In 2013 heb ik een verzoek gedaan aan de Commandant van de
Paramilitaire Politie in Hongarije om de Helikopter eenheid van de
Politie te mogen bezoeken. Enkele weken later kwam de verlossende
e-mail met de toestemming om de unit te bezoeken. Om een goed beeld
te krijgen van deze eenheid, eerst een beetje informatie over de
geschiedenis.
Begin
jaren 20 begon het interne en internationale luchtverkeer in
Hongarije op gang te komen. De rechtshandhaving en veiligheid op
luchtvaartgebied werd de taak van de Gendarmerie
(Csendőrség). Na de Tweede Wereldoorlog werd de speciale
luchtvaarteenheid van de politie opgericht. Het hoofdkantoor van de
Air Police werd in 1959 gevestigd op het nationale vliegveld
Ferihegy bij Boedapest. De unit werd uitgerust met twee vliegtuigen
van het type L-200A "Morava". In 1964 werd de eenheid omgedoopt tot
Hungarian Air Police.
R-14 Mil Mi.2 Hoplite (Peter van Kaathoven)
R502
McDonnell Douglas MD500E (Peter van
Kaathoven)
Vanaf 1964 herstructureerde het Ministerie van Binnenlandse Zaken de
Air Police (Légirendészet) meerdere malen, voornamelijk voor wat
betreft het takenpakket en de activiteiten. In 1978 zorgden de vele
verschillende types (7 types, 5 soorten) en het takenpakket dat er
een overstap werd gemaakt, van vaste vleugelvliegtuigen naar
helikopters. Er werden zeven Mil Mi.2 Hoplite helikopters
aangeschaft. Eén van de voornaamste voordelen hierbij was dat er nog
maar voor twee types onderdelen voorradig hoefden te zijn. Door
verschillende afschrijvingen van Mi.2’s (R-10, R-11, R-12 en de
R-16) werd in 1989 één MD 500E helikopter aangeschaft. In 1991
volgden er nog eens vier MD 500E’s.
De vliegtuigen en helikopters waren bij de
oprichting geschilderd in een wit/lichtblauw schema met Hongaarse
roundels. Later is het roundel met de ster vervangen door de
Hongaarse vlag. Tegenwoordig vliegen de Mi.2 en MD500E helikopters
in een donkerblauw schema en zijn ze allemaal voorzien van een
Hongaarse wimpel. De momenteel in gebruik zijnde Mi.2’s zijn
voorzien van stickers met namen. Zo draagt de R-13 de naam “Kék
Vuilám” (Blue Thunder), de R14 “Kék Boton” (Blue Stick) en de R-15
“Kék Madár” (Blue Bird).
R503
McDonnell Douglas MD500E (Peter van
Kaathoven)
Door de jaren heen heeft de
Hongaarse Politie (Rendőrség)
gevlogen met verschillende vliegtuigen en helikopters. Waar bekend,
zijn data, type en serial vermeld. Hieronder een overzicht:
19 . . - 1960 |
Orlican M-1D Sokol |
HA-REA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1965 - 19 . . |
Zlin Z-43 |
R-01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 . . - 1960 |
Super Aero 45 |
HA-REB (R-02), HA-REC (R-03) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1959 - 19 . . |
L-200A Morava |
HA-RED (R-04), HA-REE (R-05) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1960 - 1965 |
PZL-104 Gawron |
R-06, R-07 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1978 - heden |
Mi.2 Hoplite |
R-10, R-11, R-12, R-13, R-14, R-15,
R-16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 . . - 1977 |
Mi.1 Hare |
R-031, R-032 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 . . - 1977 |
Ka-26 Hoodlum |
R-401 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1989 - heden |
MD 500E |
R501, R502, R503, R504, R505 (wfu) |
|
|
|
R505
McDonnell Douglas MD500E (Peter van
Kaathoven)
Op
donderdag 1 september 2013 meldden mijn vriend en ik ons om 10.00
uur bij de personeelspoort van Nationale Luchthaven Ferenc Liszt
in Budapest. Hier is het hoofdkantoor van de Paramilitaire
Politie gevestigd en ook de hangaar van de Air Police. We werden
welkom geheten door helikopterpiloot Barnaba’s Kiss, die op
“standby” stond.
Eerst
kregen we een kop koffie aangeboden. Tijdens dit koffiemoment
vertelde onze begeleider dat de Unit het hoofdkwartier en hangaar
huurt van de luchthaven en dat de unit een personele bezetting heeft
van 11 piloten, 6 waarnemers, 30 mecaniciens en 10 logistiek
medewerkers.
Hierna was het tijd om rondgeleid te worden. De readyroom, waar alle
vliegeruitrusting hing, werd ons getoond en vervolgens op naar de
hangaar. Deze hangaar wordt gedeeld met DHL en is in het midden
gescheiden door een wand. Aanwezig waren twee Mi.2’s en vier MD
500E’s. Alle helikopters stonden binnen in de donkere hangaar en dat
bleek een uitdaging voor ons fotografen. Wat ook bijzonder was, was
de gronduitrusting: een aggregaat van het failliete MALEV, een
tractortje en een elektrisch karretje.
Aanwezig: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi.2 |
R-13, R-14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
MD 500E |
R502, R503, R504, R505 |
|
|
|
Heli’s
R-14 en R502 waren operationeel. De R-13 en R504 werden
gekannibaliseerd voor onderdelen en de R503 kreeg een overhaul. Onze
begeleider gaf aan dat er van elk type nog een toestel ontbrak. De
Mi.2 R-15 en MD 500E R501 stonden gedetacheerd op het vliegveld
Siófok-Kiliti.
Tijdens de
koude oorlog was dit een reserve vliegveld met een grasbaan voor de
vliegtuigen die standaard gebaseerd stonden op Taszár. In 1981 is
hier nog gevlogen met MiG-21’s. Tijdens de zomermaanden staat er
altijd een detachement op dit vliegveld vlak bij het Balatonmeer,
gezien de grote hoeveelheid vakantiegangers aldaar. Daarnaast vinden
er vanaf dit vliegveld in de tweede week van mei en september
oefeningen plaats, welke specifiek te maken hebben met water en
waterrecreatie. Overige trainingen vinden gewoon plaats in de regio
van Boedapest.
R504 McDonnell Douglas
MD500E (Peter van Kaathoven)
Takenpakket:
De Air Police heeft een grote verscheidenheid aan taken.
Hieronder een specifieke lijst:
·
24uurs duty met
helikopters
·
Rechtshandhaving op
de weg, op het water en in de lucht
·
Grensbewaking
·
Dekking vanuit de
lucht tijdens massabijeenkomsten
·
Dekking vanuit de
lucht tijdens activiteiten van Politie-eenheden binnen de
verschillende provincies
·
Organisatie en
uitvoering van trainingsvluchten
·
Deelname aan
luchtshows
·
V.I.P. luchtvervoer
·
Search and Rescue
·
Deelname aan
reddingsacties bij overstroming of andere rampen
·
Leasevluchten
Toekomst
Het feit dat er een Mi.2 en MD 500E gekannibaliseerd werden,
zegt genoeg over het feit dat er een tekort aan dure onderdelen is.
Onze begeleider gaf aan dat er al jaren gekeken wordt naar een
vervanger voor beide typen helikopters. De Mi.2 is al 35 jaar
operationeel en de eerste MD 500E alweer 24 jaar. Maar ook de
Hongaarse regering dient te bezuinigen en er is dus geen zicht op
wanneer de toestellen vervangen gaan worden. Wel is zeker, naar
aanleiding van de ervaring die is opgedaan in de afgelopen twee
decennia, dat de moderne helikopter het ideale middel is voor de
rechtshandhaving. De vervanger van de Mi.2 en / of de MD 500E zal
dan ook een moderne helikopter zijn, die de transportcapaciteit van
de Mi.2 en de snelheid van de MD 500E combineert of zelfs betere
prestaties kan leveren.
Op de terugreis naar ons vakantieverblijf, hebben we ook nog het
detachement op het vliegveld Siófok-Kiliti bezocht.
Aanwezig: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi.2 |
R-15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
MD500E |
R501 (hangaar) |
|
|
|
R-15 Mil Mi.2 Hoplite (Peter van Kaathoven)
Close
up van de Mil Mi.2 Hoplite R-15 (Peter van Kaathoven)
Natuurlijk gaat onze dank uit naar Police Colonel
András Botta en onze begeleider Police Pilot Barnaba’s Kiss. Zonder
de inzet van deze personen had dit gemoedelijke bezoek aan de
Légirendészete Parancsnokság niet plaats gevonden.
|