We liepen al langer rond met het idee en in mei 2013 hakten mijn vrouw Anita en ik de knoop door. Dit jaar vieren we de Kerstdagen en de Jaarwisseling
in New Zealand.

Op 18 december vertrokken we met de middagvlucht van British Airways vanaf Rotterdam. Een uurtje later stonden we op Heathrow, waar de Airbus A380 van
British Airways voor de vlucht naar Hongkong al klaarstond. In Hongkong aangekomen, zijn we overgestapt op een Airbus A340 van Cathay Pacific richting Auckland. Op 20 december stonden we na een reis van 36 uur dan eindelijk op het grondgebied van New Zealand. Naast de geplande rondreis, was er ook gelegenheid genoeg om de luchtvaart erbij te betrekken.

 

De eerste 10 dagen brachten we door op het Noordeiland. De familie met wie we rond zouden trekken, had voor mij een rondvlucht georganiseerd met de ZK-DAK, een prachtig uitziende DC-3 Dakota in RNZAF kleuren.
 


ZK-DAK Douglas DC-3C in Royal New Zealand Air Force kleuren.

 
 

Anita en ik mochten bij het opstarten, proefdraaien en taxiën in de cockpit staan. Later in de ochtend hebben we een schitterende rondvlucht gemaakt boven Auckland en omgeving. 

 
 

Auckland
 
 

De Dakota staat op Ardmore, een General Aviation veld niet ver van Auckland. Ook is hier het Warbird.museum gevestigd met een aantal zeer fraaie  vliegwaardige warbirds. 

 
 

Ardmore Warbirds Museum
 
 

De volgende bestemming bleek Rotorua, een stad waar het vooral “ruikt” naar rotte eieren vanwege de vele rokende vulkanische bronnen in en om de stad heen. Men zegt dat je er op den duur went aan deze lucht?! De luchthaven van Rotorua heeft circa. 15 vluchten per dag, niveau Dash8/ATR. Hier mocht ik in de toren en werd rond gereden door de zeer vriendelijke brandweercommandant. Ook een rit over de baan hoorde daarbij. Ik kreeg meteen een “thuis” gevoel. Helaas was het slecht weer. 

 
 

ZK-MCY ATR-72-500 Air New Zealand 
 
 

Later op de dag samen met Anita een rondvlucht gemaakt vanaf Lake Rotorua met een De Havilland Canada DHC.1 Otter watervliegtuig uit 1953, in mooi weer gelukkig. Een onvergetelijke ervaring voor ons allebei. 

 
 

ZK-VAS De Havilland Canada DHC.3 Otter van Volcanic Air Safaris


Rotorua
 
 
Onderweg van Rotorua naar Wellington kom je in Taupo een McDonalds DC-3 tegen en een paar uur later langs de doorgaande weg bij Mangaweka nog een DC-3. Beide zijn in een zeer goede conditie en worden gebruikt als restaurant. 
 
 

ZK-CAW Douglas DC-3C Mc Donalds Taupo


ZK-APK Douglas C-47B  Mangaweka
 
 

Dichtbij Wellington ligt Kapiti Coast Airport. Hier heb ik een vlucht gemaakt met een zweefvliegtuig dat omhoog getrokken werd door een Piper Pawnee. Heel apart en beslist een aanrader om eens te doen. Het vliegveld ligt in een prachtige omgeving,  waardoor het uitzicht vanuit de glider fenomenaal was. 

 
 

ZK-SUG Piper PA25-235 Pawnee


Kapiti
 
 

Van Wellington zijn we naar Queenstown op Zuideiland gevlogen. Op Wellington was de vertrekhal vanwege de première van de nieuwe Hobbit film helemaal in die sfeer aangekleed. 

 
 


Wellington Airport


Wellington Airport
 
 

Eén van de in de vertrekhal opgehangen roofvogels (enorm groot) is een week later bij een lichte aardbeving naar beneden gekomen. Gelukkig was er alleen maar materiële schade. Fotograferen hier gaat prima, helaas zat de luchthaven in een wolkbreuk die de gehele dag duurde. 

 
 

ZK-CIE Convair 580 van Air Chathams


ZK-NER DHC.8-311Q Dash 8 van Air New Zealand
 
 

De aankomst op het tussen de bergen Queenstown is best wel spectaculair. Hier stonden een enkele airliner, een Oostenrijkse Gulfstream II, veel General Aviation toestellen en helikopters. 

 
 

ZK-HSM Aérospatiale AS 350 B-2 Ecureuil
 
 

Na een prachtige fietstocht van vier dagen logeerden we in Albert town, dichtbij Wanaka. Wanaka-Airport staat bekend om z’n tweejaarlijkse vliegshow “Warbirds over Wanaka”. Het andere jaar is die op Omaka. De show wordt gehouden in april en met de komst van de Rolling Stones naar Auckland eigenlijk meteen twee goede redenen om terug te gaan!

De hekken op Wanaka staan allemaal open. Veel General Aviation en een enkele charter. 

 
 

ZK-FMA Cessna 185E Skywagon


ZK-ROK Pacific Aerospace Cresco 08-750
 
 

Het hier aanwezige museum heeft een kleine collectie vliegtuigen. 

 
 

NZ6202 Douglas A-4 Skyhawk
 
 

Na enkele dagen vertrokken we richting Franz Josef Glacier die je alleen per helikopter kunt bezoeken. Een rondvlucht erboven is ook mogelijk natuurlijk. 

 
 

ZK-SAF Gippsland GA-8 Airvan
 
 

Onze vlucht ging niet door helaas vanwege laaghangende bewolking. De volgende ochtend heb ik een uurtje op Glacier Country Airport doorgebracht, waar het een komen en gaan is van helikopters, vaak drie achter elkaar in de approach. 

 
 

ZK-HHO Hughes 500D


ZK-HFK Aérospatiale AS 350 B-2 Ecureuil
 
 

Daarna maakten we een fotogenieke treinreis met de Tranz Alpine Express vanaf Arthurs pass naar Christchurch. De stad ligt er na de aardbeving nog erg geschonden bij. Hier heb ik het Royal New Zealand Air Force Museum bezocht. Het is prachtig opgezet maar het is er alleen vrij donker en de toestellen staan erg dicht op elkaar. 

 
 

NZ2521 Grumman TBF-1 Avenger


NZ3000 Curtiss P-40E Kittyhawk
 
 

Men heeft hier ook een gedeelte “ under construction”, waar je alleen met een rondleiding bij kunt. Die doen ze een paar keer per dag en het is gratis, het museum zelf ook trouwens. 

 
 

NZ1050 North American T-6C Harvard 2A
 
 

Via Omaka zijn we richting Picton gereden, waar de boot je weer naar Noordeiland in Wellington brengt. Op Omaka heb je een prachtig museum met Eerste wereldoorlog toestellen. Een groot deel ervan is vliegwaardig. 

 
 

ZK-JOK Fokker Dr.I


No2812 Bréguet Bre-14A2
 
 

Buiten staat de Bristol 170 Freighter ZK-CPK, waarvan ze bijna iedere week de motoren opstarten. Of die ooit nog vliegwaardig wordt?? Hij ziet er in ieder geval wel prachtig uit. 

 
 

ZK-CPK Bristol 170 Freighter Mk.31E 
 
 

Op weg naar Auckland brachten we de nacht door in…… een Bristol Freighter. Een gecamoufleerd exemplaar dat staat in Woodlyn park Waitomo, samen met een salon-boot uit de oorlog en een Hobbit huis. Heel apart en een leuke ervaring. 

 
 

NZ5906 Bristol 170 Freighter Mk.31  
 
 

De laatste dag van onze vakantie naar het MOTAT museum in Auckland geweest. Hier vind je alles op het gebied van treinen, trams, brandweer auto’s etc. Daarnaast heeft men een flinke collectie interessante vliegtuigen, De Short Solent vliegboot, een Transavia Airtruk en de Lancaster zijn wel de meest opvallende.

Ook is het hier weer donker en dicht op elkaar gezet. 

 
 

ZK-AMO Short S-45A Solent MK4
    

ZK-CVB Transavia PL12 Airtruk


MOTAT Museum
 
 

De terugreis ging op dezelfde manier als heen, maar nu in omgekeerde volgorde. Op 18 januari stonden we om kwart over negen na een reis van 35 uur weer op het Rotterdamse beton.

New Zealand is een prachtig, interessant en zeer fotogeniek land. De mensen zijn erg vriendelijk en erg service gevoelig. Nee zal je er niet gauw horen. De Europese gejaagdheid kent men daar niet. Als je taildraggers en helikopters verzamelt, dan is New Zealand je komende vakantie bestemming! 

 
 

Credits: André Wadman