Eind vorig jaar ben ik samen met mijn vrouw op
vakantie geweest in Azië. In een periode van vier weken hebben wij
achtereenvolgens Laos, Cambodja en Langkawi (Maleisië) bezocht. De
“oude” lezers van de nog papieren Airnieuws zullen wel weten dat ik
tijdens mijn vakanties mijn hobby niet vergeet. Ook dit jaar heb ik
weer een paar leuke vliegtuigen kunnen fotograferen. Hieronder volgt
een verslag van wat er zoal op vliegtuig gebied in deze landen is te
beleven. De registraties zijn van de foto’s gelezen, aangezien ik
geen registraties opschrijf.
Air Asia heeft diverse kisten voorzien van speciale kleuren.
De 9M-AHQ maakt reclame voor Bankrakyat.
(Peter
Heeneman, Kuala Lumpur, 17 november 2011)
Op 16 november vertrokken we met Malaysian
Airlines naar Kuala Lumpur. Van hieruit zouden we met Air Asia
doorvliegen naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. We arriveerden
vroeg in de ochtend op KUL en zouden pas rond 14.00 uur met Air Asia
doorvliegen naar Vientiane. Allereerst moesten we met de bus van de
Internationale terminal naar de Lowcost terminal. Dit ritje kost je
minimaal een uur. Vervolgens moesten we 3 uur in de terminal wachten
voordat we onze koffers konden afgeven. Ingecheckt waren we al via
internet, maar dat maakte geen indruk. Nadat we eindelijk door de
douane waren, heb ik een plekje in de vertrekhal opgezocht van
waaruit ik een paar plaatjes van o.a. Air Asia kisten kon schieten.
Het internationale deel van de Lowcost terminal heeft niet zo heel
veel mogelijkheden. In de vertrekhal kun je wel foto’s maken, het
probleem is alleen dat er continue passagiers en karretjes voorlangs
lopen/rijden van en naar de vliegtuigen. En ze doen dat natuurlijk
precies als er een kist voorbij komt taxiën….. Als je boven blijft
staan, is er een tweetal ramen van waaruit je op het platform kunt
fotograferen. Geen last van passagiers en karretjes. Je kan hier dus
goed fotograferen zolang er geen Air Asia op de eerste positie
staat/wordt geparkeerd. Zodra dit gebeurt, is het feest over. De
heathaze van de APU verpest elke foto van de kisten die achterlangs
taxiën…
Dit kostte mij de Air Asia met de speciale
Manchester beschildering....
Kuala Lumpur 17 november
2011 |
|
Air Asia |
A320-216 |
9M-AFC, AFF, AHQ, AQA |
Tiger Airways |
A320-232 |
9V-TAB |
Mooi op tijd
vertrokken we met Air Asia naar Vientiane. Op Vientiane aangekomen
kon ik tijdens de korte wandeling van het vliegtuig naar de
aankomsthal een paar kisten op het platform fotograferen. Overigens
is er op Vientiane een hele mooie balustrade waar je overheen loopt
als je naar de immigratie loopt. Helaas alleen voor aankomende
passagiers bereikbaar. Vanaf deze balustrade kon ik nog wel snel een
plaatje van de Lao Central Airways maken. Wat mij op Schiphol niet
was gelukt een foto te schieten van de Lao Central die weken op Oost
heeft gestaan, kwam nu alsnog goed. Overigens is dit de tweede kist
van deze nieuwe maatschappij. Ook deze 737 vloog niet en ik vraag
mij af of deze toko ooit nog van de grond komt . . . . . Ik heb ook
nog een blik geworpen op het militaire deel van Vientiane. Te zien
waren een tweetal An74’s, een An26 en een paar Mi8’s van de
luchtmacht. Helaas geen foto’s.
Vientiane 17 november
2011 |
|
Lao Aviation |
A320-214 |
RDPL-34188 |
|
ATR72-212 |
RDPL-34176 |
|
MA-60 |
RDPL-34171 |
Lao Central Airways |
B737-4YO |
RDPL-34189 |
Lao Aviation vliegt sinds kort met een tweetal Airbus
A320's. Op Vientiane wordt de RDPL-34188 klaar gemaakt voor zijn
volgende vlucht.
(Peter Heeneman, Vientiane, 17 november 2011)
Nieuwe start up maatschappij Lao Central Airlines heeft
wat opstart problemen. Op Vientiane staat de RDPL-34189 te wachten
op betere tijden.
(Peter
Heeneman, Vientiane, 17 november 2011)
De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en
zijn op ons gemak Vientiane gaan verkennen. In het Centrum van de
stad is het museum van de strijdkrachten gevestigd en in de tuin
staan de volgende kisten.
Vientiane 18 november
2011 |
|
Lao Air Force |
An-2 |
074 (ex RDPL-34123) |
|
Mi-8 |
RDPL-34043 |
|
T-41B |
67-15163 (wreck) |
|
UH-1 |
66-15094 (wreck) |
In het legermuseum in Vientiane staat deze Antonov 2
tentoongesteld. Op de kist is zijn vorige registratie nog vaag
zichtbaar: RDPL-34123.
(Peter
Heeneman, Vientiane, 18 november 2011)
De dagen daarna
zijn we langzaam naar het noorden van Laos gereisd. Geen vliegvelden
alleen in het stadje Vang Vieng steeg rond zonsondergang een tweetal
luchtballonnen op om de zonsondergang vanuit de lucht te bekijken.
Helaas stonden er geen registraties op deze ballonnen.
Het volgende vliegveld dat ik in Laos heb bezocht, is Luang Prabang.
Momenteel wordt de luchthaven sterk gemoderniseerd. Afgelopen jaar
is er een nieuwe start- en landingsbaan in gebruik genomen. De oude
start- en landingsbaan is gesloopt en op deze plek zullen de nieuwe
terminal en platform gerealiseerd worden. Men was druk met het
grondwerk bezig. In het verleden kon het landende verkeer vanaf een
heuvel in de stad gefotografeerd worden (Wat Phou Si). Doordat de
nieuwe baan gedraaid is, is dit helaas niet meer mogelijk, of je
moet je 600mm bij je hebben.... Vroeger was 300mm voldoende.
Op 21 november zijn we naar de luchthaven gefietst. En zo kwam ik er
achter dat het hek langs het platform aan het einde alvast gesloopt
is.... Vond ik niet erg, gaf mij mooi de gelegenheid een paar leuke
plaatjes te schieten van de aankomende en vertrekkende vliegtuigen.
Luang Prabang is geen druk vliegveld. Aan het eind van de ochtend
een drietal vluchten van Lao Aviation (MA60/ATR72) , Vietnam
Airlines (F70 of ATR72) en een vlucht van Bangkok Airways (ATR72).
Aan het eind van de middag komen dezelfde kisten nog een keer terug.
Deze dag had ik ook nog het geluk dat een VIP met een Mi17 van de
luchtmacht werd afgezet. En als deze heli dan recht voor je neus
landt, laat je die natuurlijk niet schieten. De
fotografeermogelijkheden waren dus perfect, hoe dat zal zijn als de
nieuwe terminal in gebruik is genomen, zal de tijd leren.
Luang Prabang 21 november 2011 |
|
Lao Aviation |
ATR72-212 |
RDPL-34175 |
|
MA-60 |
RDPL-34168, RDPL-34169 |
Vietnam Airlines |
Fokker 70 |
VN-A502 |
|
ATR72-212 |
VN-B223 |
Bangkok Airways |
ATR72-212 |
HS-PGD |
Lao Air Force |
Mi-17V-5 |
RDPL-34085 |
Het bezoek van Mi-17V-5 RDPL-34085 aan Luang Prabang
voor het afzetten van een VIP leverde een first sighting op.
(Peter Heeneman, Luang Prabang, 21 november 2011)
Still going strong en inmiddels voorzien van het nieuwe
kleurenschema vertrekt Fokker 70 VN-A502 voor de retour vlucht naar
Hanoi.
(Peter
Heeneman, Luang Prabang, 21 november 2011)
Lao Aviation beschikt over een viertal MA-60's. Hier
komt RDPL-34168 aan op Luang Prabang om de volgende lading
passagiers naar Pakse te vliegen.
(Peter
Heeneman, Luang Prabang, 24 november 2011)
Op 24
november moesten we weer naar de luchthaven voor onze vlucht naar
Pakse. We waren vroeg gegaan omdat ik wilde proberen nog een paar
plaatjes te maken. Helaas waren de meeste kisten vertraagd, gelukkig
was onze kist redelijk op tijd, een MA60 van Lao Aviation met
registratie RDPL-34168. Vanaf het plekje naast het platform naar de
terminal was het 5 minuten lopen. Ik heb zolang mogelijk gewacht,
maar uiteindelijk zijn we naar de terminal gelopen. Toen we in de
terminal aankwamen, hoorden wij onze final call en dat we ons direct
naar de gate moesten begeven voor onze vlucht. We waren verbaasd
omdat onze kist er nog niet eens was…. Blijkbaar hadden ze inside
information, want kort daarna kwam ie binnen. Vanuit de terminal was
ie overigens ook prima de fotograferen. Toen we uit taxieden,
moesten we wachten op de vertraagde Vietnam en Bangkok Airways.
Op het
vliegveld van Pakse was niks te beleven met uitzondering van onze
kist dan. Het militaire deel was helemaal leeg, er zouden hier
helikopters moeten staan.
De laatste dagen in Laos werden door gebracht op Khong Island,
waarna we de Mekong rivier afzakten richting Cambodja.
Het eerstvolgende vliegveld waar ik weer in de buurt kwam, was dat
van Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Door voornamelijk
tijdgebrek heb ik deze luchthaven niet bezocht. Tijdens de
voorbereidingen was ik er ook al achter gekomen dat deze luchthaven
niet erg druk is en ook niet bijster interessant. Vooral Air Asia,
Vietnam Airlines, Lao Aviation, Malaysian Airlines in de timetable
en op de dagelijkse Air France vlucht zat ik nou ook niet te
wachten. De enige interessante luchtvaartmaatschappij was Cambodia
Angkor Air, een kleine maatschappij met slecht 4 kisten (2x A321 en
2x ATR72) en deze hoopte ik op Siem Reap te gaan zien. De tijd in
Phnom Penh werd dus besteed aan een bezoek aan de stad en de Killing
fields. Met name het bezoek aan de Killing fields was heel
indrukwekkend als je hoort en ziet wat zich hier nauwelijks 30 jaar
geleden allemaal heeft afgespeeld tijdens het bewind van dictator
Pol Pot en zijn Rode Khmer.
Siem Reap is de toeristische trekpleister van Cambodja. Niet het
stadje zelf, maar het wereldberoemde tempel complex van Anghor Wat
net ten noorden van Siem Reap. Over een enorm uitgestrekt gebied kun
je diverse oude tempelcomplexen bezoeken. Als je wil, kan je hier
dagen rond lopen en fietsen. Uiteraard hebben ook wij een aantal
tempels bezocht. Op de tweede dag hebben wij een kleine omweg op
onze fietsen gemaakt voor een kort bezoekje aan de luchthaven.
Vlak bij de luchthaven is het War museum. Als je geïnteresseerd bent
in wrakken van roestige kapot geschoten tanks is dit “the place to
be”. Wat het voor mij interessant maakte, waren de onderstaande
kisten. Ook niet in al te beste staat, maar ze zagen er in ieder
geval beter uit dan de tanks.
Siem Reap - War Museum 4 december 2011 |
|
Cambodja Air Force |
Mi-8T |
XU-814 |
|
Shenyang F6 |
30-950 |
In het war museum vlakbij de luchthaven van Siem Reap is
deze Shenyang F6 te vinden. (Peter
Heeneman,
Siem Reap, 4 december 2011)
In iets betere staat dan de F6 staat Mi-8 XU-814 broederlijk
naast de Shenyang. (Peter
Heeneman,
Siem Reap, 4 december 2011)
Overzichtsplaatje van het War museum in Siem Reap. (Peter
Heeneman,
Siem Reap, 4 december 2011)
Daarna rustig doorgefietst naar de luchthaven. Op de luchthaven zelf
is van buitenaf niet te fotograferen door hoge muren en zenuwachtig
bewakingspersoneel. We hebben een rustig landweggetje in de landing
opgezocht met uitzicht op de rijstvelden met waterbuffels en de
plaatselijke jeugd, die kwam kijken wat die buitenlanders met hun
fietsen kwamen doen. In een kleine twee uur kwamen de onderstaande
kisten voorbij. Heel leuk was de nieuwe Cambodjaanse
luchtvaartmaatschappij Skywings Asia met hun “nieuwe” A320.
Siem Reap - Airport 4 december 2011 |
|
Cambodia Anghor Air |
ATR72-212 |
VN-B227 |
|
A321-231 |
VN-B327 |
Malaysian Airlines |
B737-4H6 |
9M-MMS |
Skywings Asia |
A320-231 |
XU-ZAB |
Vietnam Airlines |
Fokker 70 |
VN-A504 |
De volgende dag zat
ons Cambodja deel van de vakantie er weer op en vlogen we met Air
Asia via Kuala Lumpur naar het eiland Langkawi voor de afsluiting
van onze vakantie een paar dagen strand en relaxen.
Tijdens de wandeling naar onze kist van Air Asia kon ik nog snel een
mooi plaatje schieten van de tweede ATR72 van Cambodia Angkor Air
die net kwam binnen taxiën. Hiermee had ik 3 van de 4 kisten van
deze maatschappij kunnen fotograferen, geen slecht resultaat. Wel
jammer was dat ik aan de verkeerde kant van het vliegtuig zat
tijdens het taxiën naar de baan. Als ik aan de goede kant had
gezeten, had ik nog een foto kunnen maken van een Cambodjaanse
Luchtmacht Mi-8 die daar stond geparkeerd
....
Siem Reap - Airport 5 december 2011 |
|
Air Asia |
A320-216 |
9M-AHO |
Cambodia Anghor Air |
ATR72-212 |
VN-B231 |
Cambodia Air Force |
Mi-8 |
MW-802 |
Cambodia Anghor Air is een relatief kleine Cambodjaanse
luchtvaartmaatschappij. Sinds kort vliegt zij met twee van Vietnam
Airlines gehuurde Airbus A321's. (Peter
Heeneman,
Siem Reap, 4 december 2011)
Voor het kortere werk gebruikt Cambodia Anghor Air een
tweetal, eveneens van Vietnam Airlines gehuurde, ATR72's.
(Peter
Heeneman,
Siem Reap, 4 december 2011)
Een vrij nieuwe Cambodjaanse maatschappij is Skywings Asia.
Met hun nieuwste aanwinst XU-ZAB vliegen zij voornamelijk toeristen
in van en naar Zuid Korea. (Peter
Heeneman,
Siem Reap, 4 december 2011)
Tijdens de overstap
op Kuala Lumpur kon ik de volgende kisten van Air Asia nog
fotograferen tijdens de wandeling over het platform en vanuit de
terminal:
Kuala Lumpur - 5 december 2011 |
|
Air Asia |
A320-216 |
9M-AFB, AFI, AFN, AFR, AFV, AFZ, AHA,
AHB,AHC, AHE, AHM |
Air Asia X |
A330-343 |
9M-XXF |
Jullie vragen je misschien af, waarom we helemaal naar Langkawi in
Maleisië vlogen voor een paar dagen strand, terwijl we in Cambodja
of Thailand ook naar het strand hadden kunnen gaan. De reden is
simpel. In de periode van 6 t/m 10 december werd de LIMA 2011 Air
Show op Langkawi gehouden. Deze Air Show wordt eens in de twee jaar
gehouden en stond al een tijdje op mijn lijstje om eens een keer te
bezoeken. Mijn vrouw maakte het niet uit naar welk strand we zouden
gaan, dus was de keuze voor mij snel gemaakt en werd het Langkawi.
LIMA 2011 is een zogenaamde Trade show, te vergelijken met
bijvoorbeeld Le Bourget, maar dan op een veel kleinere schaal. De
eerste 3 dagen zijn dan ook zogenaamde trade days, de laatste twee
dagen zijn toegankelijk voor het publiek. Elke dag was er een korte
vliegshow van 1,5 uur. Tijdens deze periode is het vliegveld
gesloten voor alle passagiersvluchten. De vliegshow was elke dag
hetzelfde, alleen op de publieksdagen werd er twee keer gevlogen.
De belangrijkste reden voor mij om juist nu LIMA te bezoeken was het
feit dat de Maleisische MiG-29’s eind 2011 buiten dienst zouden
worden gesteld. De laatste kans dus om nog operationele Maleisische
MiG-29 Fulcrum’s te fotograferen. De Maleisische luchtmacht was met
maar liefst 6 Fulcrum’s aanwezig. Onder de naam “Smokey Bandits”
werd een demo met 5 kisten gegeven. Vier in formatie en één solo.
Met de buitendienststelling van de Fulcrums is de Maleisische
luchtmacht dus ook opzoek naar een vervanger. Dit verklaart meteen
ook de aanwezigheid van de Typhoon, Rafale, F/A-18F en Gripens. De
voorkeur gaat uit naar de F/A-18, mede door het feit dat ze ook al
met de oudere versie vliegen.
Tijdens de flypast op de laatste dag, maakte een RF-5E een
high speed pass. Echter niet snel genoeg om aan de fotograaf te
ontsnappen.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 10 december 2011)
Voor de bestrijding van bosbranden gebruikt de Maleisische
regering deze Mi-17 M994-01. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
De luchtmacht van Singapore was tijdens LIMA 2011 onder andere
aanwezig met de Sikorsky S-70B met registratie 263.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Op de static van LIMA 2011 waren de Maleisische
strijdkrachten sterk vertegenwoordigd met onder andere deze AS355SN
van de marine.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
De Maleisische luchtmacht is de enige Aziatische luchtmacht
die met de F/A-18 Hornet vliegt. De M45-02 was op de static te
bewonderen.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Van de 21 afgeleverde Aermacchi MB339's is ongeveer een
derde deel nog operationeel.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Gedurende de week
heb ik een aantal korte bezoekjes aan de luchthaven gebracht,
meestal rond de tijd van de vliegshow. De fotografeermogelijkheden
op Langkawi zijn zeer goed. Rond het hele veld kun je wel ergens een
plekje vinden om in de landing of op de baan te fotograferen. Het
grootste probleem is de hitte: met ruim 30 graden in de volle zon
staan, zonder schaduw hou je niet lang vol…. De lokalen zijn heel
erg vriendelijk en genieten ook van de vliegshow.
De Maleisische luchtmacht was goed vertegenwoordigd. In totaal heb
ik bijna 40 verschillende Maleisische luchtmacht kisten kunnen
fotograferen van bijna alle types. Leuke bonus was natuurlijk ook de
deelname van de Thaise en Singaporese Luchtmachten. Luchtmachten die
je in Europa immers niet dagelijks ziet. Alles vloog vanaf Langkawi
met uitzondering van de RAF Typhoons, deze vlogen elke dag hun show
vanaf Butterworth.
Ook leuk om te melden is dat de RUAG Do228NG (New Generation) een
Nederlands verleden heeft. Het betreft de ex PH-MNZ, de oude
coastguard Dornier die jaren vanaf Schiphol Oost heeft gevlogen.
Nadat de kist was terug genomen door Dornier, hebben ze deze machine
als prototype gebruikt voor de Do228NG. O.a. is er een all glass
cockpit ingebouwd.
Tenslotte, wat was er zoal te fotograferen op LIMA 2011.
Voor o.a. trainingsdoeleinden maakt de Maleisische
luchtmacht gebruik van de Hawk 108. Leidend voorwerp in de static
display was de M40-04.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Leukste buitenlandse deelnemers waren de beide Gripens van de
Thaise Luchtmacht.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Speciaal voor de LIMA 2011 air show had de Maleisische luchtmacht
een klein demo team opgericht, vliegend met een viertal Extra
EA-300L's.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Wachtend op de flightline voor zijn
volgende demovlucht staat MiG29N M43-04 lekker in het zonnetje. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Een indrukwekkende flightline met Maleisische luchtmacht fighters
tijdens LIMA 2011. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
De M70-02 van de Maleisische luchtmacht keert terug op Langkawi na zijn dagelijkse SAR demo boven de haven.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Langkawi - LIMA 2011 - periode 6 t/m
10 december 2011 |
|
|
|
|
|
Static/Flightline: |
|
|
|
Armée de L’Air |
Rafale C en B |
EC3-030 |
124/104-GC en 314/104-HP |
|
EC665-Tigre |
Eurocopter |
2016/F-ZWRN |
Australian Air Force |
KC-30A |
33 sqn |
A39-003 |
Civil Aviation Malaysia |
Learjet 60 |
|
9M-CAL, 9M-FCL |
Malaysian Army |
A109LOH |
881 Skn |
M81-03 |
Malaysian Air Force |
CN235-2M |
1 Skn |
M44-06 |
|
Extra 300L |
Krisakti |
code 1, 2, 3 en 4 |
|
F/A-18D |
18 Skn |
M45-02 |
|
Hawk Mk 108 |
15 Skn |
M40-04 |
|
MB339CM |
3 FTC |
M34-18 |
|
Mi17-1V |
BOMBA |
M994-01, M994-04 |
|
MiG-29N |
17 Skn |
M43-03, M43-04, M43-10, M43-16, M43-18 |
|
MiG-29NUB |
17 Skn |
M43-01 |
|
S-61N |
10 Skn |
M23-01, M23-04 |
|
Su-30MKM |
11 Skn |
M52-11, M52-12, M52-14 |
Malaysian Navy |
AS-555SN |
502 Skn |
M502-1, M502-4 |
|
Super Lynx Mk300 |
501 Skn |
M501-4 |
Maritim Malaysia |
AS365N3 |
APMM |
M70-01, M70-02, M70-03 |
RUAG |
Do228NG |
|
D-CNEU (ex PH-MNZ) |
Sabah Air |
EC145 |
|
9M-CMD |
Sikorsky |
S-92A |
|
N146UK |
Singapore Air Force |
F16C |
143 Sqn |
642, 643 |
|
F16D |
145 Sqn |
670 |
|
S-70B |
123 Sqn |
263 |
Susi Air |
P-180 Avanti |
|
PK-BVV |
Thai Air Force |
JAS39C |
701 Sqn |
Kh21-5/70105 (ex 39401) |
|
JAS39D |
701 Sqn |
Khk21-3/70103 (ex 39862) |
United States Air Force |
C-12C |
Bangkok |
73-1214 |
|
C-17A |
535 AS |
05-5152/HH |
United States Navy |
F/A-18F |
VFA-106 |
166659/AD-232 |
|
F/A-18F |
VFA-122 |
166790/NJ-135 |
|
P-3C |
VP-16 |
161333/LF-333 |
|
|
|
|
Visitors/Flying (only) : |
|
|
|
Malaysian Air Force |
A319-115CJ |
1Skn |
9M-NAA |
|
BD700 |
2 Skn |
M48-02 |
|
C130H-30 |
14/20 Skn |
M30-04, M30-05, M30-06, M30-09, M30-12 |
|
DA900 |
1 Skn |
M37-01 |
|
CN235M-2220 |
1 Skn |
M44-05, M44-07 |
|
F/A-18D |
18 Skn |
M45-03, M45-04, M45-07 (fly-past
10-12). |
|
RF-5E |
12 Skn |
M29-20 (fly-past10-12). |
|
F-5F |
12 Skn |
M29-18 (flypast 10-12). |
|
Hawk 208 |
15 Skn |
M30-24, M30-33, M30-34 (fly-past
10-12). |
Malaysian Police |
Beech 350 |
|
9M-PTC |
|
Cessna 208 |
|
9M-PSO |
|
AS555N |
|
9M-PHD |
Qatar Ameri Flight |
A320-232 |
Ameri Flight |
A7-AAG |
Royal Air Force |
Typhoon FGR4 |
6 Sqn |
ZK304/EB, ZK313/EN |
Singapore Air Force |
Fokker 50 |
121 Sqn |
712 |
Thai Air Force |
C130H-30 |
601 Sqn |
L8-4/26/60104 |
Still going strong: Maleisische Luchtmacht Sea King M23-04
komt een paar VIP's ophalen. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Tijdens LIMA 2011 probeerde Sikorsky de S-92 aan de man te
brengen. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Voor transport gedurende LIMA 2011 werd regelmatig gebruikt
gemaakt van o.a. de M44-05, een CN235. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Super Lynx Mk300 ready to go om LIMA 2011 vaarwel te zeggen.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 10 december 2011)
Een ander type vliegtuig in dienst van de Maleisische
politie is de Cessna 208 Caravan 1. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
Naast helikopters maakt de Maleisische politie ook gebruik
van vliegtuigen, waaronder deze Beech 350 - 9M-PTC.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Dagelijks waren er gemiddeld vier Herculessen op Langkawi te
zien, om de broodnodige onderdelen en personeel in te vliegen.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
Tijdens mijn bezoeken aan de luchthaven kon ik naast de militaire
kisten ook een aantal leuke civiele kisten fotograferen. Kort voor
aanvang van de dagelijkse vliegshow deden de diverse maatschappijen
er alles aan om op tijd te kunnen vertrekken. Immers als ze hun slot
niet zouden halen, stonden ze verplicht minimaal 1,5 uur aan de
grond omdat dan de luchthaven voor alle passagiersvluchten gesloten
was. Ik heb het een keer met een Malaysian Airlines kist fout zien
gaan. Alles stond klaar, passagiers aan boord maar het toestel
vertrok uiteindelijk niet op tijd. Gevolg: alle passagiers konden
weer van boord en vanuit de terminal de vliegshow aanschouwen…
Direct nadat de vliegshow was afgelopen, arriveerden kort na elkaar
de “vertraagde” vluchten van o.a. Air Asia, MAS en Firefly.
De meest spectaculaire demo tijdens LIMA 2011 werd verzorgd
door Su-30MKM, gefotografeerd tijdens de start.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 8 december 2011)
Een van de weinige civiele deelnemers aan LIMA 2011 was deze Dornier 228NG. Leuk detail is dat deze kist de ex PH-MNZ van de
Nederlands kustwacht is.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 8 december 2011)
Na weer een spectaculaire demo keert Su-30MKM M50-11 terug
naar Langakawi. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
Weer eens wat anders dan een KLu F-16 in de vliegshow. De demo
vlieger van de Singaporese luchtmacht kon er ook wat van.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
LIMA 2011 was het afscheid van de MiG-29N in dienst van de
Maleisische luchtmacht. De M43-03 was voorzien van een speciale
staart ter viering van 53 jaar Maleisische luchtmacht. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
De Maleisische luchtmacht heeft slechts de beschikking gehad
over twee MiG29 duals. Gelukkig was er een exemplaar present op LIMA
2011.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
Langkawi Civiel 6 t/m 10 december 2011 |
|
Air Asia |
A320-216 |
9M-AFM, AFQ, AFR, AFU, AFZ, AHM. |
Berjaya |
ATR72-212 |
9M-TAG |
Firefly |
ATR72-212 |
9M-FYA, FYE, FYF, FYG, FYI. |
Malaysian Airlines |
B737-4H6 |
9M-MMA, MML, MMT. |
Malaysian Airlines |
B737-86N |
9M-FFC, FFD. |
Sultan of Johor |
G1159-4 |
9M-ISJ |
Weststar |
B727-23 |
VP-BDJ |
|
B737-2Q8 |
N413JG |
Weststar vliegt chartervluchten in het wat luxere segment
met deze van winglets voorziene Boeing 727-23 VP-BDJ.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Een andere regelmatige bezoeker op Langkawi is Firefly
opererend met de ATR72-212A. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 8 december 2011)
Air Asia is een paar keer per dag te zien met de Airbus
A-320, o.a. op de Kuala Lumpur vlucht. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
Naast de Boeing 727 maakt Weststar ook gebruik van deze good
old Boeing 737-2Q8 voor charterwerkzaamheden.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 6 december 2011)
De Maleisische luchtvaardienst maakt voor het kalibreren
gebruik van deze Learjet 60. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
Een andere binnenlandse maatschappij in Maleisië is Berjaya,
o.a. vliegend met de ATR72 en DHC-7. (Peter
Heeneman,
Langkawi, 9 december 2011)
Op zondagavond 11 december vlogen we weer via
Kuala Lumpur naar huis. We konden terugkijken op een zeer geslaagde
vakantie. Ook op vliegtuiggebied ben ik weer thuis gekomen met een
leuke serie foto’s. En LIMA 2011 was qua hobby een perfecte
afsluiting van de vakantie.
Do I have to say more. Op de foto is duidelijk te zien hoe het
MiG-29 team aan zijn naam "Smokey Bandits" is gekomen.
(Peter
Heeneman,
Langkawi, 10 december 2011)
|