Op 31 juli vertrok ik samen met mijn
familie vanaf Düsseldorf naar Curaçao. Wij vlogen met een Airbus
A330 van Air Berlin.
Na een lange vlucht van 10 uur kwamen wij rond 19.00 uur aan in het
laatste zonlicht.
Hato International Airport, 5 augustus.
Hato International Airport heeft een
aantal goede plaatsen om foto’s te maken. Een van die plaatsen loopt
langs de taxibaan richting baan 11. Om op deze plaats te komen volg
je het zandpad wat achter de Amerikaanse basis loopt.
Boeing C-40C
Clipper 05-4613 afkomstig van het 932nd AW van Scott AFB.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
KLM Asia Boeing 747-406 PH-BFY met de naam
Johannesburg.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
American vliegt
onder andere met de Boeing 737-823 naar Hato, hier zien we de N920AN.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
Boeing 737-36N PZ-TCO van Surinam Airways met
op de romp een sticker ter gelegenheid van het 50 jarige jubileum
van Surinam Airways.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
Insel AIr
maakt gebruik van de McDonnell Douglas MD-82, zoals deze PJ-MDC.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 5 augustus 2012)
Rondvlucht Curaçao, 6 augustus
Op 6 augustus hadden mijn broer en ik
de mogelijkheid om een rondvlucht te maken boven Curaçao met een
Cessna 172.
Nu had ik ook meteen de mogelijkheid om wat foto’s te maken op
airside.
North American
NA-282 Sabreliner 40A YV225T staat zo te zien al een tijdje in
opslag.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)
Piper 31-350
Navajo Chieftain PJ-EZZ van EZ Air.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)
Na dat onze piloot alles had gecheckt, konden we gaan vliegen. Het
was voor mij en mijn broer de eerste keer dat we meevlogen in een
Cessna 172. Na de start vlogen we via de kustlijn richting Klein
Curaçao, om vervolgens daar een rondje om heen te draaien en weer
terug te gaan richting Curaçao, waar we door de kustlijn weer te
volgen langs de Caracas Baai en Willemstad vlogen. Voor de
Bullenbaai maakten we weer een bocht naar rechts, om richting Grote
Berg te vliegen en vandaar uit weer terug te keren naar Hato.
Willemstad vanuit
de lucht.
(Maurits
Niemeijer, 6 augustus 2012)
Na dat we
geland waren was het toch wel even schrikken. We reden nog op de
landingsbaan, toen de toren opeens 'cleared takeoff’ zei tegen een
Cessna Citation. Gelukkig zaten de piloten van de Citation goed op
te letten en bleven ze staan tot wij de baan af waren.
Hato International
Airport.
(Maurits
Niemeijer, 6 augustus 2012)
Cessna 172P Skyhawk N51832, waar wij onze rondvlucht mee maakten.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)
Deze ex-Alitalia McDonnell Douglas MD-82 (I-DAWI) wordt nu door
Insel Air gebruikt voor reserve onderdelen. Op het toestel staat nu
de registratie N431LF.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 6 augustus 2012)
Hato International Airport, 11 augustus
Naast de terminal ligt ook een kleine parkeerplaats vanaf
hier heb je zicht op de General Aviation en kun je foto’s maken door
een van de hekken.
Cirrus SR22 GTS X-edition YV337T.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 11 augustus 2012)
Embraer 110 Bandeirante PJ-VIC van Insel Air.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 11 augustus 2012)
Hato International Airport & Bonaire,
12 augustus
Op 12 augustus vlogen wij met de familie voor een dagje naar
Bonaire. Onze vlucht vertrok om 10.30 uur en werd gevlogen door een
Fokker 50 van Insel Air. De dag ervoor hadden we al ingecheckt op
het vliegveld. Na een vlucht van ongeveer 15 minuten kwamen we aan
op Bonaire.
Ons toestel naar Bonaire, Fokker 50 PJ-KVG (ex PH-KVG van KLM
Cityhopper).
(Maurits
Niemeijer, Bonaire International Airport, 12 augustus 2012)
Na aankomst werden de paspoorten
gecontroleerd door de Koninklijke Marechaussee. Vervolgens een auto
gehuurd en een dagje op Bonaire rondgekeken.
Rond 18.00 uur moesten we onze auto weer inleveren op het vliegveld.
Om 20.45uur stond de terugvlucht gepland, dus we hadden nog tijd
genoeg om even rond te kijken op het vliegveld.
De terminal van Bonaire International Airport, ook wel Flamingo
Airport genoemd. Het vliegveld dankt deze naam aan het feit dat
Bonaire een natuurlijke leefplaats is voor de Flamingo. De terminal
is dan ook volledig roze geschilderd.
(Maurits
Niemeijer, Bonaire International Airport, 12 augustus 2012)
McDonnell Douglas MD-11 PH-KCK van KLM.
(Maurits
Niemeijer, Bonaire International Airport, 12 augustus 2012)
Met een uur vertraging
vertrokken wij vanaf Bonaire weer terug naar Curaçao. De vlucht
duurde nu ongeveer 10 minuten.
Hato International Airport, 13 augustus
De volgende foto’s zijn
gemaakt vanaf de Mirador. Dit is een heuvel schuin tegenover de
terminal. Ook de lokale bevolking staat hier naar de vliegtuigen te
kijken. Het enige nadeel wat betreft fotograferen vanaf deze plaats
zijn de lantaarnpalen die op de parkeerplaatsen staan onderaan de
Mirador. Je moet dus precies tussen de lantaarnpalen door
fotograferen.
Boeing KC-135R 61-0323 afkomstig van McConnell AFB.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 13 augustus 2012)
Gulfstream 5 N502KA van AR Aviation Corp.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 13 augustus 2012)
McDonnell Douglas MD-83 N120MN van Dutch Antilles Express.
(Maurits
Niemeijer, Hato International Airport, 13 augustus 2012)
Op dinsdag 14 augustus vlogen
wij om 21.05 uur weer terug naar Düsseldorf
met Air Berlin, waar wij de volgende dag aankwamen. |