Het luchthavengebouw van Portimão (Maurits Niemeijer, 22 juli 2016)
Op
20 juli 2016 vloog ik met samen met familie vanaf Amsterdam via Hamburg naar
Faro voor een vakantie in de Algarve. Wij verbleven in een prachtig huis vlakbij
het dorpje Burgau.
Ik
had op internet gevonden dat je binnenlandse vluchten kon maken met Aero Vip.
Aero Vip is een regionale luchtvaartmaatschappij in Portugal en onderdeel van de
7 Air Group. Het bedrijf heeft een grote vloot general aviation toestellen die
worden gebruikt voor onder meer vlieglessen en het slepen van reclameteksten.
Daarnaast is het mogelijk om toestellen te huren. Sinds eind 2015 voert Aero Vip
in opdracht van de Portugese overheid twee keer per een dag een vlucht uit van
Portimão naar Braganca via Cascais, Viseu en Villa Real.
De luchthaven heeft geen eigen brandweerwagen. Zo doende komt twee keer per dag
de stadsbrandweer. (Maurits Niemeijer, 22 juli)
Op
22 juli stond ik samen met mijn vader op het vliegveld van Portimão. In het
luchthavengebouw was slechts één incheckbalie. We hadden vooraf ingecheckt en de
stoelen 7A en 7C gereserveerd. Op de luchthaven printte de grondstewardess onze
boardingpassen uit en kregen we een handgeschreven label om onze handbagage!
Onze vlucht WV952 vertrok om 10:20 uur en werd uitgevoerd met Dornier 228
CS-AYT. Toen we eenmaal aan boord waren, taxiede het toestel meteen naar de
baan. Er was geen veiligheidsinstructie! De Dornier 228 is een vliegtuig dat
geschikt is voor STOL (short take off and landing) en dit moet ook wel want de
baan op Portimão is maar 875 meter. In de Dornier 228 is plaats voor negentien
passagiers maar op onze vlucht gingen er maar negen mee. Het vliegtuig had geen
afgesloten cockpitdeur en het mooie hiervan is dat je als passagier kunt zien
wat de piloten doen.
De Dornier 228 CS-AYT na aankomst op Cascais (Maurits Niemeijer, 22 juli 2016)
Na
aankomst wat rond gekeken rond de terminal maar vanaf hier is weinig te zien. We
wisten dat aan de andere kant de vliegscholen zaten. We zijn hier dus naar toe
gelopen en de tocht duurde ongeveer 30 minuten. Hier was ook een restaurant
gevestigd met aangrenzend een tuin. Van hier heb je een goed zicht over bijna
het gehele vliegveld.
HeliPortugal Aérospatiale AS 350 B Ecureuil CS-HFO. (Maurits Niemeijer, 22 juli
2016)
Short SD360 CS-TMH van het voormalige Aerocondor mist heel wat onderdelen en er
voor staan twee vliegtuigen in Grupo Seven Air kleuren geparkeerd: TB-9 Tampico
CS-DAB en een Cessna 172. (Maurits Niemeijer, 22 juli 2016)
Tecnam P2006T CS-EAQ van Grupo 7 Air. (Maurits Niemeijer, 22 juli 2016)
Om
16:35 uur zouden we weer terug vliegen met de WV953 naar Portimão. We werden
ingecheckt door de captain van onze vlucht! Nu kregen we voordat we aan boord
gingen in de gate een filmpje te zien met de veiligheidsinstructie. De vlucht
werd net als op de heenweg uitgevoerd met de CS-AYT. Er zaten nu maar zeven
mensen aan boord. Na 35 minuten stonden we weer op de grond in Portimão.
Op
24 juli brachten we een kort bezoekje aan de het vliegveld van Lagos en dit
vliegveld heeft een asfaltbaan van 550 meter. Het vliegveld stelt verder weinig
voor. Toen wij er waren, stonden er maar twee vliegtuigen.
Beech 35-33 Debonair F-GJTM op Lagos. (Maurits Niemeijer, 24 juli 2016)
Op
26 juli bezochten we de stad Monchique waar aan de rand van de stad een heliport
ligt.
Meravo Helicopters Aérospatiale AS 350 B2 Ecureuil D-HELI, Monchique. (Maurits
Niemeijer 26 juli 2016)
Na
Monchique gezien te hebben, door naar Portimão.
Reims/Cessna FR172J Reims Rocket D-EGJD van Grupo 7 Air. (Maurits Niemeijer, 26
juli 2016)
Beech B200 Super King Air N537EM. (Maurits Niemeijer, 26 juli 2016)
Dornier DO 28G2 Skyservant HA-HIB wordt gebruikt voor het droppen van
parachutisten. (Maurits Niemeijer, 26 juli 2016)
Na
een heerlijke vakantie zaten we op 28 juli weer in het vliegtuig terug naar
Amsterdam.
|