De
unieke Douglas F5D Skylancer (NASA 802) van Neil Armstrong. (Jan Buitenhuis,
Wapakoneta OH, 15 september 2016)
In
september jl. maakte ik een combireis naar Michigan en Ohio. Doel was om het US
Air Force Museum te bezoeken, de Air Zoo, Willow Run Airport en de AOPA fly-in
op W.K. Kellogg Airport bij Battle Creek. Op donderdagochtend 15 september vloog
ik met een vroege Delta-vlucht naar Detroit Metro, waar ik na aankomst direct
per auto ruim 300 km naar het zuiden reed. Ik overnachtte in Troy, iets ten
noorden van Dayton. Onderweg stopte ik bij het Armstrong Air and Space Museum,
pal naast de snelweg, waar op de parkeerplaats de unieke Douglas F5D Skylancer
staat tentoongesteld. Neil Armstrong vloog begin jaren zestig met dit toestel om
te simuleren wat twintig jaar later de Space Shuttle zou worden. Toen al. . .
maar er kwam een Apollo-programma tussen.
Vrijdagochtend reed ik naar het US Air Force Museum. Hier was ik 15 jaar geleden
al eens geweest, maar er is in die tijd veel veranderd in het museum: veel
aanwinsten en een nieuwe (vierde) hangaar. In 2001 deed ik er een hele dag over
om zo’n 120 vliegtuigen te bewonderen en dit keer zag ik, tot mijn verrassing,
meer dan 60 nieuwe (ouwe) kisten (onbemande toestellen niet meegerekend). Deels
omdat ik nu anders keek en deels omdat er echt tientallen bijgekomen zijn. De
presentatie van de experimentele en presidentiële kisten in de nieuwe hal is
enorm verbeterd met veel licht en een balkon. Alleen de Cold War Gallery ligt
(helaas) nog in het donker.
Zo ziet de nieuwe hangaar van het US Air Force Museum eruit, gefotografeerd
vanaf het balkon naar rechts met de North American XB-70A 62-0001 prominent in
beeld. (Jan Buitenhuis, US Air Force Museum, 16 september 2016)
Voordat ik aan de lange
rit naar Kalamazoo begon, stopte ik eerst weer in Troy om het Waco Field te
bezoeken, waar ooit de Waco-vliegtuigen werden gebouwd. Er is ook een
Waco-museum met de oudste Waco-modellen, sommige als replica. Heel toevallig
werden er voorbereidingen getroffen voor een Waco fly-in op zaterdag en waren de
eerste deelnemers al binnen gekomen op de grasbaan. De meeste modellen waren van
de F-serie (open dubbeldekkers), met een enkele Waco van de D-serie (gesloten
tweedekkers) en de SC-serie (standard cabin biplane), twee Great Lakes en een
paar andere merken. Er kon ook een rondvlucht worden gemaakt in de N43016, maar
er stond al een lange rij en ik moest door.
(Bij vliegtuigen van vóór 1970 noem ik het bouwjaar, voor zover bekend.)
De meeste waargenomen Waco’s waren open dubbeldekkers (F-serie), maar er was ook
één exemplaar met gesloten cockpit (D-serie) uit 1934, namelijk de S3HD N14048 .
. . . . .
Museum |
|
|
Waco 1 (replica) |
N920W |
|
Waco 4 (replica) |
N1921V |
|
Waco 9 |
NC116 |
|
Waco 10 (GXE) |
NC4899 |
|
Waco ATO |
NR13918 |
(1929) |
Waco UMF |
N14041 |
(1934, airworthy) |
. . . . . . .en ik zag één exemplaar van een Waco met een gesloten cabine
(SC-serie) uit 1937, namelijk de YKS-7 NC17474.
(Jan Buitenhuis, Waco Field OH, 16 september 2016)
Fly-in |
|
|
Waco S3HD (D-serie) |
N14048 |
(1934) |
Waco YMF-5 |
N43016 |
|
Waco YMF-F5C |
NC702KB |
|
Waco UPF-7 |
N32158 |
|
Waco YKS-7 (SC-serie) |
NC17474 |
(1937) |
Waco Classic (Great Lakes) 2T-1A-2 |
N60SN |
|
Waco Classic (Great Lakes) 2T-1A-2 |
N240DG |
(single seater) |
Fairchild 24H |
N244GA |
|
Aeronca 7AC |
N1496E |
|
Bellanca 7ECA |
N41820 |
|
Eén van de vele nieuw gebouwde Waco’s (2013) was de YMF-F5C C-FUNW - duidelijk
gekocht voor de lol. (Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Zes keer per
jaar wordt er een AOPA fly-in gehouden op locaties verspreid over het land. Daar
komen enkele honderden vliegtuigen op af, afhankelijk van het weer en de
locatie. Dit jaar werd een record gevestigd met bijna 700 vliegtuigen op
Bremerton National Airport in de buurt van Seattle. Maar in Michigan had ik een
beetje pech, want vrijdagnacht begon het hard te regenen en toen ik ’s ochtends
om 8 uur op W.K. Kellogg Airport stond (inderdaad, die meneer van de
cornflakes), regende het nog steeds.
Maar niet
getreurd, met de paraplu in mijn linkerhand en de camera in mijn rechterhand
ging ik systematisch alle vliegtuigen op het tentoonstellingsterrein
fotograferen. Zelf houd ik meer van bewolkte foto’s dan van zonovergoten foto’s,
dus het licht vond ik geen probleem. Tussendoor nuttigde ik uiteraard een
pancake breakfast (compleet met hamburgers), want dat hoort erbij en ik had een
enorme honger.
Er stonden
ongeveer 50 vliegtuigen tentoongesteld, oud en nieuw door elkaar, waaronder ook
weer tien Waco’s F-serie. Een Tecnam P 2006T was een van de weinige Europese
modellen en een van de nieuwste. Een Cessna 182 met canards was misschien wel de
meest opmerkelijk kist; vermoedelijk gaat het hier om een King Katmai
STOL-conversie. De Bonanza N1733G is de wereld al eens rond gevlogen.
Een selectie:
Anders dan bij de Bonanza’s met V-staart, komt bij een Beech 33 een klein
achterraam maar weinig voor. Deze Beech A33 N9348Y stamt uit 1960.
(Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Oude modellen Cessna’s 172 van het subtype B zie je ook niet veel. Dit is de
N66BD uit 1960. (Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Dat de Cessna 210A is afgekeken van het model 182C of 182D is duidelijk te zien
op deze foto. Uiterlijk is alleen de ‘kin’ anders. Deze N9494X is gebouwd in
1961. (Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Exhibition |
|
|
Waco UBF-2 |
NC13074 |
(1933) |
Waco YMF-F5C |
N92WP, N140W, N250YM, N346W, NC557S, |
|
N801TS, N836W, N949GS, C-FUNW |
|
Waco Classic (Great Lakes) 2T-1A-2 |
N15GL |
|
Waco Classic (Great Lakes) 2T-1A-2 |
N21GL |
(enclosed cockpit) |
American Champion 7EC |
N75AC |
|
Aviat A-1C |
N260WY |
(tundra tires) |
Beech P35 |
N1733G |
(1962) |
Cessna 175 |
N7608M |
(1952) |
Cessna 180K |
N63368 |
|
Cessna 152 |
N104UC |
|
Cessna 182Q |
N5388N |
(canards) |
Cessna U206G |
N6MF |
|
Piper PA-24-180 |
N5974P |
(1959) |
Piper PA-24-400 |
N8440P |
(1964) |
Quest Kodiak |
N751MA |
|
Tecnam P 2006T |
N245TA |
|
YAK-52 |
N15YK |
|
Eclipse EA-500 |
N61HF |
|
Aero Vodochody L-39 |
NX139TB |
|
North American B-25C |
N3774 |
|
Bij de Cessna 182E is de rug al verlaagd, maar het achterraam is nog
rechthoekig. Als zodanig werd deze N3210Y in 1962 gebouwd.
(Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Nog een bijzondere variant van de Cessna 182: een model Q met (vermoedelijk) een
King Katmai STOL-conversie, inclusief canardvleugel. Dit toestel met registratie
N5388N wordt dan ook als bush plane gebruikt. (Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg
Airport, 17 september 2016)
Ook de Aviat Husky N260WY kan met zijn grote tundra tires als bush plane worden
gebruikt. (Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Gewoon een mooie ‘Reimagined’ Cessna 152, de N104UC. (Jan Buitenhuis, W.K.
Kellogg Airport, 17 september 2016)
Daarna te voet naar
Duncan Aviation, een groot onderhoudsbedrijf voor de zakelijke luchtvaart.
Behalve zakenvliegtuigen stonden hier diverse lokaal gestationeerde
sportvliegtuigen, ook weer veel oud en een beetje nieuw spul, waaronder een
Cessna 162. Het meest opmerkelijk waren twee turbo-Dakota’s, volgens mij een
BT-67 en een DC-3T, beide (ex) van Dodson. Hier in totaal een stuk of 35 kisten
gefotografeerd.
Een kleine selectie:
Douglas BT-67 |
N467BS |
(no rudder) |
Douglas DC-3T |
N81907 |
|
American Champion 8KCAB |
N60XD |
|
Cessna 172E |
N2987U |
(1963) |
Cessna 310F |
N5827X |
(1961) |
Cessna 425 |
N425BL |
|
Cessna 525 M2 |
N1RD |
|
Cessna 162 |
N6008M |
|
Pilatus PC-12 |
C-FVPK |
|
SOCATA TBM 700 (930) |
N232MA |
|
Alhoewel deze Beech 58 Baron N133Z als instructional airframe niet meer vliegt,
blijft hij toch interessant in de kleuren van de vorige eigenaar, de US Forest
Service.(Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Volgens internet is deze DC-3T (C-47TP) de voormalige USAF 44-76981, die later
ook in Nieuw-Zeeland en op de Comoren zou hebben gevlogen. Hier (ex) Dodson
International Air Services als N81907. Afgaand op de registratie-suffix N467BS
is het toestel op de foto hieronder een Basler BT-67, ook (ex) van Dodson. (Jan
Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Om tien uur
was het gestopt met regenen en rond het middaguur brak de zon door. Ik liep weer
naar een ander deel van het grote veld, naar waar de bezoekende kisten stonden
geparkeerd, meestal in het gras. Hier stonden een stuk of 90 vliegtuigen,
waaronder een aantal zeldzame subtypes. Vooral de Cessna 210A, die ik eerst
aanzag voor een 182C of D, en de Cessna 182E met zijn grote achterramen waren
een echte verrassing. Er stonden ook twee Cessna’s 172B en een Beech A33. Een
vreemde eend in de bijt was de Questair Venture en een voor mij onbekend model
Pitts: Model 12. Een paar Pipers 28 waren Canadees geregistreerd.
Wat vooral
opviel was dat het merendeel van de vliegtuigen al op leeftijd was en bijna
altijd van Amerikaanse makelij: Beeches, Cessna’s, Mooneys, Pipers en Cirrus. Er
stond maar één moderne ultralight tussen, namelijk een Flight Design CTLS.
Hier volgt weer een selectie:
Beech A23-24 |
N24TD |
(1967) |
Beech C24R |
N18981 |
|
Beech A33 |
N9348Y |
(1960) |
Beech 95-B55 |
N364GL |
|
Cessna 120 |
N4222N |
(1947) |
Cessna 172 |
N6005A |
(1956) |
Cessna 172 |
N7212A |
(1956) |
Cessna 172B |
N66BD |
(1960) |
Cessna 172B |
N7495X |
(1960) |
Cessna 182E |
N3210Y |
(1962) |
Cessna 210A |
N9494X |
(1961) |
Cessna 210N |
N611TM |
|
Cessna P210N |
N731PJ |
|
Cessna 162 |
N9333W |
|
Grumman American AA-5B |
N28526 |
|
Lake LA-4-200 |
N6691L |
|
Luscombe 8A |
NC71283 |
(1946) |
Luscombe 8F |
N1480B |
(1948) |
Mooney M20F |
N187JW |
|
Mooney M20F |
N929CK |
|
Mooney M20F |
N9647M |
(1966) |
Piper PA-23-250 |
N7CB |
|
Piper PA-24-180 |
N6348P |
(1959) |
Piper PA-28-140 |
[N1653J] |
(1967; zo stond de regi aangegeven) |
Piper PA-28-181 |
C-GSLM |
|
Piper PA-28-236 |
C-FCPO |
|
Piper PA-28R-201T |
N661DC |
|
Piper PA-28R-201T |
N47551 |
|
Piper PA-30-160 |
N43B |
(1963) |
Piper PA-30-160B |
N8322Y |
(1967) |
Piper PA-31P |
N527CB |
(winglets) |
Piper PA-32-300 |
N4092R |
(1968) |
Pitts Model 12 |
N393EC |
|
Questair Venture |
C-GOER |
|
Robinson R22 |
N7122A |
|
Flight Design CTLS |
N866RS |
|
SOCATA TB-21 |
N789TB |
|
Van’s RV-10 |
N110SC |
|
Van’s RV-12 |
N901EN |
|
SOCATA TBM 700 (900) |
N694PB |
|
Waco UPF-7 |
NC30107 |
(1940) |
North American T-28B |
NX287WK |
(1955) |
Tussen de
vele halve-eeuwelingen stond een enkele jonge kist, waaronder deze Cessna 162
N9993W. (Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Het enige
jonge vliegtuig van Europese makelij op Kellogg was deze Flight Design CTLS
N866RS. (Jan Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
De N393EX is een Pitts model 12, weer eens wat anders dan een S-1 of S-2. (Jan
Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
De
Questair Venture -hier de C-GOER- mag wel een vreemde vogel worden genoemd. (Jan
Buitenhuis, W.K. Kellogg Airport, 17 september 2016)
Aan de overkant van de baan stond een C-12U (84-24376), maar ik liep door naar
de West Michigan Aviation Academy in een verre uithoek van het veld. Hier
stonden vijf kisten buiten, waaronder een Boeing 727-200F ex van FedEx, maar
interessanter, een Beech 58 Baron ex US Forest Service (beide niet meer
vliegend). Daar had ik wel een flinke tippel voor over.
Boeing 727-200F |
N258FE |
|
Beech 58 |
N133Z |
|
Mooney M20F |
N6918V |
|
Ondertussen
had ik weer honger gekregen en nuttigde ik een late lunch. Rond drie uur vertrok
ik naar de Air Zoo, ongeveer een half uur rijden van Kellogg Airport vandaan.
Een uur om de vliegtuigen in dit museum annex (overdekt) attractiepark te
bekijken moest genoeg zijn, als je je beperkte tot de main campus, waar de
belangrijkste vliegtuigen staan. Het ging mij vooral om de XP-55 en de SR-71B
(die in een zeer donkere hal staan), maar ook hier werd ik weer verrast door een
stel onverwachte kisten, met name de collectie warbirds van de Navy met civiele
regi’s en een GH-2 oftewel Howard DGA van de Navy (met serial).
Verder onder meer:
Curtiss Robin |
N7912 |
|
Fairchild 24K |
N20627 |
|
Grumman G-73 |
N2954 |
|
Waco INF |
NC644Y |
|
Waco VPF-7 |
NC74835 |
|
Curtiss XP-55 |
42-78846 |
|
Lockheed SR-71B |
NASA 831 |
|
Howard GH-2 |
32347 |
|
Grumman FM-2 (F4F) Wildcat |
NL1PP |
|
Boeing N2S-5 |
N2PP |
|
Goodyear FG-1D (F4U) |
NX3PP |
|
Grumman F6F-5 Hellcat |
NX4PP |
|
North American SNJ-5 |
N333SU |
|
Republic P-47D |
NX444SU |
|
Fairchild (Howard) PT-23A |
N52020 |
|
Douglas AD-4N |
NX92034 |
|
Vultee SNV-1 |
11676 |
|
Slechts een paar kisten kunnen met voldoende licht en/of ruimte gefotografeerd
worden in de Air Zoo, waaronder deze Vultee Valiant 11676.
(Jan Buitenhuis, Air Zoo, Kalamazoo/Portage, 17 september 2016)
Ik
besloot de dag met een blik op het naastgelegen vliegveld Battle Creek
International Airport (dat dus niet bij Battle Creek ligt). Een rustig veld met
sportvliegtuigen, bizprops en een enkele regional jet van Delta. Ik noem drie
kisten:
Beech F90 |
C-FYEV |
|
Mooney M20E |
N3368X |
(1966) |
Mooney M20F |
N7043V |
|
De
volgende dag op mijn gemak via Willow Run weer terug naar Detroit Metro.
Onderweg kwam ik langs het veld Jackson County Airport, waar vooral de Cessna’s
310 en de Aero Commanders 500 opvielen. Ook stond er een leuke T-33 als
monument.
Aero Commander 500B |
N630KC |
(1960) |
Aero Commander 500B |
N716TC |
(1962) |
Cessna T337G |
N34EC |
|
Cessna 310Q |
N310TJ |
|
Lockheed T-33A |
58-0509 |
|
In de hangaar van The Frequency Finders stonden onder andere Bonanza’s met
staartantennes:
Beech H35 |
N1077B |
(1957) |
Beech K35 |
N59MK |
(1959) |
Cessna 310J |
N3079L |
(1965) |
Cessna 310N |
N4140Q |
(1968) |
Piper PA-31-350 |
N341CA |
(winglets) |
Twee oudere modellen Aero Commander 500B vleugel aan vleugel, de N630KC en de
N716TC. (Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18 september 2016)
Het vliegveld
van Ann Arbor sloeg ik over ten faveure van Willow Run, alhoewel achteraf bleek
dat er genoeg tijd was geweest.
Ook op Willow Run was ik eerder geweest, in 2001, en ik wilde terug naar het
Yankee Air Museum in de hoop daar een paar nieuwe/ouwe/gemiste kisten te zien te
krijgen. Dat lukte – en hoe! Maar eerst reed ik naar het terrein van Kalitta.
Daar stonden nog steeds oude Boeings 727 en Falcons 20 zonder raampjes als
vrachtvliegtuig, plus twee Boeings 727 pax van Roush en een DC-8 ex National
Airlines, zonder titels.
Learjet 35 (Avcon) |
N71CK |
(AMR Air Ambulance) |
Dassault Falcon 20F |
N227CK, N808CK |
(nieuwe kleuren) |
Dassault Falcon 20F |
N229CK |
(nieuwe kleuren, geen motoren) |
Dassault Falcon 20F |
N226CK |
(oude kleuren) |
Dassault Falcon 20F |
N70CK |
(oude kleuren, geen motoren) |
Boeing 727-200F |
N722CK |
(nieuwe kleuren) |
Boeing 727-200F (winglets) |
N729CK |
(nieuwe kleuren) |
Boeing 727-200 |
N422BN |
|
Boeing 727-200 |
N727NK |
|
Douglas DC-8-63F |
N865F |
|
Een van de oude vrachtvliegtuigen van Kalitta Charters in nieuwe kleuren en met
winglets, de Boeing 727 N729CK. (Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18
september 2016)
Op
weg naar het General Aviation gedeelte zag ik twee bijzonderheden: een
gestreepte grondeekhoorn van dichtbij en een PB4Y Privateer in de verte, op een
onbereikbare plek. Deze kist van het museum is al jaren niet waargenomen.
Dichterbij komen lukte niet en ik liep op goed geluk de toegangshal van de
hangaars binnen. Op verzoek werd ik vriendelijk binnen gelaten en even later
stond ik pal naast de Privateer. Een hoog hek met gaas ertussen, maar ik ben
geen kniesoor. Ik vroeg of ik de andere kisten op het platform en in de hangaar
mocht fotograferen - en dat mocht. Ook hier een fijne mix van vliegtuigen,
waaronder een prachtige Stinson Reliant en een Boeing 737 classic.
Consolidated PB4Y-2 |
(N6813D) |
|
Boeing B-17G |
N3193G |
|
Stinson V77 Reliant |
N43YF |
(1943) |
Boeing 737-200 |
N467TW |
|
Dassault Falcon 20F |
N232TW, N699TW |
(Ameristar) |
Jetstream 31 (no windows) |
N695MA |
(Murray Aviation) |
SA227 Expediter |
N63NE |
|
Van’s RV-9A |
N200EM |
|
Bell 407 |
N312ST |
(Michigan State Police) |
Cessna 525C |
N95CT |
|
… en nog een stuk of acht bizjets. |
|
|
Lange tijd niet waargenomen deze Privateer N6813D van het Yankee Air Museum; nu
geparkeerd op de plek waar ooit Liberators werden geproduceerd.
(Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18 september 2016)
Gewoon een mooie Stinson Reliant. Deze N43YF is ook eigendom van het Yankee Air
Museum.(Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18 september 2016)
Aan de museumkant van het vliegveld ook een stuk of acht bizzers en kleiner
spul, maar vooral trof ik meer classics aan in de vorm van drie DC-9-15’s, een
DC-9-30 en een MD-83. Een DC-8, DC-9, 727, een 737… ben ik terug gegaan in de
tijd? En als klap op de vuurpijl twee Mexicaans geregistreerde Convairs 640,
waarvan de XA-UTH vroeger als PH-MAL in ons land vloog! De meeste van deze
oudere bakken hebben geen ramen meer, want ze worden gebruikt voor transport van
auto-onderdelen. Maar op zondag staan ze stil.
Convair 640 |
XA-UNH, XA-UTW |
(Aeronaves T.S.M.) |
Douglas DC9-15 |
N192US, N196US |
(USA Jet) |
Douglas DC9-30F |
N208US |
(USA Jet) |
McDonnell Douglas MD-83F |
N831US |
(USA Jet) |
Dassault Falcon 20F |
N827AA |
(USA Jet) |
Douglas DC9-15F |
N112PS |
(no titles) |
Embraer EMB-120F |
N229SW, N651CT |
(no titles) |
Voor het verre transport van auto-onderdelen worden nog oud(e) airliners
gebruikt, vaak met gedichte ramen, zoals deze DC-9-15F N112PS. (Jan Buitenhuis,
Detroit Willow Run Airport, 18 september 2016)
Een maatje groter is deze DC-9-30F van USA Jet met registratie N208US. Zelfs de
grootste variant van de DC-9 werd omgebouwd en ingezet als vrachtvliegtuig, in
dit geval de MD-83F N831US.(Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18
september 2016)
Ook stil was het bij de hangaars met sportvliegtuigen, slechts een stuk of vier,
vijf piloten kozen het luchtruim of knutselden aan een Stinson. Een van hen, de
eigenaar van de Hiperbipe, vertelde mij dat dit ook hier de trend is: jongelui
worden minder aangetrokken door het vliegen en in de weekends blijven de meeste
hangaars dicht.
Sorrell SNS-7 Hiperbipe |
N327HB |
|
Stinson 108 |
N97185 |
(1946) |
Beech C23 |
N9315S |
|
Beech B24R |
N9152S |
|
Het kan nog ouder. Het Mexicaanse Aeronaves T.S.M. vervoert auto-onderdelen met
twee Convair 640’s waaronder deze XA-UTW. (Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run
Airport, 18 september 2016)
Net terug van een rondje vliegen en stunten, deze Sorrell Hiperbipe N327HB. (Jan
Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18 september 2016)
En
dan het museum. Momenteel ligt dit uit elkaar vanwege een verhuizing, met een
paar kisten her en der op het veld en ook achter gesloten deuren. Maar de
NF-101B Voodoo die ik wilde zien, stond er nog. Deze N-versie - special test,
permanent - werd ooit gebruikt om schietstoelen te testen en heeft daartoe een
uitstulping naast de cockpit. Overigens lag er een Tsjechische zwever achter,
een LET L-13.
McDonnell NF-101B |
56-0235 |
|
North American RF-86F |
52-7421 |
|
LET L-13 |
N2238 |
|
De
laatste kist die hier moest worden opgemerkt was een Sabreliner met een
uitsteeksel waar ooit een derde motor aan had gezeten. Nu één van de stored
staande kisten.
North American NA265-60 Sabreliner 60 |
N15HF |
(Michigan Institute of Aviation and Technology) |
Grumman G1159 Gulfstream II |
N559L |
(stored) |
Short SD360(F) |
N973AA |
(Alliance Air Charter) |
Tussen het sloopwerk van het museum staat deze NF-101B Voodoo met serial 56-0235
die ooit werd gebruikt om schietstoelen te testen. Let op de uitstulping onder
de cockpit.
Pal achter de Voodoo ligt de Tsjechische zwever N2238, een LET L-13. Een
bijzonder paar en allebei leuk.
(Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18 september 2016)
De laatste interessante kist van deze trip: de Sabreliner 60 N15HF die door het
Michigan Institute of Aviation and Technology werd gebruikt om een motor te
testen. (Jan Buitenhuis, Detroit Willow Run Airport, 18 september 2016)
Op Detroit
Metro zie je weinig anders dan Delta Airlines en het laatste uur in de terminal
zou saai zijn geweest als er niet diverse types in Delta-kleuren voorbijkwamen
die je in Europa niet ziet: MD-90, Boeing 717, 737-900 met scimitar winglets,
A319, ERJ-170 enz.
Op 19
september landde ik weer op Schiphol, heel toevallig precies honderd jaar nadat
de eerste vlucht had plaatsgevonden vanaf Schiphol-Oost.
Deze trip is mij goed bevallen. Misschien doe ik het nog een keer: een AOPA
fly-in bezoeken, maar dan aan de oost- of westkust. Westkust dan maar, in
combinatie met het Air Force Flight Test Museum. Dat lijkt me wel wat. |