Servische luchtmacht
De van oorsprong Joegoslavische luchtmacht werd in 1912 opgericht en
behoort tot de vijf oudste luchtmachten ter wereld. Het uiteen
vallen van de Joegoslavische republiek halverwege de jaren '90 en de
daarop volgende Balkanoorlog heeft grote gevolgen gehad voor de
huidige Servische luchtmacht. Met name de NAVO campagne in 1999
heeft grote invloed gehad voor het materiaal en de infrastructuur
van de Servische luchtmacht.
De huidige luchtmacht bestaat sinds 2006 en heeft de beschikking
over twee vliegvelden. De belangrijkste vliegbasis is 204th Air Base
Batajnica, de andere vliegbasis is 98th Air Base Ladjevci op 120
kilometer ten zuiden van Belgrado. Verder beschikt men nog over een
transport- en helikopter detachement (119 mhe) op het vliegveld van
Nis.
Voor hoofdzakelijk
cartografisch werk heeft de Servische luchtmacht de beschikking over
een operationele Dornier Do28D-2 met registratie 70501, het andere
exemplaar staat stored zonder motoren.
(Peter
Heeneman)
In totaal waren er vier
Mi-8'en
op Batajnica te zien. De 12367 was een van de twee exemplaren op de
static.
(Peter
Heeneman)
Eén van de nog
operationele MiG-21 BIS (17163) vliegt rond in dit afwijkende
kleurenschema.
(Peter
Heeneman)
Batajnica 204th Air Base
Batajnica ligt 20km ten noortwesten van Belgrado en heeft als
belangrijkste taak het verdedigen van de hoofdstad en het luchtruim
van Servië. Tijdens de NAVO campagne in 1999 is de vliegbasis maar
liefst 25 keer gebombardeerd door vliegtuigen van de NAVO. Heden ten
dage zijn de gevolgen hiervan nog steeds zichtbaar. Op Batajnica is
de 204th Aviation Brigade gestationeerd, bestaande uit drie
squadrons:
Het belangrijkste squadron is het 101 lae fighter squadron,
opererend met de MiG-21 en MiG-29.
Hoewel de voormalige Joegoslavische luchtmacht in het verleden over
grote aantallen MiG-21's beschikte, moet de Servische luchtmacht het
momenteel met ongeveer zeven operationele MiG-21's doen. Hiervan
staat er twee exemplaren permanent op QRA (Quick Reaction Alert).
Ook de MiG-29 vloot heeft zware verliezen geleden tijdens de NAVO
campagne van 1999. Eind jaren '80 zijn er 16 stuks afgeleverd,
hiervan zijn er 11 (6 tijdens air combats en 5 stuks op de grond)
verloren gegaan als gevolg van NAVO acties. Na het beëindigen van de
Balkan oorlog zijn de resterende vijf exemplaren stored gezet. Vanaf
2007 was er weer genoeg geld beschikbaar om de resterende vijf
MiG-29's te moderniseren. Momenteel is een viertal MiG-29's
operationeel, één MiG-29 is verloren gegaan als gevolg van een crash
in 2009.
Nog in redelijke
aantallen operationeel binnen de Servische luchtmacht is de SA341
Gazelle.
Er zijn twee versies actief: de onbewapende SA341L en de bewapende
SA341H Game. Op de static stond de 12803, een SA341H Gama.
(Peter Heeneman)
De Utva 75's zullen
binnenkort buiten dienst worden gesteld om vervangen te worden door
de Lasta 95. Hier wordt de 53252 uit de hangaar getrokken om later
aan de flypast deel te nemen.
(Peter
Heeneman)
Yak-40 71503 is na zijn
laatste onderhoudsbeurt voorzien van de Servische kleuren. Het
vervoeren van VIP's zal echter moeilijk gaan wegens het gebrek aan
stoelen in de kist.
(Peter
Heeneman)
Ook het 138 mtrae transport squadron is niet ongeschonden uit de
Balkan oorlog gekomen. Momenteel beschikt het over een drietal
gemoderniseerde An-26's. Daarnaast heeft men nog de beschikking over
een An-2, Do-28 (cartografie), Mi-8'en en een drietal Yak-40's.
Hoewel de Yak-40's er goed uitzien, is het maar de vraag of ze nog
vaak vliegen. De 71503 is in volledige Serbian Air Force kleuren,
echter in de kist zitten geen stoelen...., de 71504 heeft nog de
volledige Yugoslav Air Force titels/kleuren en tenslotte de 71505
werd met name voor kalibratie gebruikt. Voor VIP-vluchten gebruikt
men tegenwoordig hoofdzakelijk de bekende Falcon 50 YU-BNA, die van
Belgrado International Airport vliegt.
Bij het 252 mae training squadron zijn de laatste dagen van de Utva
75´s aangebroken. Van de opvolger, de Lasta 95, zijn inmiddels
meerdere exemplaren afgeleverd. De Lasta 95 is het nieuwste product
van de eigen Servische luchtmacht industrie. Inmiddels is de Lasta
95 ook al verkocht aan de Iraakse luchtmacht en mag men dus van een
aardig succes spreken. De gevorderde training vindt plaats op de G-4
Super Galeb en voor helikopter piloten wordt de SA-341 Gazelle
gebruikt.
Tenslotte is er op Batajnica een testeenheid gestationeerd met als
aanduiding VOC. Ze hebben de beschikking over de meeste types die in
dienst zijn bij de Servische luchtmacht (G-2 Galeb, G-4 Super Galeb,
J-22 Orao, SA-341 Gazelle en de Lasta 95). Overige types worden naar
behoefte van de luchtmacht geleend.
De Servische politie was
met een tweetal helikopters present op de static; de AB212 YU-HCE
was er een van.
(Peter
Heeneman)
De show werd geopend met
een flypast van alle types in dienst van de 100-jarige Servische
luchtmacht. Eén van de formaties bestond uit een viertal J-22 Orao's.
(Peter
Heeneman)
Ladjevci 98th th Air Base
Ladjevci is de thuisbasis van 241 lbae fighter bomber squadron. Deze
eenheid heeft de beschikking over een twintigtal J-22 Orao's in
verschillende subversies, alsmede een aantal G-4 Super Galebs om de
vliegervaring op peil te houden.
Airshow
Belangrijkste reden om de Batajnica Air 2012 show te bezoeken
was de jarige Servische luchtmacht, een luchtmacht die buiten Servië
nauwelijks te zien is. De internationale deelname was niet groot, al
waren de Roemeense Puma's en het Russische demoteam Striji met hun
MiG-29's leuke deelnemers. Jammer was dat van de voormalige
Joegoslavische landen zoals bijvoorbeeld Croatië of Bosnië geen
deelnemers aanwezig waren (of waren uitgenodigd...). Fotografeer
mogelijkheden waren moeilijk en een hele uitdaging. Tijdens de
"persdag" waren geen hekken rond de kisten op de static. Op zich
prima geregeld, alleen dan moet de "persdag" geen veredelde
familiedag zijn, waarbij de Servische lokalen eerder het veld op
kunnen dan de fotografen. Missie kansloos dus om kisten zonder
mensen te fotograferen. Het fotograferen van de vliegshow werd
bemoeilijkt door een twee meter hoog hek, en als je dan geen trapje
bij je hebt, is dat een probleem.
Zag je kans om over het hek te fotograferen, liep je tegen het
probleem van de afstand tot de voorste baan en de heathaze met 33
graden op. Wat wel goede mogelijkheden gaf, was om de show in de
lucht te fotograferen en op de taxibaan naar de static. Een groot
aantal kisten werd hier na hun demo geparkeerd. Helaas niet alle
Servische toestellen..... De static was uiteindelijk alleen aan het
einde van de dag te fotograferen toen de meeste bezoekers verdwenen
waren.
Buiten het veld was er slechts een matige fotografeermogelijkheid.
Batajnica is echter een enorm groot veld en heeft de beschikking
over twee banen. Drie van de vier baankoppen liggen ruim binnen het
veld en de landing is van buiten het veld dus niet te fotograferen.
Als ze dan ook nog beide banen gebruiken voor de landing, mis je
buiten het veld dus ook het een en ander. Hoewel de mogelijkheden
dus verre van ideaal waren, is het uiteindelijk toch gelukt om met
een mooie serie Servische luchtmachtkisten thuis te komen.
De enige leuke buitenlandse deelnemer was de IAR-330M 81 van de
Roemeense luchtmacht.
(Peter Heeneman)
Het MiG-OKB bracht voor het transport van de MiG-29M2 deze leuke
An12 11529 mee.
(Peter
Heeneman)
Wat was er zoal te zien en te
fotograferen: |
|
|
|
|
|
|
Static: |
|
|
|
Servië |
Antonov An-26 Curl |
138 mtrae |
71386 |
|
Dornier 28D-2 Skyservant |
138 mtrae |
70501 |
|
Eurocopter SA-341H Gazelle |
138 mtrae |
12803 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-21Bis Fishbed |
101 lae |
17163 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-21UM Fishbed |
101 lae |
16180 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-29 Fulcrum |
101 lae |
18101 |
|
Mil Mi-8MTV-1 Hip |
138 mtrae |
12551 |
|
Mil Mi-8T Hip |
138 mtrae |
12367 |
|
Soko G-2A Galeb |
VOC |
23252 |
|
Soko G-4 Super Galeb |
252 mae |
23645, 23735 (in hangaar) |
|
Soko J-22 Orao |
241 lbae |
25103 |
|
Utva 75 |
252 mae |
53237 (in hangaar) |
|
Utva Lasta 95 |
252 mae |
54203, 54207 (in hangaar) |
|
Yakovlev Yak 40 Codling |
138 mtrae |
71503 |
Policia |
Agusta Bell 212 |
|
YU-HCE |
|
Bell 206B-3 Jet Ranger |
|
YU-HBU |
Frankrijk |
Alpha Jet E |
ETO 01.008 |
E154/120-AL |
Oostenrijk |
SAAB 105OE |
DTst |
H (rood) |
|
Sikorsky S-70 A |
MTHubSt |
6M-BG |
Roemenië |
Alenia C-27J Spartan |
1/16 TAE |
73 |
|
IAR-330M Puma |
714 Esc |
81 |
Rusland |
Antonov An-12 Cub |
MiG OKB |
11529 |
|
Ilyushin IL-76MD Candid |
|
RA-76745 |
Slovenië |
Eurocopter AS532AL Cougar |
15 heb |
H3-74 |
|
Pilatus PC-9M |
LETS |
L9-61 |
Turkije |
Transall C-160D |
221 Filo |
69-033 |
USAF |
General Dynamics F-16C Fighting Falcon |
510 FS |
88-0510/AV, 89-2030/AV |
|
Boeing KC-135R Stratotanker |
121 ARW |
64-14840 |
|
Lockheed C-130J Hercules |
86 AW |
08-8607/RS (support 31/8) |
Civil |
Antonov An-2R Colt |
|
YU-BRW |
|
ATR72-201 |
JAT |
YU-ALP |
|
Beech B300 Super King Air 350 |
SMATSA |
YU-BTC |
|
Enstrom F28A |
Air Club Soko |
YU-STS |
|
Piper PA-25-235 Pawnee |
|
YU-BIC |
|
Piper PA-28-161 Warrior II |
Air Club Soko |
YU-DDB |
|
Robinson R22 Beta |
|
YU-HEZ |
|
Zlin Z.526F Akrobat |
|
YU-DFU |
Operationele An-2 70373 wordt voornamelijk gebruikt voor
transporttaken en het droppen van parachutisten. (Peter
Heeneman)
De solo demo G-4 Super
Galeb 23741 staat lekker in het avondzonnetje op de flightline te
wachten totdat ie weer de hanger wordt ingesleept.
(Peter
Heeneman)
Van de vier operationele
MiG-29's vlogen er drie tijdens de vliegshow. Hier taxiet 18102 naar
de flightline aan het einde van zijn demo.
(Peter
Heeneman)
Flying/Flightline: |
|
|
Servië |
Antonov An-2 Colt |
138 mtrae |
70373 |
|
Antonov An-26 Curl |
138 mtrae |
71364 |
|
Soko G-4 Super Galeb |
|
23730, 23732, 23733, 23737, 23642 |
|
|
|
23727, 23741, 23742, 23744 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-29 Fulcrum |
101 lae |
18102, 18108 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG- 29UB Fulcrum |
101 lae |
18301 |
|
Utva Lasta 95 |
252 mae |
54201, 54202, 54204, 54205, 54206,
54012 |
|
Utva 75 |
252 mae |
53124, 53172, 53228, 53252, 53208 (op
31/8) |
|
Soko J-22 Orao |
VOC |
25207 |
|
Soko J-22 Orao |
241 lbae |
25122, 25155, 25528, 25154, 25530 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-21Bis Fishbed |
101 lae |
17407, 17409 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-21UM Fishbed |
101 lae |
16178 |
|
Mil Mi-8T Hip |
138 mtrae |
12273 |
|
Mi-8MTV-1 Hip |
138 mtrae |
12551 |
|
Eurocopter SA-341L Gazelle |
|
12876, 12890, 12879, 12894, 12901 |
|
Eurocopter SA-341H (Gama) |
|
12821, 12833, 12806, 12920 |
|
Yakovlev Yak 40 Codling |
138 mtrae |
71504, 71505 |
Denemarken |
Gen. Dynamics F-16 AM/BM Fighting
Falcon |
Esk 727 |
E-194, ET-022 |
Hongarije |
SAAB JAS39A Gripen |
59 HRE |
32 (flying only) |
Italië |
Alenia C-27J Spartan |
46 BA |
MM62250/46-91 |
|
Eurofighter EF-2000 Typhoon |
RSV |
MM7306/RS-21 |
Oostenrijk |
SAAB 105OE |
DTst |
RF-26 |
Rusland |
Mikoyan-Gurevich MiG-29 Fulcrum |
Team Striji |
03, 05, 06 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-29UB Fulcrum |
Team Striji |
02 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-29M2 Fulcrum |
MiG OKB |
(geen regi op kist) |
Slovenië |
Pilatus PC-9M |
LETS |
L9-69 |
Team Soko |
Soko G-2A Galeb |
|
YU-YAB |
|
Soko G-2A Galeb |
|
YU-YAK |
|
Soko J-20 Kraguj |
|
YU-YAA |
De solo demonstratie van
de Lasta 95 werd door de 54012 verzorgd. In tegenstelling tot de
overige Lasta 95's is deze kist voorzien van een speciaal
kleurenschema.
(Peter
Heeneman)
De J-22 Orao 25207 van
de testeenheid VOC is voorzien van speciale kleurenschema.
(Peter
Heeneman)
Op Batajnica staan permanent een tweetal MiG-21's op QRA (Quick
Reaction Alert). Nog ingepakt staat de 17407 te wachten op zijn
volgende QRA....
(Peter
Heeneman)
Preserved/Stored |
|
|
|
Servië |
Antonov An-26 Curl |
stored |
71371, 71377, 71379 |
|
Mikoyan-Gurevich MiG-21M Fishbed |
Gate Guard |
22813/204 |
|
Soko G-4 Galeb |
Gate Guard |
23686 |
|
Soko J-22 Orao |
stored |
25175, 25507, 25529 |
Irak (ex) |
Mikoyan-Gurevich MiG-21MF Fishbed |
stored |
7x |
De enige vliegende
MiG-21 tijdens de airshow was de MiG-21UM 16178. Gelukkig werd ook
deze kist na afloop van zijn demo op de flightline geparkeerd.
(Peter
Heeneman)
Op het oog in goede
staat, maar waarschijnlijk stored, staat Yak-40 71504 te wachten op
dingen die komen gaan. Opmerkelijk is dat de kist nog steeds is
voorzien va de Yugoslav Air Force kleuren, inclusief opschriften. (Peter
Heeneman)
De Russische luchtmacht
was present met het demonstratie team Striji, vliegend met een
3-ship formatie met MiG-29 Fulcrums.
(Peter
Heeneman)
Luchtmacht museum Belgrado, 30-08-2012
De voormalige VIP Il-14{ 71301 staat op het buitenterrein van het
museum.
(Peter
Heeneman)
Naast het bezoek aan de Airshow op Batajnica werd ook het luchtmacht
museum op de internationale luchthaven van Belgrado bezocht. De
collectie bestaat uit een binnen en een buiten gedeelte. De rijke
Joegoslavische luchtvaarthistorie is in het museum goed
vertegenwoordigd. Veel unieke types die door de eigen industrie zijn
ontwikkeld en gebouwd, zijn er te vinden. De buitencollectie is te
verdelen in een toegankelijk en niet toegankelijk deel voor het
publiek. Het niet toegankelijke deel is eigenlijk het storage deel
van de luchtmacht. Na het beëindigen van de Balkan oorlog eind jaren
'90 moest de luchtmacht afslanken. Om te voorkomen dat de kisten
moesten worden gesloopt, werden ze overgedragen aan het museum.
Hoewel niet toegankelijk, is er van buiten het wek wel een en ander
te fotograferen. In totaal staan er op dit deel van het "museum"
ruim 90 kisten stored.
Een korte impressie van het museum:
Binnen in het museum
zijn de fotografeer mogelijkheden niet makkelijk. Er staan wel een
aantal bijzondere kisten, waaronder deze Ikarus S49C met registratie
2400.
(Peter
Heeneman)
Een originele
Messerschmitt Bf109G-3 (9663) in goede staat zie je ook niet vaak.
In het museum van Belgrado staat een exemplaar in Joegoslavische
luchtmacht kleuren.
(Peter
Heeneman)
In groten getale aanwezig
op het niet toegankelijke storage deel is de Soko J-21 Jastreb. Van
buiten het hek was deze 24418 wel te fotograferen.
(Peter
Heeneman)
Overzicht van lange
rijen stored staande J-21 Jastrebs.
(Peter
Heeneman)
Slechts een tweetal G-4
Super Galebs (onder meer de 23636) zijn op het storage terrein te
vinden.
(Peter
Heeneman)
Een andere leuke
propliner op het buitenterrein van het museum is deze Ju-52 met
registratie 7208.
(Peter
Heeneman)
In het voormalige Oostblok was de Kamov Ka-28PL (11401) een weinig
gebruikt type. De Joegoslavische luchtmacht had dit model Kamov
echter in zijn inventaris.
(Peter
Heeneman)
Uiteraard kan de good old C-47 Dakota 71214 niet ontbreken.
(Peter
Heeneman)
Ook leuk is de Sud
Aviation SA210 Caravelle YU-AHB in de kleuren van de nationale
luchtvaartmaatschappij JAT.
(Peter
Heeneman)
Naast de vele stored staande Jastrebs en Orao´s ontbreekt ook de
MiG-21 (22805) niet op het opslagterrein.
(Peter
Heeneman)
Tenslotte een foto van
de 0875/YU-CVB een Ikarus Aero 2BE hangend aan het plafond in het
museum van Belgrado.
(Peter
Heeneman)
Een
checklist van wat er in het museum te zien is kun je vonden door op
de volgende link te klikken:
http://www.mjrv.mod.gov.rs/pages_files/expo_files/avioni_files/avionimain.html
Belgrado Airport, 30 augustus 2012
Still going strong staat
ex JAT Convair 440 Metropolitan YU-ADO te wachten op betere tijden.
(Peter
Heeneman)
ex JAT |
Douglas DC-3 Dakota |
stored |
YU-ABI |
ex JAT |
Convair CV440 Metropolitan |
stored |
YU-ADO |
|
Lisunov Li-2 Cab |
stored |
7011 |
|
Antonov An-2 Colt |
stored |
YU-BCE |
Naast de bovenstaande Convair staat voormalige Joegoslavische
luchtmacht Lisunov L-2 7011 er ook een beetje triest bij
(Peter
Heeneman)
Padinska Skela Lisicji
Jarak,
1 september 2012
Tijdens ons bezoek werd An-2R YU-BRW klaar gemaakt voor zijn
volgende vlucht. Wat wij toen nog niet wisten, was dat we deze kist
de volgende dag op de static van Batajnica terug zouden zien.
(Peter
Heeneman)
Omdat er ook nog wat tijd over was is er ook een bezoek gebracht aan
dit kleine sproeiveldje iets ten noorden van Belgrado. Maar liefst
negen An-2's en een aantal Dromaders konden na even gevraagd te
hebben, zonder problemen gefotografeerd worden.
De overige An-2R's stonden rustig in het avondzonnetje te wachten op
de volgende dag.
(Peter
Heeneman)
Verder nog te zien: |
|
|
|
|
|
|
Private |
Aero Commander 680FP |
YU-BRV |
|
|
Soko J-20 Kraguj |
30139 |
(stored) |
|
Piper PA-23-250 Aztec E |
G-BJXK |
|
|
Utva 66 |
YU-DOL |
|
|
Utva 75 |
YU-DKI |
(ex 53158) |
Naast de An-2R´s stond er ook een vijftal PZL M18A Dromaders,
waaronder YU-BNK op Padinska.
(Peter
Heeneman)
Samenvattend kan ik terugkijken op een geslaagde trip, met veel
kisten die je niet vaak buiten Servië zult zien.
|