De B&F Technik FK12 Comets D-MSLK en OO-F77 gaven een leuke demonstratie formatievliegen. (Henk Wadman)

 

Op 3 september bezochten we Sonderlandeplatz Wershofen (EDVR) in de Eifel, waar in dat weekend voor de vijfde achtereenvolgende maal een tweejaarlijks Flugplatzfest gehouden werd,. Het op een hoogte van 482 meter gelegen veld beschikt over een grasbaan van 630 meter voor gemotoriseerd verkeer en voor zweefvliegtuigen die met behulp van een lier starten, is ongeveer 1.100 meter gras beschikbaar.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het terrein door mensen van de Reichsarbeitsdienst ingericht als Notlandeplatz. In die hoedanigheid werd er niet veel gebruik van gemaakt omdat slechts eenmaal een Messerschmitt Bf109G er een noodlanding gemaakt heeft. Na de oorlog werd er al helemaal geen gebruik meer gemaakt van het landingsterrein en de in 1952 opgerichte Segelfluggruppe Wershofen maakte eerst gebruik van een veldje ten oosten van de plaats Wershofen. Pas in 1993 werd het terrein officieel aangewezen als Sonderlandeplatz en voornamelijk gebruikt door zweefvliegtuigen.





Deze Doppelraab V D-5436 stamt uit het jaar 1955 en heel wat moderner is onderstaande DG Flugzeugbau DG-808C F-CGHI, waarbij na de landing de hulpmotor uitgeklapt werd en het toestel zelfstandig van de baan taxiede. (Henk Wadman)


 
 

Voor het Flugplatzfest had men een gevarieerd programma opgesteld, waarbij op gezette tijden demonstraties door verschillende vliegtuigen gegeven werden, naast het binnenkomen van bezoekende vliegtuigen en de vele rondvluchten.  Zo’n 3.500 toeschouwers bezochten het gratis evenement, waarbij per geparkeerde auto slechts 2 Euro gevraagd werd.

 

Tevens hield men op Wershofen voor de derde maal een fly-in voor oudere Cessna modellen en het was opvallend dat een aantal aangekondigde types als 170, 172, 175, 177, 185, 195 en O-2A Super Skymaster niet op kwamen dagen. Aan de andere kant waren er maar liefst zes Birddogs (twee hadden afgezegd) en dat was het grootste aantal civiel geregistreerde exemplaren dat ooit bij elkaar gezien werd in Europa. Er werd tijdens de European Birddog Meeting door de “Birddog Patrol” een fraaie demonstratie van formatievliegen getoond, waarbij enkele toestellen rook verspreidden.





Het sextet Birddogs met achtereenvolgens EC-MAB, F-AZTA, I-BDOG, I-EIAW, N509EA & N33455. (Henk Wadman)










 
 

De nieuwe Junkers F.14 replica zou ook haar opwachting maken op Wershofen, maar het toestel was helaas nog niet helemaal klaar.

Verder kreeg het publiek leuke demonstraties te zien van onder meer een duo Super Cubs onder de naam “Piper Staffel”, een duo FK12 Comets, Stinson Reliant samen met de bekende Texan N13FY, Stampe SV.4, Tiger Moth & Chipmunk, Klemm L25D replica,  Cessna 140, Fournier RF4D,  modelvliegtuigen en diverse zweefvliegtuigen, waar onder een demo van een Doppelraab en een DG-808C.

De mooiste voorstelling werd echter gegeven door de in 1943 gebouwde Fieseler Storch, waarbij de korte start en landing gedemonstreerd werden, alsmede het vermogen om zeer langzaam te kunnen vliegen. Dit exemplaar beschikt nog als een van de weinige ter wereld over “original deutschen Flächen”, oftewel een originele houten vleugel.

 
 

Fieseler Fi156C-3 Storch D-ENOW/”NO+OA” gaf een spectaculaire demo. (Henk Wadman)
 
 
Voor de zondag stonden onder meer optredens op het programma van een Extra EA-300/L van Uwe Wendt en een SIAI-Marchetti SF260, die samen met een model van een SF260 zou gaan vliegen. Gezien het slechte weer (regenbuien en harde wind) op die dag werden diverse onderdelen in het vliegprogramma afgelast, waar onder dat met de SF260.
 
 


Twee bejaarde Cessna’s uit 1946: de in Europa vrij zeldzame Cessna 120 D-EMUL en de wat meer voorkomende Cessna 140 D-EFAS. (Henk Wadman)



 
Er werden diverse prijzen uitgedeeld:


-
     die voor de langst gevlogen afstand ging naar de bemanning (vader en zoon) van Birddog EC-MAB die in 13 vlieguren een afstand van 1.380 kilometer afgelegd
       hadden tussen het Spaanse Burgos bij Madrid en Wershofen.

-     de prijs voor de oudste machine ging naar de in 1940 in Argentinië in licentie gebouwde Focke Wulf FW44J Stieglitz D-EGBR, die gespoten was in de kleuren van
      Flugzeugführerschule A/B 23 van de Luftwaffe.

-     de “Besten Nostalgiker” trofee was voor de in 1954 gebouwde Piper PA-18-95 Super Cub D-EDMW in originele Duitse militaire kleuren.

-     mooiste “klassieker” was de Cessna Birddog N509EA van Jan Vlasveld uit Breda.

-     mooiste Cessna 120/140 was volgens de International Cessna 120/140 Association de in 1946 gebouwde Cessna 140 D-EWUW.


 

Focke Wulf FW44J Stieglitz D-EGBR/”FW+PR” in de kleuren van Flugzeugführerschule A/B 23. (Henk Wadman

 

Er werd voor de derde maal een Nostalgisches Flieger-Picknick georganiseerd, waarbij de deelnemers op een kleedje bij hun toestel konden picknicken. Dat zagen we eigenlijk nergens gebeuren, behalve bij een Duitse Piaggio, waar men vrij kort na de landing ’s ochtends al een tray halve liters bier en een pakket worsten tevoorschijn toverde. Tegen het eind van de middag lag de hele bemanning onder het toestel te slapen. . . . . . . . .

Aan de inwendige mens werd ook gedacht; er was van alles te koop op drink – en eetgebied. Bij de ingang van het veld had men nog een bescheiden vlooienmarkt georganiseerd.

 

Twee jaar geleden bezochten we dit  evenement al eens (zie: http://www.airnieuws.nl/luchtvaartartikelen/wershofen/index.html ) , maar ditmaal  werden we nog meer getrakteerd op een grote diversiteit aan vliegtuigtypes. Een van de leukere was de FVA-18/3 Silber Krähe V-1 D-EFVA, waarvan het oorspronkelijke model uit 1961 stamt en dat door de jaren heen gemodificeerd werd. Opvallendste veranderingen aan dit destijds door de Flugwissenschaftliche Vereinigung Aachen als Primitivkrähe ontworpen toestelletje zijn het onderstel, de beglazing, de motorbeplating en motor (nu een 75pk leverende Limbach) en het feit dat van de oorspronkelijke twee zitplaatsen er nog maar eentje over is.




De unieke FVA-18/3 Silber Krähe V-1 D-EFVA. (Henk Wadman)


Opvallend was het dat het publiek keurig achter het dunne touwtje bleef dat langs het hele veld gespannen was. Er konden rondvluchten worden gemaakt met onder meer de AN-2, Ryan, Cherokee Challenger, Super Dimona,  Diamond Twin, Tiger Moth, Chipmunk, Super Decathlon, Rallye en C 42.

 

Onze dank gaat uit naar de organiserende Segelfluggruppe Wershofen en in het bijzonder naar Christopher Marjan en Uwe Bodenheim.

 

(Henk Wadman)




Sportavia-Fournier RF4D D-KANT had twee jaar geleden nog een gesloten cockpitkap, maar werd gemodificeerd en heeft nu een open cockpit. (Henk Wadman)

 

 (h) = inside hangar  
   
D-EAAS Cessna T182T Skylane TC  
D-EAFH SEEMS MS892A Rallye Commodore 150  
D-ECND MBB BO 209 Monsun 160FV  
D-EDKP Van’s RV-7  
D-EDMW Piper PA-18-95 Super Cub “AC+515”
D-EFAS Cessna 140  
D-EFDD SAN Jodel DR 1050 Sicile  
D-EFJE Reims/Cessna FRA150L Aerobat  
D-EFLC Piper PA-18-95 Super Cub  
D-EFVA FVA-18/3 Silber Krähe V-1  
D-EGBR Focke-Wulf FW44J Stieglitz “FW+PR”
D-EHMM Great Lakes 2T-1A-2  
D-EIHD Stampe SV.4B  
D-EIPL Piaggio P149D  
D-EJKP Piper J3C-65 Cub  
D-EKDJ Klemm L25D (replica)
D-ELQY Piper PA-18-95 Super Cub  
D-ELYF SOCATA MS880B Rallye Club  




Klemm L25D replica D-EKDJ had oorspronkelijk een Rotec stermotor, maar vliegt momenteel met een Lycoming O-320, die 115 pk levert. (Henk Wadman)




De in 1944 gebouwde Piper J3C-65 Cub D-EJKP met ballonbanden en Piper PA-18-95 Super Cub D-EDMW/”AC+515” (bouwjaar 1954) van het Piper Staffel ging met de “Besten Nostalgiker” trofee naar huis. (Henk Wadman)



 

D-EMUL Cessna 120  
D-ENLK Piper PA-19-95 Super Cub  
D-ENOW Fieseler Fi156C-3 Storch “NO+OA”
D-EOAT Dornier DO 27A-1  
D-EPFN Van’s RV-7  
D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger  
D-ERMF American Champion 8KCAB Super Decathlon
D-ESHP Aeromere F8L Falco III  
D-EVKO Cessna 140  
D-EWUW Cessna 140 “N89831”
D-EYAL Cessna T182T Skylane TC  
D-FONL Antonov AN-2T “DM-SKL”
D-GKMP Colomban MC-15 Cri-Cri  
D-HFSG Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 Johanniter Unfallhilfe “Notarzt”
D-HHLL Agusta-Bell 47G-2A-1  
D-HOBO Guimbal Cabri G2  
D-HSHD Eurocopter EC 120 B Colibri Bundespolizei




Dornier DO 27A-1 D-EOAT, die wel een likje verf kan gebruiken, werd regelmatig ingezet als fotovliegtuig. (Henk Wadman)


Wellicht de raarste deelnemer aan het Flugplatzfest was deze ultralichte motorzwever met intrekbaar onderstel: Hans Großklaus Silent Glider M, waarop geen zichtbaar D-M . . . kenmerk te vinden was. Wel vonden we het constructienummer 09 en op de vleugel stond: “A.I.R. ATOS-VX”. (Henk Wadman)


Een schitterende Yakovlev YAK-18T LY-EMS van een Duitse eigenaar op Bitburg. (Henk Wadman)

 

D-KALO Alpla AVo 68V Samburo  
D-KANT Sportavia-Fournier RF4D (modified)
D-KANU Schleicher  ASK 16  
D-KOEJ Scheibe SF.28A Tandem Falke  
D-KONZ Scheibe SF.25C Falke 2000  
D-KWER Diamond HK 36TTC Super Dimona TC-115
D-MCEH Comco Ikarus C 42  
D-MDAC Celier Xenon 2R  
D-MEFL Ultraleichtverbund Cosmos Bi 90 (h)
D-MERK Aerospool WT9 Dynamic  
D-MFKU B&F Technik FK9 Mk.3  
D-MLZV Solid Air Twin Diamant trike  
D-MRGX Remos GX  
D-MSLK B&F Technik FK12 Comet  
D-MTMT  Zenair CH 601 D Zodiac  
D-MUFH Tecnam P 92 Echo S 100  
D-MWIH Celier Xenon  
D-MZIA Tecnam P 92 Echo Classic  



Vanaf Schaffen Diest kwam Guy Valvekens met zijn SNCAN Stampe SV.4L F-PCOR. (Henk Wadman)

 

Eén van de twee aanwezige Celier Xenon gyrocopters was deze D-MWIH. (Henk Wadman)



 

Agusta-Bell 47G-2A-1 D-HHLL deed vroeger dienst bij de Italiaanse strijdkrachten en Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 D-HFSG van Johanniter Unfallhilfe bracht ‘s middags een kort bezoek aan Wershofen. (Henk Wadman)

 


 

(D- M . . .) Hans Großklaus Silent Glider M “A.I.R. ATOS-VX” (c/n.09)
D-0697 DG Flugzeugbau DG-1000S “WI”
D-0698 Schleicher ASK 21  
D-3748 Schleicher ASK 18  
D-4578 Glaser-Dirks DG-300 Club Elan “WE” (h)
D-5436 Doppelraab V  
D-5701 Scheicher ASK 13  
D-6128 Schleicher ASK 21 “28”
D-7166 Schempp-Hirth Discus CS “E2”
EC-MAB Cessna 305C/L-19E Birddog “12992”
F-AZTA Cessna 305C/L-19E Birddog “BYA”
F-CGHI DG Flugzeugbau DG-808C  
F-PCOR SNCAN SV.4L  
G-BWTG De Hav. Can. DHC.1 Chipmunk 22 “WB671”
G-EHRU Cessna 175  
I-BDOG Cessna 305C/O-1E Birddog “O-11952”
I-EIAW Cessna 305C/O-1E Birddog “M.M.61-2963/.E.I.36”
LY-EMS Yakovlev YAK-18T  



De bekende North American AT-6A Texan N13FY van Hilversum arriveerde in formatie met twee Falco’s en een DR 1050M. (Henk Wadman)

 

Sequoia F8L Falco PH-HGL. (Henk Wadman)

 

Teijgeler DR 1050M PH-MGA met een Subaru motor. (Henk Wadman)


 

N13FY North American AT-6A Texan “16544/FY”
N33GP Ryan ST-3KR “411”
N509EA Cessna 305A/O-1A-CE Birddog “24174”
N1943S Stinson AT-19 Reliant “FB735”
N2154N Cessna 140 “NC2154N”
N3345J Cessna 150G/Texas Taildragger  
N3651V Cessna 140  
N4229N Cessna 140  
N8233 De Havilland DH.82A Tiger Moth  
N9857B Champion 7FC Tri-Traveler  
N33455 Cessna 305A/L-19A Birddog “112551”
N55097 Boeing A75N-1/PT-17 “346”
OE-ACS SSH T-131PA Jungmann  
OO-C50 Pegasus Quantum 582  
OO-E72 B&F Technik FK14 Polaris  
OO-F77 B&F Technik FK12 Comet  
OO-G89 B&F Technik FK14 Polaris  
OO-H06 Air Création Tanarg 912ES/BioniX  
PH-HGL Sequoia F8L Falco  
PH-MGA Teijgeler DR 1050M  



Met De Havilland DH.82A Tiger Moth N8233 van Hilversum konden rondvluchten worden gemaakt. (Henk Wadman)

 


Leuke bezoeker vanaf Maastricht-Aachen was deze tot taildragger omgebouwde Champion 7FC Tri-Traveler N9857B. (Henk Wadman)

 

Boeing A75N-1/PT-17 N55097/”346” rolde in 1941 de fabriek uit. (Henk Wadman)


 

Mönchengladbach, 3 september 2016

 

Onderweg naar huis konden we het niet laten om even een kort bezoek aan Mönchengladbach te brengen en daar zagen we tijdens het laatste daglicht het volgende in de RAS hangaar en achter de hekken staan:

 

D-AELL Fokker F27 Mark 200 ex-WDL (preserved)
D-CNRZ BAe3107 Jetstream (stored)
D-CPRS Beech B300 Super King Air 350  
D-EXAM Mooney M.20R Ovation  
D-FIRE SOCATA TBM 700A  
D-FTBM SOCATA TBM 700N  
D-IAMI Beech B200 Super King Air  
D-IBBB Raytheon 390 Premier I  
D-I . . . Beech Baron (h; RAS)
E7-AAE ATR72-212 BH Airlines
HB-HOY Junkers Ju52/3m g4e Ju-Air (Rimowa)
N59PV SOCATA TBM 700 (900) (reservation!)
OY-CHT?? ATR42 Air Europa Express (h; RAS)
SP-KBM Cessna 500 Citation (stored)
SP-FVV Cessna 421B Golden Eagle (stored)
UR-UTE ATR42-320 UT Air
VP-BCA ATR42-312 UT Air
VP-BLJ ATR42-212A UT Air
YL-TAE Cessna 414A Chancellor (stored)
ZS-OVR ATR72-312F Solenta Av./DHL (h; RAS))
. . . . . ATR42 UT Air (fuselage)
. . . . . ATR42 (nose section)
. . . . . ATR42 (nose section)
5Y-YAH Cessna 650 Citation VI  
. . . . . Cessna 650 Citation  



Ook Ryan ST-3KR N33GP/”411” werd ingezet voor het maken van rondvluchten. (Henk Wadman)

 

SSH T-131PA Jungmann OE-ACS, een in 2003 in Polen gebouwd exemplaar dat op Aachen-Merzbrück thuis hoort. (Henk Wadman)

 

Ook de bekende “Nederlandse” Antonov AN-2T D-FONL/”DM-SKL” verzorgde weer diverse rondvluchten. (Henk Wadman)


 

Dahlemer Binz, 3 september 2016

 

Jan Buitenhuis koos er voor om op weg naar huis vliegveld Dahlemer Binz met een bezoek te vereren en scoorde daar:

 

08-NQ Alpi Aviation Pioneer 2000   ‘F-JVYQ’
D-EFBF Sportavia RS-180 Sportsman  
D-EGRU Oberlerchner JOB 15-180/2  
D-EJAB Jabiru J400  
D-EKZY Piper PA-28 Cherokee 140   
D-FLOC Cessna 208B Grand Caravan  
D-KATC Scheibe SF.25B Falke  
D-KELG Hoffmann H 36 Dimona  
D-KGOS Valentin Taifun 17E   
D-MIIU Rotec Cloud Dancer II  
D-MMJA Remos GX   
D-MRRF WDFL Dallach D4 Fascination  
D-MYFF Rans S-12 Airaile  
G-FIII Extra EA 300/L   
OE-9265 Brditschka HB23/2400  

     

Credits: Jan Buitenhuis, Cindy & Henk Duivenvoorden, Loet Kuipers, Rob Tempel, Henk Wadman