Drie AMX  A-1’s van de Braziliaanse luchtmacht staan klaar voor CRUZEX 2013.
 
 

Er zijn van die gelegenheden, waar je ooit graag een keer bij aanwezig wilt zijn, maar waar je door tijdgebrek of timing niet aan toekomt. In mijn geval betrof dit tot voor kort de CRUZEX oefening die al enige jaren in november in Natal in Brazilië wordt gehouden. Zo ook dit jaar, en wel van 4 tot en met 15 november 2013. Het lag aanvankelijk niet in de bedoeling er naartoe te gaan, maar ik was in de gelukkige omstandigheid gedurende de oefening het veld op te mogen om te fotograferen.
Na er een nachtje over geslapen te hebben heb ik toch maar een ticket gekocht en een hotel en auto geboekt om op zondag 3 november via London-Heathrow en Rio de Janeiro-Galeao naar Natal-Augusto Severo te vliegen.

 
 

Airbus A320-232 PR-MBQ van TAM vertrekt weer voor de retourvlucht naar Rio de Janeiro.
 
 

Na ruim 24 uur onderweg te zijn geweest, kwam ik op maandag 4 november aan in Natal, zonder koffer wel te verstaan. Niet erg comfortabel als je vanuit een koud Nederland in je winterkleding in een broeierig Brazilië aankomt. Na veel navragen heb ik mijn koffer maar even gelaten voor wat ie was en mijn auto opgehaald om naar mijn hotel in de stad te rijden. Daar aangekomen ben ik eerst maar naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum gelopen voor de hoognodige spullen om de eerste dag door te komen.

Dat deze oefening als een magneet op luchtvaartenthousiasten werkt, bleek al in het winkelcentrum waar ik de eerste Nederlanders ontmoette. De totale Nederlandse enclave bestond uit ca. 20 tot 30 man, en dat op een totaal van zo’n 80 to 100 personen.


De oefening


CRUZEX, of CRUZEX flight (Cruzeiro do Sul Exercise) is een multinationale oefening, georganiseerd door de Braziliaanse luchtmacht en vond eerder plaats in de jaren 2002, 2004, 2006, 2008, 2010, en 2012. Met uitzondering van 2002 en 2006, vonden alle edities plaats in Natal RN (Rio Grande do Norte). Het doel is te oefenen in hedendaagse oorlogssituaties, maar ook om samen te kunnen werken en ervaringen uit te wisselen. De vliegactiviteiten vinden plaats boven de Atlantische Oceaan en boven dunbevolkte gebieden boven de staten Rio Grande do Norte, Ceara, Paraiba en Pernambuco. Er wordt tijdens de oefening niet met live munitie geschoten.

De editie van 2013 leverde deelnemers op uit acht landen: Brazilië, Canada, Chili, Colombia, Ecuador, Uruguay, USA en Venezuela. Vooral de deelname van zowel de USA als Venezuela was een niet voor de hand liggende combinatie. Oorspronkelijk zou ook Argentinië deelnemen, helaas is dit de week voor aanvang gecanceld. Grote afwezige was de Franse afvaardiging, die in tegenstelling tot afgelopen jaren dit jaar niet deelnamen aan de oefening.
 

De deelnemende luchtmachten        
         
Brazilië: Northrop F-5EM Tiger II        
Dassault Mirage 2000 F-2000B / F-2000C        
  AMX International  A-1A / A-1B / A-1M        
Embraer A-29A Super Tucano         
Embraer A-29B Super Tucano         
Lockheed (K)C-130H Hercules         
CASA C-105A Amazonas (C-295)        
Embraer R-99A (EMB-145SA)  (vanaf Recife)      
Bell UH-1H Iroquois         
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M)        
Sikorsky UH-60L Black Hawk         
Aerospatiale CH-34 Super Puma        
         
Canada: Lockheed Martin CC-130J-30 Hercules         
         
Chili: General Dynamics (Fokker) F-16AM         
General Dynamics (Fokker) F-16BM         
Boeing KC-135E Stratotanker   (vanaf Recife)      
         
Colombia: Cessna A-37B Dragonfly         
Boeing KC-767-2J6ER/MMTT Jupiter  (vanaf Recife)      
         
Ecuador: Embraer A-29B Super Tucano         
         
USA: General Dynamics F-16C Fighting Falcon         
Boeing KC-135R Stratotanker   (vanaf Recife)      
         
Uruguay: FMA IA-58A Pucara        
Cessna A-37B Dragonfly         
         
Venezuela: General Dynamics F-16A Fighting Falcon         

Het behoeft geen toelichting dat het hier een wel heel exotische deelnemersveld betreft met types die je vandaag de dag niet snel meer zult aantreffen, en al helemaal niet samen op één locatie. De tankers vliegen hun missies vanaf de internationale luchthaven van Recife en bezoeken Natal niet tijdens de oefening.

 
 

General Dynamics F-16A Fighting Falcon 4226 van de Venezolaanse luchtmacht taxiet in na een middagvlucht. Dit zou wel eens de laatste gelegenheid kunnen zijn geweest ze in actie te zien.


Natal-Augusto Severo / Natal Air Base


De oefening vindt plaats op de luchthaven van Natal, Augusto Severo, die gedeeld wordt met Natal Airbase. Tijdens CRUZEX gaat het lijnverkeer overigens gewoon door. Dit wordt gedomineerd door TAM, GOL en Azul, maar er is ook een dienst van Arke, die via de Kaapverdische eilanden en Fortaleza, Natal aandoet.

Het verkeer wordt over drie banen geleid: het civiele verkeer en de fighters vliegen in hoofdzaak op RWY 16L-34L, het langzamere militaire verkeer en transport op RWY 16R-34L en de heli’s gebruiken RWY 12-30. Dit maakt fotograferen er niet makkelijker op en het is dan ook zaak om er voldoende dagen voor uit te trekken, zoals bleek tijdens mijn verblijf. Uiteindelijk bleken vier volle dagen maar net genoeg, en was er de open dag voor nodig om de puntjes op de i te zetten.


De week in vogelvlucht


Het echte werk begon op dinsdag 5 november met de persdag, die het begin van de oefening
markeerde. Om 8 uur werd iedereen aan de poort verwacht, om 10 uur begon de persconferentie met leden van de deelnemende luchtmachten. Veel aandacht ging uit naar de samenwerking van de luchtmachten van de Verenigde Staten en Venezuela en dat is niet zo gek, gezien de kille betrekkingen tussen beide landen de laatste jaren. De vliegers zagen het echter als samenwerken tussen vakgenoten onderling, en de mogelijkheid om informatie met elkaar uit te wisselen. Na de persconferentie werden er uit de aanwezige pers en fotografen plaatsen “verloot” voor de air to air fotoshoot vanuit een Lockheed C-130 Hercules in de middag. De massale aanwezigheid van fotografen en pers maakte de kans op een plek echter klein, de selectiecriteria die golden voor een plek (misschien een beter woord dan verloten) nog veel kleiner. Helaas dus geen air to air.

In plaats daarvan hadden de overige fotografen de gelegenheid de flightline af te lopen en hun plaatjes te schieten bij het uittaxiën van de kisten. Deze eerste dag was overigens de enige waarop er zowel een volledige ochtend- als middagmissie werd gevlogen. Alle opeenvolgende dagen werd er alleen een complete ochtendmissie gevlogen, met in de middag een beperkter aantal missies van steeds dezelfde luchtmachten.

Het was dus zaak met name de Colombiaanse, Ecuatoriaanse, Uruguayaanse en Venezolaanse kisten er ’s morgens goed op te krijgen. Dit viel niet altijd mee vanwege de bewolking, die net zo snel op komt zetten als weer oplost. In de regel was het weer in de middag beter als in de ochtend en dat hielp dus in dit geval niet mee. Een tweede factor van belang was de hoge zonnestand, welke met name in de ochtenduren voor een uitdaging zorgde.
 
 

Embraer A-29A Super Tucano 5716 aan de rand van de jungle, wachtend op een nieuwe dag.


De Ecuatorianen hebben waarschijnlijk wel de meeste moeite moeten doen om met hun drie Embraer A-29B Super Tucano’s naar Natal af te reizen. Hier taxiet de FAE1020 uit voor een middagvlucht.
 
 
De volgende dagen werden doorgebracht op verschillende plaatsen langs de start- en taxibanen, zowel langs de 16L-34R als de 16R-34L om alle types op de gevoelige plaat te krijgen. Op de woensdag was het met name ’s morgens een ware logistieke ramp om iedereen op tijd langs de taxibaan te posteren. Het duurde maar liefst 2,5 uur om deze te bereiken, met het gevolg dat bijna alle kisten al weg waren voor we goed en wel gearriveerd waren. In de middag ging het gelukkig beter en werden we getrakteerd op twee Braziliaanse
Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) helikopters, die prachtig voorlangs kwamen.

Op de donderdag en de vrijdag werd min of meer hetzelfde programma gehanteerd, waarbij op de vrijdagmorgen langs de 16R-34L werd plaatsgenomen voor het langzamere verkeer zoals de Braziliaanse en Ecuatoriaanse Embraer A-29A en A-29B Super Tucano’s, de Uruguayaanse FMA IA-58A Pucara’s en het transport. Zonder langs deze baan gestaan te hebben, kom je thuis zonder deze exoten. Naast al het militaire geweld waren er ook mooie plaatjes te maken van de passerende civiele kisten met als persoonlijke favoriet een gouwe ouwe Boeing 727 van Total Cargo. Al met al was ik na vier dagen tevreden en kon ik terugkijken op een geslaagde trip. Ik moet er wel aan toevoegen dat het ontzettend veel moeite en heel veel geduld heeft gekost . . .  Het gaat wel eens makkelijker, maar zonder strijd geen overwinning!
 
 

In groten getale aanwezig, de Northrop F-5EM Tiger II van de Brazilianen. Hier de 4825 in de start.


De 87-0306/DC General Dynamics F-16C Fighting Falcon van de USAF, in achtervolging van de eerder vertrokken Braziliaanse F-5E.


Het blijft een indrukwekkend gezicht wanneer meerdere kisten met naverbrander het luchtruim kiezen,zoals hier de Braziliaanse Dassault Mirage 2000 4949 en zijn tweezits broertje 4932. Dit zijn de laatste wapenfeiten van dit type bij de Braziliaanse luchtmacht; in december worden ze buiten gebruik gesteld en wordt de rol overgenomen door de Northrop F-5EM Tiger II.


“Eat my dust” zullen ze denken in de cockpit van Lockheed C-130H Hercules 2476 …


Eén van mijn persoonlijke favorieten, de FMA IA-58A Pucara. Naast Argentinië is Uruguay de enige gebruiker van dit Argentijnse type. De 222 vertrekt hier samen met de 220 en 227 vanaf RWY 16R.


Ook zeer bijzonder en “still going strong”, deze Cessna A-37B Dragonfly FAC2161van de Colombiaanse luchtmacht.


De 5544, één van de vele AMX International  A-1A’s vertrekt voor een ochtendmissie.


Een leuke aanvulling op alle vliegbewegingen was deze Cessna C-98 Caravan I 2704, binnenkomend op RWY16L.


Schitterend avondlicht op de 2809, een CASA C-105A Amazonas.


Het blijven echte “mean machines”, de Mil AH-2 Sabre (Mi-35M). De 8955 taxiet uit om recht voor ons het luchtruim te kiezen.


Sikorsky UH-60L Black Hawk  8914 pakt de laatste zonnestralen van de dag.


“Hé die ken ik”, zou je kunnen zeggen en dat klopt:  General Dynamics (Fokker) F-16AM 747 heeft jarenlang voor onze luchtmacht gevlogen en doet dat tegenwoordig voor de Chileense Luchtmacht.


De 4932, een Dassault Mirage 2000 F-2000B net voor zonsondergang, op weg naar zijn sunshelter.
 
 

Op zaterdag 9 november, de dag dat ik weer naar huis zou vliegen (met koffer; die was uiteindelijk na veel omzwervingen op dinsdag alsnog gearriveerd) was er nog een open dag. Deze wordt elke keer gehouden in het tussenweekend van de oefening. Mij was verteld dat dit weinig om het lijf had, een zo goed als onfotografeerbare static en geen vliegbewegingen maar . . . Ik moest er toch zijn om weer terug te vliegen en de ingang van Natal Airbase ligt naast de luchthaven terminal. Tot ieders verbazing was de static heel behoorlijk en werd er ook nog gevlogen door Braziliaanse Northrop F-5EM Tiger II’s en Embraer A-29B en A-29A Super Tucano’s alsmede een Sikorsky UH-60L Black Hawk. Dit was toch wel het toefje op de taart en maakte het plaatje compleet.

 
 

Omdat ze zo gaaf zijn nog maar een Cessna A-37B Dragonfly, hier de 279 van de Uruguayanen op de static van de open dag op 9 november.


Hoe vaak zie je een militaire Bandeirante? Niet vaak, gelukkig stond ook de 2319, een Embraer C-95B (EMB110P1) op de static.
 
 

Om 12.00 was het toch echt tijd om mijn auto in te leveren en in te checken voor mijn lange reis naar huis.
Na wederom bijna 24 uur onderweg te zijn geweest, via Sao Paulo-Guarulhos en London-Heathrow, landde ik zondagavond 10 november weer op Schiphol, terugkijkend op een geweldige week vol exoten.

Gefotografeerd werden de volgende kisten:        
         
5536 AMX International  A-1A 3/10 GAv      
5537 AMX International  A-1A 3/10 GAv      
5657 AMX International  A-1B 3/10 GAv      
5512 AMX International  A-1A 1/16 GAv      
5520 AMX International  A-1M 1/16 GAv      
5524 AMX International  A-1A 1/16 GAv      
5541 AMX International  A-1A 1/10 GAv      
5543 AMX International  A-1A 1/10 GAv      
5544 AMX International  A-1A 1/10 GAv      
4862 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4864 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4866 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4861 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4869 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4825 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4823 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4807 Northrop F-5FM Tiger II 1/14 GAv      
4874 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4829 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4839 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4836 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
4856 Northrop F-5EM Tiger II 1/14 GAv      
5932 Embraer A-29B Super Tucano 1/3 GAv      
5951 Embraer A-29B Super Tucano 3/3 GAv      
5714 Embraer A-29A Super Tucano 3/3 GAv      
5716 Embraer A-29A Super Tucano 3/3 GAv      
4932 Dassault Mirage 2000 F-2000B 1 GDA      
4933 Dassault Mirage 2000 F-2000B 1 GDA      
4940 Dassault Mirage 2000 F-2000C 1 GDA      
4948 Dassault Mirage 2000 F-2000C 1 GDA      
4949 Dassault Mirage 2000 F-2000C 1 GDA      
8703 Bell UH-1H Iroquois 5/8 GAv      
8901 Sikorsky UH-60L Black Hawk  7/8 GAv      
8906 Sikorsky UH-60L Black Hawk  5/8 GAv      
8914 Sikorsky UH-60L Black Hawk  7/8 GAv      
8955 Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) 8 GAv      
8956 Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) 8 GAv      
8957 Mil AH-2 Sabre (Mi-35M) 8 GAv      
2803 CASA C-105 Amazonas (C-295) 1/9 GAv      
2806 CASA C-105A Amazonas (C-295) 1/9 GAv      
2809 CASA C-105A Amazonas (C-295) 1/15 GAv      
2466 Lockheed C-130H Hercules 1/1 GT      
2476 Lockheed C-130H Hercules 1/1 GT      
2704 Cessna C-98 Caravan I (208) BANT      
2319 Embraer C-95B (EMB110P1) 5 GAv      
4622 Embraer AT-26 Xavante  stored      
4601 Embraer AT-26 Xavante stored      
738 General Dynamics (Fokker) F-16BM Grupo 7      
743 General Dynamics (Fokker) F-16AM Grupo 7      
747 General Dynamics (Fokker) F-16AM Grupo 7      
748 General Dynamics (Fokker) F-16AM Grupo 7      
749 General Dynamics (Fokker) F-16AM Grupo 7      
753 General Dynamics (Fokker) F-16AM Grupo 7      
130606 Lockheed Martin CC-130J-30 Hercules 436Sqn      
130614 Lockheed Martin CC-130J-30 Hercules 436Sqn      
FAC2161 Cessna A-37B Dragonfly ESCOM311      
FAC2183 Cessna A-37B Dragonfly ESCOM311      
FAC2184 Cessna A-37B Dragonfly ESCOM311      
FAC2185 Cessna A-37B Dragonfly ESCOM311      
FAC2186 Cessna A-37B Dragonfly ESCOM311      
FAE1020 Embraer A-29B Super Tucano Esc2313      
FAE1022 Embraer A-29B Super Tucano Esc2313      
FAE1023 Embraer A-29B Super Tucano Esc2313      
87-0304/DC General Dynamics F-16C Fighting Falcon 121FS      
87-0306/DC General Dynamics F-16C Fighting Falcon 121FS      
87-0334/DC General Dynamics F-16C Fighting Falcon 121FS      
86-0342/DC General Dynamics F-16C Fighting Falcon 121FS      
87-0310/DC General Dynamics F-16C Fighting Falcon 121FS      
220 FMA IA-58A Pucara EA1      
222 FMA IA-58A Pucara EA1      
227 FMA IA-58A Pucara EA1      
279 Cessna A-37B Dragonfly EA2      
282 Cessna A-37B Dragonfly EA2      
285 Cessna A-37B Dragonfly EA2      
1041 General Dynamics F-16A Fighting Falcon Grupo 16      
94 General Dynamics F-16A Fighting Falcon Grupo 16      
4226 General Dynamics F-16A Fighting Falcon Grupo 16      
         
En civiel:          
         
PR-AVH Airbus A318-121 Avianca Brasil      
PR-MHE Airbus A320-214 TAM      
PR-MBQ Airbus A320-232 TAM      
PR-MBZ Airbus A320-232 TAM      
PR-MBO Airbus A320-232 TAM      
PP-PTN ATR72-212A AZUL      
PP-PTR ATR72-212A AZUL      
PR-TTP Boeing 727-2M7 Total Linhas Aereas      
PR-VBZ Boeing 737-73A Varig      
PR-GEC Boeing 737-7EH GOL      
PR-GTH Boeing 737-8EH GOL      
PR-GUI Boeing 737-8EH GOL      
PR-GTB Boeing 737-8EH GOL      
PR-GUH Boeing 737-8EH GOL      
PP-ERN Embraer EMB-110P1 Bandeirante Governo RN      
PR-AYR Embraer ERJ-195AR AZUL      
 
 

PR-AYR  een  Embraer ERJ-195AR van AZUL is ready for take off.


PP-PTR  ATR72-212A van AZUL rijdt langs de static van de open dag.


Zie je niet veel, Airbus A318’s . . . hier de PR-AVH, een A318-121 van Avianca Brasil.


In Europa zie je ze niet meer, maar ze bestaan nog steeds: PR-VBZ, Boeing 737-73A van Varig.


Lekkere ruige start van de PR-GUI, een Boeing 737-8EH van GOL.


Prachtig! Ook weer een type wat je nog maar weinig tegenkomt: PR-TTP,  Boeing 727-2M7 van Total Linhas Aereas Cargo.
 
 

Credits: Forca Aerea Brasileira, Lt Humberto, Airliners.net, Scramble Database