Al jaren
stond Hawaii op mijn verlanglijstje. De meeste mensen denken dan
alleen aan zon, zee en strand. Hawaii biedt echter veel meer: een
rijk gevulde oceaan om in te snorkelen of te duiken, tropisch
regenwoud, woestijnvlaktes, actieve vulkanen, dus ook ruige
berglandschappen en canyons en de Polynesische cultuur. Uiteindelijk
heb ik mijn vrouw kunnen overtuigen.
Het was geen
spottersvakantie maar uiteraard heb ik elke gelegenheid aangegrepen
om te spotten.
Boeing 717-22A N483HA in de fraaie kleuren van Hawaiian Airlines.
(Jules
van Herten, Honolulu, 31 maart 2013)
Op 28
maart 2013 vertrokken we met UA965 (B 767-322ER N667UA) van Schiphol
naar Newark.
Hier
moesten we overstappen op een binnenlandse vlucht van 11uur, nonstop
naar Honolulu-Hickam. (B767-424ER N76064). De drankjes aan boord
zijn gratis, maar het eten moet je betalen en dat vond ik een
minpunt van United Airlines.
Honolulu
is natuurlijk een grote luchthaven met een flinke apron van de USAF.
Ik zag wat KC-135’s en C-17's staan. Verder heb je hier natuurlijk
de thuisbasis van Hawaiian Airlines, Aloha Air Cargo, Transair,
Island Air en Go. Vanuit de terminal kun je redelijk goed
fotograferen. Aan de overzijde van het veld staan de bizjets.
In Pearl Harbour
(Ford Island) heb je ook een luchtvaartmuseum. Hier zijn we
natuurlijk ook even geweest. De vliegtuigen en heli's in de hal
staan erg dicht op elkaar en dat is een beetje zonde, terwijl er
buiten ruimte genoeg is.
Blue-Hawaiian Helicopters verzorgt onder andere rondvluchten met
deze Eurocopter EC 130 B4 N11QW.
(Jules
van Herten, Lihue,
3 april 2013)
Enkele dagen later vertrokken we van Honolulu naar Lihue per HA509
(B717-200 N488HA).
Dit is een kleiner vliegveld, waar je goed langs het hek kunt
fotograferen. Hier is ook een heli strip bij, van waar alle
rondvluchten over het eiland starten. Die heli rondvlucht is
overigens een absolute must, mocht je hier in de buurt zijn. Wij
vlogen met Blue Hawaiian Eurocopter EC 130 B4 (N11QG). Buiten de
vele helikopters van Blue Hawaiian en Safari Helicopters worden hier
ook regelmatig touch & go's gemaakt door P-3C Orions van de US Navy.
Deze Boeing 767-283ER N2767 vliegt onder de naam van Blue City
Holdings LLC. Het toestel wordt ingezet voor Google Inc.
(Jules
van Herten, Kona,
14 april 2013)
Na enkele dagen vertrokken we met HA280 (B717-200 N481HA) naar Maui,
Kahului. Dit is de thuisbasis van Pacific Helicopters en Alex Air
(bekend van de “Magnum” helikopter). Op dit veld zijn ze niet zo
blij als je langs het hek staat te fotograferen. Ik werd dringend
verzocht om te vertrekken. Er landde toen net een C-17 van de USAF.
Vanuit de terminal kun je overigens niet goed fotograferen.
Na dit
eiland hopten we weer verder naar Kona-Keahole met HA340 (B717-200
N478HA).
Dit is een
leuk vliegveld en je hebt bijna altijd goed weer. Ze hebben geen
terminal gebouw, alleen maar een afdak. Van buiten het veld kun je
niet zo goed fotograferen. Er is een grote parkeerplaats vlak bij
de apron voor de bizjets. De jets zijn zodanig geparkeerd dat je ze
niet goed op de foto krijgt. Dat was erg jammer want het barstte
hier van de privé vliegtuigen. Zelfs meneer “Google” stond hier met
zijn Boeing 767-238ER N2767. Hij komt hier vaker want zijn jacht met
helikopter ligt hier ook.
Nadat je ingecheckt
hebt, kun je redelijk fotograferen. Alle vliegtuigen komen dan van
de baan af en voor je langs. Ook hier doen de P-3C's van de US Navy
regelmatig touch & go's.
Lockheed P-3C Orion 158923/RD van de US Navy.
(Jules
van Herten, Kona,
15 april 2013)
Op dit eiland vind je ook Waikoloa Heliport, dat uitsluitend bestemd
is voor Blue Hawaiian Helicopters.
Hier stonden een paar Eurocopter EC 130 B4’s en AS 350 B2’s.
Na drie weken zat de vakantie er weer op. Vanuit Kona vlogen we
terug naar San Fransico (B757-33N N57864 UA1652) waar we moesten
overstappen op UA1127 (B737-824 N76508) voor de nachtvlucht naar
Newark. Hier maakten we een stopover en we verbleven een paar
nachten in New York. De helikoptervlucht vanaf downtown Manhattan
heliport (pier 6) was erg leuk maar duur.
Hier vlieg je maar
15 minuten voor de prijs waar je op Hawaii 50 minuten vliegt!
Boeing 737-2X6C N841AL, genaamd Spirit of Aloha vliegt voor Aloha
Air Cargo.
(Jules
van Herten, Kona,
15 april 2013)
Sinds september 2012 maakt Island Air gebruik van deze ATR 72-210
N348AE.
(Jules
van Herten, Honolulu,
31 maart 2013)
|