Om het jaar wordt in Farnborough een van
de grootste luchtvaartbeurzen van Europa gehouden. Dit jaar was dat
van 9 t/m 15 juli. Samen met mijn vader bezocht ik de beurs op 11
juli.
Om 08:55 uur vertrokken wij in de
stromende regen vanaf Schiphol met Easyjet voor de vlucht naar
Londen Gatwick. Vanaf Gatwick rijdt de First Great Western naar
North Camp. Hier vandaan was er een gratis shuttlebus naar
Farnborough, wat ongeveer 5 minuten rijden was.
Eurocopter
TH89 Super Puma T-317 van de Swiss Air Force (Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
Dassault Falcon 7X F-GYBJ.
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
Lockheed
C-130H FAC1004 van de Colombiaanse Luchtmacht.
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
Philips ST2 Speedtwin G-STDL van Speedtwin
Developments Ltd.
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
De tweede
Airbus A380-841 voor Malaysia Airlines (F-WWAJ/9M-MNB).
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
De A380 liet een
mooie show zien voor het aanwezige publiek.
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
Het Display
team The Blades vliegt met vier Extra EA-300’s. Hier zijn de G-ZEXL
en G-ZXCL tijden de take-off te zien.
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
Eurocopter EC-175
F-WWPB.
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
De Russen waren qua aantal vliegtuigen
slecht vertegenwoordigd in Farnborough. De Sukhoi Super Jet van
Aeroflot was op dinsdag al weer vertrokken.
Het Russian Knights display team was ook bevestigd voor Farnborough
maar werd een aantal dagen voor de show afgezegd wegens politieke
redenen.
Russian Air Force
Yakovlev Yak-130 (01 White) staat klaar voor zijn display, die
helaas tijdens een regenbui was.
(Maurits
Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
Halverwege de flying display pakten we
weer de bus en trein terug naar Gatwick Airport. We hadden een trein
eerder gepakt omdat de reis Farnborough – Gatwick toch wat langer
was dan wij vooraf hadden gedacht.
Om 19:05 uur zouden wij met Easyjet
vlucht EZY8881 terug vliegen naar Amsterdam. De vlucht zou weer
worden uitgevoerd met een Airbus A320. Toen iedereen aan boord was
kwam de gezagvoerder de cabine binnen en vertelde dat de beladers
door het slechte weer achterliepen op hun schema en dat we ongeveer
nog 15 minuten moesten wachten. Het weer werd ondertussen alleen
maar slechter, omdat het ook nog begon te onweren. Hierdoor lag het
werk op Gatwick helemaal stil. De gezagvoerder kwam weer alles in de
cabine uitleggen en bood ook de mogelijkheid voor belangstellenden
om in de cockpit te komen kijken. Uiteindelijk waren wij nummer 14
in de rij om te mogen vertrekken. Na bijna 3 uur vertraging
vertrokken we eindelijk van Gatwick en stonden we rond 23:40 uur
weer in Amsterdam.
De volgende Farnborough Airshow is van 14 t/m 20 juli in 2014 |