Gezien de steeds wisselende reisrestricties door de Corona-ellende dit jaar besloten we om wat dichter bij huis te blijven. De keuze was daarbij gevallen om met de auto richting Noord Duitsland te rijden.


SOCATA TB-10 Tobago D-EGRC. (Emden, 22 september 2020, Maurits Niemeijer)

 

22 september

 

Rond 10:00 uur ‘s  morgens vertrokken we richting de Duitse stad Emden, waar we in de loop van de middag aankwamen. Nadat we onze bagage in het appartement hadden gedropt, gingen we vervolgens het centrum van Emden in. In de avond maakte we nog een korte stop op het vliegveld van Emden.




Beech B200 Super King Air LN-BAA Airwing. (Emden, 22 september 2020, Maurits Niemeijer)

 

23 september

Graag wilde ik nog een keer met een Britten Norman Islander vliegen. In Europa zijn er steeds minder maatschappijen die met dit type vliegen. In Duitsland vliegen FLN Frisia-Luftverkehr en OFD Ostfriesischer Flugdienst nog met dit type.

OFD biedt van mei tot september dagtochten aan van Emden naar Helgoland met een tussenstop in Borkum. De vluchten zijn alleen via e-mail of telefonisch te boeken. Daarnaast wordt de vlucht alleen uitgevoerd bij voldoende belangstelling. Dus je hoort pas last minute of de vlucht door gaat.

Om 08:30 uur vertrokken we vanaf Emden en na 15 minuten stonden we al weer op de grond in Borkum. De stop in Borkum duurde 5 minuten en er stapte hier één passagier in.
Rond 09:30 uur landden we op Helgoland. Het aanvliegen is zeer spectaculair: je gaat zeer laag over het strand heen. Het vliegveld heeft drie landingsbanen, waarvan de langste 480 meter is en de kortste 258 meter. Ons toestel landde op baan 21 en deze is 371 meter lang.




Cessna 182T Skylane D-EWRK. (Helgoland, 23 september 2020, Maurits Niemeijer)


Helgoland bestaat eigenlijk uit twee eilanden. Helgoland is het grootste eiland, waar ook de meeste toeristen verblijven. Het vliegveld ligt op het eiland Düne. Dit eiland bestaat voornamelijk uit strand en natuur. Tussen de twee eilanden vaart een boot.



Pilatus Britten Norman BN-2B-20 Islander D-IOLO OFD Ostfriesischer Flugdienst. (Helgoland 23 september 2020, Maurits Niemeijer)


Pilatus Britten Norman BN-2B-20 Islander D-IFTI van FLN heeft in tegenstelling tot de D-IOLO geen drie-, maar vierbladige propellers.
(Helgoland, 23 september 2020, Maurits Niemeijer)



Tegen het eind van de middag legden we deze zelfde route weer af: terug richting Emden. De landing op Borkum was nu niet op de asfaltbaan maar op de grasbaan van dit vliegveld. Uiteindelijk stonden we om 17:30 uur weer in Emden op de grond.


24 september

‘s Morgens vroeg weer in de auto op weg richting Hamburg. Eerste tussenstop was op het vliegveld Westerstede-Felde. Op het terrein van de luchthaven staat een landhuis daarnaast is het gras langs de baan nergens zo groen als hier. Verder was er weinig te beleven en dus snel weer door.



Vliegveld  Westerstede-Felde. (Maurits Niemeijer, 24 september 2020)


De volgende stop was Wiefelstede -Conneforde Dit vliegveld ligt aan een vakantiepark. Het was hier totaal verlaten, alle hangars waren dicht en er was verder niemand te bekennen. Dus snel weer door naar onze eindbestemming Hamburg.


27 september


Voor vandaag stond de terugreis gepland naar huis. Onderweg maakte we een lunchstop in op het vliegveld van Osnabrück-Atterheide.


Reims-Cessna F-172P Skyhawk II D-EFPE, (Osnabrück-Atterheide, 27 september 2020, Maurits Niemeijer)


     

Credits: Maurits Niemeijer