Ieder voorjaar plannen we, Jos Vervoort en ik, een korte spotterstrip. Ik moet daarbij wel vermelden dat we samen de bestemming kiezen maar dat het uiteindelijke planwerk door Jos gedaan wordt. Dit jaar werd het 28, 29 en 30 april met als hoofddoel Luxemburg. Alexander Vervoort was er deze keer ook weer bij.

 

De laatste aanwinst van de heer Smets is deze Transall C-160D 50+98. Het toestel had eigenlijk in Venlo moeten landen, maar week toch uit naar Weeze om daar gedemonteerd te worden. (André Wadman, Baarlo)
 
 

Bij vertrek uit Ede stortregende het, maar de vooruitzichten richting het zuiden waren redelijk. Bij aankomst op onze eerste stop in Baarlo scheen er al een flauw zonnetje.  Dit museum, PS AERO BV, wordt geleid door een gewezen autohandelaar die zijn interesse voor vliegtuigen nu in praktijk brengt door er een luchtvaartmuseum op na te houden. Hij is gestopt met de autohandel en richt zich alleen nog op de luchtvaart, vooral Duits georiënteerd. Hij kan boeiend vertellen over de aanschaf van de diverse toestellen waarvan hij er één open zet als je er bent. In ons geval was dat de Transall, die er nog niet zo heel lang stond. Alles werkt nog, hij zou hem zo kunnen opstarten. Naast de diverse jets, een Friendship en een Altantique, staat er een Caravelle in Air France kleuren. Deze is helemaal kompleet, het interieur staat in opslag en wordt er te zijner tijd weer ingebouwd. Een aanrader, toegang is €. 10,00 kompleet met rondleiding.
 
  
 


Inmiddels zal Boeing 757-236 HB-JJD wel op z’n plaats van bestemming zijn aangekomen. (André Wadman, Maastricht)
 
 

Stop twee was op Maastricht-Aachen Airport waar we de Boeing 757 van EC Congo zagen staan. Ook diverse Fokkers en een Virgin ATR, maar fotograferen was verder nauwelijks mogelijk. . .

 
 


Luik is een echte Cargo luchthaven met de nadruk op TNT vliegtuigen. Hier zien we Boeing 747-212B N708CK van Kalitta Air. (André Wadman, Luik)
 
  

Na een korte file kwamen we op Luik aan, een “TNT” veld met daarnaast diverse andere charters, zowel vracht als passagiers. Onur en Freebird kwamen toevallig net binnen. De Antonov 124 was indrukwekkend zo dicht tegen het hek. . . Men is bang dat als TNT ermee stopt, het bestaansrecht van deze luchthaven in gevaar komt. TNT wordt overgenomen door UPS, maar wat er met de luchtvaartafdeling gaat gebeuren, is nog steeds onduidelijk.

 


De eigenaar van Piper L-18C OO-SPQ was trots op z’n Cub, en terecht lijkt me. (André Wadman, Spa)


Republic RF-84 Thunderflash FR-27 staat opgesteld op het vliegveld van Spa. (André Wadman)
  

Verviers was het eerste kleine veld; het platform op komen, was geen probleem. Hetzelfde gold voor het wat grotere Spa. Ook hier was men zeer (spotters) vriendelijk. Twee fraaie poortwachters, een Mirage en een Thunderflash, maakten ook dit bezoek de moeite waard.

 
 

Op LUX moet je het echt hebben van de vrachtcharters. China Southern Cargo Boeing 777-1FB B-2071 is er één van.  (André Wadman, Luxemburg)

 

Daarna een zonnig Luxemburg ingereden, waar we het hotel hadden in een buitenwijk van de stad. Het hotel had wel een renovatie nodig, maar de eigenaar en zijn vrouw waren zó gastvrij dat het gebrek aan onderhoud niet echt een probleem was. De bedden zagen er wat hummelig uit maar de kwaliteit viel 100% mee. We hadden als enige gasten in het hotel een terras met uitzicht op een doorgaande weg. Prima uitrusten na een “vermoeiende” dag.




Bij dit avondlicht is zelfs een gewone Luxair kist mooi. Hier Embraer EMB-145LU LX-LGZ. (André Wadman, Luxemburg)


Geen commentaar!  (André Wadman, Luxemburg)
 

 
De volgende ochtend, na een prima ontbijtje, in de motregen naar de Luxemburgse luchthaven Findel vertrokken. Op internet kun je een kaartje vinden met spottersplekken. De foto’s zijn op spot 5 en 6 genomen. De twee plaatsen zijn op ongeveer 5 minuten rijden van elkaar. Vergeet spot nr. 7, tenzij je een hoge ladder bij je hebt, anders sta je tegen het talud aan te kijken zodat de kisten voorbij rijden “zonder” wielen.

Verwacht hier geen grote hoeveelheden airliners. Tussen 9 en 11 uur zou de meeste activiteit zijn en dan vooral van Luxair kisten. Het interessante is eigenlijk dat tussen het reguliere verkeer leuke vrachtcharters kunnen zitten. Om 11 uur zijn we naar Metz vertrokken waar we een redelijk grote luchthaven aantroffen maar met heel weinig activiteiten. De drie kisten, twee Beech 1900’s en één Embraer die er stonden, waren nauwelijks te fotograferen.
 


Van dezelfde eigenaar als de onderstaande Yak-55M, is deze Klem KL-35D F-AZTK, een aardig contrast . (André Wadman, Doncourt)


Alvorens de eigenaar met deze Yak-55M RA-1333K mag vliegen in Frankrijk, moet hij eerst Frans geregistreerd zijn.
Dit zou op korte termijn moeten gaan gebeuren.
(André Wadman, Doncourt)

 

Daarna direct doorgereden naar Doncourt, waar in eerste instantie helemaal niets te beleven viel. Alle Romney loodsen waren dicht. Het weer was inmiddels wel heel mooi geworden maar door de harde wind kon er in eerste instantie nauwelijks gevlogen worden. Toen we net weg wilde rijden, reden ze een fraaie Pilatus Turbo Porter naar buiten. Meteen erna gingen er twee van die loodsen voor ons open met daarin een paar fraaie oldtimers en een snelle Yak 55, die omdat hij nog Russisch geregistreerd was, (nog) niet mocht vliegen.

Hierna weer terug gereden naar Findel. Door de laagstaande zon, gecombineerd met het slechte weer op de achtergrond, leverde dat zeer mooie plaatjes op.

Na de landing van de LX-VCC zijn we om ca. 20:00u vertrokken naar ons hotel.
 


Extra EA-330SC D-EXBE met de mooie klassieke toren van St. Hubert op de achtergrond. (Andr;e Wadman, St. Hubert)


Samen met de D-EXBE werd met deze Extra EA-300L D-EXXT veel geoefend in aerobatics. (Andr;e Wadman, St. Hubert)



Koninginnedag begon heel zonnig maar de lucht betrok snel. Eerst naar Findel gereden maar op spot 7 (zie commentaar op dag 2) hielden we deze luchthaven snel voor gezien. Het volgende vliegveld, St. Hubert ademde een Tweede Wereldoorlog-sfeer door de nog aanwezige bebouwing uit die tijd. Naast de zeer vele zwevers, hebben we nog nooit zoveel Pawnees op één veld gezien; vijf ! De twee Duits geregistreerde Extra’s en de Luxemburgse Pitts waren zeer de moeite waard. Ook hier zonder problemen (met hesje) het platform op. Tip: zorg dat je hesjes bij je hebt.



Boeing Stearman PT-17 Kaydet G-IIIG deed een fraaie low-pass precies voor onze neus. (André Wadman, Namen)
 
 

Op Namen kwamen we de OO-KLO, een Boisavia Mercury tegen. Hiervan vliegen er niet veel meer. Verder was lopen op het platform en langs de hangars ook hier geen probleem.
 
 

Aermican Champion 8GCBC Scout, een leuk type vliegtuig dat je (nog) te weinig ziet in Europa. (André Wadman, Keiheuvel)
 
 

De stop op Leopoldburg/Sanicole had overgeslagen kunnen worden. Eén poortwachter en één Jodel. Van hetzelfde niveau was Keiheuvel. Gelukkig stond er een Bellanca Scout, een type dat je niet vaak tegenkomt in onze regio. Een zeer geslaagde trip, mede mogelijk gemaakt door het fraaie weer.
 

 

Credits: André Wadman