Boeing 737-2H4 van Avior Airlines. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
 
 

Op 31 juli vertrok ik samen met mijn familie vanaf Düsseldorf naar Curaçao. Wij vlogen met een Airbus A330 van Air Berlin.
Na een lange vlucht van 10 uur kwamen wij rond 19.00 uur aan in het laatste zonlicht.

 
 

Hato International Airport, 5 augustus.
 

Hato International Airport heeft een aantal goede plaatsen om foto’s te maken. Een van die plaatsen loopt langs de taxibaan richting baan 11. Om op deze plaats te komen volg je het zandpad wat achter de Amerikaanse basis loopt.
 

 

Boeing C-40C Clipper 05-4613 afkomstig van het 932nd AW van Scott AFB. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
 

KLM Asia Boeing 747-406 PH-BFY met de naam Johannesburg. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)


American vliegt onder andere met de Boeing 737-823 naar Hato, hier zien we de N920AN. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)


Boeing 737-36N PZ-TCO van Surinam Airways met op de romp een sticker ter gelegenheid van het 50 jarige jubileum van Surinam Airways.
(Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
 


Insel AIr maakt gebruik van de McDonnell Douglas MD-82, zoals deze PJ-MDC. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)

 

Rondvlucht Curaçao, 6 augustus

 

Op 6 augustus hadden mijn broer en ik de mogelijkheid om een rondvlucht te maken boven Curaçao met een Cessna 172.
Nu had ik ook meteen de mogelijkheid om wat foto’s te maken op airside.
 


North American NA-282 Sabreliner 40A YV225T staat zo te zien al een tijdje in opslag. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)


Piper 31-350 Navajo Chieftain PJ-EZZ van EZ Air. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)
 
 
Na dat onze piloot alles had gecheckt, konden we gaan vliegen. Het was voor mij en mijn broer de eerste keer dat we meevlogen in een Cessna 172. Na de start vlogen we via de kustlijn richting Klein Curaçao, om vervolgens daar een rondje om heen te draaien en weer terug te gaan richting Curaçao, waar we door de kustlijn weer te volgen langs de Caracas Baai en Willemstad vlogen. Voor de Bullenbaai maakten we weer een bocht naar rechts, om richting Grote Berg te vliegen en vandaar uit weer terug te keren naar Hato.
 
 

Willemstad vanuit de lucht. (Maurits Niemeijer, 6 augustus 2012)
 
 

Na dat we geland waren was het toch wel even schrikken. We reden nog op de landingsbaan, toen de toren opeens 'cleared takeoff’ zei tegen een Cessna Citation. Gelukkig zaten de piloten van de Citation goed op te letten en bleven ze staan tot wij de baan af waren.

 
 

Hato International Airport. (Maurits Niemeijer, 6 augustus 2012)


Cessna 172P Skyhawk N51832, waar wij onze rondvlucht mee maakten. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)


Deze ex-Alitalia McDonnell Douglas MD-82 (I-DAWI) wordt nu door Insel Air gebruikt voor reserve onderdelen. Op het toestel staat nu de registratie N431LF.
(Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)


Hato International Airport, 11 augustus

Naast de terminal ligt ook een kleine parkeerplaats vanaf hier heb je zicht op de General Aviation en kun je foto’s maken door een van de hekken.
 
 

Cirrus SR22 GTS X-edition YV337T. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 11 augustus 2012)


Embraer 110 Bandeirante PJ-VIC van Insel Air. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 11 augustus 2012)



Hato International Airport & Bonaire, 12 augustus

Op 12 augustus vlogen wij met de familie voor een dagje naar Bonaire. Onze vlucht vertrok om 10.30 uur en werd gevlogen door een Fokker 50 van Insel Air. De dag ervoor hadden we al ingecheckt op het vliegveld. Na een vlucht van ongeveer 15 minuten kwamen we aan op Bonaire.



Ons toestel naar Bonaire, Fokker 50 PJ-KVG (ex PH-KVG van KLM Cityhopper). (Maurits Niemeijer, Bonaire International Airport, 12 augustus 2012)

 

Na aankomst werden de paspoorten gecontroleerd door de Koninklijke Marechaussee. Vervolgens een auto gehuurd en een dagje op Bonaire rondgekeken.
Rond 18.00 uur moesten we onze auto weer inleveren op het vliegveld. Om 20.45uur stond de terugvlucht gepland, dus we hadden nog tijd genoeg om even rond te kijken op het vliegveld.

 
 

De terminal van Bonaire International Airport, ook wel Flamingo Airport genoemd. Het vliegveld dankt deze naam aan het feit dat Bonaire een natuurlijke leefplaats is voor de Flamingo. De terminal is dan ook volledig roze geschilderd. (Maurits Niemeijer, Bonaire International Airport, 12 augustus 2012)


McDonnell Douglas MD-11 PH-KCK van KLM. (Maurits Niemeijer, Bonaire International Airport, 12 augustus 2012)


Met een uur vertraging vertrokken wij vanaf Bonaire weer terug naar Curaçao. De vlucht duurde nu ongeveer 10 minuten.

 

 

Hato International Airport, 13 augustus

De volgende foto’s zijn gemaakt vanaf de Mirador. Dit is een heuvel schuin tegenover de terminal. Ook de lokale bevolking staat hier naar de vliegtuigen te kijken. Het enige nadeel wat betreft fotograferen vanaf deze plaats zijn de lantaarnpalen die op de parkeerplaatsen staan onderaan de Mirador. Je moet dus precies tussen de lantaarnpalen door fotograferen.




Boeing KC-135R 61-0323 afkomstig van McConnell AFB. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 13 augustus 2012)


Gulfstream 5 N502KA van AR Aviation Corp. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 13 augustus 2012)


McDonnell Douglas MD-83 N120MN van Dutch Antilles Express. (Maurits Niemeijer, Hato International Airport, 13 augustus 2012)


Op dinsdag 14 augustus vlogen wij om 21.05 uur weer terug naar Düsseldorf met Air Berlin, waar wij de volgende dag aankwamen.

  
  

Credits: Maurits Niemeijer