|
|
|
|
We liepen al langer rond met het idee
en in mei 2013 hakten mijn vrouw Anita en ik de knoop door. Dit jaar
vieren we de Kerstdagen en de Jaarwisseling
in New Zealand.
Op 18 december vertrokken we met de
middagvlucht van British Airways vanaf Rotterdam. Een uurtje later
stonden we op Heathrow, waar de Airbus A380 van
British Airways voor de vlucht naar Hongkong al klaarstond. In
Hongkong aangekomen, zijn we overgestapt op een Airbus A340 van
Cathay Pacific richting Auckland. Op 20 december stonden we na een
reis van 36 uur dan eindelijk op het grondgebied van New Zealand.
Naast de geplande rondreis, was er ook gelegenheid genoeg om de
luchtvaart erbij te betrekken.
De eerste 10 dagen brachten we door op
het Noordeiland. De familie met wie we rond zouden trekken, had voor
mij een rondvlucht georganiseerd met de ZK-DAK, een prachtig
uitziende DC-3 Dakota in RNZAF kleuren.
ZK-DAK Douglas
DC-3C in Royal New Zealand Air Force kleuren. |
|
|
Anita en ik mochten bij het opstarten,
proefdraaien en taxiën in de cockpit staan. Later in de ochtend
hebben we een schitterende rondvlucht gemaakt boven Auckland en
omgeving. |
|
|
Auckland |
|
|
De Dakota staat op Ardmore, een General
Aviation veld niet ver van Auckland. Ook is hier het Warbird.museum
gevestigd met een aantal zeer fraaie vliegwaardige warbirds. |
|
|
Ardmore
Warbirds Museum |
|
|
De volgende bestemming bleek Rotorua,
een stad waar het vooral “ruikt” naar rotte eieren vanwege de vele
rokende vulkanische bronnen in en om de stad heen. Men zegt dat je
er op den duur went aan deze lucht?! De luchthaven van Rotorua heeft
circa. 15 vluchten per dag, niveau Dash8/ATR. Hier mocht ik in de
toren en werd rond gereden door de zeer vriendelijke
brandweercommandant. Ook een rit over de baan hoorde daarbij. Ik
kreeg meteen een “thuis” gevoel. Helaas was het slecht weer. |
|
|
ZK-MCY
ATR-72-500 Air New Zealand |
|
|
Later op de dag samen met Anita een
rondvlucht gemaakt vanaf Lake Rotorua met een De Havilland Canada
DHC.1 Otter watervliegtuig uit 1953, in mooi weer gelukkig. Een
onvergetelijke ervaring voor ons allebei. |
|
|
ZK-VAS De Havilland Canada DHC.3 Otter van Volcanic Air Safaris
Rotorua |
|
|
Onderweg van Rotorua naar Wellington kom je in Taupo een McDonalds
DC-3 tegen en een paar uur later langs de doorgaande weg bij
Mangaweka nog een DC-3. Beide zijn in een zeer goede conditie en
worden gebruikt als restaurant. |
|
|
ZK-CAW Douglas DC-3C Mc Donalds Taupo
ZK-APK Douglas C-47B Mangaweka |
|
|
Dichtbij Wellington ligt Kapiti Coast
Airport. Hier heb ik een vlucht gemaakt met een zweefvliegtuig dat
omhoog getrokken werd door een Piper Pawnee. Heel apart en beslist
een aanrader om eens te doen. Het vliegveld ligt in een prachtige
omgeving, waardoor het uitzicht vanuit de glider fenomenaal was. |
|
|
ZK-SUG Piper PA25-235 Pawnee
Kapiti |
|
|
Van
Wellington zijn we naar Queenstown op Zuideiland gevlogen. Op
Wellington was de vertrekhal vanwege de première van de nieuwe
Hobbit film helemaal in die sfeer aangekleed. |
|
|
Wellington Airport
Wellington Airport |
|
|
Eén van de
in de vertrekhal opgehangen roofvogels (enorm groot) is een week
later bij een lichte aardbeving naar beneden gekomen. Gelukkig was
er alleen maar materiële schade. Fotograferen hier gaat prima,
helaas zat de luchthaven in een wolkbreuk die de gehele dag duurde.
|
|
|
ZK-CIE Convair 580 van Air Chathams
ZK-NER DHC.8-311Q Dash 8 van Air New Zealand |
|
|
De aankomst op het tussen de bergen
Queenstown is best wel spectaculair. Hier stonden een enkele
airliner, een Oostenrijkse Gulfstream II, veel General Aviation
toestellen en helikopters. |
|
|
ZK-HSM
Aérospatiale AS 350 B-2 Ecureuil |
|
|
Na een
prachtige fietstocht van vier dagen logeerden we in Albert town,
dichtbij Wanaka. Wanaka-Airport staat bekend om z’n tweejaarlijkse
vliegshow “Warbirds over Wanaka”. Het andere jaar is die op Omaka.
De show wordt gehouden in april en met de komst van de Rolling
Stones naar Auckland eigenlijk meteen twee goede redenen om terug te
gaan!
De hekken
op Wanaka staan allemaal open. Veel General Aviation en een enkele
charter. |
|
|
ZK-FMA Cessna 185E Skywagon
ZK-ROK Pacific Aerospace Cresco 08-750 |
|
|
Het hier aanwezige museum heeft een
kleine collectie vliegtuigen. |
|
|
NZ6202 Douglas A-4 Skyhawk |
|
|
Na enkele dagen vertrokken we richting
Franz Josef Glacier die je alleen per helikopter kunt bezoeken. Een
rondvlucht erboven is ook mogelijk natuurlijk. |
|
|
ZK-SAF Gippsland GA-8 Airvan |
|
|
Onze vlucht ging niet door helaas
vanwege laaghangende bewolking. De volgende ochtend heb ik een
uurtje op Glacier Country Airport doorgebracht, waar het een komen
en gaan is van helikopters, vaak drie achter elkaar in de approach. |
|
|
ZK-HHO Hughes 500D
ZK-HFK Aérospatiale AS 350 B-2 Ecureuil |
|
|
Daarna maakten we een fotogenieke
treinreis met de Tranz Alpine Express vanaf Arthurs pass naar
Christchurch. De stad ligt er na de aardbeving nog erg geschonden
bij. Hier heb ik het Royal New Zealand Air Force Museum bezocht. Het
is prachtig opgezet maar het is er alleen vrij donker en de
toestellen staan erg dicht op elkaar. |
|
|
NZ2521 Grumman TBF-1 Avenger
NZ3000 Curtiss P-40E Kittyhawk |
|
|
Men heeft hier ook een gedeelte “ under
construction”, waar je alleen met een rondleiding bij kunt. Die doen
ze een paar keer per dag en het is gratis, het museum zelf ook
trouwens. |
|
|
NZ1050 North American T-6C Harvard 2A |
|
|
Via Omaka zijn we richting Picton
gereden, waar de boot je weer naar Noordeiland in Wellington brengt.
Op Omaka heb je een prachtig museum met Eerste wereldoorlog
toestellen. Een groot deel ervan is vliegwaardig. |
|
|
ZK-JOK Fokker
Dr.I
No2812 Bréguet Bre-14A2 |
|
|
Buiten
staat de Bristol 170 Freighter ZK-CPK, waarvan ze bijna iedere week
de motoren opstarten. Of die ooit nog vliegwaardig wordt?? Hij ziet
er in ieder geval wel prachtig uit. |
|
|
ZK-CPK Bristol 170 Freighter Mk.31E |
|
|
Op weg naar Auckland brachten we de
nacht door in…… een Bristol Freighter. Een gecamoufleerd exemplaar
dat staat in Woodlyn park Waitomo, samen met een salon-boot uit de
oorlog en een Hobbit huis. Heel apart en een leuke ervaring. |
|
|
NZ5906 Bristol 170 Freighter Mk.31 |
|
|
De laatste dag van onze vakantie naar
het MOTAT museum in Auckland geweest. Hier vind je alles op het
gebied van treinen, trams, brandweer auto’s etc. Daarnaast heeft men
een flinke collectie interessante vliegtuigen, De Short Solent
vliegboot, een Transavia Airtruk en de Lancaster zijn wel de meest
opvallende.
Ook is het hier weer donker en dicht op
elkaar gezet. |
|
|
ZK-AMO Short S-45A Solent MK4
ZK-CVB Transavia PL12 Airtruk
MOTAT Museum |
|
|
De terugreis ging op dezelfde manier
als heen, maar nu in omgekeerde volgorde. Op 18 januari stonden we
om kwart over negen na een reis van 35 uur weer op het Rotterdamse
beton.
New Zealand is een prachtig,
interessant en zeer fotogeniek land. De mensen zijn erg vriendelijk
en erg service gevoelig. Nee zal je er niet gauw horen. De Europese
gejaagdheid kent men daar niet. Als je taildraggers en helikopters
verzamelt, dan is New Zealand je komende vakantie bestemming! |
|
|
Credits: André Wadman |
|