De vliegbasis Romorantin lag er gezien vanuit de lucht prachtig bij op 22 augustus 2012. (Cor van Gent)
 
 

Militaire vliegvelden in Frankrijk worden met regelmaat door Nederlandse luchtvaartfotografen aangedaan, waarbij fighterbases een sterke voorkeur genieten. Reden voor mij om Romorantin eens een keer te bezoeken. Een vrij onbekend veld, waar men geen fightergeweld zal tegenkomen, alleen maar gepruttel van lichte vliegtuigen. Door omstandigheden kwam het er maar niet van, maar na toestemming uit Parijs om de basis in augustus te mogen bezoeken hadden mijn vrouw en ondergetekende een korte vakantie ingepland in het Loiregebied, waarbij ik een bezoek aan dit vliegveld heb gebracht.
Ik had toestemming om met twee personen de basis te bezoeken en een vlucht met een Jodel D 140 te mogen maken. De tweede persoon werd Dennis Vink, die eveneens met zijn vriendin op vakantie was en volgens afspraak de avond voor ons bezoek op de camping in St. Aignan arriveerde. Deze camping ligt op ongeveer 30 km afstand van Romorantin.

 
 

Jodel D 140R Abeille 507/UA staat in de vroege ochtendzon te wachten op de dingen die gaan komen. (Cor van Gent)
 


Diamond HK-36TTC Super Dimona wordt gebruikt voor het opslepen van de zwevers op Romorantin. Opvallend is dat de naam Armée de L'Air in hoofdletters op de romp staat, in tegenstelling tot de zwevers waarop het in sierletters staat geschreven. (Cor van Gent)
 
 

Nu eerst wat over Romorantin: het veld is vergelijkbaar met Zoersel en Weelde in België. Bij aankomst oogt het als een standaard militair veld. Een kazerne met exercitieterrein, wachthuis met slagbomen en een Ouragan straaljager als gate-guard. Ook op het veld de bekende infrastructuur in de vorm van een aantal gebouwen tot men door of langs de hangars op het eigenlijke vliegveld komt. Het eerste wat opvalt, is het ontbreken van een verharde baan en tientallen gliders voor de hangars in Franse luchtmachtkleuren. Romorantin is dan ook één van de drie glidervelden van de Franse luchtmacht met diverse typen gliders, drie Jodel D-140R Abeilles en twee Super Dimona’s als sleper en tourvliegtuig. Alle toestellen zijn ingedeeld bij CVVAA 21-535.

 
 


Centrair C101AP P
égase 177/B heeft opvallend grote winglets die bij de Centrair C101A Pégase 244/B ontbreken. (Cor van Gent)
 

 
  
Het veld beschikt over twee evenwijdig lopende grasbanen, 05L-23R en 05R-23L, waarbij laatstgenoemde wordt gebruikt door de plaatselijke aeroclub die aan de overkant van het veld is gehuisvest. Na de briefing van de instructeurs en aspirant-vliegers begeven ze zich naar de gliders en helpen deze met behulp van golfkarretjes naar het begin van de runway. Hier worden zij ingestrapt naar militaire normen, dus mèt parachute en geheel in de riemen, alsof het een Mirage betreft. Vervolgens worden ze in rap tempo met een of twee Jodels en de Super Dimona, (al naar gelang het aanbod) omhoog gebracht.
 
 

Nog een paar centimeter en de Straples CB15 Crystal 2A is weer op de grasstrip van Romorantin geland. (Cor van Gent)
 
 
De doelstelling is jonge mensen enthousiast te maken voor het vliegen en voor een loopbaan te laten kiezen bij de Franse luchtmacht. Anders dan bij de Belgische Luchtcadetten (scholieren die men in hun vakantietijd een zomerkamp met glider opleiding aanbiedt in de hoop dat zij voor een loopbaan bij de luchtmacht kiezen) is het bij de Fransen minder vrijblijvend. Aankomende vliegers, ook vrouwen, hebben al gekozen voor een militaire loopbaan en dragen dan ook een uniform. Na deze opleiding heeft men een vrij goede indruk van de vaardigheden en weten ook de aspirant vliegers vaak al wat zij als hun einddoel zien. Zo telde de huidige cursus twee jonge vrouwen, waarvan de één vertelde dat het haar droom was om captain op een A400 te worden, terwijl de ander de Rafale als haar einddoel zag. 
 
 

Schempp Hirth Duo Discus CVA ligt met gemonteerde sleepkabel te wachten op de Super Dimona. (Cor van Gent)


Schleicher ASW-20F 56/X in de landing. (Cor van Gent)


Schempp Hirth Nimbus 4D YR van CVVAA 21-135 ligt na een drukke vliegdag te wachten om naar de hangaar gereden te worden. (Cor van Gent)
 
 

Ons bezoek aan Romorantin wekte verbazing en enthousiasme; ze krijgen hier zelden fotografen over de vloer. Men was ons uitermate ter wille en alles kon en mocht. De ene vlucht die ons aanvankelijk was toegezegd, werden er drie en als we hadden gewild hadden we nog een vierde vlucht kunnen maken.

In de loop van de dag vlogen we met een Jodel D-140R Abeille, een Schempp Hirth Duo Discus en aan het einde van de middag maakten we in een formatievlucht van de Super Dimona en de Jodel een tocht langs enkele kastelen langs de Loire. Dat vonden wij meer dan genoeg en we kijken terug op een drukke en onvergetelijke dag, die veel positieve indrukken achterliet.


V
oor liefhebbers zijn van deze vliegtuigen dia’s te bestellen, stuur een mail voor informatie naar
cjvgent@planet.nl 

 
 

Jodel D 140R Abeille 516/XA in haar element. (Cor van Gent)
 
 

Credits: Cor van Gent