De
B&F Technik FK12 Comets D-MSLK en OO-F77 gaven een leuke demonstratie
formatievliegen. (Henk Wadman)
Op 3
september bezochten we Sonderlandeplatz Wershofen (EDVR) in de Eifel, waar in
dat weekend voor de vijfde achtereenvolgende maal een tweejaarlijks
Flugplatzfest gehouden werd,. Het op een hoogte van 482 meter gelegen veld
beschikt over een grasbaan van 630 meter voor gemotoriseerd verkeer en voor
zweefvliegtuigen die met behulp van een lier starten, is ongeveer 1.100 meter
gras beschikbaar.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het terrein door mensen van de
Reichsarbeitsdienst ingericht als Notlandeplatz. In die hoedanigheid werd er
niet veel gebruik van gemaakt omdat slechts eenmaal een Messerschmitt Bf109G er
een noodlanding gemaakt heeft. Na de oorlog werd er al helemaal geen gebruik
meer gemaakt van het landingsterrein en de in 1952 opgerichte Segelfluggruppe
Wershofen maakte eerst gebruik van een veldje ten oosten van de plaats
Wershofen. Pas in 1993 werd het terrein officieel aangewezen als
Sonderlandeplatz en voornamelijk gebruikt door zweefvliegtuigen.
Deze Doppelraab V D-5436 stamt uit het jaar 1955 en heel wat moderner is
onderstaande DG Flugzeugbau DG-808C F-CGHI, waarbij na de landing de hulpmotor
uitgeklapt werd en het toestel zelfstandig van de baan taxiede. (Henk Wadman)
Voor het
Flugplatzfest had men een gevarieerd programma opgesteld, waarbij op gezette
tijden demonstraties door verschillende vliegtuigen gegeven werden, naast het
binnenkomen van bezoekende vliegtuigen en de vele rondvluchten. Zo’n 3.500
toeschouwers bezochten het gratis evenement, waarbij per geparkeerde auto
slechts 2 Euro gevraagd werd.
Tevens hield men op Wershofen voor de derde maal een fly-in voor oudere Cessna
modellen en het was opvallend dat een aantal aangekondigde types als 170, 172,
175, 177, 185, 195 en O-2A Super Skymaster niet op kwamen dagen. Aan de andere
kant waren er maar liefst zes Birddogs (twee hadden afgezegd) en dat was het
grootste aantal civiel geregistreerde exemplaren dat ooit bij elkaar gezien werd
in Europa. Er werd tijdens de European Birddog Meeting door de “Birddog Patrol”
een fraaie demonstratie van formatievliegen getoond, waarbij enkele toestellen
rook verspreidden.
Het sextet Birddogs met achtereenvolgens EC-MAB, F-AZTA, I-BDOG, I-EIAW, N509EA
& N33455. (Henk Wadman)
De nieuwe
Junkers F.14 replica zou ook haar opwachting maken op Wershofen, maar het
toestel was helaas nog niet helemaal klaar.
Verder kreeg
het publiek leuke demonstraties te zien van onder meer een duo Super Cubs onder
de naam “Piper Staffel”, een duo FK12 Comets, Stinson Reliant samen met de
bekende Texan N13FY, Stampe SV.4, Tiger Moth & Chipmunk, Klemm L25D replica,
Cessna 140, Fournier RF4D, modelvliegtuigen en diverse zweefvliegtuigen, waar
onder een demo van een Doppelraab en een DG-808C.
De
mooiste voorstelling werd echter gegeven door de in 1943 gebouwde Fieseler
Storch, waarbij de korte start en landing gedemonstreerd werden, alsmede het
vermogen om zeer langzaam te kunnen vliegen. Dit exemplaar beschikt nog als een
van de weinige ter wereld over “original deutschen Flächen”, oftewel een
originele houten vleugel.
Fieseler Fi156C-3 Storch D-ENOW/”NO+OA” gaf een spectaculaire demo. (Henk
Wadman)
Voor de zondag stonden onder meer optredens op het programma van een Extra
EA-300/L van Uwe Wendt en een SIAI-Marchetti SF260, die samen met een model van
een SF260 zou gaan vliegen. Gezien het slechte weer (regenbuien en harde wind)
op die dag werden diverse onderdelen in het vliegprogramma afgelast, waar onder
dat met de SF260.
Twee bejaarde Cessna’s uit 1946: de in Europa vrij zeldzame Cessna 120 D-EMUL en
de wat meer voorkomende Cessna 140 D-EFAS. (Henk Wadman)
Er
werden diverse prijzen uitgedeeld:
- die voor de
langst gevlogen afstand ging naar de bemanning (vader en zoon) van Birddog
EC-MAB die in 13 vlieguren een afstand van 1.380 kilometer afgelegd
hadden tussen het Spaanse Burgos bij Madrid
en Wershofen.
-
de prijs voor de oudste machine ging naar de in 1940 in Argentinië in licentie
gebouwde Focke Wulf FW44J Stieglitz D-EGBR, die gespoten was in de kleuren van
Flugzeugführerschule A/B 23 van de Luftwaffe.
-
de “Besten Nostalgiker” trofee was voor de in 1954 gebouwde Piper PA-18-95 Super
Cub D-EDMW in originele Duitse militaire kleuren.
-
mooiste “klassieker” was de Cessna Birddog N509EA van Jan Vlasveld uit Breda.
-
mooiste Cessna 120/140 was volgens de International Cessna 120/140 Association
de in 1946 gebouwde Cessna 140
D-EWUW.
Focke Wulf FW44J Stieglitz D-EGBR/”FW+PR” in de kleuren van Flugzeugführerschule
A/B 23. (Henk Wadman
Er werd voor
de derde maal een Nostalgisches Flieger-Picknick georganiseerd, waarbij de
deelnemers op een kleedje bij hun toestel konden picknicken. Dat zagen we
eigenlijk nergens gebeuren, behalve bij een Duitse Piaggio, waar men vrij kort
na de landing ’s ochtends al een tray halve liters bier en een pakket worsten
tevoorschijn toverde. Tegen het eind van de middag lag de hele bemanning onder
het toestel te slapen. . . . . . . . .
Aan de
inwendige mens werd ook gedacht; er was van alles te koop op drink – en
eetgebied. Bij de ingang van het veld had men nog een bescheiden vlooienmarkt
georganiseerd.
Twee jaar geleden bezochten we dit evenement al eens (zie:
http://www.airnieuws.nl/luchtvaartartikelen/wershofen/index.html
) , maar ditmaal werden we nog meer getrakteerd op een grote diversiteit aan
vliegtuigtypes. Een van de leukere was de FVA-18/3 Silber Krähe V-1 D-EFVA,
waarvan het oorspronkelijke model uit 1961 stamt en dat door de jaren heen
gemodificeerd werd. Opvallendste veranderingen aan dit destijds door de
Flugwissenschaftliche Vereinigung Aachen als Primitivkrähe ontworpen
toestelletje zijn het onderstel, de beglazing, de motorbeplating en motor (nu
een 75pk leverende Limbach) en het feit dat van de oorspronkelijke twee
zitplaatsen er nog maar eentje over is.
De unieke FVA-18/3 Silber Krähe V-1 D-EFVA. (Henk Wadman)
Opvallend was het dat
het publiek keurig achter het dunne touwtje bleef dat langs het hele veld
gespannen was. Er konden rondvluchten worden gemaakt met onder meer de AN-2,
Ryan, Cherokee Challenger, Super Dimona, Diamond Twin, Tiger Moth, Chipmunk,
Super Decathlon, Rallye en C 42.
Onze dank
gaat uit naar de organiserende Segelfluggruppe Wershofen en in het bijzonder
naar Christopher Marjan en Uwe Bodenheim.
(Henk Wadman)
Sportavia-Fournier RF4D D-KANT had twee jaar geleden nog een gesloten
cockpitkap, maar werd gemodificeerd en heeft nu een open cockpit. (Henk Wadman)
(h) = inside hangar |
|
|
|
|
D-EAAS |
Cessna T182T Skylane TC |
|
D-EAFH |
SEEMS MS892A Rallye Commodore 150 |
|
D-ECND |
MBB BO 209 Monsun 160FV |
|
D-EDKP |
Van’s RV-7 |
|
D-EDMW |
Piper PA-18-95 Super Cub |
“AC+515” |
D-EFAS |
Cessna 140 |
|
D-EFDD |
SAN Jodel DR 1050 Sicile |
|
D-EFJE |
Reims/Cessna FRA150L Aerobat |
|
D-EFLC |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
D-EFVA |
FVA-18/3 Silber Krähe V-1 |
|
D-EGBR |
Focke-Wulf FW44J Stieglitz |
“FW+PR” |
D-EHMM |
Great Lakes 2T-1A-2 |
|
D-EIHD |
Stampe SV.4B |
|
D-EIPL |
Piaggio P149D |
|
D-EJKP |
Piper J3C-65 Cub |
|
D-EKDJ |
Klemm L25D |
(replica) |
D-ELQY |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
D-ELYF |
SOCATA MS880B Rallye Club |
|
Klemm L25D replica D-EKDJ had oorspronkelijk een Rotec stermotor, maar vliegt
momenteel met een Lycoming O-320, die 115 pk levert. (Henk Wadman)
De in 1944 gebouwde Piper J3C-65 Cub D-EJKP met ballonbanden en Piper PA-18-95
Super Cub D-EDMW/”AC+515” (bouwjaar 1954) van het Piper Staffel ging met de
“Besten Nostalgiker” trofee naar huis. (Henk Wadman)
D-EMUL |
Cessna 120 |
|
D-ENLK |
Piper PA-19-95 Super Cub |
|
D-ENOW |
Fieseler Fi156C-3 Storch |
“NO+OA” |
D-EOAT |
Dornier DO 27A-1 |
|
D-EPFN |
Van’s RV-7 |
|
D-EPVA |
Piper PA-28-180 Cherokee Challenger |
|
D-ERMF |
American Champion 8KCAB Super Decathlon |
D-ESHP |
Aeromere F8L Falco III |
|
D-EVKO |
Cessna 140 |
|
D-EWUW |
Cessna 140 |
“N89831” |
D-EYAL |
Cessna T182T Skylane TC |
|
D-FONL |
Antonov AN-2T |
“DM-SKL” |
D-GKMP |
Colomban MC-15 Cri-Cri |
|
D-HFSG |
Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 |
Johanniter Unfallhilfe “Notarzt” |
D-HHLL |
Agusta-Bell 47G-2A-1 |
|
D-HOBO |
Guimbal Cabri G2 |
|
D-HSHD |
Eurocopter EC 120 B Colibri |
Bundespolizei |
Dornier DO 27A-1 D-EOAT, die wel een likje verf kan gebruiken, werd regelmatig
ingezet als fotovliegtuig. (Henk Wadman)
Wellicht de raarste deelnemer aan het Flugplatzfest was deze ultralichte
motorzwever met intrekbaar onderstel: Hans Großklaus Silent Glider M, waarop
geen zichtbaar D-M . . . kenmerk te vinden was. Wel vonden we het
constructienummer 09 en op de vleugel stond: “A.I.R. ATOS-VX”. (Henk Wadman)
Een schitterende Yakovlev YAK-18T LY-EMS van een Duitse eigenaar op Bitburg.
(Henk Wadman)
D-KALO |
Alpla AVo 68V Samburo |
|
D-KANT |
Sportavia-Fournier RF4D |
(modified) |
D-KANU |
Schleicher ASK 16 |
|
D-KOEJ |
Scheibe SF.28A Tandem Falke |
|
D-KONZ |
Scheibe SF.25C Falke 2000 |
|
D-KWER |
Diamond HK 36TTC Super Dimona TC-115 |
D-MCEH |
Comco Ikarus C 42 |
|
D-MDAC |
Celier Xenon 2R |
|
D-MEFL |
Ultraleichtverbund Cosmos Bi 90 |
(h) |
D-MERK |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
D-MFKU |
B&F Technik FK9 Mk.3 |
|
D-MLZV |
Solid Air Twin Diamant trike |
|
D-MRGX |
Remos GX |
|
D-MSLK |
B&F Technik FK12 Comet |
|
D-MTMT |
Zenair CH 601 D Zodiac |
|
D-MUFH |
Tecnam P 92 Echo S 100 |
|
D-MWIH |
Celier Xenon |
|
D-MZIA |
Tecnam P 92 Echo Classic |
|
Vanaf
Schaffen Diest kwam Guy Valvekens met zijn SNCAN Stampe SV.4L F-PCOR. (Henk
Wadman)
Eén van
de twee aanwezige Celier Xenon gyrocopters was deze D-MWIH. (Henk Wadman)
Agusta-Bell 47G-2A-1 D-HHLL deed vroeger dienst bij de Italiaanse strijdkrachten
en Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 D-HFSG van Johanniter Unfallhilfe bracht ‘s
middags een kort bezoek aan Wershofen. (Henk Wadman)
(D- M . . .) |
Hans Großklaus Silent Glider M |
“A.I.R. ATOS-VX” (c/n.09) |
D-0697 |
DG Flugzeugbau DG-1000S |
“WI” |
D-0698 |
Schleicher ASK 21 |
|
D-3748 |
Schleicher ASK 18 |
|
D-4578 |
Glaser-Dirks DG-300 Club Elan |
“WE” (h) |
D-5436 |
Doppelraab V |
|
D-5701 |
Scheicher ASK 13 |
|
D-6128 |
Schleicher ASK 21 |
“28” |
D-7166 |
Schempp-Hirth Discus CS |
“E2” |
EC-MAB |
Cessna 305C/L-19E Birddog |
“12992” |
F-AZTA |
Cessna 305C/L-19E Birddog |
“BYA” |
F-CGHI |
DG Flugzeugbau DG-808C |
|
F-PCOR |
SNCAN SV.4L |
|
G-BWTG |
De Hav. Can. DHC.1 Chipmunk 22 |
“WB671” |
G-EHRU |
Cessna 175 |
|
I-BDOG |
Cessna 305C/O-1E Birddog |
“O-11952” |
I-EIAW |
Cessna 305C/O-1E Birddog |
“M.M.61-2963/.E.I.36” |
LY-EMS |
Yakovlev YAK-18T |
|
De
bekende North American AT-6A Texan N13FY van Hilversum arriveerde in formatie
met twee Falco’s en een DR 1050M. (Henk Wadman)
Sequoia
F8L Falco PH-HGL. (Henk Wadman)
Teijgeler DR 1050M PH-MGA met een Subaru motor. (Henk Wadman)
N13FY |
North American AT-6A Texan |
“16544/FY” |
N33GP |
Ryan ST-3KR |
“411” |
N509EA |
Cessna 305A/O-1A-CE Birddog |
“24174” |
N1943S |
Stinson AT-19 Reliant |
“FB735” |
N2154N |
Cessna 140 |
“NC2154N” |
N3345J |
Cessna 150G/Texas Taildragger |
|
N3651V |
Cessna 140 |
|
N4229N |
Cessna 140 |
|
N8233 |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
|
N9857B |
Champion 7FC Tri-Traveler |
|
N33455 |
Cessna 305A/L-19A Birddog |
“112551” |
N55097 |
Boeing A75N-1/PT-17 |
“346” |
OE-ACS |
SSH T-131PA Jungmann |
|
OO-C50 |
Pegasus Quantum 582 |
|
OO-E72 |
B&F Technik FK14 Polaris |
|
OO-F77 |
B&F Technik FK12 Comet |
|
OO-G89 |
B&F Technik FK14 Polaris |
|
OO-H06 |
Air Création Tanarg 912ES/BioniX |
|
PH-HGL |
Sequoia F8L Falco |
|
PH-MGA |
Teijgeler DR 1050M |
|
Met De
Havilland DH.82A Tiger Moth N8233 van Hilversum konden rondvluchten worden
gemaakt. (Henk Wadman)
Leuke bezoeker vanaf Maastricht-Aachen was deze tot taildragger omgebouwde
Champion 7FC Tri-Traveler N9857B. (Henk Wadman)
Boeing A75N-1/PT-17 N55097/”346” rolde in 1941 de fabriek uit. (Henk Wadman)
Mönchengladbach, 3 september 2016
Onderweg naar huis konden we het niet laten om even een kort bezoek aan
Mönchengladbach te brengen en daar zagen we tijdens het laatste daglicht het
volgende in de RAS hangaar en achter de hekken staan:
D-AELL |
Fokker F27 Mark 200 |
ex-WDL (preserved) |
D-CNRZ |
BAe3107 Jetstream |
(stored) |
D-CPRS |
Beech B300 Super King Air 350 |
|
D-EXAM |
Mooney M.20R Ovation |
|
D-FIRE |
SOCATA TBM 700A |
|
D-FTBM |
SOCATA TBM 700N |
|
D-IAMI |
Beech B200 Super King Air |
|
D-IBBB |
Raytheon 390 Premier I |
|
D-I . . . |
Beech Baron |
(h; RAS) |
E7-AAE |
ATR72-212 |
BH Airlines |
HB-HOY |
Junkers Ju52/3m g4e |
Ju-Air (Rimowa) |
N59PV |
SOCATA TBM 700 (900) |
(reservation!) |
OY-CHT?? |
ATR42 |
Air Europa Express (h; RAS) |
SP-KBM |
Cessna 500 Citation |
(stored) |
SP-FVV |
Cessna 421B Golden Eagle |
(stored) |
UR-UTE |
ATR42-320 |
UT Air |
VP-BCA |
ATR42-312 |
UT Air |
VP-BLJ |
ATR42-212A |
UT Air |
YL-TAE |
Cessna 414A Chancellor |
(stored) |
ZS-OVR |
ATR72-312F |
Solenta Av./DHL (h; RAS)) |
. . . . . |
ATR42 |
UT Air (fuselage) |
. . . . . |
ATR42 |
(nose section) |
. . . . . |
ATR42 |
(nose section) |
5Y-YAH |
Cessna 650 Citation VI |
|
. . . . . |
Cessna 650 Citation |
|
Ook Ryan
ST-3KR N33GP/”411” werd ingezet voor het maken van rondvluchten. (Henk Wadman)
SSH
T-131PA Jungmann OE-ACS, een in 2003 in Polen gebouwd exemplaar dat op
Aachen-Merzbrück thuis hoort. (Henk Wadman)
Ook de bekende “Nederlandse” Antonov AN-2T D-FONL/”DM-SKL” verzorgde weer
diverse rondvluchten. (Henk Wadman)
Dahlemer
Binz, 3 september 2016
Jan Buitenhuis koos er voor om op weg naar huis vliegveld Dahlemer Binz met een
bezoek te vereren en scoorde daar:
08-NQ |
Alpi Aviation Pioneer 2000 |
‘F-JVYQ’ |
D-EFBF |
Sportavia RS-180 Sportsman |
|
D-EGRU |
Oberlerchner JOB 15-180/2 |
|
D-EJAB |
Jabiru J400 |
|
D-EKZY |
Piper PA-28 Cherokee 140 |
|
D-FLOC |
Cessna 208B Grand Caravan |
|
D-KATC |
Scheibe SF.25B Falke |
|
D-KELG |
Hoffmann H 36 Dimona |
|
D-KGOS |
Valentin Taifun 17E |
|
D-MIIU |
Rotec Cloud Dancer II |
|
D-MMJA |
Remos GX |
|
D-MRRF |
WDFL Dallach D4 Fascination |
|
D-MYFF |
Rans S-12 Airaile |
|
G-FIII |
Extra EA 300/L |
|
OE-9265 |
Brditschka HB23/2400 |
|
|