Hoffmann H.36 Dimona LX-CVN. (Cor van Gent)
 
 

“Nooit van gehoord”, zal de eerste gedachte zijn bij het lezen van deze naam. Dat had ik ook niet tot we in augustus een weekje vakantie hielden in Luxemburg.
 

Hoewel los van de luchtvaart, kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en van te voren uitgezocht dat Luxemburg drie kleinere civiele vliegveldjes heeft: Useldange, Noertrange en Medernach. Eigenlijk is het woord “vliegveld” ruim geïnterpreteerd en blijken het grasstrips te zijn, waarvan voornamelijk gliders en motorgliders gebruik maken. Useldange is het grootst en beschikt over een clubgebouw en een hangar van een grootte die je hier niet zou verwachten. Deze staat vol met zweefvliegtuigen en enkele motorvliegtuigen. Het Luxemburgse register telt overigens slechts een stuk of 13 zweefvliegtuigen en motorzwevers.

 
 

Rolladen-Schneider LS 4b LX-CLS/JP. (Cor van Gent)
 
 

Doordeweeks is alles hermetisch afgesloten en omdat tijdens de terugreis op zondag Useldange redelijk op de route lag, besloten we het veld te bezoeken. Zoals je op zo'n veldje mag verwachten, was de sfeer heel relaxed en ieder die je tegenkomt, (zijn er overigens niet veel)  gaat een gesprek met je aan. Alles mag, zolang je maar niet op de start- en landingsroute van de gliders loopt.

 

Toen wij er waren op 30 augustus 2015, werd met drie toestellen gevlogen die alle met behulp van een lier omhoog werden getrokken. Op het platform voor de hangar stond een Hoffmann H.36 Dimona en vertrok een Glaser Dirks DG-400. Omdat de temperatuur boven de 30 graden was en er nauwelijks wind stond, had het toestel nogal veel baanlengte nodig om los te komen.

 
 

Rolladen-Schneider LS 4 LX-CMN/MN. (Cor van Gent

 
  

De vliegtuigen in de hangar waren alle voorzien van afdekzeilen en er viel dus weinig aan te zien. Bij elkaar geen veld om planmatig te bezoeken, maar leuk om even aan te doen als het toch op de route ligt.

 
 

De zelf startende Glaser-Dirks DG-400 LX-COY/U2. (Cor van Gent)
 
 

Credits: Cor van Gent