Vanuit de Lowcost terminal op Kuala Lumpur kan prima worden gefotografeerd. (Peter Heeneman,  Kuala Lumpur, 17 november 2011)
 
 

Eind vorig jaar ben ik samen met mijn vrouw op vakantie geweest in Azië. In een periode van vier weken hebben wij achtereenvolgens Laos, Cambodja en Langkawi (Maleisië) bezocht. De “oude” lezers van de nog papieren Airnieuws zullen wel weten dat ik tijdens mijn vakanties mijn hobby niet vergeet. Ook dit jaar heb ik weer een paar leuke vliegtuigen kunnen fotograferen. Hieronder volgt een verslag van wat er zoal op vliegtuig gebied in deze landen is te beleven. De registraties zijn van de foto’s gelezen, aangezien ik geen registraties opschrijf.
 
 


Air Asia heeft diverse kisten voorzien van speciale kleuren. De 9M-AHQ maakt reclame voor Bankrakyat. (Peter Heeneman,  Kuala Lumpur, 17 november 2011)

Op 16 november vertrokken we met Malaysian Airlines naar Kuala Lumpur. Van hieruit zouden we met Air Asia doorvliegen naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. We arriveerden vroeg in de ochtend op KUL en zouden pas rond 14.00 uur met Air Asia doorvliegen naar Vientiane. Allereerst moesten we met de bus van de Internationale terminal naar de Lowcost terminal. Dit ritje kost je minimaal een uur. Vervolgens moesten we 3 uur in de terminal wachten voordat we onze koffers konden afgeven. Ingecheckt waren we al via internet, maar dat maakte geen indruk. Nadat we eindelijk door de douane waren, heb ik een plekje in de vertrekhal opgezocht van waaruit ik een paar plaatjes van o.a. Air Asia kisten kon schieten. Het internationale deel van de Lowcost terminal heeft niet zo heel veel mogelijkheden. In de vertrekhal kun je wel foto’s maken, het probleem is alleen dat er continue passagiers en karretjes voorlangs lopen/rijden van en naar de vliegtuigen. En ze doen dat natuurlijk precies als er een kist voorbij komt taxiën….. Als je boven blijft staan, is er een tweetal ramen van waaruit je op het platform kunt fotograferen. Geen last van passagiers en karretjes. Je kan hier dus goed fotograferen zolang er geen Air Asia op de eerste positie staat/wordt geparkeerd. Zodra dit gebeurt, is het feest over. De heathaze van de APU verpest elke foto van de kisten die achterlangs taxiën…
Dit kostte mij de Air Asia met de speciale Manchester beschildering....

Kuala Lumpur 17 november 2011   
Air Asia A320-216 9M-AFC, AFF, AHQ, AQA
Tiger Airways A320-232 9V-TAB

Mooi op tijd vertrokken we met Air Asia naar Vientiane. Op Vientiane aangekomen kon ik tijdens de korte wandeling van het vliegtuig naar de aankomsthal een paar kisten op het platform fotograferen. Overigens is er op Vientiane een hele mooie balustrade waar je overheen loopt als je naar de immigratie loopt. Helaas alleen voor aankomende passagiers bereikbaar. Vanaf deze balustrade kon ik nog wel snel een plaatje van de Lao Central Airways maken. Wat mij op Schiphol niet was gelukt een foto te schieten van de Lao Central die weken op Oost heeft gestaan, kwam nu alsnog goed. Overigens is dit de tweede kist van deze nieuwe maatschappij. Ook deze 737 vloog niet en ik vraag mij af of deze toko ooit nog van de grond komt . . . . . Ik heb ook nog een blik geworpen op het militaire deel van Vientiane. Te zien waren een tweetal An74’s, een An26 en een paar Mi8’s van de luchtmacht. Helaas geen foto’s.

Vientiane 17 november 2011   
Lao Aviation A320-214 RDPL-34188
ATR72-212 RDPL-34176
MA-60 RDPL-34171
Lao Central Airways B737-4YO RDPL-34189

 

Lao Aviation vliegt sinds kort met een tweetal Airbus A320's. Op Vientiane wordt de RDPL-34188 klaar gemaakt voor zijn volgende vlucht.
(Peter Heeneman, Vientiane, 17 november 2011)


Nieuwe start up maatschappij Lao Central Airlines heeft wat opstart problemen. Op Vientiane staat de RDPL-34189 te wachten op betere tijden.
(
Peter Heeneman, Vientiane, 17 november 2011)


De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en zijn op ons gemak Vientiane gaan verkennen. In het Centrum van de stad is het museum van de strijdkrachten gevestigd en in de tuin staan de volgende kisten.

Vientiane 18 november 2011   
Lao Air Force An-2 074 (ex RDPL-34123)
Mi-8 RDPL-34043
T-41B 67-15163 (wreck)
UH-1 66-15094 (wreck)

 

In het legermuseum in Vientiane staat deze Antonov 2 tentoongesteld. Op de kist is zijn vorige registratie nog vaag zichtbaar: RDPL-34123.
(
Peter Heeneman, Vientiane, 18 november 2011)
 

De dagen daarna zijn we langzaam naar het noorden van Laos gereisd. Geen vliegvelden alleen in het stadje Vang Vieng steeg rond zonsondergang een tweetal luchtballonnen op om de zonsondergang vanuit de lucht te bekijken. Helaas stonden er geen registraties op deze ballonnen.
Het volgende vliegveld dat ik in Laos heb bezocht, is Luang Prabang. Momenteel wordt de luchthaven sterk gemoderniseerd. Afgelopen jaar is er een nieuwe start- en landingsbaan in gebruik genomen. De oude start- en landingsbaan is gesloopt en op deze plek zullen de nieuwe terminal en platform gerealiseerd worden. Men was druk met het grondwerk bezig. In het verleden kon het landende verkeer vanaf een heuvel in de stad gefotografeerd worden (Wat Phou Si). Doordat de nieuwe baan gedraaid is, is dit helaas niet meer mogelijk, of je moet je 600mm bij je hebben.... Vroeger was 300mm voldoende.

Op 21 november zijn we naar de luchthaven gefietst. En zo kwam ik er achter dat het hek langs het platform aan het einde alvast gesloopt is....  Vond ik niet erg, gaf mij mooi de gelegenheid een paar leuke plaatjes te schieten van de aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Luang Prabang is geen druk vliegveld.  Aan het eind van de ochtend een drietal vluchten van Lao Aviation (MA60/ATR72) , Vietnam Airlines (F70 of ATR72) en een vlucht van Bangkok Airways (ATR72).  Aan het eind van de middag komen dezelfde kisten nog een keer terug. Deze dag had ik ook nog het geluk dat een VIP met een Mi17 van de luchtmacht werd afgezet. En als deze heli dan recht voor je neus landt, laat je die natuurlijk niet schieten. De fotografeermogelijkheden waren dus perfect, hoe dat zal zijn als de nieuwe terminal in gebruik is genomen, zal de tijd leren.

Luang Prabang 21 november 2011   
Lao Aviation ATR72-212 RDPL-34175
MA-60 RDPL-34168, RDPL-34169
Vietnam Airlines Fokker 70 VN-A502
ATR72-212 VN-B223
Bangkok Airways ATR72-212 HS-PGD
Lao Air Force Mi-17V-5 RDPL-34085

 

Het bezoek van Mi-17V-5 RDPL-34085 aan Luang Prabang voor het afzetten van een VIP leverde een first sighting op.
(Peter Heeneman, Luang Prabang,  21 november 2011)


Still going strong en inmiddels voorzien van het nieuwe kleurenschema vertrekt Fokker 70 VN-A502 voor de retour vlucht naar Hanoi.
(
Peter Heeneman, Luang Prabang,  21 november 2011)


Lao Aviation beschikt over een viertal MA-60's. Hier komt RDPL-34168 aan op Luang Prabang om de volgende lading passagiers naar Pakse te vliegen.
(
Peter Heeneman, Luang Prabang,  24 november 2011)
 
 
Op 24 november moesten we weer naar de luchthaven voor onze vlucht naar Pakse. We waren vroeg gegaan omdat ik wilde proberen nog een paar plaatjes te maken. Helaas waren de meeste kisten vertraagd, gelukkig was onze kist redelijk op tijd, een MA60 van Lao Aviation met registratie RDPL-34168. Vanaf het plekje naast het platform naar de terminal was het 5 minuten lopen. Ik heb zolang mogelijk gewacht, maar uiteindelijk zijn we naar de terminal gelopen. Toen we in de terminal aankwamen, hoorden wij onze final call en dat we ons direct naar de gate moesten begeven voor onze vlucht. We waren verbaasd omdat onze kist er nog niet eens was….  Blijkbaar hadden ze inside information, want kort daarna kwam ie binnen. Vanuit de terminal was ie overigens ook prima de fotograferen. Toen we uit taxieden, moesten we wachten op de vertraagde Vietnam en Bangkok Airways. 

Op het vliegveld van Pakse was niks te beleven met uitzondering van onze kist dan. Het militaire deel was helemaal leeg, er zouden hier helikopters moeten staan. 

De laatste dagen in Laos werden door gebracht op Khong Island, waarna we de Mekong rivier afzakten richting Cambodja.

Het eerstvolgende vliegveld waar ik weer in de buurt kwam, was dat van Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Door voornamelijk tijdgebrek heb ik deze luchthaven niet bezocht. Tijdens de voorbereidingen was ik er ook al achter gekomen dat deze luchthaven niet erg druk is en ook niet bijster interessant. Vooral Air Asia, Vietnam Airlines, Lao Aviation, Malaysian Airlines in de timetable en op de dagelijkse Air France vlucht zat ik nou ook niet te wachten. De enige interessante luchtvaartmaatschappij was Cambodia Angkor Air, een kleine maatschappij met slecht 4 kisten (2x A321 en 2x ATR72) en deze hoopte ik op Siem Reap te gaan zien. De tijd in Phnom Penh werd dus besteed aan een bezoek aan de stad en de Killing fields. Met name het bezoek aan de Killing fields was heel indrukwekkend als je hoort en ziet wat zich hier nauwelijks 30 jaar geleden allemaal heeft afgespeeld tijdens het bewind van dictator Pol Pot en zijn Rode Khmer.
Siem Reap is de toeristische trekpleister van Cambodja. Niet het stadje zelf, maar het wereldberoemde tempel complex van Anghor Wat net ten noorden van Siem Reap. Over een enorm uitgestrekt gebied kun je diverse oude tempelcomplexen bezoeken. Als je wil, kan je hier dagen rond lopen en fietsen. Uiteraard hebben ook wij een aantal tempels bezocht. Op de tweede dag hebben wij een kleine omweg op onze fietsen gemaakt voor een kort bezoekje aan de luchthaven.
Vlak bij de luchthaven is het War museum. Als je geïnteresseerd bent in wrakken van roestige kapot geschoten tanks is dit “the place to be”. Wat het voor mij interessant maakte, waren de onderstaande kisten. Ook niet in al te beste staat, maar ze zagen er in ieder geval beter uit dan de tanks.

Siem Reap - War Museum 4 december 2011  
Cambodja Air Force Mi-8T XU-814
Shenyang F6 30-950

 

In het war museum vlakbij de luchthaven van Siem Reap is deze Shenyang F6 te vinden. (Peter Heeneman, Siem Reap, 4 december 2011)


In iets betere staat dan de F6 staat Mi-8 XU-814 broederlijk naast de Shenyang. (Peter Heeneman, Siem Reap, 4 december 2011)


Overzichtsplaatje van het War museum in Siem Reap. (Peter Heeneman, Siem Reap, 4 december 2011)
 

Daarna rustig doorgefietst naar de luchthaven. Op de luchthaven zelf is van buitenaf niet te fotograferen door hoge muren en zenuwachtig bewakingspersoneel. We hebben een rustig landweggetje in de landing opgezocht met uitzicht op de rijstvelden met waterbuffels en de plaatselijke jeugd, die kwam kijken wat die buitenlanders met hun fietsen kwamen doen. In een kleine twee uur kwamen de onderstaande kisten voorbij. Heel leuk was de nieuwe Cambodjaanse luchtvaartmaatschappij Skywings Asia met hun “nieuwe” A320.

Siem Reap - Airport  4 december 2011  
Cambodia Anghor Air ATR72-212 VN-B227
A321-231 VN-B327
Malaysian Airlines B737-4H6 9M-MMS
Skywings Asia A320-231 XU-ZAB
Vietnam Airlines Fokker 70 VN-A504

De volgende dag zat ons Cambodja deel van de vakantie er weer op en vlogen we met Air Asia via Kuala Lumpur naar het eiland Langkawi voor de afsluiting van onze vakantie een paar dagen strand en relaxen.
Tijdens de wandeling naar onze kist van Air Asia kon ik nog snel een mooi plaatje schieten van de tweede ATR72 van Cambodia Angkor Air die net kwam binnen taxiën. Hiermee had ik 3 van de 4 kisten van deze maatschappij kunnen fotograferen, geen slecht resultaat. Wel jammer was dat ik aan de verkeerde kant van het vliegtuig zat tijdens het taxiën naar de baan. Als ik aan de goede kant had gezeten, had ik nog een foto kunnen maken van een Cambodjaanse Luchtmacht Mi-8 die daar stond geparkeerd
....

Siem Reap - Airport 5 december 2011  
Air Asia A320-216 9M-AHO
Cambodia Anghor Air ATR72-212 VN-B231
Cambodia Air Force Mi-8 MW-802 



Cambodia  Anghor Air is een relatief kleine Cambodjaanse luchtvaartmaatschappij. Sinds kort vliegt zij met twee van Vietnam Airlines gehuurde Airbus A321's. (Peter Heeneman, Siem Reap, 4 december 2011)


Voor het kortere werk gebruikt Cambodia Anghor Air een tweetal, eveneens van Vietnam Airlines gehuurde, ATR72's.
(
Peter Heeneman, Siem Reap, 4 december 2011)


Een vrij nieuwe Cambodjaanse maatschappij is Skywings Asia. Met hun nieuwste aanwinst XU-ZAB vliegen zij voornamelijk toeristen in van en naar Zuid Korea. (Peter Heeneman, Siem Reap, 4 december 2011)
 

Tijdens de overstap op Kuala Lumpur kon ik de volgende kisten van Air Asia nog fotograferen tijdens de wandeling over het platform en vanuit de terminal:

Kuala Lumpur - 5 december 2011  
Air Asia A320-216 9M-AFB, AFI, AFN, AFR, AFV, AFZ, AHA, AHB,AHC, AHE, AHM
Air Asia X A330-343 9M-XXF

Jullie vragen je misschien af, waarom we helemaal naar Langkawi in Maleisië vlogen voor een paar dagen strand, terwijl we in Cambodja of Thailand ook naar het strand hadden kunnen gaan. De reden is simpel. In de periode van 6 t/m 10 december werd de LIMA 2011 Air Show op Langkawi gehouden. Deze Air Show wordt eens in de twee jaar gehouden en stond al een tijdje op mijn lijstje om eens een keer te bezoeken. Mijn vrouw maakte het niet uit naar welk strand we zouden gaan, dus was de keuze voor mij snel gemaakt en werd het Langkawi.

LIMA 2011 is een zogenaamde Trade show, te vergelijken met bijvoorbeeld Le Bourget, maar dan op een veel kleinere schaal. De eerste 3 dagen zijn dan ook zogenaamde trade days, de laatste twee dagen zijn toegankelijk voor het publiek. Elke dag was er een korte vliegshow van 1,5 uur. Tijdens deze periode is het vliegveld gesloten voor alle passagiersvluchten. De vliegshow was elke dag hetzelfde, alleen op de publieksdagen werd er twee keer gevlogen.

De belangrijkste reden voor mij om juist nu LIMA te bezoeken was het feit dat de Maleisische MiG-29’s eind 2011 buiten dienst zouden worden gesteld. De laatste kans dus om nog operationele Maleisische MiG-29 Fulcrum’s te fotograferen. De Maleisische luchtmacht was met maar liefst 6 Fulcrum’s aanwezig. Onder de naam “Smokey Bandits” werd een demo met 5 kisten gegeven. Vier in formatie en één solo. Met de buitendienststelling van de Fulcrums is de Maleisische luchtmacht dus ook opzoek naar een vervanger. Dit verklaart meteen ook de aanwezigheid van de Typhoon, Rafale, F/A-18F en Gripens. De voorkeur gaat uit naar de F/A-18, mede door het feit dat ze ook al met de oudere versie vliegen.
 
 


Tijdens de flypast op de laatste dag, maakte een RF-5E een high speed pass. Echter niet snel genoeg om aan de fotograaf te ontsnappen.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 10 december 2011)


Voor de bestrijding van bosbranden gebruikt de Maleisische regering deze Mi-17  M994-01. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


De luchtmacht van Singapore was tijdens LIMA 2011 onder andere aanwezig met de Sikorsky S-70B met registratie 263.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Op de static van LIMA 2011 waren de Maleisische strijdkrachten sterk vertegenwoordigd met onder andere deze AS355SN van de marine.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


De Maleisische luchtmacht is de enige Aziatische luchtmacht die met de F/A-18 Hornet vliegt. De M45-02 was op de static te bewonderen.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Van de 21 afgeleverde Aermacchi MB339's is ongeveer een derde deel nog operationeel. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)

 
Gedurende de week heb ik een aantal korte bezoekjes aan de luchthaven gebracht, meestal rond de tijd van de vliegshow. De fotografeermogelijkheden op Langkawi zijn zeer goed. Rond het hele veld kun je wel ergens een plekje vinden om in de landing of op de baan te fotograferen. Het grootste probleem is de hitte: met ruim 30 graden in de volle zon staan, zonder schaduw hou je niet lang vol…. De lokalen zijn heel erg vriendelijk en genieten ook van de vliegshow.
De Maleisische luchtmacht was goed vertegenwoordigd. In totaal heb ik bijna 40 verschillende Maleisische luchtmacht kisten kunnen fotograferen van bijna alle types. Leuke bonus was natuurlijk ook de deelname van de Thaise en Singaporese Luchtmachten. Luchtmachten die je in Europa immers niet dagelijks ziet. Alles vloog vanaf Langkawi met uitzondering van de RAF Typhoons, deze vlogen elke dag hun show vanaf Butterworth.
Ook leuk om te melden is dat de RUAG Do228NG (New Generation) een Nederlands verleden heeft. Het betreft de ex PH-MNZ, de oude coastguard Dornier die jaren vanaf Schiphol Oost heeft gevlogen. Nadat de kist was terug genomen door Dornier, hebben ze deze machine als prototype gebruikt voor de Do228NG. O.a. is er een all glass cockpit ingebouwd.

Tenslotte, wat was er zoal te fotograferen op LIMA 2011
.
 


Voor o.a. trainingsdoeleinden maakt de Maleisische luchtmacht gebruik van de Hawk 108. Leidend voorwerp in de static display was de M40-04.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Leukste buitenlandse deelnemers waren de beide Gripens van de Thaise Luchtmacht. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Speciaal voor de LIMA 2011 air show had de Maleisische luchtmacht een klein demo team opgericht, vliegend met een viertal Extra EA-300L's.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Wachtend op de flightline voor zijn volgende demovlucht staat MiG29N  M43-04 lekker in het zonnetje. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)
 

Een indrukwekkende flightline met Maleisische luchtmacht fighters tijdens LIMA 2011. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


De M70-02 van de Maleisische luchtmacht keert terug op Langkawi na zijn dagelijkse SAR demo boven de haven. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)
 

Langkawi - LIMA 2011 - periode 6 t/m 10 december 2011  
     
Static/Flightline:      
Armée de L’Air Rafale C en B EC3-030 124/104-GC en 314/104-HP
EC665-Tigre Eurocopter 2016/F-ZWRN
Australian Air Force KC-30A 33 sqn A39-003
Civil Aviation Malaysia Learjet 60   9M-CAL, 9M-FCL
Malaysian Army A109LOH 881 Skn M81-03
Malaysian Air Force CN235-2M 1 Skn M44-06
  Extra 300L Krisakti code 1, 2, 3 en 4
F/A-18D 18 Skn M45-02
  Hawk Mk 108 15 Skn M40-04
MB339CM 3 FTC M34-18
  Mi17-1V BOMBA M994-01, M994-04
MiG-29N 17 Skn M43-03, M43-04, M43-10, M43-16, M43-18
  MiG-29NUB 17 Skn M43-01
S-61N 10 Skn M23-01, M23-04
  Su-30MKM 11 Skn M52-11, M52-12, M52-14
Malaysian Navy AS-555SN 502 Skn M502-1, M502-4
  Super Lynx Mk300 501 Skn M501-4
Maritim Malaysia AS365N3 APMM M70-01, M70-02, M70-03
RUAG Do228NG   D-CNEU (ex PH-MNZ)
Sabah Air EC145   9M-CMD
Sikorsky  S-92A   N146UK
Singapore Air Force F16C 143 Sqn 642, 643
  F16D 145 Sqn 670
S-70B 123 Sqn 263
Susi Air P-180 Avanti   PK-BVV
Thai Air Force JAS39C 701 Sqn Kh21-5/70105 (ex 39401)
  JAS39D 701 Sqn Khk21-3/70103 (ex 39862)
United States Air Force C-12C Bangkok 73-1214
  C-17A 535 AS 05-5152/HH
United States Navy F/A-18F VFA-106 166659/AD-232
  F/A-18F VFA-122 166790/NJ-135
P-3C VP-16 161333/LF-333
       
Visitors/Flying (only) :      
Malaysian Air Force A319-115CJ 1Skn 9M-NAA
BD700 2 Skn M48-02
  C130H-30 14/20 Skn M30-04, M30-05, M30-06, M30-09, M30-12
DA900 1 Skn M37-01
  CN235M-2220 1 Skn M44-05, M44-07
F/A-18D 18 Skn M45-03, M45-04, M45-07 (fly-past 10-12).
  RF-5E 12 Skn M29-20 (fly-past10-12).
F-5F 12 Skn M29-18 (flypast 10-12).
  Hawk 208 15 Skn M30-24, M30-33, M30-34 (fly-past 10-12).
Malaysian Police Beech 350   9M-PTC
  Cessna 208   9M-PSO
AS555N   9M-PHD
Qatar Ameri Flight  A320-232 Ameri Flight A7-AAG
Royal Air Force Typhoon FGR4 6 Sqn ZK304/EB, ZK313/EN
Singapore Air Force Fokker 50 121 Sqn 712
Thai Air Force C130H-30 601 Sqn L8-4/26/60104

 

Still going strong: Maleisische Luchtmacht Sea King M23-04 komt een paar VIP's ophalen. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Tijdens LIMA 2011 probeerde Sikorsky de S-92 aan de man te brengen. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Voor transport gedurende LIMA 2011 werd regelmatig gebruikt gemaakt van o.a. de M44-05, een CN235. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Super Lynx Mk300 ready to go om LIMA 2011 vaarwel te zeggen. (Peter Heeneman, Langkawi, 10 december 2011)


Een ander type vliegtuig in dienst van de Maleisische politie is de Cessna 208 Caravan 1. (Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)


Naast helikopters maakt de Maleisische politie ook gebruik van vliegtuigen, waaronder deze Beech 350 - 9M-PTC.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)
 

Dagelijks waren er gemiddeld vier Herculessen op Langkawi te zien, om de broodnodige onderdelen en personeel in te vliegen.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)
 

Tijdens mijn bezoeken aan de luchthaven kon ik naast de militaire kisten ook een aantal leuke civiele kisten fotograferen. Kort voor aanvang van de dagelijkse vliegshow deden de diverse maatschappijen er alles aan om op tijd te kunnen vertrekken. Immers als ze hun slot niet zouden halen, stonden ze verplicht minimaal 1,5 uur aan de grond omdat dan de luchthaven voor alle passagiersvluchten gesloten was. Ik heb het een keer met een Malaysian Airlines kist fout zien gaan. Alles stond klaar, passagiers aan boord maar het toestel vertrok uiteindelijk niet op tijd. Gevolg: alle passagiers konden weer van boord en vanuit de terminal de vliegshow aanschouwen…
Direct nadat de vliegshow was afgelopen, arriveerden kort na elkaar de “vertraagde” vluchten van o.a. Air Asia, MAS en Firefly.
 


De meest spectaculaire demo tijdens LIMA 2011 werd verzorgd door Su-30MKM, gefotografeerd tijdens de start. (Peter Heeneman, Langkawi, 8 december 2011)


Een van de weinige civiele deelnemers aan LIMA 2011 was deze Dornier 228NG. Leuk detail is dat deze kist de ex PH-MNZ van de Nederlands kustwacht is.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 8 december 2011)


Na weer een spectaculaire demo keert Su-30MKM M50-11 terug naar Langakawi. (Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)


Weer eens wat anders dan een KLu F-16 in de vliegshow. De demo vlieger van de Singaporese luchtmacht kon er ook wat van.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)


LIMA 2011 was het afscheid van de MiG-29N in dienst van de Maleisische luchtmacht. De M43-03 was voorzien van een speciale staart ter viering van 53 jaar Maleisische luchtmacht. (Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)


De Maleisische luchtmacht heeft slechts de beschikking gehad over twee MiG29 duals. Gelukkig was er een exemplaar present op LIMA 2011.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)
 

Langkawi Civiel 6 t/m 10 december 2011  
Air Asia A320-216 9M-AFM, AFQ, AFR, AFU, AFZ, AHM.
Berjaya ATR72-212 9M-TAG
Firefly ATR72-212 9M-FYA, FYE, FYF, FYG, FYI.
Malaysian Airlines B737-4H6 9M-MMA, MML, MMT.
Malaysian Airlines B737-86N 9M-FFC, FFD.
Sultan of Johor G1159-4 9M-ISJ
Weststar B727-23 VP-BDJ
B737-2Q8 N413JG

 

Weststar vliegt chartervluchten in het wat luxere segment met deze van winglets voorziene Boeing 727-23 VP-BDJ.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Een andere regelmatige bezoeker op Langkawi is Firefly opererend met de ATR72-212A. (Peter Heeneman, Langkawi, 8 december 2011)


Air Asia is een paar keer per dag te zien met de Airbus A-320, o.a. op de Kuala Lumpur vlucht. (Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)


Naast de Boeing 727 maakt Weststar ook gebruik van deze good old Boeing 737-2Q8  voor charterwerkzaamheden.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 6 december 2011)
 


De Maleisische luchtvaardienst maakt voor het kalibreren gebruik van deze Learjet 60. (Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)


Een andere binnenlandse maatschappij in Maleisië is Berjaya, o.a. vliegend met de ATR72 en DHC-7. (Peter Heeneman, Langkawi, 9 december 2011)


Op zondagavond 11 december vlogen we weer via Kuala Lumpur naar huis. We konden terugkijken op een zeer geslaagde vakantie. Ook op vliegtuiggebied ben ik weer thuis gekomen met een leuke serie foto’s. En LIMA 2011 was qua hobby een perfecte afsluiting van de vakantie.



Do I have to say more. Op de foto is duidelijk te zien hoe het MiG-29 team aan zijn naam "Smokey Bandits" is gekomen.
(
Peter Heeneman, Langkawi, 10 december 2011)
 

 

Credits: Peter Heeneman