Al jaren stond Hawaii op mijn verlanglijstje. De meeste mensen denken dan alleen aan zon, zee en strand. Hawaii biedt echter veel meer: een rijk gevulde oceaan om in te snorkelen of te duiken, tropisch regenwoud, woestijnvlaktes, actieve vulkanen, dus ook ruige berglandschappen en canyons en de Polynesische cultuur. Uiteindelijk heb ik mijn vrouw kunnen overtuigen.

Het was geen spottersvakantie maar uiteraard heb ik elke gelegenheid aangegrepen om te spotten.

 

Boeing 717-22A N483HA in de fraaie kleuren van Hawaiian Airlines.
(Jules van Herten, Honolulu, 31 maart 2013)

 

Op 28 maart 2013 vertrokken we met UA965 (B 767-322ER N667UA) van Schiphol naar Newark.

Hier moesten we overstappen op een binnenlandse vlucht van 11uur, nonstop naar Honolulu-Hickam. (B767-424ER N76064). De drankjes aan boord zijn gratis, maar het eten moet je betalen en dat vond ik een minpunt van United Airlines.

Honolulu is natuurlijk een grote luchthaven met een flinke apron van de USAF. Ik zag wat KC-135’s en C-17's staan. Verder heb je hier natuurlijk de thuisbasis van Hawaiian Airlines, Aloha Air Cargo, Transair, Island Air en Go. Vanuit de terminal kun je redelijk goed fotograferen. Aan de overzijde van het veld staan de bizjets.

 

In Pearl Harbour (Ford Island) heb je ook een luchtvaartmuseum. Hier zijn we natuurlijk ook even geweest. De vliegtuigen en heli's in de hal staan erg dicht op elkaar en dat is een beetje zonde, terwijl er buiten ruimte genoeg is.

 

Blue-Hawaiian Helicopters verzorgt onder andere rondvluchten met deze Eurocopter EC 130 B4 N11QW. (Jules van Herten, Lihue, 3 april 2013)


Enkele dagen later vertrokken we van Honolulu naar Lihue per HA509 (B717-200 N488HA).

Dit is een kleiner vliegveld, waar je goed langs het hek kunt fotograferen. Hier is ook een heli strip bij, van waar alle rondvluchten over het eiland starten. Die heli rondvlucht is overigens een absolute must, mocht je hier in de buurt zijn. Wij vlogen met Blue Hawaiian Eurocopter EC 130 B4 (N11QG). Buiten de vele helikopters van Blue Hawaiian en Safari Helicopters worden hier ook regelmatig touch & go's gemaakt door P-3C Orions van de US Navy.
 


Deze Boeing 767-283ER N2767 vliegt onder de naam van Blue City Holdings LLC. Het toestel wordt ingezet voor Google Inc. (Jules van Herten, Kona, 14 april 2013)
 

Na enkele dagen vertrokken we met HA280 (B717-200 N481HA) naar Maui, Kahului. Dit is de thuisbasis van Pacific Helicopters en Alex Air (bekend van de “Magnum” helikopter). Op dit veld zijn ze niet zo blij als je langs het hek staat te fotograferen. Ik werd dringend verzocht om te vertrekken. Er landde toen net een C-17 van de USAF. Vanuit de terminal kun je overigens niet goed fotograferen.

Na dit eiland hopten we weer verder naar Kona-Keahole met HA340 (B717-200 N478HA).

Dit is een leuk vliegveld en je hebt bijna altijd goed weer. Ze hebben geen terminal gebouw, alleen maar een afdak. Van buiten het veld kun je niet zo goed fotograferen. Er is een grote parkeerplaats  vlak bij de apron voor de bizjets. De jets zijn zodanig geparkeerd dat je ze niet goed op de foto krijgt. Dat was erg jammer want het barstte hier van de privé vliegtuigen. Zelfs meneer “Google” stond hier met zijn Boeing 767-238ER N2767. Hij komt hier vaker want zijn jacht met helikopter ligt hier ook.

Nadat je ingecheckt hebt, kun je redelijk fotograferen. Alle vliegtuigen komen dan van de baan af en voor je langs. Ook hier doen de P-3C's van de US Navy regelmatig touch & go's.
 


Lockheed P-3C Orion 158923/RD van de US Navy. (Jules van Herten, Kona, 15 april 2013)


Op dit eiland vind je ook Waikoloa Heliport, dat uitsluitend bestemd is voor Blue Hawaiian Helicopters.
Hier stonden een paar Eurocopter EC 130 B4’s  en AS 350 B2’s.


Na drie weken zat de vakantie er weer op. Vanuit Kona vlogen we terug naar San Fransico (B757-33N N57864 UA1652) waar we moesten overstappen op UA1127 (B737-824 N76508) voor de nachtvlucht naar Newark. Hier maakten we een stopover en we verbleven een paar nachten in New York. De helikoptervlucht vanaf downtown Manhattan heliport (pier 6) was erg leuk maar duur.
Hier vlieg je maar 15 minuten voor de prijs waar je op Hawaii 50 minuten vliegt!
 


Boeing 737-2X6C N841AL, genaamd Spirit of Aloha vliegt voor Aloha Air Cargo. (Jules van Herten, Kona, 15 april 2013)


Sinds september 2012 maakt Island Air gebruik van deze ATR 72-210 N348AE. (Jules van Herten, Honolulu, 31 maart 2013)

  
  

Credits: Jules van Herten