GHZ) |
Let L-13 |
std. |
c/n (17)1003, ex DOSAAF |
|
LY-GIA |
Let L-13 |
std. |
(c/n 172209), ex DOSAAF |
|
LY-GID |
Let L-13 |
std. |
c/n 172517, ex DOSAAF |
|
LY-GIF |
Let L-13 |
std. |
(c/n 172923), ex DOSAAF |
|
LY-GIG |
Let L-13 |
std. |
(c/n 173468), ex DOSAAF |
|
LY-GIH |
Let L-13 |
std. |
c/n 026709, ex DOSAAF |
|
LY-GII |
Let L-13 |
std. |
c/n 026911, ex DOSAAF |
|
LY-GIJ |
Let L-13 |
std. |
c/n 006913, ex DOSAAF |
|
LY-GIK |
Let L-13 |
std. |
c/n 026914, ex DOSAAF |
|
LY-GIL |
Let L-13 |
std. |
c/n 111818, ex DOSAAF |
|
LY-GPS |
Let L-13 |
std. |
(c/n 170811), ex DOSAAF |
|
LY-XCK |
Let L-13 |
std. |
c/n 172625, ex DOSAAF |
|
640 |
Lak-12 |
std. |
(c/n 640), ex DOSAAF |
|
Na vriendelijk
vragen waren we op al deze vliegvelden welkom om de buitenstaande
vliegtuigen te fotograferen en de aanwezige hangaars te inspecteren.
Dit leverde voor de eerste keer deze trip een leuke hoeveelheid oud
DOSAAF (ДОСААФ) materiaal op. De afkorting DOSAAF (ДОСААФ)
betekend; Dobrovolhnoe (vrijwilligers) Obxestvo (vereniging)
Sodeistvia (ter ondersteuning) Armii (landmacht) Aviacii
(Luchtmacht) i Flotu (marine). Deze door de Russische staat
gefinancierde leerschool op
fysiek en geestelijk gebied was voor iedereen vanaf 14 jaar. De
diverse opleidingen die men genoot bij DOSAAF diende vaak als
opstap voor een carriere binnen een onderdeel van de Russische
Krijgsmacht. De DOSAAF beschikte hierdoor dan ook over een
behoorlijke vloot met diverse types zweefvliegtuigen zoals de in
Tsjechie gebouwde Let L-13 Blanik en de in Litouwen zelf gebouwde
LAK L-12.
Ook
had de DOSAAF vele een motorige vliegtuigen zoals diverse type
Yak’s, de PZL104 Wilga en de Antonov 2. Op sommige vliegveldjes in
de Baltische Staten vind je nog oude DOSAAF zweefvliegtuigen die
zijn voorzien van het orginele serial, titels en (Rode Ster)
roundel. Hierna werd het tijd voor An-2’s.
Klaipeda 10-09-2013 |
|
|
|
- |
Antonov An-2 |
|
c/n not found , fuselage in primer |
LY-AEJ |
Antonov An-2 |
|
c/n 1G168-44, ex CCCP-82868 |
LY-AES |
Antonov An-2 |
|
c/n 1G191-16, ex CCCP-84638 |
LY-AEX |
Antonov An-2 |
|
c/n 1G227-03, ex CCCP-33404 |
LY-AFU |
Antonov An-2R |
|
c/n 1G178-15, ex CCCP-62623, ex LY-ACU |
Na een kort bezoek aan het laatste op de route liggende vliegveld
Klaipeda kwamen wij op de afgesproken tijd aan bij de poortvan het
Litouwse SAR detachement te Nemirseta. Hier aangekomen bleek dat men
had gewacht met vliegen van de Mi8T tot wij aanwezig waren. Na een
hover oefening boven het platform met een mooie bomenrij als
achtergrond werden we verplaatst naar een mooie locatie in de
duinen met de Batlic Sea als achtergrond.
Nemirseta 10-09-2013 |
|
|
|
26 Blue |
Mil Mi-8T |
Sraigtasparniu |
c/n 99050154, ex 09 |
|
Twee
foto's van Mil Mi-8T 26 Blue. De foto hierboven is gemaakt tijdens
een oefening op het strand van de Baltic Sea. De foto hieronder
is gemaakt tijdens het hoveren boven het platform van Nemirseta.
Na deze erg leuke foto mogelijkheid hebben we de crew en onze
begeleider bedankt voor de aan ons geboden foto mogelijkheden en hun
gastvrijheid.
Na ons bezoek kwamen we na een lange rit aan op het vliegveld van
Pociunai nabij Kaunas. Dit vliegveld is mijns inziens voor
belangstellenden in de kleine civile luchtvaart de place to be in
Litouwen zoals je uit het onderstaande lijstje zelf op kunt maken.
Naast deze lijst waren er ook nog vele ULM’s en andere sport- en
zweefvliegtuigen te zien.
Pociunai 10-09-2013 |
|
|
|
LY-AHA |
Antonov An-2R |
priv. |
c/n 1G20652, ex 09 blue Lithuanian AF |
LY-ADM |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G21108 |
|
LY-AQA |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G20109, ex 03 blue Lithuanian AF |
LY-ADJ |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G20647 |
|
LY-ADR |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G22039 |
|
LY-ACV |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G18524 |
|
LY-ACW |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G18526 |
|
LY-ADG |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G20102 |
|
|
|
|
|
|
Hangar: |
|
|
|
|
21 yellow |
Antonov An-2 |
std. |
c/n 1G160-39, ex V-VSRF, to LY-AHO |
11 white |
Antonov An-2 |
std. |
(c/n 1G194-45), ex V-VSRF, to LY-AHP |
77 yellow |
Antonov An-2 |
std. |
c/n 1G194-46, ex V-VSRF, to LY-AHQ |
|
|
|
|
|
CCCP-621 |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 621), ex DOSAAF |
|
LY-GCV |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 663), ex (663) DOSAAF |
LY-GCW |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 664), ex (664) DOSAAF |
LY-GCX |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 685), ex (685) DOSAAF |
LY-GCY |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6100), ex (6100) DOSAAF |
LY-GCZ |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6116), ex (6116) DOSAAF |
LY-GDA |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6137), ex (6137) DOSAAF |
LY-GDB |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6131), ex (6131) DOSAAF |
LY-GDD |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6125), ex (6125) DOSAAF |
LY-GDE |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6148), ex (6148) DOSAAF |
LY-GDH |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6153), ex (6153) DOSAAF |
LY-GMG |
Lak-12 |
priv. |
ex DOSAAF |
|
LY-GSA |
Lak-12 |
priv. |
ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
LY-GFA |
Lak-17 |
priv. |
(c/n 101PV), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
LY-GBG |
Let L-13 |
priv. |
c/n 027310, ex DOSAAF |
|
LY-GBP |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 175423), ex (2-38) DOSAAF |
LY-GBQ |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 026213), ex (2-6) DOSAAF |
LY-GBR |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 026625), ex DOSAAF |
|
LY-GBS |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 026624), ex (2-2) DOSAAF |
LY-GBU |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 026212), ex DOSAAF |
|
LY-CBW |
Let L-13 |
priv. |
c/n 028821, ex DOSAAF |
|
LY-GCA |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 027146), ex DOSAAF |
|
LY-GCB |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 027308), ex DOSAAF |
|
LY-GCC |
Let L-13 |
priv. |
c/n 027147, ex DOSAAF |
|
LY-GCD |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 027306), ex (2-19) DOSAAF |
LY-GCF |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 173806), ex DOSAAF |
|
LY-GHJ |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 173523), ex DOSAAF |
|
LY-GJN |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 027303), ex DOSAAF |
|
LY-GME |
Let L-13 |
priv. |
c/n 027305, ex DOSAAF |
|
LY-GNV |
Let L-13 |
priv. |
c/n 174634, ex DOSAAF |
|
LY-GNY |
Let L-13 |
priv. |
(c/n 174634), ex (2-88) DOSAAF |
LY-GOO |
Let L-13 |
priv. |
c/n 174524, ex (2-87) DOSAAF |
|
|
|
|
|
LY-AHL |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 128461/415), ex DOSAAF |
LY-AHN |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 18840789), ex DOSAAF |
LY-AKJ |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 128417), ex DOSAAF |
|
LY-AHK |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 96305), ex 26 rouge DOSAAF |
LY-AHJ |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 18830737/703), 4 blk ex DOSAAF |
LY-GCG |
SZD-48-1 |
priv. |
(c/n B-1212), ex DOSAAF |
|
LY-GCH |
SZD-48-1 |
priv. |
(c/n B-1227), ex DOSAAF |
|
LY-GCJ |
SZD-48-3 |
priv. |
(c/n B-1506), ex DOSAAF |
|
LY-GCM |
SZD-48-3 |
priv. |
(c/n B-1643), ex DOSAAF |
|
LY-GCN |
SZD-48-3 |
priv. |
(c/n B-12384), ex DOSAAF |
|
LY-GCO |
SZD-48-3 |
priv. |
(c/n B-1765), ex DOSAAF |
|
LY-GCP |
SZD-48-3 |
priv. |
(c/n B-1697), ex DOSAAF |
|
LY-GCR |
SZD-48-2-B |
priv. |
(c/n B-1315), ex DOSAAF |
|
LY-GDK |
SZD-50-3 |
priv. |
(c/n B-1077), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
LY-XMV |
Zlin Z-326T |
priv. |
(c/n 823-14), ex DOSAAF |
|
LY-XVD |
Zlin Z-326A |
priv. |
(c/n 585-05, ex DOSAAF |
|
De An-2 flightline van de paraclub op Pociunai.
Helaas
hadden we vanwege onze late komst geen toegang meer mogelijk tot
andere hangars en onderhoudsbedrijven op dit grote vliegveld. Na ons
bezoek aan Pociunai werd het tijd om verder te gaan naar Kaunas. Na
het inchecken in het Park-Inn Hotel hebben we in deze mooie stad in
een heel leuk en mooi traditioneel Litouws restaurant een waar
Litouws “Farmers Feast” gevierd. Dit ter afsluiting van al weer een
mooie dag. De volgende ochtend (11 september) zijn we via een kort
bezoekje aan de Internationale luchthaven van Kaunas op weg gegaan
Kaunas-Gamykai.
Kaunas IAP 11-09-2013 |
|
|
|
LY-AVT |
Let L410UVP-E |
Transaviabaltika |
(c/n 882033), ex Soviet AF 2033 |
LY-AVZ |
Let L410UVP-E |
Transaviabaltika |
(c/n 892336), ex CCCP-/RA-67610 |
Aan de poort van het
SAR detachement te
Kaunas-Gamykai stond onze begeleider ons al
weer op te wachten. Na de enige nog ontbrekende Litouwse Luchtmacht
Mi-8 hier te hebben gefotografeerd hebben we afscheid genomen van
onze vaste Litouwse begeleider.
Wij hebben hem allen heel hartelijk bedankt voor zijn begeleiding
en de geboden gastvrijheid. Hij en zijn collega’s van de Litouwse
luchtmacht hebben ons een paar hele mooie dagen bezorgd met
fantastische foto mogelijkheden.
Kaunas-Gamykai
11-09-2013 |
|
|
|
28 Blue |
Mil Mi-8T |
Sraigtasparniu |
c/n 99050178, ex 14 |
|
Na ons bezoek aan
de Litouwse Luchtmacht hebben we nog geprobeerd om het hier
gevestigde Helisota te bezoeken.
Helisota is een groot onderhoudsbedrijf voor Mil helikopters waar je
nooit weet wat je te zien krijgt. Een bezoek hier bleek helaas niet
mogelijk. Niet ver van Kaunas-Gamykai ligt nog een andere vliegveld.
Kaunas-Aleksotas. Hier is het Lietuvos Aviacijos Muziejus gevestigd.
Kaunas - Lietuvos Aviacijos Muziejus
11-09-2013 |
|
|
813 |
A-13 |
pres. |
(c/n 5215), ex DOSAAF |
|
? |
ANBO-1 |
pres. |
ex DOSAAF |
|
? |
BRO-12 |
pres. |
ex DOSAAF |
|
(LY-GHO) |
Let L-13 |
pres. |
c/n 172950, ex DOSAAF, cockpit only |
06 yellow |
Mil Mi-2T |
pres. |
(c/n 510543117) |
|
01 |
Lak-5 |
pres. |
ex Lithuanian AF |
|
07 |
Lak-11 |
pres. |
ex Lithuanian AF |
|
01 |
Lak-12E |
pres. |
ex Lithuanian AF |
|
? |
RB 17 |
pres. |
ex DOSAAF |
|
612 |
PZL TS-11bis-B |
pres. |
ex PWL |
|
? |
Valunas VA1 |
pres. |
ex DOSAAF |
|
11 yellow |
Yakovlev 18A |
pres. |
(c/n 1162214), ex DOSAAF |
|
02 yellow |
Yakovlev 50 |
pres. |
c/n 770901, ex DOSAAF |
|
03 yellow |
Yakovlev 50 |
pres. |
c/n 740109, ex DOSAAF, fuselage only |
LF-NN |
Grunau Baby |
pres. |
ex Lw? |
|
LY-HBQ |
Kamov Ka26 |
pres. |
(c/n 7202603), ex CCCP-19403, ex
LY-HAG, |
|
|
|
ex Policija H-3 and
03 black, ex Borderguard |
Outside: |
|
|
|
|
06 yellow |
Antonov An-26 |
pres. |
c/n 87304405, ex CCCP-46444, ex LY-AAI |
08 red |
Aero L-29 |
pres. |
c/n 591382, ex Soviet AF |
|
01 blue |
Aero L-39 |
pres. |
(c/n 931531) |
|
04 yellow |
Mil Mi-2 |
pres. |
c/n 562646112, ex Policija |
|
05 yellow |
Mil Mi-2 |
pres. |
c/n 544036035 |
|
12 blue |
Mil Mi-8T |
pres. |
c/n 9950818 |
|
(95 yellow) |
MiG-21PF |
pres. |
(c/n 7621206), ex Soviet AF |
CCCP-70224 |
Antonov An-2 |
pres. |
c/n 1G138-42, ex DOSAAF, ex LY-AGF |
02 |
Kamov Ka26 |
std. |
(c/n 7303706), ex Policija H-2 and 02
white |
34 grey |
Antonov An-14 |
std. |
c/n 903112, Soviet AF |
|
Deze ex Soviet AF L-29 08 Red is preserved in het museum van Kaunas.
Na ons bezoek aan
dit museum met een grote collectie van voor mij tot dan toe nog
enkele onbekende types zweef-
en vliegtuigen van DOSAAF (ДОСААФ)
zijn we naar de andere kant van dit vliegveld gezien vanaf het
museum gegaan. Hier vind je de hangars van de locale vliegclub van
Kaunas-Aleksotas. Ook hier kregen we toestemming om de inhoud van
diverse hangars te mogen bekijken en onderzoeken. In hun hangars
bevonden zich naast diverse helikopters, ULM’s, sport- en
zweefvliegtuigen onder andere een 5-tal Yakjes.
Kaunas-Aleksotas 11-09-2013 |
|
|
LY-AHR |
Yakovlev 50 |
priv. |
c/n 801809, ex DOSAAF |
|
LY-AHW |
Yakovlev 52 |
priv. |
c/n 844405, ex DOSAAF 65 rouge |
LY-AHZ |
Yakovlev 52 |
priv. |
c/n 877608, ex DOSAAF 50 jaune |
LY-AMA |
Yakovlev 52 |
priv. |
c/n 877111, ex DOSAAF 137 yellow |
LY-BRZ |
Yakovlev 52 |
priv. |
c/n 844011 |
|
Hierna zijn we op weg gegaan naar het vliegveld van Paluknys voor
ons bezoek aan de daar gevestigde vliegende afdeling van de
Valstybes Sienos Apsaugos Tarnyba (Litouwese Grensbewaking). Ook
hier werden we heel hartelijk ontvangen en was onze gastheren niets
teveel. Dit bleek wel uit het feit dat ze van ieder type in hun
inventaris special voor ons een exemplaar naar buiten sleepten.
Paluknys –
Borderguard compound 11-09-2013 |
|
|
H1 |
Kamov Ka-26 |
pres. |
(c/n 7605804), ex Policija 01 black |
LY-AVR |
Cessna 72RG |
Borderguard |
c/n 0130, ex D-ELCO |
|
LY-HCB |
Eurocopter EC120B |
Borderguard |
c/n 1345 |
|
LY-HCE |
Eurocopter EC 135 T2+ |
Borderguard |
c/n 0518 |
|
LY-HCF |
Eurocopter BK 117 C-2 |
Borderguard |
c/n 9104 |
|
Hangar: |
|
|
|
|
LY-HCC |
Eurocopter EC 120 B |
Borderguard |
c/n 1367 |
|
LY-HCD |
Eurocopter EC 135 T2+ |
Borderguard |
c/n 0513 |
|
Het enige vliegtuig dat in gebruik is bij de
Litouwese Grensbewaking is deze Cessna 172RG LY-AVR.
Deze foto van de flightline toont alle helikopter types die in
gebruik zijn bij de
Litouwese Grensbewaking.
Na dit zeer
gastvrije en cooperatieve bezoek zijn we naar het “civiele” gedeelte
van dit vliegveld gereden. Hier mochten we na netjes vragen diverse
hangars binnen en de op de flightline staande vliegtuigen
fotograferen.
Paluknys 11-09-2013 |
|
|
|
02 black |
A-15 |
pres. |
ex DOSAAF, at gate, wings marked 26 |
|
|
|
|
|
LY-AGB |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 15810581), ex DOSAAF |
(LY-ALW) |
Yakovlev 18T |
priv. |
under cover, grey/blue c/s |
|
LY-BAU |
PZL-101 |
priv. |
|
|
|
|
|
|
|
Hangar: |
|
|
|
|
(LY-XKI) |
Yakovlev 12A |
std. |
c/n 39109, ex Polish AF |
|
|
|
|
|
|
Hangar: |
|
|
|
|
LY-GAC |
Aero L-13 |
std, |
(c/n (17)4230), ex DOSAAF |
|
LY-GAE |
Aero L-13 |
std, |
(c/n 027148), ex DOSAAF |
|
LY-GAG |
Aero L-13 |
std, |
(c/n (17)4508), ex DOSAAF |
|
LY-GAK |
Aero L-13 |
std, |
(c/n 174513), ex DOSAAF |
|
LY-GAN |
Aero L-13 |
std, |
(c/n 026446), ex DOSAAF |
|
LY-GAU |
Aero L-13 |
std, |
(c/n 027151), ex DOSAAF |
|
LY-GJF |
Aero L-13 |
std, |
ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
LY-GAX |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 669), ex DOSAAF |
|
LY-GBA |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6189), ex DOSAAF |
|
LY-GBB |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 6147), ex
DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
LY-AGA |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 15810581), ex DOSAAF |
LY-AGE |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 18840793), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
LY-GHG |
SZD-48-1 |
priv. |
ex DOSAAF |
|
LY-GBH |
SZD-48-3 |
priv. |
(c/n B-1422), ex DOSAAF |
|
LY-GBK |
SZD-48-3 |
priv. |
ex DOSAAF |
|
LY-GBM |
SZD-50-3 |
priv. |
(c/n B-1078), ex DOSAAF |
|
Hierna zijn we via de volgende wrecks & relics locaties en civiele
vliegvelden op weg gegaan naar Esttland. Onderweg hebben we het
volgende gezien:
Vilnius – Antanas Gustaitis Aviation
Institute 11-09-2013 |
|
|
02 blue |
Aero L-39C |
instr. aircraft |
(c/n 061614), ex Lithuanian AF |
08 yellow |
Mil Mi-2 |
instr. aircraft |
(c/n 543604064), ex Lithuanian AF |
|
|
|
|
|
Vilnius IAP
11-09-2013 |
|
|
|
ES-YLI/4 |
Aero L-39C |
Breitling |
(c/n 433142), ex Ukranian AF ?? |
Stored An 2’s op
Panevezys-Stetiskes.
Panevezys-Stetiskes
11-09-2013 |
|
|
08 black |
A-11 |
pres. |
ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
01 blue |
Antonov An-2P |
std. |
c/n 1G141-38, ex Lithuanian AF |
16 yellow |
Antonov An-2P |
std. |
c/n 1G201-03, ex CCCP-70832, ex
Lithuanian AF |
CCCP-56472 |
Antonov An-2R |
std. |
c/n 1G182-29, ex Aeroflot |
|
|
|
|
|
|
Hangar: |
|
|
|
|
09 red |
Let L-13 |
std. |
(c/n ), ex DOSAAF |
|
LY-GKM |
Let L-13 |
std. |
c/n 026714, ex DOSAAF |
|
(LY-XKU) |
Let L-13M |
std. |
c/n 174203, ex DOSAAF |
|
LY-GKI |
Let L-13 |
std. |
(c/n 026448), ex DOSAAF |
|
LY-GKO |
Let L-13 |
std. |
c/n 172511, ex DOSAAF |
|
(LY-GKH) |
Let L-13 |
std. |
c/n 172424, ex DOSAAF |
|
(LY-???) |
Let L-13 |
std. |
c/n 172412, ex DOSAAF |
|
LY-GKY |
Let L-13 |
std. |
(c/n 027310), ex DOSAAF |
|
LY-GKW |
Let L-13 |
std. |
c/n 027136, ex DOSAAF |
|
LY-GKJ |
Let L-13 |
std. |
(c/n 174317), ex DOSAAF |
|
(LY-GKK) |
Let L-13 |
std. |
c/n 174318, ex DOSAAF |
|
LY-GKQ |
Let L-13 |
std. |
(c/n 172511), ex DOSAAF |
|
LY-GKP |
Let L-13 |
std. |
(c/n 027157) , ex DOSAAF |
|
(LY-XKL) |
Let L-13M |
std. |
c/n 026711, ex DOSAAF |
|
(LY-GKR) |
Let L-13 |
std. |
c/n (17)3501, ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
CCCP-636 |
Lak-12 |
std. |
ex DOSAAF |
|
LY-GKY |
Lak-12 |
priv. |
(c/n 681), ex
DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
LY-ANA |
PZL-104 |
priv. |
(c/n ), ex DOSAAF, wreck |
|
LY-ANB |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 96292/258), ex DOSAAF (8 black) |
LY-ANC |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 85250), ex DOSAAF |
|
LY-AND |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 85252/190), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
LY-GKT |
SZD-48-3 |
std. |
(c/n B-1644), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
LY-AMX |
Yakovlev 52 |
priv. |
(c/n 878014), ex DOSAAF 116 yellow |
|
|
|
|
|
Panevezys-Istros
11-09-2013 |
|
|
|
14 red |
Aero L-29 |
pres. |
c/n 691916, ex Soviet AF |
|
?? |
Mil Mi-2 |
pres. |
c/n 543725084, ex Soviet AF |
LY-HAP |
Mil Mi-8T |
pres. |
c/n 5558, ex |
|
35 outline |
MiG-21SMT |
pres. |
(c/n 150C001), ex Soviet AF |
05 yellow |
MiG-23ML |
pres. |
(c/n 17527/13428), ex Ukranian AF |
82 blue |
Sukhoi Su-15 |
pres. |
(c/n 1024), ex Ukranian AF |
|
Preserved op Panevezys-Istros is o.a. deze ex Ukranian Air Force
Sukhoi Su-15 82 Blue.
Na onze tussenstop op dit moderne vliegveldje
met enkele leuke preserved vloogtuigen zijn wij op weg gegaan naar
ons zeer fraaie hotel nabij Lielvarda. Na een gezellige avond met
een goede maaltijd en versnaperingen werd het tijd voor een goede
nachtrust. Na een goed ontbijt zijn we vandaag (12 september) verder
gereisd naar de enige basis van de
Latvijas Gaisa Spéki
/ Letlandse Luchtmacht te
Lielvarda. Ook hier werden we weer gastvrij ontvangen door onze
gastheren.
Ook zij waren heel meewerkend. Zij sleepten speciaal voor ons één
van hun fraaie Mi-17-1V naar buiten om betere foto´s te maken dan in
hun hangar mogelijk was. Helaas ontbrak was één Mi-17-V1 niet
aanwezig. Na ons bezoek aan de hangar van de Letse helikopter unit
zijn we naar de An-2 unit aan de overkant van de baan gebracht. Na
de An-2’s zijn we via de gate guards en de dump door onze gastheren
weer naar de poort gebracht. Hier werd afscheid genomen van onze
gastheren en de Letlandse Luchtmacht op Lielvarda.
Lielvarda
12-09-2013 |
|
|
|
250 white |
Antonov An-2R |
pres. |
(c/n 1G191-56), ex Latvia AF, at gate |
155 red |
Mil Mi-2S |
pres. |
(c/n 533917124), ex Latvia AF, at gate |
09 red |
MiG-21PFM |
pres. |
(c/n N94210725), ex Soviet AF, at gate |
|
|
|
|
|
147 red |
Antonov An-2R |
std. |
(c/n 1G175-15) |
|
246 white |
Antonov An-2 |
std. |
(c/n 116247318) |
|
247 white |
Antonov An-2 |
Transporta Posms |
(c/n 1G86-45) |
|
254 white |
Antonov An-2R |
Transporta Posms |
(c/n 1G214-43) |
|
256 white |
Antonov An-2R |
std. |
(c/n 1G225-25) |
|
|
|
|
|
|
145 red |
Let L-410UVP-T |
std. |
(c/n 820737), ex NVA 321, ex Lw 53+03 |
|
|
|
|
|
152 red |
Mil Mi-2R |
dump |
(c/n 529143045) |
|
(150 red) |
Mil Mi-2U |
dump |
(c/n 547404111) |
|
|
|
|
|
|
Hangar: |
|
|
|
|
102 white |
Mil Mi-17-1V |
std. |
c/n 95062 |
|
103 white |
Mil Mi-17-1V |
Helikopteru Posms |
c/n 95668 |
|
104 white |
Mil Mi-17-1V |
Helikopteru Posms |
c/n 95485 |
|
(151 red) |
Mil Mi-2U |
std. |
c/n 547638052 |
|
157 red |
Mil Mi-2R |
std, |
c/n 529221055 |
|
Deze 2 Letse Luchtmacht An-2’s stonden op de flightline van
Lielvarde te wachten op wat komen gaat.
Deze mooie Letse Luchtmacht Mi-17-1V 103 White werd speciaal voor
ons buiten op het platform gezet.
Na ons bezoek aan de Leste Luchtmacht op
Lielvarda zijn we op weg gegaan
naar het derde nieuwe land voor mij
op rij namelijk Estland. Maar eerst een goed bakje koffie in het met
allerlei aan de luchtvaart gerelateerde zaken gevulde “Dakota
Kafejinca” voor dat we aan de lange reis naar Tallin begonnen.
Ciemupe “Dakota
Kafejinca” 12-09-2013 |
|
|
252 |
Antonov An-2R |
pres. |
(c/n 1G187-57), ex Latvia AF, as 07
yellow |
CCCP-46226 |
Antonov An-24B |
pres. |
(c/n 77303106), ex YL-LCA, cockpit
only |
22 black |
PZL-104 |
pres. |
(c/n 139474),ex DOSAAF |
|
Onderweg naar ons hotel nabij de Estse hoofdstad Tallin hebben we
onderweg de volgende vliegvelden en wrecks & relic locaties bezocht
in Letland en Estland. Tijdens een lange en soms zeer saaie rit
kwamen we via een aantal
wreck & relic locaties in Estland.
In Estland hebben we nog meer op de route liggende
wrecks & relic locaties bezocht voordat wij aankwamen bij ons nabij
de Estse hoofstad Tallinn gelegen hotel. De volgende vliegveldjes en
wreck & relics locaties lagen op onze route:
Preserved nabij de poort van het vliegveld van Limbazi is Antonov
An-2R YL-LEF.
Limbazi 12-09-2013 |
|
|
|
YL-LEF |
Antonov An-2R |
pres. |
(c/n 1G217-17), ex Latvia AF 251 |
|
|
|
|
|
Hangar: |
|
|
|
76 red |
Let L-13 |
std. |
c/n 172939, ex DOSAAF, ex Latvia AF |
202 black |
Let L-13N10 |
std. |
c/n 172417, ex DOSAAF |
|
204 black |
Let L-13N10 |
std. |
ex DOSAAF |
|
(YL-)655 |
Lak-12 |
std. |
ex DOSAAF |
|
YL-670 |
Lak-12 |
std. |
ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
Rapla 12-09-2013 |
|
|
|
LY-APV |
Antonov An-2TP |
priv. |
c/n 1G233-23, ex SP-FAI, ex SE-KYZ, ex
LY-ABJ |
ES-BAH |
Antonov An-2R |
priv. |
c/n 1G172-34, ex CCCP-/RA-40762 |
|
|
|
|
|
Hangar: |
|
|
|
|
?? |
Let L-13 |
std. |
c/n 171001, ex DOSAAF |
|
41 black |
Let L-13 |
std. |
ex DOSAAF |
|
54 black |
Let L-13 |
std. |
c/n 026705, ex DOSAAF |
|
T-20 black |
Let L-13 |
std. |
c/n 171822, ex DOSAAF |
|
T-38 red |
Let L-13 |
std. |
c/n 174212, ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
ES-TWG |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 18840781), ex DOSAAF |
ES-TAB |
PZL-104 |
priv. |
(c/n 18840779), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
ES-NYY |
Yakovlev 52 |
priv. |
(c/n 845005), ex DOSAAF |
|
|
|
|
|
|
Keila 12-09-2013 |
|
|
|
82 red |
Antonov An-12 |
pres. |
c/n 2901901, ex Soviet AF |
|
|
|
|
|
|
Muraste 12-09-2013 |
|
|
|
ES-PMC |
Mil Mi-8T |
pres. |
c/n 10579, ex NVA 755, ex Lw 93+71 |
Deze oude Estlandse Borderguard Mil Mi-8T ES-PMC is preserved nabij
de poort van een school.
Na een goede nachtrust zetten we de volgende morgen (13 september)
onze reis voort naar de laatste van de drie door ons te bezoeken
Baltische luchtmachten namelijk; Estland (Eesti Ohu Vági). Ook hier
werden we weer zeer gastvrij ontvangen. Na een korte voorstel ronde
van de begeleiding werden we uitgenodigd tot het bijwonen van de
dagelijkse briefing. Deze briefing die werd gehouden in het Engels
leerde ons dat vandaag de beide L-39’s een missie zouden vliegen.
Ook zou een An-2 een tesvliucht gaan maken na een motor wissel.
Helaas bleven de helicopters aan de grond vandaag. Na een gezellig
overleg met veel koffie werd samen met de begeleiding bepaald wat we
precies gingen doen. De volgorde werd; Flightline L-39’s, 1e
motortest An-2, opstarten en uittaxieen van de L-39’s, 2e
motortest An-2, bezoek aan de helicopters en als toetje de landing
van de L-39’s. Alles liep volgens plan tot we bij de helicopters
kwamen. Deze zouden helaas niet vliegen. Speciaal voor ons lieten ze
twee Robinson R44’s een tijdje hoveren. Hierdoor hadden we toch alle
types van de Luchtmacht van Estland vliegend en compleet. Net op
tijd voor de landing van de beide L-39’s stonden we langs de baan.
Na een geweldige ochtend hebben we afscheid genomen van onze
begeleiders en gingen we op weg naar de internationale luchthaven
van Tallinn.
Amiri 13-09-2013 |
|
|
|
10 black |
Aero L-39C |
Baltic Bees |
c/n 934669 |
|
11 black |
Aero L-39CB |
Baltic Bees |
c/n 834466 |
|
|
|
|
|
|
40 yellow |
Antonov An-2T |
|
c/n 1G43-25, ex DOSAAF, ex ES-BAE |
41 yellow |
Antonov An-2T |
|
c/n 111747320, ex DOSAAF, ex ES-BAD |
|
|
|
|
|
63 yellow |
Robinson R44 |
|
(c/n 1209) |
|
64 yellow |
Robinson R44 |
|
(c/n 1210) |
|
65 yellow |
Robinson R44 |
|
(c/n 1211) |
|
66 yellow |
Robinson R44 |
|
(c/n 1212) |
|
Aero L-39 10 black op de flightline van Amiri.
Tijdens zijn testvlucht maakte Antonov An-2T 40 Yellow een low pass
voor ons langs.
Robinson R44 66 yellow is hier speciaal voor ons aan het hoveren.
Deze middag hadden wij namelijk ons laatste bezoek van deze trip.
Namelijk bij het op de internationale luchthaven van Tallinn
gevestigde Eesti Piirivalve Lennusalk (Estonia Border Guard Aviation
Group).
Tallinn IAP –
Piirivalve Lennusalk (Borderguard) compound 13-09-2013 |
|
ES-PCO |
Cessna 172R |
|
c/n 17281181 |
|
|
|
|
|
|
ES-PEG |
Enstrom 480B |
|
c/n 5094, ex N4924 |
|
|
|
|
|
|
ES-PWA |
Agusta Westland AW139 |
c/n 31069, ex I-EASV |
|
ES-PWB |
Agusta Westland AW139 |
c/n 31144, ex I-RAIR, ex I-RAIU (3) |
ES-PWC |
Agusta Westland AW139 |
c/n 31333 |
|
|
|
|
|
|
ES-PLW |
Let L410UVP |
|
c/n 810726, ex NVA 313, ex Lw 53+01 |
ES-PLY |
Let L410UVP |
|
c/n 810727, ex NVA 316, ex Lw 53+02 |
De ES-PWC AW139 werd speciaal voor ons op het platform voor de
hangaar geparkeerd.
Let
L410UVP ES-PLY vetrok tijdens ons bezoek voor een lokale
trainingsvlucht.
Ook bij de
Eesti Piirivalve Lennusalk werden we weer met heel veel gastvrijheid
ontvangen door onze begeleider. Na een informatieve tour door de
hangar langs de verschillende types die bij hen in gebruik zijn met
een uitleg over hoe en waarvoor ze deze gebruiken. Na deze tour
mochten we foto’s maken op hun platform van we een speciaal voor ons
naar buiten gesleepte AW139 en een daar reeds aanwezige L410 foto’s
maken. Na dit leuke bezoek hebben we een rondje rondom de luchthaven
zelf gemaakt voordat we op weg zijn gegaan naar het enige
luchtvaart museum in Estland. Het
Lennundusmuuseum
te Tartu.
Tallinn IAP
13-09-2013 |
|
|
|
ES-AAP |
Tupolev Tu-134A |
std. |
(c/n 38020), ex CCCP-65890 |
SP-FDP |
Antonov An-26B |
std. |
(c/n 11903), ex CCCP-/RA-26098, w/o
25-08-2010 |
|
|
|
|
|
Aerohooldus OÜ: |
|
|
|
|
Aero L-29 |
priv. |
(c/n), as Soviet AF 01 red ? |
|
LY-XMU |
Aero L-29 |
std. |
(c/n 194434), ex Soviet AF |
|
ES-TLM |
Aero L-39C |
priv. |
(c/n ), ex DOSAAF, Team Russ 2 |
|
|
|
|
|
Tartu -
Lennundusmuuseum 13-09-2013 |
|
|
1234 |
PZL TS-11bis D |
pres. |
(c/n 3H-1234), ex Polish AF |
50 blue |
PZL-104 |
pres. |
(c/n 16820660), ex Estonian AF |
-615 |
Mil Mi-2RL |
pres. |
c/n 510615018, ex Polish AF |
39 red |
Sukhoi Su-24 |
pres. |
(c/n 1515304), ex Ukranian AF |
37429/29 |
Saab JA37Di |
pres. |
(c/n 37429)ex Swedish AF |
|
52 blue |
Yakovlev 28P |
pres. |
ex Russian AF |
|
3212 |
Su-22M-4 |
pres. |
(c/n 23212), ex Polish AF |
|
32 blue |
MiG-23MLD |
pres. |
(c/n 12623), ex Ukranian AF |
32571/09 |
Saab J32E |
pres. |
(c/n 32571), )ex Swedish AF |
36 blue |
Aero L-39C |
pres. |
(c/n 730944), ex Ukranian AF |
35541/43 |
Saab J35J |
pres. |
(c/n 35541), ex Swedish AF, yellow c/s |
9011 |
MiG-21MF |
pres. |
(c/n 969011), ex Polish AF |
|
R-2112 |
Mirage IIIR |
pres. |
(c/n 1035), ex Swiss AF |
|
M.M.6507 |
Lockheed F-104G |
pres. |
(c/n 6507), ex Italian AF |
|
Deze PZL-104 Wilga-35A 50 Blue is een van de vliegtuigen die
preserved zijn in het museum van Tartu.
ES-HRJ |
Robinson R22 |
pres. |
(c/n 1477), ex OH-HTA |
|
ES-PMA |
Mil Mi-8S |
pres. |
(c/n 10532), ex NVA 976, ex Lw 93+42, |
|
|
|
ex Borderguard |
|
ES-LTA |
Tupolev Tu-134A3 |
pres. |
(c/n 60195), ex CCCP-65091, ex LY-ABG, |
|
|
|
ex/as ELK Airways |
|
ES-PSF |
Schweizer 269C |
pres. |
(c/n S1774), ex Borderguard |
LY-XRR |
Aero L-29 |
pres. |
c/n 094003, ex Ukranian AF, red c/s |
UR-87590 (2) |
Yakovlev 40K |
pres. |
(c/n 9741156), ex OK-HER, ex UES Avia |
YL-LEB |
Antonov An-2 |
pres. |
(c/n 1G41-16), ex CCCP-42646/-62446 |
|
|
|
|
|
|
Mil Mi-2 |
std. |
c/n 511611090, ex Soviet AF, white c/s |
(ES-TAB) |
PZL-104 |
std. |
(c/n 15800578), ex DOSAAF |
Deze ex
ELK Airways
Tu-134A3 ES-LTA is ook
preserved in het museum van Tartu.
Na ons bezoek aan dit mooie museum zijn we op
weg gegaan naar Riga in Letland waar vandaan we de volgende dag weer
naar huis zouden vertrekken. Onderweg
naar Riga hebben we de volgende vliegvelden en wrecks & relic
locaties bezocht:
Valga 14-09-2013 |
|
|
|
ES-PMD |
Mil Mi-8T |
pres. |
(c/n 10595), ex DM-/DDR-SPE, ex D-HOXE |
|
|
|
|
|
Cesis 14-09-2013 |
|
|
|
YL-LEO |
Antonov An-2 |
std. |
(c/n 1G178-41), ex CCCP-62649 |
YL-FBI |
Britten Norman BN-2T-4S |
priv. |
(c/n 4006), ex G-BWPK, ex G-SJCH |
|
|
|
Hampshire Police
Authority Aerial Support |
Hangar: |
|
|
|
|
YL-GAW |
PZL-101A |
priv. |
(c/n 63107), ex SP-CEO |
|
|
|
|
|
|
Riga – Skive
(museum) 14-09-2013 |
|
|
YL-LHC |
Mil Mi-2 |
pres. |
(c/n 527541032), ex CCCP-20724 |
YL-LHH |
Mil Mi-2 |
pres. |
(c/n 549329075), ex CCCP-23349 |
YL-CCF |
Antonov An-2 |
pres. |
(c/n 1G96-22), ex CCCP-32260 |
|
|
|
|
|
Riga Airport
14-09-2013 |
|
|
|
D-AILI |
Airbus A319-114 |
Lufthansa |
flight to Frankfurt |
|
YL-RAA |
Antonov An-26B |
RAF Avia |
(c/n 11206), ex CCCP-/RA-26064 |
YL-RAI |
Antonov An-26B |
RAF Avia |
(c/n 10103), ex CCCP-/UR-26015, |
|
|
|
ex ER-AFF (2), ex
UR-DWD |
|
|
|
|
|
Frankfurt am Main
Airport 14-09-2013 |
|
|
D-AIMD |
Airbus A380-841 |
Lufthansa |
|
|
D-AIMJ |
Airbus A380-841 |
Lufthansa |
|
|
D-AILI |
Airbus A319-114 |
Lufthansa |
flight from Riga |
|
D-AILT |
Airbus A319-114 |
Lufthansa |
flight to AMS |
|
OE-LVK |
Fokker 100 |
Austrian |
|
|
Terugkijkend op
deze trip was de gastvrijheid en de mogelijkheden die ons zijn
geboden door onze gastheren in alle landen fantastisch te noemen.
Hierdoor is het ons mede gelukt om op 1 Letlandse Luchtmacht
helikopter na alle drie de luchtmachten en twee Border Guards
compleet te zien en te fotograferen. Als laatste moet ik daarnaast
ook een groot compli-ment maken aan onze 4 Aviation reisleider
Stefan Goossens voor de organisatie van deze tour en de diverse
bezoeken. Ook wil ik mijn medereizigers bedanken voor de
gezelligheid. Wanneer er iemand aanvullingen, opmerkingen en of
vragen heeft over dit tripverslag stel deze dan gerust. Mijn
gegevens zijn bekend bij de redactie. |