In
februari hoorde ik dat Belavia dit jaar de allerlaatste commerciële
Tupolev Tu-154 vlucht zou uitvoeren in Europa. De laatste vlucht zou
zijn Minsk - Genève - Minsk. De reisorganisatie Merlin Tours had op
voorhand alle raamplaatsen opgekocht en die raamplaatsen waren dus
alleen beschikbaar via Merlin Tours. Daarnaast had men ook nog een
luchtvaart programma samengesteld in Wit Rusland. Er was dus de
mogelijkheid om je eigen tour programma te maken. Tevens waren er
ook tickets te koop voor de vlucht via de eigen website van Belavia.
Ik
had zelf mijn ticket voor de vlucht Genève - Minsk via Merlin Tours
gekocht. Ik was relatief laat met boeken en had zo doende de laatste
raamplaats: 31F. Op 28 mei vlogen Thomas en ik allebei naar Genève.
We hadden los van elkaar geboekt en zaten zodoende allebei op een
andere vlucht vanaf Amsterdam. Thomas vertrok om 17:15 uur met de
KL1933 (Embraer 190 PH-EZX) en ik vertrok om 17:20 uur met de
EZS1356 (Airbus A320 HB-JYA) Na een prima vlucht stond ik ongeveer
binnen anderhalf uur op de luchthaven van Genève, waarna we elkaar
weer tegen kwamen in de aankomsthal.
Austrian Fokker F28 Mk100 OE-LVO. (Maurits Niemeijer, Genève, 28 mei
2015)
Wij verbleven in Hotel Stars Geneva
Airport, wat net over de grens in Frankrijk ligt. Het hotel is met
de bus prima te bereiken, maar het hotel zelf is een afrader.
Het ligt vlakbij een spottersplek aan
het begin van baan 23 en hier hebben wij een groot deel van de avond
doorgebracht. Als afsluiting van de dag hebben we een aantal
biertjes gedronken in een café.
Luxoticca Gulfstream G550 I-LUXO.
(Maurits Niemeijer, Genève, 28 mei 2015)
Etihad
Regional operated bij Darwin Airline. Saab 2000 HB-IYI. (Maurits
Niemeijer, Genève, 28 mei 2015)
Lufthansa
Boeing 737-530 D-ABIF (Maurits Niemeijer, Genève, 29 mei 2015)
De volgende dag stonden wij rond 08:30
uur weer op het vliegveld. Thomas zou met de KLM terug vliegen naar
Amsterdam en ik zou met de Tupolev Tu-154M naar Minsk vliegen. We
werden vanaf de gate met een bus naar het toestel gebracht. Voordat
iedereen instapte, werden er natuurlijk eerst een heleboel foto’s
gemaakt.
Belavia Tupolev Tu-154M EW-85748 (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei
2015)
Eenmaal aan boord dacht ik: “Waar ben
ik nu beland!” Je gaat echt terug inde tijd. Ik zat op stoel 31F, de
allerlaatste rij in het toestel tegen de motoren aan. De stoelen op
de laatste rij waren naar mijn idee nogal laag en je zakte er
redelijk in weg. De laatste twee rijen hebben twee stoelen naast
elkaar in plaats van drie. Op rij dertig zit de nooduitgang en voor
mijn stoel stond geen andere stoel maar een hele grote bruine tas
waar de glijbaan in zat! De veiligheidsinstructie was overigens
beperkt en het was mij dan ook niet helemaal duidelijk hoe de
glijbaan precies bevestigd moest worden aan de deur.
Een
van de nooduitgangen aan boord. (Maurits Niemeijer, 29 mei 2015)
(Maurits Niemeijer, 29 mei 2015)
We vetrokken uiteindelijk bijna 2 uur
later dan gepland en kregen van de brandweer in Genève nog een water
saluut bij het weg taxiën. Tijdens de vlucht werd het een soort
grote receptie aan boord: iedereen liep rond door het toestel om
foto’s te maken en met elkaar te praten. Er waren veel Nederlanders
aan boord en er werd er nog een maaltijd geserveerd, die uit rijst
met kip en een broodje bestond. Later kwam de cabin crew ook nog
langs met champagne. De trolleys aan boord van het toestel kwamen
ook van over de hele wereld. Zo zagen we een trolley waar nog het
logo van CSA op stond en op een andere trolley stond Azzura.
De
Champagne (Maurits Niemeijer, 29 mei 2015)
Na een vlucht van 2 uur en 45 minuten
stonden wij op het platform van Minsk. Nadat iedereen zichzelf voor
de Tupolev Tu-154M had gefotografeerd, werden we met de bus
opgehaald voor een korte platformtour die Merlin Tours had geregeld.
De platformtour viel een beetje tegen. Een aantal dagen voor vertrek
hadden we te horen gekregen dat we op twee plekken zouden kunnen
fotograferen. Dit bleek uiteindelijk maar op één plek te kunnen en
op die plek stonden vooral 737’s. Maar ik heb uiteindelijk vanaf die
plek toch nog drie Antonovs kunnen fotograferen. Aan de andere kant
van het vliegveld stond een hele rij Ilyushin IL-76 vliegtuigen
geparkeerd en die hebben we dus helaas niet kunnen fotograferen.
Genex
Ltd. Antonov An-26B EW-328TG (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei 2015)
Rubystar Antonov An-12BP EW338TI (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei
2015)
Vervolgens werden we bij de
terminal afgezet en vanaf hier ging iedereen zijn eigen weg. Een
groot deel van de groep zou het weekend doorbrengen in Wit Rusland
en nog met verschillende andere Russische types gaan vliegen. Ikzelf
en nog een aantal anderen vlogen vanaf Minsk meteen weer door. We
werden door een grondstewardess opgehaald en over het vliegveld
geleid naar onze volgende gate.
Vertrektijden (Maurits Niemeijer, Minsk, 29 mei 2015)
Ik vloog om 18:45 uur met LOT Polish
Airlines LO708 (Embraer ERJ 175 SP-LIL) naar Warschau. Het was voor
mij de eerste keer dat ik met LOT vloog ook en de eerste keer dat ik
met een Embraer ERJ 175 vloog. De service aan boord bij LOT is
minimaal: je krijgt een glaasje water en een chocolade reep. Verder
moet voor alle overige dingen worden betaald. Om 19:00 uur stond ik
al weer in Warschau. Het tijdsverschil met Minsk is overigens 1 uur.
Aan
boord van de LOT Polish Airlines Embraer ERJ 175 SP-LIL (Maurits
Niemeijer, 29 mei 2015)
In Warschau had ik een uur
overstaptijd voor mijn vlucht terug naar Amsterdam. De luchthaven
van Warschau ziet er modern uit; er is veel glas in het gebouw
gebruikt en ook kan er overal met euro’s worden betaald. Mijn vlucht
naar Amsterdam was de LO269 en ook deze vlucht werd uitgevoerd met
een Embraer ERJ 175 (SP-LIK). Om 22:15 uur stond ik weer aan de gate
op Amsterdam.
De volgende dag was op flightradar24 te
zien dat deze Tupolev Tu-154M op 30 mei toch nog een charter vlucht
had uitgevoerd naar Bourgas.
|