R-13       Mil Mi.2 Hoplite   (Peter van Kaathoven)
 
 

In 2013 heb ik een verzoek gedaan aan de Commandant van de Paramilitaire Politie in Hongarije om de Helikopter eenheid van de Politie te mogen bezoeken. Enkele weken later kwam de verlossende e-mail met de toestemming om de unit te bezoeken. Om een goed beeld te krijgen van deze eenheid, eerst een beetje informatie over de geschiedenis.

Begin jaren 20 begon het interne en internationale luchtverkeer in Hongarije op gang te komen. De rechtshandhaving en veiligheid op luchtvaartgebied werd de taak van de Gendarmerie (Csendőrség). Na de Tweede Wereldoorlog werd de ​​speciale luchtvaarteenheid van de politie opgericht. Het hoofdkantoor van de Air Police werd in 1959 gevestigd op het nationale vliegveld Ferihegy bij Boedapest. De unit werd uitgerust met twee vliegtuigen van het type L-200A "Morava". In 1964 werd de eenheid omgedoopt tot Hungarian Air Police.
 
  
 


R-14       Mil Mi.2 Hoplite   (Peter van Kaathoven)


R502 McDonnell Douglas MD500E                              (Peter van Kaathoven)
 
 
Vanaf 1964 herstructureerde het Ministerie van Binnenlandse Zaken de Air Police (Légirendészet) meerdere malen, voornamelijk voor wat betreft het takenpakket en de activiteiten. In 1978 zorgden de vele verschillende types (7 types, 5 soorten) en het takenpakket dat er een overstap werd gemaakt, van vaste vleugelvliegtuigen naar helikopters. Er werden zeven Mil Mi.2 Hoplite helikopters aangeschaft. Eén van de voornaamste voordelen hierbij was dat er nog maar voor twee types onderdelen voorradig hoefden te zijn. Door verschillende afschrijvingen van Mi.2’s (R-10, R-11, R-12 en de R-16) werd in 1989 één MD 500E helikopter aangeschaft. In 1991 volgden er nog eens vier MD 500E’s.
De vliegtuigen en helikopters waren bij de oprichting geschilderd in  een wit/lichtblauw schema met Hongaarse roundels. Later is het roundel met de ster vervangen door de Hongaarse vlag. Tegenwoordig vliegen de Mi.2 en MD500E helikopters in een donkerblauw schema en zijn ze allemaal voorzien van een Hongaarse wimpel. De momenteel in gebruik zijnde Mi.2’s zijn voorzien van stickers met namen. Zo draagt de R-13 de naam “Kék Vuilám” (Blue Thunder), de R14 “Kék Boton” (Blue Stick) en de R-15 “Kék Madár” (Blue Bird).

 

R503 McDonnell Douglas MD500E                              (Peter van Kaathoven)


Door de jaren heen heeft de Hongaarse Politie (Rendőrség) gevlogen met verschillende vliegtuigen en helikopters. Waar bekend, zijn data, type en serial vermeld. Hieronder een overzicht:
 

19 . . - 1960 Orlican M-1D Sokol HA-REA      
         
1965 - 19 . .  Zlin Z-43  R-01       
         
19 . . - 1960 Super Aero 45 HA-REB (R-02), HA-REC (R-03)      
         
1959 - 19 . . L-200A Morava HA-RED (R-04), HA-REE (R-05)      
         
1960 - 1965 PZL-104 Gawron R-06, R-07      
         
1978 - heden Mi.2 Hoplite R-10, R-11, R-12, R-13, R-14, R-15, R-16      
         
19 . . - 1977 Mi.1 Hare R-031, R-032      
         
19 . . - 1977 Ka-26 Hoodlum R-401      
         
1989 - heden MD 500E R501, R502, R503, R504, R505 (wfu)      

 


R505      McDonnell Douglas MD500E                        (Peter van Kaathoven)

 

Op donderdag 1 september 2013 meldden mijn vriend en ik ons om 10.00 uur bij de personeelspoort van Nationale Luchthaven Ferenc Liszt in Budapest. Hier is het hoofdkantoor van de Paramilitaire Politie  gevestigd en ook de hangaar van de Air Police. We werden welkom geheten door helikopterpiloot Barnaba’s Kiss, die op “standby” stond.

Eerst kregen we een kop koffie aangeboden. Tijdens dit koffiemoment vertelde onze begeleider dat de Unit het hoofdkwartier en hangaar huurt van de luchthaven en dat de unit een personele bezetting heeft van 11 piloten, 6 waarnemers, 30 mecaniciens en 10 logistiek medewerkers.
Hierna was het tijd om rondgeleid te worden. De readyroom, waar alle vliegeruitrusting hing, werd ons getoond en vervolgens op naar de hangaar. Deze hangaar wordt gedeeld met DHL en is in het midden gescheiden door een wand. Aanwezig waren twee Mi.2’s en vier MD 500E’s. Alle helikopters stonden binnen in de donkere hangaar en dat bleek een uitdaging voor ons fotografen. Wat ook bijzonder was, was de gronduitrusting: een aggregaat van het failliete MALEV, een tractortje en een elektrisch karretje.

 

 
 

Aanwezig:        
       
Mi.2  R-13, R-14       
       
MD 500E R502, R503, R504, R505      


Heli’s R-14 en R502 waren operationeel. De R-13 en R504 werden gekannibaliseerd voor onderdelen en de R503 kreeg een overhaul. Onze begeleider gaf aan dat er van elk type nog een toestel ontbrak. De Mi.2 R-15 en MD 500E R501 stonden gedetacheerd op het vliegveld Siófok-Kiliti.  

Tijdens de koude oorlog was dit een reserve vliegveld met een grasbaan voor de vliegtuigen die standaard gebaseerd stonden op Taszár. In 1981 is hier nog gevlogen met MiG-21’s. Tijdens de zomermaanden staat er altijd een detachement op dit vliegveld vlak bij het Balatonmeer, gezien de grote hoeveelheid vakantiegangers aldaar. Daarnaast vinden er vanaf dit vliegveld in de tweede week van mei en september oefeningen plaats, welke specifiek te maken hebben met water en waterrecreatie. Overige trainingen vinden gewoon plaats in de regio van Boedapest.



R504 McDonnell Douglas MD500E                              (Peter van Kaathoven)
   
 
Takenpakket:
De Air Police heeft een grote verscheidenheid aan taken. Hieronder een specifieke lijst:

·
       24uurs duty met helikopters
·
       Rechtshandhaving op de weg, op het water en in de lucht
·
       Grensbewaking
·
       Dekking vanuit de lucht tijdens massabijeenkomsten
·
       Dekking vanuit de lucht tijdens activiteiten van Politie-eenheden binnen de verschillende provincies
·
       Organisatie en uitvoering van trainingsvluchten
·
       Deelname aan luchtshows
·
       V.I.P. luchtvervoer
·
       Search and Rescue
·
       Deelname aan reddingsacties bij overstroming of andere rampen
·
       Leasevluchten


Toekomst
Het feit dat er een Mi.2 en MD 500E gekannibaliseerd werden, zegt genoeg over het feit dat er een tekort aan dure onderdelen is. Onze begeleider gaf aan dat er al jaren gekeken wordt naar een vervanger voor beide typen helikopters. De Mi.2 is al 35 jaar operationeel en de eerste MD 500E alweer 24 jaar. Maar ook de Hongaarse regering dient te bezuinigen en er is dus geen zicht op wanneer de toestellen vervangen gaan worden. Wel is zeker, naar aanleiding van de ervaring die is opgedaan in de afgelopen twee decennia, dat de moderne helikopter het ideale middel is voor de rechtshandhaving. De vervanger van de Mi.2 en / of de MD 500E zal dan ook een moderne helikopter zijn, die de transportcapaciteit van de Mi.2 en de snelheid van de MD 500E combineert of zelfs betere prestaties kan leveren.

Op de terugreis naar ons vakantieverblijf, hebben we ook nog het detachement op het vliegveld Siófok-Kiliti bezocht.
 

Aanwezig:        
       
Mi.2  R-15       
       
MD500E R501 (hangaar)       

  

R-15       Mil Mi.2 Hoplite   (Peter van Kaathoven)


Close up van de Mil Mi.2 Hoplite R-15          (Peter van Kaathoven)
 
 

Natuurlijk gaat onze dank uit naar Police Colonel András Botta en onze begeleider Police Pilot Barnaba’s Kiss. Zonder de inzet van deze personen had dit gemoedelijke bezoek aan de Légirendészete Parancsnokság niet plaats gevonden.