|
|
|
|
Drie AMX A-1’s van de Braziliaanse luchtmacht staan klaar voor
CRUZEX 2013. |
|
|
Er
zijn van die gelegenheden, waar je ooit graag een keer bij aanwezig
wilt zijn, maar waar je door tijdgebrek of timing niet aan toekomt.
In mijn geval betrof dit tot voor kort de CRUZEX oefening die al
enige jaren in november in Natal in Brazilië wordt gehouden. Zo ook
dit jaar, en wel van 4 tot en met 15 november 2013. Het lag
aanvankelijk niet in de bedoeling er naartoe te gaan, maar ik was in
de gelukkige omstandigheid gedurende de oefening het veld op te
mogen om te fotograferen.
Na er een nachtje over geslapen te hebben heb ik toch maar een
ticket gekocht en een hotel en auto geboekt om op zondag 3 november
via London-Heathrow en Rio de Janeiro-Galeao naar Natal-Augusto
Severo te vliegen. |
|
|
Airbus A320-232
PR-MBQ van TAM vertrekt weer voor de retourvlucht naar Rio de
Janeiro. |
|
|
Na ruim 24 uur
onderweg te zijn geweest, kwam ik op maandag 4 november aan in
Natal, zonder koffer wel te verstaan. Niet erg comfortabel als je
vanuit een koud Nederland in je winterkleding in een broeierig
Brazilië aankomt. Na veel navragen heb ik mijn koffer maar even
gelaten voor wat ie was en mijn auto opgehaald om naar mijn hotel in
de stad te rijden. Daar aangekomen ben ik eerst maar naar het
dichtstbijzijnde winkelcentrum gelopen voor de hoognodige spullen om
de eerste dag door te komen.
Dat deze oefening als een magneet op luchtvaartenthousiasten werkt,
bleek al in het winkelcentrum waar ik de eerste Nederlanders
ontmoette. De totale Nederlandse enclave bestond uit ca. 20 tot 30
man, en dat op een totaal van zo’n 80 to 100 personen.
De oefening
CRUZEX, of CRUZEX flight (Cruzeiro do Sul Exercise) is een
multinationale oefening, georganiseerd door de Braziliaanse
luchtmacht en vond eerder plaats in de jaren 2002, 2004, 2006, 2008,
2010, en 2012. Met uitzondering van 2002 en 2006, vonden alle
edities plaats in Natal RN (Rio Grande do Norte). Het doel is te
oefenen in hedendaagse oorlogssituaties, maar ook om samen te kunnen
werken en ervaringen uit te wisselen. De vliegactiviteiten vinden
plaats boven de Atlantische Oceaan en boven dunbevolkte gebieden
boven de staten Rio Grande do Norte, Ceara, Paraiba en Pernambuco.
Er wordt tijdens de oefening niet met live munitie geschoten.
De editie van 2013 leverde deelnemers op uit acht landen: Brazilië,
Canada, Chili, Colombia, Ecuador, Uruguay, USA en Venezuela. Vooral
de deelname van zowel de USA als Venezuela was een niet voor de hand
liggende combinatie. Oorspronkelijk zou ook Argentinië deelnemen,
helaas is dit de week voor aanvang gecanceld. Grote afwezige was de
Franse afvaardiging, die in tegenstelling tot afgelopen jaren dit
jaar niet deelnamen aan de oefening.
De deelnemende luchtmachten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brazilië: |
Northrop F-5EM Tiger II |
|
|
|
|
|
Dassault Mirage 2000 F-2000B / F-2000C |
|
|
|
|
|
AMX International A-1A / A-1B / A-1M |
|
|
|
|
|
Embraer A-29A Super Tucano |
|
|
|
|
|
Embraer A-29B Super Tucano |
|
|
|
|
|
Lockheed (K)C-130H Hercules |
|
|
|
|
|
CASA C-105A Amazonas (C-295) |
|
|
|
|
|
Embraer R-99A (EMB-145SA) |
(vanaf Recife) |
|
|
|
|
Bell UH-1H Iroquois |
|
|
|
|
|
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) |
|
|
|
|
|
Sikorsky UH-60L Black Hawk |
|
|
|
|
|
Aerospatiale CH-34 Super Puma |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Canada: |
Lockheed Martin CC-130J-30 Hercules |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chili: |
General Dynamics (Fokker) F-16AM |
|
|
|
|
|
General Dynamics (Fokker) F-16BM |
|
|
|
|
|
Boeing KC-135E Stratotanker |
(vanaf Recife) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Colombia: |
Cessna A-37B Dragonfly |
|
|
|
|
|
Boeing KC-767-2J6ER/MMTT Jupiter |
(vanaf Recife) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ecuador: |
Embraer A-29B Super Tucano |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
USA: |
General Dynamics F-16C Fighting
Falcon |
|
|
|
|
|
Boeing KC-135R Stratotanker |
(vanaf Recife) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uruguay: |
FMA IA-58A Pucara |
|
|
|
|
|
Cessna A-37B Dragonfly |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Venezuela: |
General Dynamics F-16A Fighting
Falcon |
|
|
|
|
Het
behoeft geen toelichting dat het hier een wel heel exotische
deelnemersveld betreft met types die je vandaag de dag niet snel
meer zult aantreffen, en al helemaal niet samen op één locatie. De
tankers vliegen hun missies vanaf de internationale luchthaven van
Recife en bezoeken Natal niet tijdens de oefening. |
|
|
General Dynamics F-16A Fighting Falcon 4226 van de Venezolaanse
luchtmacht taxiet in na een middagvlucht. Dit zou wel eens de
laatste gelegenheid kunnen zijn geweest ze in actie te zien.
Natal-Augusto Severo / Natal Air Base
De oefening vindt plaats op de luchthaven van Natal, Augusto Severo,
die gedeeld wordt met Natal Airbase. Tijdens CRUZEX gaat het
lijnverkeer overigens gewoon door. Dit wordt gedomineerd door TAM,
GOL en Azul, maar er is ook een dienst van Arke, die via de
Kaapverdische eilanden en Fortaleza, Natal aandoet.
Het verkeer wordt over drie banen geleid: het civiele verkeer en de
fighters vliegen in hoofdzaak op RWY 16L-34L, het langzamere
militaire verkeer en transport op RWY 16R-34L en de heli’s gebruiken
RWY 12-30. Dit maakt fotograferen er niet makkelijker op en het is
dan ook zaak om er voldoende dagen voor uit te trekken, zoals bleek
tijdens mijn verblijf. Uiteindelijk bleken vier volle dagen maar net
genoeg, en was er de open dag voor nodig om de puntjes op de i te
zetten.
De week in vogelvlucht
Het echte werk begon op dinsdag 5 november met de persdag, die het
begin van de oefening
markeerde.
Om 8 uur werd iedereen aan de poort verwacht, om 10 uur begon de
persconferentie met leden van de deelnemende luchtmachten. Veel
aandacht ging uit naar de samenwerking van de luchtmachten van de
Verenigde Staten en Venezuela en dat is niet zo gek, gezien de kille
betrekkingen tussen beide landen de laatste jaren. De vliegers zagen
het echter als samenwerken tussen vakgenoten onderling, en de
mogelijkheid om informatie met elkaar uit te wisselen. Na de
persconferentie werden er uit de aanwezige pers en fotografen
plaatsen “verloot” voor de air to air fotoshoot vanuit een Lockheed
C-130 Hercules in de middag. De massale aanwezigheid van fotografen
en pers maakte de kans op een plek echter klein, de selectiecriteria
die golden voor een plek (misschien een beter woord dan verloten)
nog veel kleiner. Helaas dus geen air to air.
In plaats daarvan hadden de overige fotografen de gelegenheid de
flightline af te lopen en hun plaatjes te schieten bij het uittaxiën
van de kisten. Deze eerste dag was overigens de enige waarop er
zowel een volledige ochtend- als middagmissie werd gevlogen. Alle
opeenvolgende dagen werd er alleen een complete ochtendmissie
gevlogen, met in de middag een beperkter aantal missies van steeds
dezelfde luchtmachten.
Het was dus zaak met name de Colombiaanse, Ecuatoriaanse,
Uruguayaanse en Venezolaanse kisten er ’s morgens goed op te
krijgen. Dit viel niet altijd mee vanwege de bewolking, die net zo
snel op komt zetten als weer oplost. In de regel was het weer in de
middag beter als in de ochtend en dat hielp dus in dit geval niet
mee. Een tweede factor van belang was de hoge zonnestand, welke met
name in de ochtenduren voor een uitdaging zorgde. |
|
|
Embraer A-29A Super Tucano
5716 aan de rand van de jungle, wachtend op een nieuwe dag.
De
Ecuatorianen hebben waarschijnlijk wel de meeste moeite moeten doen
om met hun drie Embraer
A-29B Super Tucano’s naar Natal af te reizen. Hier taxiet de
FAE1020 uit voor een middagvlucht. |
|
De volgende dagen werden doorgebracht op
verschillende plaatsen langs de start- en taxibanen, zowel langs de
16L-34R als de 16R-34L om alle types op de gevoelige plaat te
krijgen. Op de woensdag was het met name ’s morgens een ware
logistieke ramp om iedereen op tijd langs de taxibaan te posteren.
Het duurde maar liefst 2,5 uur om deze te bereiken, met het gevolg
dat bijna alle kisten al weg waren voor we goed en wel gearriveerd
waren. In de middag ging het gelukkig beter en werden we getrakteerd
op twee Braziliaanse
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M)
helikopters, die prachtig voorlangs kwamen.
Op de donderdag en de vrijdag werd min of meer hetzelfde programma
gehanteerd, waarbij op de vrijdagmorgen langs de 16R-34L werd
plaatsgenomen voor het langzamere verkeer zoals de Braziliaanse en
Ecuatoriaanse Embraer A-29A en A-29B Super Tucano’s, de Uruguayaanse FMA
IA-58A Pucara’s en het transport. Zonder langs deze baan gestaan te
hebben, kom je thuis zonder deze exoten. Naast al het militaire
geweld waren er ook mooie plaatjes te maken van de passerende
civiele kisten met als persoonlijke favoriet een gouwe ouwe Boeing
727 van Total Cargo. Al met al was ik na vier dagen tevreden en kon
ik terugkijken op een geslaagde trip. Ik moet er wel aan toevoegen
dat het ontzettend veel moeite en heel veel geduld heeft gekost . .
. Het gaat wel eens makkelijker, maar zonder strijd geen
overwinning! |
|
|
In groten getale aanwezig, de Northrop F-5EM Tiger II van de
Brazilianen. Hier de 4825 in de start.
De
87-0306/DC General Dynamics F-16C Fighting Falcon van de USAF, in
achtervolging van de eerder vertrokken Braziliaanse F-5E.
Het
blijft een indrukwekkend gezicht wanneer meerdere kisten met
naverbrander het luchtruim kiezen,zoals hier de Braziliaanse
Dassault Mirage 2000 4949 en zijn tweezits broertje 4932. Dit zijn
de laatste wapenfeiten van dit type bij de Braziliaanse luchtmacht;
in december worden ze buiten gebruik gesteld en wordt de rol
overgenomen door de Northrop F-5EM Tiger II.
“Eat
my dust” zullen ze denken in de cockpit van Lockheed C-130H Hercules
2476 …
Eén
van mijn persoonlijke favorieten, de FMA IA-58A Pucara. Naast
Argentinië is Uruguay de enige gebruiker van dit Argentijnse type.
De 222 vertrekt hier samen met de 220 en 227 vanaf RWY 16R.
Ook
zeer bijzonder en “still going strong”, deze Cessna A-37B Dragonfly
FAC2161van de Colombiaanse luchtmacht.
De
5544, één van de vele AMX International A-1A’s vertrekt voor een
ochtendmissie.
Een
leuke aanvulling op alle vliegbewegingen was deze Cessna C-98
Caravan I 2704, binnenkomend op RWY16L.
Schitterend avondlicht op de 2809, een CASA C-105A Amazonas.
Het
blijven echte “mean machines”, de
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M).
De 8955 taxiet uit om recht voor ons het luchtruim te kiezen.
Sikorsky
UH-60L Black Hawk 8914
pakt de laatste zonnestralen van de dag.
“Hé
die ken ik”, zou je kunnen zeggen en dat klopt: General Dynamics
(Fokker) F-16AM 747 heeft jarenlang voor onze luchtmacht gevlogen en
doet dat tegenwoordig voor de Chileense Luchtmacht.
De
4932, een Dassault Mirage 2000 F-2000B net voor zonsondergang, op
weg naar zijn sunshelter. |
|
|
Op
zaterdag 9 november, de dag dat ik weer naar huis zou vliegen (met
koffer; die was uiteindelijk na veel omzwervingen op dinsdag alsnog
gearriveerd) was er nog een open dag. Deze wordt elke keer gehouden
in het tussenweekend van de oefening. Mij was verteld dat dit weinig
om het lijf had, een zo goed als onfotografeerbare static en geen
vliegbewegingen maar . . . Ik moest er toch zijn om weer terug te
vliegen en de ingang van Natal Airbase ligt naast de luchthaven
terminal. Tot ieders verbazing was de static heel behoorlijk en werd
er ook nog gevlogen door Braziliaanse Northrop F-5EM Tiger II’s en
Embraer A-29B en A-29A Super Tucano’s alsmede een Sikorsky
UH-60L Black Hawk.
Dit was toch wel het toefje op de taart en maakte het plaatje
compleet. |
|
|
Omdat ze zo gaaf zijn nog maar een Cessna A-37B Dragonfly, hier de
279 van de Uruguayanen op de static van de open dag op 9 november.
Hoe
vaak zie je een militaire Bandeirante? Niet vaak, gelukkig stond ook
de 2319, een Embraer C-95B (EMB110P1) op de static. |
|
|
Om
12.00 was het toch echt tijd om mijn auto in te leveren en in te
checken voor mijn lange reis naar huis.
Na wederom bijna 24 uur onderweg te zijn geweest, via Sao
Paulo-Guarulhos en London-Heathrow, landde ik zondagavond 10
november weer op Schiphol, terugkijkend op een geweldige week vol
exoten.
Gefotografeerd werden de volgende
kisten: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5536 |
AMX International A-1A |
3/10 GAv |
|
|
|
5537 |
AMX International A-1A |
3/10 GAv |
|
|
|
5657 |
AMX International A-1B |
3/10 GAv |
|
|
|
5512 |
AMX International A-1A |
1/16 GAv |
|
|
|
5520 |
AMX International A-1M |
1/16 GAv |
|
|
|
5524 |
AMX International A-1A |
1/16 GAv |
|
|
|
5541 |
AMX International A-1A |
1/10 GAv |
|
|
|
5543 |
AMX International A-1A |
1/10 GAv |
|
|
|
5544 |
AMX International A-1A |
1/10 GAv |
|
|
|
4862 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4864 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4866 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4861 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4869 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4825 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4823 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4807 |
Northrop F-5FM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4874 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4829 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4839 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4836 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
4856 |
Northrop F-5EM Tiger II |
1/14 GAv |
|
|
|
5932 |
Embraer A-29B Super Tucano |
1/3 GAv |
|
|
|
5951 |
Embraer A-29B Super Tucano |
3/3 GAv |
|
|
|
5714 |
Embraer A-29A Super Tucano |
3/3 GAv |
|
|
|
5716 |
Embraer A-29A Super Tucano |
3/3 GAv |
|
|
|
4932 |
Dassault Mirage 2000 F-2000B |
1 GDA |
|
|
|
4933 |
Dassault Mirage 2000 F-2000B |
1 GDA |
|
|
|
4940 |
Dassault Mirage 2000 F-2000C |
1 GDA |
|
|
|
4948 |
Dassault Mirage 2000 F-2000C |
1 GDA |
|
|
|
4949 |
Dassault Mirage 2000 F-2000C |
1 GDA |
|
|
|
8703 |
Bell UH-1H Iroquois |
5/8 GAv |
|
|
|
8901 |
Sikorsky UH-60L Black Hawk |
7/8 GAv |
|
|
|
8906 |
Sikorsky UH-60L Black Hawk |
5/8 GAv |
|
|
|
8914 |
Sikorsky UH-60L Black Hawk |
7/8 GAv |
|
|
|
8955 |
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) |
8 GAv |
|
|
|
8956 |
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) |
8 GAv |
|
|
|
8957 |
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) |
8 GAv |
|
|
|
2803 |
CASA C-105 Amazonas (C-295) |
1/9 GAv |
|
|
|
2806 |
CASA C-105A Amazonas (C-295) |
1/9 GAv |
|
|
|
2809 |
CASA C-105A Amazonas (C-295) |
1/15 GAv |
|
|
|
2466 |
Lockheed C-130H Hercules |
1/1 GT |
|
|
|
2476 |
Lockheed C-130H Hercules |
1/1 GT |
|
|
|
2704 |
Cessna C-98 Caravan I (208) |
BANT |
|
|
|
2319 |
Embraer C-95B (EMB110P1) |
5 GAv |
|
|
|
4622 |
Embraer AT-26 Xavante |
stored |
|
|
|
4601 |
Embraer AT-26 Xavante |
stored |
|
|
|
738 |
General Dynamics (Fokker) F-16BM |
Grupo 7 |
|
|
|
743 |
General Dynamics (Fokker) F-16AM |
Grupo 7 |
|
|
|
747 |
General Dynamics (Fokker) F-16AM |
Grupo 7 |
|
|
|
748 |
General Dynamics (Fokker) F-16AM |
Grupo 7 |
|
|
|
749 |
General Dynamics (Fokker) F-16AM |
Grupo 7 |
|
|
|
753 |
General Dynamics (Fokker) F-16AM |
Grupo 7 |
|
|
|
130606 |
Lockheed Martin CC-130J-30 Hercules |
436Sqn |
|
|
|
130614 |
Lockheed Martin CC-130J-30 Hercules |
436Sqn |
|
|
|
FAC2161 |
Cessna A-37B Dragonfly |
ESCOM311 |
|
|
|
FAC2183 |
Cessna A-37B Dragonfly |
ESCOM311 |
|
|
|
FAC2184 |
Cessna A-37B Dragonfly |
ESCOM311 |
|
|
|
FAC2185 |
Cessna A-37B Dragonfly |
ESCOM311 |
|
|
|
FAC2186 |
Cessna A-37B Dragonfly |
ESCOM311 |
|
|
|
FAE1020 |
Embraer A-29B Super Tucano |
Esc2313 |
|
|
|
FAE1022 |
Embraer A-29B Super Tucano |
Esc2313 |
|
|
|
FAE1023 |
Embraer A-29B Super Tucano |
Esc2313 |
|
|
|
87-0304/DC |
General Dynamics F-16C Fighting Falcon |
121FS |
|
|
|
87-0306/DC |
General Dynamics F-16C Fighting Falcon |
121FS |
|
|
|
87-0334/DC |
General Dynamics F-16C Fighting Falcon |
121FS |
|
|
|
86-0342/DC |
General Dynamics F-16C Fighting Falcon |
121FS |
|
|
|
87-0310/DC |
General Dynamics F-16C Fighting Falcon |
121FS |
|
|
|
220 |
FMA IA-58A Pucara |
EA1 |
|
|
|
222 |
FMA IA-58A Pucara |
EA1 |
|
|
|
227 |
FMA IA-58A Pucara |
EA1 |
|
|
|
279 |
Cessna A-37B Dragonfly |
EA2 |
|
|
|
282 |
Cessna A-37B Dragonfly |
EA2 |
|
|
|
285 |
Cessna A-37B Dragonfly |
EA2 |
|
|
|
1041 |
General Dynamics F-16A Fighting Falcon |
Grupo 16 |
|
|
|
94 |
General Dynamics F-16A Fighting Falcon |
Grupo 16 |
|
|
|
4226 |
General Dynamics F-16A Fighting Falcon |
Grupo 16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En civiel: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PR-AVH |
Airbus A318-121 |
Avianca Brasil |
|
|
|
PR-MHE |
Airbus A320-214 |
TAM |
|
|
|
PR-MBQ |
Airbus A320-232 |
TAM |
|
|
|
PR-MBZ |
Airbus A320-232 |
TAM |
|
|
|
PR-MBO |
Airbus A320-232 |
TAM |
|
|
|
PP-PTN |
ATR72-212A |
AZUL |
|
|
|
PP-PTR |
ATR72-212A |
AZUL |
|
|
|
PR-TTP |
Boeing 727-2M7 |
Total Linhas Aereas |
|
|
|
PR-VBZ |
Boeing 737-73A |
Varig |
|
|
|
PR-GEC |
Boeing 737-7EH |
GOL |
|
|
|
PR-GTH |
Boeing 737-8EH |
GOL |
|
|
|
PR-GUI |
Boeing 737-8EH |
GOL |
|
|
|
PR-GTB |
Boeing 737-8EH |
GOL |
|
|
|
PR-GUH |
Boeing 737-8EH |
GOL |
|
|
|
PP-ERN |
Embraer EMB-110P1 Bandeirante |
Governo RN |
|
|
|
PR-AYR |
Embraer ERJ-195AR |
AZUL |
|
|
|
|
|
|
PR-AYR een Embraer ERJ-195AR van AZUL is ready for take off.
PP-PTR ATR72-212A van AZUL rijdt langs de static van de open dag.
Zie
je niet veel, Airbus A318’s . . . hier de PR-AVH, een A318-121 van
Avianca Brasil.
In
Europa zie je ze niet meer, maar ze bestaan nog steeds: PR-VBZ,
Boeing 737-73A van Varig.
Lekkere ruige start van de PR-GUI, een Boeing 737-8EH van GOL.
Prachtig! Ook weer een type wat je nog maar weinig tegenkomt:
PR-TTP, Boeing 727-2M7 van Total Linhas Aereas Cargo. |
|
|
Credits:
Forca
Aerea Brasileira, Lt Humberto, Airliners.net, Scramble Database |
|
|