EW-75748 Belavia  Tupolev Tu-154M EW-85748 (Maurits Niemeijer, Genève, 29 mei 2015)
 
 

In februari hoorde ik dat Belavia dit jaar de allerlaatste commerciële Tupolev Tu-154 vlucht zou uitvoeren in Europa. De laatste vlucht zou zijn Minsk - Genève - Minsk. De reisorganisatie Merlin Tours had op voorhand alle raamplaatsen opgekocht en die raamplaatsen waren dus alleen beschikbaar via Merlin Tours. Daarnaast had men ook nog een luchtvaart programma samengesteld in Wit Rusland. Er was dus de mogelijkheid om je eigen tour programma te maken. Tevens waren er ook tickets te koop voor de vlucht via de eigen website van Belavia.

 

Ik had zelf mijn ticket voor de vlucht Genève - Minsk via Merlin Tours gekocht. Ik was relatief laat met boeken en had zo doende de laatste raamplaats: 31F. Op 28 mei vlogen Thomas en ik allebei naar Genève. We hadden los van elkaar geboekt en zaten zodoende allebei op een andere vlucht vanaf Amsterdam. Thomas vertrok om 17:15 uur met de KL1933 (Embraer 190 PH-EZX) en ik vertrok om 17:20 uur met de EZS1356 (Airbus A320 HB-JYA) Na een prima vlucht stond ik ongeveer binnen anderhalf uur op de luchthaven van Genève, waarna we elkaar weer tegen kwamen in de aankomsthal.
  
 


Austrian Fokker F28 Mk100 OE-LVO. (Maurits Niemeijer, Genève, 28 mei 2015)

 

Wij verbleven in Hotel Stars Geneva Airport, wat net over de grens in Frankrijk ligt. Het hotel is met de bus prima te bereiken, maar het hotel zelf is een afrader.

Het ligt vlakbij een spottersplek aan het begin van baan 23 en hier hebben wij een groot deel van de avond doorgebracht. Als afsluiting van de dag hebben we een aantal biertjes gedronken in een café.


 

Luxoticca Gulfstream G550 I-LUXO. (Maurits Niemeijer, Genève, 28 mei 2015)


Etihad Regional operated bij Darwin Airline. Saab 2000 HB-IYI. (Maurits Niemeijer, Genève, 28 mei 2015)


Lufthansa Boeing 737-530 D-ABIF (Maurits Niemeijer, Genève, 29 mei 2015)

 

De volgende dag stonden wij rond 08:30 uur weer op het vliegveld. Thomas zou met de KLM terug vliegen naar Amsterdam en ik zou met de Tupolev Tu-154M naar Minsk vliegen. We werden vanaf de gate met een bus naar het toestel gebracht. Voordat iedereen instapte, werden er natuurlijk eerst een heleboel foto’s gemaakt.
 

  

Belavia  Tupolev Tu-154M EW-85748 (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei 2015)

 

Eenmaal aan boord dacht ik: “Waar ben ik nu beland!” Je gaat echt terug inde tijd. Ik zat op stoel 31F, de allerlaatste rij in het toestel tegen de motoren aan. De stoelen op de laatste rij waren naar mijn idee nogal laag en je zakte er redelijk in weg. De laatste twee rijen hebben twee stoelen naast elkaar in plaats van drie. Op rij dertig zit de nooduitgang en voor mijn stoel stond geen andere stoel maar een hele grote bruine tas waar de glijbaan in zat! De veiligheidsinstructie was overigens beperkt en het was mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe de glijbaan precies bevestigd moest worden aan de deur.
 


Een van de nooduitgangen aan boord. (Maurits Niemeijer, 29 mei 2015)


(Maurits Niemeijer, 29 mei 2015)

 

We vetrokken uiteindelijk bijna 2 uur later dan gepland en kregen van de brandweer in Genève nog een water saluut bij het weg taxiën.  Tijdens de vlucht werd het een soort grote receptie aan boord: iedereen liep rond door het toestel om foto’s te maken en met elkaar te praten. Er waren veel Nederlanders aan boord en er werd er nog een maaltijd geserveerd, die uit rijst met kip en een broodje bestond. Later kwam de cabin crew ook nog langs met champagne. De trolleys aan boord van het toestel kwamen ook van over de hele wereld. Zo zagen we een trolley waar nog het logo van CSA op stond en op een andere trolley stond Azzura.



D
e Champagne (Maurits Niemeijer, 29 mei 2015)
 
 

Na een vlucht van 2 uur en 45 minuten stonden wij op het platform van Minsk. Nadat iedereen zichzelf voor de Tupolev Tu-154M had gefotografeerd, werden we met de bus opgehaald voor een korte platformtour die Merlin Tours had geregeld. De platformtour viel een beetje tegen. Een aantal dagen voor vertrek hadden we te horen gekregen dat we op twee plekken zouden kunnen fotograferen. Dit bleek uiteindelijk maar op één plek te kunnen en op die plek stonden vooral 737’s. Maar ik heb uiteindelijk vanaf die plek toch nog drie Antonovs kunnen fotograferen. Aan de andere kant van het vliegveld stond een hele rij Ilyushin IL-76 vliegtuigen geparkeerd en die hebben we dus helaas niet kunnen fotograferen.



Genex Ltd. Antonov An-26B EW-328TG (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei 2015)


Rubystar Antonov An-12BP EW338TI (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei 2015)
 
  
Vervolgens werden we bij de terminal afgezet en vanaf hier ging iedereen zijn eigen weg. Een groot deel van de groep zou het weekend doorbrengen in Wit Rusland en nog met verschillende andere Russische types gaan vliegen. Ikzelf en nog een aantal anderen vlogen vanaf Minsk meteen weer door. We werden door een grondstewardess opgehaald en over het vliegveld geleid naar onze volgende gate.



Vertrektijden (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei 2015)

 

Ik vloog om 18:45 uur met LOT Polish Airlines LO708 (Embraer ERJ 175 SP-LIL) naar Warschau. Het was voor mij de eerste keer dat ik met LOT vloog ook en de eerste keer dat ik met een Embraer ERJ 175 vloog. De service aan boord bij LOT is minimaal: je krijgt een glaasje water en een chocolade reep. Verder moet voor alle overige dingen worden betaald. Om 19:00 uur stond ik al weer in Warschau. Het tijdsverschil met Minsk is overigens 1 uur.




Aan boord van de LOT Polish Airlines Embraer ERJ 175 SP-LIL (Maurits Niemeijer, 29 mei 2015)


In Warschau had ik een  uur overstaptijd voor mijn vlucht terug naar Amsterdam. De luchthaven van Warschau ziet er modern uit; er is veel glas in het gebouw gebruikt en ook kan er overal met euro’s worden betaald. Mijn vlucht naar Amsterdam was de LO269 en ook deze vlucht werd uitgevoerd met een Embraer ERJ 175 (SP-LIK). Om 22:15 uur stond ik weer aan de gate op Amsterdam.

De volgende dag was op flightradar24 te zien dat deze Tupolev Tu-154M op 30 mei toch nog een charter vlucht had uitgevoerd naar Bourgas.

 

 

Credits: Maurits Niemeijer