Op vrijdag 30 mei 2014 ben ik naar
Flugplatz Damme (EDWC) geweest en van andere Duitse spotters horen
zeggen dat dit een zeer bijzonder mooi gelegen vliegveldje is langs
de Autobaan A1. Ik heb hier gestaan van 09:15 uur t/m 14:00 uur.
Damme ligt ongeveer 35 km boven Osnabrück. Runway is 10/28. Deze dag
vlogen ze vanaf runway 10. Eerst aan de kant van de toren en
restaurant gestaan. Aan deze zijde staat je tegen de zon in te
fotograferen. Maar we hadden al gauw in de gaten dat aan de overkant
een weggetje loopt waar je gewoon met de auto in kunt rijden. De kop
van de baan en het weggetje is nog geen 10 meter van elkaar.
Perfecte plaats om te fotograferen. De gehele dag de zon in de rug
en leverde dan ook bijzonder mooie shots op.
Ook aan de kant van runway 28 kan je bijzondere mooi staan en net
als aan de kant van runway 10 haast de kisten aanraken. Aan de 28
zijde is een werft (Damme) gevestigd die ook een paar bijzondere
kisten buiten hebben staan in het gras waar nog aan gesleuteld moet
worden of klaar zijn voor de verkoop/opknapbeurt. Ik was zeer onder
de indruk van Flugplatz Damme en zal dit veld in de toekomst zeer
zeker weer eens ga bezoeken. Hieronder het resultaat en nog meer
foto's van vliegbewegingen op Flugplatz Damme (EDWC).
Extra
EA-300/LT D-EJCB. (André Witsen, Damme)
Robin DR 400/180R Remorqueur D-EKCT, destijds ontwikkeld voor het
slepen van zweefvliegtuigen. (André Witsen, Damme)
Twee tweemotorige Cessna’s: Cessna T303 Crusader D-ICDE & Cessna
310J G-ODLY uit 1965. (André Witsen, Damme)
Evektor EV-97 Eurostar SL D-MRLL. (André Witsen, Damme)
B&F Technik FK14 Polaris D-MKKH.
(André Witsen, Damme)
Flugplatz Damme (EDWC) |
|
|
|
|
|
|
D-EKCT |
Robin DR.400/180R Remorqueur |
|
|
D-EJCB |
Extra 330LT |
|
|
D-EVAN |
Cessna 152 |
|
|
D-MILL |
Autogyro Europe MT-03 |
|
|
D-ERAL |
Cessna 172N Skyhawk |
|
|
D-MRLL |
Evektor EV-97 Eurostar SL |
|
|
D-MREW |
EDFL Dallach D4 Fascination |
|
|
D-ICDE |
Cessna T303 Crusader |
|
|
N705TB |
SOCATA TB-21 Trinidad TC |
|
|
D-EBPC |
Cessna 152 |
|
|
D-EKPE |
Reims/Cessna F152 |
|
|
D-MKKH |
B&F Technik FK14 Polaris |
|
|
D-MQRL |
Autogyro Europe Cavalon |
|
|
D-EMGM |
Wassmer WA.52 Europa |
|
|
D-IKUB |
Beech 95-55 Baron |
|
|
G-ODLY |
Cessna 310J |
|
|
D-IACE |
Cessna 310Q |
|
|
D-ECDN |
SEEMS MS.885 Super Rallye |
|
|
D-GJTL |
PA-34-220T Seneca III |
|
|
D-EEEI |
SOCATA Rallye 180TS Galérien |
|
|
50+37 |
C-160D (stored) |
|
|
Amerikaans geregistreerde SOCATA TB-21 Trinidad TC N705TB. (André
Witsen, Damme)
Scheibe SF.25C Falke 2000 D-KMSQ. (André Witsen, Damme)
Na het
bezoeken van Flugplatz Damme ben ik afgereisd naar Flugplatz
Atterheide (EDWO) en Atterheide ligt op nog geen 5km ten
noord-oosten van Osnabrück. Het heet ook Osnabrück-Atterheide. De
runway is 09/27. Heb hier gestaan van 15:00 uur t/m 19:00 uur. Eerst
begonnen aan de kant van de toren en ook hier sta je volledig tegen
het licht in. Aan de overzijde loopt een zandpad waar je ook met de
auto in kunt rijden. Door de hevige regenval van de 3 dagen ervoor
geen aanrader. Dus gewoon de auto parkeren op de parkeerplaats van
het restaurant en lopend je ronde doen. Door de lengte van de baan
is dat geen probleem en binnen 10 minuten sta je aan de andere kant
van de runway/toren. Aangezien het aan de over kant het gras zo hoog
was is het geen optie om foto's te nemen op de baan en alleen
landingsplaatjes kunnen schieten. Ze zingen wel eens als het gras 2
kontjes hoog is, nou zeg maar gerust op Atterheide 3 kontjes hoog.
Ik heb aan de zijde van de 09 redelijk leuke landingsplaatjes kunnen
schieten. Maar rond 17:30 komt de zon weer aan de kant van de toren
te staan en dat is zeker een aanrader. Rolbaan loopt direct langs de
parkeerplaats waar je met 35mm foto's kunt maken. Op de runway
schiet je met 80 tot 100mm je plaatjes. Van 17:30 t/m 19:00 uur
kwamen ook de meeste lokale en gasten de landing inzetten van
weggeweest. Hieronder het resultaat van aan het eind van deze middag
en begin van de avond.
Twee antieke
Cessna’s: Cessna 140 D-EFAS uit 1946 en de imposante Cessna 195
D-ENRR uit 1949. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)
Flugplatz Atterheide |
|
|
|
|
|
|
D-EIEI |
PA-18-95 Super Cub |
|
|
D-EWOO |
Aquila A210 AT-01 |
|
|
D-MTOG |
Tecnam P92 Echo |
|
|
D-EETO |
Cessna F172H |
|
|
D-ERIA |
Robin DR.400/200R Remo |
|
|
D-ELNB |
Cessna F172H |
|
|
D-ENCL |
Reims/Cessna F172P |
|
|
D-EFNX |
Reims/Cessna F152 |
|
|
D-MRAW |
Pélican 450S |
|
|
D-EBZP |
Robin DR.400/180R Remorqueur |
|
|
D-EEKF |
Reims/Cessna F172M |
|
|
D-EFAS |
Cessna 140 |
|
|
D-GACW |
PA-34-220T Seneca II |
|
|
D-EPAW |
Cessna 172RG Cutlass |
|
|
D-ENRR |
Cessna 195 |
|
|
D-INRR |
Cessna 414A Chancellor |
|
|
D-ORBT |
Schröder Fire Balloons uit Mettingen |
|
|
Piper PA-18-95 Super Cub D-EIEI vloog in het verleden bij de ALAT.
(André Witsen, Osnabrück-Atterheide)
Van de Robin DR 400/200R Remo 200 D-ERIA, speciaal ontwikkeld voor
het slepen van zweefvliegtuigen en voorzien van een motor die 200pk
levert, werden er maar 13 gebouwd. (André Witsen,
Osnabrück-Atterheide)
Aquila AT01 D-EWOO. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)
Uit 1969 stamt deze Reims/Cessna F172H D-EETO. (André Witsen,
Osnabrück-Atterheide)
Piper PA-34-220T Seneca II D-GACW. (André Witsen,
Osnabrück-Atterheide)
Cessna 414A Chancellor D-INRR, voorzien van winglets. (André
Witsen, Osnabrück-Atterheide)
Tecnam P 92 Echo D-MTOG. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide) |