Nieuw in de inventaris van de Marokkaanse luchtmacht is de Lockheed-Martin F-16 Fighting Falcon. Op de static stond de 08-8007 een F-16C.
(Peter Heeneman,  5 april 2012)
 
 

De laatste jaren is het een beetje een traditie geworden om rond de Paasdagen de eerste trip van het seizoen te plannen. Probleem elk jaar weer is wat gaat de bestemming (Parijs, Frankfurt of iets dergelijks) worden en gaat het weer meewerken in deze periode van het jaar. Dit jaar waren we er snel uit. Van 4 t/m 7 april werd de AeroExpo 2012 in Marrakech Marokko gehouden. Een zogenaamde trade show met een grote deelname van de Marokkaanse luchtmacht.
Een luchtmacht die buiten Marokko niet zo vaak wordt gezien op wat transport kisten en team Marche Verte na dan.

  
 


Ook nieuw in de inventaris van de Marokkaanse luchtmacht is de 08 een Hawker Beechcraft T-6C Texan II. (Peter Heeneman, 5 april 2012)
 

Flyby van Dassault Mirage F1-EM 173. (Arjen Weterings, 5 april 2012)


Eurocopter SA-330L Puma CN-ASB  tijdens de Heli demonstratie. (Cor van Gent, 6 april 2012)
 

Er werd een goedkoop ticket geboekt bij onze vrienden van Transavia voor de directe vlucht naar Marrakech en een hotel in de buurt van de luchthaven. Het weer in Marokko in deze periode van het jaar zou het probleem niet zijn…  Een dag voor vertrek toch maar eens op internet het weer voor Marrakech voor de komende dagen bekeken. Wat ik zag, had ik totaal niet verwacht… bewolkt en regen… Dat kan niet waar zijn dacht ik nog. Maar goed waar ik ook zocht op internet, de voorspellingen werden er niet beter op. Dan maar hopen dat het weer toch beter zou worden en de voorspellingen niet juist zouden zijn. Aan het weer kan je nu eenmaal niks veranderen.
 
 

De Gendarmerie Royale was present met diverse types, waar onder deze CN-BZM een Eurocopter  EC 135 T2. (Peter Heeneman, 5 april 2012)


Gelukkig hadden ze ook een oud type meegenomen in de vorm van deze Sud SE-3130 Alouette II CN-AZG. (Peter Heeneman, 5 april 2012)


Tenslotte de CN-BZE een Eurocopter EC 145 van de Gendarmerie Royale. (Peter Heeneman, 5 april 2012)
 

Aan het begin van de avond op woensdag 4 april landden we in Marrakech. Op het militaire deel van het veld stond het helemaal vol met kisten die deelnamen aan de AeroExpo 2012 maar belangrijker was: de zon scheen en die zou uiteindelijk de komende 4 dagen geen spelbreker zijn.
 


In tegenstelling tot de overige helikopters dragen de Eurocopter SA342L Gazelles alleen een code en niet de CN-registratie, hier de CG.
(Peter Heeneman, 5 april 2012)


Ook van de Eurocopter SA-330L Puma waren diverse exemplaren aanwezig. Op de static de CN-ARZ. (Peter Heeneman, 5 april 2012)
 

De volgende dag direct naar het veld gegaan voor ons eerste bezoek aan de AeroExpo 2012. De static stond er beter voor dan de twee voorgaande edities en met een beetje geduld en de juiste hoek uitzoeken, waren de meeste Marokkaanse luchtmacht kisten goed te fotograferen. Zoals al gezegd waren dit ook de highlights van de show. Andere leuke deelnemers waren een Beech 200 King Air van de luchtmacht van Malta en een Eurocopter-Kawasaki UH-72A Lakota van de US Army. Hoewel dit type ook in Duitsland is gestationeerd, vond de USAF het makkelijker om een exemplaar per Boeing C-17A Starlifter III vanuit de USA over te vliegen. . .
Op civiel gebied was er weinig bijzonders te zien op AeroExpo 2012. Voornamelijk bizjets op de static. De enige leuke kist op de static was de Dash 8-400Q van de Egyptische maatschappij Smart.



De Marokkaanse marine was present met een Eurocopter AS565MB met registratie 113. (Peter Heeneman, 5 april 2012)


De Agusta-Bells 206B's waren goed vertegenwoordigd. Op de static stond de CN-AQR/18. (Peter Heeneman, 5 april 2012)
 

De Agusta-Bell 205A  CN-AKK/37 was voorzien van een sproei installatie. (foto Peter Heeneman, 5 april 2012)
 

Op het showgedeelte was zonder problemen te fotograferen. Buiten dit gebied was het verboden en door de in groten getale aanwezige bewaking, uiteindelijk ook niet mogelijk. De operationele flightline bleef zo buiten ons bereik. Wel jammer want hier stonden alle buiten gebruik staande trainers van de types Fouga CM-170 Magister, Beech T-34 Mentor en Cessna T-37 Tweety Bird stored. Ook de op het veld aanwezige preserved staande kisten mochten niet gefotografeerd worden. De meeste waren vanaf het show terrein overigens niet eens te zien, alleen de preserved staande Fairchild C-119 was duidelijk zichtbaar en kon zelfs gefotografeerd worden als je dat wilde. Als dit echter werd gezien, had je een probleem en moest de CF-kaart in je camera worden gewist . . .

 

De Marokkaanse F-16's zijn voorzien van een schitterende zand camouflage. Weer eens iets anders dan die grijze F-16's in Europa. De 08-8024 is een
Lockheed-Martin F-16D. (Peter Heeneman, 5 april 2012)


Still going strong is de Northrop F-5E Tiger III. Op de static stond de 91933. (Peter Heeneman, 5 april 2012)
 

Elke dag werd er volgens het programma een vliegshow gehouden van 3 uur, aanvang om  14.30 uur en slot om  17.30 uur. In de praktijk duurde de vliegshow ongeveer een uur als we geluk hadden. Een ander probleem was dat rond deze tijd de vliegshow met tegenlicht vanaf het showterrein gefotografeerd moest worden. Geen optie en dus  werd er besloten een taxi  te nemen naar een plek buiten het veld. Aan beide kanten van het veld kan je in de landing staan. Op de baan fotograferen is moeilijker in verband met de aanwezigheid van een muur rondom het veld. Er zijn wel plekken waar vandaan je over de muur kan fotograferen, maar dan stuit je op het probleem van de afstand en de heathaze boven de baan die fotograferen eigenlijk onmogelijk maakt.
 


Overzicht van de flightline met de kisten die vanaf Marrakech aan de vliegshow deelnamen. (Peter Heeneman, 7 april 2012)


Flybe van de nieuwste aanwinsten. (Peter Heeneman, 7 april 2012)
 

Wij hebben uiteindelijk voor de landing aan de westkant (baan 10) gekozen. Qua afstand was dit het dichtstbij en de kisten in de vliegshow vlogen van deze kant aan. De meeste deelnemende toestellen vlogen overigens vanaf hun thuisbasis, alleen de helikopter demo en CL-415 vlogen vanaf Marrakech. Een vliegshow is eigenlijk ook niet de juiste omschrijving en zeker niet te vergelijken met wat wij in Europa gewend zijn. De meeste vliegtuigen maakten een fly by en alleen bij de helikopters, team Marche Verte en de CL415 was sprake van een demo.



De VIP flight van de Marokkaanse luchtmacht was present met deze Beech 200 King Air CN-ANI. (Peter Heeneman, 5 april 2012)


Ook niet verkeerd was deze Alpha Jet (245) met speciale neus. Deze kist wordt gebruikt in het regenprogramma (meetvluchten) van de Marokkaanse luchtmacht. (Peter Heeneman, 5 april 2012)
 

Buiten het veld fotograferen was in eerste instantie ook een probleem hoorden wij van collega fotografen. Het fotograferen van (militaire) vliegtuigen is in Marokko niet echt bekend en zeker niet toegestaan. De politie was al snel ter plaatse met de vraag wat we aan het doen waren. Na een en ander uitgelegd te hebben en veel overleg per telefoon werd het uiteindelijk toegestaan. Maar met de uitdrukkelijke toevoeging dat het fotograferen van de vliegtuigen alleen was toegestaan voor de duur van de Aero Expo 2012. Als de show was afgelopen wilden ze ons niet meer met camera’s in de buurt van het vliegveld zien. Wij gingen akkoord met deze deal.

 

De US Army vloog deze Eurocopter-Kawasaki UH-72A Lakota 07-27017 met een C-17A over vanuit de USA. (Peter Heeneman, 6 april 2012)


De Dassault Mirage F-1's ondergaan momenteel een moderniserings programma. Op de foto de 170. (Peter Heeneman, 6 april 2012)
 

De eerste dag hebben wij ons voornamelijk geconcentreerd op de static show en een eerste poging voor de vliegshow. Het zoeken van de plekjes nam toch wel wat tijd in beslag. Dag twee en drie waren eigenlijk een kopie van de eerste dag en we hebben deze dagen de puntjes op de i gezet qua fotograferen van kisten die we nog niet of mooi genoeg hadden. Omdat we er toch waren, hebben we natuurlijk ook het normale civiele verkeer gefotografeerd. Echt schokkend is de luchthaven van Marrakech overigens niet. Je ziet voornamelijk Royal Air Maroc, EasyJet, Ryanair, Jetair Fly en de bekende nationale Europese luchtvaartmaatschappijen. Highlights op civiel gebied waren de ATR72 van RAM en de Government B737-800 in RAM kleuren. Opmerkelijk was ook dat de enige Boeing 747-400 van RAM dagelijks op Marrakech was te zien.

 

Tank demonstratie met Lockheed KC-130H Hercules CN-AOR geflankeerd door een Northrop F5E Tiger III en Lockheed-Martin F16D Fighting Falcon.
(Arjen Weterings, 5 april 2012)


Northrop F5E Tiger III 91940 tijdens de tanker demo.(Arjen Weterings, 5 april 2012)


Dassault Mirage F1-EM 164 tijdens de flyby. (Arjen Weterings, 7 april 2012)
 

De AeroExpo 2012 duurde t/m de zaterdag. Op zondag 8 april (1e Paasdag) stond aan het einde van de middag onze terugvlucht gepland. Deze dag hebben we met sightseeing doorgebracht in het centrum van Marrakech en relaxend aan het zwembad van ons hotel.
We kunnen terug kijken op een geslaagde trip met een leuke serie foto’s van bijna alle types van de Marokkaanse luchtmacht. Grote afwezige was wel de Chinook. En je raadt het al: toen we aan het eind van de middag op de luchthaven kwamen voor onze terugvlucht stond er aan de overkant een Chinook lekker in het zonnetje.



Deelnemer aan de helikopterdemo was deze Agusta-Bell 206B met registratie CN-AQI/09.( Arjen Weterings, 6 april 2012)


Canadair CL215-6B11CL CL415 CN-ATN duikt naar beneden voor zijn brandblusdemo. (Arjen Weterings, 7 april 2012)

 
Tenslotte, wat was er zoal te zien/fotograferen op Marrakech tijdens AeroExpo 2012 (5 t/m 7 april 2012):
 

Static militair:    
   
Royal Morocco Air Force    
Alpha Jet 228, 245 CIPC
Beech 200C King Air CN-ANI Vip Flt.
Alenia C-27J CN-AMQ Esc Transport
Lockheed C-130H Hercules CN-AOA Esc Transport
Mudry CAP-10C 183/CN-ABG, 184/CN-ABH Ecole Pilotage
Canadair CL215-6B11CL-415 CN-ATM  
Northrop F-5E Tiger III 91933 Esc de Chasse
Lockheed-Martin F-16C Fighting Falcon 08-8007 Esc de Chasse
Lockheed-Martin F-16D Fighting Falcon 08-8024 Esc de Chasse
Eurocopter SA342L Gazelle CG Esc Helicoptère
Agust-Bell AB-205A 37/CN-AKK Esc Helicoptère
August-Bell AB-206B 18/CN-AQR Esc Helicoptère
Dassault Mirage F-1EM 170 Esc de Chasse
Eurocopter SA-330L Puma 26/CN-ARZ Esc Helicoptère
T-6C 08/TH Ecole Pilotage
   
Royal Moroccan Navy    
AS-566MB 113 Flotille 11

 

Lockheed-Martin F-16C Fighting Falcon  08-8003 in zijn element. (Arjen Weterings, 7 april 2012)


Bye bye, Lockheed-Martin F-16C Fighting Falcon  08-8005 goes back to his home base. (Arjen Weterings, 6 april 2012)


Lockheed KC-130H Hercules CN-AOF was voorzien van een blusinstallatie. (Arjen Weterings, 5 april 2012)
 
 

Gendarmerie  
Sud SE-3130 Alouette II CN-AZG
Eurocopte EC 135 T2 CN-BZM
Eurocopte EC 145 CN-BZE
Eurocopter AS 355 F1 CN-AIZ
Rockwell S2R-T660 Turbo Trush CN-AZZ
Malta Air Wing
Beech 200 King Air AS1126

 

Een van de leuke buitenlandse bezoekers was deze Maltezer Air Wing Beech 200 King Air  AS1126. (Peter Heeneman, 5 april 2012)
 
 

Eurocopter    
Eurocopter AS 550 C3 786402 (ex Pakistan)  
   
   
United States Air Force    
   
Lockheed C-130J-30 Hercules 06-8611/RS 37 AS
McDonnell-Douglas F-15E Eagle 91-0602/LN, 91-0604/LN 494 FS
Eurocopter-Kawasaki UH-72A Lakota 07-72017 5th AVn

 

Enige interessant civiele kist op de static show was deze Egyptische DHC8-400Q SU-SMH van Smart Airlines. (Peter Heeneman, 5 april 2012)


Leukste Royal Air Maroc bezoeker was deze ATR72-600 met registratie CN-COE. (Arjen Weterings, 7 april 2012)


Elke dag aanwezig was de CN-RGA de enige Boeing 747-428 van Royal Air Maroc. (Arjen Weterings, 7 april 2012)
 
 

Static civiel:    
   
DHC8-402Q SU-SMH Smart
Eurocopter EC 135 T2+ EC-LAX INAER
Dassault Falcon 50EX F-HADH Dassault Aviation
Dassault Falcon 2000LX F-HBIP Dassault Aviation
Learjet 60 N383LJ Learjet Inc
Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605 OE-INM Vistajet
Raytheon Hawker 4000 N6380H Wells Fargo Bank
Cessna 680 Sovereign G-SIRJ Bookajet Ltd.
Cessna 525A CitationJet  2+  N467CJ Cessna Aircraft
   
Flightline / vliegend:    
   
Royal Moroccan Air Force    
   
Alenia C-27J CN-AMN, CN-AMP Esc Transport
Lockheed C-130H Hercules CN-AOM Esc Transport
Mudry CAP-232 CN-ABP, ABQ, ABR, ABT,ABU,ABV,ABW, ABX La Marche Verte
Canadair CL215-6B11CL-415 CN-ATN  
CASA CN-235-100M CN-AMA Esc Transport
Eurocopter SA-342L Gazelle CC, CE, CR, CV, CX. Esc Helicoptère
Agusta-Bell AB-205A 23/CN-AJW Esc Helicoptère
Agusta-Bell AB-206B 23/CN-AJW, 05/CN-AQE, 08/CN-AQH, Esc Helicoptère
09/CN-AQI, 11/CN-AQK, 13/CN-AQM,  
Eurocopter SA-330L Puma 04/CN-ARD, 13/CN-ARM, 24/CN-ARX, Esc Helicoptère
28/CN-ASB.  
Boeing B737-8KB CN-MVI VIP Flight



Agusta Bell 205B   CN-AJW/2.  (Cor van Gent, 7 april 2012)
 
 

United States Air Force    
   
Boeing C-17A Globemaster III 99-0060 89 AS
Boeing KC-135R Stratotanker 63-8026 191 ARS
   
Flypast:    
   
Royal Moroccan Air Force    
   
Lockheed C-130H Hercules CN-AOF Esc Transport
Lockheed KC-130H Hercules CN-AOR Esc Transport
Northrop F-5E Tiger III 91938, 91940 Esc de Chasse
Lockheed-Martin F-16C Fighting Falcon 08-8001, 08-8003, 08-8005, 08-8008, 08-8010 Esc de Chasse
Lockheed-Martin F-16D Fighting Falcon 08-8021, 08-8023. Esc de Chasse
Dassault Mirage F-1CM 134, 150. Esc de Chasse
Dassault Mirage F-1EM 156, 164, 171, 173. Esc de Chasse
   
Civiel:    
   
ATR72-600 CN-NOE Royal Air Maroc
Airbus A319-112 OO-SSG Brussels Airlines
Airbus A320-214 F-GKXD Air France
Boeing 737-8AS EI-DAG, DCX, EFY, ENJ Ryanair
Boeing 737-8JP LN-DYY Norwegian
Boeing 737-8K5 OO-JAF, CN-RGE (ex jet4You) Jetair Fly
Boeing 747-428 CN-RGA Royal Air Maroc
Bombardier CL-600-2E25 CRJ-1000 EC-LPN Air Nostrum

 


Final flyby.  (Arjen Weterings, 7 april 2012)


 

 

Credits: Peter Heeneman, Cor van Gent, Arjen Weterings