Autogyro Europe MT-03 D-MILL en Autogyro Europe Cavalon D-MQRL. (André Witsen, Damme)

 
 

Op vrijdag 30 mei 2014 ben ik naar Flugplatz Damme (EDWC) geweest en van andere Duitse spotters horen zeggen dat dit een zeer bijzonder mooi gelegen vliegveldje is langs de Autobaan A1. Ik heb hier gestaan van 09:15 uur t/m 14:00 uur. Damme ligt ongeveer 35 km boven Osnabrück. Runway is 10/28. Deze dag vlogen ze vanaf runway 10. Eerst aan de kant van de toren en restaurant gestaan. Aan deze zijde staat je tegen de zon in te fotograferen. Maar we hadden al gauw in de gaten dat aan de overkant een weggetje loopt waar je gewoon met de auto in kunt rijden. De kop van de baan en het weggetje is nog geen 10 meter van elkaar. Perfecte plaats om te fotograferen. De gehele dag de zon in de rug en leverde dan ook bijzonder mooie shots op. Ook aan de kant van runway 28 kan je bijzondere mooi staan en net als aan de kant van runway 10 haast de kisten aanraken. Aan de 28 zijde is een werft (Damme) gevestigd die ook een paar bijzondere kisten buiten hebben staan in het gras waar nog aan gesleuteld moet worden of klaar zijn voor de verkoop/opknapbeurt. Ik was zeer onder de indruk van Flugplatz Damme en zal dit veld in de toekomst zeer zeker weer eens ga bezoeken. Hieronder het resultaat en nog meer foto's van vliegbewegingen op Flugplatz Damme (EDWC).

 

Extra EA-300/LT D-EJCB. (André Witsen, Damme)


Robin DR 400/180R Remorqueur D-EKCT, destijds ontwikkeld voor het slepen van zweefvliegtuigen. (André Witsen, Damme)



Twee tweemotorige Cessna’s: Cessna T303 Crusader D-ICDE & Cessna 310J G-ODLY uit 1965. (André Witsen, Damme)




Evektor EV-97 Eurostar SL D-MRLL. (André Witsen, Damme)


B&F Technik FK14 Polaris D-MKKH.
(André Witsen, Damme)
 

 

Flugplatz Damme (EDWC)    
     
D-EKCT Robin DR.400/180R Remorqueur    
D-EJCB Extra 330LT    
D-EVAN Cessna 152    
D-MILL Autogyro Europe MT-03    
D-ERAL Cessna 172N Skyhawk    
D-MRLL Evektor EV-97 Eurostar SL    
D-MREW EDFL Dallach D4 Fascination    
D-ICDE Cessna T303 Crusader    
N705TB SOCATA TB-21 Trinidad TC    
D-EBPC Cessna 152    
D-EKPE Reims/Cessna F152    
D-MKKH B&F Technik FK14 Polaris    
D-MQRL Autogyro Europe Cavalon    
D-EMGM Wassmer WA.52 Europa    
D-IKUB Beech 95-55 Baron    
G-ODLY Cessna 310J    
D-IACE Cessna 310Q    
D-ECDN SEEMS MS.885 Super Rallye    
D-GJTL PA-34-220T Seneca III    
D-EEEI SOCATA Rallye 180TS Galérien    
50+37 C-160D (stored)    


 

Amerikaans geregistreerde SOCATA TB-21 Trinidad TC N705TB. (André Witsen, Damme)


Scheibe SF.25C Falke 2000 D-KMSQ. (André Witsen, Damme)
 
 

Na het bezoeken van Flugplatz Damme ben ik afgereisd naar Flugplatz Atterheide (EDWO) en Atterheide ligt op nog geen 5km ten noord-oosten van Osnabrück. Het heet ook Osnabrück-Atterheide. De runway is 09/27. Heb hier gestaan van 15:00 uur t/m 19:00 uur. Eerst begonnen aan de kant van de toren en ook hier sta je volledig tegen het licht in. Aan de overzijde loopt een zandpad waar je ook met de auto in kunt rijden. Door de hevige regenval van de 3 dagen ervoor geen aanrader. Dus gewoon de auto parkeren op de parkeerplaats van het restaurant en lopend je ronde doen. Door de lengte van de baan is dat geen probleem en binnen 10 minuten sta je aan de andere kant van de runway/toren. Aangezien het aan de over kant het gras zo hoog was is het geen optie om foto's te nemen op de baan en alleen landingsplaatjes kunnen schieten. Ze zingen wel eens als het gras 2 kontjes hoog is, nou zeg maar gerust op Atterheide 3 kontjes hoog. Ik heb aan de zijde van de 09 redelijk leuke landingsplaatjes kunnen schieten. Maar rond 17:30 komt de zon weer aan de kant van de toren te staan en dat is zeker een aanrader. Rolbaan loopt direct langs de parkeerplaats waar je met 35mm foto's kunt maken. Op de runway schiet je met 80 tot 100mm je plaatjes. Van 17:30 t/m 19:00 uur kwamen ook de meeste lokale en gasten de landing inzetten van weggeweest. Hieronder het resultaat van aan het eind van deze middag en begin van de avond.

 
 


Twee antieke Cessna’s: Cessna 140 D-EFAS uit 1946 en de imposante Cessna 195 D-ENRR uit 1949. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)



 
 

Flugplatz Atterheide    
     
D-EIEI PA-18-95 Super Cub    
D-EWOO Aquila A210 AT-01    
D-MTOG Tecnam P92 Echo    
D-EETO Cessna F172H    
D-ERIA Robin DR.400/200R Remo    
D-ELNB Cessna F172H    
D-ENCL Reims/Cessna F172P    
D-EFNX Reims/Cessna F152    
D-MRAW Pélican 450S    
D-EBZP Robin DR.400/180R Remorqueur    
D-EEKF Reims/Cessna F172M    
D-EFAS Cessna 140    
D-GACW PA-34-220T Seneca II    
D-EPAW Cessna 172RG Cutlass    
D-ENRR Cessna 195    
D-INRR Cessna 414A Chancellor    
D-ORBT Schröder Fire Balloons uit Mettingen    

 

 

Piper PA-18-95 Super Cub D-EIEI vloog in het verleden bij de ALAT. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)
 

Van de Robin DR 400/200R Remo 200 D-ERIA, speciaal ontwikkeld voor het slepen van zweefvliegtuigen en voorzien van een motor die 200pk levert, werden er maar 13 gebouwd. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)


Aquila AT01 D-EWOO. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)


Uit 1969 stamt deze Reims/Cessna F172H D-EETO. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)


Piper PA-34-220T Seneca II D-GACW. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)


Cessna 414A Chancellor D-INRR, voorzien van winglets. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)


Tecnam P 92 Echo D-MTOG. (André Witsen, Osnabrück-Atterheide)

  
  

Credits: André Witsen