Gezien de steeds wisselende reisrestricties door de Corona-ellende dit jaar
besloten we om wat dichter bij huis te blijven. De keuze was daarbij gevallen om
met de auto richting Noord Duitsland te rijden.
SOCATA TB-10 Tobago D-EGRC. (Emden, 22 september 2020, Maurits Niemeijer)
22
september
Rond 10:00 uur ‘s morgens vertrokken we richting de Duitse stad Emden, waar we
in de loop van de middag aankwamen. Nadat we onze bagage in het appartement
hadden gedropt, gingen we vervolgens het centrum van Emden in. In de avond
maakte we nog een korte stop op het vliegveld van Emden.
Beech B200 Super King Air LN-BAA Airwing. (Emden, 22 september 2020, Maurits
Niemeijer)
23
september
Graag wilde ik nog een keer met een Britten Norman Islander vliegen. In Europa
zijn er steeds minder maatschappijen die met dit type vliegen. In Duitsland
vliegen FLN Frisia-Luftverkehr en OFD Ostfriesischer Flugdienst nog met dit
type.
OFD biedt van mei tot september dagtochten aan van Emden naar Helgoland met een
tussenstop in Borkum. De vluchten zijn alleen via e-mail of telefonisch te
boeken. Daarnaast wordt de vlucht alleen uitgevoerd bij voldoende
belangstelling. Dus je hoort pas last minute of de vlucht door gaat.
Om
08:30 uur vertrokken we vanaf Emden en na 15 minuten stonden we al weer op de
grond in Borkum. De stop in Borkum duurde 5 minuten en er stapte hier één
passagier in.
Rond 09:30 uur landden we op Helgoland. Het aanvliegen is zeer spectaculair: je
gaat zeer laag over het strand heen. Het vliegveld heeft drie landingsbanen,
waarvan de langste 480 meter is en de kortste 258 meter. Ons toestel landde op
baan 21 en deze is 371 meter lang.
Cessna 182T Skylane D-EWRK. (Helgoland, 23 september 2020, Maurits Niemeijer)
Helgoland bestaat eigenlijk uit twee eilanden. Helgoland is het grootste eiland,
waar ook de meeste toeristen verblijven. Het vliegveld ligt op het eiland Düne.
Dit eiland bestaat voornamelijk uit strand en natuur. Tussen de twee eilanden
vaart een boot.
Pilatus Britten Norman BN-2B-20 Islander D-IOLO OFD Ostfriesischer Flugdienst.
(Helgoland 23 september 2020, Maurits Niemeijer)
Pilatus Britten Norman BN-2B-20 Islander D-IFTI van FLN heeft in tegenstelling
tot de D-IOLO geen drie-, maar vierbladige propellers.
(Helgoland, 23 september 2020, Maurits Niemeijer)
Tegen het eind van de middag legden we deze zelfde route weer af: terug richting
Emden. De landing op Borkum was nu niet op de asfaltbaan maar op de grasbaan van
dit vliegveld. Uiteindelijk stonden we om 17:30 uur weer in Emden op de grond.
24
september
‘s
Morgens vroeg weer in de auto op weg richting Hamburg. Eerste tussenstop was op
het vliegveld Westerstede-Felde. Op het terrein van de luchthaven staat een
landhuis daarnaast is het gras langs de baan nergens zo groen als hier. Verder
was er weinig te beleven en dus snel weer door.
Vliegveld Westerstede-Felde. (Maurits Niemeijer, 24 september 2020)
De
volgende stop was Wiefelstede -Conneforde Dit vliegveld ligt aan een
vakantiepark. Het was hier totaal verlaten, alle hangars waren dicht en er was
verder niemand te bekennen. Dus snel weer door naar onze eindbestemming Hamburg.
27 september
Voor vandaag stond de terugreis gepland naar huis. Onderweg maakte we een
lunchstop in op het vliegveld van Osnabrück-Atterheide.
Reims-Cessna F-172P Skyhawk II D-EFPE, (Osnabrück-Atterheide, 27 september 2020,
Maurits Niemeijer)
|