Op 9 januari zouden Thomas en ik vanaf
Rotterdam naar Salzburg vliegen met Transavia. We hadden de avond
van te voren al de stoelen 24F en 25F gereserveerd. Onze vlucht
“HV5605” met vertrektijd 11.50 uur werd uitgevoerd met de Boeing
737-7K2 PH-XRD. Tijdens het taxiën werden we door de piloot al
gewaarschuwd dat we tijdens de vlucht last zouden hebben van
turbulentie.
Na de
start draaiden we in een mooie bocht om het vliegveld heen. Er was
inderdaad veel turbulentie en de bemanning stopte halverwege de
vlucht dan ook met de verkoop van eten en drinken. Ondanks de
turbulentie stond er een sterke rugwind waardoor we om 13.05 uur al
op Salzburg stonden, 10 minuten eerder dan gepland.
Nadat we
met een bus naar de terminal waren gebracht, gingen we meteen door
naar het hotel om in te checken. Wij verbleven in het ‘’Star Inn
hotel Salzburg Airport’’. Prima hotel, nette kamers voor een
betaalbare prijs. Het hotel ligt op ongeveer 10 minuten van de
Luchthaven.
EI-XLM Boeing 747-412 Transaero. (Maurits Niemeijer, 9 januari
2015)
Na het inchecken gingen wij weer terug
naar de Luchthaven om de eerste Transaero vlucht van het weekend te
zien en die werd uitgevoerd met een Boeing 747-400. Vervolgens
gingen we met de bus richting het centrum van Salzburg. Salzburg is
een prachtige stad, die het zeker waard is om eens te bezoeken.
VQ-BTR Boeing 757-28A Royal Flight. (Maurits
Niemeijer, 10 januari 2015)
De
volgende dag stonden wij om 08.00 uur al weer op het terras van
Salzburg Airport. Salzburg beleeft jaarlijks de drukste periode van
eind december tot eind maart voor vluchten ten behoeve van de
wintersport. Het reguliere verkeer op Salzburg bestaat uit Air
Berlin, Austrian, British Airways, easyJet, Germanwings, Intersky,
Niki, Ryanair en Turkish Airlines. In de winter wordt dit aangevuld
met chartervluchten uit voornamelijk Engeland, Rusland en
Scandinavië. In de eerste twee weekenden van januari zijn de meeste
charters uit Rusland te zien.
EI-EWT Boeing 757-22A Ifly Airlines. (Maurits
Niemeijer, 10 januari 2015)
VQ-BMW Boeing 757-23N Yakutia Airlines. Dit
toestel vloog op 2 januari vanuit Moskou Vnukovo naar Salzburg als
“SYL9975” en vertrok uiteindelijk pas weer op 11 januari als
“SYL9976” terug naar Vnukovo. In de eerste berichten op internet
werd gesproken dat de Boeing aan de ketting zou zijn gelegd door de
lease maatschappij; later werd gesproken over technische problemen.
(Maurits Niemeijer, 10 januari)
Na de eerste spotters sessie van de dag gehad
te hebben, gingen wij terug naar het hotel om te ontbijten. Aan het
begin van de middag waren we weer terug op het vliegveld. Wij hebben
deze dag op twee verschillende spotterspekken gestaan. Boven op
terminal 1 bevindt zich een terras en vanaf hier kun je alles zien
wat er op het platform gebeurt. De andere plek bereik je door achter
Terminal 2 langs te lopen; hiervoor moet je een stukje door een
weiland lopen. Hier is langs het hek een heuvel gemaakt, zodat je
over het hek heen kunt kijken. Vanaf hier heb je zicht op bijna de
gehele luchthaven.
De
Havilland Canada DHC.8-402Q OE-LGB Austrian. (Maurits Niemeijer, 9
januari 2015)
G-GDFN
Boeing 737-33V Jet2. (Maurits Niemeijer, 10 januari 2015)
EI-XLC
Boeing 747-446 Transaero EI-XLC. (Maurits Niemeijer, 10 januari
2015)
D-ABKM Boeing 737-88J: Air Berlin. (Maurits
Niemeijer, 10 januari 2015)
G-OOBD Boeing 757-28A Thomson. (Maurits
Niemeijer, 10 januari 2015)
LY-FLH Boeing 737-382 Small Planet.
(Maurits Niemeijer, 10 januari 2015)
Toen
het donker werd, zijn we in de buurt van de luchthaven wat gaan eten
samen met een andere Nederlandse vliegtuigspotter. Rond 19.50 uur
liepen wij terug naar de luchthaven; we zouden namelijk om 21.35 uur
terug vliegen met de “HV6974” naar Eindhoven. We hadden ‘s middags
via onze mobiele telefoon de stoelen 22A en 23A al gereserveerd. We
hoefden alleen nog onze boarding pass bij de balie op te halen. Onze
vlucht werd uitgevoerd met de Boeing 737-700 PH-XRA en het toestel
arriveerde al erg vroeg op Salzburg. Hierdoor konden wij ook al weer
eerder instappen. Eenmaal aan boord hoorden we dat er maar 46!
passagiers mee zouden gaan. Dit betekende dus dat wij allebei drie
stoelen voor ons zelf hadden. Uiteindelijk taxiede het toestel al
weg vanaf zijn parkeerpositie om 21.08 uur. Na een prima vlucht
stond de PH-XRA om 22.38 uur al weer aan de gate op Eindhoven.
G-EZUZ Airbus A320-214 easyJet.
(Maurits Niemeijer, 10 januari 2015) |