De eerste Boeing 787 Dreamliner (N19187/A7-BCB) voor Qatar Airways. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
 
 

Om het jaar wordt in Farnborough een van de grootste luchtvaartbeurzen van Europa gehouden. Dit jaar was dat van 9 t/m 15 juli. Samen met mijn vader bezocht ik de beurs op 11 juli.
 

Om 08:55 uur vertrokken wij in de stromende regen vanaf Schiphol met Easyjet voor de vlucht naar Londen Gatwick. Vanaf Gatwick rijdt de First Great Western naar North Camp. Hier vandaan was er een gratis shuttlebus naar Farnborough, wat ongeveer 5 minuten rijden was.
 

 


Eurocopter TH89 Super Puma T-317 van de Swiss Air Force (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
 

Dassault Falcon 7X F-GYBJ. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)


Lockheed C-130H FAC1004 van de Colombiaanse Luchtmacht. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)


Philips ST2 Speedtwin G-STDL van Speedtwin Developments Ltd. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
 


De tweede Airbus A380-841 voor Malaysia Airlines (F-WWAJ/9M-MNB). (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)


De A380 liet een mooie show zien voor het aanwezige publiek. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)


Het Display team The Blades vliegt met vier Extra EA-300s. Hier zijn de G-ZEXL en G-ZXCL tijden de take-off te zien. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)


Eurocopter EC-175 F-WWPB. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)
 
 

De Russen waren qua aantal vliegtuigen slecht vertegenwoordigd in Farnborough. De Sukhoi Super Jet van Aeroflot was op dinsdag al weer vertrokken.
Het Russian Knights display team was ook bevestigd voor Farnborough maar werd een aantal dagen voor de show afgezegd wegens politieke redenen.


 

Russian Air Force Yakovlev Yak-130 (01 White) staat klaar voor zijn display, die helaas tijdens een regenbui was. (Maurits Niemeijer, Farnborough, 11 juli 2012)

 

Halverwege de flying display pakten we weer de bus en trein terug naar Gatwick Airport. We hadden een trein eerder gepakt omdat de reis Farnborough Gatwick toch wat langer was dan wij vooraf hadden gedacht.
 

Om 19:05 uur zouden wij met Easyjet vlucht EZY8881 terug vliegen naar Amsterdam. De vlucht zou weer worden uitgevoerd met een Airbus A320. Toen iedereen aan boord was kwam de gezagvoerder de cabine binnen en vertelde dat de beladers door het slechte weer achterliepen op hun schema en dat we ongeveer nog 15 minuten moesten wachten. Het weer werd ondertussen alleen maar slechter, omdat het ook nog begon te onweren. Hierdoor lag het werk op Gatwick helemaal stil. De gezagvoerder kwam weer alles in de cabine uitleggen en bood ook de mogelijkheid voor belangstellenden om in de cockpit te komen kijken. Uiteindelijk waren wij nummer 14 in de rij om te mogen vertrekken. Na bijna 3 uur vertraging vertrokken we eindelijk  van Gatwick en stonden we rond 23:40 uur weer in Amsterdam.


De volgende Farnborough Airshow is van 14 t/m 20 juli in 2014
 
 

Credits: Maurits Niemeijer