In Duitsland zijn een flink aantal interessante luchtvaartmusea te vinden. De meeste zijn door particulier initiatief ontstaan, zo ook dit museum op de voormalige Sovjet- vliegbasis Merseburg, ten westen van Leipzig.



PZL-104A Wilga 35A D-EWRH. (Henk Duivenvoorden)


Oprichter Dieter Schonau begon daar in 1996 met een kleine verzameling vlieg- en voertuigen, voornamelijk bestaande uit (hoe kan het anders) voormalig DDR- materiaal. In twintig jaar tijd is deze verzameling uitgegroeid tot een interessante collectie luchtvaartuigen van meer dan 60 items, waaronder enkele unieke types. Het is een brede verzameling: van ballonnen en hanggliders tot jagers en verkeersvliegtuigen. Overigens zijn er niet alleen vliegtuigen te zien. In de diverse tentoonstellingshallen zijn ook uitgebreide verzamelingen auto´s, brom- en motorfietsen en brandweerwagens te zien, alsmede camera´s, rekenmachines, drukpersen, medische apparaten en een oud postkantoor. Dit alles tentoongesteld in de voormalige onderhoudshangar, enkele bijgebouwen en op een buitenterrein. Als je alles goed wilt bekijken, kan je er rustig een halve dag voor uittrekken . . .



SE 3130 Alouette II 7528 van de Heeresflieger. (Henk Duivenvoorden)


LET LF-109 Pionyr; identiteit onbekend. (Henk Duivenvoorden)


Schuftenhauer SG-3 gyrocopter D-HGYR. (Henk Duivenvoorden)
 
 
Op het buitenterrein staan de IL-62, de Tu-134 en de VEB IL-14, alsmede een aantal ´cold war fighters´, deze laatste netjes onder een afdak om ze tegen de elementen te beschermen. Binnen weet je eerst niet waar je kijken moet, zo vol staat / hangt het met vliegtuigen. Aan het plafond hangt een bonte verzameling van (motor)zwevers, ultralights, hanggliders en homebuilts. Ook daar zitten een aantal unieke exemplaren tussen. Wat te denken van de Knechtel KN-1, een motorzwever met ingebouwde Limbach motor die twee duwpropellers aandrijft, de Schuftenhauer autogyro, de H323 Pony homebuilt, en zelfs een homebuilt met twee ducted fan propellers waarvan het vrijwel zeker is dat er een Pilatus B4 zweefvliegtuig voor gebruikt is.
 
 

De “OE-5” is vrijwel zeker een Pilatus B4 voorzien van twee ducted fan motoren. (Henk Duivenvoorden)



Twee Fokker replica’s: D.VII 5290/18 en de unieke D.VI met nummer 17. (Henk Duivenvoorden)


Enkele toestellen staan op een galerij en daar vindt men, naast een echte Messerschmitt 163 ´Komet´, een replica van de Fokker D.VI. Dit is een vrij onbekend Fokker type, het was in feite de romp van een Fokker DR.I (ook aanwezig) met de verkleinde vleugels van de Fokker D.VII. In totaal zijn er 59 Fokker D.VI toestellen gebouwd. Nog een bijzonder vliegtuig daar is de Fischer Airfish 2. Dit is een zogenaamd ground- effect vliegbootje, naar ontwerp van Alexander Lippisch. De testvluchten met deze kist hebben onder andere ook in Nederland plaats gevonden.



De in Polen gebouwde Antonov AN-2 HA-MHL. (Henk Duivenvoorden)


Het grondeffect vliegbootje Fischer Airfish 2. (Henk Duivenvoorden)


H-323 Pony amateurbouw vliegtuig. (Henk Duivenvoorden)
 
 
Op de begane grond staat alles lekker door elkaar, maar met wat kronkel- en bochtenwringwerk is alles toch redelijk tot goed te fotograferen. Leuke toestellen daar zijn twee DO 27´s, een Čmelák, een AN-2, een Wilga, een Zlin 526, een Fauvel AV36 zwever, en  last but not least, een fraaie replica van een Curtiss D Pusher.

Al met al een prachtige verzameling en een bezoek meer dan waard!
 

D-MXOB Aerodyne Vector 600        
D-RHEINGAS Cameron O-105 (LY-ODA)      
D-MSGF Comco Ikarus C22        
. . . . . . Curtiss  Model D Pusher (replica)      
WB533/A De Havilland DH.104 Devon C2/2 (G-DEVN)      
(D-EFEO) Dornier DO 27B-1        
D-EGEA Dornier DO 27A-4        
D-5480 Eichelsdorfer SB-5B Sperber        
(D-5962) Fauvel AV-36 ´D-5562´      
. . . . . . Fischer Airfish 2        
17 Fokker D.VI (replica)      
5290/18 Fokker D.VII (replica)      
. . . . . . Fokker DR.I (replica)      
. . . . . . H-323 Pony        
D-KNPF Knechtel KN-1        
. . . . . . LET LF-109 Pionyr        
D-ESRF LET Z-37 Čmelák        
VD-ER Messerschmitt  Me.163B-1a        
779 Mikoyan MiG-21 SPS NVA      
D-EWRH PZL-104A  Wilga 35A        
D-KALR Ruppert Rhönlerche II  (motorized)      
D-1552 Scheibe Bergfalke II/55        
D-8380 Scheibe Bergfalke II/55        
D-(4)662 Schleicher Ka 4 Rhönlerche        
DM-1634 Schneider Grunau Baby III        
D-HGYR Schuftenhauer SG-3 autogyro        
7528 Sud SE 3130 Alouette II Heeresflieger      
D-8231 SZD-9bis Bocian        
D-2257 SZD-32A Foka 5        
D-MBNN Wildente 2        
HA-MHL WSK AN-2R        
F-BSEI Zlin Z.526 Trener Master        
OE-5 Pilatus B4 with two engines        
. . . . . . unknown ultralight  (homebuilt)      
. . . . . . unknown biplane  (homebuilt; under construction)      



Knechtel KN-1 D-KNPF. (Henk Duivenvoorden)


Oost-Duitse MiG-21 MF 670. (Henk Duivenvoorden)


Er staat “EB-368” op deze RF-84F Thunderflash, maar het is eigenlijk de EB-319. (Henk Duivenvoorden)
 

Auto- / motorenhal          
         
D-NGFT Granneman HG-1 Tolpel        
         
Buitenterrein          
         
(D-HMBB) MBB BO 105C no tailboom      
31-78 Fiat G-91 R-3 Luftwaffe      
(DDR-SEC) Ilyushin Il-62 Interflug ´DM-SEC´    
OK-3805 LET L-13 Blanik        
OK-4815 LET L-13 Blanik        
13-05 Letov drone        
21-56 Lockheed F-104G Starfighter Luftwaffe      
24-54 Lockheed F-104G Starfighter Luftwaffe      
670 Mikoyan MiG-21MF NVA      
673 Mikoyan MiG-21MF NVA      
725 Mikoyan MiG-21 SPS NVA      
829 Mikoyan MiG-21 SPS NVA      
390 Mil Mi-8T NVA      
. . . . . . Raduga KS-1 drone        
(EB-319) Republic RF-84F Thunderflash Luftwaffe ´EB-368`    
7586 Sud SE 3130 Alouette II Heeresflieger      
DDR-SCZ Tupolev Tu-134 Interflug      
-3065 VEB 14P ex Polish AF      
(LY-AKD) Yakovlev Yak-52 wreck      
         
         
Op kruispunt N91/ Am Airpark        
         
(A-16) Sud SE 3130 Alouette II (SA 313B) ex Belgische Landmacht.      



Mil Mi-8T 390. (Henk Duivenvoorden)


Romp zonder staart van MBB BO 105C D-HMBB. (Henk Duivenvoorden)


MiG-21 SPS 829 met daar achter de Interflug Ilyushin Il-62 DM-SEC. (Henk Wadman)

 

Credits: Cindy & Henk Duivenvoorden