Bij vertrek uit Ede
stortregende het, maar de vooruitzichten richting het zuiden waren
redelijk. Bij aankomst op onze eerste stop in Baarlo scheen er al
een flauw zonnetje. Dit museum, PS AERO BV, wordt geleid door een
gewezen autohandelaar die zijn interesse voor vliegtuigen nu in
praktijk brengt door er een luchtvaartmuseum op na te houden. Hij is
gestopt met de autohandel en richt zich alleen nog op de luchtvaart,
vooral Duits georiënteerd. Hij kan boeiend vertellen over de
aanschaf van de diverse toestellen waarvan hij er één open zet als
je er bent. In ons geval was dat de Transall, die er nog niet zo
heel lang stond. Alles werkt nog, hij zou hem zo kunnen opstarten.
Naast de diverse jets, een Friendship en een Altantique, staat er
een Caravelle in Air France kleuren. Deze is helemaal kompleet, het
interieur staat in opslag en wordt er te zijner tijd weer ingebouwd.
Een aanrader, toegang is €. 10,00 kompleet met rondleiding.
Inmiddels zal Boeing 757-236 HB-JJD wel op z’n plaats van bestemming
zijn aangekomen. (André Wadman, Maastricht)
Stop twee was op
Maastricht-Aachen Airport waar we de Boeing 757 van EC Congo zagen
staan. Ook diverse Fokkers en een Virgin ATR, maar fotograferen was
verder nauwelijks mogelijk. . .
Luik is een echte Cargo luchthaven met de nadruk op TNT vliegtuigen.
Hier zien we Boeing 747-212B N708CK van Kalitta Air. (André Wadman,
Luik)
Na een korte file kwamen
we op Luik aan, een “TNT” veld met daarnaast diverse andere
charters, zowel vracht als passagiers. Onur en Freebird kwamen
toevallig net binnen. De Antonov 124 was indrukwekkend zo dicht
tegen het hek. . . Men is bang dat als TNT ermee stopt, het
bestaansrecht van deze luchthaven in gevaar komt. TNT wordt
overgenomen door UPS, maar wat er met de luchtvaartafdeling gaat
gebeuren, is nog steeds onduidelijk.
De eigenaar van Piper L-18C OO-SPQ was trots op z’n Cub, en terecht
lijkt me. (André Wadman, Spa)
Republic RF-84
Thunderflash FR-27 staat
opgesteld op het vliegveld van Spa. (André Wadman)
Verviers was het eerste kleine veld; het
platform op komen, was geen probleem. Hetzelfde gold voor het wat
grotere Spa. Ook hier was men zeer (spotters) vriendelijk. Twee
fraaie poortwachters, een Mirage en een Thunderflash, maakten ook
dit bezoek de moeite waard.
Op LUX moet je het echt hebben van de vrachtcharters. China Southern
Cargo Boeing 777-1FB B-2071 is er één van.
(André
Wadman, Luxemburg)
Daarna een zonnig
Luxemburg ingereden, waar we het hotel hadden in een buitenwijk van
de stad. Het hotel had wel een renovatie nodig, maar de eigenaar en
zijn vrouw waren zó gastvrij dat het gebrek aan onderhoud niet echt
een probleem was. De bedden zagen er wat hummelig uit maar de
kwaliteit viel 100% mee. We hadden als enige gasten in het hotel een
terras met uitzicht op een doorgaande weg. Prima uitrusten na een
“vermoeiende” dag.
Bij dit avondlicht is zelfs een gewone Luxair kist mooi.
Hier Embraer EMB-145LU LX-LGZ. (André Wadman, Luxemburg)
Geen
commentaar!
(André Wadman, Luxemburg)
De volgende ochtend, na een prima ontbijtje, in de motregen naar de
Luxemburgse luchthaven Findel vertrokken. Op internet kun je een
kaartje vinden met spottersplekken. De foto’s zijn op spot 5 en 6
genomen. De twee plaatsen zijn op ongeveer 5 minuten rijden van
elkaar. Vergeet spot nr. 7, tenzij je een hoge ladder bij je hebt,
anders sta je tegen het talud aan te kijken zodat de kisten voorbij
rijden “zonder” wielen.
Verwacht hier geen grote
hoeveelheden airliners. Tussen 9 en 11 uur zou de meeste activiteit
zijn en dan vooral van Luxair kisten. Het interessante is eigenlijk
dat tussen het reguliere verkeer leuke vrachtcharters kunnen zitten.
Om 11 uur zijn we naar Metz vertrokken waar we een redelijk
grote luchthaven aantroffen maar met heel weinig activiteiten. De
drie kisten, twee Beech 1900’s en één Embraer die er stonden, waren
nauwelijks te fotograferen.
Van dezelfde eigenaar als de onderstaande Yak-55M, is deze Klem
KL-35D F-AZTK, een aardig contrast .
(André Wadman, Doncourt)
Alvorens de eigenaar met deze Yak-55M RA-1333K mag vliegen in
Frankrijk, moet hij eerst Frans geregistreerd zijn.
Dit zou op korte termijn moeten gaan gebeuren.
(André Wadman, Doncourt)
Daarna direct doorgereden
naar Doncourt, waar in eerste instantie helemaal niets te beleven viel.
Alle Romney loodsen waren dicht. Het weer was inmiddels wel heel
mooi geworden maar door de harde wind kon er in eerste instantie
nauwelijks gevlogen worden. Toen we net weg wilde rijden, reden ze
een fraaie Pilatus Turbo Porter naar buiten. Meteen erna gingen er
twee van die loodsen voor ons open met daarin een paar fraaie
oldtimers en een snelle Yak 55, die omdat hij nog Russisch
geregistreerd was, (nog) niet mocht vliegen.
Hierna weer terug gereden
naar Findel. Door de laagstaande zon, gecombineerd met het slechte
weer op de achtergrond, leverde dat zeer mooie plaatjes op.
Na de landing van de
LX-VCC zijn we om ca. 20:00u vertrokken naar ons hotel.
Extra EA-330SC D-EXBE met de mooie klassieke toren van St. Hubert op
de achtergrond. (Andr;e Wadman, St. Hubert)
Samen met de D-EXBE werd met deze Extra EA-300L D-EXXT veel geoefend
in aerobatics.
(Andr;e Wadman, St. Hubert)
Koninginnedag begon heel zonnig maar de lucht
betrok snel. Eerst naar Findel gereden maar op spot 7 (zie
commentaar op dag 2) hielden we deze luchthaven snel voor gezien.
Het volgende vliegveld, St. Hubert ademde een Tweede
Wereldoorlog-sfeer door de nog aanwezige bebouwing uit die tijd.
Naast de zeer vele zwevers, hebben we nog nooit zoveel Pawnees op
één veld gezien; vijf ! De twee Duits geregistreerde Extra’s en de
Luxemburgse Pitts waren zeer de moeite waard. Ook hier zonder
problemen (met hesje) het platform op. Tip: zorg dat je hesjes bij
je hebt.
Boeing Stearman PT-17 Kaydet G-IIIG deed een fraaie low-pass precies
voor onze neus. (André Wadman, Namen)
Op Namen kwamen we de OO-KLO, een Boisavia Mercury tegen. Hiervan
vliegen er niet veel meer. Verder was lopen op het platform en langs
de hangars ook hier geen probleem.
Aermican Champion 8GCBC Scout, een leuk type vliegtuig dat je (nog)
te weinig ziet in Europa. (André Wadman, Keiheuvel)
De stop op Leopoldburg/Sanicole
had overgeslagen kunnen worden. Eén poortwachter en één Jodel. Van
hetzelfde niveau was Keiheuvel. Gelukkig stond er een Bellanca
Scout, een type dat je niet vaak tegenkomt in onze regio. Een zeer
geslaagde trip, mede mogelijk gemaakt door het fraaie weer.
|