Naast de geschiedenis van de vliegtuigen van de
Rijksluchtvaartschool/KLM Flight Academy volg ik al vele jaren de
Morane Saulnier M.S. 760 Paris. Die interesse kwam voort uit het
feit dat de Rijksluchtvaartschool zelf zeven (PH-MSR t/m PH-MSX) van
deze vliegtuigen in gebruik had in de periode van 1962 tot en met
1973.
Van deze straaltrainer zijn er 155 geproduceerd, hoewel s/n: 109 en
110 nooit zijn afgebouwd en opgeleverd. Van dit aantal werden
overigens 36 in licentie geproduceerd door FMA in Argentinië ten
behoeve van de Argentijnse luchtmacht. Ook de luchtmacht en marine
van Frankrijk en de luchtmacht van Brazilië hadden het vliegtuig in
dienst. Verder werden er 28 als business jet of personal jet
verkocht.
Ongeveer tien jaar geleden kwam ik in contact met Steve Fox,
eigenaar van de M.S.760 Paris N53PJ. Hij was zo enthousiast over dit
vliegtuig dat hij in 2003 Your Aircraft Source LLC begon en
beschikbare civiele M.S.760’s opkocht. Toen de mogelijkheid zich
voordeed om ook nog eens dertig exemplaren van de Franse luchtmacht
aan te kopen, werd een ander plan uit de kast gehaald. Door
investeerder Edward Furtak, die zelf eigenaar was geworden van
M.S.760B N760JS en ook besmet geraakt was door dit eigenzinnige
vliegtuig, werd Jet Set International Ltd. opgericht en werd de ene
helft van de inventaris hier ingebracht, terwijl de andere helft
werd ingebracht door Steve Fox. En nadat hier en daar nog wat civiel
geregistreerde M.S.760's werden aangekocht, bestond de hele
inventaris inmiddels uit 35 vliegtuigen, waarvan 31 geschikt waren
of geschikt te maken waren om weer te gaan vliegen.
Daarna werd het type certificaat van het Franse SOCATA gekocht en
werden documentatie en resterende onderdelen en gereedschappen
overgenomen, dit alles met het ultieme doel om het vliegtuig te
modificeren en uit te rusten met twee Williams straalmotoren en
moderne instrumenten. Een doel dat de mannen nog steeds voor ogen
houden.
Serienummers 34 en 54, beide in opslag in een
loods te Calhoun. (Doewe Pelleboer & collectie Doewe Pelleboer)
Met zo'n voorraad aan vliegtuigen wilde ik dit toch eens met eigen
ogen zien, maar dan ook de gelegenheid krijgen om de logboeken van
de vliegtuigen in te kijken om daarmee mijn eigen reeds verzamelde
data te verrijken. Van uitstel kwam afstel, maar uiteindelijk heb ik
de knoop doorgehakt en was ik van 21 november tot en met 26 november
2013 bij Steve Fox te gast in Calhoun (GA) in de Verenigde Staten.
Het resultaat van dit alles is dat ik een mooi lijstje heb kunnen
samen stellen. Van de 35 vliegtuigen stonden er 6 op andere
vliegvelden, alle in nagenoeg vliegwaardige staat. Ook stonden er 5
opgeslagen op het vliegveld van Calhoun en ook deze zijn in nagenoeg
vliegwaardige conditie.
De overige vliegtuigen stonden gedemonteerd in een grote loods op
een industrieterrein niet al te ver van het vliegveld. Vier van deze
Paris jets waren vanuit Frankrijk overgekomen als zijnde niet meer
vliegwaardig, maar mogelijk nog geschikt voor onderdelen. De overige
machines wachten op mogelijk ooit nog een vliegwaardig bestaan!
Gestald op andere vliegvelden: |
|
|
|
|
s/n: 30 |
N761X |
St. Augustine (Fl) |
|
|
s/n: 44 |
N375AS |
Orlando (Fl) |
|
|
s/n: 88 |
N760JS |
St. Augustine (Fl) |
|
|
s/n: 92 |
N763JS |
Orlando (Fl) |
|
|
s/n: 102 |
N20DA |
Gadsden (Al) |
(ex PH-MSR) |
|
s/n: 104 |
N760R |
St. Augustine (Fl) |
(ex PH-MST) |
|
|
|
|
|
|
Gestald op vliegveld Calhoun: |
|
|
|
|
s/n: 27 |
N760PJ |
|
|
|
s/n: 53 |
N53PJ |
|
|
|
s/n: 60 |
N7601R |
|
|
|
s/n: 87 |
N87NY |
|
|
|
s/n: 101 |
N520DB |
|
|
|
|
|
|
|
|
Opgeslagen in loods in Calhoun: |
|
|
|
s/n: 23 |
|
voor onderdelen |
|
|
s/n: 34 |
N371AS |
|
|
|
s/n: 35 |
|
voor onderdelen |
|
|
s/n: 36 |
N373AS |
|
|
|
s/n: 38 |
N374AS |
|
|
|
s/n: 39 |
|
|
(ex F-BJET) |
|
s/n: 41 |
N41NY |
|
|
|
s/n: 45 |
N378AS |
|
|
|
s/n: 54 |
N354AS |
|
|
|
s/n: 56 |
N956P |
|
|
|
s/n: 57 |
N657P |
|
|
|
s/n: 58 |
N760F |
|
|
|
s/n: 59 |
N959P |
|
|
|
s/n: 61 |
N961P |
|
|
|
s/n: 62 |
|
voor onderdelen |
|
|
s/n: 71 |
N571P |
|
|
|
s/n: 78 |
|
voor onderdelen |
|
|
s/n: 81 |
N81PJ |
|
|
|
s/n: 82 |
N761JS |
|
|
|
s/n: 93 |
N764JS |
|
|
|
s/n: 95 |
N765JS |
|
|
|
s/n: 105 |
|
|
(ex F-BXQL, N760Q en PH-MSU) |
s/n: 107 |
N5879 |
|
(ex PH-MSW) |
|
s/n: 111 |
N760FM |
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prototypes |
04 (inclusief één M.S.760C Paris III) |
|
|
Franse Luchtmacht |
33 |
|
|
|
Franse Marine |
14 |
|
|
|
Braziliaanse Luchtmacht |
30 |
|
|
|
Argentijnse Luchtmacht |
12 & 36 door FMA gebouwde exemplaren |
|
Civiel |
28 |
|
|
|
Niet afgebouwd en afgeleverd |
02 |
|
|
|
Serienummer 105 was ooit de PH-MSU en werd N760Q en daarna F-BXQL;
op de tweede foto zien we de PH-MSU in dienst van de
Rijksluchtvaartschool op Eelde. (Doewe Pelleboer & collectie Doewe
Pelleboer)
|