Serienummer 107 behoort toe aan de N5879 en dat is de voormalige PH-MSW. (Doewe Pelleboer)
 
 

Naast de geschiedenis van de vliegtuigen van de Rijksluchtvaartschool/KLM Flight Academy volg ik al vele jaren de Morane Saulnier M.S. 760 Paris. Die interesse kwam voort uit het feit dat de Rijksluchtvaartschool zelf zeven (PH-MSR t/m PH-MSX) van deze vliegtuigen in gebruik had in de periode van 1962 tot en met 1973.
Van deze straaltrainer zijn er 155 geproduceerd, hoewel s/n: 109 en 110 nooit zijn afgebouwd en opgeleverd. Van dit aantal werden overigens 36 in licentie geproduceerd door FMA in Argentinië ten behoeve van de Argentijnse luchtmacht. Ook de luchtmacht en marine van Frankrijk en de luchtmacht van Brazilië hadden het vliegtuig in dienst. Verder werden er 28 als business jet of personal jet verkocht.

 

Ongeveer tien jaar geleden kwam ik in contact met Steve Fox, eigenaar van de M.S.760 Paris N53PJ. Hij was zo enthousiast over dit vliegtuig dat hij in 2003 Your Aircraft Source LLC begon en beschikbare civiele M.S.760’s opkocht. Toen de mogelijkheid zich voordeed om ook nog eens dertig exemplaren van de Franse luchtmacht aan te kopen, werd een ander plan uit de kast gehaald. Door investeerder Edward Furtak, die zelf eigenaar was geworden van M.S.760B N760JS en ook besmet geraakt was door dit eigenzinnige vliegtuig, werd Jet Set International Ltd. opgericht en werd de ene helft van de inventaris hier ingebracht, terwijl de andere helft werd ingebracht door Steve Fox. En nadat hier en daar nog wat civiel geregistreerde M.S.760's werden aangekocht, bestond de hele inventaris inmiddels uit 35 vliegtuigen, waarvan 31 geschikt waren of geschikt te maken waren om weer te gaan vliegen.

Daarna werd het type certificaat van het Franse SOCATA  gekocht en werden documentatie en resterende onderdelen en gereedschappen overgenomen, dit alles met het ultieme doel om het vliegtuig te modificeren en uit te rusten met twee Williams straalmotoren en moderne instrumenten. Een doel dat de mannen nog steeds voor ogen houden.

 


Serienummers 34 en 54, beide in opslag in een loods te Calhoun. (Doewe Pelleboer & collectie Doewe Pelleboer)


 

 
Met zo'n voorraad aan vliegtuigen wilde ik dit toch eens met eigen ogen zien, maar dan ook de gelegenheid krijgen om de logboeken van de vliegtuigen in te kijken om daarmee mijn eigen reeds verzamelde data te verrijken. Van uitstel kwam afstel, maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en was ik van 21 november tot en met 26 november 2013 bij Steve Fox te gast in Calhoun (GA) in de Verenigde Staten.

 

Het resultaat van dit alles is dat ik een mooi lijstje heb kunnen samen stellen. Van de 35 vliegtuigen stonden er 6 op andere vliegvelden, alle in nagenoeg vliegwaardige staat. Ook stonden er 5 opgeslagen op het vliegveld van Calhoun en ook deze zijn in nagenoeg vliegwaardige conditie.

De overige vliegtuigen stonden gedemonteerd in een grote loods op een industrieterrein niet al te ver van het vliegveld. Vier van deze Paris jets waren vanuit Frankrijk overgekomen als zijnde niet meer vliegwaardig, maar mogelijk nog geschikt voor onderdelen. De overige machines wachten op mogelijk ooit nog een vliegwaardig bestaan!

 

Gestald op andere vliegvelden:        
s/n: 30 N761X St. Augustine (Fl)    
s/n: 44 N375AS Orlando (Fl)    
s/n: 88 N760JS St. Augustine (Fl)    
s/n: 92 N763JS Orlando (Fl)    
s/n: 102 N20DA Gadsden (Al) (ex PH-MSR)  
s/n: 104 N760R St. Augustine (Fl) (ex PH-MST)  
       
Gestald op vliegveld Calhoun:        
s/n: 27 N760PJ      
s/n: 53 N53PJ      
s/n: 60 N7601R      
s/n: 87 N87NY      
s/n: 101 N520DB      
       
Opgeslagen in loods in Calhoun:      
s/n: 23    voor onderdelen    
s/n: 34 N371AS      
s/n: 35   voor onderdelen    
s/n: 36 N373AS      
s/n: 38 N374AS      
s/n: 39     (ex F-BJET)  
s/n: 41 N41NY      
s/n: 45 N378AS      
s/n: 54 N354AS      
s/n: 56 N956P      
s/n: 57 N657P      
s/n: 58 N760F      
s/n: 59 N959P      
s/n: 61 N961P      
s/n: 62   voor onderdelen    
s/n: 71 N571P      
s/n: 78   voor onderdelen    
s/n: 81 N81PJ      
s/n: 82 N761JS      
s/n: 93 N764JS      
s/n: 95 N765JS      
s/n: 105     (ex F-BXQL, N760Q en PH-MSU)
s/n: 107 N5879   (ex PH-MSW)  
s/n: 111 N760FM      
       
Productie:        
       
Prototypes 04 (inclusief één  M.S.760C Paris III)    
Franse Luchtmacht 33      
Franse Marine 14      
Braziliaanse Luchtmacht 30      
Argentijnse Luchtmacht 12 & 36 door FMA gebouwde exemplaren  
Civiel 28      
Niet afgebouwd en afgeleverd 02      


 

 

Serienummer 105 was ooit de PH-MSU en werd N760Q en daarna F-BXQL; op de tweede foto zien we de PH-MSU in dienst van de Rijksluchtvaartschool op Eelde. (Doewe Pelleboer & collectie Doewe Pelleboer)

  
  

Credits: Doewe Pelleboer