Een line up van maar liefst 5 Phantoms, waarvan er 4 zouden vliegen. (Jos Leendertse)
 
 
Op 29 juni vond het afscheid van de Duitse F-4 Phantoms plaats. Na meer dan 40 jaar worden deze fantastische oude smokers uit dienst genomen. De dag begon helaas erg nat, maar rond een uur of 11 stopte het met regenen en in de loop van de dag klaarde het op, met af en toe een zonnetje. Er waren flink wat vliegtuigen uit andere landen neergestreken op Wittmund om tentoon te worden gesteld in het static gedeelte. Hiertussen zaten onder andere F18's van de Spaanse luchtmacht en Tornado's uit Engeland.
   
 



Phantom 37+01, met zijn speciale kleuren, uit taxiŽnd op weg naar de runway en hieronder tijdens de low pass. (Jos Leendertse)
 




De eerste pass van de 4 Phantoms, mooi in formatie met landingsgestel en haak uit.
 

 
Het vliegprogramma bestond uit wat kleine propellervliegtuigjes. Daarnaast was er een kleine demonstratie van een A-4 Skyhawk, die gebaseerd staat op Wittmund.

 
 

De Yak 52 T7-GER die een kleine demonstratie vloog. (Jos Leendertse)


De A-4 Skyhawk N432FS vloog een keer langs met landingsgestel en haak uit. (Jos Leendertse)

 
 

Daarna gingen vier Phantoms de lucht in, het moment waarop iedereen had gewacht. Drie van de vier Phantoms vlogen met speciale kleuren, zoals op de foto's te zien is. Ze kwamen een paar keer langs met zijn viertjes, en ťťn keer met 2 EF2000's Eurofighters van de Duitse luchtmacht, die de taken van de Phantoms over gaan nemen op Wittmund.

Na de passes met zijn vieren deden ze allemaal een low-pass, gevolgd met een touch and go, en landden daaropvolgend.

 

De Phantom met de registratie 37+01, genaamd 'First in Last out', vloog apart van de 4 nadat ze verschillende keren waren langs gekomen. Deze Phantom is blauw met goud geschilderd, speciaal voor het afscheid van de Phantoms. Nadat ze waren geland, waren ze te bewonderen op de static.

 

Al met al was het een mooie, maar toch ook een emotionele dag!
 

 


De normale grijze Phantom (37+22) die mee vloog. (Jos Leendertse)


Een van de 2 Eurofighters (31+00) die zouden landen nadat ze een touch and go hadden gemaakt. (Jos Leendertse)


De twee Eurofighters taxiŽnd naar hun plek nadat ze waren geland. (Jos Leendertse)


De prachtig geschilderde 38+10 terug taxiŽnd naar zijn plek, na te zijn geland. (Jos Leendertse)


De Phantoms en Eurofighters op een rijtje. (Jos Leendertse)


Phantom 38+33 vloog niet mee, ook al heeft deze kist speciale kleuren. (Jos Leendertse)

 

Credits: Jos Leendertse